Maaliskuun Muruset 2012 *Marraskuussa*

Ai niin ja piti vielä kirjoittaa, että olen ajatellut hommata vauvalle tällaisen lämpöpussin, joka menee turvakaukaloon ja vaunuissakin hyvin sen aikaa, kun keväällä vielä on vähän viileämpi. Eikä tarvitse hommata vastasyntyneen kokoisia lämpöhaalareita tms. turhaan, kun tuon alle riittää aika normivaatteet ja hattu vaan päähän. Hommaan sitten vuoden päästä syksyllä jonkinlaisen kunnon lämpimän villa-asun.

Babyidea - Vauvanhoidosta - Jokas

Noita saa Huutiksesta käytettynä aika edullisesti. Kaupassa maksoi ainakin täällä Prismassa ja Sokoksella n. 39 e. Menisi vielä ensi syksynäkin ja ehkä talvellakin, n. vuoden ikäiseksi pitäisi vauvan tuohon mahtua. Ja on takana aukot turvakaukalon vöille. Vaikutti mielestäni ihan hyvältä ratkaisulta, mieskin oli samaa mieltä kun kaupassa näytin uutta tuollaista hänelle.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hopea ja Kerttu83
Vaniljarinkeli, meillä on tuosta samasta paikasta ostettu Jääkarhu-lämpöpussi, on ollut tosi hyvä käytössä. Itselläkin mietinnässä tuo toinen pussi, en vaan tiiä et onko todellista tarvetta.. Ja vaunuista, tiedän että valinta on vaikeaa. Harmi kun ei kaikkia saa muutamaks viikoks testikäyttöön :) Mä mietin niitä tuplia (P&T), onko niille sittenkään käyttöä.. Kun on ne niin kalliitkin.

mesisa, oon kyllä kateellinen kun jaksat/kerkiät/pystyt käydä noin paljon liikkumassa. Mä olen töiden jälkeen aina niin poikki ettei mitään mahdollisuutta enää lähteä minnekään.

Tuosta puheenollen, lueskelin netistä ketjuja raskauden aikaisista sairaslomista ja joku kirjoitti et jos ei jaksa töiden jälkeen enää tehdä mitään (just esim. harrastaa liikuntaa etc.) niin kannattas jäädä sairaslomalle. Itellä on jotenkin hirveän korkea kynnys jäädä töistä pois saikulle, ellei jotain vakavaa ole. Oisin kyllä varmaan vähän parempi äiti (pirteämpi) jos olisin välillä kotona lepäilemässä..

Vakuutusta ei ajateltu ottaa, oon kans laskeskellut et sillä vakuutusmaksun hinnalla saa aika monta kertaa käydä yksityisellä.

Mullakin on KELAsta vaan huonoja kokemuksia, en varmaan tiedä ketään, jolla ois hyviä.. Miten se paikka/systeemi onkin voitu tehdä niin monimutkaiseksi?? Vasta joulukuun palkkakuitin jälkeen aattelin lähettää paperit, jos yltäs viimeiset 6 kk tulot yli sen 20%. Toivotaan.

Eilen oli taas lääkäri, jouduin ottaa esikoisen mukaan, niin suurin osa asioista meni ihan ohi. Sillä on vastaanotolla tosi epäselvä ultralaite, eipä siitä ruudulta oikein mitään selvää saanut, sen verran mitoista et vauvalla on painoa nyt noin 560 g. Kevyempi kuin veljensä samoilla viikoilla. Sokerirasitus on sit parin viikon päästä, meillä kaikki joutuu siihen automaattisesti. Valittelin unettomuudesta, suositteli käymään kiinalaiseen lääketieteeseen erikoistuneen lääkärin luona. Tiedän et Suomessa mitään luontaistuotteita ei suositella, täällä taas päinvastoin.

Mulla on vaan flunssaa, kurkku tosi kipeä ja muutenkin sairas olo. Töissä oon sinnitellyt kuitenkin tän viikon, juonut kuumaa mehua pitkin päivää.

Viikonloppuja!

