*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* joulukuussa (ensimmäinen vauva syntynyt)

Meillä on vauvan huoneessa pinnasänky valmiina. Siinä on jo reunapehmusta ja patjat ja mobile sun muut valmiina. Hoitopöytä puuttuu vielä kun en tiedä saadaanko yks tuttujen vanha vai ostanko ikeasta uuden. Kaikki vauvan vaatteet on pesty ja laitettu kaappiin odottamaan. Ihan hyvin on jo niitä kertynyt. 50-56cm on vähiten. Niitä ehkä pitää vielä ostaa, sekä joku haalari millä sitten maaliskuussa tarkenee. Vauvan huone on muutenkin aikalailla valmis, joku kiva matto sinne pitäis vielä hankkia.

Nukkuuko teillä vauva heti aluksi pinnasängyssä? Eikö se ole liian iso niin pienelle?

Avon suvussa on kiertänyt semmonen korisänky mikä mekin saadaan. En ole nähnyt sitä vielä, mutta kuulemma ensimmäisen kuukauden voi siinä nukkua. Se ajateltiin laittaa meidän makkariin, pinnasänky on sitten vauvan omassa huoneessa.

Abello 28+5

 
Sunnuntai iltapäivää. :)

Käytin äitin siskoa kaupassa äsken ja huh huh.. Juoksutti täti ympäri kauppaa.. :D Kyllä otti koville.. Ei tiiä nimittäin mun raskaudesta mitään.. Ja kuumakin tuli ku piti pitää toppatakki kiinni ja ihmisiä pyöri ympäriinsä. Äiti päätti yllättää hänet joku päivä.

Itse en oo laittanut vauvan tavaroita vielä yhtään mitään, kun ens kuussa olis muutto omaan asuntoon missä vauvan kanssa sitten elellään niin saa sit siellä rauhassa laitella ku ei oo muutakaan tekemistä.. :) Mutta aika hyvin on tavaroita hommattu. Vaunut puuttuu ja pinnasänkyy patja ja jotain muuta mitä sit huomaa varmaan sen yhteydessä paremmin ku laittaa vaatteita paikoilleen.
Vaatteita mulla on kolme äitiyspakkauksen laatikollista, että kyllä niillä pitäis pärjätä. :) Hyvin on niitäkin erikokoisia. Kunhan vaan pääsee sitten laitteleen uuteen asuntoon kaappeihin niitä koko järjestykseen niin näkee vielä paremmin minkä kokoisia vaatteita pitää ostaa.. :)

Multa kysy neuvolalääkäri silloin perjantaina, että onko mulla kutittanut jalkapohjia. Onko muilta kysynyt? Mitähän mahtoi tarkoittaa? Kun nyt eilen kiinnitin huomiota ja tosiaan kutittaakin ja tuntu illalla, että kuolema tulee kun välillä oli tuskanhiki ja sitten taas välillä kylmän hiki puski päälle...Ja sit oli tosiaan se kutinakin vielä.. Sisko kehoitti soittaa jo päivystykseen, mutta en mä sitten viittiny. Kyllä tänäänkin ollu samanlaista vähän, mutta ei se vissiin vaarallista oo.. Vauva kuitenkin potkii hyvin, että kyllä sillä pitäis ainakin kaikki hyvin olla. :)

Mutta nyt on lähdettävä tekemään jotain vielä ennen joulujuhlaa.
Palamisiin.. :)

Suvisku+ "ötökkä" 27+6

Huomenna ollaankin 28 viikkoa.. kyllä on aika mennyt nopeasti, eikä lapsen isästä oo vielä tietoa mitä aikoo lapsen suhteen tehä onko elämässä mukana vai ei.. :'(
 
JALKOJEN TURVOTUKSESTA;itse käytän enemmän tai vähemmän miten muistan Hirudoid fortea geelinä, sekä sillon kun olin töissä niin ihan tavallisia tukisukkia. Hyvin on vielä pysynyt turvotus kurissa...Niin siis toi hirudoid ei siis auta turvotukseen, mutta suohikohjuihin käytän sitä, kun on suvussa perinnöllisenäkin pahukset :ashamed: Sekä koitan juoda paljon, vettä, kivennäisvettä ja light limsaa (mitä ei kyllä saisi kun sisältää makeutusaineita, mutta juon silti vähän). Niin ja edelleen peräänkuulutan vyöhyketerapiaa, jossa olen käynyt jostain vkolta 10 asti säännöllisesti. Terapeuttikin viimeksi loppuvkolla kun olin, niin kehui, ettei yhtään ole turvotusta =) On se tietty aika kallista lystiä, mut maksetaan nyt vielä, kun on varaa :LOL: Ja vauvan kanssa ollaan sovittu, että menen käymään hänen opissa sitten kun vauva on vajaa 2 vkoa vanha :heart: Hän on siis käynyt myös vauvojen vyöhyketerapia kursseja sekä koliikki-kursseja. Ja hänellä on myös itsellä lapsia, eli tietää, mistä puhuu....

