*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* joulukuussa (ensimmäinen vauva syntynyt)

Mä ainakin hengästyn nykyään tosi helposti. Ihan pikku askareista, tuntuu että olis jonkun suuremman työnkin tehnyt.

Nyt kun vihdoin sain ton närästyksen jotenkin edes kuriin niin liitoskivut senkun pahenee
:headwall: Piti eilenkin avon vetää mua toisesta kädestä että pystyin kääntämään kylkeä :LOL: Ei naurattanut sillä hetkellä kyllä.

Terveellisistä elämäntavoista pientä galluppia. Syöttekö te muut kuinka terveellisesti? Nyt ehkä vähän huono aika kysellä kun on joulukin ja herkkuja joka puolella. Mutta teettekö esim joka ilta kotona itse ruokaa ja kiltisti täytätte puolet lautasista kasviksilla?

Mua vähän harmittaa kun syön varmaan vähän liian epäterveellisesti. Töissä esim ei ole aina mahdollista lämmittää jotain kotoa tuotua ruokaa ja helposti tulee käytyä ulkona syömässä. Tai sitten jos on liian kiire niin nakkaan mikroon jonkun valmisaterian
:ashamed: Kyllä mä kotona sitten pyrin tekemään ihan kunnon kotiruokaa, mutta tänään kun mietin asiaa niin en mä nyt hirveetä määriä kasviksia ole viime aikoina napostellut. Hedelmiä kylläkin. Ja nyt kun on noita suklaitakin joka nurkassa niin päivittäin tulee yks tai kaks palaa napsastua. Sokerirasitus vasta tammikuussa, että sitä odotellessa :'(

Abello 28+3
 
Voi argh. Hävispä sitten äsken kirjottama teksti.. Yritetäänpä uudelleen, ei ainakaan helpota tätä mun vitutuskerrointa tänään..

Eli äitiyspäivärahasta. Päätökset venyy sen sairausvakuutuslain muutoksen takia. Nyt se muutos pitäis olla vahvistettu (marraskuun lopulla kai piti olla ok), mut kun kaikki 2010 vuoden käsiteltävät hakemukset ennen sitä vahvistamista on ollu "hyllyllä" siihen asti, voipi jonon purkaminen viedä oman aikansa. Ite kävin kattomassa, ei vielä päätöstä, Kelalle hakemus saapunu 12.11.2009.

Tänään oon selvitelly noita työttömyysjuttuja. Jään siis työttömäks vuoden lopulla (nyt oon lomalla vuoden loppuun). Kysyin työttömyyskassasta sen liittymispäivän ja selvis et siitä 10kk vaaditusta jäsenyydestä jää mulla puuttumaan 2 päivää. Jes. Just mun tuuria..

Nooh, eipä mitään. Onneks oon vaan sen kuukauden verran työttömänä, kun 10.2. alkaa äippäloma. Toivon vaan et ees jotain rahaa saisin siltä tammikuulta, kaikkien omavastuitten ja lomarahavähennysten jälkeen..

Semmosta täällä tänään. Paha päivä. Tekis mieli lähteä ulos lenkille, postissa odottais henkkamaukan pakettikin, mut yli 20 astetta pakkasta ei pahemmin houkuta nenää ulos pistämään..

Onneks sain nyt tän koneen toimimaan edes hetkeksi, niin olis jotain tekemistä..

Jos menis nyt rauhottelemaan itteesä..

Hali87 & Pähkinä 27+2
 
Tänään oli sitten viimein lääkärikäynti ä-polilla. Aika piti olla 8, mutta päästiin sisään vasta lähemmäs puoli 10. Ajattelis, ettei noin aamusta olis ajat noin paljoa myöhässä, mut näköjään vaan oli. Mutta lääkäri oli tosi mukava ja ultras ja hänen mukaansa vauvan vatsalaukku on ihan normaalin kokoinen, eikä iso, niin kuin kätilöt väittivät :heart: Eli nyt saatiin huokaista helpotuksesta ton asian suhteen =) Sukupoli näytti vahavasti tytöltä, et jos sen vois päivittäjä merkitä listaan Eli vahvasti näyttää siltä, että 3. tyttö on tulossa. No eipä tarvi uusia koko vaatevarastoa, vaan aika pitkälle siskojen vanhoilla mennään. Painoarvio vauvalla oli 1200g (27+2), vissiin ihan kiitettävän paljon, kun määräs meidät vkolla 39 kasvukontrolliin, mikäli vauva ei oo siihen mennessä syntyny.

Maanantaina olis sit vuorossa neuvolalääkäri heti perään. Tulee nyt sitten käytyä lääkärillä oikeen urakalla. ;) Maanantaina vipa työpäivä ennen 6 päivän joululomaa. Eikä sekään oo kun puoli päivää tuon neuvolan takia, et ehkä sen vielä jaksaa.

