Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

Joka päivä käyn lukemassa mitä tänne kuuluu, mutta nyt oli ihan pakko jopa kirjoittaa.
Itse olin ekan raskauden kokonaan polttamatta, lopetin heti testin tehtyäni ja korvatulehduslapsi syntyi. Ekat putket ja kitarisat leikattiin 1vuotiaana, 4vuotiaana oli jo neljännet putket ja toinen kitarisaleikkaus.
Tämä nuorimmainen, hänen odotusaikana poltin n.5-7 tupakkaa päivässä ja tyttö täytti just 2v, korvatulehduksia on ollut n.5krtaa.

Nyt olen taas polttamatta ja saas nähä kuinka nyt käy.
Tupakkaa tekee päivittäin mieli!!!

Tosin lääkäri sanoi ekan lapsen suhteen, että kun kerran äidillä ja isällä on tapumusta korvatulehduksiin, niin useimmiten lapsellakin on, korvan rakenne saattaapi olla samanlainen jne...

Olin vkloppuna keikalla omassa työpaikassa ja ihme ettei kukaan huomannu vatsaani, tai sit huomas, mutta eivät tohtineet sanoa mitään ;)

Pyöräilystäkin mainitsen jotakin, viimeksi kun olin raskaana, niin pyöräilin vielä vkoa ennen laskettua aikaa :) Näky oli hyvin hurja, jalat harallaan poljin menemään. Oon aina ollut kova pyöräilemään ja tuossa rakaudessa poljin myös talvella töihin ja piru vie silloin kaaduin, suoraan vatsalleni! Olin aamun töissä ja iltavuoron tullessa lähdin lääkääriin joka tutki ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Joku kylkiluu tais olla venähtänyt...? Mut siitä kyllä soimasin itseäni hyvin pitkään...

kike79 mä olin 20v, kun odotin ensimmäistä ja ns.jäin seuloissa kiinni. Kävin lapsivesipuntkiossa ja odotin tuloksia 2vkoa jolloinka tuli ns.terveet paperit. Toi odottaminen on perseestä! Mut hyvää kannattaa odottaa :)
 
Enpä ole pitkään aikaan kirjoitellut,lukenut vaan välillä. Empiriininen tutkimus tupakoinnista tältä kesältä yliopistosairaalan vauvateholta: suurin osa siellä hoidetuista vastasyntyneistä näytti olevan mahapystysssä sairaalan edessä kärytelleiden lapsia.


Pyöräilystä: onko teillä muuten tapana kaatuilla pyörällä? Minulla ei, paitsi liukkailla keleillä. Kaatumisen riski on myös kävellessä, portaissa, ihan missä vaan. Ekassa raskaudessa poljin vielä viikoilla 41+4 terassille juomaan alkoholittoman oluen. Ja juhlatilanteissa eli n. 5 krt raskauden aikana sallin itselleni myös pienen lasillisen kuohuvaa tai viiniä. FAS syndroomaan tarvitaan alkoholin ongelmakäyttöä: Fetaalialkoholisyndrooma – Wikipedia. Olenpa nähnyt Lääkärilehdessä sellaisenkin tutukimuksen, että silloin tällöin itselleen vapauksia (esim. viinilasi) sallivien äitien lapset ovat henkisesti tasapainoisempia kuin tiukasti itseään ja tekemisiään vahtivien. :D

Samalla tavallahan liikaa syövien/ylipainoisten lapset tuppaavat yleensä olemaan isokokoisia tai äidillä on suurempi riski raskausdiabetekseen/pre-eklampsiaan jne. Järki ja kohtuus kaikessa.

PP & pieni tuntematon 12+1
 
Pitkä työputki takana, joten en ole jaksanut kommentoida vaikka lukemassa olenkin käynyt.

Tetolle kovasti jaksamisia :hug: Oman lapsen menetys on varmasti pahinta mitä voi olla :'(

Kike79: voi harmi! Ensin joutuu jännittämään onko mahassa ketään ja nyt sitten taas uudelleen stressaamaan. Onneksi monesti hälyttävät turhaan, joten pidetään peukkuja :hug:

Valkovuodosta joku kyseli. Minulla on kyllä runsastunut hurjasti, ennen ei ollut juuri koskaan.

Liron neuvolatädillä oli tainnut sosiaalisettaidot jäädä vielä vuorotteluvapaalle!

Neuvolalääkäri on täällä vasta lähempänä rv 30, se onkin ainoa lääkäri. Vaihtelee näköjään paikkakunnittain. Itse meinaan suunnata silloin yksityiselle, koska neuvolalääkärinä toimii työkaveri. Neuvolakäynnit menee kuten esikoisestakin eli joka kuukausi on aika tädille.

Tupakasta ja alkoholista kommentoin vain sen verran että itse poltin ennen molempia raskauksia satunnaisesti, mutta lopetin heti kun r-testi positiivinen. Ei ollut mitään ongelmaa kun oli hyvä syy. Minä olen joskus kuullut että jos tupakoinnin lopettaminen on kovin stressaavaa niin silloin olisi parempi pyrkiä vain vähentämään. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, enkä koe olevani täydellinen vaikka en tupakoi tai juo raskausaikana. Syön liikaa karkkia ja liikun liian vähän eli parantamisen varaa täälläkin!