Viola ja pikkuinen rv 23+4
 
Pikkumökö Olen taas hieman viisaampi, kiitos! Miksei kelan sivuilla voi lukea just noin :p Mä luulin, että tulot putoaa jo siinä vaiheessa kun vanhempainvapaa alkaa :O Mutta siis pääpiirteittäin niin, että lapsen ekan elinvuoden aikana töissä voi käydä tuloihin vaikuttamatta vain sunnuntaisin eiks je?
Olen kans yrittänyt perehtyä, huonoja kokemuksia kelasta vaan, mutta kun ei tyhmä tajuu :D
Näinhän mä voin sitten jäädä hoitovapaalle ja alkuun tehdä töitä niin, ettei muksua tarvi laittaa hoitoon.
Sinänsä tää mun työ on tossa hyvä, kun oon ravintolassa ja mies tekee normi 8-16 hommaa. Mun vapaat on yleensä viikolla, miehellä viikonloppuisin. Viikolla myös siis muutama iltavuoro, jolloin mies on siis kotona. En mä nyt mitään täyttä päivää, mutta muutama ilta- tai viikonloppuvuoro viikossa nostaa tuloja jo kummasti.
Naapurin rouva sanoi, että hän saa miltei paremmin rahaa kotona ollessa ja hiukan töitä tehdessä kuin kokonaan töissä. (hänkin siis ravintolassa ja täällä maksetaan vielä 250e kuntalisää)
 
POKS POKS 22
Mäkin oon tullut toisiin aatoksiin noiden citycrossien suhteen. Ostetaan emmaljungan ouzonet. Kaikista kevyimmät ja niin näppärät :) Olen rakastunut niihin..hiihh
Hyvää viikonloppua kaikille!
itähki,coco 22+0
 
Mäkin oon miettinyt tuon kaukalopussin tarpeellisuutta, mutta jos kirpparilta yms löytyy hyväkuntoinen pussukka niin ostan kyllä. Tuo isompi jääkarhupussi löytyykin jo ennestään ja on kätevä. Liikkeestä ostettuna 29€.(tarjous oli).

Vauvan koko esikoinen syntyi viikolla 38+6 ja oli 52cm ja 4010g..että juu hieman mietityttää et minkä kokoisena tää poitsu maailmaan tulee, varsinki jos menee yliaikaiseksi.. Myöskin pelkopolille menossa ja siellä vissiin tehdään kokoarviointikin. Itse olin syntyessäni 4250g ja piti käynnistää viikolla 39 kun oli alkanut jalka vääntymään kun ei ollut tilaa kasvaa ja "kampura" jalkaa treenattiinki sitten lapsena. Nyt ihan normaali jalka :)

Liikunta täällä kans yritetään pysyä taaperon vauhdissa mukana ja kerran viikoss aon mammajumppa ja pitäsi jaksaa käydä uimassakin ku kerta mammauikkariki odottelis.

Jee sain ostettua lämpimän näköisen mammatakin yksityishenkilöltä 20ella:) Tänää saa hakia postista:)
Fbssä on sellanen Äitiys-ja imetysvaatekirppis :)

Kuuma mulla on lähes aina :)

Onnea kaikille tyttö-ja poikalupauksista :)

Kela sucks. Oon tällä hetkellä hoitovapaalla +liiton päivärahoilla(työtön) et jää enemmän elämiseen rahaa. Kelan tuki katotaan mulla tällä hetkellä sivutuloksi ja siitä menee 32%veroja et joo rapiat 200€ saadaan kotihoidontukea. En tiedä onko sama verotus sitten jos on töissä, mutta lapsi kotihoidossa.

H&mörrykkä 23+4
 
Viimeksi muokattu:
Mesisa: Musta sellainen puku jossa on ne kaukalon vöuden aukot, on tosi hankala. Paljon kätevämpi vaihtoehto autoilua ajatellen on tuo Vaniljarinkelin linkittämä pieni jääkarhupussi. Meillä oli viime talven tuo kaukalopussi tytöllä käytössä autoilua varten (ja otetaan se maaliskuussa vauvalle käyttöön) ja siten se iso pussi vaunuissa. Nytkin laitan talveksi tytölle rattaisiin kiinni sen ison pussin, niin lämmittää jalkoja ja takalistoa mukavasti jos tulee kovia pakkasia.

ON:
Kävin siellä neuvolalääkärillä napani takia. Siinä tuntui pieni rako ja lääkäri totesi siinä olevan heikkoutta. Sanoi että on mahdollista, että siihen pieni tyrä tulisi vielä lopouraskauden aikana. Onneksi sen pitäisi kuitenkin parantua itsestään synnytyksen jälkeen. Mä niin toivon ettei siihen mitään tyrää tulisi, ainakaan sellaista joka näkyy. Mun turhamaisuus vie siiä kohden voiton ja se olisi kamalaa :ashamed: Tukivyötä kehotti käyttämään ja välttämään sellaista toimintaa joka aiheuttaa kipua ( eli tytön nostelu, siivoaminen yms. mitä mä teen joka päivä) sekä ottamaan Panadolia jos napaa särkee.

Lääkäri katsoi myös kohdunsuun tilanteen. Kiinni ja kiinteä oli ja kaulaa 3cm. RR oli 138/88, eli sitä saa taas vähän pitää silmällä.

