Maaliskuun Muruset 2012 *Marraskuussa*

Chevanne "niin sillon kun esikoinen oli pieni ja nukkui meidän kanssa samassa huoneessa niin jos mies poltti illalla niin ei ollut yöksi mitään asiaan samaan makuuhuoneeseen. Sen verran uskon siihen et se hengitysilman mukana tuleva häkä on vaarallista vauvalle."

Miten aattelit uskaltaa liikkua vauvan kans ulkona, jos noin radikaali oot tupakan suhteen?
 
Tupakointi mä kun sain tietää olevani raskaana poltin vielä hetken, vähensin TODELLA paljon noin 3-4 tupakkaa päivässä.
Nyt olen ollut 3KK täysin savuton, mutta kyllä nyt on alkanu viimoisen kuukauden päivät tekemään ihan älyttömästi tupakkaa mieli :/
Mutta kovana aijon pysyä, enkä tupakoi ennenku olen synnyttänyt JOS vielä sitten tekee mieli, toivottavasti ei :) !

Mä en kuitenkaan ole niitä ''superäitejä'' jotka TUOMITSEE samantien jollain tapaa ''huonommaksi'' äidiksi ne jotka tupakoi. Tottakai, onhan se aika karun näköistä välillä katsoa ku mammat masu pystyssä tupruttaa, mutta mun mielestä JOKAISEN OMA asia ja jokainen tietää omat rajansa :) ??!

Mutta alkoholin suhteen mä tuomitsen jos tiedän, että joku odotus aikana juopottelee. ONKO SE MUUTEN totta kun väitetään, että lapselle tekis hyvää jos äiti jois lasillisen punaviiniä päivässä ODOTUS AIKANA ? (Ite en jotenki usko???) o_O
 
Pätkis: Ulkona se ei samalla tavalla tiivisty pieneen tilaan kuin samassa huoneessa, meillä kun nukutaan kissojen takia aina ovi kiinni. Mutta en kyllä myöskään tykännyt nukuttaa ulkona kun naapuri kävi vartin välein tupakalla. Mut se on ikävä tosi asia että ulkoilmassa jokainen altistuu sille tupakan savulle aina sillon tällön eikä siltä sitä lastakaan suojella voi. Mutta siltä voin ettei kukaan joka on juuri tupakoinut tule samaan huoneeseen nukkumaan. Tästähän on ihan tutkimuksiakin että se altistaa kätkytkuolemalle, siis se samassa huoneessa tupakoitsijan kanssa nukkuminen.

Tosta sais kanssa tappelun aiheeks et onko se jokasen oma asia kun se vaikuttaa kuitenkin muihinkin ihmisiin ja pahimmassa tapauksessa myös näiden terveyteen? Ei se ihan huuhaata ole, ei kai sitä tupakointia muuten ihan lain voimalla yritettäis lopettaa Suomesta kokonaan? Ja olis kielletty sisätiloissa yms yms. Jokanen tehkööt itselleen mitä haluaa mutta sitten kun se koskee myös muita niin se ei ihan enää olekaan oma asia. Mutta ei tästä tarvi alottaa nyt sitten mitään tappelua. Tämä on täysin mun mielipide asiaan ja sillä siisti. :)

Edda: Joo, taidettiin kirjoittaa! Täällä onneks sai automaattisesti sen seurantaultran vaikka sielläkin sanoivat etteivät tiedä yhtään tapausta ettei olis hävinnyt. Ja mulla tulee edelleen olemaan seurantaultrat n. 4 viikon välein niinkuin esikoisestakin ihan tän mun painon takia. :)

Jaahas, poika meni jo kylpyyn isän kanssa ja lupasin et tulen ihan just perässä et kait se on mentävä. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja -Pätkis-;25075186:
Chevanne "niin sillon kun esikoinen oli pieni ja nukkui meidän kanssa samassa huoneessa niin jos mies poltti illalla niin ei ollut yöksi mitään asiaan samaan makuuhuoneeseen. Sen verran uskon siihen et se hengitysilman mukana tuleva häkä on vaarallista vauvalle."

Miten aattelit uskaltaa liikkua vauvan kans ulkona, jos noin radikaali oot tupakan suhteen?
On se ihan todettu juttu kuin pahaks se on vauvalle jos nukutaan sellasessa huoneessa missä on tupakan käryä vai mikskä lie sitä sanotaan..
Ja on kyl ihan eri asia jos joku tupruttaa ohi mennen ulkona ku että jos kessuttelun jälkeen tullaan samaan tilaan vauvan kanssa nukkuun ja ilma aika lailla seisoo makuuhuoneessa. Ulkona varmaankaa kukaan ei jää esim bussipysäkillä seisoo vauvan kanssa sellasen viereen joka vetää tupakkaa ja sauhut tulee vaunuihin päin.
Mutta jokainen tekee niin ku tykkää. Mä en itekää tykkää nukkuu tupakan hajussa ni en aio myöskään lastani tupakan käryssä nukuttaa. :x
Onneks on jokainen ukko joka mul on ollu ymmärtäny ton ja kessuttelu on jääny :D

Mä ku oon päiväkodissa ollu töissä ni mun teki tosi pahaa ku on niitä lapsia kellä kaikki vaatteet haisi niin röökille! Sisällä ei kuulemma polteta, mutta ku laps tulee tupakalle mukaan parvekkeelle... En hyväksy sellasta alkuunkaan, mutta eipä siinä voi mitään sanoakaan.

