*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* joulukuussa (ensimmäinen vauva syntynyt)

MLL
Alkuperäinen kirjoittaja harakanhattu:
Alkuperäinen kirjoittaja marcelina:
Kävin lukeen helmikuisten ketjua. Siellä oli eräs saanut jo pienen vauvan muutama päivä sitten (rv 30+2). :heart: :)
Voi että, nyt jotenkin iski tajuntaan se ettei kuulkaa ole enää kaukana meilläkään...

:heart:
Minäkin tässä aamutuimaan otin pikku paniikin, että eihän tässä enää ole montaakaan viikkoa täysi aikasuuteen :eek: :LOL:
 
heippa huomenta!!

mikä onnellisuus!!!! mulle tullu tänää liiton rahat ja sain KAIKKI laskut maksettua pois <3 jeeeeee!!!! raha tuli ja raha meni mutta nyt sain noi laskut pois mitä oon ressannu jo pitkään!! huhu.

mulla tullu kauhee ressi et mun maha on pienentyny, mun mielestä oli eilen isompi ku nyt. hmh. liikkeet kyllä tuntuu sentääs.. onkohan ihan normaalia että tää ipana masussa ei sillee varsinaisesti "potki", että näkyis just tietyssä kohdassa että tossa sen jalka nyt on potkimassa, vaan enempi sillee koko maha muksahtaa, ja tuntuu vähä niinku ilmakuplat poksahtelis masussa, ja simmosta muljumista? ku mies harmittelee ettei vieläkää tää "potki", vaikka mä kyllä tunnen ja nään ipanan liikkumisen..kyl sekin joskus ne tuntee, mut aika harvoin :/

huomenna lennetään saksaan, jee jeee jeeeeee!!!
me lähetää sinne siis ihan yllärinä, tai mun vanhemmat on päättäny kauan sit et ne menee sinne kahestaan jouluks ku kaikki me lapset (mun ja veljien perheet) on anoppiloissaan joulun, ja äiti ja isi ei sit halunnu jäädä kotiin kaksin ni ne päätti lähtee saksaan mun kummien luo, kummit on kyllä thaimaassa.. no me sit päätettii et yllätetään äiti ja mennäänki niiden kanssa sinne :D isi tietää koska se makso matkat :D ja mä niiiin tiedän et äiti on aivan onnesta soikeena ku saakin olla mein kanssa joulun :) sit viel mun täti ja serkku ja serkun poikaystäväkin tulee sinne, ne asuu kyllä saksassa mutta kaukana tosta paikasta mihin me mennää..silti ne lähtee ajamaan sinne mein luo :)

yllätetää äiti siis huomenna niin, että kun ne oottaa konettä kentällä, ni pistetää tuo mein tyttö juoksemaan sen luo ja kysyy et pääsiskö mukaan :D

mahtavaa!!!

eli loppu viikon oonki sit enemmän ja vähemmän netti pimennossa, luultavasti moni muukin hiljenee, tai koko palsta ehkä hiljenee :D

tosta helmikuisten syntyneestä tuli mieleen, että äiti soitti just yks päivä että mein tuttu oli saanu raskausmyskytyksen ja synnyttäny tytön hätäsektiolla, LA sillä olis ollu helmikuussa.. 1900g oli silti painanu ja voi kai ihan hyvin <3 lähenee lähenee meilläkin se h-hetki..

haleja kaikille :heart: :heart:

 
Ihana yllätys äidille katariina00 ja voi se helpotus kun pitkään roikkuneet laskut on maksettu.

Mulla oli eilen niin huono päivä ettei tosikaan. Itkua tirautin kaksi kertaa ihan typeristä asioista ja kaikki meni päin puuta. Kauheet jalka ja nivuskivut ja ei nukkumisesta tullut mitään. Postilaatikossa oli kirje, että alkuvuodesta nousee yhtiövastike :kieh: Toivottavasti nyt lähtis tää päivä sentään paremmin käyntiin kun eilen.