Mariaja: 4Deestä sain mukaan kattavan selvityksen mitä kaikkea siinä oli katsottu ja mitattu, mutta kunnallisessa kätilö vain luetteli joitakin mittoja eikä niitä mihinkään mun nähtäväksi merkattu. Tosta eilisen ultrasta en siis muista ainuttakaan lukemaa. Olisi tosiaan pitänyt kaivaa muistiinpanovälineet ja sanoa, että odotas kun kirjoita ylös :D

Amie: Harmi, että sait huonoja kuvia. Onneksi sulla on se 4D tulossa, niin pääset näkemään pikkuisen tarkemmin :)

Sipsunen & pikkusisko 22+0
 
  • Tykkää
Reactions: mesisa
Ultrakuvista me saatiin yks kuva jossa juniori oli kippurassa ja näkyy melkein kokonaan kuvassa ja sit pari kuvaa päästä, joissa yhessä näyttää ihan siltä kun juniori puhaltelis kuplia kun napanuora näkyy hassusti takana. :) Esikoisesta saatiin sillon vähän huonompia kuvia.

Kelasta vanhenpainrahaa saa siihen kuukauteen asti kun vauva täyttää 9kk, jonka jälkeen putoaa sille kodnhoidontuelle ellei mene töihin. Mä tein viimeks niin et menin ilmottamaan itteni vanhenpainrahakauden jälkeen työttömäks, joten saan vähän parempaa rahaa kun kokonaan kodinhoidontuella ollessani. Tiedettiin, että yritetään tätä toista ja nyt kun työkkärissäkin teitäävät, että odotan niin tuskin paljon työkutsuja ym. tulee.. Nyt ensit tiedä mitä teen kun tuo 9kk tulee juniorilla täyteen. Mieli tekis olla kotona ainakin siihen kun kuopus on 2v. vanha, mutta saa nähä miten rahatilanne on sitten.

Liikunta on täälläkin jääny kyllä aika vähälle. Päivät menee vaan tuon taaperon kanssa oleskellessä.. Raskauden alusta asti on pitäny ruveta harrastamaa uintia ees kerran viikossa, mutta arvatkaa oonko vielä kertaakaan sinne päässy. :/ Mies tuntuu tekevän koko ajan jotain töitä, eikä siitä sit oo lapsen likaks. Nyt tuntuu et alkaa pikkuse kaatumaa seinät niskaan kun ei mihinkään yksin päässy pitkään aikaan. Pitäs ottaa itteesä niskasta kiinni ja sanoo etukäteen miehelle jokin ilta jollon on tytön kanssa ja minä pääsisin vihdoin vaikka sinne uimaan.

21+3
 
Viimeksi muokattu:
Lämpöpussi on mun mielestä parempi ku toppapuku kaukalossa. Se toppapuku ku on niin "iso" Ni paljn tukevammin saa vauvan kiinni istuimeen ku ei oo muuta ku sisävaatteet sielä lämpöpussin alla.
Me varmaan ostetaan tuo lämpöpussi ja koko tppapuku jää hankkimatta. Meillä sitten on villapuku jonka äiti kutoo kaikille lapsenlapsilleen.
Meil on myös toi jääkarhupussi, mutta on jääny tosi vähälle käytölle ku esikoinen on sellanen kuumakalle. Nukku -10 asteessa pelkästään tossa pussissa ja sisävaatteissa (ja tietty pipo ja hanskat ja niin että harsoilla tukin pienet aukot ku ei sitä niin kireelle saanu.). Jos lämpimämmällä piti tota pussia ni jätkä heräs ihan litimärkänä puolen tunnin kuluttua unille laitosta.

Tää mamma lähtee tänää "pikkujouluihin" muutamien kavereiden kanssa. Eka amarilloon syömään ja sitten parille... Huisin kivaa nähä noita pk-seudun kavereita pitkästä aikaa. Nyt pitäs miettiä mitä sitä päällensä laittaa ku mikään ei näytä hyvältä. :D

Hei tasan viikon päästä ä oon just tullu rakenneultrasta! Jippiajee!

susanna ja pikkunen 20+4
 
  • Tykkää
Reactions: mesisa ja Sipsunen
Laretzki
Nyt loppui tältä tulevalta äidiltä itsekuri. Oli ihan pakko tehdä joulutorttuja :p päätin että kun huomenna on koulu 8-16 niin pakko saada jotain hyvää evääksi. Eli huomenna syödään karjalanpiirakoita munaviipaleilla ja joulutorttuja. Vaikka kyllä piti yhdet jo maistella tässä välipalaksi. Ei pitäisi enää kohta olla huolta kovasta vatsasta, mä meinaa menin ja söin sit sen lopun luumuhillon pelkältään :LOL:
 
Moi!