Muistinkohan kaikki...

Onko täällä muita parisuhteessa eläviä yh-äitejä eli joiden mies on vähän kotona? Oma mieheni on yrittäjä ja todella paljon pois kotoa. Miten löydätte aikaa liikkumiselle tai miten jaksatte pyörittää arkea yksin? Näin raskauden väsyttämänä meinaa usein kypsyttää miehen jatkuva työnteko!

Miehen kanssa laskeskeltiin tulevan kalliiksi pikkukakkosen tulo. Joudumme hankkimaan ainakin isomman auton ja talon :D

Peppioliina rv 16+5
 
Tupakoinnista: Itellä kävi niin hassusti, että päätettiin miehen kanssa, että ku omaan kottiin muutetaan, niin lopetetaan tupakanpoltto. Ja muutettiin siis Vappuna. Noh.. mieshän lopettikin heti. Minä pikkuhiljaa vasta kesäkuun aikana. Ja ku olin ollu kaks viikkoa TÄYSIN savuttomana, niin tein positiivisen testin - ihan ku joku tarkotus silläkin tupakoinnin lopettamisella. Yhtään tupakkaa en sen jälkeen ole polttanut. Mieli todellakin tekee, mutta kun hoksaa, että se onkin vain se MIELI, jonka tekkee mieli tupakkaa..
Kuitenkin ymmärrän ihan hemmetin hyvin niitä, jotka tupakoinnin kanssa kamppailee. Mulle lopettaminen oli hurjan vaikeaa. "Pienempänä" pahana jotenki pidän kuitenkin satunnaista tupakoimista mitä satunnaista alkoholinjuontia.

Syntymämitoista: Mä oon syntyny rv 41+3 ja oon ollu viikkoihin nähden pieni, 2810g ja 47cm. Olenkin saanut diagnoosiksi Small For Date. Ei tietoa mistä johtuu. Eikä äitini ole tupakoinut ennen raskautta eikä sen aikana. Mun sisarukset onki ollu sitte kilonverran ainakin isompia.. Toisaalta ajattelen, että meidän masuasukki ois pieni.. En tiiä miks :D

Masukuulumisia: Eilen käytiin siis nt-ultrassa ja siellä hyppelehti ja itseään kovasti äidille ja isille esitteli 61mm kokoinen pikkumuru <3 Vastasi viikkoja 12+3 muuttaen laskettua aikaa myöhemmäksi. Niskaturvotusta oli 1.2mm, joka kuulemma normaali. Verikokeessa kävin kun nyt sata kilometriä ultran takia ajeltiin niin samalla..

Ensiviikon tiistaina onkin lääkärinneuvola, jospa pääsis sydänääniä siellä kuulemaan. Itelle en raaski doppleria hankkia.

Mulle sais merkitä LA 26.3 Pahkuratäti - Esikoinen - 23 - OAS

Kiitos :)


Pahkis ja Pikkumuru 12+4
 
Viimeksi muokattu:
Tintti83- Ihan kiva tääl Espoossa noo uudelleensynnyttäjän käynnit, edellisel paikkakunnal kävin joka kk nlas + ultrat. Mitä enemmän on lapsia, sen vähemmän viittis ravata äitiysneuvolas niitten kans :D

Peppioliina- Aika lailla saa yksin arkea pyörittää, alkuraskaus olikin ihan painajainen kun tiskarin täyttö sai mut oksentamaan... Meillä mies tekee kivihommia ja töitä kellon ympäri. Talvisin on joko helpompaa tai samaa shittii, riippuu miten lunta tulee kun mies sitten aurailee. Aika väsy sitä oon ollu tän raskauden aikana, pillittelen täällä sitten yksinäni monta kertaa päivässä kun ei aina jaksais... :ashamed: mut tätä tää on, kyl tää helpottaa kun pääsee raskaudessa etiäpäin eikä se itsessään väsytä enää niin paljon.
 
No niin, hieman päivitystä asiaan.. Eli soitin tutkimuskeskukseen tänään uudestaan ja kysyin että mikä nyt oikeasti on homman nimi. Ultraajahan sanoi että hänen mielestään kaikki on hyvin eikä mitään syytä huoleen miltään osin..En kysynyt siis viime vklla nt-mittaa, mutta ei siitä ultraajakaan mitään maininnut..Eli nt-mitta oli ollut 2,6 ( max saa olla 3mm, jonka jälkeen automaattisesti kuulemma seulaan). mutta menin tähän seulaan vapaaehtoisesti ( ja nyt kiroan itseäni miksi minun piti sinne ängetä). Sain slaagin jo tuosta mitasta vaikka se onkin normirajoissa..
No, tuo 1/70 tulos on siis se, että kun otetaan nämä minun nt-mitat, raskauden kesto sekä ikäni huomioon, niin verrattuna muihin riski saada down- lapsi on siis 1/ 70:stä!!! Tutkija sanoi että lukuhan sinänsä on suuri kun ajattelee kuinka monta äitiä on 70 ja vain yksi heistä saa sen down-lapsen. Mutta totesi perään heti että istukkanäytteen jälkeen päätät sitten itse jatkatko raskautta vai et!: /

Nyt pitää jaksaa viikko odottaa ensin tutkimuksia, sitten niitä tuloksia. 2vkn päästä olemme lähdössä lomamatkalle, eipä paljon ole lomafiiliksiä..Johan tästä raskaudesta nauttikin muutaman vkn kun sai ensin tietää että siellä elävä sikiö on ja kaikki hyvin..
Istukkanäytteeseen liittyy n 1% keskenmenoriskikin.. :'(
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta..
 