Mua hirvittää huominen työlääkärille meno tän selkä/jalan kanssa, menen omalle lääkärille kun viimeksi en saanut hänelle aikaa ja se nainen on vähän outo :/ No aion sanoa, etten todellakaan kykene tällä selän/jalan nykykunnolla edes ajattelemaan töihin menoa. Yöt alkaa olla pahempia, kun joutuu parin tunnin välein nousemaan vessaan ja sitten vasen jalka ei tahdo pitää alla... :snotty: No, katsotaan, mitä mieltä lääkäri on....Saa kyl luvan kirjottaa sairaslomaa enemmän kuin sen mitä yleensä antaa 1-3 päivää, tai sit jos antaa vähempi, menen aina vaan uusiksi....

Niin ja hei tosta pinniksen PETAAMISESTA, meiän pinnis muutti tänään varastoon odottamaan kokoamista, tilat on niin pienet ettei sitä voi koota valmiiksi, mies lupasi koota sitten kun olen vauvan kans sairaalassa. Eli siis mua KIELLETTIIN petaamasta sitä etukäteen, että tuottaa huonoa onnea tms, eli petiin lakanat sun muut vasta kun on syntynyt eli se jää sitten miehen tehtäväksi samalla kun kokoaa sen. Tän verta olen kyllä taikauskoinen....Sekä jos on oma kastemalja, siitä ei saa kuulemma kaataa vettä pois vaan pitää antaa haihtua ajan kanssa....Onkos muilla jotain tälläisia taikauskoja..?
 
Suvisku, se varmaan kysy siksi, että jos kutisee jaloista, niin se vois viittaa raskausmyrkytysoireisiin. Niin, multa ei oo siis semmosta kuitenkaan kysytty.

Kävin eilen Tallinnassa ja tottakai ostin sitten lisää vauvalle kaikkia kivoja vaatteita. Pesin ne äsken pesukoneessa ja olin oikein positiivisesti yllättynyt, että pysyivät jopa ihan kasassa. Tallinnassahan tunnetusti myydään laatuvaatteita. :D

No nyt äsken sitten vuorostani kävin kaupoissa pyörimässä tai pitäiskö sanoa vyörymässä. Mä oikeasti tunnen itteni jo ihan tosi isoksi ja kömpelöksi. Masentaa.. Iskiaskivutkin alkaa oleen jo oikeasti tosi tuskallisia. Huomenna ihan normaali työpäivä ja sitte tiistai sekä keskiviikko pitkiä päiviä. Kuinkahan mä reppana jaksan tehdä yhtään mitään.

Turvotuksesta, ei oo onneksi mulla semmosia vaivoja ollu, ainakaan toistaiseksi. Imetyksestäkään ei oo ollu neuvolassa mitään juttua, onneksi. Jotenkin mua ahdistaa koko asia jostain syystä..

Pinnasängystä, no joo. Mulla on se nyt laitettuna valmiiksi, jne. Mutta ajattelin silti aluksi pitää vauvaa siinä äitiyspakkauksen laatikossa ja siirtää ehkä vasta kuukauden ikäisestä lähtien pinnasänkyyn nukkumaan.

Darwin, taikauskosta.. Periaatteessahan vauvalle ei sais hankkia mitään etukäteen, ennenku se on syntynyt. Siis jos mennään äärimmäisyyksiin. Mä olen hankkinut jo kaiken valmiiksi ja laitellut myöskin kaiken valmiiksi.
 
Hyvää joulua kaikille!!!

Meidän perhe on muuttanut ja lisäksi töissä on ollut niin kiire, että tulevaan vauvaan ei ainakaan liikaa ole päässyt keskittymään. Kiire ei ole hyvä juttu ja sen karsimisessa olisi seuraavaksi hommaa. Siitä voisi tulla vaikka uudenvuodenlupaus.

Ensimmäistäkään vaatetta ei vielä ole, vain hoitopöytä on hommattuna. Samalla tuli hankittua kun uuteen asuntoon hommattiin vaikka mitä. Hoitopöytää on nyt sitten tullut ihasteltua, että tossa sitten kohta meijän vauvaa hoidetaan.

Vauva on kova potkimaan ja tekemään kuperkeikkoja ja se on kivaa!!! Tällä viikolla maha alkoi ensimmäistä kertaa olla tiellä ja tuntua painavalta ja hermot on minullakin alkanut välillä vähän kiristymään. :D

Neuvolassa oli ensimmäistäkertaa arvoissa jotain niin, että niitä piti tutkia lisää.:( Kyllähän se pysäytti miettimään, vaikka todennäköisesti ei kuulemma mitään vakavaa kumminkaan olisi. Maanantaina saadaan sitten tietää.

