Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

Heissan!

Kiitokset myötätunnosta kaikille, lapsukainen on toipunut hienosti onnettomuudestaan, ruvet vaan on jäljellä ja jalka edelleen aika mustelmilla. Kyllä sitä on monet kerrat ajatellut, että mitä jos.... onneksi meni näin.

Kiivasta keskustelua täällä on ollut. Itse olen absolutisti, siis todella, tippaakaan alkoa ei mene kurkusta alas. Tupakkaakaan en ole koskaan polttanut. Mun kantani on siis EI molemmille, olin raskaana tai en. Mutta erityisesti raskaana olijat, ei. Vaan ei siitä sen enempää, eiköhän se ole käsitelty aihe jo. Ai niin. Ja mullekin taidettiin lääkärin toimesta suositella punaviinia, parantaa kuulemma istukan toimintaa =D Uskokaa tai ei, mutta niin sanottiin kun oli se vuotava etinen istukka.

Virikehoidosta: Meillä on hoidettu jokainen lapsukainen kotona. Kaksoset oli kolmen, kun kuopus syntyi. Kerhon aloittivat 4-vuotiaana. Ja nyt tietty isot eskarissa, ja kuopus edelleen kotona. Ja saa siis jatkaakin kotona, kun kerran vauva on tulossa. Hyvin on pärjätty tähänkin asti, ja pärjätään edelleen. Yhden yön ovat olleet yökylässä, ja senkin tänä keväänä kun ikää oli tupilla 6 ja kuopuksella piirua vajaa kolme. Sen verta päiväkodissa työskennelleenä voin sanoa, että ei ne alle 3-vuotiaat kuulu sinne saamaan virikehoitoa. Siellä ne hoidetaan liukuhihnalla, aina on melua ja hälyä, aikuisia ei vaan riitä jokaiselle tarvitsevalle, vaikka sattuisikin ryhmä, jossa aikuiset tekisi työtään sydämellään,resurssit on mitättömät. Henkilökuntavaje jonkun sairastaessa, se se vasta on kauheeta. Itekin mut jätettiin lainvastaisesti 8:n alle 3-vuotiaan kanssa yksin, kun ryhmästä oltiin sairaana ja sijaisia ei saanu palkata. Ei ei. Meidän lasten paikka on kotona.

Rattaista: Meillä on ne Teutoniat tuolla komerossa =) Ihanaa kun ovat säästössä. Mutta jotain matkarattaita harkitsen, niiden vaan pitäs olla sitten sellaiset, että saa jo vastasyntyneen sinne vaakatasoon.

Jaahans, taas velvollisuudet kutsuu, jäi lyhyeksi kirjottelu.

Sen verta omasta masusta, että paisuu paisuu, ja vauva mylläilee välillä hyvin tuntuvasti. Neuvolaan on vielä puolitoista viikkoa, ja rakenneultraan viisi? viikkoa. Kamppailen joka päivä ajatuksen kanssa, että oisi kiva tietää sukupuoli, ei sittenkään oisi, eikun oisi. Kaikista edellisistä oon tiennyt =) Poikaa kyllä veikkaan vahvasti, vaikka aina olen "nähnyt", että yksi tyttö puuttuu perheestä. ... Saa nähdä sorrunko selvittämään.

T:Ipanapiina ja Ihmevaava 14+5
 
niin palatakseni virike-hoito-asiaan... itsellä ollut kaikki isovanhemmat aina kaukana, en siis ole voinu lykätä lapsia koskaan heille.. ite on pärjätty, ja hienosti :) viime vuosina vaikka miehen vanhemmat asuivatkin samalla paikkakunnalla, ei heitä kiinnostanut auttaa lasten kanssa vaikka olin toisinaan todella vapaan tarpeessa... kylmää kohtelua sain ja totesin että antaa olla... kerran vuodessa päästiin miehen kanssa kaksin yhdeksi yöksi jonnekkin...
ja oon sitä mieltä, että kyllä sisarusten välitkin kehittyvät paremmin, kun ollaan yhdessä kotona, eikä isompaa sysätä tieltä pois vain siksi että saisi itse nauttia vauvasta. kyllä sitä pystyy aivan hyvin huolehtimaan molemmista. ja mun lapsilla ikäeroakin on vain 1v 10 kk että vipinää riitti ja ihan hyvin ehdin meikatakin tuolloin :D