Elikäs

Urholiina Pointtisi tuosta FAS / FAE oireyhtymästä pitää varmasti paikkansa. Itse en ole käyttänyt raskausaikana edes yhtä alkoholi annosta joten nämä tiedot mitä kirjoitin perustui aikoinani näkemään dokumenttiin. Tiedän kyllä että yksi alkoannos ei luultavimmin vaikuta lapseen niinkään mutta olen sen itse jättänyt kuitenkin väliin. Kiitos oikaisusta :wave

Liro Asiahan ei nyt sinulle kuulu mutta kuin noin alettiin syyttelemään niin kerrotaanpas nyt sitten sinullekkin että olen vuosia kärsinyt paniikkihäiriöstä johon olen syönyt lääkkeitä. Nämä lääkkeet eivät vaikuta sikiön kehitykseen millään tavalla mutta niiden määrä suositellaan vähentävän minimiin / lopetettavan ennen viimeistä raskauskolmannesta. No minäpä tässä kovasti lopetan lääkkeiden käyttöä joka aiheuttaa YLLÄTTÄEN mahdollisia paniikkihäiriöitä / ahdistusta. Neuvolalääkäri on minun kohdallani todennut ette tuo on pieni paha jos muutaman siis tosiaankin reilusti alle sen viisi poltan päivässä. Maininnut myös yleisesti että tutkimukset joissa käykytkuolemariskit ovat lisääntyneet yms on äiti tupakoinut sen ns. Normaalin määrän eli n.10 - 20 kpl päivässä. En ole missään vaiheessa ylpeillyt tupakanpoltollani. Joten kyllä vaan kaksi eri neuvolalääkäriä ovat minulle näin sanoneet varmaan todella ammattitaidottomia ovat kun täällä näyttää olevan ihmisiä jotka tietää asiasta huomattavasti enemmän!!!

Juu kylläpäs syntyi soppa. Edelleen tarkoitukseni oli puhutella aiheilla eikä lähteä ketään erikseen syyttelemään mutta kun tosiaan näin rumalle linjalle lähdettiin niin kuinka moni tietää että lihavuus on terveysriski raskausaikana niin äidille kuin lapselle? Menettekö heiltä kysymään että hei miksi et ole laihduttanut ennen raskautta? Kyllähän he nyt helkkari tietävät riskit ilman että heitä ollaan kokoajan moralisoimassa. Toivottavasti. Sitäpaitsi 1/3 raskaana olevista tupakoi. Eikö siihen jo saisi olla tyytyväinen jos on pystynyt vähentämään? Lähes lopettamaan. Tai toisin jos ylipainoinen on pystynyt tiputtamaan jo kiloja ennen raskautta kuka häneltä menee kysymään miksi et ole loppujakin pudottanut? Kaikille se ei ole niin helppoa jos itse olet pystynyt laihduttamaan niin voi olla ylpeä mutta jos joku toinen ei ei se ole välttämättä heti paska huono ihminen. Ja huom! Itse olen BMIn mukaan hoikka / normaali painoinen silti minulta riittää myös ymmärtäväisyys muillekkin ihmisille. Tosin alkoholin suhteen valitettavasti ei. Sen jokainen pystyy lopettamaan ennen raskausaikaa ja olla nauttimatta tätä tuotetta.

Huono tupakan hajuinen Dindei + pikku 16+ 3
 
Heippa tytöt!

Tupakanpoltosta
Mielestäni jokaisen oma asia, suositeltavaa on olla polttamatta. Oma äitini polttaa paljon ja pystyi olemaan polttamatta kummankin raskautensa aikana, tämä siis kertoo hieman mielenkovuudesta. Mutta kuka minä olen ketään haukkumaan tai arvostelemaan. Toivon vain kovasti että kaikki ajattelevat lapsensa etua ennen omaansa! Mutta jos ei polta kuten en tee itsekkään, en osaa kuvitella riippuvuuden tunnetta. En siis tiedä omalta kohdaltanikaan kuinka olisi jos polttaisin ja yrittäisin raskautumisen jälkeen lopettaa.

Kertokaapa mielipiteenne myös energiajuomista joita itse ainakin silloin tällöin olen nauttinut pieninä annoksina. Sisältävät piristeitä ja muita epäterveellisiä aineita varsinkin raskaana oleville.

Alkoholista
Uskon että jokainen voi nauttia sen muutaman miedon alkoholituotteen mikäli niin kaipaa sitä. Itse en kaipaa ollenkaan juomista, itselläni alkoholi on aina kuulunut vain bileiltoihin jotka nyt ovat vähänksi aikaa ohitse. Tämän vuoksi ei kiusausta ole kovinkaan usein tullut! Yhden alkoholittoman siiderin olen ostanut, mielummin kuitenkin juon vaikka Pepsiä :)


POKS POKS POKS 14+0, ihanaa :heart:

A
 
Anteeksi todella kovasti etten ole tullut päivittämään, sairasteltu täällä päin, kuopus on ollut kipeä.