Mut nyt pitää jatkaa töitä.

Tipi75 + masuasukki
 
MLL
ruokatapa kysely: Oon täytelly nyt pari viikkoa tuola kiloklubi.fi:ssä semmosta ruoka&liikunta juttua joka laskee valmiiksi kalorit yms. Pyrin pitämään ne siinä 2000 kcal/päivä, tavotteena oisi siis ettei paino nousisi enää raskauden aikana. Tänään just kävin aamulla vaa'assa vaikka ei oisikaan ollu punnitus päivä ja iloksen sain todeta että se näytti yli kilon enemmän kun pari päivää sitten :eek: No joka tapauksessa jo ennen tätä painontarkkailu prokkista, oon syöny suositeltuja määriä kasviksia, kuituja ja kalaa, sekä yrittäny vältellä herkkuja. Tehään joka päivä ruokaa kotona. Ulkona tulee kyllä syötyä melkeen kerta viikkoon jotain pientä ainakin ja kyllä niitä herkkuja kidasta alas silti lipsahtaa, että kaipa tässä on joku kauhun tasapaino menossa :D Vatsa ainakin pelittää ja tunnen olevani hyvinvoiva, etten kai ihan metsäänkään ole mennyt näissä ruuissa. Helpoiten kasviksia tulee popsittua ruuan yhteydessä ja oon tehny niin, että jos ruoka ei sisällä kasviksia eikä jaksa tehä salaattia, nappaan pakkasesta parsaa tms. ja sulatan äkkiä kattilassa. Jossain suositeltiin sisällyttämään joka aterialle ja välipalalle jotain kasvikunnan tuotteita, näin niitä pitäisi tulla riittävä määrä.

Tulipa sepustus, nyt ei muuta jaksakkaan. Oon tänään vaan laiskotellut, nukuin pitkät päikyt ja oon katellu nettiä, ah joululoma :xmas: Huomaa heti, ettei supistelekkaan ja selkäkin suht ok, saa nähdä miten käy kun lähtee taas liikkeelle kun mies tulee töistä. Koirat pitäisi taas tänäänkin ulkoiluttaa :D

MLL :heart: poju 27+2
 
Ruokailuista mä syön toooosi epäterveellisesti ja epäsäännöllisesti joka toinen viikko, ja joka toinen viikko hyvinkin säännööllisesti ja terveellisesti... :D näin siksi, että joka toinen viikko tyttö on kotona ja toinen viikko äidillään, ja kun se on kotona ni mä teen joka päivä ruokaa ja muutenki on ihan erilainen päivärytmi ja säännöllistä ulkoilua ym, mut sit ku oon viikon "yksin" ni hoh hoh... tänää syöny banaanin, muroja ja nyt pähkinöitä..vaikuttaa sekin että ei vaan tee miesli ruokaa, mutta silti..söis kai sitä jos vaan tekis..

nukuin äsken hetken ja alkaa olo jo vähä parantua, oli aika heikko olo tossa aikaisemmin..

mulla siis joo tuli eilen postissa äippärahapäätös..nyt sit vaan enää se veroprosentin selvitys, ku tuntuu että se 20% on niiiiin paljon |O ei kelpaa mulle :D

hali mä niiiin tiedän noi päivät ku kaikki tuntuu menevän pieleen ja jokainen asia kiukuttaa :hug: kyllä se siitä..

ja juu tosta hengästymisestä, en vaan osaa hyväksyä itteäni tälläsenä väsyneenä, hengästyvänä valaana. eilen lähin käymää apteekissa ja automaattisesti lähin reippaasti kävelee ni phuuuuuh, ei montaa metrii menny et alko sattuu masuun ja olin aivan puhki, ei muuta ku kauheeta taaperrusta sit kovassa pakksessa..sama ku maalattiin ni seki tuntu ihan ylivoimaisen rankalta, joskus jo pelkän kyljen kääntäminen sängyssä on liikaa, ihan HULLUA :D :D

-Kata-
 
Kävin Kelan sivuilla ja huomasin, että olivat saaneet rahahakemukseni myös 12.11. Harmillista, että päätökset ovat myöhässä, kiinnostaisi kovasti, että millä summalla 3 kk:n palkan jälkeen huhtikuusta eteenpäin pitäisi per kk selvitä... :) Laskettuun aikaan kun ei ole mulla kuin reilut kaksi 2 kk aikaa.

