Maaliskuun Muruset 2012 *Marraskuussa*

Täällä kans käyty ultrassa tänään <3 Olipas ihanaa nähdä pikkunen terveenä ja lihaksikkaana :D Mies oli niin ylpeä pikku-ukon muskelikäsistä :DD Eli tosiaan POIKALUPAUS <3 Painoa oli reilu 300 grammaa. Vastas ihan oikeeta viikkoa ja kaikki muutenki hyvin :) Oli lapsivettä rakossa ja vatsalaukussa, eli toimii niin rakko kuin vatsalaukkukin. Hienosti aukes suukin ja meni sormet suuhun <3 Mun rakas pikkumies <3
Kätilö ei ollut kyllä parhaasta päästä.. :/

-Bambi- ja pikku prinssi 20+5 <3
 
Äitiyspakkauksen tulemisesta: viimeksi pakkaus tuli vajaassa viikossa, kyseessä vuosi 2006 riippuu minun mielestä alueesta viekö paperit suoraan virkailijalle joka kuvaa ne koneelle vai postittaako... ei tosiaan minun ole koskaan tarvinnut 5 viikkoa odotella.. mut saa nähdä miten käy nyt paperit kasassa palkkalaskelma tulee seuraavan tilin yhteydessä kuun lopussa vien ne sitten suoraan Kelaan ja toivotaan et kaikki menee ensimmäisellä kerralla niin kuin pitää...

Tänään kävin lastenhoidot irtisanomassa joten 30.12 on tytön viimeinen hoitopäivä.
 
Painonnoususta: Mä ite henk.koht toivon ettei nousis ku max sen 10 kiloa niin ku sillon ku esikoista ootin. Mulla kun ei imetys auta kilojen karistamisessa ollenkaa, vaan jätän laitokselle sen 4-5 kiloa ja sen jälkeen joudun veren maku suussa tiputella ne loput. Ja laiska ku olen.. se ei tosiaan ole helppoa. :D
Mutta kyllä painon nousta pitää, tai siis ainakaan ei saa vähentää syömistä sen takia ettei paino nousis!
Mulla myöskin, niin ku minnarunillakin on aika viehättävä olo. Odotan tosi paljon että maha kasvais kunnolla, oon varma että tässä raskaudessa se vaan tuntuu että kaunistaa. Viimeks ku laattas vaan ni siinä oli hehkeys kaukana.. :D

Suklaakeiju, Annelin, bambi ja Baby wipe onnea hyvistä ultrakuulumisista ja poika- ja tyttölupauksista!

Kuuma on aikalailla koko ajan vaikka yleensä palelen aina. Monesti herään yöllä siihen että jalat on poissa peiton alta vaikka yleensä jalat aina palelee.

Hirveesti tekis mieli suklaata, mutta kaikki jemmat on syöty, paitsi suklaakalenterit jotka odottaa joulukuuta.. :D Mun on pakko hillitä itseni! :headwall:

Voihan ärsytys.. tuolta telkusta tulee jotain saatanan lätkää ja salkkarit jää välistä. Ärsyttävää, vaikka kyllä ne salkkaritki on ärsyttävät.. :D
Jokatapauksessa ukko makaa lattialla poitsun kanssa ja kattovat yhessä telkkaa.. Pitäs varmaa ite lähtee tokmannille kattoo jos llytys Juusolle pari bodyä.

Vinkiks kaikille ketkä tykkää lauluista ja rallatteluista lapsen kanssa (ehkä vähän ajoissa tulee tää): Sellanen kirja ja cd ku "vauvan vaaka "on huippu hyvä!
Laulellaan perhekerhoissa ja noissa niitä lauluja usein. Ite pistän sen tilaukseen..
 
  • Tykkää
Reactions: mesisa
Rumiinlämpö: Vielä en ole ollut kuumissani, mutta esikoisesta huomasin vikalla kolmanneksella, että mulla oli kokoajan kuuma. Toukokuussa kun istuttiin terassilla ja kaverit veti pitkähihaista päälle, niin mä vaan istuin lyhythihaisessa ja olin että onpas lämmin keli :D Ja mä siis yleensä aina palelen.