Meijän äitillä on 4 lasta ja vain mun aikana poltti koko raskauden läpi, mä olin myös pienin. Tiedä sitten onko tupakan syy. Mutta jos sillon tällön harovoin pari kertaa raskauden aikana tupakan polttaa ni en usko että on mitään haittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sipsunen
Nonii, laps saatu nukkumaan asti ni ehtii ihan ajatuksel kirjottaa.. :)

Edda Pahoittelut vielä keskenmenosta! Mul on LA maaliskuun vikapvä et oltais oltu ihan samoilla päivillä. Mut onnea uuteen yritykseen!

Mut tosta nestekysta-hommasta vielä. Meille ei siel ultrassa siit sanottu muuta ku et niit esiintyy sillo tällö ja yleensä häipyvät ihan itsekseen. Ja jos ei niin sitten TYKS:siin tarkempaan ultraan. Mut ei kuulema tartte yhtään stressata. Mut tosiaan helpommin sanottu ku tehty. Netistä mä olen kans tietoo hakenu ja onhan se tosi pieni mahdollisuus et siin mitään vakavampaa ois, meil ei kans mitää muit rakennepoikkeavuuksia löytyny. Mut sit taas näkyvyys oli huono jotenka sekin sit mietityttää et jos kuitenkin on. Mut mä yritän olla hirveesti sitä stressaamatta ja ootella nyt sitä ultraa, ei siihen oo ku reilu vko. Jos sit ei ol kadonnu niin varmaan varaan ajan sinne 4D:hen niin saavat ainakin rakenteet katottua tarkemmin ja yritän kyl päästä lasivesipunktioon kans. Meinaan mullahan on ollut sisko jolla oli down, jotenka en siihen ihan kevyesti suhtaudu. Ja sit serkulla on vuoden ikänen poika jolla joskus rv36-37 viikoilla huomattiin selkäydinkohlu tai joku vastaava (en sen oikeet nimee nyt muista)ja sehän on aika vaarallinen ja vakava juttu. Heidän poika onneks on selvinny suhteellisen vähällä sen kanssa, useempi leikkaus tietty ollut ja oppi vasta vajaan vuoden ikäsenä ryömimään. Mut se voi olla tosi vakavakin ja vammauttaa täysin. Niin kaikki kauhukuvat tietty itelläki on mielessä käynyt.

Mutta juu. Ilosempiin aiheisiin! Jouluverhot saatu vaihdettua jo olohuoneeseen. :) Mä en yleensä oo hirveesti saanu aikaseks mitää joulusta laitettua, mut nyt on hirvee hinki saada joulutunnelmaa. :)
 
Iltaapa iltaa!

Tervetuloa uudet oottajat :flower:

Ihania mahakuvia :heart:

Influenssarokotus: En ota eikä kukaan meiän perheestä ota. Jos sairastuu, niin sitten sairastuu.. En oo ikinä ottanu kausiflunssa rokotteita, sikapiikin otin melkoisen painostuksen jälkeen. Muuten olen rokotuksien kannalla, mitkä kuuluu rokotusohjelmaan, ainoa rokotus minkä otin esikoiselle rokotusohjelman ulkopuolelta oli Rota, se ei kuulunu vielä -08 rokotusohjelmaan. Vesirokkoa vastaan en oo rokottanu poikaa enkä tuu rokottamaankaan.

Joulu+lahjat: Lahjat on vielä kaikki kaupassa...oottaen palkkapäivää ja veronpalautuksia :D, yhen jouluvalon tuommosen kartiomallisen vekottimen oon saanu laitettua tuohon pirtin pöydälle. Joulu ollaan varmaan ihan omassa kotona, jos nuo mummot ja pappa tulee kans tänne meille, jouluruoat laitetaan yhessä, eli jokainen tekee jotain :xmas:

Tupakointi raskausajalla: Itsekkin olen "vanha tupakoija",poltin 13vuotta, lopetin esikoista kun rupesin oottamaan -08 tammikuussa, plussatestin jälkeen kävin puolikkaan polttamassa ja en polttanu koko raskausajalla enkä imetyksen aikana. Silloin tällöin lipsahdin tässä raskauksien välissä, jos viihteellä oltiin/olin ja seurassa oli polttajia, niin yhet kahet savut ottamaan, muuten en tupakkaa kaivannut. Tässä raskaudessa en oo polttanu, passiivista polttamista on, kun mies polttaa.
Minunki mielestä on väärin polttaa kun oottaa, mun hyvä ystävä, sairaanhoitaja ammatiltaan, poltti läpi raskauden...en voinut käsittää miten pystyi. En kuitenkaan laittanut välejä poikki häneen, mutta monesti siitä avauduin. Hänelle syntyi terve lapsi, normaalikokoinen....mutta kaikki tupakalle altistumisen haitat ei näy heti, vaan voi tulla monien vuosien "viiveellä"..oppimisvaikeuksina sun muina.
Alkoholin käytössä on kans nollatoleranssi. Mutta juohan ne joissakin maissa ihan ruokajuomana viiniä odotusajallakin, tiiä sitten mikä on oikein...