Hengästymisestä: Hyvin tuttua. Maha tuntuu kasvaneen keuhkoihin kiinni. Varsinkin rappusten nousun jälkeen hengästyttää, ja kuntosalilla. Mistä tuli mieleen: oletteko muut pystyneet jatkamaan liikuntaharrastusta? Itse olen jaksanut töiden jälkeen kuntosalille vielä 3 krt/vkossa. Raskautta ennen kävin aktiivisemmin, teen siis kunnon painoilla, kyykkyä ja muita äijäliikkeitä :D Jo ajat sitten jätin maastavedot sun muuta ns. kielletyt pois. Mutta pienikin lihasharjoittelu selkeästi virkistää, vaikka väsyttääkin välillä töiden jälkeen ihan älyttömästi. Painoa on tullut alusta tähän noin 7,5 kg, joten ehkä tuo vähäinenkin liikunta on auttanut ettei ihan tuhottomasti ole kiloja kertynyt. Nyt siis menossa 30. viikko.

Näihin kuviin ja pakkastunnelmiin...Viikonloppuja!

Karo

 
Ihanaa Glow, että kaikki oli hyvin. :)

Kyllähän se toki marcelina noinkin on.. Mitäpä sitä suotta mukaan synnytykseen ottamaan..
Itse vaan kovasti haluaisin muksun isän mukaan kun itse ehkä välitän ja tykkään isukista liikaakin.. :( siitä asti ku ens kerran tutustuttiin ja juteltiin kunnolla.. Mutta harmi, että se ei ollu molemmin puolista.. Toki sitten se olis voinut olla jos olisin raskaudenkeskeyttänyt..


Neuvolalääkäri oli tänään ja kaikki oli hyvin. Antibiootin lääkäri kyllä tosin kirjoitti tulehduksen takia :( Vitamiineja pitäis syödä myös.

Hb oli taas laskenut viime käynniin: viimeks oli 111 ja nyt 104.. Hups.. Pitäis varmaan muistaa vähän tarkemmin ottaa niitä rautalääkkeitäkin. Äiti sanoi kyllä tänään, että tunkee vaikka väkisin ne lääkkeet mun suuhun jos en ite niitä ota :LOL: Toistaiseksi asun siis vielä vanhempieni kanssa, mutta tänään kävin katsomassa kaksiota ja otettiin se.. Iso asunto mihin minä ja tuleva muksu mahdutaan kahdestaan asumaan.. :) Yksi huoli vähemmän kun ei tarvitse miettiä asumista.Kunpa vaan rahallisesti vielä pärjäis niin menis hyvin.
Virtsassa oli taas vähän valkuaista, ei kuulemma vielä liika, mutta seurantaan laitto.
Nyt alkaakin olla kahden viikon välein neuvola käynnit seuraava on 29.12.

Käytiin äitin kanssa jouluostoksilla tänään niin huh huh kun kotiin pääs niin oli mentävä pitkälleen..Otti kyllä nii koville ku monta tuntia käveli.. :( Päätäkin särkee taas mahdottomasti ja silmiin ottaa sekä kone, että muutenkin. Pitäis varmaan vielä lähteä vähän lisää kävelemään, että sais kunnolla raitista ilmaa ku tuli ostettua isommat toppahousutki mitkä mahtuu jalkaan.. :D Takkeja yritin isompia etsiä mutta ei löytynyt..

Karo76 mulla ei oo koskaan ollu muuta liikuntaharrastusta kun ratsastus ja nyt sekin piti lopettaa. Oon kyllä yrittänyt käydä kävelyllä sen verran mitä oon jaksanut. Ja siskonpojan kanss tulee oltua välillä ulkona niin siinäkin saa käveltyä samalla

Tulipahan taas sepostettua jonnin joutavia.. :D
nyt ottaa niin silmiin ja taas kerran särkeepäätä, että nyt on laitettava kone kiinni ja jos lähtis sinne ulos käveleen..

Viikonloppuja kaikille ja Joulun odotuksia.. :) :heart:

Suvisku ja "Ötökkä" 27+4
 
Tulin vaan nopsaa pyörähtään ja poksauttaan viikot :heart:. Tänne on rantautunut nyt alaselkä- ja nivuskivut, auts :headwall: ! Pitänee saada tukivyö ja äkkiä. Onneksi tänään oli vika työpäivä ja nyt saa levätä aina kun siltä tuntuu.

Mukavaa viikonloppua masunkasvattajat B)

Mimmurainen & ötiskä 28+0 *poks*



Muoks Sain tänään firmalta läksiäislahjaksi lahjakortin Pentikille ja yhdeltä työkaverilta vielä toisen lahjakortin lastentarvikeliikkeeseen, jee! :p
 
Tipi-75: Jos kävit Seinäjoella niin en ihmettele yhtään... Meille sanottiin silloin ekalla kerralla et aamun eka aika klo 8 ja laskettiin sen varaan, että ehditään hyvissä ajoin vielä töihin. Mutta päästiin kans jotain 9:15 sisään. Kun sit vähän ihmeteltiin, meille vaan hymähdettiin, että "se 8 nyt vain on ilmoittautumisaika, täällä saattaa joskus joutua odottamaan 3 tuntia".