ja päiväkotiin menivät kun nuorempi oli reilun 2 v. tämän uuden liiton myötä uudet appivanhemmat tulevat varmasti auttamaan sen minkä omilta töiltään pääsevät, anoppi tekee kolmivuoro-työtä, joten en edes odota että mulla on automaattinen lasten hoitaja täällä :D uskon pärjääväni hyvin myös nyt, ja jos töihin menen niin sitten lapsi menee päiväkotiin joka on aivan vieressä. perhepäivähoitajatkin ovat hyvä juttu, mutta tää päiväkoti on vieressä niin kiva et sinne sitten vaan :)

seksistä... no, meillä se ei ole se suhteen tärkein asia. lähinnä piste iin päälle :) haluja ois vaihtelevasti mut tää arkinen stressi remontin alla vie mehut aika tehokkaasti miehestäkin... nautitaan läheisyydestä ja yhdessä olemisesta ja jos romanttinen tuokio ilmaantuu ni se käytetään sitten... ;) ite huomannu että halut on normaalia kovemmat olleet kun edellisissä raskauksissa, mutta en mä ton eksän kanssa oikein ikinä syttynyt muutenkaan, johtuen ällöttävistä kokemuksista sen kanssa... :(
tää uus mies onkin varsinainen lempijä kun sille päälle satutaan, että mä oon kyl ihan sulaa vahaa jo pelkästään sen katseesta ;) aaah ja oih.... tuolla meillä sauna jo lämpiääkin, saa nähä mihin tää ilta vielä päättykään :D :D :D

ja vauva liikuskelee hitusesti, kaikki on hyvin, tänään ollut tosi virkeä ja iloinen päivä :)
 
kisak79joo siis sun tilanteessa, kun kuitenkin oot hiukan töissä kuussa, ja osa-päiviä niin on toi mun mielestä ihan ok. ja kyllähän sen lapsestakin toki näkee että viihtyykö se siellä vai ei. ja toisaalta oon kyl sitäkin mieltä, että jos lapsi on ton 1,5 v niin oppii käymään hoidossa, ja ei ripustaudu äitiin. on sit nähty niitäkin jotka ei lapsiaan mihinkään halua viedä, niin ei ne halua enää kotookaan mihinkään, ei äiti eikä lapsi... kyllä kohtuus tälläkin saralla, ja järki ja omat olosuhteet ratkaisee :)
 
flower again: Siis joo pakkohan se nyt onkin viedä hoitoon kun on töissä :). Viime viikko oli ensimmäinen kun olin kokonaiset 5 päivää erossa ja koville se otti... Onneksi niistä poika oli hoidossa vain kaksi!!! Mutta vaikka olisin 37,5 tuntia viikossa ei tarvitsisi silti kuin tuon 11 päivää miehen työrytmin takia. Musta se on kiva! Lapsella on aikaa olla kotona muutenkin kuin viikonloppuna... Kyllä ne hoitopäivät on vaan niin äkkiä illassa ja nukkumaanmenoaika koittaa!
Täällä kai lähinnä on keskusteltu siitä, että onko oikein viedä hoitoon kun on sitten äippiksellä... Siitä en tosiaan tunne sen enempää huonoa omatuntoa kuin nytkään hoitoon viemisestä :p

Lapsen ripustautuminen äitiin... Joo... Mä tiedän lapsen joka roikkuu koko ajan äidissä ja äiti on musta suurin syy sillä, ettei anna lapsen olla yhtään rauhassa. Pienenä jo lapsi ei muka voinut olla yksin puuhamatolla jne. Yli kaksivuotiaana syötetään ja pidetään kuin vauvaa. Jos äiti ei istu vieressä leikkiessä ja keskity kylässäkin lapseen niin kamalaa huutoa koko reissu... Meillä leikitään pitkiä aikoja yksin ja päiväkodissakin kehuvat kuinka hienosti poika leikkii. Mutta ei ole ollut tapana istua koko ajan vieressä ja samoin on opeteltu jo pienestä omatoimiseksi. Mm. roskat viedään itse roskiin ja leluja kerätään koriin yms. Lapsi saa olla musta silti lapsi vaikka osaakin toimia itse :)
 
