Maaliskuun Muruset 2012 *Syyskuussa*

Laretzki
mesisa Yleensä nää kaikki tälläset menee edellisen kokonaan valmistuneen verotuksen mukaan. Esim. itsekään en vielä tiiä meneekö -10 vuoden matkakustannukset läpi vai eivät. Ja sen verran oon verokirjanpitoa koulussa tehnyt, että ei oo ihan helppoa hommaa, kun pitää käydä kaikenmoisia kuitteja läpi vähennyksiä koskien, joten ihmekö tuo että kestää.

sukupuolesta Me aiotaan tosiaan kysyä, tai sanotaan että saa kertoa jos vaan näkyy. Mutta ei aiota sitten kertoa sukulaisille tai kelleekään, mutta ehkä voi olla että jonnekin (eli tänne) pitää kertoa että vähän saa hypettää on sukupuoli sitten kumpi hyvänsä. Mä aion nimittäin sen tiedonkin jälkeen hankkia neutraaleja vaatteita jotka menee kummalekin. Ja anopillekin sanoin, kun kysyi että minkä värisistä kankaista tekee meille vauvapeiton :heart: niin sanoin, että kirkkaita värejä vaan niin hyvä tulee. :)
 
moomin: Harmi, jos se takki on huono, kun mistähän sitä uuden sitten löytäis : / Haluan mustan hupullisen äitiystoppatakin. Mulle ei käy mikään villakangastakki, kun olen vilukissa ja viime talvet on ollu tosi kylmiä. Ja koska olen hivenen turhamainen, en halua liikkua missään ylisuuressa teltassa ihmisten ilmoilla, vaan haluan ihan äitiystakin. Mun täytyy töidenkin puolesta ulkoilla, niin en halua näyttää valaalta teltassa senkään takia :D Kerro, jos tule hyvä takki vastaan, joka ei maksa maltaita :)

pikkumökö: Joo se äitiyspakkauksen toppapuku on kuulemma ollu joskus vuosia sitten vielä isompi kun nykyään. Ne pienensi sitä muutama vuosi sitten, kun siitä oli tullu just tollasta palautetta, että menee vasta yksi vuotiaalle ja sen ikänen tarvii jo kosteudenpitävyyttä (jota haalarissa ei siis tosiaankaan ole). Mä sain esikoiselle 2008 sen 68cm version ja tykkäsin, että oli hyvä puku reilu puolivuotiaalle vaunuissa nukkumiseen/istumiseen. Oli nimittäin tosi muhkea ja lämmin puku :) Taitaa olla tuo sama puku (vähän eri sävyisenä ja eri kuosilla) tossa nykysessäkin pakkauksessa.
 
kn071 ei mulla oo ku ihan semmonen normi värinävääpeli =) ja siinä semmonen härpäke joka osuu tuohon klitorikseen.. ja tosiaan ilman värinöitä näin raskausaikana!

Ja no niin kiitti vaan tuosta jätskistä..täytyy vissiin itekki sitte pakastimelle kipasta :popcorn: Ja kävinhän mie lenkillä joten saan ottaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: Hopea
Hei taas kaikille. Onnea jälleen hyvistä ultrakuulumisista =)

