Maaliskuun Muruset 2012 *Elokuussa*

Olive10: Onnea ultrakuulumisista!

Mun piti vielä sanoa tohon mun edelliseen että ku ultrassa oliin ni en sanonu mitään, en hymyilly ja näytin varmaan siltä ku en edes koko lasta ois halunnu. Sitten ku päästiin hissiin miehen kanssa ni pillahdin hirveeseen itkuun.
Oli kyl outo olo, mä luulen että olin niin valmistautunu siihen että tää onki tuulimuna, että olin ihan sekasin.
No onnellinen oon kuitenki.

Mulla on kyllä hirveen ristiriitaset tunteet tätä raskautta kohtaan. Mä siis haluun painottaa että haluan lapsen ehdottomasti. Mutta mulla on hirveä vihasuhde rakaana oloa kohtaan. Viimeks ku koko raskaus meni ihan päin persettä (vaikkakin terve laps synty), ni jotenki en osaa tälle raskaudelle edes antaa mahdollisuutta. Vaikka siis tää nyt tuntuu ainaki vielä helpommalta ku edellinen ku ei oo tarttenu laattailla eikä mitään.
Sitten toinen tosi hirveä juttu on että mä haluan toisen lapsen, mutta kamoksun sitä että meille tulee vauva. Esikoinen kun huusi 3kk koliikkia, ni nyt (siis vasta nyt ku oon raskautunu) musta tuntuu että mä en halua vauvaa! Hirveeltä tuntuu sanoa näin ku tiedän että moni ei voi lasta saada tai just tulee keskenmenoja jne.. Mutta minkäs sitä tunteilleen voi..
Käytiin pari viikkoa sit katsoo miehen siskon vauvaa ni mua alko ihan oksettaa ku se itki vatsavaivojaan. Siis tuli oikeasti sellanen pienehkö paniikkikohtaus. :/
Onneks pääsen yksin ekaan neuvolaan ku mies jää esikoisen kanssa kotiin (seuraavat neuvolat sit varmaan käydään kaikki yhessä, miehelle on tärkeetä olla odotuksessa mukana niin ku ekanki kanssa, ja on se mulleki tärkeää että mies tulee neuvolaan mukaan), pääsen vähän purkaa näitä ajatuksia.
En osannu ollenkaan varautua tällasiin ajatukseen sillon ku alettiin tätä toista tekee. Siks oon vähän oikeastaan järkyttynyt, tuntuu että oon ihan kylmä ihminen.. :/
 
Susanna sulla on niiiiiiiiiiiiiiiiin täysin samanlaiset mietteet ku mullakin. Kai se on normaalia, kun edellinen lapsi on vasta vuoden ja kaikki niin tuoreessa muistissa yövalvomisineen, kitinöineen ja raskauksineen...Kaikki nuo tunteet on ihan normaaleita ja niitä käy varmasti suurin osa läpi...:) Kyllä mäkin meinaan neuvolassa sanoa että ei tän nyt ihan näin pitänyt mennä ja toivon että joku mun kanssa asiasta keskustelee ja saan tukea. Tsemppiä! :)
 
Laretzki
Kirkkis Mulle sanottiin tänään, että alle 3mm on ihan normaali tulos vielä. Enemmänhän sillä turvotuksella sitten ilmeisti on merkitystä, kun se yhdistetään niihin veriseulan tuloksiin. Kun on joku hormooni, jossa tapahtuu raskausaikana muutoksia jos on suurempi riski downiin. Ja mä oon vielä ymmärtänyt niinkin, että noista seulonnoista voi "jäädä kiinni" mutta silti se ei varmista sitä että todella jotain on pielessä.

MM-11 Mä googlettelin jossain vaiheessa raskauden selkäkivuista ja ite ainakin tunnistin että tää menisi siihen toiseen kategoriaan (kun niitä on kahta erilaista, eri paikoissa tuntuvaa). Että tuntuisiko se tuolla selässä kun paikat venyy ja muuttuu sisuksissa. Koska mullakaan ei vielä pitäisi olla painosta johtuvaa särkyä.

