Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

Dindei Mitenkään en ole kyllä alkanut syyttelemään, vaan ilmaissut oman mielipiteeni, joka minulle varmasti sallitaan. Itse olen potenut vakavaa masennusta ja ahdistusta johon minulla lääkitys nyt ja jota parhaillaan vähennetään/lopetetaan, joten kyllä tiedän että olo ja elo ei todellakaan ole aina helppoa. Ja se että poltatko vai et ei kuulu minulle eikä ole minun asia siitä tuomita sinua tai ketään muutakaan, mutta
MINUN mielipiteeni on että jokainen tupakka on sikiölle haitaksi kuten myös alkoholi!! Mutta millään tapaa et varmasti ole huono äiti sen vuoksi että poltat enkä missään vaiheessa ole sitä tarkoittanut!!

Eikä tälläisen vuoksi kannata palstalta poistua. Tämä on vain yksi kiivas keskustelu muiden joukossa. Eikö se ole hyvä että mielipiteitä jaetaan? Jokaisella on omansa ja mielestäni eio liian tiukkapipoisena kannata mitään ottaa!

(.) Tänään kävin jälleen kerran verikokeilla... katsotaan onko oksentaminen vaikuttanut taas arvoihin. Eilen olin siis neuvolassa ja lääkärillä. Paino pudonnut edelleen, paineet vähän koholla ja hb lähtenyt laskuun. Vauvan sydänääniäkin kuunneltiin ja siellä se hienosti jumpsutti! :heart:

Tänään tai huomenna lääkäri soittaa tuloksista ja sitten katsotaan miten edetään.

Mutta nyt piikomaan meidän kauhukaksikkoa! :wave:

Liro ja papunen 12+4
 
Moi! Täällä olis vielä yksi odottaja tähän maaliskuisten joukkoon jos mahtuu?! :)
Elikkäs, kolmatta odotellaan ja LA olis 31.3 (tosin muutkin ovat varaslähdön ottaneet muutamaa viikkoa aiemmin ja uskon tässä käyvän samoin). Ennestään meillä on poika -07 ja tyttö -08.

LA 31.3 , kolmatta odotellaan ja synnytyssairaala on K-PKS.
 
Heippa tytöt!

Itse en ole ainakaan kokenut keskustelua mitenkään loukkaavana. Jokainen saa olla mitä mieltä haluaa. Itse en ota herkästi itseeni vaan katson asioita omalta kantilta ja on kiva saada omiin näkemyksiin hieman sivulllisilta omia kokemuksia ja mietteitä, tämä ei silti tarkoita että omaa mielipidettä tulisi muuttaa! Hienoa tytöt, mielestäni kritiikki on aina hyvästä ja heikoimmat saavat poistua jos haluavat, ei tämä palsta ja muiden mielipiteet saa mitään suuria tunnekuohuja aikaiseksi ainakaan itselleni.

Mielestäni tämä palsta on juuri mielipiteiden vaihtoon! Ne ketkä polttavat tuovat oman näkökantansa ja ne ketkä eivät saavat tuoda omansa. Kaikki tiedämme sisällä mikä on oikein ja mikä väärin, tässä maailmassa en vain ole nähnyt vielä yhtään ihmistä joka aina tekisit oikein eikä koskaan väärin.

Jatketaan tarinointia ja mahojen kasvatusta kuten ennenkin!!!!

A 14+1
 
Täälläpä on mennyt hurjaksi keskustelut! No sanonpa asiaan oman sanottavani.

Ensinnäkin... Miksi kirjoitatte tänne, jos ette kestä että tekstiänne myös kritisoidaan? Keskustelu nimenomaan on tämän palstan tarkoitus!

Oma kantani alkoholiin ja tupakkaan: EI molemmille. Miksi tupakointi olisi sen sallittavampaa?? Vastuuntuntoinen ihminen ei näitä harrasta raskausaikana ja fiksu ihminen ei muutenkaan. Oma äitini poltti raskausaikani ja minulle ei ole tullut mitään seurauksia asiasta. Ei se aina varmastikaan aiheuta pahoja seurauksia mutta jokatapauksessa on mielestäni fiksua lopettaa alkoholin käyttö kokonaan ja tupakanpolttokin mielellään. Ymmärrän, että jos johonkin on riippuvainen niin lopettaminen on vaikeaa.

Kaverini sai juuri vauvan ja koko raskausajan hän itki sitä, kun ei voi juoda ja nyt hän itkee sitä ettei pääse juomaan... Minusta on todella surullista, jos joku on niin alkoholi ongelmainen että ei kestä olla ilman tai että sinne baariin on pakko mennä heti kun sairaalasta kotiutuu :( Ymmärrän sellaisen normaalin tunteen, että harmittaa kun toiset menee mutta jos koko raskausaika/vauva-aika on jokapäiväistä baariin haikailua niin suosittelen hakemaan apua ongelmaan. Meillä kesti raskautuminen pari vuotta ja olisin tosiaan tehnyt mitä vaan, että olisin raskautunut ja silloin varsinkin tuntui todella pahalta kaverin valitus. Edelleen korostan, että ymmärrän NORMAALIN kaipuun mennä ja tulla miten haluaa mutta, kun tällä ihmisellä se on ihan jokapäiväistä.

Hyvä äiti tai huono äiti kysymykseen sanon sen verran, että se onko hyvä äiti ei riipu pelkästään siitä, että polttaako/juoko raskausaikana. Tiedän ihmisen joka poltti koko raskausajan mutta lapselleen hän on todella hyvä äiti jolla on suuri sydän. Tiedän myös toisen tapauksen, jossa äiti oli hyvin tarkka raskausaikana kaikesta mitä suuhunsa laittoi ja huolehti itsestään. No hän tuuppasi lapsen vauva-ikäisenä tarhaan hakemaan virikkeitä ja itse vietti mukavia shoppailupäiviä lapsen ollessa hoidossa! Kumpi on huonompi äiti, jos sellaista voi sanoa? Minusta ensimmäinen tapaus, josta mainitsin on ollut todella vastuuton raskausaikana mutta ulkopuolisen silmin hyvä äiti. Jälkimmäisen valintaan en vaan voi ymmärtää. Alle 3v lapset ei todellakaan tarvitse virikehoitoa eikä sitä isommatkaan jokapäiväisesti montaa tuntia. Kerhoilut riittää. Tämän kerroin siksi, että ihmiset miettisivät mikä tekee hyvän äidin. Ei se ole pelkästään raskausajasta kysymys vaan ennen kaikkea kokonaistilanne: Miten lastaan hoitaa? Jokaisen lapsen oma äiti on kuitenkin lapselle paras äiti. Minäkään en halua ketään tuomita mutta jos oman lapsensa tuuppaa pois jaloista jatkuvasti niin se kyllä surettaa. Nimenomaan lapsen
puolesta. Jos lapsia hankkii niin pitäisi pystyä asettamaan lapsen tarpeet omiensa edelle.