ruokailu: Syön muutenkin perusterveellisesti, joten annan itselleni sitten luvan herkutella kun mieli tekee. Tosi paljon kyllä syön sitrushedelmiä, kun tekee mieli herkkuja. Mutta nyt raskausaikana on mennyt enemmän suklaata kuin aikaisemmin.

liikunta: Normisti urheilen ja liikun paljon, mutta raskauden aikana en ole tehnyt juuri muuta kuin koiralenkkejä. Osittain ei ole uskaltanut, osittain ei jaksanut ja osittain antanut itselleen kerrankin oikeuden laiskotella. Nyt hengästyn helpolla minäkin nyt, koiran agilityssa huomaa hyvin, että pienen spurtin jälkeen on ihan läähpuh :)

Ummetusta on muuten tosi paljon, ja peräpukamiakin taitaa olla :(
 
Onpas sitä aikaa jo edellisestä kirjottamisesta vierähtänyt.. Mutta onpa sitä tässä välissä kaikenlaista tapahtunutkin. Masussa kai kaikki hyvin. Ei ainakaan mitään erityisiä tuntemuksia mihinkään suuntaan ole ollut. Lähinnä vaan tuntuu siltä, että masu kasvaa kasvamistaan ja asiat etenee omalla painollaan. Muina vaivoina on tullu jalkojen kramppaaminen öisin. Vaikka magnesiumia on tullut nappailtua, niin ihan järkyttäviä kipuja on jaloissa ollut. Ja minulla kun on noin puoltoista vuotta sitten leikattu toinen jalka säären alueelta murtuman takia niin ei mitään ihan kivoja ole olleet tuntemukset siinä jalassa.

Parisuhteista olette täällä aina välillä jutelleet niin täytyy tuohon sanoa, että ainakin siellä rintamalla asiat menevät loistavasti ja tuossa tän viikon alussa tuli suostuttua kosintaankin.

Äippärahapäätöstä itsekkin odottelen jo. Onneks sentään noin 3kk tulee vielä äitiysloman alkamisen jälkeen palkkaa, mutta kyllä sitä tietoa jo odottelen, että paljon sitä rahaa sitten tulee.

Erittäin helposti tulee hengästyttyä. Työpäivän aikana kun tulen takaisin syömästä niin välillä tuntuu siltä että olis jossain pidemmälläkin lenkillä ollut kun on saanut portaat kiivettyä takaisin toiseen kerrokseen.

Huomenna pitäs mennä Jorviin synnytysvalmennukseen. Tuo on joku ylimääränen käynti kun osallistuttiin sellaiseen tutkimukseen niin sitten siihen kuuluu osana tuollanen. Saas nähä mitä siellä sitten tulee olemaan. Ainakin on kätilöitten pitämä ja vielä ihan siellä synnytysosastolla niin ainakin odotukset on suuret. Lisäksi sitten tuli vielä ajat perhevalmennuksiin joita tais näin alkuun olla ainakin kolme ja sitten tais siinä lapussa olla vielä yks kerta mihin aika annetaan myöhemmin ja sitten tietenkin vielä synnytyksen jälkeiset kerrat joita olis sitten vissiinkin viisi.

Mutta jospa sitä kävis muutaman joulutortun maistelemassa kun ovat varmaankin jo jäähtyneet..

minjoh 29+3
 
Ninni-74 Joo Sjoella käytiin ja kyllä mä oon tottunu, et sielä joutuu lääkärille oottaan usein tosi kauan. Esikoisesta kun jouduin sielä ravaamaan lääkärissä 6 vkon välein. Mut jotenkin vaan aatteli, et aamulla olis ajat paremmin pitäny. Ultriin me kyllä on päästy aika lailla ajoissa, paitsi yhen kerran oli ajat ½ tuntia myöhässä.

Ruokailusta, kait mä suht terveellisesti syön ite ruokaa, mitä nyt kasvisten syönti on aika minimaallista. Mut toi suklaan syönti on kyllä mulla menny aika mahdottomaksi, sitä tulee syötyä ihan liikaa ja liian usein :ashamed:

Liikunta Mulla se on kyllä jääny aika lailla täysin, mitä nyt joskus käyn vähä kävelemässä. Jotenkin elokuussa kun alotin työt ja just oli tullu raskaaksi, niin ei yksinkertasesti jaksanu ajatella mitään liikuntaa töiden jälkeen. Ja nyt kun mä teen istumatyötä, niin alkaa selkää särkemään ja mahaan ottaa vähä kun kauemman seisoo tai kävelee. Niin noita mun kävelylenkkejä ei voi kauheen liikunnallisiksi sanoa.

Nyt väsyttää ankarasti, et taidan mennä nukkumaan pikku hiljaa.