Onnea taas tyttö-ja poikalupauksista :heart:

Tervetuloa minunkin puolesta uudet oottajat :flower:

Suklaa: Hulluna suklaaaseen..en käsitä, nyt oon ollu maanantaista lähtien karkki-ja suklaa lakossa, PAKKO! Ei enää mitään järkeä kun ihan pakko ostaa joka kerta ja niitä esim. 3kpl kismettiä 2 eurolla..ja ite vetää sitten kaikki, piilossa ja salaa...
Maanantaina oli tarkoitus lakko alottaa, mutta tuli se "ei se yksi geisha mitään haittaa" :whistle:

Liikunta: Työmatkan pyöräilen mennen tullen joka arkipäivä, n.5km yhteen suuntaan. Siinä on viikolle liikkumiset, mitä nyt poijan kanssa illalla pihalla juostaan ja joskus käyvään kävelee ja joskus poika ajaa pyörällä ja minä kävelen. Viikonloppuna sitten käyvään yleensä puolen tunnin, kolmen vartin kävelylenkki. Ja jos hyvn käy, niin käyn toisen kerran yksikseni.
Niin ja kantritanssia käyn tanssimassa 2h sunnuntaisin :xmas:

Nimet: Ei mitään käryä...Tytölle ehkä helpommin saa nimen "keksittyä" mutta poijalle on vaikeampi, esikoisen etunimi päätettiin kun pappi kysyi ristiäisten alkuun..että hyvin ehtii sittenki. Yksi lempityttönimi oli jo kesällä mielessä, mutta mun kaveri sitten sen tietämättään valitsi tytölleen :LOL: Että ei ihan kehtaa samaa nimeä enää laittaa, olis kyllä ollu niin sopiva meille =)

Kummit: Ei oo tainu olla ihan just puheenaiheena, mutta meillä on tosi vaikea löytää kummit tälle tulevalle vauvalle :| en tiiä mistä keksitään...

Isänpäivälahja: Jotain pientä meiän isukille oon ostanut, ja kakun teen, onse sen ansainnut :LOL: Poika on päivähoidossa kans tehny kortin ja jonkun lahjan, nyt ihan tulisilla hiilillä, kun ei vielä sais antaa sitä ;)

Kuuma: Ei ole.....vielä, kylmä rapisee senki eestä!

Painonnousu: On noussut jotain 5 kiloa tähän mennessä ja tulee vielä varmasti nousemaan paljon, uusille kymppiluvuile varmasti pääsee, mutta ei haittaa, imetyksellä (jos vain onnistuu) niin toivottavasti lähtee tälläki kertaa ylimääräiset. Esikoista imetin 5kk ja heti eka 2kk:n aikana sain lähtöpainoon putoamaan, mutta sitten omasta heikkoudesta johtuen nousi jokunen kilo takaisin..
Kyllä ne ylimääräiset kilot saa joskus lähtemään, jos vaan on tiukka itelleen.

Oma napanapanen...

Keskiviikkona oli rakenneultra heti aamusta, vauvalla on kaikki palat paikoillaan ja kaikki hyvin! En kysyny sukupuolta, kun halutaan "jännittää" syntymään asti :heart: Kovasti potki ja heitteli voltteja.

Potkut siis tuntuu jo hyvin. Jylläilee kovasti päivän aikana ja iltaisin kun asetun pitkälleen. On se vaan niin ihanan tuntuista =)

Niitä vissiin sukkapuikkokipuja on täälläki, niinkuin puukolla viilettäis pitkin nivusia..yöllä yleensä, mutta sen huomannu, että kun nousee ylös ja käveleskelee, niin mulla ainaki lopettaa ne viiltelyt.

Tässäpä tuli nyt vähän meiänki kuulumisia...taas kuitenski jää jotain mitä olis pitäny sanoa ja kommentoida...

Hyvää viikonloppua kaikille!!

hille+möykky 22+2 (ehkä?)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mesisa ja Hopea
Onnea ultrakuulumisista kaikille! =)

Ruumiinlämpö mulla tuntuu kans vaihtelevan aikalailla. Välillä niin kylmä että huh, ja toisinaa taas hikoilee enemmän kun laki sallii.

Pikkusen potkut on taas tuntunu tänään niin selvästi että!
 