Tuplavaunuista oli ollut puhetta, meillä on ollut niitä tässä nyt kolmet erilaiset niin on saanut vähän vertailua. Mulla oli aiemmin Babyweltin tuplat käytössä, mutta myin ne pois kun en tykänny. Niissä oli hankalaa kun etupyörät oli "kapeemmalla" kuin takapyörät, niin vaunut alkoi aina puoltaa sinne puolelle missä isompi sisarus istui. Varsinkin lumihangessa asia joka alkoi äkkiä ottamaan kaaliin aika lujaa. Ja jos etupyörät lukitsi, oli ohjaaminen vaikeaa kun niissä on niin lyhyt työntöaisa ettei saanut keulittua/ käännettyä. Tilalle ostettiin perus Oran tuplat, oikein kunnon hyökkäysvaunut joissa pyörät on normaalisti kaikissa kulmissa jne. Ja ne on meillä edelleen käytössä lenkkivaunuina noiden pienempien kanssa. Kolmansina meillä on Phil&Tedsit, niitä pidetään autossa jolloin ne on käytössä aina kaupoilla ym. Noita isoja vaunuja ei tosiaan tee mieli alkaa kasailemaan ja nostelemaan autoon, mutta P&T on tosi kevyet ja menee tosi pieneen tilaan autossa. Ne vielä tilaa vaan matkarattaiden verran. Ja joku sanoi että ne kaatuu, niin ei kyllä kaadu, niissähän se painopiste on just keskellä, toisin kuin esimerkiksi juuri noin Babywelteissä joissa painopiste on isomman sisaruksen puolella. Mut siis tokihan mitkä vaan kolmipyöräiset saa helpommin nurin kuin nelipyöräiset, mutta toisaalta niitä aika erilaista pyöritellä vaikka jossain kaupan ahtailla käytävillä ym. Yhdellä kädellä voi työnnellä kahtakin lasta, ja ne kääntyy kevyesti. No, siis lyhyesti mä tykkään P&T:stä siinä käytössä kuin ne meillä on, tosin on meillä noissa pojat nukkuneet päikkäreitä ym myös ihan sujuvasti. Babyweltistä en tykänny yhtään, ja Orasta tykkään taas sillai kun ne meillä on, eli niitä ei tarvi kasailla ja nostella. Jos ne olis meidän ainoot vaunut, vois tilanne olla toinen koska ne on tosi painavat.

Eiköhän jokaiselle löydy just ne ittelle sopivat kärryt =)
 
Huomenia!

nukkumisasennoista kysyisin eli miten te nukutte? mulla ei siis maha oo viel mitenkään iso, että sen puolesta olis haittaa. Mut muistelin et oliko niin et vasemmalla kyljellä olis parasta nukkua? ja edellisissä raskauksissa oonkin oikeestaan nukkunu aina vasemmalla kyljellä. Mutta nyt jos rupee vasemmalle kyljelle niin tulee hirveen huono olo, ja jotenkin kummallisesti ahdistaa niinku ei sais kunnolla henkee:O selällään on oikeestaan paras olla.. miten teillä muilla?

maruli 13+3
 
Nukkuma-asennoista: Mä nukun vielä huoletta vatsallaan, ja jos alkaa ahistaa ni tyynyllä tuettuna puoli vatsallaan. Mun maha ei oo viel kasvanu yhtään ni en kyllä ees mieti miten nukun. :) Silleen ku hyvältä tuntuu. Aion nauttia masulla ja selällä nukkumisesta niin pitkään ku mahollista.

Niinhä se sit on että ku maha kasvaa ni mahal ei tosiaan voi nukkua, ja selällä jos koittaa olla ni henki ei kulje ku kohtu painaa niitä isoja verisuonia.
Muistan viimeks ku heti tyyliin plussan jälkeen tuntu ettei voi mahalla nukkuu ku painaa.. :D Nyt taas on just tasan se asenne että nautin niin pitkään ku voin mahallaan makaamisesta. :D
 
Mulla alkaa olemaan valasolo mahallaan ollessa. Vatsa ei ole _niin_ paljon kasvanut, mutta tuntuu siltä. Mahalleen mennessä on ihan jees, mutta hetken siinä oltuani alkaa tuntumaan ikävältä :( Ja mä nukun AINA vatsallaan! Työn ja tuskan takana on sitten yrittää nukahtaa jommallakummalla kyljellä.
 
Pööppis
Mie oon nukkunu oikeestaan koko ikäni sikiöasennossa, yleensä vasemmalla kyljellä, nyt sit oon huomannu,et herään tosi usein aamuisin oikealla kyljellä kippurassa.