Ainiin... Kun aiemmin täällä oli puheta julkisen ultrakuvista, niin sain tänään vain kaksi kuvaa mukaan, joista toinen oli niin epäselvä ettei appivanhemmat tajunneet miten päin vauva siinä oli, vaikka sekitin. Lisäksi tulostin teki niihin sellaiset valkoiset viivastot päälle. Toinen kuva oli ihan hyvä sivuprofiilikuva, jos niitä viivoja siinä päällä ei lasketa. Ei harmitanut kun mulla oli jo ne 4d kuvat, mutta tuli vaan mieleen kun silloin totesin aina saaneeni vähintään kolme ihan hyvää kuvaa mukaan.

Ihanaa oli kuitenkin nähdä pieni taas. Nyt sitten näenkin hänet seuraavan kerran synnytyssalissa jos mitään hälyyttävää ei tapahdu matkan varrella. Hurjaa!

Sipsunen & pikkusisko 21+6
 
Susanna: Meillä on myös tuo Vauvan vaaka CD ja siihen kuluva kirja. Tytön kummitäti osti tytölle 1vee synttärilahjaksi siihen "jatko osan" eli sellainen levy ja kirja kuin Karvakorvan laulupurkki. Tyttö rakastaa sitä. Siinä on astetta isompien musiikkia ja leikkejä kuin Vauvan vaa'assa.

Myös sellainen kirja kuin Lapsosen lähellä (onkohan kirjasarjaa syli?) on ihana jo vauvan kanssa. Siinä on kivoja loruja ja ohjeet niihin loru "leikkeihin". Tyttö ainakin tykkäsi niistä hetkistä ja vähän soveltaen loruteltiin.
 
Sipsunen: Mä en oo kuullukaa tosta "jatko-osasta".. Pitää ehkä hankkia seki!

TUli tässä mieleen että mitenkä muilla jotka on synnyttäneet yli 4kilosen? Oletteko seuraavan kanssa ollu jotenki erityisseurannassa lopussa?
Mua jännnittää ihan hirveesti ku esikoinen käynnistettiin tosiaan sillon 39+2 (jos en väärin muista) ja painoa oli 4110g. Ei siinä mitään, kyllä mä toisenki sellasen pungeran, mutta se pelottaa että jos tää menee 2 viikkoa yli, ni en usko että kykenen paljoa tota isompaa ulos saamaan. Esikoisen kanssa ku ponnistusvaihe oli jo sen 1h40min..
En ees aikasemmin oo tajunnu että vitsi tää voi hyvin mennä sen 2 viikkoa yli...
 
Larezki mistä ostit noi liivit jos sopii udella? Oon kans etsinyt hyviä liivejä jotka menis sitten imetysaikanakin.

Onnittelut taas kaikista hyvistä ultrakuulumista!

Tietääkö joku noista kelan rahoista että voiko siihen valita esim. tän vuoden alusta 6kk jakson mistä ne lasketaan vai onko se aina sit viimeiset 6kk jos ei mene edellisen vuoden verotuksen mukaan?

Täällä alkoi sitten ilmeisesti liitoskivut, eli tonne vasemmalle häpyluuhun vihloo tosi ihanasti. Sitten kun on toi oikean puolen kankku ihan jumissa, semmoista iskiastyyppistä kipua ja tuntuu et hermo jää välillä pinteeseen ja sit siihen päälle vielä kipeytynyt häntäluu - todella mielekiintoista töissä löytää sopivaa istuma-asentoa kun kaikki sattuu : ( Sori tuli pieni valitusvirsi...


Hope ja juniori 22+5
 
Imetysliivit Laittakaan linkkejä hyvistä liiveistä! Mieluiten vielä edullisista semmosista ;)

Isä kävi työreissullaan meillä viime yön ja toi mulle dumble laatikon :p Syön iha sikana nykyään suklaata.. Ja äskön kauhoin kulhollisen lappapuuroa!

Kelasta Vaikka toimitan palkkajutut vasta tammikuussa ni saanko silti äippäpakkauksen jo aiemmin kun tänään jätin ite sen hakemuslapun??