MEILLÄ OMPI LUNTA!!!!!!!!!!!!! Satoi viime maanataina ja on pysyny. JOhan sitä kuukauden päivät jo ehti oottaakki TALVEA. Kyllästyin jo siihen mustaan ja pimeään ja vesisateeseen, joka vuodenajasta tykkään, niin kesä kesänä ja talvi talvena. Viime lauantaina oli jo 16 astetta pakkasta ja sunnuntai-iltana kävi -20

Mulla on ens viikolla neuvolakäynti, silloin laitetaan Kelan kanssa asiat kuntoon ja äitiyspakkausta oottaman sitten..

Mahassa hyöritään ja pyöritään ja heitetään voltteja ja mitä lie :heart: Mahan päälle näkyy ja tuntuu jo jyllääminen. Kantri-tanssi treeneissä möykky vetelee alkuun omia kuvioita,mutta rauhottuu sitten kuuntelemaan hyvvää mussiikkia =)

tässäpä jotain, ja taas jää sanomatta paljon kun muisti on mikä on...

terkuin hille+jamppa rv 23+5 (rakkaalla lapsella on monta nimeä, nyt se on jamppa, ja ei tiedetä sukupuolta) ;)
 
  • Tykkää
Reactions: katjuska-80
Terve! Meillä talvi tuli ja meni puolessa vuorokaudessa, nyt sataa vettä.

Mulla on vaihtunut neuvola, ja sitä myöden myös terveydenhoitaja. Voi jekku kun vituttaa. Painoa oli tullut siis aivan liikaa, nyt täytyy katsoa mitä syö! Kato tässä nyt, kun joulu tulee ja suklaata ja torttua tungetaan joka paikasta :) Ah, kerrankin kun nämä joulun makeat herkut herättävät mussa jotain tuntemuksia! Ennen en ole niistä välittänyt... No ehkäpä en katkeroidu neuvolatädin mielipiteistä, vaikka koville ottaakin. On se vaan niin, että nainen on nainen raskaana ollessaankin, ja se painosta puhuminen nostaa niskavillat pystyyn. Ainakin mulla :saint: Vaikka kuinka olisi lapsen terveys kysymyksessä... Voi voi. Kun en nyt pilais pikkuraukan elinmahdollisuuksia jouluruuilla :kieh:

Tupakka&alkoholi: Oon jättänyt molemmat, vaikka molempiin oli aika läheinen suhde ennen raskautta. Tupakkaa ei enää niin kaipaa (oonko korvannut sen karkilla? Ehkäpä) mutta punaviiniä tekee kyllä harvase viikonloppu mieli. En ole sitä kuitenkaan maistanutkaan, tiedän että tulisin känniin varmaan kulauksestakin, nyt kun on näin pitkä "kuiva kausi" takana :) Oon nähnyt unia että unohdan olevani raskaana ja vedän hirveen kaatokännin. Hirveä tunne vielä aamullakin :O

Mutta niin kuin tässä on muutkin sanoneet, että ei se vauva pilalle yksistä savuista mene. Eikä se passiivinen tupakointi varmaan hyväksi ole, mutta tuskin kuolemaksikaan. Ennen on poltettu sisällä ilman mitään oman tunnon tuskia ja silti "jokunen" tervekin lapsi maailmaan saatu. Ei kelpaa selityksesi, joo tiedän, mutta mua vähän raivostuttaa tupakasta saarnaaminen. Kyllä se ajan myötä poistuu ihmisten suupielistä väkisinkin, mutta saattaa siihen vielä pari sukupolvea mennä.
 
Huomenia taasen kaikille. :) Ihania masukuvia! Ja jälleen kerran onnitteluja ultrissa olleille ja tyttö-ja poikalupauksia saaneille!

ON: Täällä masussa on nyt viikonlopun ja sen jälkeen myllertänyt ihan hurjasti, välillä ihan purskahdan nauruun, kun kutittelee niin jännästi. Mullahan tuo istukka on tuossa edessä, mutta nyt jo tuntuu siinäkin liikkeitä, tosin yhä selvimmin tuossa sivuilla. Eilen illalla näkyi päältäpäin selvä möyriminen, ihan selvästi Pikkumies liikkui (tai joku raaja) pisteestä A pisteeseen B. Mies kysyi, että miltä se tuntuu kun vauva liikkuu. Tosi vaikea oli yrittää kuvailla! Sanoin, että vähän niin kuin olisi julmetun iso elohiiri eri puolilla mahaa. :)

Joululahjat:
Käytiin viikonloppuna Prismassa asiakasomistajapäivillä ja ostettiin sieltä vähän kun sai alennuksia, mun vanhemmille ja kummipojalle. Mukaan tarttui myös vaipparoskis Pikkumiehen kakkavaippoja varten ja autokamaa. Muut lahjat mennään kerralla ostamaan Sokokselta joskus joulukuussa, ollaan miehen kanssa aina mattimyöhäisiä näissä asioissa. Tuli sellaisia etukuponkeja ja kun muutenkin keskitetään sinne aika paljon kaikki, niin tulee säästöä selvästi. Jos ostaa esim. satasella saa niillä kupongeilla 20 e alennusta yms. Niin ajattelin, että lahjojen lisäksi ostan myös hankinnassa olleita juttuja meille itsellekin siinä samalla, kun kerran alennusta saa. Hirveästi ei kyllä ole ostettavana, kun sisarusten kanssa ollaan sovittu, ettei osteta mitään toisillemme, lapsille vaan. Eli kummilapsille ja muille pitäisi vielä muutamalle ostaa ja miehen vanhemmille ja parit vanhemmat sukulaiset.