Toivottavasti joku ymmärsi pointtini eikä lopeta palstailua tämän kommentin takia :)

Täällä saa ja myös pitää olla keskustelua.
 
Moikka!

Keskusteluista ja kritiikistä niin mustakin täällä pitää hyväksyä se, että saattaa saada sekä negatiivista että postitiivista palautetta jutuillaan. Keskustelupalstan ideana ei musta ole "taputella päähän" vaan enemmänkin vaihtaa mielipiteitä ja ajatuksia. Myös negatiivisia. Sitten samalla tuoda uusia näkökantoja ja ajatuksia ilmaan. Varsinkin ekan kanssa enemmän etsi tietoa mutta palstoilla käymisen lisäksi maalaisjärki ja suodatus on hyviä juttuja ;) !

Soitin tänään neuvolaan ja selitin pari viikkoa takaisen päivystyskäynnin ja et vuoto jatkuu ruskeana. Nyt pari päivää isompana kuin ennen. Yritin sitten selkeästi sanoa, että haluaisin tietää ettei ole tulehdusta jne. eli jos verikokeelle pääsisin. Neuvolatädin mukaan eka pitää mennä hänelle sydänäänille, sitten terveyskeskukseen ja sieltä äitiyspolille. Olin et olin jo siellä kaksi viikkoa sitten. Joo mutta vuototapauksissa menee aina näin jne. Kolmannen kerran selityksen jälkeen sanoin hänelle seuraavaa... "Jo ensimmäisen raskauden aikana totesin teidät ihan turhaksi laitokseksi. Ravata olisi pitänyt turhaan koko ajan kuuntelemassa turhia juttuja. Sitten kun oikeasti nyt tarvitsisi apua niin onkin näin hankalaa. Tehdäänkö niin et tulen viikolla 22 jotta saan paperit kelaa varten ja sitten meidän ei tarvitsekaan nähdä. Kiitos hei." Sit laitoin luurin kiinni, soitin naistenpolille ja parin minuutin kuluttua mulla oli labralähete koneella ja huomenna sitten aamusta verikokeelle ottamaan näyte. Ekan jälkeen jo totesinkin et neuvola on uusavuttomille ja maalaisjärjen käytön unohtaneille... Ei millään pahalla niille jotka siellä tykkää käydä. Ymmärrän myös jos on terveydellisiä syitä käydä mutta tää on mun mielipide :p

Jos joku muuten tarvitsee niin Hobbyhallin ystävämyynnissä näytti olevan Samsoniten beige pop up cot 15e. Oli meillä ehdoton pojalla pienenä kun olohuoneessa saattoi nukuttaa siinä jne. Tietty myös matkoilla oiva. Ovh oli musta silloin yli 50e. Sitten siellä oli espritin vaunut 199,-.
 
Täälläpäs on ollut aktiivista keskustelua tupakoinnista ja alkoholista.

Itsellä ei ole kokemusta, miltä tupakka maistuu ja viimeksi otin siiderin tms. alkoholia vuonna 2001. Absolutisti siitä asti:)
MUTTA, jos äiti ei pysty lopettamaan kokonaan tupakointi, mutta vähentää, ei se tee äidistä huonompaa. Toisin säällittää ne lapset, joiden vanhemmat ei pidä heitä hyvänä tai huutavat kurkku pitkänä. Oiva esimerkki oli meidän naapuri joka poltti 3 röökiä päivässä, vauva syntyi ja painoi 3900 ja pituutta 51cm ja näytti normaalilta vauvalta ja ei ainaakaan vielä olla löydetty mitään ongelmaa. Alkoholista en tiedä, kun en tunne ketään ketä olisi juonut. Mutta tosiaan asia on jokaisen oma asia, kunhan rakastaa ja hoivaa lastansa:)
Oma fiilinki on hyvä ja onneksi ei ole enää pahoinvointia, töissäkin pärjää paljon paremmin.
Töiden jälkeen oli keskustassa ja kävin HM, siellä oli aivan ihana body, kuva oli joku barpapa tai joku sellanen?:D Mutta ihana:)

Eveliina ja ''Elppi'' jo 16+1?
 
Ehtoota

Kotibileet ymmärrän että kukaan ei nyt jaksa tässä tilanteessa. Minulla itsellä ainakin palaisi hermot heti kättelyssä. 10 vuoden aikana meillä on ollut kahdet kotibailut, joten ei se meillä ongelmana ole, mutta en kyllä tässä tilanteessa ymmärtäisikään, koska itse en jaksa valvoa 21 pidempään. Tosin jos mies kutsuisi kavereitaan iltaa istumaan, tuskin kieltäisin, mutta aika rajan laittaisin. Meillä onneksi mies juo todellla harvoin ja silloinkin yleensä vain pari olutta.

ipanapiina Onneksi ei käynyt pahemmin ja lapsesi voi hyvin.

Ziina syön monivitamiineja, omegaa ja D- vitamiini. magnesiumi ja kromia suositteli yksi kätilö myös, täytyy pistää korvantaakse magnesium. Suonen vetoja minulla ei ole ja nyt saikulla rytmihäiriötkin helpottaneet.