Mutta tosiaan hyvää joulua kaikille!!!

talvimama 27+5
 
hellou :)

IHANA viikonloppu takana :) tosi hyvä olo nyt. saatiin tänää olkkari mattoa ja verhoja vaille valmiiks, ja jestas mikä fiilis kun tuntuu et vihdoin on "koti", eikä mikään romuvarasto :)

joululahjat pakkasin just ja nyt vaan istun sohvalla rauhottumassa. jalat ihan puutunu ja piikittää, hartiat jumissa, varsinki vasen puoli ja muutenki aivan naatti olo!!

turvotuksesta...mä en oo paljon muuta turvotusta huomannu, paitsi sormissa, vihkisormusta en paljon enää pidä ku kiristää ihan hirveesti :( roikkuu sit kaulassa bola-korun kanssa tai on hyllyllä. kurjaa mutta minkäs teet :D

meillä ei siis edelleenkään ole vauvalle mitään muuta ku äippäpakkaus..joskus ens vuoden puolella sit kai jotai täytyy hankkia.. en kyl ihmeekseni ressaa siitä, jotenki aattelen vaan että kyllä sitä ehtii....... :p

nyt tarttis soittaa äitille ku se on pari kertaa jo tänää koittanu mua tavoitella :)

haleja <3

 
Glow
heissan!

Ihanaa, joulukuusi haettu ja koristeltu :heart: alkaa olla joulufiilis. Sain pojilta monta joulukukkaa :flower: tänään kävästiin ostaa jo kinkku ja kalkkuna, molempi parempi :p
Isäntä saaki hoidella sit kaupassa käynnin muun ruoan ja juoman suhteen ja aika pitkälti laitella ne aattona. Meille tulee rakkaita sukulaisia kylään =)

Mulla alko SUPISTUKSET nyt kait sitten toden teolla. Tähän asti sain olla jokseenkin ilman niitä. Viimeyönä tosi kipeesti ja päivisin nyt kans.
SAIRAALAKASSI asian tajusin minäkin nyt että oiskohan syytä laittaa se jo valmiiksi?? sitä on vaan aatellu että "sit joskus" mutta kun tää alkaa nyt olla tämmöstä että tuntuu et jos lähtö tuleekin ihan yks kaks.

SYÖMISISTÄ, aika epäsäännöllistä ja ei niin terveellistä välttis oo ollu :ashamed:
Riisipuuroa ja suklaata :p :whistle:

ÄIPPÄRAHAPÄÄTÖS, mulla alkaa loma 26.1. Sain päätöksen viime viikon lopulla. Se tuli kelan nettisivuille 1-2 päivää ennenkuin kirje tuli kotiin.



Glow 29+5
 
Hyvää sunnuntai-iltaa kaikille!

Turvotusta on mulla nilkoissa ja pohkeissa iltaisin. Varsinkin, jos olen kävellyt enemmän päivän aikana. Tätä on ollut jo vuosia, joten en ole huolestunut asiasta. Ostin semmoset lentosukat, jotka on ollu tosi hyvät. Hintaa oli jotain 5-10 e.

Ruokailu oon yrittänyt syödä kasviksia ja hedelmiä, mutta aika huonosti on onnistunut. Mandariinit menee ja jos joku on tehnyt salaattia, syön sitä. En siis kerää ruuasta pois :D

Perjantai-iltana haettiin vaunut, kaukalo ja hoitopöytä ja ne on nyt tossa makkarin nurkassa. Mankeli ja lipasto muuttivat muualle. Kun ryhdyttiin työntämään niitä vaunuja tutulta autolle päin, mulle tuli hirveän voimakas tunne, että meille tulee oikeesti vauva!! Vaikka toi maha on tossa ollut jo jonkun aikaa, niin noi vaunut oli se, mikä herätti todella voimakkaan tunteen! Onko muut heränneet raskauteen jossain vaiheessa näin voimakkaasti??

Tänään on juhlittu mun synttäreitä. Mies teki aamiaista ja äiti ja isä kävi kyläilemässä. Muuten päivä on mennyt kalkkunan paistossa. Siitä tuli vähän ylikypsä, mutta se saa maustua huomenna kermassa.. NAM :p

Anoppikin kävi eilen ja toi vauvalle luomu-lampaan taljan :heart:. Sanoi sitten nimenneensä vauvan Jarkoksi ja meinaa kutsua vauvaa jatkossakin sillä nimellä! Ei tuu vauvasta Jarkkoa ei, mutta onneksi ei keksinyt mitään osmountamoa :LOL:

NinaRinsessa ja Poikanen 28+1 (eilen muuten poksuttiin taas)

P.S. Ihania masukuvia!
 
Ihania masukuvia ootte laitellu. Pitäisköhän sitä itsekin uskaltautua... :snotty:

Sokerirasitus oli perjantaina ja se oli ihan helppo nakki. Ei alkanu pyörryttään, kuvottaan eikä päätä särkeen ja hyvin sain sen litkun juotua. Sanoivat neuvolasta että jos niissä on jotain häikkää soittelevat alku viikosta. Toivottavasti eivät soittele. :)

ON: Ipana rymyää mahassa pitkin päivää ja yötä. On jopa mut pari kertaa jo potkuillaan herättänyt. :heart: Maha on kyllä jo valtava ja mies on ihana kun aina ohi mennessään tai osuessaan kohdalle sitä silittelee. :heart: Oon myös huomannut että mies kohtelee mua kauheen suojelevasti ja nytkin kun on lunta tullut aina varottelee että menes vaimo varovasti ettet kaadu. :heart: Tänään sanoi myös ihanasti kun vei mut ravintolaan ja mietin autossa että mitä tilaan: alkuruuan, pääruuan ja jälkkäriä, että te naiset tuutte mulle vielä kalliiksi. Mahassa kun luultavasti on pieni tytöntyllerö. :heart: :heart: Sori nyt kun tulee vähän tämmöstä imelää, mut pakko kertoo teille. On se vaan ihana tuo oma ukko.