Lumi:
Mä rakastan yli kaiken talvea ja lunta ja niin tympii, kun on ihan harmaata. Muistelen kaiholla viime vuotta, kun tähän aikaan oli jo kunnon kinokset. Sunnuntaina oli onneksi vähän pakkasta, käytiin illalla pitkällä lenkillä miehen kanssa ja tuntu tosi hyvältä hengittää sitä raikasta ilmaa. :)

Tupakka & alkoholi: Sikäli näistä ei ole mulle ongelmaa, kun en tupakkaa ole polttanut ikinä muuten kuin että teininä kokeilin pari pötkylää. Tupakan hajua inhoan yli kaiken ja alkuraskaudessa esim. bussipysäkillä meinasin monta kertaa laatata, kun porukka polttaa siinä odotellessaan. Kierrän aina tupakoitsijat kaukaa. Alkoholia käytän muutenkin niin vähän, että ihmiset usein luulee mua absolutistiksi, sama miehen kohdalla. Jos jotain juon, niin yleensä viiniä (puna-). Eli mä olen ollut ilman alkoholia varmaan jostain toukokuusta saakka, juhannuksenakin taisin olla kuivin suin. :) Lauantaina tosin mies osti pitkästä aikaa yhtä kehuttua viiniä ja mä haistelin sitä, niin siinä kieltämättä teki vähän mieli. Mutta en juonut. Sovittiin miehen kanssa, että sitte kun Pikkumies on maailmassa, niin järkätään kunnon juustopöytä home- ja tuorejuustoineen ja vähän oikein hyvää punaviiniä ihan mua varten (mä kun tykkään yli kaiken hyvistä juustoista myös ja joutunut niistä luopumaan nyt).

Mulla on NIIIIIIn joulufiilis jo! Viikonloppuna aattelin eka kertaa tehä joulutorttuja, nam. :) Aatella, että viikonloppuna on jo eka adventti!

Vaniljarinkeli ja Pikkumies 25+2
 
mä päätin viikonloppuna kiertää prisman kaukaa juurikin tosta vaniljarinkelin mainitsemasta syystä :D ja nyt alku viikosta sinne ei kannata mennä ku hyllyt ihan tyhjänä.. Vähä ne tekee myyntiä ao-päivillä!! Me siis saadaan samat alet aina ni ei kannata yleisinä ale-päivinä sinne tunkee:)

lunta löytyy vieläkin... ja jotenkin tosi talvisen näköstä ku aura kävi auraamassa tiet ni pienet reunukset jo jäi "penkoiks" :) mut käsitin et viikonloppuun mennessä ois taas syksy..

tupakka ja alkoholi eihän ne terveellisiä oo ikinä käyttää..en mitenkään suosi et myrkytetään lapsemme ja itsemme mutta oon kyl sitä mieltä et raskausaikana höösätään ihan liikaa -jos ihan täysin oppikirjojen mukaan eläis ja söis ni tuskinpa lapsen terveys siitä paljon muuttuis. eihän liika sokerikaan hyvästä oo ja ei siitä kukaan valita. ja mä ainakin tiedän syöväni aivan liikaa sokeria!! mut ku tekee vaan mieli kaikkee :D Tosin alkoholin suhteen oon tosi tarkka etten juo ollenkaan mut se voi kyl johtuu siitäkin etten juo oikeestaan muutenkaan pahemmin ja yleensä ku juon ni juon sit enempi -en harrasta mitään saunasiidereitä tms.ykköspulloja -sit ku juodaan ni sit juodaan, muuten voi alkoholin korvaa alkoholittomalla esim.limulla.

Eilen taas välkyin ajatuksillani..käytiin kaupassa ja sit lihahyllyn edessä tuli jotenki etovaolo -eka ajatus oli et oonkohan raskaana ku ällöttää..kunnes sit tajusin et vissiin joo :D :D
Muutenkin varmaan kaupantäti katto huvittuneena ku maha pystyssä, vuoden vanha kärrissä ja 4v höpöttää taukoomatta vieressä. sit ku päästää kassalle ni 4v haluu alkaa pakkaamaan -alottaen tietty kaikkein pienimmistä ja kevyimmistä tavaroista samalla ku toinen nappaa jonkun jugurttipurkin hihnalta ja alkaa syödä sitä.. Sit ku sain kamat pakattuu ni ipana pois kärristä (kärreillä ei siis toivookaan päästä ulos ku sitä lunta oli..) ja kauppakassit käteen ja tota pienintä jostai hupun reunasta kii ettei juokse auton alle ja samalla isompaa hoputtaa et josko mentäis... sit autolle ja kauppakassit maahan et löytää avaimet -samalla 4v touhuu tas jotai ihan omiaan ja pienempi lähtee vetää ihan erisuuntaan heti ku mun mielenkiinto kohdistuu johonkin muuhun ku häneen. Sit turvavyöepisodi ja kauppakassit autoon. Sit kotona sama rumba toisinpäin. Sit tässä vaiheessa yleensä miettii et ehkä me oltais viel yks pvä pärjätty käymättä kaupassa :D

pikkumökö + apinaorkesteri :D
 
Katjuska on ihan pakko kokeilla tota ohjetta. Leivotaanko siitä sitten suoraan vai pitääkö sitä kaulita jotenkin kerroksittain? Tältä palstalta saa kyllä niitä mielitekoja joita ei muuten ole ollut....nam, jouluherkkuja :p

Vaniljarinkeli mun paheena on kans ihanat juustot ja hyvä viini. Mikä sen ihanempaa viikonloppuna kun käpertyä miehen kanssa takan eteen juustotarjottimen ja hyvän punkkupullon kanssa... todellakin keväällä herkutellaan juustoilla!

