Maaliskuun Muruset 2012 *Elokuussa*

cherrye mulla kesti tunnin,ja voin kertoa että puolen tunnin päästä alko meidän poika 11kk oleen melko hiilenä tylsyydestä.. vaikka onhan siellä leluja mut ei ne viihdytä niin kauaa :D tyhjensi laatikoita ja roikkui th:n lahkeissa kiinni :D repi kaikki paperit pöydiltä jne.. :D


käytiinpä siel neuvolassa ja kauheeeeeta on tuo rokottaminen!! :(
itelläki tais vierähtää muutama kyynel kun poika itki :( on nää hormoonit ihania kun itkettää kokoajan muutenkin!! eilenkin katottiin miehen kans sitä Riemukupla elokuvaa,ja mä itkin KOKO ELOKUVAN AJAN .. noloa :snotty:

juup,ei mulla muuta tälllä erää..
sunniee ja vilperi 9+6
 
Naive Hirveästi voimia surun keskelle! :hug:

Vaunuista: Enpä oo paljon miettiny, meillä on kolmet vaunut joista yhdet kaksostenrattaat, ja kaikki on hyväkuntoisia, joten saas nähdä ostetaanko uusia. Kyllähän se toisaalta tekis mieli. :)
Mut heittoaisa on kyllä itselle ollu ihan ehdoton, ja se et vaunuilla pääsee myös huonommilla teillä/lumessa eteenpäin. Kaksostenrattaissa ehdottomasti paras juttu on se, et niissä on edessä vaan yks rengas, jolloin vaunujen ohjattavuus on erittäin hyvä ja ne on ketterät ja kätevät myös esim. kaupungin ahtaissa liikkeissä.

cherrrye Kysyit ekasta neuvolasta ja lapsen mukana olosta, mulla oli ekalla neuvolakäynnillä mukana toi poika, 1v 4kk, ihan hyvin meni. Meidän neuvolahuoneessa, kuten varmaan kaikissa, on paljon leluja joilla poika tykkäs leikkiä. Kuitenki se eka neuvolakäynti on lähinnä vaan istumista ja lomakkeiden täyttöä ni lapsihan voi olla siinä sylissäkin..
Ja eihän se vakavaa ole jos lapsi vähän itkeskeleekin, kyllä neuvolassa on totuttu. :)

Omia kuulumisia:
Kävinpä taas ultrassa, hienosti oli pieni kasvanut. Syke oli erittäin selkeä. Selkäranka, kallon osat sekä käsien ja jalkojen alut näkyivät hienosti.. oli kiva päästä taas kurkkaamaan tuota pientä ihmettä ja nähdä kaiken olevan hyvin. Terveydenhoitaja meinas, et alkio näyttää isolta viikkoihin nähden, mutta hän ei osannut mitata ultralla joten vasta Terveystalossa tehtävä ultra antaa tarkan raskauden keston.
Seuraava ultra on tosiaan sit varsinainen alkuraskauden- ja seulontaultra rv 11-13 (en oo vielä varannu tarkkaa aikaa) ja 1.9 neuvolalääkäri, ja sillon kans katsotaan mahaan. Eli ihan kivasti noita ultria on.

syymama rv 10+3 :heart:

muoks. En nyt muista puhuko terv.hoit. kallon osista vai aivolohkoista, mutta päästä kuitenkin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ilmottaudun teidän listan jatkoksi joka näyttää olevan jo aika pitkä. :) Laskettu aika meillä on näillä näkymin 20.3.
Olen 23 vuotias ja asustan mieheni, tytön ja kissan kanssa pohjois-savossa omakotitalossa. Meillä on siis tyttö joka on nyt 1v1kk vanha. Ikä eroa lapsukaisille tulee noin 1v ja 8kk. Mulla ei pahemmin ole mitää raskaus oireita ollu, toisinaan on pientä etomista ollu ja vessassa saa juosta tavallista useemmin, mutta muuta ei oikeestaan vielä oo ilmaantunu. Tytön kanssa mulla oli aamupahoinvointia rv 20 asti ja toivon ettei tämä tästä enää muuttus kovin pahaks pahoinvoinniks vaan saisin jättää se tällä kertaa väliin. Jaksaa tytön kanssakin touhuta paremmin kun ei tarvii yökkäillä välillä. :)

