Omalla navalle mennään tänään:
Neuvolasta kotiuduttu aamulla, mies oli nyt mukana ja sai kattavasti tietoa kelan jutuista omalta kannaltaan.
Kerroin neuvolassa TYKSin käynnistäni ja täti tiesi kyseisen lääkärin ja kertoi, että tämä lääkäri elää niin siinä omassa ultramaailmassaan ja katselee juttuja lähinnä tutkijan silmin. Sanoi, että päätökseni mennä kaikesta huolimatta kontrolliin ja antaa siellä naamakkain palautetta, on hyvä, mutta jos en siihen jostain syystä kykene, niin hän toivoisi, että annan sitä edes sitten ylilääkärille, jonka yhteystiedot saan sitten häneltä.
Lupasin osallistua lopujo-tutkimukseen, jossa tutkitaan nyt kovin laajasta raskauspahoinvoinnin syitä ja vaikka minulla ei pahoinvointia missään vaiheessa ollutkaan, niin on hyvä saada tietoa myös tällaisista tapauksista.
Painoa oli lähtenyt kuukaudessa 100g, eli vieläkään ei raskaus ole saanut kiloja minuun. Saa sitten loppuraskaudessa tulla
Hemoglobiinia ei otettu, otetaan sitten samalla kun on tuo uusi sokerirasitus eli viikolla 26.
Tyllerö liikuskeli kovin ja ensimmäistä kertaa neuvolakortissa lukee liikkeiden kohdalla ++ <3 Syke 146. Verenpaineet ovat olleet koko ajan normaalit, viime käynneillä hieman korkeammalla mutta nyt palanneet alkuraskauden tasoille. Sf-mitta 20, eli melkein keskikäyrällä huidellaan
Kelan jutut laitoin nyt sitten heti neuvolan jälkeen menemään, katsotaan miten kauan menee!
Mulla on alkanut oikea nänni pakottamaan kovasti, en huomannut sitä neuvolassa edes sanoa, mutta kai se on normaalia(?)
Kovasti yrittävät minulle "myydä" tuota sairasloma-ajatusta kun olen ajatellut, että pitäisin kesälomaa ennen äippälomaa, ettei saikulle välttämättä tarttis jäädä (lähinnä ajattelen niitä lomarahoja laittaa siitä sukanvarteen). Tukivyötä myös suositteli kun voihkaisin sf-mittaa mitatessa.Tosiaan kohdun yläreuna on reilusti navan yläpuolella ja kun sieltä painoi, sattui vasemmalle alaselkään niin pirusti!
Tupakka & Alkoholi keskusteluun olis kai "pakko" kanssa sanoa sanansa... Jokainen taplaa tyylillään. Uskon, että tupakasta on haittaa, kuten alkoholistakin. Kummatkin on nyt vain yhteiskunnan suunnalta pistetty niin bannaan. Siis muillekkin kuin raskaana oleville. Nythän yritetään kaikkia sokeriveroja sun muita, niin voi olla, että 20 vuoden päästä sokeri ja suklaa kuuluvat samaan kategoriaan. Alkoholi on kuitenkin hyväksytty päihde tässä yhteiskunnassa, vaikka uskoisin, että jos kyseinen aine "löydettäisiin" nyt, se olisi saman tien huumausainelistoilla.
Olen polttanut muutamia tässä raskauden aikana, huonolla omallatunnolla, enkä todellakaan kehtaisi kenenkään muun nähden sitä tehdä, on se vatsa pystyssä niin noloa puuhaa. Viiniä olen juonut tähän mennessä 3 pientä lasillista, ihan maun vuoksi, en usko, että tälläkään on sikiöön suurempaa vaikutusta, mutta en kuitenkaan ravintolassa lähtisi viiniä tilaamaan. Koen toimintani kovin epäpyhänä, siis sen takia, että mielestäni se on hyväksyttävää, mutta julkisesti sitä en tee. Kyse on ehkä enemmän elämän helppoudesta, kun piilottamalla nuo asiat, en aseta yhteiskunnan tuomia paineita itseeni.
Mariaja & Tyllerö 22+1