Meillä oli tänään neuvolakäynti, juniorilla kaikki hyvin. Oli taas reipas poika, neuvolantäti kun kuunteli sydänääniä niin hän rupes heti potkiin doppleriin : ) Sain todistuksen kelaa varten, mut mitään nimiä hätäkasetta varten ei kyllä kyselty. Sit laitettiin lähete äippäpolille noiden supistusten takia kun eivät ole edes levolla loppuneet, ens viikolla sitten sinne. Neuvolantäti vähän meinasi että tuskin enää töihin tästä mennään, toivottavasti oli väärässä... : (

Hope ja juniori 24+3 (tai kai oikeastaan 24+4 kun la onkin todistuksen mukaan 9.3. eikä 10.3.)
 
Nittta kirjoitti: "Tupakointi mä kun sain tietää olevani raskaana poltin vielä hetken, vähensin TODELLA paljon noin 3-4 tupakkaa päivässä.
Nyt olen ollut 3KK täysin savuton, mutta kyllä nyt on alkanu viimoisen kuukauden päivät tekemään ihan älyttömästi tupakkaa mieli :/
Mutta kovana aijon pysyä, enkä tupakoi ennenku olen synnyttänyt JOS vielä sitten tekee mieli, toivottavasti ei !

Mä en kuitenkaan ole niitä ''superäitejä'' jotka TUOMITSEE samantien jollain tapaa ''huonommaksi'' äidiksi ne jotka tupakoi. Tottakai, onhan se aika karun näköistä välillä katsoa ku mammat masu pystyssä tupruttaa, mutta mun mielestä JOKAISEN OMA asia ja jokainen tietää omat rajansa ??!

Mutta alkoholin suhteen mä tuomitsen jos tiedän, että joku odotus aikana juopottelee. ONKO SE MUUTEN totta kun väitetään, että lapselle tekis hyvää jos äiti jois lasillisen punaviiniä päivässä ODOTUS AIKANA ? (Ite en jotenki usko???) o_O "


Mutta tuomitset silti juomisen (ehkä siksi, koska et itse juo raskaana ollessasi)?! Melko tekopyhää. Anteeks, mutta tuollaisen käsityksen tuosta kirjoituksestasi saa.

No joo. Ite tupakoin ja join ennen raskautta, mutta nyt en sitten juo enkä tupakoi, lopetin heti, kun plussasin. Jokainen tekee niinko parhaakseen näkee, mutta kyllähän se tekee surulliseksi, kun vauvamasukkaat polttelee (en oo ikinä nähny ketään odottavaa juovuksissa). :'(

Vauvan liikkeet näkyy jo masun päältä! :heart: Eilen näin ensimmäisen kerran, mutta on ne varmaan jo jonkun aikaa näkyneet. On se kyllä aika hurjaa, hurja veitikka jo! :)

Nyt lähdetään reissuun. Heipådig! :wave:

Hopea 24+3 (mahtoikohan viikot mennä jo sekasin.. :D)
 
Jes täälläkin on satanut yön aikana vähän lunta!! =)

Mun osalta viimeinen kommentti tuohon tupakka keskusteluun. Eli oon vastaan tupakointia raskausaikana, vaikka repsahdinkin parina päivänä polttamaan. Mutta oon myös ylpeä itsestäni että pystyin niin monen vuoden tupakoinnin jälkeen lopettamaan kuin seinään. Vaikka podenkin huonoa omaatuntoa niistä repsahduksista, niin oon kans ite tässä järkeilly että ei niin pienestä määrästä voi vauvalle haittaa olla. Jotkut kaverini ovat polttaneet raskausaikana, ja mua on hävettäny olla niiden seurassa ku ne on ison mahan kans polttanu, ja on pistänyt vihaksi että eivät oo tosissaan yrittäneet lopettaa, mutta en oo puuttunut siihen, se ei oo mun mielestä mun asia saarnata siitä. Silloin kun poltin niin vihasin yli kaiken (ja pistelee kyllä vieläkin vihaksi) niitä koko ajan suunniteltavia kieltoja ja rajoituksia tupakoinnin suhteen, ja ei se mua ainakaan olisi saanut lopettamaan. Lopettamispäätös on mun mielestä jokaisen tehtävä itse. Senpä takia en miestäkään oo painostanut lopettamaan. Mulle riittää se, että en itse polta raskaus- enkä imetysaikana, (ja toivottavasti en enää muutenkaan), eikä lapsi altistu suoralle tupakansavulle. Eli meillä ei todellakaan polteta sisällä eikä autossa, ja jos lapsi on lähettyvillä, niin silloin mennään kauemmas polttamaan, senhän luulis jokaisen järkikin jo sanovan. Tai jos tupruttelija ei sitä tajua niin viedään lapsi kauemmas. Mutta en todellakaan aio ajaa miestä toiseen huoneeseen nukkumaan sen takia että polttaa. Jos jokaisen tutkimuksen ottais yhtä tosissaan, niin eihän tässä maailmassa uskaltais tehdä enää mitään! Jokainen tutkimus osoittaa jonkin asian aiheuttavan syöpää. Eiköhän maalaisjärjen käyttö ole näissäkin asioissa sallittua. Jokainen tietenkin taablaa tyylillään, mutta itse en ainakaan rupea joka asiaa pelkäämään, siinähän tulis hulluksi.
Alkoholin suhteen on itselläni täysi nollatoleranssi raskausaikana, vaikka en usko että yksi hörppy pahaa tekis, mut sen linjan olen ottanut ja sen aijon pitää :)