Meillä on vielä ensimmäinen neuvola edessä 22.8. Täällä on sellanen tapa, että ensimmäinen neuvola ajotetaan vasta viikoille 9. Sitä innolla ootan jo. :)

20.3.2012/milla3/23/KYS/toinen

milla ja maha-asukki rv 7+6
 
Vaunuista: ei olla mietitty, ikäeroa meillä tulee 1v 8kk, joten tuplarattaatko?
meidän ekoilla neideillä 1v 10kk eroa ja silloin meillä oli yhdet vaunut ja seisomalauta ,,
nyt taidan kallistua tupliin...?? en vielä uskalla katsoa mitään ennen kuin ekassa ultrassa vk 11+ on uä:ssä käynyt.

Naive:lle halaukset!! olitkos jo yli rv 10+ ????

Nimestä tulee suomalainen, lyhyt ja ytimekäs =)
 
Dodiin, nyt on neuvolassa oltu. Aikaa meni hiukan reilu tunti.

Huomenna sitten sokerirasitus sukurasitteen takia :S yöksis! Ja sitten jonkinmoista ressiä aiheuttaa se, etten ole vesirokkoa sairastanut. Toisaalta järjellä ajatellen, jos en ole sitä 25 vuoteen sairastanut, millä todennäköisyydellä se nyt osuisi tähän 9 kuukauteen... Mutta ilmeisesti todennäköisyys on suht suuri, varsinkin kun neuvolassa käy sun muualla, missä sitten voi altistua...

4 viikon päästä TYKSiin np-ultraan ja 5 viikon päästä vasta seuraava neuvola :( Kauheen harvassa, vaikka toki ymmärrän, että ei siellä tässä vaiheessa kauheasti katseltavaa ole.

Meni muuten toi neuvolakäyntikin aika tiukoille, luulin sen olevan 13.30 ja 12.40 avasin kalenterin ja sinne olinkin kirjoittanut, että 13.00. Sitten soittoa neuvolaan josta vahvistui, että aika on 13.00. Onneksi matka ei ole huima, eikä ole ruuhka-aika, niin olin perillä 12.59 :D

Illaksi on lukemista ja DVD:tä vaikka muille jakaa, eipä tule tylsää.
Kovin oli neuvolantäti ihmeissään, miten olen pystynyt tupakan määrän laskemaan 40:stä noin 5:een päivässä, ilman nikotiinivalmisteita. Suhtautuminen tsemppasi kyllä vähentämään ennestään, vaikka se toki on ollut tarkoituskin. Ajattelin lähinnä, että saarnaa tulee sieltä suunnasta.
Nyt vielä kun miehen saisin tsempattua lopetukseen, niin tää kävis entistä helpommaksi.

Mariaja & Päärynä 7+0 (niin, täti hyväksyi varhaisultran viikot mukisematta \o/)
 
Moi kaikille!
Mä ilmoittauduin mukaan jo kauan aikaa sitten, mutta lomalla ei ole tullut oltua yhtään koneella. Eli hirveästi riittää luettavaa noissa teidän viesteissä! :)

Ensinnäkin pahoittelut kaikille suuren surun kohdanneille!

Tervetuloa minun puolestani myös kaikille jälkeeni plussanneille!

Kävin kesälomamatkamme jälkeen ultrassa ja silloin pieni oli 8+4 kokoinen, eli LA muuttui 2.3.. Kaikki näytti silloin olevan hyvin ja selkäranka ja aivojen osat näyttivät kuulemma siltä kun pitäisikin... Syke oli nopea! :)
Kävimme viime viikolla ekassa neuvolassa ja saimme siellä kuulla jo sydänäänetkin! Hymyilemisestä ei tule loppua! :)
Ensi viikolla olisi sitten NT-ultra... Jännittää hirveästi!

Olen ollut onneksi tämän raskauden alun lomalla, koska olen voinut niin huonosti! Ihan joka päivä ei ole onneksi joutunut oksentamaan, mutta välillä senkin edestä! Kohtu on kramppaillut melkein joka päivä ja hieman turvotusta on havaittavissa vatsan seudulla, jos ei lihaksia jännitä... :)

On tämä jännittävää aikaa!
Yritän nyt saada luettua teidän muiden kirjoittamat viestit!