Tipi75 + masuasukki
 
Heip :) Vähän parani tää päivä iltaa kohti eikä ketuta enää niin kauhiasti. Tylsän perjantain kunniaksi leikin kameralla ja tässä teillekin masukuvaa tältä päivältä :)



Eipä mulla muuta.. Poistun takaisin Pringles-purkkini ääreen..

Hali87 & Pähkinä 27+2
 
Ihana masu hali87

Isot onnittelut minjohille kihlautumisesta :) :) !

Tänään pitäis käydä ostamassa kaikki loput joululahjat, plaah mitenköhän mä selviän tuolla järkyttävässä ihmis paljoudessa.

Oli kyllä villi perjantai-ilta taas eilen, sammuin telkkaria kattoessani sänkyyn ysiltä :LOL:

Sitten sitä herääkin pirteänä ja mietin että kauankohan toi mies aikoo nukkua, mutta se valvokin yömyöhään kattomalla jotain leffoja. Nyt on tylsää. Koirakin vaan syö jotain luuta.

No hyvää lauantaita kaikille!

 
Täällä kanssa hengästytään helposti ja väsytään..Mä, aikaisempi kova touhuuja, joudun tekemään juttuja "pätkittäin" että jaksan, ja todennäköiseti töissä raatamista en jaksaisi enää kovinkaan helposti...Mitä taas eilen kuulin pikkujouluissa juttuja työkamuilta, kuinka vähällä hklökunnalla siellä mennään :/ Maanantaina siis taas työterveyteen sanomaan lääkärille, ettei musta ole kyllä töihin tällä selkä/jalka kivulla.... :snotty:

ÄIPPÄRAHA päätöstä täälläkin odotellaan, ei voi töihinkään antaa varmuudella varmaa päivää, koska tuo loma alkaa, kelan laskuri näytti että 15.2 eli sen olen sanonut. TYLSÄÄ....Sitten vielä mies sai töistä kivoja uutisia, että tammikuussa heitä irtisanotaan 10-12 sekä koko osasto voidaan ulkoistaa :ashamed: Eli ootellessa....

RUOKAILUSTA ja LIIKUNNASTA; mä onnistuin laihduttaan kunnolla ennen raskautumista lähes yksinomaan ruokailemalla oikein, eli systeemit onnistuisi, mutta nyt olen sortuillut, en ole niin hirveästi mielestäni lihonnut, vajaa 9 kg, mutta kyllä huomaa esim. takamukseta ja lantiosta :/ Sekä mies taitaa ottaa tästä raskaudesta myös "ilon irti" eli sortuilee kanssa syömään väärin..No hän on päättänyt tammikuussa ryhdistäytyä ja mä sitten keväällä taas...Liikkuminen on jäänyt aika vähälle, koska olen onnistunut sairasteleen kaikki flunssat tässä syksyn mittaan, onneksi lievänä, eli ei paljon ole uskaltanut liikkua....Tylsää...Ja nyt tämän jalan kanssa ei uskaltaisi tuonne liukkaille ees varmaan lähteä....Ja uimisesta en niin hirveästi tykkää pelkästään, eli aika hiljaista on liikunta puolella :/
 
Heipsan pitkästä aikaa! :wave:

Ollu taas niin laiska kirjottamaan, ja nyt parina iltana oli vieraitakin kylässä ja nuhkahdin sen jälkeen tohon sohvalle, joten saanu sitten aikaseksi kirjautua palstalle! ;)

Täällä oli joku kuulumisia kyselly kiva.. Supistelut rauhoittuneet, mutta sairaslomalla edelleen, vaikka vähän haaveissa olisi töihin päästä alkuvuodesta vielä hetkeksi.. Mutta onneksi ei tarvi vuodelevossa olla vaan omien tuntemusten mukaan mennään ja ollaan.. =) Paikat oli siellä kontrollissa pehmenneet ja kaulaa jäljellä pari senttiä mut kohdunsuu oli kuitenkin kiinni.. ja ultralla kattoessa kaulaa oli enemmän jäljellä.. en tiedä mitä eroa noilla on, ku kirjattu tuollain erikseen..

Hali87 minä myöskin lahesta! ja samaa vuosikertaa sinun kanssa! =) Ootko muuttanu paikkakunalle hiljattain vai ootko ihan kotosin täältä?

Onko vielä paljon jouluvalmisteluita tekemättä? Esikoisen kanssa pitäisi huomenna piparit ja tortut leipoa.. Siivottu on ainakin suurimmat, mutta omakotitalossa olis aina jotakin puuhaa/hommaa, mutta pääasia että lattiat puhtaat, matot tampattu ja pölyt pyyhitty.. Kovin sotkusta meillä ei koskaan oikein voi olla, koska oon niiiin huonolla päällä jos on sotkusta.. Mies on vähän samanlainen..

Minna77 oliko niin että synnytät Norjassa, etkä siellä Kiinassa? vai muistanko ihan väärin..