Anteeksi kun tuli niin pitkästi jauhettua samasta asiasta :ashamed:

Pätkis+ Helmi 24+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mesisa ja cherrrye
Ei viinaa, ei tupakkaa YHTÄÄN raskausaikana on mun mielipide ja PYSYY! Nii kerta :D

Täällä yleisilme ulkona on valkea, mutta eipä tarvi mennä kolan kanssa vielä heilumaan :) Mieli on kuitenkin jouluinen ja laitoin eilen tuohon pajuhässäkkään kirkkaat valot päälle :ashamed: Ajatelkoon naapurit mitä tykkää :)

kn&tyyne 25+4
 
  • Tykkää
Reactions: Hayley82
POKSUUUU POKSUUU POKSUUUU RV 22+0


No mutta tottahan se on, että jokaisen oma asia se on mutta itelläni tää linja.
No mutta eipä mulla siitä aiheesta sen enempää :)

Voi, että en ymmärrä ihmisiä :stick:
Eilen kaupassa : Joo tiedän olen nuori ja näytän nuorelta, mutta tarviiko noiden +50v rouvien silti tulla arvostelemaan mua?
Sellainen 50 paremmalla puolella oleva nainen pysäytti mut eilen kaupassa, tutkaili päästä varpaisiin ja tokas ''niin siinä käy ku lintsaa terveystiedon tunnit missä on aiheena ehkäisy'' (no ei kyllä tosin ihan selvinpäin rouva ollu :D )
En ees kerenny sanoo mitää ku tuijotin vaan monttu auki sitä ja se siinä rätkytti jotain ja lähti kävelemään !
Kotiin ku pääsin en tienny itkenkö kiukusta vai nauranko :D

Mutta joo ehkäpä mä lähen syömää mokkapaloja ;) !

Nittta & poitsu 22+0
 
Huomentapäivää :)

Lumi: Mä NIIIIN odotan sitä. Säätiedotus näytti lunta tälle aamulle, mutta ei kyllä näy yhtään ees hitusia taivaalta. Pyh! :kieh: Mä rakastan talvea hurjasti, kylmää ja pimeää ja lunta yhtä aikaa <3 Toivottavasti kohta saadaan tänne oikea talvi, pakkasta ja valkonen maa.

Kuusenoksia on kyllä itekin kokeiltava saunaan. Hauska idea, mä oon aina vaan hyödyntäny koivunoksia, mutta tää on pakko kans testata!

Kela: Hakemuspaprut vein eilen ja nyt innolla ootellaan äitiyspakkausta!! :) Anoppikin jo toivoi pian pääsevänsä tutustumaan meidän pakkauksen ihaniin sisältöihin :D

Hankintoja: Eilen käytiin lastentarvikeliikkeessä hypistelemässä sitä ja tätä.. Oi että! <3 Tällä kertaa mukaan tarttui tosin vain masutukivyö mulle (toivottavasti helpottaa selkäkipuja), mutta on siellä jo katseltuna yhtä ja toista, mitä käydään ostamassa, kun saadaan veronpalautukset tilille :)

ON: Eilen huomasin kunnolla ekaa kertaa, että Masupapu reagoi ääniin. Oltiin siskon kanssa käymässä lelukaupassa ja siellä kilkutteli jos jonkinmoista äänilelua. Osa sai kaverin masussa ihan villiintymään :heart: Ja illalla kateltiin miehen kanssa masua, kun riehumiset näkyy ilmeisesti aina vaan isommin ulospäin. Heilahteli koko maha kyllä sellasta kunnon aaltoliikettä, kun MP jotain touhusi kauhealla tahdilla. Ihana tyyppi :D

Rööki ja viina: Mä en polta eikä mieskään, mistä oon hirmu onnellinen. On musta kans kiva ele, kun lähipiirin sauhuttelijat on ottaneet mua huomioon tupakinpoltossaan ja esim. ei polttaneet autossa, kun oon mukana vaikka muuten niin tekisivätkin. Mä oon tosi herkkä tupakinsavulle varsinkin nyt raskausaikana ja kierrän kyllä kaukaa, kun tulee muuten heti öklö olo.
Alkoholin juominen ei oo ikinä ollut mulle sellanen himo, oon monesti baarissakin hauskaa pitämässä joko ihan ilman viinaksia tai sit yhden kahden juoman voimin, mutta kyllä nyt on alkanut tehdä mieli Somersbyn siideriä! Häämatkallakin olis ollut niin kiva maistella drinksuja ja sidukoita.. Lämmintä oli ja sitä paitsi limsat alkoholiin verrattuna tosi kalliita :p Mutta uskoisin, että sit ens vuonna joskus maistuu se Somersby vähintäänkin taivaalliselle, kun jaksaa ja haluaa odottaa :) Ja minttukaakaotakin on saanut, kun sekaan After Eighteja kuumaan kaakaoon. Herkkua!!