Ai niin.. sen unohdin kertoa tarkemmin, että oli kyllä tosi hupaisan näköistä katseltavaa, kun vauva potkaisi kohdun seinästä itselleen vauhtia ja liukui toista seinää alas :D Oma huvipuisto siellä. Ja sitten se hikkasikin hetken aikaa, tai ultraajakin ihmetteli että hikkaako ne näin pienenäkin, mutta siltä se ihan näytti. Mies nauroi että vauva tulee siihen, kun miehellä on tapana kärsiä tosi pitkistäkin hikkakohtauksista. :D Reilun sentin oli meidän muru viikossa kasvanut, että kyllä ne vaan aika hurjasti kasvaa vielä tässä vaiheessa.

Niin, ja ihana kun mies laittoi perään viestin "että kyllä meille ihan hyvännäköinen vauva on tulossa". Alkaa sillekin muuttumaan todellisemmaksi. :heart:

Nyt taas ruokaa kitusiin (söin just ennen Kokkolasta lähtöä) ja sitten skannailemaan kivoja kuvia kaikille jaettavaksi
 
Olive: Mulla vastas alkio viikkoja 6+4 kun ois pitänyt olla lääkärin koneen mukaan menkoista laskettuna 7+2 ja neuvolan kiekon mukaan 7+3. Eli heittoa oli koneen laskelmiin se 5vrk. Olin aluksi huolissani, vaikka lääkäri (joka siis ihan tunnetusti osaa hommansa) sanoi ettei ole mitään syytä huolestua. Nyt kun olen laskenut, niin heittoa ei ole kuin 2-3vrk, sillä kierto olisi ovis plussan mukaan ollut pidempi kuin 28vrk eli 30-31vrk. Mullahan ei ehtinyt tulla menkkoja pillerien lopetuksen jälkeisen tyhjennysvuodon jälkeen, joten ei mitään hajua ilman ovis plussaa millainen kierto olisi ollut tulossa. Normaali heittohan mittauksessa voi olla sen 3vrk. Munasolu ei irtoa heti ovis plussan jälkeen, se ei välttämättä hedelmöity heti eli siittiö ja munasolu eivät välttämättä kohtaa ihan heti, munasolulla kestää löytää sopiva kiinnittymispaikka. Nämä kaikki seikat vaikuttavat. Eiköhän sulla ole kaikki hyvin, kun sykekin näkyi. Kyllä lääkäri olisi määrännyt uusinta ultraan jos olisi ollut mitään syytä huoleen :) Eli onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Pikkumökö: :hug: Toivottavasti kaikki on hyvin. Onneksi vuoto loppui.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista Susanna :heart:

Jee, suolakeksit auttavat kaikkein pahimpaan oloon, vaikka ei tämä olotila mitään herkkua vieläkään ole. Tytölle nousi 38,8 kuume ihan puskista. Taitaa olla eilisllä rokotuksilla osuutta asiaan. Meni pikkuinen nyt nukkumaan ja käyn itsekin vähän lepuuttamaan taas :x
 
Pikkumökö toivottavasti kaikki on hyvin!

olive & susanna85 Mulla myös aika samoja tunteita kun teillä, vaikkakyllä mä tän lapsen haluan, mutta hirveesti vaan pelottaa tuleva. Meijän esikoinen oli tosi helppo vauvana, siis varmaan maailman helpoin vauva mutta mulle tuli silti jonkun asteinen masennus vai mikä lie olikaan.. Mä niin pelkään niitä tunnemyllerryksiä ja hormoonihöyryjä mitä mulla sillon tytön vauva-aikana oli, se oli niin hirveetä :( En todellakaan haluu sitä samaa uudestaan, koska semmonen voi mennä tosi pahaksi. Ja siks mua pelottaa kauheesti se, että miten kaikki menee kun tää vauva syntyy, ja nämä ajatukset vie tietty tilaa siltä raskaudesta nauttimiselta.. Noh kai se on pakko vaan koittaa ottaa rennosti..