Ruoka-gallup: Syön sitä mitä tekee mieli. Eli sekalaisesti kaikkea, terveellistä ja epäterveellistä. Viime viikon suosikit: Appelsiinit, suklaa, feta :ashamed: ja kalinka jugurtit.

Liikunta-gallup: Mitä se on??? Eli en ole tehnyt kyllä alkuraskauden jälkeen yhtään mitään. Mitä nyt töihin kävelen ja koiria käytän ulkona. Tosin työ on kyllä seisoma työtä ja siellä ravintolassa tulee teputettua koko päivä "eessuntaas" että josko sekin jotain edes olisi.

Talvitakki-gallup Sain isältä jonkun mainostakin missä lukee rinnassa toshiba. Se on valkoinen kansitakki eli ei yhtään mun tyylinen, mutta maha mahtuu sinne ja mä ite en huku siihen ihan kokonaan. Mietin että josko värjäisi sen mustaksi ja sit laittais jonkun rintakorun sen toshiba-merkin päälle. :D

Vauvaa varten valmiina Eipä ole vielä mitään laitettu makuuhuoneessa kuntoon. Vaunut on tuossa olohuoneen nurkassa odottamassa ja niihin olen kasannu kaikki vaatteet mitä oon tähän mennessä haalinut kirppareilta ym. Joulun jälkeen haetaan turvakaukalo kaupasta ja jostain se pinnasänky. Sairaalakassille en ole uhrannut vielä ajatustakaan... :ashamed: Pitäis varmaan pikku hiljaa alkaa sitäkin miettimään.

Kummit Päästiin tänään kummeista yhteisymmärrykseen. Aluksi kummeja piti tulla kaksi, mutta nyt näyttää siltä että niitä taitaakin tulla neljä. :D

Huh, kun tuli kirjotettua vaikka piti vaan nopeeta tulla käymään. :D :saint:

Hyvää viikkoa kaikille maaliskuun mussumasuille ja mammoille!!!

Harakanhattu ja "ManU-Tappara" 27+5 :heart:
 
Hellou!

Voi että oon ollu laiska käymään täällä, töissä on ihan hirmunen härdelli näin ennen joulua ja kotonakii on pitäny koettaa saada jouluvalmistelut tolalleen.... Onneks nyt on lahjat ostettu ja paketoitu, piparit paistettu ja kuusi haettu! :)

Äippäpakkaus tuli viime viikolla, ennätin jo innoissani pestä ja silittääkin osan. Ihana hypistellä pikkuruisia vaatteita! :heart: Huominen enää töitä ja sit ois vähän joululomaa, mut yrittäjänä ei kyllä pääse täysin huilaamaan sillonkaan, pitää silti työjuttuja hoitaa ja inventaariokii odottaa, AAARGH! :headwall: Ja kaikista kauheinta on ettei vieläkään oo tietookaan sijaisesta töihin!! Apua, 11.2 on vika työpäivä ja duunaria ei löydy, kauhee huoli firman puolesta.... Ja siis itekseni teen töitä, työelämävalmennuksessa oleva duunari ei oo tarpeeks pätevä hoitamaan yksin kaikkea. Ja muuteskii näyttää siltä et joudun tekemään töitä äippärin aikanakin, onko kellään muulla kokemuksia äippärillä työskentelystä?

Mut ny nukkumaan, kauheen murhevuodatuksen jälkeen.... Masussa onneks kaikki hyvin ja jytinä vaan voimistuu, :xmas: HYVÄÄ JOULUNODOTUSTA KAIKILLE! :wave:

Mamali 27+2 ja masunpotkija :heart:
 
imetys ei oo ollut puheena vielä neuvolassa..tosin edellinen neuvola tais olla siinä 22-23 viikon tietämillä ja tässä välissä oli nyt lääkäri. Ehkä sit ens kerral tammikuun alussa. Sit ei oo myöskään ollu mitään puhetta perhevalmennuksesta :| Kai sekin tässä sitten vuodenvaihteen jälkeen alkaa?

Mitään tietoa ei oo ainakaan kotiin tullut äippärahasta, mut ymmärsin kans, et päätös tulis vast ens vuoden puolella. Voishan siellä Kelan sivuilla tietty käydä kyttäämäs, ku se tieto tulee sinne aina aikasemmin..

Turvotusta en oo ainakaan suuremmin huomannut muutakun sormissa aamuisin eli ei tunnu menevän heti herättyä sormukset sormiin. Usein onki sit vihki ja kihla roikkuneet kaulassa...