Teppana En ole koskaan jättänyt toisen kommentteja lukematta nimimerkin perusteella vaan sen perusteella miten otsikoineet kappaleensa tai mitä kappaleen alku on pitänyt sisällään. Koska kaikki nimimerkit kirjoittavat kuitenkin myös minua kiinnostavista asioista, vaikka hänen synnytys ei nyt kiinnostaskaan.

kike79 :hug: toivon että kaikki kuitenkin hyvin. Mulle sanottiin, et jatkotutkimuksiin jos suhde 1:250. Kovasti pelkäsin tulosta ja pohdin haluisinko jatkotutkimuksi. Uskon että nyt kamalan vaikea aika teillä, kun tarvii pohtia vaihtoehtoja monelta kantilta. Voimia koko perheelle.

teto:hug:

energiajuomat itse en ole juonut, kun ei suosistella raskausaikana korkean kofeiini pitoisuuden vuoski, vaikka välillä lisä piristys ei olisi pahitteeksi.

alkoholi & tupakka keskustelu johan on kiivasta, mutta osittain mielenkiintoistakin. itse en suostunut ottaan ruoka olutta sillon kun hedelmöityksestä oli n 1 pv. Meillä kun oli tarkkaan tiedossa ovulaati ajankohta. Itse en halunnut ottaa mitään riskejä vauvalle, jos nyt on tärpännyt. Pakko myöntää, et kyllä välillä olisi mukava nauttia saunasiideri, mutta en koe siihen mitään pakottavaa tarvetta ja itse en aio raskausaikana nauttia alkoholia.
Tupakoinut olen on/off meiningillä pitkään. Positiivisen testin tehtyä en ole tupakoinut. harmaana aikana ( ei tietoa raskaudesta, vain epäily) poltin varmaan kaksi savuketta ja siitäkin pieni morkkis myöhemmin, kun en ollut lujempi. Nyt ollut todella tressaavaa aikaa ja välillä tehnyt todella paljon mieli tupakkaa. Mutta lapseni hyvin voinnin vuoksi en ole tupakoinut yhtään ja uskon savuttomana pysyväni koko raskaus ajan. Mieheni repisi totaalisesti peliverkkarinsa jos kuulisi minun tupakoivan, koska minun valinnoilla vaikutus myös hänen lapseensa.

Olen pyrkinyt elään mahdollisimman terveellisesti, mutta välillä minäkin repsadan liialliseen sokerinsyöntiin ja tunnen syyllisyyttä, että ravitsen lastani huonosti. Jokainen saa morkkinsen siitä mistä saaja jokainen tekee itse omat valintansa.

ON: Olin yhteydessä neuvolaan oireistani ja nyt olen sairaslomalla maanantaihin asti ja ma uusi lääkäri mutta työterveydessä ja samalla keskustellaan iltavuoroista. Toivotaan et menee hyvin.
Suurin osa oireista selkeästi töistä johtuvatsa tressistä ja olen välillä ihan hajoomis pisteessa, koska tressi vaikuttaa raskauteen paljon, kun ei nuku kunnolla ja ylimääräisiä kipuaja sekä huolia lapsen selvitymisestä.
päänsärkyä tänään 6 päivä putkeen:| neuvolassa kyl kuultiin sydän äänet ja vauva liikkui, eli vauvalla pitäs olla kaikki hyvin. tiistaina taas neuvolaan saamaan mielen rauhaa.

olin tänään siskoni kanssa lastentarvikkeiden ihmeellisessä maailmassa ja mä olen ihan pyörällä päästä. Tarvii miettii millasta vaunuu haluu ja millasilla pyörillä ja pehmee vai puolikova koppa. Miten tästä selviää!!! ja otetaanko matkarattaat ja millanen turvakaukalo käy meidän vanhaan autoon ja sitten se väri maailma ja toimitus ajat, ihan alko ahdistaan.
Kotona olevat vaatteet lajittelin ja totesin, et tuskin enään vaatetta pahemmin tarviin vaan käyttö tavaraa.

huomenna sitten sienimettään ja pohtiin uskaltaako keräämiään sieni syödä, kun sienestys kokemus yksi syksy.

sane ja toivo rv 14+6
 
Kisak79 Sulla oli kyllä täysin asenne kohdallaan neuvolan suhteen! Voi kun pystyis ja jaksais aina itekkin avautua, kun joku tollanen virallinen taho vituttaa. Kela, lapsen hoitopaikka ja tk saavat sapen usein kiehumaan.. Ehkä pitäis joskus vain antaa tulla tuutin täydeltä.. :D

EveliinaQ mä oon kans rakastunu H&M:n Barbapapa-vaatteisiin. Ostin esikolle Barbapapa-pikkuhousuja ja Barbapörrö-tpaidan&sortsit. Ne on niin söpöjä :)

Sane toivottavasti stressi helpottaa. Tiedän tunteen.. Viime syksunä käväisin jonkin sortin burn-outissa ja mulla diagnosoitiin keskivaikea masennus. Kaikki kuitenkin helpotti 4-5 kuukaudessa, kun olin tekemättä mitään ylimääräistä, kotihommat vain :) Eli en usko, että se oi masennusta, vaan stressiä, uupumusta ja burn-outtia... Eli suosittelen lämpimästi lepoa, rentoutumista ja kaikkien mahdollisten stressitekijöiden karsimista. Uni on akuuttina lievityksenä loistavaa! :hug:

(.)
Onnellinen uuden tukkatyylin omaava friidu ;) Kyllä se parturi aina piristää elämää niin kovaa! Samoin hieroja ja kosmetologi. Hierojalla oon päättänyt käydä nyt joka kuukausi, kun ennen oon käynyt vain silloin, kun on ollut isot jumitukset. Kosmetologilla käyn naamaremontis tosi harvoin, mutta kulmat värjäytän kans kerran kuussa. Pitäis vaan itteensä panostaa, kun koko päivän saa olla kuin pilvissä onnellisena :D


GCS15 & Masukki rv 15+2
 
Moikka!

GCS15: Mä olen tyytyväinen et pysyin asiallisena! Joskus aiemmin olis ollutkin vaikeaa mutta ikä opettaa... Mulla ei ole kovin pitkä pinna eikä hermot ;). Jotenkin kyllä keitti ja sain laskea 10 koska musta selitin aivan selkeästi ettei kyse ole juuri nyt alkaneesta vuodosta vaan jo todetusta sekä tutkitusta. Mun olisi vaan muka pitänyt heittää koko kierros uudestaan sen sijaan, että täti olisi näpytellyt sekunnissa lähetteen koneelle. Vanhassa neuvolassa vielä tarvittaessa onnistui asiat, vaikka sitä turhaa jankutusta saikin kuunnella. No ok, kävin silloin sen 6 kertaa ja tein asiani jo silloinkin selväksi :p.