Se keravan muovi ja lelu on muuten tosi hyvä, niin kun sanoitkin susanna85 :) Me asutaan Keravalla ihan sen vieressä ja monta kertaa oon siellä käyny kurkkimassa :)

Yksi kysymys olis vielä, eli onko kellään kokemusia Hyvinkään sairaalassa synnytyksestä??? Mä tässä vielä oon vähän kahen vaiheilla, että meenkö sinne vai kättärille. Esikoinen syntyi kättärillä, ja mieli tekis tälläkin kertaa sinne, mutta kun mulla nyt noi ultrat täytyy tehä hyvinkäällä niin ehkä sekin vois olla vaihtoehtona synnytyssairaalaks.. Tai no en tiiä kyllä, sen verran monimutkanen matka täältä meiltä on sinne, että sinänsä kättäri olis kivempi, kun muutenkin se on tuttu paikka. Mutta kokemusia olis kiva kuulla tosta hyvinkäästä, millanen paikka se on? :)
 
Ihanaa kun muilla on samanlaisia fiiliksiä ja just ymmärtä sen ettei nää negatiiviset fiilikset kuitenkaan tarkota sitä etti sitä lasta tahtoisi.

Hyvinkään sairaalasta ei ole muuta kokemusta kuin kaks kuulopuhetta. Veljen kaveri ja sitten toisen veljen joku kumminkaima synnytti hyvinkäällä ja molemmille lapsille jäänyt pysyvät vammat hoitovirheestä synnytyksessä. :/ Eli ite en menis jos saisin valita, mutta voi toki olla että tuo oli vaan tosi huonoa tuuria että kahdelle "tutulle" on tapahtunut jotain.. varmasti joka sairaalassa sattuu joskus hoitovirheitä.

kiinteistövälittäjästä aiemmin.. Meinataan kyllä tosiaan pyytää vielä ainakin yks, ellei kaks arvioijaa eri paikoista. :)
 
Susanna85 En ole alalla, mutta kannattaa ehdottomasti pyytää toinen arviointi toiselta firmalta. Olen itse seuraillut muutaman kaupungin asuntomarkkinoita (lähinnä omakotitaloja) ja hinnat vaihtelee aivan järkyttävän paljon about samankuntoisissa kohteissa samalla asuinalueella.

Etsin sitä tietoa siitä niskapoimusta ja tämmöinen ohjekirjasen löysin: Sikiön kehityshäiriöiden seulonta alkuraskaudessa. Tässäpä linkkiä, jos kiinnostaa http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf Ainakin näin esikoista odottavalle tuli paljon uutta tietoa.

Kirskis ja Kaiku 8+5
 
susanna85 mullakin toisinaan tulee vaikka minkälaisia mietteitä ja minkäs sille ajatuksilleen voi, niitä tulee ja menee. Kauhu ja innon sekasin tuntein ootankii jo minkälainen vauva meille tulee, tytön kanssa oli suht helppoo, mitä nyt nukkumisen kanssa oli välillä vähä vaikeeta. Ootankin et varmaan tulee joku koliikki vauva kun esikoisen kanssa sitä ei ollu. Eniten pelottaa oma jaksaminen miten jaksan viikot jos sattuukin tulemaan vähän hankalempi tapaus ja saanko ite nukuttua ollenkaan. Meillä kun mies tekee reissuhommia nii oon viikot yksin lasten kanssa, eikä pahemmin ole apua näkyny. Noh mitäpä sitä ei kuitenkaan tekis lastensa eteen. :)

Ihanaa kun niin moni on saanu hyviä uutisia ultrasta, me ei varhaisultraan olla menossa nii joutuu vielä nelisen viikkoo oottamaan et näkee miten mahassa voidaa. Aika hyvillä mielin oon tällä hetkellä raskauden suhteen ja usko on kova et kaikki on hyvin...
 
Varmaan kuuluu asiaan näää pelot ja huolet. Mulla niitä kans. Oon halunnu lasta ihan omasta lapsuudestani asti. Siis jo päiväkodissa olin ihastunut kaikkiin nuorempiin ja mulla oli lempinukke joka oli aina kaikkialla mukana varmaa 10 vuotiaaks asti. Siis oon ollu oikeestaan aina vauvakuumeinen.. Nyt kun viimein mieheni suostui lapsentekoon ja tässä sitä ollaan raskaana niin ilo ja huoli vaihtelee, tulee pelkoja ja tulee onnen kyyneleitä. On täää niin outoa. Mut on se vaan niin iso asia yhtäkkiä tulla äidiksi, vaikka siitä onkin koko elämänsä haaveillut. Meilläkin tärppäs kahdesta yrityksestä siis yritettiin vaan ovis päivänä ja siitä seuraavana päivänä ja jommasta kummasta tärppäs. Et mä en ois koskaa kuvitellu sen menevän näin helposti, joten se tuli jotenki shokkina se et alko tuntee raskausoireita viikon oviksen jälkeen. Kaikki oli varotellu ja lannistellu "siinä voi mennä kauan, kaksikin vuotta..." Huh huh.. Vielä kaks kuukautta sitten me ei edes yritetty, ei edes oltu sovittu yrittämisestä ja nyt ollaan jo 7+2!
 