Kahvakuulista meillä on aitoja 10 kappaletta, mieshän niitä yleensä vippailee, mutta mies osti mulle kevyet 3kiloiset:D Ovat kyllä niin ihanan värisia, meillä on valkoisia, pinkkejä. sinisiö, keltaisia.. Juuri mies osti uuden ja tuhlasi siihen 100e:D Oi voi..

Salla07 Jos meille tulee tyttö, niin me haluttais ostaa nuo, nähtiin kaupungilla ja netissä noi ja ihastuttiin:)

Peloista eniten pelkään kohtukuolemaa, kätkytkuolemaa ja että hän syntyy keskosena ja kuolee myöhemmin:/

Paino Oma pituus on 176cm, paino: 64kiloa, paino on noussu jo 2 kiloa

Oma syntymäpaino oli 4350g ja pituutta 52cm:D Olin toinen lapsista, meitä on 3, 2 tyttöä ja 1 poika.

Fillarointi ajan paljon polkupyörällä, varsinkin kesäisin pyöräilin 16km töihin. Nyt olen vähentänyt, ajan vain 1 kerran viikossa, Ja lopetan varmasti piakkoin..

Kaikki päättävät siitä mitä haluavat lapselle, en ole halua tuomita ketään



Katsu ja PoTy 15+4
 
Viimeksi muokattu:
Minä rakastan lastani sekä tulevaani maailmassa eniten. Se etten ole omista syistäni lopettanut tupakointiani kokonaan tekee näemmä minusta huonon äidin. Justiinsa sanon minä. Olen hyvä äiti ja siihen ei vaikuta muutaman palstalaisen mielipiteet. Elän 110% lapsilleni joita valitettavasti moni ei tee. Toivon teille kaikille hyvää odotusaikaa Minun on nyt pakko poistua tältä palstalta takavasemmalle kun täällä tosiaan on näin "positiivista" porukkaa.
Itse oletin palstan aiheuttavan hyvää mieltä raskausaikana ja ymmärrän sekä tiedän että palstalla kuuluukin olla niin negatiivisia kuin positiivisiakin asioita mutta että joku alkaa moralisoimaan toista että onko hyvä äiti yms. Tätä en ymmärrä!! Toivottavasti olette parhaita äitejä omille lapsillenne minä olen minun lapsilleni!
 
Viimeksi muokattu:
Dindei, tossa juuri paljastui ehkä sun nuoruus tai mikä susta nyt sitten tekeekään jotenkin niin halki-poikki-pinoon -tyypin. Mä en oikeasti halua kenenkään kanssa riidellä tai kättä vääntää, mutta mun mielestä juuri sä aloitit moralisoinnin.

En ole ollut missään vaiheessa sitä mieltä, etteikö asioista, vaikeistakin saisi ja pitäisi keskustella, mutta TUOMITSEMISTA EN YMMÄRRÄ. Kuten sanottua, en mäkään ymmärrä miksi joku esim. juo alkoholia raskausaikana, mutta en ala siitä saarnata. Ehkä jollekin läheiselle ystävälle tai sukulaiselle voisin yrittää kauniisti puhua. Tai jos kysymys on muotoiltu niin, että "Miten toi tehdä mieli..." niin se on mun mielestä ihan hölmöä! Kukaan meistä ei mieliteoilleen mitään voi - eri asia on, miten niiden kanssa elää.

Mutta jos sä tosiaan tosta vedit herneet nenään, niin muistelepa kuka tämän aloitti.

Jaa, onkohan nyt muuten niin seesteinen ja tapahtumaton vaihe, että juttua pitää keksiä väkisin? :D
 
Moikka!
Mahtuuko tänne mukaan? olen tuossa huhtikuisten pinossa kirjoitellut, mutta tänään ultrassa lasketuksi ajaksi varmistui 29.3 (uskoin itsekin kuuluvani enempi tähän pinoon)
Eli mä olen 26v., toista odotetaan, esikoinen 07/09 ja synnäri olisi kättäri.

Teillä oli hyvä ja ajatuksia herättävä keskustelu tupakoinnista. en rupea asiaa sen enempää kommentoimaan, haluisin vain kaikkia muistuttaa RAKENTAVASTA keskustelusta, hienoa että nämä muutamat uskaltavat asian myöntää, enkä usko että tuomitseminen on ratkaisu mihinkään. toki tiedän että tupakointi/alkoholin käyttö on vaarallista sikiölle enkä sitä missään nimessä puolustele. mutta turha mielestäni vedota näihin ongelmiin, astma, keskittymishäiriöt yms. koska näitä esintyy myös täysin savuttomien vanhempien lapsilla.

manna ja pieni 12+1
 
Mitäs jos Dindei nyt vaikka hengittää syvään ja ei ottais ihan kaikkea ihan niin henkilökohtasesti. Jos niin kärkkäästi esität oman mielipiteesi niin sallinet sen muiltakin ilman että heti luet rivien välistä, että olet huono äiti ja muuta paskaa.
Pitää ilmeisesti itsekin ottaa aikalisä.
Mun osaltani tupakasta ja juomisesta jauhaminen saa nyt riittää, olen oman kantani kertonut ja that's it.
Mistäs sit tapellaan?
 