Laretzki mulla on kans vähän paha tapa syödä loppu luumuhillot aina.. :D

hille78 Minäkin kovasti aina yritän alottaa lakon liikaa makeeta vastaan, mut huomaan sen unohtuneen aina aika äkkiä. :/

Minäkään en muista yhtään mitään mittoja ultran jälkeen ainoastaan sen, että paino 310g, mikä merkattiin kyllä korttiinkin. Pisti niin pyörälle pään se poikalupaus et kaikki muu unohtu. :D Mutta eipä sen niin väliä oli mitat mitä vaan kun terveeltä vaikutti kuitenkin.
 
Kiva etten ole ainoa jolla on ihan järjetön suklaanhimo:ashamed: Jännä juttu kun en normaalisti ole mitenkään makean perso. Mutta sama juttu oli esikoisesta, eli taitaa tosissaan tyttö olla tämäkin=) Olen kokeillut tuon makean tilalle hedelmiä, purkkaa yms mutta mikään ei tunnu auttavan, suklaata vain tekee mieli. Samoin kun salmiakkia ja lakua menisi myös vaikka joka päivä mutta niitä yritän hieman vältellä ettei tulis joka päivä syötyä. Muuten ei varmaan ahdistaisikaan niin paljoa tämä painonnousu mutta kun tietää että suuri osa niistä on ihan ruokavaliolla hankittuja eikä esim. turvotusta. Kun normaalisti saa syödä ihan mitä tahansa ja paino pysyy samassa niin ei osaa näin raskausaikoinakaan katsoa syömisiään jotka näyttävät nyt jäävän vyötärölle ja persiiseen ihan täysin. Maanantaina neuvola ja taitaapi tulla huutia painonnoususta:LOL:
 
Meillä ei saa kuntalisää jos käy töissä vaikka lapsi ois kotona, pelkästään kodinhoitotuen. Ja kuntalisää saa vaan jos kaikki perheen lapset hoidetaan kotona ja mikähän vielä oli kriteeri...juu, et täytyy olla hoitovapaalla omasta työstä -työttömille ei makseta... et aika tarkaks on tehty sen "hurjan" rahasumman saanti...

kummeista ei oo täälläkään mitään tietoo...

mä voisin kans syödä koko aika kaikkee makeeta -ja olo on ku norsulla :( Vois ehkä yrittää rajottaa tota makeen syöntii et sormukset mahtus ees hetken vielä sormiin... enkä mä muutenkaan niitä ylimääräsiä kiloja mitenkään ilolla toivo.

Tänään käytiin vähä shoppailee, piti käydä kirppiksillä kattelee vähä vauvalle kaikkee mut sit todellisuudes käytiin pikaseen (1v:llä ei ollu rattaat mukana ni sit alko tää isompi "lapsi" narisee et kuuma ja ei jaksa ton perässä juosta jne..) yhellä kirpparilla + k-raudassa, motonetissä ja miehelle ettii kenkiä prismasta ja sokokselta -sit ku toi on viel niin hiton hidas(prismassa oltiin yli 1h kattoo pelkästään kenkiä!!) ni mulla oli aikaa opettaa 1v:lle "hophop! sano isille hophop!!" :D Mut aattelin et lähen sit ens viikolla ton 1v:n kaa shoppailee kirpparille ihan kahelteen kuhan on vp -tekis niin mieli shoppailla kaikkee pikkusta ja sulosta <3

huomenna taas poksuis..huiii... luulin et huomenna 21+0 mut se onkin sit jo 22+0 :D
 
  • Tykkää
Reactions: mesisa ja Hayley82
Onnea hyvistä ultrakuulumisista!:flower:

Lämpö Ei mitään muutoksia mun ruuminlämmössä, ainoastaan se, että hikoilen todella vähän vaikka normaalisti aamulenkkien jälkeen on aina ollut selkä vähän märkänä.

Liikunta Koiran kanssa on pakko käydä joka päivä ainakin 1 tunnin lenkki ja tänäänkin olin töissä jalkojen päällä 9 tuntia, liikkuen koko ajan paikasta toiseen, siis sen lenkin lisäksi.. Illalla tekeekin mieli sitten vain löhötä :D Kerran viikossa koitan tehdä lenkin jälkeen aamulla hieman selkälihaksia ja venytellä kunnolla, ettei vaan mene paikat jumiin loppuajasta.

Nyt saunaan greippilimpparin kanssa :p Sen jälkeen tehdään hedelmälautanen johon laitetaan hunajamelonia, keltaisia kiivejä, omenapäärynää, omena, banaania, verigreippi ja appelsiinia. näiden seurana Violan afrikkalainen paprika tuorejuustoa ja hapankorppua :D Ai niin, mies lisää vielä taateleita Yäk :x

hepuhi:heart:käpy 22+6!! Huomenna POKS!!
 