Onnea kaikille hyviä ultrakuulimisia saaneille ja sydänääniä kuulleille! :heart: Kunpa iteki pääsis..tuntuu, että on ikuisuus vielä ultraan tai sydänääniin..

Vaunuista..Olen jonkin sortin vaunu/ratasfriikki..tunnustan..En edes tiedä kuinka monet menopelit meidän kahdella lapsukaisella on ollut.. =D No, tiedänpähän tarkkaan, minkälaiset haluan tällä kertaa, mutta olen kyllä miettinyt, että vaunut ostaisin käytettynä. Haluan satsata enemmän sitten kaksiin kunnon rattaisiin. Kaksiin siksi, että haluan jotkut kevyet sattarit (tyyliin Mclaren tms) ja sitten tukevat kuomurattaat. Ellen sitten löydä niin kätevät kevyitä ja pieniä, ketteriä kuomurattaita, johon saa kantokassin, niin voisin ostaa uutena. Mutta rahaa ei hirveästi ole laittaa, kun miehestä tuli juuri opiskelija..

Nimistä. Meillä molempien lapsien nimi alkaa J- kirjaimella. Kolmosen ei välttämättä tarvitse alkaa samalla kirjaimella, mutta "sointua" jotenkin muihin. Muutama idea on, mutta ihan alkutekijöissään vielä.

ON: Kuvotusta, huonoa oloa, mutta ei oksentamista. Säännöllisesti pitää syödä, mutta mitään ei tee mieli..Outoa, tälläaista ei aiemmissa raskauksissa ole ollut..Suolaista tekee mieli, siis ei sipsiä tms, vaan kunnon ruokaa. Suklaat ym. mätänee kaappiin.. =O heh.. =)

moomin 6+3
 
Voi pyhä Sylvi sentään!!!!!!!

Nyt on eka neuvola käyty ja puhetta riitti kokonaista 2 tuntia. Tätsy oli tosi mukava ja kuulosti ainakin siltä kuin olis osannut hommansa :)
Ja ne sydänäänet <3 henki meinas salpaantua, mutta en itkeny ;)
Maanantaina on heti verikokeet ja lääkäri ja huomenna soitan ultraajan.
Mies ei ollut mukana, ja kun kerroin sydänäänistä niin möh mikä tunnelman latistaja :( vaikka toisaalta, ei tätä tunnetta voi yks ukko pilata!! :)))))

La vähän muuttui, uusi on 2.3

Keskenmenoa en niinkään pelkää, jotenkin oon ajatellu sen niin että vaikka se tietysti olis kamalaa niin kuitenkin se on luonnon tapa järjestää pois heikko. Sen sijaan pelkään tosi paljon että vauvalla olisi joku vakava kehityshäiriö.

Noh, en ala ressaamaan mitään ja toivotan kaikille muillekkin huoletonta odotusta! <3

T: Memssi ja Mini 10+4 (tällä kaverilla ei muuten vielä oo vakiintunutta lempinimeä, mutta kai se tässä vielä muokkaantuu)

Ainiin! Kaikki muut mittaukset muuten oli tänään ok, mutta painoa oli tullut tämän (ja kesän) myötä lisää jo 5KG!!!! Ja sitä pitää nyt hillitä heti vaan kun ruoka alkaa normaalisti maistumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Laretzki
MM-11 Joo, meillähän oli se ongelma, ettei ultraaja meinannut saada kuvaa josta olisi mitannut niskaturvotuksen, koska pikkuinen oli koko ajan naama anturiin päin. En tiedä yhtään mistä se on saanut tollasen linssilude geenin, koska kumpikaan vanhemmista ei viihdy erityisesti kameran edessä :LOL:

Jotenkin alkaa tuntua, että tyypin tuntee jo hieman paremmin kun pääsee välillä kurkkimaan mitä sen pesässä oikein tapahtuu. Oikeestihan sen alkaa tuntea vasta sitten, kun sen saa syliinsä, mutta silti musta tuntuu että meidän tyypillä on jo persoonaa :) :heart:
 
Lare Joo mustakin teidän Spyro vaikuttaa persoonalta jo pelkästään kuvien perusteella :D Oiskohan se poika? Jotenki tuli semmonen fiilis :D Kauanko kaiken kaikkiaan meni siellä ultrassa ja verikokeissa? Meillä on kans kokkolassa ne ultrat ja ei oo hajuakaan et missä se koko äitiyspoliklinikka on ku ajo-ohjeet tuli ruotsiksi :D Onneksi on navigaattori. Nyt sais kyllä mennä se pari viikkoa nopeasti että pääsis kurkkimaan pikkuista.
 
Laretzki
MM-11 Mä en osaa sanoa sukupuolesta yhtään mitään! Mulla ei oo minkäänlaisia tuntemuksia kumpi se voisi olla. Ultrassa meillä meni joku puolisen tuntia, labrassa oli ruuhkaa ja siellä meni joku 40 min päälle. Äitiyspoli on tällä hetkellä vähän syrjässä, koska se remppaa sitä sairaalan aluetta. Mutta sairaalaan kun ajaa Mariankadulle niin sieltä löytyy opasteet äitiyspolille. Synnytätkö myös Kokkolassa jos käyt siellä ultrassa?
 
sunni
Kiitos kaikille selkävinkeistä.. ja kyllä se tosiaan iskias sopis kuvaan. Tänään oli vähä helpompi jo, mut sunnuntaina saunan jälkeen se paheni, joten ei saunaa..... :I Toivon et tää ei uusi, kävely oli ihan hirveetä ja miun työ on aika pääsääntösesti tota kävelyy.

Tänään meinasin hulluks tulla pääkivun kansss joka ei oo vaivnnu moneen kuukauteen.. really nice... niskat ihan jumissa. Voi kun sais hierontaa niskaan ja hartioihin.

No nyt on tullu vaivalivaölitettua taas :ashamed:



Sit ois taas kysymys ...miten kuvailisitte kun sanotaan että on tyttöolo, poikaoireet yms, miten osaisitte kuvailla niitä tuntemuksia tai oireita?
Minuu hämää tää kun koko ajan jos välähtää mielikuva vaikkapa tän vauvan nimestä, tuölee aina ekana mieleen pojannimiä, tai jos mietin tän vaikka vaunuissa nukkumaan, nään pellavatukkasen pojan.. hitto... outoa.


UNISTA, mie oon nähny nyt parin viikon ajan joka yö ihan skitsoja unia, pelottavia taikka tositosi outoja,,, huh huh.. on vissii patoumia ja pelkotiloja alitajunnassa... :O


Minnarun hyvää synttäriä :)


Lare mahtavia kuvia !!!!! :)


S & Rusinapulleroinen 10+0
 
Laren vauva näyttää ku kaivais nenää ekassa kuvassa,ja tokassa tosiaan ottaa rennnosti :LOL: ihania kuvia !!

mulla on ihan poikaolo.. ihan samanlainen fiilis kun esikoisestakin. oon ihan satavarma että tääkin on poika :D

MInnarun hyvää synttäriä!!:flower:

nyt täytyy kyllä mennä tekeen jotain sapuskaa,loputon nälkä. KOKOAJAN.. :popcorn:

sunniee ja vilperi 10+0
 
pahimman kipupiikin ohi mentyä rauhotun siis kirjottamaan jotakin muutakin.
Tänää oli eka neuvola ja pe varaan aikaa ultraan, seuraava käynti on lääkärille 8.9.
Päivällä tuli taas paperiin pyyhittäessä verta!!! Vittu miun pää ei kestä tätä panikointia!!! Yritin varata aikaa ultraan yksityiselle, mut eihän sinnekkää kesätaukojen takia ole vapaata aikaa kun samalle viikolle kun on sit se niskaturvotus uä:kieh:.
 

Yhteistyössä