Huh mikä niska ja pääkipu heti herätessä, ei yhtään oo kiva nyt.
pitäs varmaan vähän venytellä
 
Lare Yksi yhteisistä kavereistamme on jo päättänyt, että sä saat pojan ja mä tytön :D juuri rakenneultrassa käynyt kaverinikin toivoo, että mulle tulis tyttö, kun hän saa tammikuussa pojan :D Meidän tytöllä vois olla sitten kunnolla vientiä heti pienestä asti ;)
Hayleyn laittama Kiinalainen raskauskalenterikin näyttää mulle tyttöä.. Pitäskö sitä sitten alkaa uskomaan? :D

Nukkumisasento mulla sama kuin susannalla. Mahallaan nukun niin kauan kuin pystyn. Muuten sitten vasemmalla kyljellä, koska mun yliliikkuva lonkka on jo nyt pahana.

Liikkeet Illalla tuntui outo muljahdus masussa, kun mies piti kättä masun päällä.. Olisipa se ollut jo liikkeitä.

Aikuisten lelut kn071 Meiltä löytyy jonkun verran myös. Itse tykkään pienemmistä leluista, kuin mitä mieheni luonnollinen koko on.. Mun olisi kait pitänyt löytää pienemmällä varustuksella oleva mies:LOL: Osta siis sen mukaan miltä itsestäs tuntuu oikean kanssa :)

Tukivyö Tilasin Pepinon nettikaupasta Carriwell:n tukivyön (tuubi mallinen, ei säädettävä) ja raskausalushousut. (Kiitos merkin suosittelijalle!) Käytän itse yleensä 42/44 kokoa, joka noissa oli merkitty L koolla ja oli minulle ainakin ihan sopivat. Tietenkin niistä ei vielä ole oikein apua, kun maha on vielä sen verran pieni, mutta osaan ajatella kuinka ihanat ne on sitten "oikean" mahan kanssa.

Se olisi vika työpäivä 14 päivän putkesta ja huomenaamulla Riika kutsuu :D Huomenna myös poksutaan :D

hepuhi:heart:käpy 14+6
 
  • Tykkää
Reactions: katjuska-80
ravuista: luulen että ovat ihan turvallisia syödä kun ne on kerta kypsennetty,ja varmasti oikein kerta ostatte valmiiks kypsennettyjä !! =)

nukkuma-asento
nukun yleensä jommalla kummalla kyljellä,tai silleen "puoliks mahan päällä".. mahalleen en osaa nukkua muutenkaan,ja jos vahingossa niin pyörähtää niin kyllä alkaa ahdistaan heti. :S ,lonkat tuli viime raskaudessa tosi kipeeks kun ei pystyny kun kyljellään nukkuun,joten nyt yritän nukkua tolleen puoliks mahallaan mahd. pitkään..


äitiyspakkauksen haalari on tosiaan todella reilun kokonen,ja suosittelen kans ostaan vauvoille ihan jonkun pienen haalarin ens talveks/kevääks :)

tukivyö mulla on tukivyö,en millään nyt muista minkä merkkinen mut todella hyvä käytössä ! autto paljon viime raskaudessa selkävaivojen kans,ja luulen että siitä nytkin on iso apu,jos maha kasvaa samoihin mittoihin tai jopa isommaks kun viimeks =)


hepuhi varmaankin on jo liikkeitä ollut,ainakin kuulostaa tutulta =)

kiinalainen kalenteri veikkaa mulle tyttöä :D heh,mitenköhän on..esikoisen kohdalla näyttäs pitävän kutinsa :eek:

sain muuten varattua raskauden ajan hammaslääkärin tässä,pelottaa jo valmiiks vaikka aika on vasta marraskuussa.. hui :/



sunniee ja vilperi 15+3
 
Laretzki
kiinalainen kalenteri Näyttää poikaa jos katon suoraan, mutta sitten kun lasken jonkun kuuiän (jossain oli sellainen, että pitää sillä katsoa, koska kiinalaisethan laskee iän erilailla kuin me) niin sit tulis tyttö. Ei oikeesti mitään hajua. Mutta jos kattoo netistä löytyviä uskomuksia, niin pojan puolelle se menee: suolasta tekee mieli ja koko maha on sellaisen untuvaisen höytyvän peitossa.

Mutta näkee sit jossain vaiheessa. Totesin nimittäin että mun pitää siirtää rakenneultraa, joko viikolla aikasemmaks, tai myöhäsemmäksi, niin toivon todellakin että se olisi sitten viikkoa aikaisemmin jo.