Mä en nyt enempää jaksa tupakka-aiheesta keskustella, kun koen, että oon suurinpiirtein sanonut sen mitä oli mielessä. Yhden asian kuitenkin vielä näin "minun lopetuksekseni" lisään.Elikkäs olen sitä mieltä, että tämä raskausaika kannattaa pyhittää hyville elämäntavoille, sillä se on syntymättömän lapsen etu. Lapsi ei voi päättää eikä vaikuttaa siihen, mitä äiti maha pystyssä touhaa. Se on aikuisen, tulevan äidin tehtävä ottaa vastuu sikiön hyvinvoinnista jo raskausaikana. Sitähän se nimittäin on - vastuun ottamista, pystymistä ja omasta lapsesta huolehtimista.

Muuta asiaa:

Teto voimia mahdottomasti teille koko perheelle raskaaseen päivään :'( :hug: pahinta mitä voi vanhempana koskaan kuvitellakkaan, on oman lapsen menetys. Mulla ainakin se on se suurin pelko kaikista.

Kike79 kovasti tsemppiä jatkotutkimuksiin ja koittakaa nyt nauttia lomareissusta kaikesta huolimatta. Yleensähän noi seuloista "kiinni jäämiset" on vääriä hälyytyksiä :)

Tiitulipiituli mulla ainakin toi paineen tunne alamahalla on ollut supistelua. Se on sellainen jännä tunne, koko kohtu kovettuu ja "kramppaa". Tuntuuhan se paineen tunteena, tai näin mä koen :)

Neuvolan olen kuulopuheiden perusteella ymmärtänyt vähättelevän äidin raskauden aikaista röökaamista (en tarkoita sinun kohdallasi Dindei). Tarkoitan, että ystäväni ja tuttuni, jotka ovat poltelleet raskausaikana, eivät ole saaneet mitään suurempaa kommenttia neuvolasta. Täti on tyyliin sanonut, että no koita vähän vähentää jos pystyt, tai ollut sitä mieltä, ettei tupakoiminen niin vaarallista ole. Mielestäni tämä on vähättelyä ja epäammatillista käyttäytymistä terveydenhuollon ammattilaiselta, joka normaalin aikuisneuvolan asiakkaan ripittää kyllä korkean verenpaineen haitoista RR-kontrollissa. Tää on vain niin sitä, että toisiin asioihin tartutaan hanakammin terveydenhuoltoalalla (syöminen, lihavuus, kolesteroli, RR-ongelmat, liikunta) ja sitten tietyt asiat ovat ikään kuin tabuja ja niistä ei uskalleta kysyä, jutella tai ohjata/neuvoa. No taas tää meni tähän, nyt mä oikeesti lopetan :D

(.)
Masussa voidaan toivottavasti hyvin. "Oireina" tällähetkellä ainoastaan kasvava kumpu, harjoitussupparit ja tissien arkuus. Koidopplerilla on hienosti kuulunut sykkeet ja vauvan liikkeet kun on muksautellut siellä. Liikkeitä en ole vielä tuntenut, mutta enpä niitä odotakkaan vielä 3-5 viikkoon. Jos jotain tuolla tuntuu, niin se on saletisti pierunkiertoa :D
Seuraava neuvola on 3 viikon päästä ja rakenneultra marraskuun alussa. Joka toinen päivä oon sitä mieltä, että kysyn sukupuolen ultras ja joka toinen päivä en kysy. Se nyt on niin tyypillistä mua toi mielipiteiden vaihtuvuus...Äidinkin mukaan :p
Taloudelliset asiat pistää miettimään.. tiukoilla tullaan olemaan tässä seuraavat pari vuotta, mutta kai se rakkaus ja makarooni riittää :D

Nyt odottelemaan BB:tä :cool:

GCS15 & Masukki rv 15+1
 
miksi se sitten meni niin että provosoidutaan toisten sanomisista... huh huh... että jatkossa vissiin tarttis olla tärkeistäkin asioista ihan hiljaa vaan... voi naiset...

joka ei kestä kritiikkiä ni ei sille sitten muut mitään mahda... kukaan tuskin on sen huonompi tai parempi ÄITINÄ, jos polttaa tai ei... mutta tokihan niitä on jotka todella ponnistelevat kaikkensa ja lopettavat polttamisen.. itse ainakin olen nähnyt läheltä, kuinka ystävä poltti koko odotusajan ja on silti tosi hyvä äiti. Ei tästä mun mielestä ihan noin kovin tarttis suutahtaa....