Odotan innolla viikonloppua! Perjantaina pikkujouluilen ja lauantaina mulle on luvassa jotain ylläriä lähestyvien synttäreideni kunniaksi miehen toimesta. Ja noita ennen nyt torstaina ajattelin käydä siskon kanssa järkyttymässä Tuksun keikalla :LOL: On siinä touhua kerrakseen loppuviikoksi.

Vanillac ja MP 23+4
 
Voi harmaus miten on likaista, märkää ja harmaata. Tossa lähikaupassa kääntyessä näin iltapäivälehtien otsikot, joissa povattiin tällaista keliä helmikkulle asti :O

Tupakka ja alkoholi:
Poltin parikymppisenä jokusen vuoden, mutta lopetin kun ei siinä ollut mun mielestä mitään järkeä ja mua oikeastaan hävetti koko tupakointi. Miksi edes aloitin, en tiedä. Nykyään en voi sietää tupakan savua ja välttelen sitä parhaani mukaan. Mies ei ole ikinä polttanut. Musta jo se haju joka tupakasta jää vaatteisiin ja hiuksiin, on karmiva.

Mua inhottaa meidän seinänaapuri kun se vetää röökiä pihallaan ja ne savut leijailee meidän puolelle. Nyt talviaikaan ei haittaa kun ovet on kiinni, mutta viime talvena otti päähän kun tyttö nukkui mielellään pihalla. Koska jokainen saa tehdä pihallaan mitä haluaa, niin mitäpä siitä naputtamaankaan. Itsekseni vain mietin ja toivoin, että se tajuaisi siirtyä etupihalle polttamaan, mutta ei niin ei.

Alkoholia en käytä muutenkaan juurikaan, niin ei tuota ongelmaa olla ilman. Vaniljarinkelin tavoin mullakin on paheena juustot ja niiden kanssa (samoin kuin muutenkin hyvän ruuan) juon mielelläni lasillisen hyvää viiniä. Meilläkin on keväälle suunniteltu juustotarjotin kera hyvän viinin, kun nyt ne ovat pannassa. Siidereitä, oluita ja väkeviä en juo lainkaan.

Sipsunen & pikkusisko 23+4:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon kyllä laiska kirjottaan nykyään, mutta käyn kyllä päivittäin useamman kerran lukasemassa kirjotuksenne :)

Tupakka&alkoholi joo en ymmärrä miten jotkut voi polttaa raskausaikana, siinä pitäis jo viimeistään miettiä sitä maha-asukkia. Mutta toisaalta ei se tupakin lopetus kerrasta varmaa helppoa olekkaan.
Viimeksi synnärillä huonekaverina oli yks mamma joka kävi tupakalla monta kertaa päivässä ja haisi kyllä se huone sit sen jälijiltäkin. En myöskään voi sietää niitä mammoja jotka polttaa lasten leikkipuistossa taikka vaunuja pukatessa.
Itse olen joskus teiniaikana kokeillu tupakkaa, mutta ei ollu mun juttu.
Äitiäni, joka on ketjupolttaja, pelottelen sanomalla et kohta tupakan poltto on varmaan yhtä häveliästä ku viinan juonti esim kadulla.
Alkoholia ei tietenkään tippaakaan raskausaikana.
ja nämä ovat mun mielipiteitä ja jokainen taaplaa tyylillään :flower:

Tuli laitettua jo jouluakin tuossa ja himoittais tehä torttuja, mutta yritän etten herkkuja arkisin söis. Varsinki ku tiedän et vedän niitä torttuja muutaman heti kerralla :D Katsella sit weekendinä.

Reilun viikon päästä olis se sokerirasituskin..plääh.. osuu viikolla 26+3.
siittä viikon päästä onki neuvolalekuri ja pyydään lähetteen pelkopolille sitten. Onko muita pelkopolille menijöitä ja saako kysyä että oletko ensi- vai uudelleensynnyttäjä ja minkä vuoksi olet menossa?

Itsellä oli esikoiselta epäsäännöllinen synnytys ja vauvan takykardisten sydänäänten (215 löi sydän jo pitkän aikaa) vauvan vedettiin imukupilla ulos heti kun olin auennut 10cm.
Kovasti olen miettinyt että miksi ne sydänäänet nousi noin korkeiksi ja haluan muutenki käydä koko homman tarkalleen läpi yms.

Lumentulo Ihana tunne katsoa ikkunasta ulos ja huomata että maa on valkoinen. Tulis vaan reippasti lisää niin päästäis pulkalla liikkelle taaperon kanssa :)

H&mörrykkä 25+2
 
Viimeksi muokattu:
Hope ihan vaan normaalisti kaulitaan, ei tarvi kerrostaa koska tuo hiiva nostattaa ne tortut

Pööppis, huomasin ihan saman ettei ne kuusenhavut kyllä hirveesti tuoksunu oikein miltään, ja nykyään on muutenki minusta kuusista vähentyny se oikea kuusen aromi. Penskana kun kuusi tuotiin sisälle se oli tosi vahva se tuoksu
mutta nykyään ei hirveesti tuoksu.
Saakohan tuota kuusituoksua öljynä mitä laitetaan löylyveteen? Ei ole pistäny missään silmään..

Juustoista aattelin vaan kommentoida että kyllä minä ainaki syön kotimaisia juustoja, tuorejuustoja yms. Homejuustosta ja semmosista en ees tykkää että niitä en syö mutta mie ainaki uskon että kotimaiset juustot on ihan turvallisia.