Me ollaan vähän mietitty matkaa ens syksylle. Ei vielä olla varattu mitään, vähän mietityttää toi pienen kanssa matkustaminen kun ei kokemusta ole yhtään. Onhan tuota aikaa miettiä.

Tammikuun lopussa alkaa perhevalmennus. Yhteensä kolme kertaa sitä järjestetään. Ensimmäisellä kerralla aiheena synnytys, toisella imetys ja eläminen vastasyntyneen kanssa ja vikalla joku parisuhde hässäkkä.

Abello 29+0 **POKS**



 
Tulin toivottelemaan kaikille Hyvät Joulut :xmas:
Täällä vielä tänään siivoilua, huomenna laatikoita ym. tekoa mut toivottavasti tän aamuinen kauppareissu riitti et tuli kaikki tarpeellinen hankittua, koska nythän se "hullunmylly" siellä alkaa enkä haluaisi itse sinne väkipaljouteen ahtautua :ashamed:


Ävm70 ja "pikkukakkonen" 28+3 :heart:
 
Viime käynnistä täällä jokunen aika ja anteeksi mutta jaksoin lukea kuulumisianne vähän sieltä sun täältä harppoen.

Tänne kuuluu nyt sellasta, että viikko sitten alkanut vatsatauti, siis oksentelu, sai aikaan supistuksia ja mahan muuttumisen kovaksi ja olon, kuin olisi treenannut oikein kovasti vatsalihaksia. Kävin synnytysvastaanotossa sunnuntaina ja kohdunsuu oli hiukan pehmennyt, kanavaa 5 cm mutta kohdunsuu onneksi kiinni. Makoilin siellä päivän kun lääkäri halusi seurata tuleeko supistuksia makuullaan, ei tullut. Nyt sitten vain kotona makoilua ja kaiken raskaan välttelyä. Sairaslomaakin sain äippäloman alkuun asti.

Nyt kysyisinkin teiltä viisaammilta, mikä synnytyskanavan maksimimitta on, kun lääkäri sanoi että "kanavaakin hyvin vielä 5cm"? Ja onko muilla tällästä tuntemusta, tai ollut aikasemmin, ja onko mennyt ohi? Kamalaa jos tää on nyt tällästä koko loppuaika, masu tuntuu painavalta ja kireältä ja vatsalihakset kipeiltä, en pysty ees kävellä pitkiä matkoja istumatta, kotonakaan. Eniten pelkään et synnytys käynnistyy, tai että joudun sairaalaan makaamaan maaliskuuhun asti. Vielä sikiö on kai liian pieni syntymään :'(
 
Kiitos Miimon ja Glow matkapohdinnoista :hug: oon samaa mieltä, että oma asennekin ratkaisee. Mut on myös kiva kuulla, et hyvin tuntuu vauvatkin jaksavan.. Tietty riippuu aina vauvastakin ;) Ihanaa, et muutkin on jo varailleet matkaa ulkomaille!

Uskomatonta, et helmikuisia alkaa pikkuhiljaa tippumaan (tosin vielä vähän etuajassa, mut silti :eek: ). Eihän sitä itelläkään oo täysiaikaisuuteen aikaa, kun 9 viikkoa :eek: Johan tässä paniikki iskee. Mä oon vaan tuudittautunu olemaan raskaana enkä oo ees ajatellu, et vauvahan on jo täysaikanen 9 viikon jälkeen :LOL:

Ihanaa joulunaikaa kaikille!

Jemppi & Aapo 28+0 *poks*
 
Siiruli: OOH, Lahtelaisia! :D Oon täällä koko ikäni asunu (tai noh, vuoden kävin opiskelemassa muualla ja sit palasin takaisin..)! Kiva että siellä vointi ihan hyvä, toivottavasti pysyykin hyvänä :)

Ninni-74: Mä luulen et moni meistä vois välillä kanniskella mielellään pienempääkin masua :D Mulla ainakin selkä väsyy tosi helposti mitä enempi mahaa tulee. Imuroinnissa huomaa parhaiten, tai muuten ku joutuu tekemään jotain "kunnon ryhdissä"..