Olivia 10+2
 
Kylläpä tänne tätä tekstiä pukkaa. Hyvä niin! =)

Naivelle surunvalittelut!! Jaksamista sinulle, niin kurjalta ja inhalta ja epäreilulta kuin kaikki nyt varmasti tuntuukin. :hug:

Syysmama Ihanaa, että ultrassa kaikki hyvin! Voih, ajatella, että kaikki nuo ruumiinosat jo kehittyneet pienellä. :heart:

Vaunuista Meillä esikoisella oli käytössä ilmaiseksi saadut yhdistelmävaunut, ihan hyvät olleet, mutta alkavat nyt olla sen verran rämät, että varmaan pitäis hankkia uudet. Mies ei vain oikein innostu, kun ei mielellään tuhlaa rahoja mihinkään "turhaan tavaraan". Ei siis ole mikään pihistelijä, mutta satsaa mieluummin tarpeelliseen ja laadukkaaseen tai vaikka matkusteluun. Ja itse olen kyllä periaatteessa ihan samoilla linjoilla, mutta mielestäni uudet vaunut tulisivat tällä kertaa jo tarpeeseen.. :whistle:

Nimistä Pidämme miehen kanssa molemmat suomalaisista "perusnimistä", vähän vanhahtavistakin, ei mitään kikkailuja tai vierasperäisiä virityksiä tai lempinimeltä kuulostavia nimiä. Kivoja nimiä ovat mielestäni mm. Aino, Aleksi, Elias jne. Pinjakin on kyllä nätti, mikä on täälläkin mainittu.

Vointi vaihtelee. Oksentaa ei ole tarvinnut, mutta välillä olo todella kurja. Viikonloppuna tsemppasin itseni liikkeelle ja käveltiin pitkähköt lenkit sekä la että su. Teki hyvää, mutta olin kyllä ihan puhki loppupäivän. Tänään taas parempi päivä.

Ja ylihuomenna ultraan. Jännittää.

Loretta ja Möllykkä 8+2
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset kaikille lohduttavista sanoista, kyllä ne lämmittää, vaikka vaikeaa on mitään lohtua löytää mistään juuri nyt. Käyty näytillä lääkärillä ja lähetteen sain ultraan, jossa tarkistavat, onko kaikki tullut kohdusta ulos. Lääkäri oli ihana ja sainkin viikon saikkua, johon perään vietän 2vko kesälomaa, joten nyt pääsee irti onneksi arjesta. Vielä vuodellaan ja kipuillaan. Tilasin yksityiselle gynelle ajan, jotta kattoo onko kaikki paikat kunnossa. Neuvolasta lohduttelivat, että kun kerran helpolla tulee raskaaksi, niin todennäköisesti kaksi perättäistä km on vaan sairaan huonoa tuuria. No, nyt on huonoa tuuria ollut jo tarpeeksi, kiitosta vaan. Ei meinata ehkäisyä tässä välissä käyttää, joten toivottavasti tärppää pian taas uusiksi.

Punakaneli kyselikin, mulla tosiaan oli viikkoja nyt kasassa 10+4, viime kerralla km tai kkm alkoi vuotelemaan 10+2, mutta alkio oli menehtynyt jo 7+4. Eli hormoonituotannossakaan ei pitäisi olla mitään vikaa.

Kaikille teille ONNELLISTA ODOTUSTA :heart: Kuulumisianne käyn varmasti ainakin vielä hetken kurkkimassa.

Naive
 
Vaunut Tää vaunu asia on kyllä ihana :) Mun tekis heti mieli jo ostaa vaunut! Miehelle annoin vaunuvaihtoehdot ja se oli eilen netissä tutkaillu niitä ja illalla ilmotti et me otetaan nuo emmaljungan city-crossit valkoisella nahalla, sinne tupsahtaakin sitte n.825€ :x Noo, äitee halus ainakin vähä osallistua vaunuihin :) Se on niin mielissään ku siitä tuli 3kk sitte mummi niin odottaa ihan innolla jo seuraavaa :)