Virikehoidosta
Tässä tullaan taas hieman näille rajoille jolloin voi olla kiivaitakin keskusteluita :)
Mielestäni kyseinen asia riippuu TÄYSIN lapsen luonteesta (vilkas tarvitsee aikaisemmin virikkeitä kuin itse rauhallisuus). Toinen suuri vaikuttaja on tietysti jokaisen elämän tilanne ja oma jaksaminen. Missään nimessä en ole puolesta puhuja niille jotka ajattelevat vain itseään kun vievät lapsensa tarhaan!! Lapsen ehdoilla mentävä ehdottomasti. Tässä on riitauttavaa myös se että joillakin ei ole varaa menettää kodinhoidon tukea ja viedä lasta tarhaan vaikka olisikin vain kotona, joka saattaa aiheuttaa lähipiirissä närää! Tämän tiedän kokemuksesta!
Oma tilanne on juuri sellainen että meillä 1v8kk äärettömän vilkas ja energinen poika on 10krt/kk perhepäivähoidossa (yksi hoitaja ja neljä lasta). Oikein nautin kun huomaan kuinka poika on innoissaan muista lapsista ja äitikin saa lepoa ja jaksaa 5pvä/vko touhuta päivät pienensä kanssa! Monet lähipiirissä ovat näreinä kun olen kotona odottamassa toista vasta rv 14 ja esikoinen on jo hoidossa nuo muutamat päivät viikossa. Jokainen äiti tietää koska oma lapsi tarvitsee hoitopaikan kavereiden takia, mutta jokaisella ei ole varaa toteuttaa tätä! Jotkut taas haluisivat olla kotona lastensa kanssa mutta joutuvat palaamaan nopeastikin työelämään joten hoitopaikka on pakollinen.

Tässä vain omia pohdintojani!
 
Virikehoidosta vielä... Niin siis olen itse tehnyt päiväkoti tytötä ja nyt perhepäivähoitajan hommia. Täytyy kyllä sanoa, että en suosittele viemään yhtään enempää hoitoon mitä on pakko. Ainakaan niitä pieniä alle 3v:itä. Tulikin muilta jo hyvät perustelut, että miksi ei. En viitsi toistaa samoja asioita. Olen varma, että jokaisen 1,5v lapsen paras paikka on oma koti. Vaikka olisi kuinka kiva päiväkotiryhmä. Äitiä ja isää ei voi korvata kukaan muu. 1,5v on itsekin vielä ihan vauva! Minusta on kohtuutonta pitää lapsi hoidossa, jos vanhemmalla vapaa päivä. Ok, ymmärrän jos äidillä/isällä omia asioita ja lapsi hoidossa vaikka sen 4-5h sillä aikaa (olettaen, että lapsellakin ylimääräisiä vapaapäiviä) mutta se, että toisen vanhemman työaikojen mukaan niin huh huh... Lapsen päivä on siis pidempi kuin työtä tekevän aikuisen. Hoito on lapselle työtä! Miten ne äidit oikein pärjäsi ennen kun lapset piti hoitaa itse? Olen samaa mieltä siitä, että sisarussuhde kehittyy lujemmaksi, kun saavat yhdessä kasvaa kotona. Tiedän monta surullista tapausta, joissa lapsi viihtynyt hoidossa mutta sisaruksen synnyttyä itkee kaikki hoitopäivänsä ja kertoilee hoidossa miten äiti ei tykkää hänestä niin paljon kuin vauvasta. Vaikka lapsi ei sitä ääneen sanoisi niin siltä lapsesta voi tuntua. Jokaisen oma valinta ja asia toki mutta kannattaa miettiä se lapsen etu.