Nyt ei kerkeä enempiä :)

kn&tyyne 23+6
 
Imetysliivit Carriwell Seamless Nursing Bra | Vaippatalon verkkokauppa Näistä tuli omat suosikkini, kun ovat saumattomat ja hyvä pitää yölläkin. Pidin näitä myös ennen synnytystä, kun nämä venyy, niin en tavallaan tehnyt virheostosta, että olisin ostanut liian pienet. Kuppikokoa on muuten aika vaikea sitten arvioida että mihin kokoon paisuu :D

Liikkuminen oli mulla ennen tätä pohjesärkyä päivittäistä hyötyliikuntaa, useampia kilsoja yhteensä kun koiran kanssa teen lenkkejä ja teen päiväkotireissut ja lapsen harrastuksiin viennit kävellen. Steppi alkoi tuntua hiukka liian raskaalta mulle, kun painaa tonne alas virtsarakkoon joka askelluksella. Kevyeen jumppaan meen taas heti kun saan jalan kuntoon.

Onpa kiva, että niin moni on saanut varmistuksia tyttö ja poikaoloihinsa. Ja kaikilla ollut muutenkin hyviä ultrakuulumisia!

susanna85 Mullakaan ei imetys tiputtanut painoa yhtään niin siks toivon, ettei paljon yli 10 kiloa tulis. Oon siis lyhyt ja alunperinkin lievästi ylipainoinen, niin mulle sais siksi tulla vaan kohtuudella lisäpainoa. Mutta tulee sitten se mikä tulee, pakko sitä on vaan repiä aikaa käydä ne huhkimassa pois. Itsekuri kun tuon herkuttelun suhteen ei ole paras mahdollinen ;) Mulle ne kilot on ensisijaisesti terveysriski, ulkonäöllisesti en niinkään niitä ajattele omalla kohdallani. Tosin jos saisi valita, niin ne ylimääräiset kilot saisi tulla pysyvästi tuonne yläkroppaan, ja lantiosta ja takamuksesta vastaavasti pois :)

Ja H.o.p.e. vielä, että mä haen äitiyspäivärahoja just alkuvuoden palkan perusteella, kun olin just kesäkuun loppuun asti töissä ja siihen tuli vielä lomarahat, eli periaatteessa heinäkuusta sain myös täyden "palkan". Ja tän loppuvuoden oon tosiaan ollut ansiosidonnaisella. Soitin Kelaan sinne vanhempainetuus-neuvontaan, ja kun sieltä vilkutettiin vihreää valoa, soitin entiselle työnantajalle, ja pyysin sieltä sen todistuksen. Riittäis varmaan kaikki palkkakuititkin, mutta on nyt ainakin just se sama lomake, jonka Kela vaatii. Ja sitten mä lahopää unohdin mennä tänään Kelaan, vaikka pyörin siinä ihan kulmilla :O :)

Rhonda 24+5
 
Viimeksi muokattu:
heei taas vaihteeksi kaikille:)

Hitsi ku puhuitte noista kylpylöistä ku oon kokoajan himoinnu sellaseen mutta täällä sama ettei miestä saa niihin kirveelläkään:/

MARJAJA:niin mä oon tuntenu semmosia pieniä muksahduksia 14-15vkolta asti:) ja nyt rv20--> ihan selkeesti näkyyki:)

mimma & piskuinen 23+0 POKS<3
 
Laretzki
h.o.pe. Mä ostin nää omani Seinäjoelta, ja mitä mä pikasesti katselin netistä ostosreissun jälkeen eikä oikeastaan löydy suomalaisista nettikaupoista (tässä on yksi: http://www.baobabkids.com/imetysliivit-musta-p-629.html), ulkomailta kyllä löytyy. Tässä on kuitenkin linkki josta voi kattoo Suomessa olevat liikkeet. Shops Ite oon jotain 85D kuppia ollut ennen raskautta ja hetken aikaa oli 85E kupin liivit ja nää on nyt sit kokoa 4. Tosiaan mukautuu sitten toi kuppiosa paidon nousuun. Aion ehdottomasti hakea ainakin toiset ennen kuin asettaudun kotiin opiskeluiden loputtua.
 