Minä en myöskään oo vielä saanut äp-raha päätöstä vaikka äitiysavustuksen sain jo marraskuun puolessa välissä.. Sitä odotellessa..

Hauskaa Joulun odotusta kaikille!!

Siiruli ja maha-asukki 28+3 :heart:
 
Mulla alkoi taas supparit uudelleen. Olin viikon saikulla noin kuukausi sitten, sen jälkeen olen ollut töissä. Nyt 6 työpäivää jäljellä,mutta en tiedä joudunko saikkuilemaan sen. Koko eilisillan tuli niin napakoita supistuksia,että meinasin lähteä näytille..samoin tänään kun kävin esikon kanssa ostamassa viimeisiä lahjoja. Plääh.

Mä sain hyviä uutisia eilen! Saan ilmaiseksi serkultani sitterin,turvakaukalon ja hoitoalustan! Ihanaa. Meilläkään ei rahaa nimittäin liikaa ole. Mies opiskelee ja mun lähihoitajan palkalla siis elellään. :whistle: Onneks miehen koulu loppuu ennen vauvan syntymistä niin saa sitten painua töihin.

Nyt makailemaan ja katselemaan leffaa esikoisen kanssa :)

Mysti 27+5
 
Ihania uutisia oli kiva kuulla susta Siiruli ! Sitä toivoo vain kaikkein parasta sulle ja babylle ! En tosin tiedä mitä se meinaa se että paikat ovat nyt pehmenneet ja kaula lyhentynyt. Toivotaan ettei mitään ja että kohdunsuu pysyy visusti kiinni ja pehmeneminen hidastuu tai pysähtyy. Syötkö synnytystä jarruttavia lääkkeitä vai onko niitä tuohon vaiheeseen olemassa?

Liikunta rajoittui yllättäen: Jouduin selkäkipujen takia ( liitosten irtoilut aiheuttaneet ) lopettamaan jumppaamisen toistaiseksi kokonaan. Vielä 2,5vk sitten jumppasin 5krt viikossa puoli tuntia kerrallaan mahdollisimman kevyesti ja ergonomisesti, lisäksi kävelin joka vikko 15-25km yhteensä lenkkejä miehen ja esikoisen kanssa.
Lääkärin suosituksesta nyt myös kävelyjä oli vähennettävä. Raskaus on minulla uskomaton tila! Tulen oikeasti niin kipeäksi ettei mitään rajaa. Joskus kotonakin joudun lähes ryömimään paikasta toiseen kipujen takia joita pehmenneet liitokset aiheuttaneet selkään ja lonkkiin. Olen kuin raihnainen vanhus. En se tyttö joka 2 vuotta sitten hölkkäsi reippaasti hengästymättä 15km matkan ja hymyillen jumppasi ilman selkäkipuja ikinä. Jopa 83 neliön asunnon imuroiminen saa minut raihnaiseen tilaan. Sääliksi kävisi jos osaisin itseäni sääliä :D
Toisaalta.. Onhan tuota painoakin 20 kiloa enemmän kuin 2 vuotta sitten.

Amelie ( tekonimi ) on nyt 26+5
 
G1 ei oo ollut neuvolassa mitään puhetta imetyksestä.

G2 terveellinen ruoka, ai onko sellaista :eek: :ashamed: ?? Siis mä syön nyt niin epäterveellisesti ja väärin kuin ihminen vaan voi mut oon päättänyt että tammikuun alusta ryhdistäydyn ihan kunnolla, mut siihen asti meen fiilis ja himo pohjalla :D :ashamed:

Vauvalla on hikka :heart:

Mullakin on hyvin vaikeeta saada enään uudestaan unta jos herään yöllä ja se ärsyttää kun vielä vois nukkua ilman herättelijää, mut hormoonit :kieh:

Metsätähti ja onnenjyvä
 
minjoh: Onnea kihlauksesta!!

hali: wau, mikä masu! Muutkin, jotka ovat kuvansa laittaneet, niin kateeksi käy, teillä on niin hienoja, isoja vatsoja. Monet tutut on mulle sanonut, että voi kun sulla on pieni masu :) Yritän jossain vaiheessa laittaa kuvaa omasta vertauksen vuoksi.

Meillä oli tänään tytärpuolen todistustenjako. Hyvä todistus tuli, mutta huvittaa vain sen tytön äidin käytös. Se ei siis tervehdi mua (ei aina mun miestäkään), eikä katso edes muhunpäin. Siis käyttäytyy suoraan sanottuna säälittävän lapsellisesti. Ja muija on kuitenkin yli 30... Alkuaikoina yritin rakentaa jonkinlaista aikuismaista suhdetta, mutta nyt olen jo luovuttanut. Ottaa vaan päähän, kun se näyttää lapselleen tuollaista esimerkkiä, kun me taas yritetään opettaa kohteliasta käytöstä, esim. että ihmisiä tervehditään. Huoh.