Tänään sitten kokonaan vapaapäivä, joka menee miestä odotellessa ja koulutehtävien (toivon mukaan ) edetessä...Ja huomenna mennää taas jo uusille viikoille. Jos vaikka masusta kuvaa nappaisi taas huomenna.

Lare ja Spyro 16+6
 
Hopea noista vauvan sykkeistä kysyit normaalirajathan on 120-170 ja meillä ainaki on pojilla ollu aina matalammat 120-135 ja tytöllä ollu 140-170.

Nukkuminen nukun ihan missä asennossa vaan, nuku nykyään niin huonosti että tulee pyörittyä sängyssä aika paljon, ehkä paras on kuiten kyljellään tyyny jalkojen välissä =) Ja Maruli eikö tuota vasemmalla kyljellä nukkumista suositella ihan loppuvaiheeessa, sikiö saa vissiin paremmin happea, jos en ihan väärin muista..

Hepuhi samaa mieltä sun kans nuista leluista, ois oikeestaan tosi hyvä jos niitä sais testata ennen ostopäätöstä :whistle:

Kiinalainen kalenteri mulla pitäny kaikkien kohalla paikkansa ja nyt povaa tyttöä :heart:

Jahas jos sitä lähtis nauttiin syysilmasta =) Meillä vaan on ongelmaksi kehkeytyny ampiaiset, niitä on ihan hirveesti joka paikassa :O Oven kun aukasee niin sisälle tulee heti useampi. Mie en voi sietää niitä ja pelkäänki..aamulla oltiin tytön kans evakossa poikien huoneessa kun keittiössä pörräs yks : / Koira parka juoksee takapihalla niitä karkuun, en kyllä muista että muina syksyinä niitä ois näin paljo ollu..

Katjuska ja lilli 15+4 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Hopea
Sipsunen: Ei kai niissä ravuissa voi mitään varaa olla, jos eivät ole tyhjiöpakattuja (vakuumissa) :)

Nukkumisasento: Mä nukun aina selällään. Sitten kun maha kasvaa, niin tarttee vaihtaa kyljelleen. Muistan, että oli tosi vaikeeta viimeksikin alkaa nukkumaan kyljellään, kun ei ole musta hyvä asento. Mua alkaa aina alempaa jalkaa painamaan/puuduttamaan : / Tyyny polvien välissä kyllä helpotti ainakin viimeksi asiaa.

Te kaikki, joilla on enemmän lapsia: Onko teillä maha ollut eri mallinen/kokoinen eri raskauksien aikana? Tarkoitan siis sitä, että voiko samalle ihmiselle tulla "tyttö- tai poikamaha" eri raskauksissa riippuen sukupuolesta? Kun mun järkeen ei oikeen mene se, että miten mulle vois tulla nyt eri mallinen maha kuin viimeksi, jos lapsi olisikin tällä kertaa tyttö? Esikoista odottaessa oli ihan selvä "poikamaha" ja poikahan tuo onkin, mutta eikö sen mahan pitäisi nytkin olla saman mallinen, koska mun kroppa on kuitenkin samanlainen? Ei kai ne mun sisuskalut voi venyä erilailla eri kerroilla? :D

(.)
Tässä olis tänä aamuna otettu kuva. Iltasin on kyllä isompi, mutta ajattelin ottaa kuvan niin, että ei ole mitään turvotuksia mukana ;) Eihän tuo mikään iso vielä ole, vaikka toista odotankin... Mutta kerkeäähän tuo vielä kasvamaan :)




SiSa ja Pikkupulla 14+2 :heart:
 
nukkuminen puoliks mahaltaan tai kyljeltään nukun, viime raskaudessa pystyin ihan loppumetreille asti olee masultaan -nyt jotenki ahistaa jo tässä vaiheessa.
Ja mä nukun kans tosi huonosti!! vähän väliä herään johonki, en ees tiedä mihin, ja sit ne vitun kärpäset häiritsee koko aamuyön. Ois vaan niin ihanaa nukkua kunnolla!