Riisi + naudan suikalekastike valmistumassa, kaamee nälkä!! Ihanaa, ny kolmen päivän vappaat :heart:

kn&murunen 10+3
 
Naive, mulla ei ole sanoja kertomaan miten pahoillani olen. Tuntuu niin suunnattoman epäreilulta, että meitä on niin paljon jotka joutuu kokemaan tuon menetyksen useammin kuin kerran. Minulla KM alkoi juuri rv 10+3 ja oli samankaltainen, paitsi että jouduin sairaalaan ja siellä sitten kaavintaan. Kovasti voimia Sinulle ja toivotaan että uusi, pysyvä plussa tulee nopeasti! :hug:

Mitä lähemmäs itsellä tuo 10+3 tulee, sitä enemmän pelottaa. Etenkin kun pariin päivään on ollut ihan hyvä olokin.

Imoen & Mantti 8+6
 
Imoen Hyi, mulla just tuo 10+3.. Ihan järkyttävää et näinkin "myöhään" voi tulla keskenmeno.. Monta viikkoa ajatellut päivittäin omaa pientä joka mahassa kasvaa niin miten sitä yhtäkkiä voi muuta ajatella.. : /
ETTÄ, pahoittelut kaikille km kokeneille, ei voi ymmärtää kuinka tuskaista se on..
 
Nopeasti tulin kurkkimaan tänne. Luen paremmin jossain välissä kun olo kohenee...

Oma olo siis aivan kamala :x Oksensin aamulla moneen kertaan ja voin sanoa, että ruisleipä on kamalaa oksentaa. Tuntuu että siihen tukehtuu! Onneksi ystäväni oli tänään täällä apunani ja äytiin tytön 1vee neuvolassa. Toivottavasti rokotuksista ei tulisi nyt mitään sivuvaikutuksia. Nyt ainakin tyttö nukkuu hyvin. Pitää käydä itsekin nukkumaan.

Valvoin viime yönä pari tuntia kun velloi niin kamalsti ja oli koko ajan muka nälkä. Söin ja söin ja velloi ja velloi ja oli vaan nälkä ja jalkoja kuumotti ja kolotti jajaja.... Olenko ainoa jolla on pahoinvointia myös öisin?

Rannekkeet auttavat vähän, mutta en voi kauan pitää kun vasen käsi tulee niin törkeän kipeäksi. Jää jotenkin suoni sinne alle ja särkee ja turvottaa. Suolakurkut auttaa sen pari minuuttia ja sitten taas yrjöttää... että semmosta.

Uusimmassa vauvalehdessä oli juttu sisarusvaunuista :wave:

Sipsunen & SV 7+4 :heart:
 
Sipsunen mun ainoa pahoinvointi on öisin! Tommosta kamalaa pahoinvointia kuin monella täällä, mulla ei ole. Yöllä herään vessaan muutaman kerran, niin on vaikea saada unta kun olo on kuin olis perskännissä yrittämässä saada unta. Siis sänky keinuu kun laittaa silmät kiinni ja oksennusta pukkais. Kertaakaan en ole oksentanut kuitenkaan. Vielä.
 
Sipsunen: miulla pahoinvointia on ihan miten sattuu..aamulla illalla yöllä ja tänään varsinkin on aivan kamalan pahaolo...en ole kertaakaan vielä oksentanut mutta olen oksennuksen pidätyksessä aivan mestari...suhteellisen korkea pahanolon sietokyky,
mutta viime yönä heräsin siihen että miulla oli hyvä olo makasin vatsallani ja ihan kauhea ajatus tuli että nyt on menny kesken kun on niin hyvä olo, tisseihinkään ei koskenu :| oli aivan kamala ajatus hyvä etten samalta istumalta varannu ultra aikaa... voi kun se tulis äkkiä ja saisin mielen rauhan et siellä oikeasti on joku...esikoiselta en tämmöisiä edes ajatellut sitä oltiin niin raskaana vaan alusta asti :heart: pikainen tilitys näin työmaalta...
 