Ja siis tosta pyöräilystä, et eihän sitä tahallaan KAATUILE, mutta kuten joku totesi niin kaatua voi vaikka kävellessäki, se on tosi, mä en vaan itse voinut enää pyöräillä kun se tuntui oudolla tavalla keljulta... onhan niitäkin jotka käy ratsastamassa vielä viimeisilläänkin, yks tuttu oli 8.kuulla kun vielä hyppäsi hevosen selkään, ite jättäisin väliin jo siinäkin vaiheessa, mutta ei sekään siitä ihmisestä tehnyt HUONOA ÄITIÄ...
se on kiva jos vielä pystyy liikkumaan muutenkin kun autolla tai kävellen. Mä kävelen paljon, jo ton koirankin takia,mutta oon aina kävelystä tykännyt ja se tekee kyllä mielellekin hyvää..

dindeiltä oisin halunnut kysyä et mitä lääkettä paniikkioireisiin syöt? toivottavasti et lähde palstalta närkästyksen vuoksi, koska ajatusten vaihto on ollut tiukempaa...

kike voimia kovasti :hug: uskomatonta että niin voi olosuhteet muuttua toisiksi yhtäkkiä.. koita pitää positiivinen asenne vaikka se tuskin onnistuu :( en tiedä mitä muuta sanoa.... ja loma voi toisaalta tehdä hyvääkin, saa ihan muuta ajateltavaa...
Oot tosi rohkea jos uskallat lapsivesi-punktioon mennä... mä en varmaan uskaltais... ihan yhtä rakas se lapsi tulis olemaan vaikka oiski down-lapsi, ja ihan yhtäläisen mahdollisuuden hänelle antaisin elämiseen kuin terveellekkin..Raskas päätös on varmaan edessä,mutta kerää voimia että jaksat ajatella järkevästi:heart: ja voihan olla kuitenkin niin että vaikka testit näyttäisi mitä,tulos voi syntymässä ollakin aivan toisin :)

lienee aika rauhoittua illan tv-antiin sen verran mitä ite jaksaa vielä olla hereillä ;) muistetaan pitää ne masuasukit etusijalla, ja pidetään kaikin keinoin heistä hyvää huolta :heart:
 
JA en tahdo ketään suututtaa, jokainen tamplaa tyylillään. Minun kirjoitukseni ovat vain minun mielipiteitä ja näkökulmia asioista - eivät ehdottomia totuuksia tai lakeja :D
On hienoa, kun täällä keskustellaan ja kirjoitellaan. Hyvä kun ihmiset uskaltavat olla erilaisten mielipiteiden takana. Kuitenkin on harmittavaa, jos tämä karsii täältä käyttäjiä. Eiköhän olla kaikki aikuisia, eikä oteta nokkiin (kovasti ainakaan) toistemme kirjoituksista.

Tätä oon kyllä suoraan sanottuna kaivannut tänne, kuhinaa, kirjoittelua ja mielipiteitä! JESH! :LOL:
 
ja todellakin, itse en ole koskaan polttanut, ja silti esikoinen oli korvakierre-lapsi, ja näitä todisteita on varmaan yhtä paljon kuin on puolesta ja vastaankin..

supistuksista SIIS JUU :D täällä kans on ilmaantuneet! saattaa tulla jos on vaik siivonnu ja sit lähteny ulos, tai kauppaan ni johan vattaa kiristää ja painaa :D jänskää,en muista edellisistä et näin aikaisin ois alkaneet..

bbiltojemme ilo, ja mikä myötähäpeä jonka vuoksi saa nauraa vatsalihakset kippuralla, ja mennä hyvillä mielin nukkumaan, todeten olevansa sittenkin ihan "normaali" ihminen niihin verrattuna ketä siel sähläilee :D
 
Mäkään en enää jaksa jauhaa tupakoinnista. Itse tiedän että mun lapsi on mulle tärkeintä ja kaikki kaikessa. En mä jaksa vetää herneitä nenään tai lopettaa palstailua sen vuoksi että muiden mielestä (oikeutetusti) tupakointi on väärin. Kuten dindeillä, myös mulla on ollut tuon tyyppisiä ongelmia, siis paniikkihäiriötä. Lisäksi nuorempana vaikea masennus ja käytin vuosia masennuslääkkeitä mutten nyt oo pariin vuoteen tarvinnut.

mä näin viime yönä ihan hirveitä unia, en tiedä miten uskallan mennä nukkumaan. Nukuin kumminkin kellonympäryksen kun oli iltavuoroon meno (työharj.), onneks huomenna on kans.

Mä olen uskaltanut pyöräillä normaalisti. Tottapuhuen ei mulle kaatuminen ole tullut mieleenkään. Oon kaatunut pyörällä viimeks joku 10 vuotta sitten. Ainahan sitä voi sattua ja tapahtua..

Mä kärsin levottomista jaloista. Tää on tosi inhottavaa. Ja yöllisistä suonenvedoista.

Katoin tänään neuvolan antaman dvd:n ja tympäs kun se oli niin perhekeskeinen. Okei ideaalitilannehan on se että lapsella on samassa kodissa isä ja äiti. Mutta otti vaan niin päähän se, tää raskauskin vaikuttaa että otan nokkiini helpommin.

Littledeath + Pikkunen 13+1
 
Mahakuvista oli asiaa pari sivua taaksepäin. Mulla oli keskimmäisestä pienin maha, puolivälissä sitä ei huomattu. Nyt vkoja jotain 14+1 ja ei voi olla enää huomaamatta :D

Ei mitään uutta, vauvan liikkeitä en vielä jokapäivä tunne, mutta maha kasvaa. Pahaa oloa ei ole juurikaan, mutta migreeni pirulainen vaanii melkein jokapäivä mun päätäni.

Harjotussupparit on myös löytäneet tiensä tänne, ja paristi on alkanut oksettamaan parin kovemman kohdalla. Mutta ihan odotettavissa oli, niinkuin edellisissäkin raskauksissa..