Meilläkään ei ole sellaisia sukulaisia, että saataisiin hoitoapua mutta uskon että me pärjätään kuitenkin ilman päiväkotia.

Täällä on alkanut tuntua liikkeet. Niin ainakin luulen. Mutta ne ei tunnu hipaisuilta vaan ihan töytäisyiltä. Ehkä en ole vielä hipaisuvaiheessa huomannut niitä. Nyt kuitenkin olen melko varma, että pikkuinen se siellä myllertää :heart:

Minulta rupesi tänään vuotamaan jotain kirkasta nestettä rinnasta... Onkohan ihan normaalia tässä vaiheessa? Paita ihan kastui.

Marrr + vauveliini 16+5
 
Seksistä: Kyllä meillä on lähes kokoajan roihunnut. Nyt kun en enää voi niin kauhean pahoin, niin vieläkin tulisempaa. Tuossa oli tuo ramadan välissä, niin tuli kk tauko.

Päänsärystä: Onko teillä muilla päänsärkyä? Mulla iskee varsinkin suihkussa kamala päänsärky kun pesen naamaa tai hiuksia.
Usein oksennan suihkun jälkeen, jolloin on myös ollut pääkipeä. Tosin on niitäkin aamuja ku oksennan ennen ku menen suihkuun.

Silvia ja Vilianna 14+4
 
pakko oli tulla tänne taas vähän höpöttämään kun täällä nyt on mieheni lisäksi lähes ainutta aikuista seuraa jossa saa ilman huonoa omatuntoa puhua lapsista :LOL:

Vaunuista olitte puhuneet.. Meillä on viimevuoden malli Emmaljungan city cross yhdistelmät tuo ihana lime/ musta kuosi ja nyt siis olisi tarkoitus myydä ne poies ja ostaa tupalt tilalle. Noissa tuplavaunuissa mietityttää lähinnä se että kun viimekerralla kun olimme yhden ystäväni kanssa pyörimässä ns "isossa kaupassa" ja päästiin viimein kassalle jouduttiin oikeen valitsemalla valitsemaan kassa josta vaunut mahtuu lävitte. Taisi muistaakseni olla yksi kassa josta mahduttiin. No kauhistuin tietysti kun lähikaupassa missä itse käyn lähes päivittäin ei olisi noilla vaunuilla mahtunut :O Tosiaan en raaskisi vaunuja mihinkään jättääkkään ostoksieni ajaksi varsinkin kun lähikauppamme sijaitsee alueella mistä vaunut voisivat hyvin todennäköisesti lähteä? Eli olen miettinyt jos en löydä todella kapeita tuplia niin pitäisköhän harkita noita "peräkanaa vaunuja"? Vaatimuksena kuitenkin on suuret pyörät jotka kulkevat hangessakin..

Päivähoidosta olen miettinyt itse niin että kun esikoinen alkaa näyttää sen "ikäiseltä" että kaipaisi jotain virikettä muuta minun lisäksi siis niin jos 3pv / vk laittaisin päivikseen. Vaikka siis itse olisinkin kotona. Tämä on kyllä mielestäni täysdsin yksilökysymys koska alle 3v lapset saattavat ja ovatkin niin erinlaisia toinen vilkas toinen rauhallisuuden perikuva.. Saa nähdä tämä ei kuitenkaan ole meillä ihan viellä ajankohtaista kun poika täyttää muutaman vk päästä vasta 1v =)

Joku oli puhunut pääkaupunkiseudun vaunuliikkeistä ja itse siis asumme Espoossa. Viimeksi vaunuliikkeitä kolutessani huomasin että samoja vaunuja myydään suurillakin hintaeroilla siis ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ja tinkaamalla mekin saimme hinnasta melkein 100€ poies + kaikkea roipetta kaupanpäälliseksi. Espoon lastentarvikeliikkeestä (Niittykumpu) ostettiin sitten vaunut ja sieltä tarjottiin kaikenlisäksi maksusopimusta tarvittaessa jolloin vaunuja siis ei tarvitsisi maksaa yhdellä kertaa.