Sipsunen Mulla on pahoinvointia myös öisin. Nyt se on ehkä vähän helpottamassa. Onki ihmeellistä, että puhutaan aina aamupahoinvoinnista, sillä raskaana olevalla oksettavaa oloa voi olla ihan milloin tahansa vuorokauden aikana!
Toivottavasti pahoinvointisi hellittää otettaan pian! :hug:

Keskenmenosta Useinhan on niin, et jos keskenmeno tulee esim. rv 10, alkio on menehtynyt jo jopa paljon aikaisemmin. Ei tietenkään aina! Siksi alkuraskauden ultra on niin mukava, ei ainakaan tarvitse tietämättömänä kantaa kuollutta alkiota sisällään useaa viikkoa. Toisaalta, keskenmenohan voi tulla vaikka seuraavana päivänä ultrakäynnin jälkeen, eli eihän se itse ultra poista keskenmenoriskiä. Mut helpottaa odottavan mieltä.
Naivelle vielä iso tsemppihalaus ja toivotaan että olet pian uudestaan raskaana, ja tuo raskaus päättyy onnellisesti!

Varasinpa nyt sen seulaultran. Ens viikon tiistaina kurkistetaan masuun, eli aika pian sain ajan.
 
hepss:) hei kuinkas teillä joilla on tuo Angel Sounds niin kuuluko se syke sellasena jännänä nopeetemposena tsukutsukuna:D ku se löyty tuosta häpyluun yläpuolelta mut muualta ei kuulu mitään? eli olisko se syke tuo tsukutsuku:DD

mimma & piskuinen 9+4<3

ps.tuo vehje tuli tänään ja ku englanti on 5 niin en ohjeita ees yrittäny lukea:DD mut tuota geeliä laitoin siihen navanalapuolelle ja kokeilin :)

joten te jokka tiedättte niin oliko se tuo:) se kuulu n.160 x minuuutissa?
 
Viimeksi muokattu:
mimma: Mulla on kylläkin joku kiinalainen dopleri (enkä ole vielä tässä raskaudessa ääniä yrittänyt kuunnella), mutta kyllä syke kuuluu juurikin kuvailemallasi äänellä ja tosi alhaalta näin alussa. Istukka kuuluu semmoisena viuhkeena ja oma syke on paaaljon hitaampi kuin vauvan tsukutus.
 
Minulla on tällainen
Babysound doppler B kotidoppler + U mutta en ole saanut sykkeitä kuulumaan. Oikealta alhaalta kuuluu syke, mittari näyttää n. 120 mutta luulen että se on minun oma syke?! Mistä ihmeestä sen voi tietää??:confused: Esikoiselta mielestäni syke oli aina neuvolassa nopeampi tsukutsuku, niinkuin juna. Neuvolakortissa oli jossakin merkintä 140 tai 150 jotain..

Tea ja Ihme 11viikkoa:heart: (olen siis sikiö) :wave:
 
Tea: Varhaisultrassa meidän pienen syke oli 130/min. Kuulostaisi aika hurjalta jos sun leposyke olisi tuo 120, että uskoisin olevan vauvan :)

muoks.
Se sykehän vaihtelee aika suurestikin noin pienellä jos hän vähänkin liikahtaa. Esikoisella muistaakseni vaihteli neuvolan doplerin alla syke 140-150.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tea84
Tea: Esikoisen kortissa syke näyttää vaihdelleen 125-160 välillä. Korkeimmillaan ollut alussa. Eiköhän se 120 ole ihan hyvä, siinä missä lääkärin mukaan meidän pienen 130. Mulla ei ole omassa doplerissa näyttöä, joten en voi tuosta huolestua. Lienee tärkeintä, että sykkeet kuuluvat :heart: Ja tuo lukuhan voi vaihdella tosiaan pienen liikkeiden ja paikalla olon mukaan. Uskoisin myös sillä olevan merkitystä saako pienen kiinni ja doplerin alle. Ilmeisesti piiloilee jos laite näyttää vain taajuutta, mutta ei saa ääntä vielä kiinni.
 
:wave:

Syke Se on just semmonen tsukutsuku eli onnea mimma sydänäänistä :)
Mulla esikoisesta syke oli aina 120-140. Yleensä 130. Ekoilla kuuntelukerroilla tais olla pikkasen korkeempi. Ja nyt oli myös 160 kun tästä kuunneltiin. Mutta se syke on just jotain 120-170 väliltä yleensä vauvoilla :)

Nimet Mä oon yrittänyt miettiä niitä paljonkin ja ehdotella miehelle,mutta sille ei käy mikäääään. Ei siis yhtään mikään. Meijän tytöllä on aika erikoinen nimi (tai en tiiä onko se erikoinen mutta en oo samaan törmännyt vielä kun vain kerran) niin joku vähän erilaisempi nimi me haluttais tälle toisellekin :) Pojan nimistä mä tykkään hirveesti nimestä Elias, mutta se ei jostain syystä käy miehelle ja onhan toi aika yleinenkin.