Tänään sain taas vähän joululaatikoita tehtyä, koko päivä siinä vierähtikin :) Vielä yksi jäi huomiseksi.
 
huhhuh että on hulinata ollut tämä joulukuu, kun ei oo kerenny ees täällä lukemaan kuulumisia! Tuntuu vaan että töissä tullut oltua koko ajan ja sitten yrittää kotosalla jaksaa jotain tehdä.. Mut hengissä ollaan edelleen, masu kasvaa ja pikkuinen potkii ihan mahottoman kovasti. :)
Jännä aatella, että joillakin poksuu jo kohta rv 30.. :eek: Ja itelläkin äippälomaan aikaa enää pari kk. Ihan hirveetä tää ajan meno.. Kohta se pikkuinen on jo sylissä.
Mut pitää lähtee vielä tonttua leikkimään ja paketoimaan lahjoja, kun esikoinen on jo unilla. Pitää tulla paremmalla aikaa kuulumisia lukemaan tarkemmin. :)

-Bluedrama ja Tirriäinen 26+3 :heart:
 
MLL
Huomenta! Loppupas sitten sunnuntaiaamun kunniaksi unet ennen kuutta :snotty: Tänään saapuu meidän vauvantavaralasti eteläsuomesta, pinnasänky ja hoitotasoa odotan eniten, en ole varma mitä muuta sieltä tulee, mutta sitterillä ja syöttötuolilla ei vielä taida mitään tehdä.. :D Saa makkarin sitten järjestettyä oikeeseen järjestykseen. Ihanalta tuntuu kun alkaa isoimmat ostokset olla tehty, vaikka toisaalta ei tästä ahdistuksesta että jotain on unohtunut taida ikinä päästä? :D Mitens muut, onko jo valmista vai onko vielä aloitettukkaan laittamaan tavaroita?

MLL :heart: 27+4
 
Jos vähä kommentois keskusteluaiheita ennen jouluostoksille menoa :)

Liikunta loppu multa jo lokakuussa, kun alussa pahoinvointi ja raju väsymys verotti salille menoa ja sit kun mies lähti lokakuun alussa Ouluun töihin niin lopetettiin kumpiki salikortit kun ei ole järkeä maksaa jos ehtis vaan viikonloppusin käymään. Ennen raskautumista kävin 3-5 krt/vkossa salilla joten sinne on kyl kova kaipuu, mut ehtiipä sitä sitte taas reenailla vauvan syntymän jälkeenkin :) Painoa ei siltikään ole tullu viel hirmusti (oisko nyt n. 5kg) ja uskallan väittää, et kyllä tuon 2-vuotiaan kanssa touhuaminen tän mahan kans liikunnasta käy :LOL:

Imetyksestä ei varsinaisesti ollu neuvolassa puhetta ekassa raskaudessa ja nyt tuskin ees ottaa asiaa puheeksi kun sen verta hyvin meni viimeks tuo imetyshomma.

OOn koko ikäni syönyt fifty-sixty terveellisesti/epäterveellisesti. Nyt raskausaikana ehkä astetta enempi epäterveellisesti mut en ressaa siittä. Nykyään nuo annoskootkin kun on niin onnettoman pieniä, et olkoonki sitte vaikka epäterveellistä, pääasia et syön ees jotain. Tulen siis nykyään ähkyyn ÄRSYTTÄVÄN helposti |O Sanoin kaverilleni, et jouluna mun ei varmaan tarvi ko kattoa joulukinkkuun päin ja oon ähkyssä *ja mie kun niiiin olen niistä jouluruuista ja -herkuista haaveillu :p *

Hengästyminen on täälläkin tuttua, tai liittyy ehkä enemmän tohon ähkyyn. Siis jos en oo ähkyssä niin ei hengästytä. Ja tietysti alhaisella hempalla voi olla osuutta asiaan..

Vauvan tavaroita en oo viel laitellu enkä laitakaan ennen helmikuuta (vannomatta paras). Tarkotus nimittäin ois siirtää esikoinen isompaan makkariin ja tehdä hänen nykysestä huoneesta vauvan huone, joten ei kannatakaan alkaa mitään viel laitteleen jos tässä on maalaus- ja tapetointiurakkaa viel eessä :)

Jouluvalmistelut on hyvällä mallilla. Tosiaan tänään käydään ostaan viimiset lahjat (onneks tiiettään mitä käydään ostaan) ja joulutorttuja vois leipoa miehelle (ite en niistä tykkää yhtään :$ ) Eilen tein joulusiivouksen ja jouluruuat on ostettuna. Pakastimen vois sulatella tänään kun ulkona sen verta pakkasta, et voi sinne kantaa siksi aikaa pakasteet.

Sokerirasituskin meni tosi kivasti ja yllättävän nopsaa. Ei ollu ollenkaan paha rasti. Aion huomenna soitella tulokset, mut ainakin paastoarvo oli hyvä (4,1).