Kuuma on tääläki ollu jo pari päivää :p Oonki miettiny että onko täälä talos säädetty pattereita kovemmalle vai mistä johtuu :)
Muutenki on jännä huomata miten melkeen kaikki "raskausoireet" tulee meille samaan aikaan.Esim.sillon ku täälä alettiin valittamaan supistuksista niin ei menny ku pari päivää niin mullaki alkas maha kovettumaan,närästyksestä oli puhetta ja nyt mullaki on ollu sitä jo pari viikkoa (Normaali tilas ei närästä koskaan) jne hassua :)
Nyt musta tuntuu että mielialanvaihtelutki tekee toista tuloaan :rolleyes:
Jotain muutaki piti kommentoida mutta en muista mitä :whistle:
Nyt tekemään Suklaaleivoksia,eli melkeen niinku mokkapaloja mutta en laita siihen pohjaan kaakaojauhetta :p Sinne lenkillekki pitäis vielä keritä tälle iltaa ku niin menin päättämään :whistle:
 
-ruska- saat toki,äitiysavustus on ihan eri asia kun ne rahat :)
erillinen hakemus jne :)

voi morjes näitä sukkapuikkokipuja :( karmeita !! vihloo ja tekee niin inhottavaa kun alkaa tuikkimaan tonne alas :/

lyytinen
samaa mieltä,antaa painon nousta :D mulla kans imetys tiputti tehokkaasti kaikki ylimääräset kilot parissa kuukaudessa. samaa odotan nyt.. :DD

mäkin laitoin tänään netin kautta kelan hakemukset menemään,ja toivon ettei tuu bumerangina takasi mitään.. en oo varma osasinko täyttää oikein.. miksi ihmeessä ne hakemukset on niin vaikealukuisia???? :O

sunniee ja vv 23+2
 
Susanna, mä olen synnyttänyt kolme yli nelikiloista, eli ekan, kolmannen ja neljännen =) Ja koskaan ei ole mitään erikoisseurantaa ollut, eikä mitään puhettakaan että niitä käynnisteltäin aikasemmin ym. Nelosta odottaessa kyselin että oisko mahollista vaikka käynnistää ettei menis ainakaan kauheesti yli, kun kolmonen oli 4500g, mutta ei kuulema jos ei ole mitään lääketieteellistä syytä. Ja muutaman kerran mulle on tehty sellainen "painoarvio" joka on ollut ihan huuhaata, viimeksikin neloseta ne arvioi syntymäpainoksi 3700g joka oli minusta lähinnä vitsi. Yksikään mun lapsista ei ole ollut niin pieni, ja tunsin silloin nelosesta kyllä nahoissani että tulee olemaan isoin vauva. Ja niinhän se olikin, synty pari päivää ennen la:ta ja oli 4610g ja 54cm :LOL: Sanoisin että melko hanurista oli siis tää painoarvio kilolla heitti!
 
Kiitti Rhonda74 ja Laretzki vinkeistä, täytyy tutkailla vaihtoehtoja. Paras olis kun pääsis kokeileen, netistä on vaikeampi saada kerralla oikea koko.

Ja kelan rahoista viel..kiitos tästäkin tiedosta : ) Mä en kyl kehtaa ed. työnantajalta pyydellä mitään todistuksia, mut jos palkkakuitit riittäis. Täytyy ainakin yrittää.
 
Lyytinen: Mulla toi esikoinen arvioitiin 2 viikkoa ennen syntymää 3600 ja sitten viikko ennen käynnistystä 3300.. ja syntymäpaino tosiaan oli 4120. Että en mäkään niihin luota enää pätkääkään, enkä tosiaan elättele toiveita alle 4 kilosesta. :D
Onneks on aika pelkopolille jossa saa käydä ton viime synnytyksen viel kerran läpi. Sielä otan myös puheeks ton koko jutun. Ei siinä tosiaan mitään muuta, mutta ku tuonkin ponnistusvaihe oli ihan kamala kokemus, sit jos vielä on isompi ni mä luulen että leikkuri kutsuis ku juuttuu.
Saa nähä mitä sanovat. Hurjaa kyllä ku se "vauva" on niin iso siinä mahalla ku on iso.. Muistan Juusosta ajatelleeni että "herran jumala mikä tää on". :D
 
Moi moi, minäkin olen ultrassa tänään käynyt! Kaikki hyvin, vaikka pikkuaivoja etsiskeltiin kauan, kun oli pikkuisen pää väärässä asennossa koko ajan :) Mutta löytyi nekin sitten. Ja tyttölupaus tuli meille, ihan niin kuin ollaan ajateltukin. Kovin kuvauksellisella tuulella ei lapsonen ollut, 4D kuvat oli sellaista nyrkkien ja jalkapohjien sekasotkua, ettei niitä saatu mukaan :D Mutta kolme kuvaa muuten kyllä. Nätti tyttö, meidän Juulia.... Jos se nyt vaikka sitten olis se tekonimi... On vahvoilla kyllä päätyä hätäkastenimeksi papereihinkin.
 
