Kirjottelenpa nyt kaikkiin aiheisiin vähän omia juttuja, etukäteisvarotus pitkästä postauksesta! Tarkotus oli lähteä lenkille, mutta eikä mitä, täällä alko sataa kunnolla. Siispä jumitan koneella ja siivoan...
Np-ultra: Sikiö vastasi viikkoja päivälleen. 11+5 mittaa oli 49,3 mm, turvotusta niskassa muistaakseni 0,9 mm. Sikiön rakenteet näyttivät ainakin tuolloin olevan kunnossa, mutta kovasti vauveli tykkäsi köllötellä paikallaan eikä hirveästi liikkunut, mitä nyt vähän nosti kättä otsalle ja heilautti jalkaa. Kätilö käski yskiä, että sikiö vaihtaisi asentoa, mutta ei auttanut. Taitaa tulla vanhempiinsa rauhallisessa luonteessaan, isäänsä etenkin.
Rakenneultra on kolmen viikon päästä enkä millään malttaisi odottaa, mieskin pääsee nyt töiltään mukaan! Olemme menossa myös yksityiselle 4d-ultraan viikolla 20 jotain, en muista tarkkaan.
Sukupuoli haluttaisiin kyllä kovasti tietää, mutta tietenkin tärkeintä olisi saada tietoa ultrassa vauvan sisäelimistä ja muusta, että kaikki olisi ok. Itse toivon jostain syystä poikaa, olen aina haaveillut, että esikoiseni olisi poika. Mies taitaa toivoa vähän tyttöä ja tivaa, että miksi juuri poika. Vastaan, että pikkutytöistä minulla jo on kokemusta kun olin kerran itse sellainen, pojista ei.
Vauvan tarvikkeet: meillä ei ole hankittuna vielä yhtään mitään, ei vaatteen vaatetta. Viikonloppuna kävimme katselemassa vaunuja ja turvakaukaloita. Päädytään varmaan ostamaan Emmaljungan City Crossit uutena, tykästyttiin niihin kovasti ja olisivat varmaan hyvät, kun aika paljon tulee julkisilla liikuttua täällä Helsingissä. Olemme ajatelleet muita tarvikkeita, että niitä ehtii ostaa hyvin loppuvuotta kohti, etenkin kun olen kotosalla nyt itse. Pinnasänky saadaan kai miehen siskolta, sen päälle ostamme varmaankin sellaisen hoitotason, kun meidän asuntoon ei oikein erillistä hoitotasoa hyvin mahdu. Enkä muutenkaan koe sitä niin tarpeelliseksi.
Äitiysvaatteita olen vähän itselleni ostellut ja katsellut samalla vauvanvaatteita kyllä.
Autoa ei meillä vielä toistaiseksi ole, mutta olemme nyt ihan lähiaikoina ostamassa jonkin käytetyn. Kova vertailu meneillään näissä, että mihin olisi varaa ja mikä ehkä olisi hyväkin! Päädytään varmaan johonkin viitisen vuotta vanhaan farmariin tai tilavaan viistoperämalliin. Tähän ja/tai vaunuihin saamme vanhemmilta kaiketi avustusta hiukan.
Ammateista: Olemme yliopistosta valmistuneita kumpikin, mies on aineopettaja yläkoulussa ja itse olen yhteiskuntatieteelliseltä alalta valmistunut vuosi sitten. Määräaikainen työsuhteeni päättyi juuri, sitä ennen tein melkein pari vuotta putkeen oman alani töitä. Ei tosin onneksi johtunut raskaudesta tuo päättyminen! Nyt katselen, tuleeko loppuvuodelle jotakin lyhyttä pätkää. Tässä äitiyslomaa odotellessa opiskelen avoimessa yliopistossa toista alaa, jota ehkä haen opiskelemaan ensi keväänä, saa nyt nähdä!
Vauvasta kertominen: Kummankin perheille, sisaruksille ja lähimmille kavereille on kerrottu. Kaikki ovat olleet erittäin onnellisia puolestamme, erityisesti miehen vanhemmat ja sisko, jotka tiesivät eniten hoidoista. Ovat kovasti odotuksessa mukana ja voinnistani kiinnostuneita koko ajan.
Tässä nyt ensin jotain, taidan postata toisen viestin, ettei mene liian pitkäksi.