Terveellisestä syömisestä sen verran, et oikeestaan tosi terveellisesti oon syöny aina. Nyt kylläkin tekee hirveesti mieli roskaruokaa, ku se tuntuu pitävän rasvallaan nälän poissa paljon pidempään. Outoa sinänsä :whistle: Ja nyt kun on taas alkanu joku nälkäkausi (liekö vauvalla joku kasvupyrähdys taas?!), niin tuntuu että syömässä saa olla tasaisin väliajoin.

Ulkomaanmatkoista Onko joku jo vauvallinen käynyt ulkomailla n. 6kk vauvan kanssa? Menikö kaikki hyvin? Me nimittäin varattiin perjantaina matka ens syyskuun loppuun koko perheelle viikoks. Tosin vauva kyllä lisätään tietoihin vasta syntymän jälkeen. Ajateltiin, et ollaan sen putkiremonttihässäkän (tammi-elokuu) jälkeen kyllä ihan loman tarpeessa koko perhe :LOL:

Muuten täällä menee hyvin. Nivuset ei paljon kestä liikkumista, mutta siihen oon jo tottunut. En vaan malttais millään odottaa vaunulenkkejä yms. Sit ootan, et saan oman kropan takasin. Just yks kaveri on käyny painonvartijoissa ja sai toivomansa 10kg pois. Oonko niin kade sen mielettömälle kropalle :LOL:

Lumista maanantaita kaikille! Ja ihanaa joulunalusviikkoa :wave:
Kolmee yötää jouluun on ;)

Jemppi & Aapo 27+6
 
Lääkärineuvola takana. Hb oli laskenu 118, että nyt joutuupi alkaa syödä rautaa. Verenpaine oli ok, painoa oli tullu reilu 500g/vko. Lääkäri anto siitä vähän satikutia, et nyt pitäs tosissaan kiinniittää tuohon ruokavalioon huomiota, ettei vauvasta tulis kauhean iso :ashamed: Eli pitää radikaalisti vähentää tätä jatkuvaa suklaan syömistä... Ja joulu on ihan ovella ja heti perään esikoisen 6-vee synttärit, et saapi nähä miten käy... Seuraava neuvola kun on jo 3 vkon päästä.

Tänä aamuna oli ihan kauheen huono olo, ei kaukana ollu etten oksentanu. Onneks ei sit kuitenkaan. Väsymystäkin on, kun kuopus valvotti viime yönä ja käsiä ja jalkoja särki. No onneks vipa työpäivä menossa ja sit on 6 päivän joululoma =)

Tipi75 + masuasukki 28 + jotain
 
MLL
Tipi mullekkin lääkäri sanoi, että pitäisi alkaa syömistä rajoittaa, et painoa ei saisi enää niin tulla. Viimeksi oli siis +550g/vk. Terveydenhoitajan kanssa kun keskustelin lääkärin jälkeen niin hän sanoi, että joku 500g viikossa on normaalia raskausajan painonnousua, että älä stressaa. Oon nyt sitten tarkkaillu mitä syön, mutta pyrin olemaan stressaamatta jos paino siitä huolimatta nousee. Paljon sulla on yhteensä tullut painoa?

Mulla on jotenki pahamieli ja itku kurkussa, vaikka pitäisi olla vuoden iloisin juhla tulossa.. Mies kävi ruokiksella tuomassa ilouutisen, että saa olla ensi viikon lomalla ja samalla sitten alettiin vääntämään jostain tyhmästä asiasta ja mulla tuli itku. Nyt sitten en pääse asian yli. Ei huvittaisi mikään, vaikka voisi miettiä mitä kivaa ensi viikolla touhutaan. Jouluruuatkin pitäisi hakea, mutta taitaa jäädä huomiseen. Mahakin on kipeä ylhäältä alas asti ja selkää jomottelee ja supistelee keljusti..Vali vali vali..Hyvää joulumieltä vaan kaikille :D Taidan käydä päiväunille ja yrittää herätä niiltä iloisemmalla mielellä, jos saisi vaikka hymyn naamalle ennen miehen kotiutumista niin ehkä ilta sujuisi rattoisammin. Ainiin, sorruin eilen sipsiostoksiin useamman viikon "lakon" jälkeen, olen addikti ja voi taivas että ne oli hyviä valkosipulidipin kera!! Pitäisikö masentua vähän siitäkin, että sipsit on loppu ja turvotusta tiedossa?

itkupilli MLL :heart: erittäin vilkkaana potkuroiva poju 27+5
 
MLL Mulle on tullu kaikkiastaan painoa 12,5 kg, et ihan kiitettävästi. Edellises raskaudes sitä tuli vähä reilu 20 kg ja tyttö paino 4250 g, et kohtalaisen iso. Raskauskilot sain aika lailla pois imetyksen aikana.

Mulla kun on ihan mahdotonta tuo suklaan syönti, varsinkin töissä. Het semmonen kauhee pakko saada koko ajan mussuttaa jotain hyvää. Kotona on helpompi olla syömättä, varsinki kun sitä pitää koittaa syödä vähä salaa tenavilta :whistle: (etteivät opi äitinsä pahoja tapoja... :p ) Liikunta on ollu aika minimaallista tän raskauden aikana. Kävelylenkki aina joskus, ei välttämättä ees joka vko. Eilen kyllä pitkästä aikaa kävin. :attn: Kauheat suunnitelmat mulla kyllä on, et millasta liikuntaa sit alan harrastamaan, kun vauva on syntyny. Saas nähä kuinka käy...