Päivitykset ajantasalla! Ja jos ei olekkaan, ilmoitelkaa :D

Onnea ultrakuulumisista ja lupauksista!

Täällä muuten moni on luetellut kaikki mittoja ultran jälkeen, niin kirjoittiko ultraaja ne johkin ylös vai olitteko itse muistiinpanovihkon kanssa ultrassa? :LOL: Mulle kyllä niitä siellä lueteltiin, mutta ei niitä missään lukenut kun kotona aloin katselemaan....

Mä olen yrittänyt luke noita Kelan hommia ja olen ihan sekaisin! Opiskelujen loputtua koin suuren helpotuksen kun ei tarvinnut Kelan kanssa enää pelleillä ja nyt on taas edessä :( Yritin etsiä tietoa työn tekemisestä äippäloman (eli virallisin termein sitten vasta vanhempainvapaalla?) Eli siis se eka vaihe kestää 105 päivää ilmeisesti, niin sen aikana en töitä todellakaan ajatellut tehdä, mutta sitten kun ne tulot tippuu (ton 105 päivän jälkeen eks vaan), niin en mistään löydä tietoa, jota ymmärtäisin :/ Ajatuksena lähinnä satunnaisesti tehdä joku 1 vuoro viikossa max. Osaako joku kertoa tai osaako ne neuvolassa sitten selittää idiootille?

Kerttu83 Heh, mä olen huomannut saman! Ja sit kun täällä on jotkut ihan maassa niin tajuaa, että on itsekkin. Ihan kun ne vaihtelutkin noudattais kaavaa :p

-Bambi- ja Sipsunen Mä sain kans TYKSistä (taas) aika huonot kuvat, yks on ihan kiva kun osallistuin itse sen "tekoon" eli kerroin, että en halua sitä lähempää jne, siinä Tyyppi moikkailee ja näkyy siis vain vasen käsi, josta voi laskea, että hällä on siinä 5 sormea :D Muut on taas ihan suttusia, joista kukaan ei mitään ymmärrä.

Suklaa Voi vitsi, täällä menis monta kiloa jos en hillitsisi! Joku kirjoitti, että on enää joulukalenterit jäljellä, luin sen kommentin miehelle eilen, niin tää repes nauruun ja totes, että olen selkeesti löytänyt palstallisen sieluntovereita! :kiss:

Lämpö Normaalisti olen aika tasalämpöinen, nyt olen huomannut, että mulla on usein TOSI kuuma tai TOSI kylmä. Ostin siis nyt viime talvesta viisastuneena extra lämpimän peiton, mutta nyt se jo hiukan kaduttaa :p Varsinkin kun mies nauro peiton olevan kuin petauspatja, niin en nöyrry sitä poiskaan laittamaan!

Liikunta Mä pyrin ihan harrastamaan liikuntaa (lähinnä uintia) kerran viikossa, töissä kun vetelen 8-10 tuntia jaloillani edestakas niin,että yleensä istun max 15min päivän aikana, niin ei kyllä tee kauhiasti mieli kävelylle!

Hih, anoppi ehdotteli eilen tekonimeksi Sähkökatkoa :LOL: Ihana kun anoppi on normaalisti aika semmonen "cool" niin nyt näkee, että ekan kerran elämässään sen tekis mieli oikein kunnolla hössöttää, eikä sen minuus anna periks :D Se soittaa noin kerran viikossa ja sen äänestä kuulee, miten se on aina pari päivää hillinnyt soittohaluaan. Ihana anoppi <3
Hassua miten tästä asiasta puhuminen ja intoileminen on helpompaa anopin kuin mun oman äidin kanssa... Ja siis mulla ei ole mitään ongelmia oman äidin kanssa, soitellaan miltei päivittäin jne... En ole tota ennen edes tajunnut, äsken meinasin, että kai omasta äidistäkin pitäis kirjottaa kun anopistakin, niin toi ajatus iski :O

Nimistä MULLA olis tytölle jo koko nimi, mutta mies ei tunnu sanovan juuta eikä jaata. Rhondalla ja Susannalla tais olla samanlaiset miehet kuin mun, että ehdotuksiin tulee usein vaan "ei todellakaan" ja sieltä suunnasta en ole tainnut kuulla yhtään ehdotusta!