Varuste-galluppia: Meil vaatteita tosi hyvin (kaverin siskolta viel tulossa säkillinen vaatteita -> 80cm asti). Edelleen pitäis lähteä kattomaan sitä pinnasänkyä, sen on anoppi luvannut maksaa. Anoppilasta tulee myös pieni hoitopöytä, sekin pitäisi hakea.. Turvakaukalo on ostoslistalla, josko tammikuussa löytyis, sitä on käyty alustavasti kyl kattelee. Vaunut ja itkuhälytin on, sekä jotain pikkutarvikkeita. Ainiin ja amme on! :)

Isyyspakkaus:
Mä sain vihdoin ja viimein kerättyä sen isyyspakkauksen ja se tulee nyt joululahjaks sitte. Otin siitä pakkausvaiheessa pari kuvaakin, voin laittaa tänne joulun jälkeen, mut nyt ei viel uskalla ettei tuo parempi puolisko löydä kuvia koneelta :D

Jouluruoat: Oijoi. Oispa jo joulu :D Saa nähä miten huonovointinen/ähkyinen/närästelevä sitä on sit aattona. Mul on huono tapa, etten oikein osaa syödä kohtuudella ja nyt mahan täyttyessä ennätysvauhtia ähkyilen usein ihan normiruoan kanssa. Onneks seuraava neuvola on vasta parin viikon päästä joulusta, ni ehtii vähän paastota ennen vaa'alle menoa :D Apua, mihin nää raskauskilomäärät viel pompsahtaa..

Abello: Meil laitetaan pinnasänky kyl valmiiks, mut sinne pinnasänkyyn sit äitiyspakkauslaatikko..

harakanhattu: Ihanan kuulonen mies sulla <3

Me pohdittiin et jos tammikuussa lähtis käymään jollain pikkureissulla nyt kun viel ehtii :) Miehelläki on vapaita kivasti tammikuussa. Meinattiin ensin, et jos ois lähteny käymään tallinnassa kylpylöimässä, mut taitaa jäädä haaveeks.. Rahaa menee siihen reissuun kuiteski jonkun verran enkä sit tahtois lomalla pihistellä esim. ruokailujen kans. Jos siel ois yhen yön ni ois kiva syödä kerran kunnolla, mut mies ajattelee aina rahaa (toisaalta hyvä niin). Lisäks pitäis jostain löytää äitiysuimapuku eikä nekään taida kovin halpoja olla..
Meinasin ehdottaa et jos sit lähtis "vaan" risteilylle, siel sais syötyä kans hyvin ja käytyä vaik maissa piipahtamassa jos jaksaa. Saa ny nähä päästäänkö mihinkään lähtee ku ei päästä yhteisymmärrykseen budjetista ja matkan sisällöstä :p

Eipä tänne kait ihmeempiä, seuraavaa neuvolaa odotellessa oikeestaan. Ja valmennusta. Meille tosiaan sanottiin, et joulukuussa tulee postitse ajat valmennukseen, mut eipä oo tullu.. En viittis soittaakaan sinne.. Toivottavasti ne alkaa vasta tammikuun puolivälissä tms, ni ehtii saada tiedon sit viimeistään neuvolakäynnillä. Sit alkaaki neuvolat 2 viikon välein :)

:heart: Hali87 & Pähkinä 27+6 :heart:
 
Glow
mötkylä
mä kun just kävin lääkärissä, ultrassa niin mulla on sitä kohdunkaulaa noin 2 cm ja kohdunsuu alkanu kypsymään eli pehmeä. Se ehkä aiheuttaa mulla vähän vuotoja. Katsoin edellistä äitiyskorttia ja mulla on siinäkin jo rv 25 ollu suht koht sama tilanne (kohdunsuu oli 1-2cm auki joitakin viikkoja ennen synnytystä ) . Synnytin silti vasta rv 39+5 ( muistelin aiemmin että +6 mutta huomasinki nyt kortista et se oli +5 :D )
Mä en siis osaa olla hirmu huolissani vielä kaikesta huolimatta että vauva tulis liian aikaseen. Pitää vaan oikeesti muistaa malttaa nyt levätä kun mahdollista eikä ressata mitään.