  • Tykkää
Reactions: Sipsunen
KUKKULUURUU! Täällä taas yksi etappi ylitetty eilen eli rv 23 tuli täyteen ja sehän tietää sitä, että jos synnytys alkaa minut siirretään yliopstolliseen sairaalaan tampereelle täältä kahdesta ja vauvan pelastamiseksi aletaan tehdä jo jotain jos syntyy hyväkuntoisena. Rv 24 on sitte se aktiivisen hoidon raja jolloin jo pyritään tekemään ihan kaikki. Viisi viikkoa sitten kun kohdunkaulan tilanne romahti en jaksanut millään uskoa, että tänne saakka päästään. Viisi viikkoa täyttä makuut ei ihan helpolla ole luonnistunut, mutta aika kuluu kaikesta huolimatta ja eteenpäin ei passaa ajatella kun parhaassa tapauksessa makaan vielä 11 viikkoa! 30 viikon jälkeen voi vähän jo alkaa oleilemaan pysty asennossa oman voinnin mukaan.

Liikunta on puhuttanut: Mun liikunta on tyynypainia. Vasen kylki, selkä, oikea kylki, selkä ja joka välissä asetellaan tyynyja joka koloon ja väliin. Päänsärky ei helpota, mutta ihmekkös tuo kun aikamoisessa trendiksesä makaan ( eli takapuoli päätä ylempänä), ajatus ei kulje yhtään ja puhelen ihan höpöjä =)

Nimi asiaa väännetään ja käännetään kun ensi viikon äitipolilla ois esitietolomakkeen täyttöä ja haluan siihen jo sen oikean nimen. Kauhuskenaario kun on, että joudun hätäsektioon nukutuksessa ja vauva syntyy huonokuntoisena ja siinä pistetään mies antamaan kylmiltään nimeä, niin voi pikkuisesta tulla piaan Tuija tai Ritva =) Maisa ja Elsa on tällä hetkellä kaksi parasta vaihtoehtoa (muut ipanat on Ida, Roope, Roosa, Siiri ja Hemmo).

Viisi päivää on seuraavaan kontrolliin ja siellä selviää aika pitkälti seuraavan kuuden viikon ohjelma. Jos tilanne huonontunut tulee lähtö varmuuden vuoksi tampereelle kun olen ollut nopea synnyttäjä, jos ennallaan niin saan jatkaa makuuta kotona ja todennäköisesti aloitetaan se kahden pistoksen steroidihoito vauvan keuhkojen kypsyttämiseksi. Kaikesta tästä häslingistä ja epävarmuudesta huolimatta jaksan haaveilla, että päästäs 36-37 viikolle jolloin lanka viimeistään poistetaan ja sen jälkeen synnytys tapahtuu yleensä 48 tunnin sisään.

Nyt alkaa taas kädet puutua naputteluun joten täytyy keksiä jotain muuta puuhaa.

Sonsku ja sissi sinnittelijä 23+1
 
Hei kaikki!

En ole paljon ehtinyt kirjoitella, mutta taustalla on tullut seurailtua melko usein. Ihanaa, että ultrissa on itse kukin kuullut hyviä uutisia :).

Liikunta Mua vähän huolettaa noi supistukset, joiden takia en voi oikein tehdä mitään raskasta. Tänään olin vähän töiden jälkeen shoppailemassa ja kolmen vartin hitaan kävelyn jälkeen alkoi tuntua pahalta. Liikunta on melko minimissä ja ainoastaan tulee liikuttua sen verran kuin 3-vuotiaat kaksoset vaativat (mikä tietysti välillä on ihan riittävä määrä :)).

Lämpö Mä oon huomannut myös, että en palele yhtään, vaikka muut valittaisivat, että on kylmä.

hepuhi Ihanat eväät teillä! Nyt tuli nälkä.

Laskin jäljellä olevia työpäiviä. Joulun seudun lomien vuoksi jäljellä on enää 44 työpäivää =). Tulee kiire saada hommat johonkin malliin, mutta en suostu ottamaan stressiä niistä.


Eleanor ja Pipana 23+3

ps. Hauskaa, että tuntemattomille nousee hymy huulille pelkästään siitä, että mulla on iso maha. Etenkin vanhemmille naisille.
 