Lapsivakuutus En ajatellut ottaa (mies ei taida tietää edes tommosten olemassaolosta :D)

Yksinodottajat Eipä tarvi kysellä nimimielipiteitä! ;) Tylsäähän se on, varsinkin jos isää ei kiinnosta noin lapsen kannalta, mutta voin kertoa, että ainakaan mun kohdalla isättömyydestä ei ole mittään traumoja tullut. Mä en siis tän ikäisenä edes tiedä kuka mun isä on :)

Isäinpäivälahja Ajattelin ostaa jotain pientä ja ostaa isi kortin, johon jatkan tekstiä niin, että siinä lukee isi to be :)

Huhhuh! Tais tulla romaani :p

Mariaja & Tyyppi 20+4
 
  • Tykkää
Reactions: Vanillac ja mesisa
Olipas paljon asiaa täällä :)

Onnea ultrassa käyneille taas :)

Minäkin kävin eilen ultrassa ja oli kyllä huono ultraaja! Kuvat ja muutenkin näkymä oli huonompi kun sillon ekalla kerralla. Mukaani sain nipun kuvia, mutta ku ne on NIIIIIIIIN huonoja. :( pettymys suorastaan.
Onneksi olen varannut 3D/4D ajan joka on 1.12. niin jos näkyisi paremmin. :)
Tyttöä sitten lupaili lopuksi kun siellä suostuttiin avaamaan jalkoväliä. Hän ei edes uskaltanut mielestäni painella vatsaani saati tökkiä että asukki liikkuisi paremmin! :/

Jotenkin olin ajatellut että poika tulee kun avo ja moni muukin poikaa tuntui toivovan, niin tää rinsessalupaus on nyt sitten aika ylläri kaikille :)
minun äitini oli innoissaan sillä velipuoleltani hänellä on jo 3 poika lapsenlasta joten tyttö kuulemma erittäin tervetullut :)
ultraaja sitten osasi vähän kiusata avoa että tyttö kun tulee niin ootas vaan kun annat sille pikkusormen niin se vie koko käden. Isä on kuulemma hänen mielestään tytölle se ihanin, komein, mahtavin, paras etc kun äiti on se inhottava :D

niin siitä vakuutuksesta kyllä me taidetaan se ottaa. avo tuntuu haluavan ja itse kun en tunne vantaan palveluita muutenkaan kun vasta muutama kk sitten muutettiin helsingistä niin tuntuu että on on parempi että lapsen voi viedä sitten lääkäriin minne vaan :)
Meillä vakuutukset on pohjolassa joten sieltä tämäkin otetaan. taisi olla varausmaksu 250/270€ ja 1.vuoden maksu 350€ eli loput maksettaisiin syntymän jälkeen. sitten kuulemma hinta tippuu iän kasvaessa. Jos siis myöntävät meille tätä. ajattelin lähettää paperit seuraavan neuvolan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
onnea hyvistä ultrakuulumisista :flower: ja tyttö ja poikalupauksista.

kuuma tulee täälläkin jos jotain tekee ja yleensä olen palelevaa sorttia ja normaalisti kaikki villa vaatteet jo esillä, mutta edes villasukat eivät ole vielä jalassa käyneet.