Ja Vanillac siis after eighteja kaakaoon :O Pakko kokeilla, varmaan taivaallisen hyvää :p Tämä suklaahiiri kiittää ja kumartaa vinkistä :popcorn:

Katjuska ja Onnimanni 25+3 :heart:
 
Tänään oli neuvola päivä=) Viikkoja kasassa hienot 23+2. Sain viikoille 24-28 sokerirasitustestiin ajan, mikä on ihan hyvä juttu, kun ottaa huomioon, että mulla on edellisissä raskauksissa ollu sokerit koholla. Olen ollut tosi yllättynyt siitä, että painoa minulle on tullut vaan 8kg, kun tässä vaiheessa edellisissä raskauksissa on tullut jo melkein 12-14kg painoa. Paineet oli erinomaiset ja hemppa 118, hiukan noussut viimeisestä (silloin 108).

Vauva taisi olla nukkumassa, kun kuunneltiin sydänääniä. Säikähti kai tilannetta, kun alko kamala riehuminen. Potki ihan kamalasti ja rauhottui vasta autoon mentäessä. Sain ensiviikon tiistaiksi lääkäri ajan, kun minulla on välillä ollut tosi napakoita ja kipeitä supistuksia. Toivottavasti ei nyt ala tehdä töitä kohdunsuulle.. vauveli saisi olla ihan loppuun asti kyllä masussa.. Saatiin myös kelalle papereita ja pitää käydä anomassa heti pikemmiten äitiyspakkausta..=) Ainiin, meinas ihan unohtua, että mä sain influenssarokotteen.. olin hiukan kahden vaiheella otanko sen vai en, mutta sitten lopulta päätin ottaa. Olen ollut nyt hiukan kipeänä ja aattelin, että ei kai siitä mitään harmia ole.

Viikonloppuna sain aikaiseksi laitella hiukan jouluvaloja.. laiteltiin parvekkeelle valot ja sisälle muutama tunnelmavalo. Lapset oli kovin innoissaan siitä, että joulu on tulossa. Itseäni tekis mieli kamalasti leipoa jo kaikkee joululeivonnaisia, mutta aattelin maltaa vielä hetken.

Ihana on, kun masukki kasvaa ja liikkeet voimistuu kokoajan.. lapsetkin innoissaan tunnustelee missä vauva sijaitsee..

Tupakka ja alkoholi: Itse olen ihan raittiina ollut. Tupakoiminen ei ole minulle ollut ikinä ongelma, koska itse en ole polttanut koskaan. Puoliso polttaa ja se ei minua silleen häiritse eikä haju kuvota. Muutama oma kavereista on ollut raskaana ja polttanut ja minusta se on aika ilkeen näköistä. Itse kyllä jättäisin polttamatta, kun en haluaisi riskeerata lasta. Sama on juominen.. täysin nolla toleranssi. Kyllä sitä kerkee sitten myöhemmin ottaa, kuitenkin odotusaika menee niin nopeeta, että haluaa lapselle vain parasta.
 
Viimeksi muokattu:
Mun tenava kiusaa mua. Se liikkuu välillä niin lujaa, että olen varma, että se näkyisi ulospäinkin, mutta heti kun nostan puseroa ylös ja alan tuijottamaan vatsaa, niin mitään ei tapahdu. Mur!

Itse en ole koskaan polttanut, onneksi, joten sen suhteen ei ole ollut ongelmia raskauden aikana. Alkoholia tuli käytettyä ennen raskautta sen verran harvoin, että kokonaan lopettaminen ei ole ollut ongelma. Olen kyllä sitä mieltä, että joku puolikas lasillinen viiniä viikossa tuskin olisi mitenkään haitaksi, mutta kun ei ole suuresti tehnyt mieli, niin mitä sitä turhaan.

Mun ainoa paheeni on kofeiini. Sitähän saa jonkinverran ottaa raskauden aikana enkä ole niitä rajoja ylittänyt. Mutta kun haluaisin lopettaa suhtkoht kokonaan ja on vaan niin kovin vaikeata. En sitä joka päivä juo, mutta liian usein silti mielestäni.
 
  • Tykkää
Reactions: Vanillac
No itsekkin juon välillä kahvia.. tosin kerran pari viikossa. Alussa minun ei edes tehnyt mieli kahvia, vaan kahvi maistui tosi pahalle. Nyt joskus saatan juoda kupin pari, jos oikein kahvia tekee mieli.
 
Täällä myöskin tuli lähete sokerirasitukseen. Painoa oli tullut taas yli 800g/viikko, kaikenkaikkiaan paino noussut jo 11 kiloa:ashamed::ashamed: Nooh mutta minkäs teet kun suklaa maistuu :LOL: Terkkari ei kyllä mitenkään muuten ottanut kantaa painonnousuun, varsinkin kun tietää että edellisestä raskaudesta tuli tasan 30 kiloa ylimäärästä. Sanoi, että otetaan nyt kaiken varalta se sokerirasitus jos sattuisi että siellä jotain häikkää on.

Joku kyseli täällä pelkopolilla käymisestä, itse kävin viime viikolla, syynä persiilleen mennyt edellinen synnytys. En nyt tiedä oliko käynnistä varsinaisesti hyötyä, ehkä sen verran että voi itse mielessään alkaa valmistautumaan siihenkin vaihtoehtoon että toinen lapsi syntyisi normaalisti alakautta. Edellinen synnytys päättyi kiireelliseen sektioon.

sannuliini81+tyttönen 23+4
 

Yhteistyössä