Itsestään huolehtiminen... Joo... Voi kun aina jaksais olla huoliteltu mutta joskus, kuten tänään, fiilis töistä kotiin tullessa oli aika "tuulipukumammamainen". Eikä ollut edes tuulipukua!! Mietin et jos mut olisi laitettu lasikoppiin arvaa ikä-tyyliin niin masennus olisi iskenyt!!! Mutta pääsääntöisesti pyrin värjäämään ripset kerran pari kuussa, värjäämään hiukset säännöllisesti, tekemään jalkakylvyn joka viikko ja samoin naamiot sekä kuorinnat. Kosmetologi on mulle harvinaista herkkua! Fysiossa olen käynyt noin kerran kuussa ja yks pakkomielteen omainen juttu on suuhygienisti jolla käyn kaksi-neljä kertaa vuodessa. Nyt olen ollut muutaman kuukauden ilman geelikynsiä kun aika ei vaan riitä niiden tekemiseen. Siinä menee kuitenkin se pari kolme tuntia ja monesti aikaa olisi vasta 20-21 jälkeen illalla. Tosin kynnetkin on vissiin lopussa eli pitäisi laittaa tilausta tarvikkeista eka menemään. Ehkä pitää tsempata ennen seuraavan kakkarallin alkamista =)
 
Itsestään huolehtiminen... Joo... Voi kun aina jaksais olla huoliteltu mutta joskus, kuten tänään, fiilis töistä kotiin tullessa oli aika "tuulipukumammamainen". Eikä ollut edes tuulipukua!! Mietin et jos mut olisi laitettu lasikoppiin arvaa ikä-tyyliin niin masennus olisi iskenyt!!! Mutta pääsääntöisesti pyrin värjäämään ripset kerran pari kuussa, värjäämään hiukset säännöllisesti, tekemään jalkakylvyn joka viikko ja samoin naamiot sekä kuorinnat. Kosmetologi on mulle harvinaista herkkua! Fysiossa olen käynyt noin kerran kuussa ja yks pakkomielteen omainen juttu on suuhygienisti jolla käyn kaksi-neljä kertaa vuodessa. Nyt olen ollut muutaman kuukauden ilman geelikynsiä kun aika ei vaan riitä niiden tekemiseen. Siinä menee kuitenkin se pari kolme tuntia ja monesti aikaa olisi vasta 20-21 jälkeen illalla. Tosin kynnetkin on vissiin lopussa eli pitäisi laittaa tilausta tarvikkeista eka menemään. Ehkä pitää tsempata ennen seuraavan kakkarallin alkamista =)
Joo, siis en mäkään todellakaan oo mikään huoliteltu beautyqueen :LOL: Ennemminkin tuulipukumamma, jolla aina virittyneet verkkarit, tukka - pääasia, ettei täitä, naama kukkii, kuin 13 vuotiaalla, meikkiä tämä naama näkee vain juhlissa ja karvoitus säärissä & kainaloissa - ei sitä enää karvoitukseksi voi sanoa, vaan turkikseksi! :D
Mutta sitten teen jotain pientä joskus esim. käyn parturissa, edellinen kerta olikin joskus huhtikuulla. En siis kauheasti laita itteäni tai ehostele vaatteilla, ainoastaan jos on juhlat tai jotain erikoista menoa. Perushaju nyt sentään on joku halppisdödö, ettei ihan järkyttävää hikidunkkista :D

Nukkumaan menee GCS15, oon ihan kikkeliskokkelis :p
 
Alkoholi & tupakka Tosiaan aika kovaa keskustelua virinnyt nämä paheet täällä! Itse en polta (mieheni kylläkin) enkä käytä alkoholiakaan odotus aikana. En tosin ole koskaan polttanut ja alkoholiakin hyvin vähän käyttänyt. Jokainen tehköön omat valintansa näiden asioiden suhteen. Oma mielipiteeni on EI!
Sehän on kyllä totta, että paljon on asioita kiellettyjen listalla. Itse söin eilen illalla salaattia, jossa oli majoneesia ja sehän on muuten myös kiellettyä odotusaikana! ....enkä kyllä yöuniani menettänyt. |O

sane Minäkin eksyin lastentarvikkeiden villiin maailmaan eilen. Netissä surffaillen kylläkin, sillä meiltä on lähimpään lastentarvikkeita myyvään liikkeeseen matkaa liki 100km. :( Itse tutustuin lähinnä vaunuihin, koska olimme kerinneet esikoisemme vaunut jo pois antamaan ( meillä siis ennestään poika -07 ja tyttö -08). Vuonna -07 ostimme mustat emmaljungat ja niihin olimme kyllä todella tyytyväisiä, muttakun lastemme ikäero oli vain 10 kk, niin jouduimme käytännön syistä vaihtamaan tuplavaunuihin. :)
Nyt ajattelin kyllä jotain edullisempia kärryjä, kun ei tarvitsisi mennä kuin tällä yhdellä... Malli ja värivalikoima oli kyllä todentotta huima! ...Onneksi tässä on vielä aikaa, mutta pakko oli käydä kurkistamassa!

Millaisia vaunuja te muut olette ostaneet/ihailleet/suunnitelleet?

Ulkonäköasiat Kyllä näin kahden pienen lapsen äitinä voin sanoa, että jos naapurit eivät säikähdä, niin se on ihan hyvä mittari! :D Ei sitä ole aina aikaa peilin edessä aamulla keikkua, kun puurot on lattialla ja yms. muuta mukavaa. Tukan sentään laitan (jotenkin) joka aamu. Ja silloin kun on ylimääräistä aikaa, niin pientä ehostustakin naamaan. Tietysti jos jotain menoa on, niin silloin joutuu vähän tsemppaamaan!
Kampaajalla käyn n.2kk välein ja joskus jopa sorrun itse hiuksiani värjäämään¨...

Hevosmamma ja "iltatähti" 12+1
 
Mä en ole oikeastaan miettinyt vaunuja vielä ollenkaan. Ei mulla ole mitään tietoa millaisia vaunuja edes on ja silleen. Ja millaiset olis hyvät.. eipä ole tullut vaunuja lykkäiltyä paitsi joskus kun pikkuveli oli vauva, eli 11 vuotta sitten. Saatan saada yhdeltä sukulaiselta vaunut, tai sitten ostan käytettynä. Mulla ei todellakaan ole varaa mihinkään tonnin vaunuihin.