Huomenna jos sais vietyä Kelan paperit. Ihanaa, kun kohta on joulu ja mies jopa 4 päivää kotona :heart: Se onkin paras joululahja :) Masussa voidaan edelleen hyvin ja terhakkaasti siellä touhutaan pitkin päivää :heart: Näin viikolla unta, et meille synty tyttö 20.3. klo 20.15, joten nähtäväksi jää oliko enneuni :) Ja nyt on pojallekin nimi mietittynä :D

Nyt takas taustalle pois kiusaamasta teitä jorinoillani :LOL: Paljon jaksamisia kaikille :hug:

mobic ja kevätpörriäinen 26+4
 
^^ täällä on jo pinnasänky ja hoitopöytä valmiina laitettuna, patjoja ja lakanoita myöten :D
Hoitopöytäänkin on uusi ihana hoitoalusta ostettuna :heart:
Toisen pinnasängyn hommaan joskus ensi vuoden keväällä. Ei sillä vielä kiirettä kun nää saa nukkua keskenään tossa pinniksessä jonkun aikaa :heart:
Ohhoh, vauvan vaatteita on pesty jo 4 hyllyllistä ja nyt hyvä ystävä lahjoitti mulle lisää 2 säkillistä =D Ei tosiaan ole pulaa vaatteista koska ne kaikki ei ees mahdu vauvanvaatekaappiin :D Sopivasti on montaa eri kokoa :)

Nyt en oo tosin vähään aikaan tehnyt enää mitään koska olen vuodelevossa kotona..
Huomenna olisi neuvola, pääsee kuuntelemaan sydänäänet ja ehkä jopa ultrataan samalla kun kuunnellaan ne sydänäänet :) Ukko saa luvan olla kotona, koska saa käyttää mua siellä autolla vaikka tuo ei nyt kovin kaukana ole mutta kävelyä välttelen ja kaikkea muuta.
Loppuaika siis menee keskittyen ja kuunnellen itseäni ja rentoutuen, lepäillen ja maaten.
Nyt ensi viikko voi olla että tulee olee vaikeata kun esikoinen on tuon jouluviikon (ne 3 pv ja loppuviikko) pois tarhasta joten toivotaan nyt että ukkokin on kotona koko jouluviikon!

Hyvää joulua kaikille jos en täällä ennen jouluaattoa oo kirjoittelemassa. :xmas: :xmas: :xmas:

Kinder- & A+A 28+5
 
halloota vaan =)
Miten kummassa mä saisin nyt oikein rivakasti siivottua tän kämpän joulukuntoon??? Mä en kertakaikkiaan ole luonnoltani mikään siivoilija... eikä täällä kyllä kukaan muukaan osoita mitään sen suuntaista harrastuneisuutta, kaikki vaan sotkee. :kieh: No, EHKÄ mä saan tänään jotain aikaan kun mieskin lähti töihin. Vielä pitäis myös lisää pipareita leipoa, sekä joulukakku. Ja koristella ne piparit. Ja, ja, ja, ja. Mun piti laittaa jouluvalot heti itsenäisyyspäivän jälkeen, eikä niitä ole vieläkään, kun en ole saanut siivottua :ashamed:

Mutta hei: onko muilla turvotusta jaloissa? Nimittäin mulla on ollut jalat ihan pullapitkoina ja toisessa reidessä uhkaavasti pullottavat laskimot, joten mä sitten hommasin instrusta oikeen kunnon kakkosasteen tukisukat. Eilen oli ekaa kertaa sukat käytössä ja voin suositella! Toki niitten pukeminen on oma lukunsa, kumihanskat kädessä saa kiskoa :LOL: , mutta mun kinttuni pysyivät niin solakoina koko päivän, vaikka oltiin monta tuntia kaupoillakin. Eikä ne ole edes mitenkään erityisen epämukavat vaikka yltävät tuohon reiden yläosaan. Eli vinkkinä vaan, jos joku muukin pelkää saavansa suonikohjut raskausmuistoksi, mun mielestä kannatti pulittaa 80e, jos kohjuilta nyt sitten vältyn!

Ja vauvavalmisteluista vielä: juuri totesin miehelle, että vois kai sen pinnasängyn vintiltä samalla hakea kun sinne on kuitenkin roinaa tästä ns. joulusiivouksesta vietäväkin. Hoitopöytä on laitettu paikalleen ja suurin osa vaatteista ja lakanoista ym. pesty ja silitetty. Vielä haluaisin vähän jotain kivaa ipanalle ostaa uutena ja myöskin sen uuden hoitolaukun ja uudet pyörät vanhoihin vaunuihin, mutta täytynee odottaa lapsilisää kun se ä-avustus meni muuhun shoppailuun :whistle:
 

Yhteistyössä