Nyt pakko tehdä vähä töitäkin tälle päivää

Tipi75
 
Helou!
Liikuntagallup Kaksi viikottaista jumppatuntia on nyt joulutauolla, mutta ne jatkuvat vuoden vaihteen jälkeen ja aion osallistua! Nyt käyn päivittäin 1-3 tuntia vain kävelemässä koiran kans. Uin kerran pari viikossa ja nyt ajattelin lähteä tuonne pakkaseen pyöräilemään. Tahti on huomattavasti hiljentynyt ja painoa on tullut lisää n. 9 kiloa.

Suvisku Sain oman esikoiseni (tytär, nyt 11v.) ns. yksin. Muistan, kuinka ensimmäisten viiden vuoden ajan yritin saada lapsen biologista isää kiinnostumaan kaikin keinoin tyttärestään ja alkamaan oikeaksi vanhemmaksi. Koskaan se ei onnistunut.
Myös lähestulkoon kaikilla ystävillä/tuttavilla, jotka ovat saaneet lapset yksin tai eronneet jälkikasvun ollessa vauva, isä on kadonnut kuin pieru saharaan. Oman esikoiseni bio-isä sentään on aina maksanut ihan hyvää elatusmaksua. Tyttärensä hän on viimeksi tavannut viime jouluna.
Eli viestini sinulle on, että älä ihmeessä odota liikoja lapsesi isältä. Todennäköisesti hänestä ei ole vanhemmaksi.
Isäksi voi tulla kuka tahansa siittämällä naisen ja se vie nopeasti toimitettuna 5 minuuttia. Vanhemmaksi tullaan kasvamalla. Se on vuosien tie sekä vakaa omaehtoinen valinta. Jos olisin tiedostanut nuo faktat saadessani parikymppisenä esikoiseni, en olisi turhaan tuhlannut energiaani yrittäessäni kätilöidä lapseni isästä osallistuvaa ja rakastavaa vanhempaa.
Nykyään esikoisellani on maailman paras isäpuoli. Ja esikoiseni on mitä hurmaavin tyttö, joka saa kehuja joka taholta. Bio-isä ei vaan tyttärestään ole kyennyt iloitsemaan.

Dominique ja Liisa 28+3
 
MLL
Tipi mulle tuli semmonen mieleen, että ootko aina ollu kova syömään suklaata? Mulle ennen viime neuvolaa ja tota lääkärin kommenttia maistui tosi kovasti, vaikken yleensä syö. Neuvolassa havaittiin hemiksen laskeneen 108, nyt kun oon rautaa popsinu reilun viikon niin ei tee silleen enää suklaatakaan mieli, siis ei oo sellasta pakottavaa himoa. En tiedä oisiko näillä joku yhteys :) Mulla painoa on alusta tullu joku 10-11kg.
 
Maanantaita =)

Jemppi, meillä on varattuna Thaimaan matka ensi vuoden joulukuulle jolloin vauvelilla on ikää n. 8-9 kuukautta. Tuttavat kävivät saman ikäisen muksun kanssa aikoinaan myös Thaimaassa paikallisia sukulaisia tervehtimässä ja hyvin olivat pärjänneet, joten tästä rohkaistuneena myökin reissu varattiin.

Liikuntagallup..tai siis mitä liikuntaa...jos ei lasketa päivittäistä hyötyliikuntaa mukaan (siivoilua ym.) niin liikunta on kyllä minimissä tällä hetkellä. Pienikin reippailu saa supistelemaan. Viikonloppuna kipeytyi vasen nilkka (ihan itsestään) jota varoessa kramppaa oikea reisi. Yritä tässä sitten harrastaa jotain :/ Koirien kanssa yritän ulkoilla mahdollisuuksien mukaan, mutta onneksi mies hoitaa pidemmät lenkit. Ajattelin lähteä kokeilemaan uimista josko se onnistuisi.

Onneksi on muitakin yli 10 kilon ylittäneitä :LOL: Poden huonoa omatuntoa joka suupalasta (varsinkin suklaasta) ja mietin paljonko paino on taas noussut seuraavassa punnituksessa. Neuvolatätin mielestä pitäisi kiinnittää huomiota annoskokoihin ja tiedän itsekin että tällä kalorikulutuksella syön AIVAN liikaa..ruoka on vaan niin hyvää :ashamed:

Ja terveellisen ruoan galluppiin voin vastata että lähes kaikkea tulee syötyä. Syödään hyvin vaihtelevasti terveellistä ja epäterveellistä. Ollaan varsinaisia herkuttelijoita..viikonloppuisin tulee tehtyä kaikenlaista epäterveellistä, pihvejä & kermakastikkeita, pizzaa, tortilloita, suolaisia piirakoita ym. Kevyempää linjaa edustaa sit ruokaisat salaatit joista tykätään kovin. Hedelmiä syön suht paljon, mutta sen rinnalla maistuu jäätelö toisinaan.