Voi vittu kun aamulla heräsin niin oli hammas kipeä. Ja on vieläkin. Mulla on siis juurihoidettu tuo yks hammas joskus vuosi sitten, ja suusta on maistunut sellainen mätä n. viikon ajan ja tosiaan nyt tuo kipu. Hampaanhan pitäis periaatteessa olla tunnoton kun se on juurihoidettu mut eipä ole. Sain ajan hammaslääkäriin puoli kolmeksi. Meneehän se vapaapäivä näinkin.. Hirvittää miten pärjään siellä, kun nykyään hammasharjan/sormen laittaminen suuhun saa jo aikaan oksennusrefleksin niin mitäs nyt.. apuaaaa!? Saanko edes puudutusta tai mitään antibiootteja jos se on tulehtunut :(

Itkun kanssa sai taas sängystä nousta kun jalka on niin kipeä. Ei tästä tule mitään.. Onko tää tämmöstä koko raskausajan :(

Epätoivoinen LD + Pikkunen 13+3
 
littledeath sori mulla on menny aivan ohi, ni mikä siin sun jalas onkaan ??? kurjaa kaikenlainen kipuilu...:hug:
kyllä sä saat puudutukset ja kuurit kaikki... antibiootti vaan on sellanen mitä raskaana voi syödä, muistat vaan sanoa etukäteen raskaudesta ni kaikki selviää. voimia!!!

huoliteltu ulkonäkö kaksi pientä ollut mullakin yhtä aikaa aikoinaan ja ihan hyvin sitä ehtii arkimeikin sipaista aamulla, itsellä taustalla parturi-kampaajan ammatti, joten mulle se on jotenkin selkärangassa et pitää itsestään huolta myös laittautumalla huolitelluksi. Kyse ei mistään maksi-pakkelista :D puuteri, kulmat kuntoon , rajaus, ripsari ja poskipuna. ja aikaa menee noi 5-10 minsaa joten sen ehtii kyllä , tai mä ainakin :D on sit ollu itsellä kiva olla eikä tartte säikähtää kun menee peilin ohi ;)

hiukset oon värjänny ite jo 13 vuotiaasta saakka, joten ei mene rahaa kampaajalle.... se onkin muuten pitkä penni minkä säästää..kun vielä on pitkähköt hiukset ni sais maksaa leikkuusta ja värjäyksestä hunajaa.... leikkaan sit myös hiuksetkin itse :D onneks on yliliikkuvuutta nivelissä ni kädet taipuu jos jonkinäköiseen kulmaan ....

tän odotuksen aikana tosin olo on välillä ollu niin kehno, et ei ole jaksanu liikahtaa ihmisten ilmoille niin niinä päivinä en sit ole meikannu, tekee iholle hyvää pitää pari päivää paussia. Mutta muutoin tykkään laittaa nätin meikin ja hiukset nätisti joka päivä, ei odottavan äidin tai äidin yleensäkään tartte näyttää siltä et mikään ei kiinnosta ja itsestään ei välitä... monelle naimisiin menneelle kaverillekin kävi niin, et seurusteluaikana kyllä pistettiin naamaan millon mitäki mut naimisiin mentyä ei sit enää kun vedetään ponnari päähän ja sillä hyvä... en tajua.. Mä uskon et on miehenkin kivampi tulla töistä kotiin kun oma kulta on siistinä odottamassa. sitä paitsi väsymys ei näy niin helpolla kun pikkasen jaksaa itseensä panostaa, ja mä ainakin pysyn pirteämpänä näin :)

rakennekynsiä oon haikaillu jo kauan, mut ei mulla ole varaa kyllä niihin.... ennemmin laitan senkin rahan johonkin mitä OIKEASTI tartten..ja kun aina on ollu lyhyet kynnet, epäilyttää miten ihmeessä tottuisin niillä kynsillä sit mitään enää tekemäänkään???? kaveri kyl kokeili ja sano et nopeesti tottui.. no, se ei vaan sit ole se mun juttu tärkeyslistalla vaikka nättei ne kyl onki ,,,,,, huoooohhhh :D ( ja jatkaa haaveilua...)

vaunuista siis haaveissa emmaljungat... rattaat johon pehmee koppa... oisko niiden nimi sit se city cross... en nyt oo ihan perillä mut tiedän miltä ne näyttää ja eikös sillä jo pitkälle pärjääki :D
käytettyinä todellakin,ei mitää mahiksia meillä laittaa 500-700 vaunuja varten.. tai en koe sitä järkeväks kun käytettyjäki saa ihan hyviä. mutta aisan tarttee olla sellanen et sitä saa säädettyy kun mä oon pätkä ja mies reilusti yli 180 senttine komeus..

neuvolakuulumiset tältä aamulta vauvan sydänäänet kuuluivat tosi hyvin :heart: ja hiukan alkoi muljahdella siel kun neuvolatäti painoi doppleria :D aivan ihana neuvolan nainen!!! ymmärsi meidän huonon lääkärikokemuksen ja siirsi meidät toiselle. mahtavaa.
mies tuli mukaan, halusi kuulla sydänäänet hänkin , nyt alkaa siis varsin todellinen tää odotus olla :)
hemppari oli 141, eli ihan huippuhyvä, ei yhtää enää parempi vois olla :) verenpaine 120/63 joka sekin hyvä. ja painoa on tullut alkupainosta vain 1,7 kiloa ja AIVAN järjettömän hyvä asia !!!! tosin enpä ole päässyt mässäilemäänkään ja vaikka suunnaton karkinhimo iskee välillä niin karkkipäivä on sit se lauantai jolloin herkutellaan!! kaikki hyvin siis.
Mutta terkkari valaisi että vaikka ultrassa on vastannut kolmea päivää vanhemmaksi, niin laskut siis menee kuitenkin sen mukaan että laskettu aika on se 9.3. no, ihan kuin vaan, meidän nyytillä on kaikki hienosti ja mä olen onnellinen :heart:

flower again ja rakkauspakkaus ja 15+2 näin virallisten laskujen mukaan sittenkin :D
 
Oli tultava kurkkaamaan ja odotettua tekstiä olikin vastassa..

Juu ensinnäkin vaikka kuinka muistelen niin itseasiassa en aloittanut keskustelua tupakoinnista kommentoin alkoholinkäyttöön, kyllä aika kiivaallakin tavalla. Kuitenkin jätin asian sikseen kun olin tuonut mielipiteeni esille enkä alkanut täällä syyttelemään tai erottelemaan ketään ykstyistä henkilöä minkään asian suhteen niinkuin usea teki.
Ymmärrän että olen tehnyt ja teen väärin kun tupakoin mutta siihen liittyy myös taustoja tuosta paniikkihäiriöstä. Minun ei mielestäni tarvitsekkaan tuoda esille kaikkea sitä minkä takia ollaan päädytty neukkislääkärin kanssa siihen ettei minun ole välttämättä edullisinta lopettaa juuri nyt. Varmasti olisi lapsen kannalta parempi olla kokonaan polttamatta en ole sitä missään vaiheessa kieltänyt mutta minun tilanteeni on tällähetkellä katsottu olevan näin "järkevintä". Oli sitten jonkun mielipide sen suhteen niin tai näin.