ravuista ei mitään tietoo ku mun rapujen syönti rajottuu pakaste katkarapuihin :D :D

YÄÄK!!! Ois 3 yövuoroo :/ Ei nappaa tippaakaan ku ei saa ees nukkuu kunnolla, tänään ei ollenkaan ja huomenna täytyy olla noita muksuja hakemassa jo ennen kolmee päikkäriltä. Voi motivaatio! ois jo maanantai!!

pikkumökö + paavo-pesusieni 13+6
 
noista msukuvista muuten, kuin monella on äippähousut niissä jalassa?! tai ylipäänsä joka viikko samat housut? Äippähousuthan "kasvattaa" mahaa ni sillä vaan aattelin..

Ja masun muodoista: Juu on ollu erilainen, tytön aikaan persekin levis ja maha enempi sellanen "vararengas" -poikien aikaan selkeesti eessä -jota ei ees takaapäin tajunnu et ois raskaana...
 
Kiitos pikkumökö vastauksesta :) Musta on vaan jotenkin niin kummallista, että samalla ihmisellä voi tulla erimallinen maha eri raskauksissa... Mut kai se on nyt sit vaan uskottava :D

Mulla on tossa kuvassa ihan tavalliset Veromodan housut ja paita. Ei siis äitiysvaatteita. Tiedän, että ne saa näyttämään vatsan isommalta. Minimoin siis kaikki "kasvattavat" vaikutukset laittamalla ihan tavalliset vaatteet ja ottamalla kuvan heti aamulla ennen aamupalaa :D
 
Laretzki
Niin ja tuosta nukkuma-asennosta unohdin kirjottaa. Mä nukun osittain mahallani, eli tästä selityksestä tulee varmaan tosi kummallisen kuuloinen. Mä käyn nukkuessa kyljelleni, niin että tissien alla on tyyny, sitten vedän peiton jalkopään jalkoväliin ja ruttaan mahaa vasten ja vedän päällä olevan jalan koukkuun :D. Eli maha on kyllä kohti sänkyä, mutta tuettuna kaiken maailman härpäkkeillä. Oon muutenkin tosi "univammanen", en esim. voi nukahtaa jos jalat ei oo peitetty (sukat ei kelpaa) eli mun nukkuma asennolla se tarkottaa kahta peittoa. Lisäksi en voi nukahtaa jos mun päällä oleva korva ei oo peitetty :LOL:
 
Mahan muoto: Mulla vaan tuo tyttö, mutta häntä odottaessa oli masu ihan edessä eikä juuri taaksepäin raskaus näkynyt. Eli siis "poikamahasta" tuli tyttö :) Mummoni hoki viimeiseen asti, että poika se on vaikka selitin ultran sanoneen muuta :D Nyt näyttäisi olevan samanlainen maha tulossa. Uskon sen johtuvan kroppani mallista. Katsotaan millaiseksi lopulta muodostuu ja mitä sieltä ulos tulee ;)

Nukkuminen: Mä nukun kyljellään tai selällään. Vatsallani en osaa nukkua, enkä niin päin viihdy muutenkaan esim. lehteä lukiessa. Mulla vaan on lonksunut tuo oikea lonkka edellisen raskauden jäljiltä ja nyt tämän raskauden aikana se on alkanut särkeä jos yritän nukkua oikealla kyljellä : / Eli asennot käy vähiin, kun vatsa kasvaa ja selällään makuu täytyy jättää. Toivon vaan ettei vasen lonkka kipeydy. Nyt olen nukkunut myös sohvatyynyllä tukien puoliksi mahallaan tai selällään. Se toimi esikoista odottaessa ihan loppuraskauteen asti. Muutoin nukkuminen on katkonaista, kun herän vessaan pari kolme kertaa yössä (+ välillä tyttö herättää). Sitten tuleekin nälkä ja jano ja taas vessahätä ja jalkoja kolottaa ja sopivaa asentoa ei löydy ja vaikka mitä. Toissayönä valvoin 2,5h kun en saanut unta :kieh: Viimeksi ämä uniongelmat tosiaan alkoi vasta vikalla kolmanneksella.