Kaveri alkuraskaudesta kertoi että ruokatottumukset kertoisivat vauvan sukupuolesta. Tyttöjä odottaessa maistuisi kuulemma makea ja pojalla taasen karvas ja suolainen (esim. sipsit, puolukat, karpalot ym.)? Itse ainakin alleviivaan tuon makean syönnin. En yleensä IKINÄ syö suklaata ja karkkiakin hyvin harvoin!

Neuvolassa on annettu niin paljon noottia tuosta painonnoususta, että lupaan ja vannon parantaa ruokatottumuksia, heti ensi vuonna :ashamed: Ja yritän tarkkailla annoskokoja joulun aikaan, sekä ulkoilla enemmän koirien kanssa joulunpyhinä!

Miimon ja Hengari-Hertta 28+2
 
Tavaroista meillä on oikeestaan kaikki muu hankittuna, paitsi amme ja matkarattaat. Rottinkikoppa pitäisi hakea anoppikokelaalta vielä. Vaatteita on kertynyt kun ahkerasti tullut käytyä lastenvaatekirppiksellä ja mun äiti on ostellut kaikkea kun on vastaan tullut B)

Isistä Itse sain esikoisen 10v sitten. Ihan oli lapsen isän kanssa suunniteltu ja odotettu raskaus, mutta loppupeleissä hänestä ei isäksi/perheelliseksi ollut. Olimme kuitenkin yhdessä vielä 8 vuotta lapsen synnyttyä. Koko tämän ajan hoidin lapsen yksin. Vauva-aika oli rankkaa koliikkivauvan kanssa kun mies ei voinut mennä edes vaunuja työntelee ulos että saisin hetken nukuttua. Isyyslomansa hän vietti autoja rassaten. Viikonloput vietin omalla isälläni kun mies oli rassaamassa autoja. Kun minulla oli menoa ja miehen piti olla tytön kanssa, niin hän meni äitilleen joka sitten hoiti lasta ja mies ropasi taas autojaan. Tyttö kun meni hoitoon niin mies ei vienyt kertaakaan hoitoon vaikka hänellä olisi ollut iltavuoro jolloin meni kahteen. Minä vein tytön hoitoon silloinkin 6:30. Voisin jatkaa litaniaa vaikka kuin....Nyt kun ollaan erottu niin tyttö saa tavata isäänsä koska haluaa, yleensä joka toinen viikonloppu, mutta tällöinkin ovat miehen äidillä ja tyttö on siellä tietokoneella ja isänsä rassaa autojaan. Edistystä oli kyllä kun exä oli viime viikolla tytön ja tämän kaverin kanssa HopLopissa ja kesällä kävivät huvipuistossa, mutta näillä reissuilla on aina ollut naisystävä mukana.... Anteeksi avautuminen... :x kerrottakoon vielä et esikoisen syntyessä olin itse 20v11kk ja exä 22v.
Mutta nyt mulla on aivan ihana mies, joka oikeesti on niin innoissaan vauvan tulosta ja odottaa innoissaan että saa käärön syliinsä. Ja hoitaa aivan varmasti vauvaa...

Neuvolassa käyty kontrollissa...

rv 30+0 (29+0)
paino +1,4kg (1,63kg)/viikko
turvotus -/-
pissa -/+
RR 120/70 p. 100 (121/76 p.99)
sikiön syke 138 (140)
liikkeet ++ (++)

Painon ja pissan takia joudun menemään taas ensi viikolla. Nää mun viikottaiset vierailut neuvolassa taitaakin jatkua sitten koko loppuajan. Painoa tulee hieman liikaa per viikko, mut terkka sanoi etten näytä yhtään siltä et sil ois tullut liikaa, koska ei ole minkäänlaisia turvotuksia yms. Kaikenkaikkiaan tätä painoa on tullut nyt 18,6kg :whistle: Pidänköhän minä johtopaikkaa tässä "kisassa" ? :LOL:

Talvitakki löytyi lastentarvikekirpparilta. Mamalicious-merkkinen ja siinä on issoitettava vuori. On kyllä tosi hyvä takki eilä maksanut kuin 10e.

Tämmösiä tänään....

Salli79 30+0 *POKS*
 
Onneksi meitin neuvolatoiminta on ollut niin omituista, ettei ole painoon, ruokailuhin tms ehditty puuttua, ei ole edes kyselty :saint: No vajaa 10 kg tullut, nyt vkolla 27+1. Eli kohtalaisesti....Sokerirasitus on ensi viikolla, yhdeltä tutulta kuulin, että hänellä oli arvot ollu joku 0,2 ylitse, mitä saa olla, joutui toisen kerran sinne ja sai tuon raskausdiabetes tuomion, ei sentään insuliini-linjalle lähdetty ja vauva ollut ihan ok. Diabetekselle altistava geeni häneltä siis vauvalta löytyi ja ovat nyt jossain seuranta ryhmässä.