Enkä ole missään vaiheessa vetänyt herneitä nenään yleisestä tupakointi / alkoholi keskustelusta mutta se menee jo hyvän maun ulkopuolelle kun aletaan yksittäistä ihmistä tökkimään. Eihän kenenkään yksityis elämä muille kuulu ja ne faktat mitä on tiedossa on vaan hyväksyttävä ilman sitä että kysellään ja ihmetellään varsinkin kuin ilmoitin että lääkärin kanssa on minunkohdallani katsottu tämän etenemistyylin olevan edullisempaa sekä minun että lapsen kannalta. Ei kukaan lääkäri nyt herranjestas kehottaisi jatkamaan tupakointia raskausaikana ilman painavaa syytä. Tästä syystä olen kertonut pintapuolin osan ja loppu onkin sitten jo enemmän minun yksityisasioitani.
Se on loukkaavaa jos aletaan puntaroimaan toisen äiteyttä. Jokainen taplaa tyylillään enkä usko että kukaan on ns. Täydellinen äiti. Riittää että on hyvä ja oikeasti rakastaa lapsiaan.

Minun kohdaltani tämä tupakka keskustelu saa jo riittää tulin vain tuomaan teille vastaukset mitä olitte kummastelleet.

Joku kyseli paniikkihäiriööni syömää lääkettäni se on Cipralex 5mg jonka olenkin jo jakanut puoleen ja tällähetkellä syön vain joka toinen päivä.

Kaikkien teidän iloksi en aijo palstailua kokonaan lopettaa mutta pidän nyt kumminkin tovin taukoa tästä.

Dindei + pikku 16 +5
 
Täällä on alkanut tuntumaan liikkeet :) Olen jo jonkin aikaa aavistellut siellä jonku mönkivän, mutta eilen tunsin varmasti liikkeet :heart:

Huomenna miehen kanssa kaksin yhden yön lomalle :heart: Edellisestä kerrasta onkin aikaa kun en edes muista semmoista. Mua niin säälittää tuo meidän 2-vuotias kun näkee niin harvoin isäänsä ja nyt kun olisi vapaa hetki niin lähdemmekin kaksin reissuun. Ehdotinkin jo miehelle että peruttaisiin koko juttu. Mun on muutenkin kauheen vaikeeta jättää lapsi hoitoon omien menojen vuoksi.

Ulkonäkö täällä myös jäänyt hoitamatta! Esikoisen synnyttyä ei vaan jaksa enää olla niin tarkka. Joskus kauppaan ajaessa muistan et ai niin pitäskö katsoa itseä peilistä :) Onneksi asutaan keskellä metsää niin ei ole niin väliksi vaikkei aina niin edustuskunnossa olisikaan. Töihin kyllä meikkaan ja kaupunkiin lähtiessä.

Hankinnoista: en ole vielä miettinyt ollenkaan. Esikoiselle hankittiin tavarat vasta äitiyslomalle jäätyäni. Olin kyllä katsonut kaiken valmiiksi, joten ei ollut kuin hakea kaupasta. En uskalla vieläkään luottaa täysin siihen että vauva on tulossa :ashamed: Siksi en uskalla edes ajatella hankkivani vielä mitään. Keskenmenot kai aiheuttaneet tämän epävarmuuden tunteen.

Peppioliina rv 17+0 POKS!!!
 
littledeath kyllä täällä ainakin saa kunnon puudutteet vaikka raskaana onkin ja löytyy myös antibiootteja joita raskaana ollessa voi käyttää. Itse poden SUPER jättimäistä hammaslääkäri pelkoa ja hyvä kun suostun edes suuta raottamaan ennen kuin puuduttavat koko suun tunnottomaksi. :ashamed: :D

Vaunuja tai muitakaan tarvikkeita ei olla vielä sen kummemmin katseltu. Ajattelin että käytettynä voisi tällä kertaa katsoa brioja tai emmaljungia tai sitten alkuvuodesta vois saada alesta viimevuoden malleja kun tulevat uudet myyntiin!

huoliteltu ulkonäkö Onko se jotain syötävää?? :whistle: Tämä kulkee kotosalla ihan verskoissa ja lökövaatteissa noin muutoinkin ja tukankin saatan harjata vasta iltapäivällä jos ei ulos tarvi mennä. Mutta kyllä mä sitten vähän koitan ryhdistäytyä kun kämpästä johonkin poistun. ;)
Kampaajalla en ole käynyt aikoihin. Itse napsit tukasta latvoja silloin tällöin ja isäntä värjäilee kun tule tarve!

Dindei Mä en edelleenkään näe että kenenkään äitiyttä olisi puntaroitu vaan monesti on mainittu että lapselleen voi silti olla paras mahdollinen äiti vaikka polttaisikin tai joisi joskus lasin vinkkua tms.
Ja ilmeisesti viittasit muhun että menin liian pitkälle sanomalla että on paskapuhetta että lääkäri sanoisi että tupakointi olisi pienempi paha. Edelleen olen sitä mieltä että on tosi erikoinen lääkäri jos tupakointia raskausaikana puoltaa. Tämä mielipiteeni ei todellakaan ollut minkään henk.koht. isku sinua vastaan vaikka sen näemmä niin otit. Harmi juttu!

Liro ja papunen 12+5
 
Siis hetkinen, joku mainitsi että majoneesi on kielletty raskausaikana! Ei ainakaan mun neuvolasta saamassa ruokaohje lappusessa semmoista lukenut. Minä ainakin aion vetää hampurilaisia (niissähän on majoneesia) ihan huoletta jatkossakin. Ja sitä paitsi oon pariin otteeseen ottanut juhlissa kulaukset samppanjaakin, enkä tunne siitä mitään huonoa omatuntoa. Kohtuus kaikessa, sanon minä. Omaa järkeään saa käyttää. Melko kipakkaa keskustelua teillä ollut alkoholista ja tupakasta. Hyvähän se on, että asioista keskustellaan! =) Jos nyt vielä jatketaan keskustelua näistä "kielletyistä" jutuista, niin sanoisin että koittakaahan mammat vältellä lisä-aineita! Eihän niistä oikeesti tiedä mitä myrkkyjä ne on ja aiheuttaa meille. Luulen, että esimerkiksi juuri syövät ovat lisääntyneet länsimaissa, koska täällä käytetään ruuassa niin paljon lisä-aineita... Eihän noita lisä-aineita kokonaan pysty vältteleen, mutta varmaan ihan hyvä vähän kattella mitä syö.
 
flower again: Yölliset (tai no oikeastaan kokopäiväiset) lihaskrampit vaivana.. Jalka on ihan mahdoton, ei meinaa taipua kävelyyn, järkyttävä kipu..