Eihän täs tosiaan pitkä aika enää ole, tänään 30+0
:heart:
 
Mötkylä: Mulla on kans taas ollut pari päivää sellaista supistelua ja jos kävelee, niin parinsadan metrin jälkeen alkaa vatsa kovettua jne. Muutamia viikkoja sitten suppareita tuli tunnin ajan 10 minuutin välein ja silloinhan kävin kontrollissa. Kaikki oli kuitenkin ihan ok.

Joku sanoi, että voi johtua siitä, et vatsalihakset ei halua antaa periksi, kun vauva kasvaa, mutta en sit tiedä.

Oon nyt yrittänyt sitten tehdä vähän rauhallisempia ja lyhyempiä lenkkejä koiran kanssa. Kokonaan sitä ei voi jättää välistä, koska se tarvitsee kuitenkin sitä liikuntaa...
 
:D unohin eilen ihan kokonaan toisen asian mistä piti ilmottaa. :D

Mies kosi eilen ja nyt onkin sormessa valkokultaa. :heart: :)
ei sitä voi kyllä sanoin kuvailla miten ihanalta tuntuu. Olihan asiasta tietty puhuttu
mut eilen ku mies tuli takasi kaupungista ja meni polviltee, nii ei siinä voi muuta ku tirauttaa pari kyyneltä. :') Onko täällä muuten muita immeisiä jotka ei oo "vakinaistanu" suhdetta??
että suhde on vielä siinä että asutaan yhdessä mutta ei oo kihloihin menty?

:D katotaan tuleeko yllärinä ne häät sitten ristiäisten kans samaan aikaan. :) :heart:
 
mussu89 : ONNEA!! :flower:

Unohdin muuten kertoa, että sain vihdoin tänään vietyä ne Kelan paperit Kelaan. Ja samalla matkalla löysin kirpparilta siistin talvitakin huikeaan 4,75 euron hintaan :) Nyt on takki, johon mahtuu masu koko talven ajan :)
 
mussu89 Onnea tuhannesti!! :flower:

Hali87 Kiitos kiitos!

Sain tänään sokerirasituksen tulokset ja läpi menin kirkkaasti. Oli kuulemma tosi hyvät arvot! En nyt enää niitä tietysti muista että voisin tähän kirjottaa, mutta pääasia että meni läpi! :D
 
hei taas pitkästä aikaa.. lähes jokapäivä mä olen käynyt lukemassa kuulumisianne mutta en oo saanut aikaseks kirjoittaa..
jospa nyt kirjoittaisin.. :)
Tuli tuossa mieleen kun mötkylä oli kirjoitellut synnytyskanavan mitasta.. niin mulla oli 2-3cm kun kävin lääkärillä mutta niin oli kyllä edellisessäkin lääkärikäynillä.. niin nyt pohdin että mikä se normi sitten on.. katoaako toi sit kokonaan kun synnytysalkaa.. anteeksi tyhmät kysymykseni.. :whistle:


Mua niin pelottaa kun en saa syötyä ehkä tarpeeks.. huoh.. onneks on kättärillä käynti 18.1 niin pyydän lääkäriä tekemään kokoarvion samalla.. Tänään siis en oo saanut syötyä kun leivän, nehua maitoa ja pari muffinssia.. nousee ylös heti jos suuhuni jotain pistän.. varsinkin kun kyse on lämpimästä ruuasta.. olen mä juonut kyllä sit vettä kans.. huoh..