Tänään saimme ÄITIYSPAKKAUKSEN...Äippäraha päätöstä vaan edelleen odotellaan, tylsää...Kivasti oli mielestäni pakkauksessa kaikkea, kestovaipat vaikutti mielenkiintoisilta, jaksaakohan niitä sitten oikeasti alkaa käyttämään...?
Iloa vaan himmensi se, että jouduttiin lähettämään appiukkoni sairaalaan, on huono kuntoinen jo entuudestaan ja kunto oli huonontunut ja lääkkeet jääneet ottamatta, nyt jännitetään, ottaako sairaala osastolle vai kotiutetaanko. Kurjaa anopillekin, mutta parempi olisi, jos pääsisi sisälle tutkimuksiin ja hoidettavaksi, jos saisivat kuntoutettua. Ikävää vain näin joulun edellä, kun meilläkin molemmilla joulu vapaata pitkästä aikaa; niin kävin tänään selkää/jalkaa valittamassa omalla työlääkärillä tällä kertaa, jota vähän jännitin, kun on niin kummajainen, no suhtautui suopeasti ja pisti viikon lisää, kun sanoin, että haluaisin kyllä mennä koittamaan vielä töitä edes yhden päivän...Mutta aika näyttää tämän.

Nyt pipareita leipomaan, jos saisi hieman joulufiilistä....Tuohon mies ressukkaanikin. Murehtii toki sitä isäänsä, mä koitan olla stressaamatta, kun ei noille asioille vaan mitään voi :/
 
Glow
Jemppi Me käytiin viime keväänä Kanarialla. Vauva oli silloin vain 2kk. Kaikki meni tosi hyvin =) Aika paljonhan se on itsestä, omasta asenteesta kiinni että sujuuko matkustelu pienenkanssa vaiko ei. Pitkä automatka tehtiin viime elokuussa lappiin, jolloin vauveli oli 6kk. Hyvin meni sekin. Ei tullu pahoja hepuleita autossa istumisesta.
Etelän matkasta sen verran että kun vauva oli niin pieni, me varattiin koneesta vauvalle koppapaikka. Eli siitä ihan etupenkistä istumapaikat ja siihen seinään tuli vauvalle oma koppa jossa matkusti. Sylisskäin oli osan matkaa.
Kantoliina oli kätevä lentokentällä. Matkarattaatki saatiin ehjänä pysymään reissun ajan. Suomen kentällä ne paketoitiin hyvin, mut ulkomaan päässä ei sit ollukaan mitään paketointi systeemiä ja meni koneeseen ilman mitään suojaa, hiukan likaantu....

Tänään sit neuvolassa th totesi että vauva on perätilassa. Vielähän tuolla on aikaa kääntyä. Kuulema viikolle 35 asti odotellaan et kääntys ite. Mulle uus juttu, kun nää aiemmat on olleet jo viikolta 20 asti tiukasti raivotarjonnassa.
Neuvolassa otetaan vähän turhanki huolehtivasti nää supistelu ym. asiat. Mä tulin maininneeksi et viikonlopusta on levossa tullu tosi tiukkoja supistuksia niin eiköhän taas passitettu lääkäriin + sen vuoto asian takia joudun käymään ylimääräsiä neuvola-lääkäri käyntejä. Ja mulla ei kovin hyvät kemiat sen nla lääkärin kanssa ole :headwall:

Jos muistan oikein, sf mitta 27 cm
hemppa tais olla 108
painoa tullu noin 400g/viikko ( ihme ettei enempää mun ruokavaliolla!! huh )
vaavin syke about 140

Nyt alko sit neuvolakäynnitki tihenee, ennen oli 4 viikkon väli, nyt näyttäs seuraava olevan 2 viikon päästä. Sitä ennen jo se lääkäri.

Btw, mä oon aina ollu enemmän makean kun suolasen perään raskaana(kin) ollessa ja 2 poikaa on tullu, tämä kolmaskin ilmeisesti poika ;)

 
Soittelin tänään neuvolaan sokerirasituksen tulokset ja hyvät olivat, kaikki arvot reilusti alle rajojen eli herkuttelu jatkukoon :p Ei vaan, samalla lailla aion syä ko tähänki asti.
Sain vietyä tänään Kelan paprut, et jos oottelis ä-pakkausta tammikuulle. Huomenna käydä vikat jouluostokset ja nakkaan loput joulukortit läheisille.

Ei muuta tällä erää B)

mobic ja kevätpörriäinen 26+5
 
morjensta taas hetkeen. :)

laittelen väliin vähän omasta navasta..
Neuvola oli 16.12. - 29+0
paino +667g
RR 130/72
Hb 108 (rautakuurille :/ )
sf 25 ja hoitajan mittaus mahan ympärys 95cm
sydämen syke +139 -145

Seuraava käynti onkin sitten vasta 4.1. kun nyt ollaan tää loppu vuosi pohjosessa.. muuten olis ollu jo ens viikolla. :p
Nyt onkin sitten meneillään 29+5..
alkaa ylihuomenna 30.. :D kohta sitä ompi jo synnyttämässä. ;)

mutta pitää taas paremmalla ajalla kirjotella enemmän.
kauheesti kiirettä pitäny ni ei jouda ees lueskelemaan juttuja. :)

Hyvät joulut kaikille!! :)
 

Yhteistyössä