Tekis mieli vetää nuo jostain jääneet Panacodit naamaan jos auttais, mutta en tietenkään niin tee. Panadol 1g ei auta YHTÄÄN MITÄÄN. En ole sitäkään viitsinyt nyt edes ottaa kun tiedän sen olevan turhaa.

Huh kun Peppioliinalla on jo raskaus pitkällä :D nooo perässä tullaan..

Niin, kai sieltä hammaslääkäristä avun saa :) Ei kai ne nyt voi jättää kipujen ja tulehdusten kanssa kärsimään vaikka raskaana onkin. Tympii vaan niin vietävästi kun taas tuon hampaan kanssa ongelmia, luulin että siitä olis jo päässy :( Saisivat repiä koko hampaan pois.. vaikka viimeks kyllä sanoivat ettei mielellään kun se on takimmainen poskihammas ja vaikuttaa sitten jotenkin purentaan.
 
dindei pakko kyllä sanoa että oireilusi ei varmaankaan mitään kauheita voi olla jos viidellä millillä olet pärännyt... mulla oli se 20 minkä olisin tarvinnut mutta en enää halunnut vahvinta nappulaa vaan taistelin kaikin keinoin eteenpäin 15 millisellä... paniikkihäiriö on hoidettavissa, oletko muuten käynyt psykiatrilla tai psykologilla purkamassa oloasi? psykologin kognitiivinen terapia on tehokasta, kokeile ihmeessä jos et vielä ole..
eikä kukaan sanonut että SINÄ olet HUONO äiti.... äitinä voi olla hyvä vaikka polttaakin, mutta uskon tän pointin olleen se että jokainen körssi on vauvalle haitaksi...

majoneesisiis kyllä sitä tarttis varoa, juuri tuon listeriavaaran vuoksi. mutta hengissä on moni ketä sitäkin on syönyt... kotimaisia tuorejuustoja kuulema uskaltaa syödä, mutta tästäkin on yhtä paljon mielipiteitä kun on syöjiäkin. ja mulla kun on tuo sappivaiva niin joudun välttämään ruokia, mitkä tiedän että aiheuttaa kipuja tai närästystä :( boring..... varsinkin kun niin paljon tekisi mieli välillä herkutella kaikella... viimeisin mieliteko onkin ollut juuri tuo kauhea punaviini :D mut en kyl ole ottanut, ja toinen on voileipäkakku :D mut kaikissa ohjeissa mitkä oon löytänyt, niin tulee majoneesia tai tuorejuustoa... listeria ei ole kiva juttu, ja keskenmenoa ei tosiaan toivoisi...

lisäaineet tykkään ruuanlaitosta, ja siksi einekset jää minimiin meillä... teen ihan kotiruokaa ja käytän paljon kasviksia :) lisäaineita ja muita kammotuksia on sitten karkeissa ja limsoissa ym jotka nekin on pakko rajoittaa, koska en halua niilläkään vauvalle hallaa.. ja jos painoa tulee yhtä vähän kuin tähän asti, siis samalla tahdilla niin eipä tartte huolehtiakaan :) appelsiinit ja tomaatit ovat tämän hetkinen mieliteko ennen karkkiakin... ellei lakritsin himoa lasketa, jota sitäkään ei ole hyvä syödä olikos se nyt niin et maksimissaan 50 grammaa vuorokaudessa, yks pieni lakupötkö on jotai 32 grammaa, et reilun yhden pötkäleen uskaltais napsia :D tosin siitä määrästä tulee vaan vihaiseks, joten karkkipäivänä sit vaik pari patukkaa :D

littledeath niin nyt mä muistinkin sun jalan jutun, vähän piti herätellä muistia :D se on kyl harmillista... ootko kokeillu suihkuja? ensin jääkylmällä pari minuuttia, sitten niin kuumalle kun kärsit, ja parin minuutin ajan, näin vuorotellen saat verenkiertoa heräteltyä, on hyvä konsti, oon senkin kokeillu toimivan ainaki mulla :D vaikka ei suonta vedä mut mulla on noita suonikohjujakin aluillaan ja välillä jalat särkee tosi paljon. kokeiles vaikka tehdä toi suihkutus illallla ennen nukkuun menoa, ja sen jälkeen nostat jalat seinälle hetkeks. toivottavasti menis ohi, tollaset latistaa mieltä... koita jaksaa!!!!

ja sitten taas päiväunille vaúvelin kanssa :D sitten mies tuleekin aiemmin töistä ja lähdetään naapurikaupunkiin vähän kierteleen kauppoja ja kirpppiksiä jipiiiiiiii !!!!
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kommentoida tätä majoneesi asiaa. Itse opiskelen ravintolakokiksi ja tästä listeria asiasta juttelinkin opettajani kanssa. Majoneesissa on siis raakaa kananmunaa ja riskinä on silloin salmonella, samoin kun huonosti kypsennetyssä kanan tai sian lihassa. Salmonella ei ole "vaarallinen" odottavalle äidille, koska tämä bakteeri ei vaikuta sikiöön. Toki ei äidin ripulointi tietysti hyvääkään tee.
Listeriabakteeri taas on eri juttu ja sitä on nimenomaan pastöroimattomissa juustoissa ja ulkolaisissa pakastemarjoissa tms. Listeriabakteeri taas tarttuu jollain tavalla myös sikiöön, joten siksi tämä bakteeri on vaarallinen odottavalle äidille. Ja tosiaan ei munkaan neuvola papereissa ole majoneesia kielletty.

Tämä siis mun saamaa tietoa. En ole googlesta/wikipediasta kattonut että pitääkö sanomani paikkani. Mutta luotan kyllä kouluttajaani :) Niin ja suurin osa suomessa myytävistä home/tuorejuustoista on pastöroidusta maidosta valmistettuja.