liikunnasta: viime viikolla kävin salilla/jumpassa 5x, ja tällä viikolla 3x tähän mennessä. tulee mentyä paljon ton miehen seuraks, kukn se pyytää. mitään äly raskasta en enään tee, mut kyllä siellä hien pintaan saa joka kerta. olen viime viikkoina keskittynyt selkälihaksiin ja niitä paljon tulee tehtyä (ettei lopussa olis sit selkä ihan hajalla) lähinnä yritän jonkinlaista lihaskuntoo pitää yllä. mut suunnitelmissa ois laittaa tuo kuntosalin jäsenyys katkolle joulukuusta alkaen. ja koiran kanssa tulee tehtyä 3 lenkkiä päivässä.mitään reippaita ne ei aina ole mut yritän suht pitkiä tehdä jo ihan koirankin takia. meillä tuo koiran lenkitys jäi ihan mun hommaks sen jälkeen kun erityisäippävapaalle jäin.mut en siit valita onhan mulla nyt aikaa.. ja sitä sulkaata ja muita herkkuja uppoo siihen tahtiin et on ihan hyvä et jotain yritän välillä urheilla (nytkin viennettaa nenän edessä :snotty:)

ihana kun oli jotkut noita äippärintsikka kehuja laittaneet. pitää tässä itekkin jo kohta uusia liivejä lähteä metsästämään ja ihanaa saada vinkkejä. ei nää mitkä nyt on päällä tunnu enää mitenkään päin hyvältä. ahistaa.

mulla piti olla eilen neuvola mut oli sairastapauksen takia peruttu ja siirretty ens viikolle. pikkusen olin pettynyt, koska sitä jo pitkän tauon jälkeen odotti. ja en varmaks tie onko mulla ens viikolla sijainen vai kuka, kun olivat extraajan saaneet. mulla siis tähän mennessä jo 2 eri neuvolanth ollut ja saa nähä kuinka monta kerkeen tapaan ennen la :wave: jos ens kerralla ois sijainen ja sit jos sen jälkeen se oma oikee on palannut äippälomalta.

mulla tosi vahva tunne et tää jätkä tulee syntymään ennen viikoa 40. tyttöhän tuli vasta 41+4 mut nyt niin erilaiset fiilikset ja miehelle jo heitin et saa nähä kerkeekö tuleen helmikuun puolella. tää on taas näitä kun on liiaks aikaa miettiä ja pähkiä, mut jänskää ajatella et se on oikeesti jo niin lähellä.

onko kellään kokemusta toppa/kevyttoppa pussi puvuista joissa on mm. turvaistuimen vöitä varten ne aukot sie n. jalkovälin kohilla.(ymmärsikö kukaan :D
onko sellaiset käteviä vai onko normi haalari kätevämpi? mä olen niin kahen vaiheilla kummanlaisen hankkisin.

mesisa+juuso 22+4
 
kelasta mariaja kyselit... eli ensin maksetaan äippärahaa n.4kk -jonka jälkeen raha muuttuu vanhempainrahaksi, joka maksetaan samansuuruisena kuin äitiyspväraha. Nimike vaan muuttuu sen takia et sen saamiseksi täytyy toimittaa jälkitarkastuslappu kelaan ja vanhempainvapaan voi pitää joko isä tai äiti. Ja vanhempainrahaa maksetaan sinne asti ku äitiyslomaloppuu eli ku muksu on vajaa vuoden. Sen jälkeen tulee se romahdus eli hoitovapaa = kodinhoitotuki = n.300e/kk ja tämän perusosa kaikille sama, lisäosa tulossidonnainen.
Ja sit siihen työntekoon... eli äitiyslomalla sunnuntait saa tehdä ihan vapaasti (kela kun ei sunnuntaita maksa) muina päivinä voit myös tehdä töitä mutta niiltä päiviltä saa minimi äippärahan -eli jos vaikka sun äippäraha on 60e pvä normaalisti mut oot töissä yhen päivän niin siltä päivältä saat sen 22e + palkan -muilta päiviltä ihan normaalisti sen sun oman 60e/pvä.
Sit kun jäät hoitovapaalle saat kodinhoidontukea niin kauan kun lapsi ei oo kunnallisessa hoidossa, eli voit tehdä vaikka täyspäiväsesti töitä jos saatte esim miehen kaa vuorot sovittuu niin ettei lapsi tarvitse hoitopaikkaa...

Toivottavasti jotai selveni :) mä oon perehtyny näihin kelan juttuihin just sen takii et vihaan koko helvetin laitosta ja jos et ite tajuu jotai ni kohta peritään takas tai sit ei saa jotain mitä kuuluu...
 