Salla 14+1
 
huomenta :)

tervetuloa Manna K :) kiva saada uutta verta teksteihin!!!

Mutta hetkinen..... vielä on yksi asia tupakoinnista.... PANIIKKIHÄIRIÖ.... itselläni oli vuosikaudet, sen lisäksi masennus. Mutta ei neuvolassa mulle ole sanottu et alotapa tupakointi niin se auttaa :D kyllä siihen on ihan muita keinoja... Itse söin lääkkeitä monta vuotta, kävin terapiassakin, mutta olen kuullut että tupakka rauhoittaa jos on hermostunut? ilmeisesti se tekee niin, en tiedä, mutta tässä kohtaa on todettava että paniikkioireilusta voi päästä eroon myös ilman tupakointia. Ja ihan ensimmäisenä kehottaisin puhumaan asiasta kavereille ja tutuille avoimesti... no tämä ainakin alkoi itsellä kohti paranemista, kun päätin että enää en sulkeudu ja salaa asiaa. Olin sairas ja siihen on hyvä, jos saa ymmärrystä muilta. Sitä en tiedä miten te dindei ja littledeath olette huomanneet asian olevan TEILLE parasta. EN SIIS SANO ETTÄ TEIDÄNKIN ON TEHTÄVÄ SAMOIN, joten älkää kukaan käsittäkö väärin. kerron oman kokemukseni mukaan. Stressi oli tuolloin järjetön, mutta miestä vaihtamalla olo parani :D hahah no, elin narsistin kanssa...

Mutta totean että sekään ei ole perustelu tupakoinnille, et "koska mulla on paniikkihäiriö, mun on poltettava"-tyyliin esim näin. paraneminen ON mahdollista tuosta vihoviimeisestä vaivasta, itse olen taistellut sen kanssa,, ja kävin melkein kaksin vuotta säännöllisesti psykoterapiassa, ja kaikkien harjoitusten kautta ym elämäntilanteen tasaamisen kautta olen nyt ollut kohta 1,5 vuotta oireeton :heart: se on kovaa työtä, joka päiväistä taistelua... ja todellakin TIEDÄN mistä puhun, koska mulla panikointi oli niin paha että söin jo melkein vahvinta mahdollista annostusta...sulkeuduin kotiin enkä voinut enää käydä edes lenkillä ilman oireita...

Sitten päivän muihin aiheisiin: mulla ois pitänyt olla neuvola ens viikolla joskus, mut pääsenkin jo huomenaamulla :D neuvolasta tuli soitto, että haluatko tulla aiemmin kun hänel ois itsel lomaa... no tottakai !!!!! Mies haluaa jälleen tulla mukaan, menee töihin vasta sen jälkeen kun ollaan saatu ekan kerran kuulla meidän palleroisen sydänäänet :heart:
Ja jälleen kerran olen onnellinen.... kuinka mies VOI sumplia työasiansa, jos todella HALUAA olla mukana... aivan uskomatonta :kiss:

levottomat jalat juu välillä täälläkin vaivaa... kokeiles tukisukkia, mulla kun tulee niitä levottomia hetkiä, seuraavana päivänä pidän tukisukkia ja jopa helppaa, ilmeisesti verenkiertoon jotenkin liittyvä jutska ??? mutta kelju....

mutta juu, mä lähden nyt lenkille ja palataanpa palstalle myöhemmin :)
 
Tupakointi ja juominen: Itse poltin ennen esikoista, kun plussa pärähti loppu polttaminen. Sen jälkeen en olekaan kun satunnaisesti polttanut baareissa, ja sekin loppunut jo parisen vuotta sitten.

Jos ei itse polta, tai ole tosiaan koukussa siihen, et sitä on pakko saada se on varmaan vakeeta kuvitellaet miten siitä ei muka pääse eroon. Hyvähän se olis päästä eroon, mut olen myös kuullut että jotkut neuvolassa jopa sanovat että parempi polttaa pari päivässä kun kärsiä jatkuvasta stressistä ja kaikesta. En sitten tiedä.
Juomisesta. Itse en juo raskausaikana sitä yhtäkään.Mut kuten joku sanoihn eri maissa , eri tavat. Eli jopa suositellaan tilkka viiniä juotavaksi.
Sen tuomitsen todellakin jos joku vetää KÄNNIT, raskausaikana.Ja tiedän yhden ainakin joka tehnyt niin usein raskausaikana ja nyt tietenkin lapsi siitä kärsii, ja paljon. Todella surullista.

ON: eipä mitään ihmeellistä ole. Siivous päivä ja vähän pakkaamista tarvis, kun 2 viikon päästä olis muutto. Ja tavarat edelleenkin omilla paikoillaan.
Muksut menee kohta kouluun ja mä alotan siivousurakan :)

CB- 13+2
 
Dindei. Ehkä on tosiaan parempi poistua jos ei kestä asiallista keskustelua ja kritiikkiä. Ei luulisi tupakoinnin ja juomisen raskausaikana aiheuttaman kritiikin tulevan yllätyksenä. Ko aineet tuottavat yleisestikin paheksuntaa ja sen huomaa yhä vain kiristyvistä lakipykälistä ja rajoituksista. Sitten vielä raskausaikana tupruttelu ja juominen on vielä härskimpää. Voit toki uskotella itsellesi, ettei muutama tupakka mitään tee. Aiheesta on kuiteskin niin paljon tutkittua tietoa vuosien ajalta, että luulisi vähän pistävän miettimään onko se syöpäkääryle todellakin sen arvoista.