Vauvan MITOISTA, minulle jäi mieleen vaan kun oudosti päänympäryksen koosta mittasivat vauvan sen hetkisen painon joka oli 358g. Pään läpimitta taisi olla 4,52cm ja reisiluu laitettu äitiyskorttiin 4,85cm. Ne jotenkin vain iskostuivat mieleen, näen edelleen sen ultraruudun silmissäni kuin tallennin, jossa luvut pysähtyivät samaan mihin stoppasivat kuvan.
KEHON LÄMPÖTILA, en ole mittarilla mitannut mutta otsa tuntuu koko ajan kuumeiselta, vaikka raajat on aivan jääkylmät.
MAKEAN/SUOLAISENHIMOSTA, minä oon koukussa irtokarkkeihin. Ikinä en ole hedelmäkarkeista pitänyt, siis en KOSKAAN ja nyt varsinkin mansikkapallerot uppoaa hyvin äkkiä karkkipussista:) Toisaalta olen himoinnut lihapiirakoita alkuvaiheesta saakka ja kotitekoista pizzaa voisin syödä vaikka joka päivä!!
TURVAKAUKALOPUSSIIN en ota kantaa kun olemme autoton perhe. Minulla säilössä kuopukselta valkoinen 56cm toppahaalari jolla aion pärjätä tulokkaankin kanssa kunnes saa keveämpää päälle. Kaapissa nimittäin on kuopukselta jääneitä kevyttoppahaalareita ja nallehaalareita 60-80cm ihan riittämiin:) Vaaleanpunaiset meni myyntiin mutta ruskeat ja valkoiset säästin.
RINTSIKOISTA, tässä raskaudessa ei rinnat ole juuri kasvaneet mutta säilössä on edellisen synnytyksen jälkeen käytössä olleet TOPIT, siis urheilutopit, joissa ei kaaritukia. Totesin parhaimmiksi kun joutuu niitä yötäpäivää imettäessä käyttämään ja kuitenkin kaaritueton urheilurintikkamalli helppo vetää rinnan yli imettäessä. Ne koukulla suljettavat imetysrintsikkamallit on kamalia, siinä ei jaksa keskittyä varsinkaan julkisella paikalla kiinnittämään sitä pientä nipsua oikein ja suojuksenkin joutuu paljastamaan, urheilurintsikoissa liivinsuojuksen saa näppärästi vedettyä kuppiosan mukana ylös ja pienellä harjoittelulla menee takas samaan kohtaan kun vetää kupin alas vauvan syötyä. Suosittelen kaarituettomia elastisia urheilurintsikoita imetysliivien sijaan!!
POIKA/TYTTÖPAINOTTEISUUS maaliskuisissa. Miten minä laskin että enempi olis tyttölupauksia kuin poikalupauksia..Voi olla että laskin väärinkin :)
PAINONNOUSUSTA, itselläni tähän mennessä noussut 2,7kg josta 2,2kg edellisen neuvolavälin aikana eli viidessä viikossa. Minulla on hirveä vaihteluväli ollut neljän edellisen odotuksissa; 4kg200g-17kg500g. Tokasta nousi tuon vähimmän, kolmannesta tuon enimmän. Minulla taitaa helposti nesteitä kertyä muutenkin, sillä tuon reilu 17kg kun lihosin, oli synnytyksen jälkeen 5vrk myöhemmin tippunut 12kg ja -2kg oli jälkitarkistukseen mennessä, eli painoa tippui kuudessa viikossa liki 20kg. En stressaa siis sen kummemmin painonnoususta nytkään, joko kiloja tulee tai ei tule, riippuu miten kerrytän nestettä taas. Kun kuitenkin syön suunnilleen sen 2000 kaloria päivässä niin en kovin voi varsinaisia lisäkiloja saadakaan.
Olikos jotain muuta kun piti vastailla, no vastaan myöhemmin jos jäi jotain pois :)

Babis&Batman 20+6
 
Laretzki
Baby wipe Hui, miten sä ihmeessä jaksat 2000 kalorilla päivässä, kun mulla ainakin joskus kun ollaan miehen kanssa laskettu kehonkoostumismittarilla (on liikunta alalla niin oli viimesen päälle olevat laitteet), DCI, joka on lepoaineen vaihdunta+perusaskareita(vähän kävelyä, aivotyötä yms.) 2398 kcl. Ja tää on ollut kaiken lisäksi joskus viime talvena, kauan ennen raskautta. Ite ainakin huomannut sen, että aineenvaihdunta on paljon vilkkaampaa ja heti jos jää kalorit liian pieneksi niin sen huomaa.