ON: Täällä podettu koko perhe vatsatautia jonka kyljessä ylätieinfektiota (=yskä, nuha, kuume). Tätä yhdistelmää siis kuulemma lääkärin mukaan paljon liikkeellä. Tuntuu pahalta kun esikoisella on paha yskä myös kun itse pystyy juomaan kuumaa mutta toinen ei. Jos siis muita yskänlievitys konsteja kuin höyryttely juuri 1v täyttämässä olevalle lapselle . Otetaan avomielin vastaan. Jostain sipulista olen joskus kuullut mutta miten tuo käytännössä toimii?

Dindei + pikku *POKS 17+ 0
 
marr
Kirjoitustasi lukiessa olisin päiväkodin/perhepäivähoidon ammattilaiselta halunnut hieman parempia kommentteja siitä miksi lasta ei pitäisi hoitoon viedä alle 3v. Kuinka voit tehdä noin suuren eron esim 1,5v rauhalliseen itsekseen leikkivään juuri vasta kävelemään oppineen tapaukseen ja esim 1,5v yli puoli vuotta kävelleeseen vilkkaaseen ei-itsekseen jaksavaan virikkeitä haluavaan lapseen? Kaikki olemme nähneet kuinka SUURIA erot voivat lapsissa olla. Omasta mielestäni ei anna suurta päivähoitoammattilaisen kuvaa jos tärkein pointti on ehdottomasti ei päivähoidolle alle 3v. Toivottavasti ymmärsin kommenttisi väärin! Suurin osa isommistakin lapsista potee mustasukkaisuutta ja riittämättömyyden tunnetta kun pieni käärö tulee vanhempien elämään, ainakin vauvalehdessä on ollut monenmonta artikkeli tästä kuinka se ei vahingoita lasta jos asiat selvitetään. Kaipaisin vain järkevää kommenttia ja pohdintaa alan ihmiseltä, koska sinä näet arkipäivää. meillä esim perhepäivähoitaja sanoi ettei missään nimessä kannata lasta tulla hakemaan liian aikaisin sillä lasten päivän kohokohta on kun he lähtevät päiväunien ja ruokailun jälkeen ulkoilemaan ja useat vanhemmat tulevat jo silloin heti hakemaan lapsensa kotiin (klo14-15). Hän ehdotti että lapsi olisi klo 16 saakka, jotta voivat leikkiä vielä hetken toistensa kanssa.

OmaaNapaa:
Kaikki hyvin <3

A 14+4
 
Moikka!

Adalaine: Musta kanssa hieman huonosti perusteltu kommentti. Sitten lisätään tuohon vielä 1,5v jo 9kk ikäisenä kävelemään oppinut aktiivinen virikkeitä kaipaava MUTTA kuitenkin itsekseen viihtyvä ja leikkivä lapsi... Kyllä se vaan niin on, että jokainen lapsi on yksilö ja vanhemmat sekä se (osaava ja koulutettu) päivähoitohenkilökunta sen parhaiten tietää sopiiko lapselle päiväkoti, perhepäivähoito vaiko se kotihoito ;).

ON: Pesänrakennusvimma!!! Asutaan tällä hetkellä vielä vuokra-asunnossa mutta tarkoituksena olisi rakentaa jossakin vaiheessa. Nyt kuitenkin pitäisi mahtua tänne ja tiukkaa tekee. No koska on turha edes haaveilla kauniista ja tilavasta lastenhuoneesta niitä juttuja en edes mieti. Pinnasänky tulee pakosta meidän sängyn jalkopäähän ja mä en nuku varmaan vuoteen, jos se aika joudutaan täällä vauvan kanssa asumaan. En osaa nukkua samassa huoneessa. Pinnasänkyäkään en haluaisi vaan heti lastensängyn mutta se ei mahdu tänne ollenkaan! Mutta päätin sitten sisustaa keittiötä uudella kattolampulla ja nyt pitäisi saada mies ylipuhuttua Nummen Lokkiin. Katsotaan miten käy kun hän palailee reissulta kotiin :whistle:. Veikkaan häviäväni mutta keksin sitten taas parissa päivässä jotain muuta kunhan olen mököttänyt hetken :LOL::LOL::LOL:. Viimeksi sain kanssa kokoajan "hyviä" ideoita ja joitakin sain läpi, joitakin en. "Parhaat" koski varmasti sitä kun siirsin asunnon vierashuoneesta sohvaa yms. olohuoneeseen ja olohuoneesta vierashuoneeseen ihan itsekseni viikoilla 30 ja risat :whistle:. Pakkohan ne ideat on toteuttaa kun ne saa!!!!