Moron kaikki! Mä en ole kirjoitellut johonki pariin viikkoon, jotenkin olen vähentänyt tätä koneella istumista. Käyttänyt aikaa enemmän ulkoiluun, tenttikirjoihin ja neulomiseen. :) Lisäksi ollaan oltu viikonloput muualla, hommattiin se auto ja oli siinä paperisotaa ja että saatiin asukaspysäköintilätkä kuntoon. Lueskelen kyllä teidän juttuja ainakin muutaman kerran viikossa.

Onnea ultrakuulumisista kaikille! :flower: Ihanaa, että poitsujakin alkoi sitten tulla enemmän tähän pinoon. :)

ON: Tänne ei ihmeempää muuten, neuvola oli viime viikolla ja kaikki ok. Sydänäänten hakemisessa menee näemmä aikaa tuon istukan sijainnin takia, mutta kotona kuunnellessa ne kuuluu tosi hyvin. Sf-mitta oli 17, ihan vähän mennään keskikäyrän alapuolella. Ihan kiva, kun odotin että taas se täti ihmettelee mun pientä mahaa, mutta nyt se sanoi, että ihan kivasti se alkaa jo enemmän näkyä ulospäin.

Pikkumiehen potkutkin tuntuu jo selvemmin, tosin taitaa olla aika iltavirkku tapaus, kun etenkin illalla tuntuu. Naurettiin miehen kanssa kamalasti, kun toissa iltana makailtiin sängyllä ja kuunneltiin sydänääniä. Sitten tuli pari tosi terävää potkua, jotka näkyi ihan selvästi mahan päältä! Maha oikein nousi nopeasti siitä kohtaa, mihin potku tuli. Hassun näköistä!

Vakuutuspaperit laitettiin menemään, Tapiolasta otetaan. Meillä on sellainen aika todennäköinen riski vähän miehen puolelta, että vauvalle saattaisi periytyä atooppinen iho etenkin ihotaipeisiin ja sitten saisi juosta ihotautilääkäreillä. Ja muutenkin meillä on yksityiseltä puolelta sen verran hyviä kokemuksia, että sinne marssisin kyllä ilomielin. Olen aina sanonut, että jos ei rahasta olisi kiinni, niin kävisin aina yksityisellä, niin hyvää palvelua ollaan aina sillä sektorilla saatu. Soitin täällä hammaslääkäriaikaakin jo joku yli kuukausi sitten ja aikaisintaan sen olisin saanut puolen vuoden päähän. Puhelimessa ajanvarauksessa mulle suositeltiin suoraan, että kannattaa mennä yksityiselle! Aika omituista sanoa suoraan noin kunnallisella puolella.

Tietty katsotaan tilannetta sitten uudelleen myöhemmin, jos näyttää ettei maksa itseään takaisin niin ainahan sen voi perua. Laitettiin samalla menemään myös pariturva- eli henkivakuutus meille, kun sille tulee hintaa vuositasolla vaan parikymppiä kun vakuutusten yhteishinnasta vähennetään keskittämisedut. Meillä siis kaikki muutkin vakuutukset samassa firmassa. Ehkä vähän turha, ei kai kukaan halua ajatella että itselle tai puolisolle kävisi pahin mahdollinen, mutta tuopahan jotain turvaa jos niin huonosti kävisi. Lapselle ainakin.

Meillä on ihan hurjat vaunupohdinnat täällä meneillään, ahdistaa se valtava tarjonta! Ollaan käyty katsomassa vaunuja nyt useaan otteeseen ja ensi viikolla mennään taas. Mun mieli on alkanut vähän muuttua tuon Emmaljungan City Crossin suhteen eikä mieskään oikein enää niin tykännyt siitä kun vertailtiin kaupassa. Saapa nähdä mihin tässä oikein päädytään, onneksi on aikaa vertailla vielä. :)

Ei tänne oikeesti muuta kummempaa, viikot vierii. Ensi viikolla menen Kelaan face to face kyselemään noista äippärahojen hakemisista, etten vaan ymmärrä mitään pykälää väärin. Mä kun aion laittaa sen ruksin siihen kohtaan, että ei katsota viimeksi vahvistetusta verotuksesta, kun mulla tulot nousseet sen jälkeen yli 20 % ja nyt olen työttömänä.

Tänään taas reissuun viikonlopuksi, voikaa hyvin kaikki!

Vaniljarinkeli ja Pikkumies 23+5
 

Yhteistyössä