Jenksu 15+1
 
flower again Kiitti vinkistä, kokeilen illalla! :)

miraci: Okei! Mullekin kätilö sanoi että niitä voi syödä, mutta sitten lääkäri sanoi että ei voi. Niin en oikein tiedä mitä nyt sitten.. Netistä (hyvät on lähteet xD) olen myös lukenut että jotkut ovat syöneet Panacodia raskausaikana. En vaan tiedä uskallanko.. kun muutenkin pelkään keskenmenoa niin paljon ja jos se tulisikin ja jos olisin itse aiheuttanut.. :( uskon kumminkin että kai niitä voi syödä. Taidan soitella kumminkin vielä päivystykseen ja kysyä lisäohjetta niin voi hyvillä mielin ottaa.

Hammaslääkäristäkin soitettiin n. tunti sitten että saapi tulla samantien. Tulehdusta ei ainakaan päälle päin näkynyt ja röntgenkuvaa ei voi ottaa (koska raskaus), mutta jotain se rappas ientaskuja ja madalsi paikkaa. Onneks ei sen kummempaa!

Cipralexistä, mullakin on ollut sitä ja annostus muistaakseni 40mg. Sitä kun lopeteltiin niin pudottelin kahteenkymppiin ja siitä kymppiin. Efexor ollut myös (300mg) ja Seroxat ja sekalainen satsi rauhottavia. Cipralex oli mulle ehkä se paras (ja viimeisin) lääke. Seroxatista ja Efestä tuli niin kauheat vierotusoireet jos unohti pillerin vaikka tunnilla, hyi. Onneks ei tarvi enää noita syödä. tai eihän sitä koskaan tiedä uusiutuuko sairaus mut nyt on näin :)

LD + Pikkunen 13+3
 
Littledeath: Kannattaa tosiaan vielä vaikka soitella päivystykseen ja kysellä lisäohjeita. Mulle lääkäri tosiaan määräsi niitä rv 10+. Lisäksi määräsi 1g:n panadoleja ja sanoi, että noita lääkkeitä saa yhteensä syödä 3 kpl päivässä. Eli jos otan kolme panadolia, niin sitten ei saa ottaa yhtään panacodia jne. Toivottavasti kipusi helpottvat :)

Mä oon tässä raskaudessa kerran syönyt paketillisen maksalaattikkoa, ihan vaan koska teki mieli! Ja muutenkin olen kyllä syönyt majoneesia yms. "kiellettyjä" aineita. Toki käytän omaa harkintakykyä ja enkä nyt ihan kaikkea kiellettyä mee kilokaupalla syömään, mutta kohtuuden rajoissa. Alkoholia en käytä ja tupakoinnin lopetin heti plussattua. Kahvia olen juonut ehkä viisi kupillista koko raskauden aikana ja energiajuomia en juo muutenkaan, koska ne on niin pahoja! Toissapäivänä teki hirveesti mieli lakuja ja niitä sitten menikin n. 200g :whistle:

Vaunuista... Me ollaan vaunut jo varattu. Meille tulee Emmaljungan Duo Edget. Toissapäivänä käytiin lastentarvikkeessa ja oli aikalailla jo uudet mallit siellä esillä ja hinnatkin olivat sen mukaisia. Noille meidän vaunuille hintaa tuli 680€.

Neuvolassakävin tällä viikolla ja kaikki oli ihan mukavasti paitsi hemoglobiini joka oli 96:( Rautaa oon syönyt mutta ei tunnu auttavan, nyt kävin ostaa tommosta pahaa nestemäistä jos sillä sais hempan nousemaan. Sydänäänet kuuluivat hienosti ja terkka siinä samalla kokeili vatsaa ja totesi kohdun olevan pian navan korkeudella!:O Muistaakseni jostain luin, että vk:lla 24 kohtu olisi navan korkeudella... Neuvolalääkärillä en ole käynyt vielä kertaakaan ja sinne sain nyt ensi viikoksi ajan. Varasin ajan myös 4-ulraan ja aika on tasan kuuden viikon päästä, en malta odottaa!:heart:

-miraci ja masuvauva rv 15+0-
 
flower again minulla on siis ollut annostuksena tuo 15mg/ pv mutta tuota ko. lääkettä määrätään 20mg vain todella harvoissa tapauksissa. Samaa lääkettä siis ilmeisesti syödään myös vaikeisiin masennuksiin yms jolloin käytetään tuota vahvempaa annostusta. Olen joutunut lopettamaan todella asteitta tätä lääkettä sillä oireet on ollut aika ilkeitä mitä on tullut. Tässä justiinsa tulee tämä tupakointi että lopetin kokonaan tupakoinnin kun aloin odottamaan. Olin ollut 3pv täysin savuttomana ja yöllä heräsin elämäni hirveimpään paniikkihöiriöön. Lääkäri oli sitä mieltä ettei näitä lääkkeen sekä tupakan lopetusta kannata sovittaa yksiin kuoriin sillä olen jo saanut minimoitua tuota tupakointia lähes lopetuspisteeseen. Lääkkeissä on myös se että jokaiselle vaikuttaa lääkkeet erintavalla ja minä reagoin todella voimakkaasti lääkkeisiin. Esim joskus olen joutunut ottamaan puolikkaan diapam lääkkeen (2,5mg) paniikkihäiriöön (ennen raskautta) joka lamaannutti minut niin täysin etten ole uskaltanut enään koskaan ottaa mainitsemaa valmistetta kun taas toisilla ei tapahdu tuosta annoksesta mitään. Nämäkin ovat siis hyvin yksilöllisiä ja samaan vaivaan lääkettä voidaan määrätä eri ihmisille erin verran.

Enkä siis huomauttanut että minuun olisi kohdistettu pelkästään tuota "huono äiti"-juttua vaan yleisesti tupakoiviin äiteihin. Ymmärrän täysin että tupakointi raskausaikana herättää närkästystä monessa muttei se silti alenna kenenkään äiteyttä. Toiset ovat vahvempia kuin toiset ja lopettavat sormia napsauttamalla muttei se tarkoita sitä että kaikki maailmassa olisivat samanlaisia.
Ihmiset on erinlaisia ja luojankiitos onkin. Olisi aika erikoinen meininki kun kaikki täällä olisivat samanlaisia.
En myöskään viitannut keneenkään tiettyyn henkilöön edellisellä tekstilläni olen pyrkinyt puhumaan mielipideasioista yleisesti ettei tulisi tälläistä toisen tökkimis asetelmaa minkä tällä saa helposti aikaiseksi.
 

Yhteistyössä