Huimat viikot 15+1 ja edelleen pitää salailla raskautta. Kerron vasta sitten kun lapsen selviäminen on todennäköisempää, jos jotain tapahtuu. Nää vuodot on saaneet vähän jarruttelemaan ja peittelemään asiaa. Tosin jos jotain haluan ostaa niin ostan kun se on vaan materiaa. Ehkä enemmänkin sitten pelkään niitä sääliviä katseita. No mutta tässä jokainen tietää ettei mikään ole ikinä varmaa ennen kuin vauva on sylissä ja sen jälkeen vasta saakin alkaa pelkäämään!!! Seuraavat... ööööö... kaikki tulevat vuodet :headwall:.
 
Pikaisesti huomenet täältä:

Lasten hoidosta sen verran että meidän esikoinen on nyt pian vuoden ja 3 kk ja itse en aio viedä päivähoitoon vaikka pikku kakkonen tulee taloon. Syitä on monia; Me käydään tosi paljon leikkimässä muiden lasten kanssa (siskon luona)kyläillessä, muskarissa jne. etten ainakaan vielä ole katsonut aiheelliseksi siirtyä päivähoitoon. Tyttö tuntuu viihtyvän myös hyvin kotona. Toinen on kuljetusongelma, enkä jaksa edes vielä alata miettimään sitä vaihtoehtoa.

Tietysti jos havaitsen lapsen pitkästyvän kanssani niin sitten tietenkin pitää miettiä uudelleen, mutta tällä hetkellä ainakin tämä järjestely tuntuu hyvältä.

Omaa napaa sen verranettä masu kasvaa hirmuista vauhtia.

Ruusunpiikki 14+5
 
Moikka!!!
Ajattelin tulla tännekkin vilakiseen mitä porukalle kuuluu!!!
Minua ei tuolla listassa ollut surun kohdanneissa,mutta tosiaan maaliskuisissa kyllä silloin kirjoittelin ja nt ultrassa sain ne huonot uutiset, etä masussa ei enään sydän lyönytkään...
No.. Nyt on uusi yritys ollut päällä ja eilen sain plussan, mutta varjostanut sitten kun pikkiriikkisen tullut pyyhkiessä eilen ja tänään verta,että saa nähdä tuleeko tästäkään mitään..
Ens vkolla taas testaileen sitten...

Täällä viikot posahtelee teillä! Ihanaa.. Kyllä itsekki aina miettii että jos olis vielä raskaana niin olis sen ja sen verran viikkoja.. Nyt niitä taitais olla 16 tai 17....
Mutta tsempitykset kaikille loppuun asti ja nauttikaa siitä pienestä siellä masussa!!!!

vaavimasu ja nupuksi jäänyt kulta
 
alle 3v.
-Pienelle lapselle lapsia ympärillä ku on ikävuosia + 2 eli 2v. +2 on 4 lasta. Pieni lapsi ei kestä isoja ryhmiä.
-Erossa olo vanhemmista on pienelle lapselle vaikea.
-Ei koe tulevansa hylätyksi ja saa osallistua perheen arkeen.
-sisarusten välille syntyy lämminsuhde kun osallistuu toisen hoitoon ja saa olla siinä mukana.
- ei joudu infektiokierteeseen ja ei tartuta muita perheenjäseniä niin helposti.