Eihän tämä edes olisi keskustelufoorumi jos ei mihinkään voisi sanoa mitä mieltä oikeasti on :attn: Yli kolme vuotta olen täällä palstaillut ja saanut myös paskaa niskaan. Musta parasta palstailussa on just se, että tuntemattomat vastaa puolueettomasti. Ethän sä voi saada rehellistä vastausta jos kaikki vaan hyssyttelisi ja taputtaisi päähän, että ei se mitään.

Pyöräilystä. Kyllä olen pyöräillyt vielä ja varmaan jatkuu ensipakkasiin asti. Ekassa raskaudessa pyöräilin n. rv 30 asti. Olisin pyöräillyt pidempäänkin, mut rupes talvi tekemään tuloaan. Tosi harvoin pyörällä kaatuilen, lapsena lähinnä kaatuilin harvakseltaan. Viimeksin kaaduin 18v kännissä :ashamed:

Kisak79. Jaksuja, toivottavasti kaikki on hyvin!

Gorthaur 12+5
 
flower again: Eiii, mä en siis missään nimessä tarkoittanut että mielenterveysongelmista paranee tupakoinnilla tai että saisin siks tupakoida kun mulla on OLLUT ko. ongelmia. kerroin vain asiasta kun siitä oli ollut puhetta. En todellakaan ole tupakoinnilla parantunut, vaan vuosien intensiivisella terapialla, osastohoidolla ja lääkityksellä. Lääkkeet ja terapian pystyin jättämään vuonna 2007. Kärsin siis pääasiassa masennuksesta mutta siihen liittyi myös paniikkihäiriötä ja sos. tilanteiden pelkoa. Oon mä vieläkin joskus vähän sosiaalisesti rajoittunut muttei se nyt niin ongelma ole. :) Onhan nuo sairaudet jälkensä jättäneet ja tiedän että voi uusiutua ja neuvolassa kyllä oon sanonut mun taustoista. Kaikki kaverit ja perheenjäsenet kyllä tietää, miten voisivatkaan olla tietämättä.. Jouduin aikanaan jättämään koulun ja kaiken kesken ja elämä tulee vähän jälkijunassa verrattuna muihin mun ikäisiin, mulla kun ei vielä ole ammattiakaan (mut valmistun joulukuussa). Mutta ei se mitään, pääasia että oon tervehtynyt :) Tulipa tässä nyt valittamista.. mut joo tiedän kyllä ettei tämä oikeuta tupakointia. Enkä sillä sitä sanonutkaan..

Hitsi kun mulla taas on jalka niin kipeä ettei pääse käveleen ja töihin pitäis lähteä. Yöllä taas kramppas jalkaa ja sitä kramppia voi kestää useamman päivänkin ennen kuin palautuu normaaliksi. On tää ärsyttävää, kenties pahin tähänastisista raskauden oireista. Ja kiitti tukisukkavinkistä, voiskin sellaiset ostaa! :)

Littledeath + Pikkunen 13+2
 
littledeathjoo enkä mäkään sitä SULLE niin tarkoittanut , lähinnä toi dindein asenne mietityttää... kun en voi käsittää miten hänel on neuvolas voitu sanoa että polta hyvä ihminen, sehän on sama kun on itel stressiä täs ollu, et otapa se lasi viiniä joka päivä, ja tämän dindei taas tuomitsi jyrkästi... ja vetoaa omaan panikointiinsakin. et yhtälai mäkin ja myös sä ja kaikki panikoivat vois tuudittautua vaikka alkoholiannokseen päivässä, KUN ON NIIN VAIKEAA... :D

Sä sitten olet vielä kovemman kautta kokenut ton rasittavan sairauden voiman.... ja mua kyllä oudoksuttiin aluksi että oonko mielisairas :D mutta kyllä kertominen helpotti eikä tarvii pingottaa muiden edes, ja totta, mulle jäi kans joitain pelkotiloja mihin on vaikea mennä... mä luulen et oisin mäkin tarvinnu sairaala hoitoa, ja itse asiassa lääkäri meinasi kahteen otteeseen mut kuntoutuksen tapaiseen laittaakkin, mutta en mä ois voinu lapsia jättää kahdeks viikoks miehelle, joka ei niiden kans muutenkaan ollu eikä ees huolehtinu ruokaa jos ite olin vaikka kaupassa.. joten mulle jäi parantuminen pakolla, omin keinoin...

ja tukisukat tai lentosukat, kummalla nimellä vaan, on tosi hyvät, ite aikanaa seisomatyössä kokenu hyviksi, toki pari voi maksaa kympinkin, mutta on ne sen arvoset, ja kannattaa sit laittaa illalla ne jo sängyn viereen valmiiks, ja aamul kun heräät, nostat jalta seinälle hetkeks ja sit vedät sukat jalkaan, näin se virkistää jalkoja vielä enemmän =) kommervenkit kokeilleena toivotan onnea sukkailulle :D tehoaa!!!!!
 

Yhteistyössä