Vaunut Sisarusvaunut pitää varmaan hommata. Ikäeroks tulee 1v ja 8kk suunnilleen niin menee sit kummatkin niihin. Mutta ei oo vielä ajankohtanen juttu, kattelen varmaan tossa talvella niitä sitten enemmän.

Naive :hug:

Tervetuloa mukaan milla3 :) Teille onkin tulossa sama ikäero lapsille kun meilläkin.
Hyvä ettei sulla ole hirveitä pahoinvointeja, toivottavasti ei tulekaan! :)

Sipsunen Joo mulla myös paha olo myös yöllä/illalla! :headwall: Tuntuu että aina kun on menossa nukkumaan niin tulee hirvee nälkä, sit tulee paha olo ja oksetus, ja mahassa velloo. Yöllä kun saa herätä monta kertaa vessaan,niin välillä meinaa tyyliin pyöryä sillä reissulla kun niin heikottaa. Joudun aina käydä juomassa vähän jotain mehua tai vastaavaa että olo helpottuu ja pääsee taas nukkumaan.

cherrrye Mulla myös meni neuvolassa joku vajaa tunti, ja 1v tytön kanssa olin sielä. Ihan hyvin meni :) Neidin mielestä vaan oli iiihan kamalaa kun äitiä tutkittiin ja sydänäänien kuuntelu se vasta hirveetä olikin :D Piti ottaa tyttö istumaan tohon mun ylävatsan päälle kun ite makoilin siinä tutkimuspöydällä. Mutta neuvolan th sanoi siitä, että monesti joutuu näin tekemään kun lasten mielestä se äidin tökkiminen ja tutkiminen kaikenmaailman laitteilla on kauheen pelottavaa. Verikokeiden otosta meijän tyttö ei ollu kyllä moksiskaan, silmät suurina vaan tuijotteli että mitä sille äitin kädelle tapahtuu :D

Mariaja Ai sullakin meinannu tulla kiire neuvolaan :D mulla kävi sama juttu, en tiiä mistä ihmeestä mä olin semmosta ajatellu että se aika on klo 14 kun olikin jo 10.. Herättiin tytön kans varttia yli 9 ja sit tarkisin siinä puolen aikaan kortista että olihan se varmasti kahelta se aika :D no ei ollu, ja sit lähettiinkin juoksujalkaa neuvolaan, puolen tunnin kävelymatka :D

joo mutta on lähettävä syömään jotakin! heippa! :wave:

jende 9+3 (kai, ei meinaa pysyä kärryillä)
 
  • Tykkää
Reactions: cherrrye
Laretzki
Cherrye Meillä taisi mennä ekassa neuvolassa joku hiukan reilu puoli tuntia :D. Mutta, ehkä mä jatkan samaa linjaa mitä ala- ja yläasteella näissä vanhempain varteissa, ettei opetttajilla ole oikeastaan koskaan ollut mitään sanottavaa, kun toisilla on mennyt niissä useita tuntejakin :LOL: Toisessakin meni n. 20 min terkalla ja vähän vajaa lääkärillä.

Mariaja Miten ihmeessä sä näin aikaseen jo sokerirasitukseen meet? :O Täällä laitetaan vasta 20+ viikoilla, itellekin merkattu 26 viikkoa alustavasti neuvolakorttiin.

ON. Huomenna heti aamusta np! Saa nähä paljon pikkuinen on viikon aikana kasvussa spurtannut eteenpäin. :) Hirveä väsy kun koulupäivän päälle ajoi tuon 160 km. Alaselkää särkee tosi paljon, onko muita selkäsärkyisiä jo nyt?
Muutenkin tänään vaikeampi päivä pitkään aikaan kun ei ollutkaan mitään evästä kouluun kun viinirypäleet oli homehtunut yön aikana. Ei meinannut millään jaksaa...

Lare ja Spyro
 

Yhteistyössä