Kiitos rapuvastauksista! Niin mä vähän ajattelinkin, mutta rupesin vaan miettimään kun kypsennys ei tapahdu juuri ennen niiden syömistä. Eiköhän Stockalta kuitenkin saa ihan hyvälaatuisia ja oikein säilöttyjä/pakattuja rapuja.

ON:
Tänään taas ihan ok olo. Oltiin tytön kanssa 1,5h puistossa ja vähän väliä havahduin siihen kun msussa tuntui pieniä töytäisyjä/nykäisyjä. Kyllä mä nyt alan uskoa ne liikkeiksi :heart:
Tuskin mulla just nyt on alkanut tuntumaan päivittäin jotain ihme suoliliikkeitä tai haamupotkuja.

Sipsunen & SV 14+0 Poks!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hopea
masukuvasta: mulla ihan normaalit yöhousut ainakin jalassa,toisessa oli ihan normi leggarit =)

mahan muoto mulla oli aivan selvä poikamaha tuosta pojasta,nyt en osaa sanoa mikä tästä muotoutuu :D mun siskolla oli eka aivan tyttömaha ja tyttö syntyi,tokasta aivan selvä poikamaha,ja tyttö syntyi :D

nyt syömään broileria ja riisiä :x jälkkäriks just uunista otettuja korvapuusteja. nam :p

sunniee ja vilperi 15+3
 
Nukkumisasento Mä nukun aina selällään tai kyljellään. Ostin sen vartalotyynyn niin sen kans on mukava nukkua kyljellään kun joskus masu kasvaa. Oon nyt parina iltana ihmetellyt nukkumaan mennessä selällään makoillessa kun alkaa hengästyttään. Se onkin vissiin raskaudesta johtuvaa. Täytyy kai siirtyä kokonaan kyljelleen nukkumaan jo nyt.

Tänään vapaapäivän kunniaksi olis luvassa kirpparikierros ja uintia. :) Illaksi myös ystävän kans "yksille". Täytyypä kysäistä jos baarista löytyis jotain hyviä alkoholittomia vaihtoehtoja. Siis muuta kuin limpparia. Luulis kyllä jotain löytyvän.
 
  • Tykkää
Reactions: Hopea
Mahakuvat en pidä äitiyshousuja, ihan tavallisia housuja vain :) en mä tytön odotuksessakaan pitäny äitiysfarkkuja kuin ehkä kerran, ei vaan jotenki sopinu päälle. Ja mä en tykkää pitää sitä kangasta mahan päällä kun tuntuu jotenki häiritsevältä. Yhet äitiyshousut mulla oli joita käytin tyttöö odottaessa paljonkin, mutta niistäkin vedin sen kangas lärpykän aina alas :D Ja ihan omia tavallisia farkkuja pidin/pidän raskausaikanakin. laitan vaan ponnarilla semmosen viritelmän siihen nappiin :D

Mahan muoto tytöstä mulla oli "poikamaha". Ihan edessä ja ei näkyny takaapäin että olin raskaana. Eikä levinny sivuille oikeestaan ollenkaan. Nyt näyttäis taas olevan saman mallinen maha.

Tällänen oli tytöstä rv 34. Nyt on siis saman mallinen maha, paitsi ihan vähän pienempi vielä :D


Nukkuminen nukun aina mahallaan. Mutta siis en enää tietenkään pysty. kyljellään vaan, ja en osaa nukahtaa kunnolla silleen..

Nyt täytyy lähtee ruuan laittoon ja sitten ulos kunhan neitokainen herää päiväuniltaan. :) paitsi ellei taas ala vettä satamaan...

ainiin ja pokspoks 15+0
 
  • Tykkää
Reactions: Hopea ja sunniee
Heippa!
Uusi ilmoittautuu mukaan :) Löysin tän sivuston vasta viikko sitten, muuten kirjoitellut muilla sivuilla :)
Laskettu aika 7.3, toinen tulossa ja paikkana Jorvi Niin ja sellainen olo, että tyttö saattais olla tulossa :)

Kina rv. 15+2
 

Yhteistyössä