Voisin sanoa, että tänään herättiin lievästi sanottuna vitutuksen maku suussa, kunjoutu herään niin että ehtii 8.00 alkavaan kouluun ja sitä on se vaatimattomat kahdeksan tuntia siitä eteenpäin. :kieh: Eikä auttanut yhtään että menin puoli kasilta eilen nukkumaan, koska mies työmatkalta palatessaan tahtoi soittaa ja ilmoittaa että on päässyt kotiin. Ei siinä mitää, kyllä mä normaalisti haluan että se ilmottaa, mutta mä nukuin sit koko vitun yön kahen tunnin pätkissä, niin että välillä olin varma että oon vaan pyörinyt sängyllä, mutta sit kun vessassa käydessä katoin kelloa niin tajusin että on mun ollut pakko hetki nukkuakin siinä. |O

No, pitää koettaa jaksaa, hillittömät eväät tossa jo tein: kolme karjalanpiirakkaa kananmunalla, kolme joulutorttua, teetä, mandariineja ja 200 g muovipurkki herkkuananaspaloja ja sitten tietty vettäkin. Et ei ainakaan toivon mukaan tule ostettua mitään epäterveellisiä karkkeja automaatista.

Lare ja Spyro 25+0! Mieskin ihan säikähti, kun sanoin, että olisi tässä 15 viikkoa enää laskettuun aikaan :)
 
Käpy on poksumispäivänsä kunniaksi viettänyt hiljaiseloa :) Yhden todella hennon potkun olen vain tänään tuntenut.

Viime yönä näinkin sitten unta kaikista ala-aste aikaisista kavereista ja niistä melkein kaikki olivat raskaana :D Unessa myös kaikki vastaantulevat naiset olivat viimeisillään tai vaunujen kanssa liikenteessä.

Sitte se olisi koiran lenkitys miehen kanssa, joka ihanasti herää lenkkiä varten, ettei tarvi yksin käydä :heart:
hepuhi:heart:käpy 23 POKS!!
 
Huomenia :wave:

Täällä olikin paljon porukkaa käyny ultrassa, onnea kaikille :flower:

Suklaa kyllä uppoo ja ihan liian paljon..just eilen tein suklaarahka-täytekakun jossa on todellaki paljon suklaata :p

Liikunta joka päivä pyrin käymään jonkulaisen kävelylenkin koiran ja tytyn kans. Pari kertaa viikossa teen myös jumpan jotta selkä ei kovin kipeytyis.

Painonnousu nyt on tullu n.7kiloa josta varmaan neljä tuli sillon alussa kun lopetin tupakanpolton. Ihan tyytyväinen olen tähän, suklaansyöntiä vain tulisi hiukkasen hillitä..

Vauvan koko mulla edellinen painoi pikkusen yli 4kg ja neuvolassa sanottiin että loppuaikana seurataan tarkemmin ettei nouse liikaa vauvan paino.

( . ) Mulla oli nyt kans pari päivää todella kipeä maha ja säteili selkäänki, semmosta menkkajomotusta. Välillä meni tosi pahaksikki. Eilen illalla meinasin jo lähteä päivystykseen mutta ajattelin kuiten yön yli sinnitellä. Yöllä se kipu sitte laukes ja nyt ei enää ole kipeänä, en sitte tiiä mitä oli mutta keskiviikkona on lääkärineuvola niin saa siellä sitte tutkia kohdunsuun tilanteen.

Mulle voi päivittää iäksi 31v. Eilen vanhenin taas vuodella ja oli kyllä koko päivän semmonen ykkösolo ;)
Ja nyt sitte lähetään tytyn kans askarteleen isille lahjaa :heart:

Viikonloppuja kaikille =)

Katjuska ja Onnimanni 24+0:heart:
 
huomenta =)

suklaahimo,oi on kyllä ! vedän melkee levyn päivässä :D

vauvankoko mulla kasvoi maha kokoajan käyrien yläpuolella ja povattiin isoa vauvaa,noin 4,5kg laskettuun aikaan. mutta siltikin poika painoi "vain" 3784g ja oli 51cm pitkä vaikka syntyiki vasta 41+5 :) ultrattiin kun olin synnyttämässä ja silloin kokoarvio oli tasan 4kg. tämä toinenkin kasvaa siellä rajojen yllä,mutta katsoo nyt että kasvaako tää tosiaan isoksi :)

lämpöpussi turvakaukaloon

ostin kun ootin esikoista mutta koska meilläkään ei autoa oo niin ei tullu käytettyä. myin sen sitten kaverille nyt kun hän sai vauvan :)
tää oli siis sellanne kantopussi/lämpöpussi

rintsikat kaikista mukavimmat on päällä tuollaset venyvää kangasta olevat imetysliivit jotka ei purista mistään ja venyvät ties kuinka isoksi.. :D

mukavaa viikonloppua kaikille =)

sunniee ja vv 23+4
 
  • Tykkää
Reactions: jendde

Yhteistyössä