mussu89 paaljon onnea kihlauksesta!! :heart:

tiitu ja nella pieni rv26+4
 
Kiitti kommenteista. Surffailinkin tossa asiaa aiheesta ja tuntuu nyt siltä että eihän tässä ole huolen häivää, jos kerran kanavaa 5cm ja ei kuitenklaan varsinaisia supistuksia, vain vatsan kovettumista. Tänään ollu jalkeilla yhtäjaksoisesti klo 14-18 ja nyt on vatsa ihan kova, tuntuu ettei jaksa syödäkään mitään kun on niin "täysi" olo, hyvä että henkee saa... vauva myös liikkuu vilkkaasti. En muista että esikoista odottaessa olisi ollut missään vaihees tämmöstä, tai ehkä ihan lopussa....mutta silloin olin -10kg ja olin muutoinkin tosi hyväs kunnos loppuun asti, ei sairiksia töistä jne. Mutta siis vissiin ihan yleistä on täs vaihees tukala olo ja vatsan kovettumiset...

Mötkylä 27+4
 
mussu89 Onnittelut kihlauksesta :heart:

Mötkylä joo, siis must se 5cm on tosi hyvä. Oon kuullu tosi monelta, et on just 3-4cm (näin mulla arvioi lääkäri viime viikolla). En tosiaan tiedä miten pitkä se voi olla. Mä oon ymmärtäny, et se kanava häviää kokonaan ennen synnytystä... Mut enhän voi olla tostakaan enskertalaisena 100% varma :LOL: Mulla on kanssa niin, että ruoka tulee ylös röyhtäisyinä syömisen jälkeen :ashamed: Tosi ärsyttävää! Se johtuu kuulema siitä, kun kohtu kasvaa ja joku ruokatorven sulkijalihas tai vastaava (?) löystyy raskauden aikana.. Tosin ruoka mulle kyllä maistuu....

Hitsi, oikeesti joillain meikäläisillä poksuu jo kolmekymppiset :eek: En vaan pysty lopettamaan ihmettelyä :LOL:

Jemppi & Aapo (edelleen) 28+0
 
Glow
oliskohan se kaulakanavan max joku 5-8cm, korjatkaa joku jos olen ihan väärässä.
Neuvolassa just eilen sanottiin mulle että liikkeessä tulevat mahan kovettumiset, supistukset on ihan normaaleita ja niitä voi olla, mutta jos tulee levossa ja kipeitä niin sit pitää alkaa miettiä kuin usein tulee ja oisko syytä käydä lääkärissä. Mä kävin lääkärissä siks kun rupes viikonlopul tulee levossa tosi napakoita ja kipeitä, mut ei ainaka vielä mitään hätää.

Pakko mainostaa vielä yhtä tissiliivipuotia :D innostuin tilaa parit... imetysliivien pitää olla kunnolliset! Ne mitä aiemmin tilasin, toiset ei istunu ollenkaan, ei vaik vaihdoin isompaan kuppi kokoon. Onneks sai palauttaa. Tässä minkä linkin nyt laitan, on laskuri jolla voi kattoo oikean kuppi koon... mulle se anto paljon normaalia isomman.... tosin, onhan nämä tissit huimasti kasvanukin tässä mahan myötä ja tulee vielä turpoamaan kun maito nousee. Onneksi yleensä imetysliivit joustaa jonkun verran. Tietty fiksua ois jättää useempien ostaminen vasta siiheksi kun vaavi on syntynyt, mut voihan nyt parit ostaa ennakkoo...

http://www.lumingerie.fi/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=327

yöpaidan virkaa toimittaa hyvin ihan h&m:n imetystopit ;)

 
Mites muuten teillä joilla vatsan kovettumista/ennakoivia supistuksia, on seksin harrastamisen laita..? Uskallatteko? Miusta alkoi nyt tuntua että apua, ei uskalla, mutta aika kamalaa olis kyllä selibaatissakaan loppuaikaa elellä... :/
 
:wave: Hei! tulin minäkin toivottelemaan hyviä jouluja teille kaikille kanssa odottajille :xmas: :xmas: ! ! ! On hieman jääny minulta tänne kirjottelu, ku oon täs nyt boikotoinu koneen käyttöä, ku tuntuu ettei muuten ennätä mitään muuta :headwall:

Kaikki täällä päässä kuitenki ok! Poika masussa voi hyvin :heart: , noh mitä nyt tänää tossa ku olin anttilassa ostoxilla, tuli joku ihme pisto kohtaus.. rupes mahasta ottaa ihan sairaasti ja siinä sitte rupesin vääntää itkua ja ei kukaa kysyny, mikä mulla on! Noh mut onnex se meni sit ohi jonku ajan päästä!

Onnex oon tänä jouluna jo ehtiny kaikki lahjat ostaa ja paketoida sekä kortit lähetin jo ajat sitte! Itte lähetin 11 korttia, mutta takaisin en oo viel saanu ku 6 :( .. Noh mut onhan täs viel pari päivää aikaa tulla loppujen korttejen, niin tai siis 1 kokonainen päivä =)

=== OIKEIN ILOISTA JA RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE! :heart: ---Lana-muikku & tyyppi (rv26+1) :xmas: ===
 
jospa minäkin jotakin rustaisin :ashamed:

Viikotkin poksauttamatta, eli nyt menossa 28+3. Liian monta viikkoa jäljellä...mulla on vatsassa se ihme kipu kohta, ja nyt samallainen tullut tohon lonkkaluun kohdalle alavatsaan. Yskiä esim ei kärsi :|

Taitaa olla viimeisetkin vatsalihaksiston rippeet sanoneet sopimuksen irti ja siksi kai noita kipujakin tulee. :snotty:

Kanavaa mulla oli 3 cm jäljellä vkolla 25, joka on kuulemma todella hyvä siihen nähden että kaksi lasta on ennestään.

Joulua laitellaan lapsosten kanssa kovasti, kinkku paisteltu, ja huomenna viimeiset paniikkiostokset tekemään.

Äippäloma alkaa varhennettuna 18 tammikuuta. :wave:
 
MLL
Supisteluista täälä poristaan tasaiseen, taitaa olla aika yleinen vaiva :( Itselläkin niitä edelleen on, joskus levossakin ja ovat kipeäitä, mutta silti ei pari viikkoa sitten ollut tehny mitään kun lekurissa kävin. Kokoajan niistä silti kantaa huolta, menisi kuukausi nopiaan niin sitten ei olisi vauvan puolesta enä niin huoli vaikka syntyisikin.

Tänään kattelemaan kaupungin vilskettä, onneksi ei ole enää pakollisia ostoksia suoritettavana. Saan myös jouluna hyvällä mielen syödä, tänään punnitsin itseni ja kahteen viikkoon ei ole tullut lisää painoa JEEEE!! :D Olen siis tarkkailut syömistäni ja jatkan samaa sitten joulun jälkeen..seuraavaksi varmaan neuvolassa sitten valittaa kun paino ei nouse :/ Viikkokin taasen poksahtaa..

MLL :heart: poju 28+0
 
mussu89: Onnea! Me ollaan asuttu yhdessä 4 vuotta, mutta ei olla vakinaistettu suhdetta vielä.

Hali87: Joo toi äippäpakkauksen laitto pinnikseen onkin hyvä idea. Jos ei sitä korisänkyä saada niin mekin voitais tehdä noin.

Eilen illalla taas mietin kuinka oikeesti ei ole enään kauaa ja pieni nyytti on sylissä. Pari päivää päälle 10 viikkoa laskettuun aikaan. Ja kun muistelee mitä teki 10 viikkoa takaperin niin sehän oli ihan justiinsa :)

Mäkin sain eilen illalla isyyspakkauksen valmiiksi. Huomenna sitten pääsen antamaan sen.

**OIKEIN HYVÄÄ JA RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE. HYVIÄ VOINTEJA KIVUISTA KÄRSIVILLE.**

Abello 29+1

 

Yhteistyössä