Pari tuntia ja pari päivää viikossa päivähoidossa oleva lapsi nostattaa heti ryhmän kokoa ja voi viedä paikan lapselta joka sitä oikeasti tarvitsee.
Minusta kertoo äidistä paljon jos ei voi ajatella oman lapsensa parasta. Ja kun lapsi sitten kiukuttelee, niin kaikki sysätään päivähoidon syyksi. Teidän lapset ovat pieniä vain hetken, joten antakaa heidän kehittyä rauhallisessa ja ei meluissassa ympäristössä. Päivähoidossa lapsilla oikeasti on kova ääni, kun joutuvat leikkimään isoissa ryhmissä.
Kannattaa ottaa selvää onko olemassa puistotätejä tai jotain muuta kerhotoimintaa, lapsiperheiden kotipalvelua, joilloin voi käydä kaupassa ilman isompaa.

Mun hyvällä ystävällä on 6 lasta ja hän hoitaa lapsiaan kotona. He ostavat välillä kotipalvelusta hoitajan että äiti pääsee käymään asioillaa. Heillä ei ole lähellä sukulaisia.
Lisään vielä että muutama lapsi on jo koulussa.
 
Viimeksi muokattu:
vaavimasu pidän peukkuja :heart: kyllä se vielä tärppää!!!!!

päivähoidosta niin jokaisen omat olosuhteet ratkaisee, mutta itse aikoinaan kahden pienen äitinä tykkäsin siitä että oli touhua lasten kanssa. Erittäin vilkas on vanhempi, ja vahtimista riitti... päiväkotiin meni siis siinä nelivuotiaana ja hänen kohdallaan olisi kyllä ehkä pitänyt laittaa aiemmin sellaiseen osa-päivähoitoon että olisi pikkuhiljaa tottunut.. mutta taloudellisesti se oli mahdotonta. hoito on kallista, ja jos itse on kotona toisen kanssa niin ei tosiaan ollut varaa.... kyllä MARR:in pointti oli mun mielestä ihan asiallinen, pointtina se että 1,5 vuotias on vielä vauva... ja alle kolmevuotiaan paikka ON kotona, se on myös tosi munkin mielestä, mutta kaikillehan se ei ole mahdollista.

dindeivoit kokeilla seuraavaa : kuori ja pilko valkosipulia ja laita sellaiseen verkkopussiin ja lapsen lakanan alle yöksi. Helpottaa kyllä, mutta koko huone/ kämppä lemuaa sitten aikas lailla :D ja kyllä lämmintä sokeroimatonta mehua antaisin vuoden ikäiselle, ei siis mitään kuumaa, vaan hiukan lämmintä, tekee kröhäiselle kurkulle hyvää. nää siis aikoinaan itse testattu. ja se höyrytys on hyvä kans kun tekeen lakanalla vaikka sängyn päälle teltan. jos menee pahaksi ja hengitys alkaa vinkua niin painele ensiapuun pienen kans, siellä annetaan hengittää suppilon kautta avaavaa. ja apu on taattu.
 
Joku oli puhunut pääkaupunkiseudun vaunuliikkeistä ja itse siis asumme Espoossa. Viimeksi vaunuliikkeitä kolutessani huomasin että samoja vaunuja myydään suurillakin hintaeroilla siis ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ja tinkaamalla mekin saimme hinnasta melkein 100€ poies + kaikkea roipetta kaupanpäälliseksi. Espoon lastentarvikeliikkeestä (Niittykumpu) ostettiin sitten vaunut ja sieltä tarjottiin kaikenlisäksi maksusopimusta tarvittaessa jolloin vaunuja siis ei tarvitsisi maksaa yhdellä kertaa.
Minä niistä puhuin, kun Helsingissä tuntuu olevan kovat hinnat. Odottelen että pääse katselemaan hintoja espooseen ja vantaalle ja vertailen niitä noihin nettikauppojen hintoihin. Monissa nettikaupoissa rahti kuuluu hintaan. Ja haluan myös kokeilla vaunujen toimivuutta.

Edellisessä työssäni olen käyttänyt lasten omia rattaita ja monista totesin että en ainakaan tälläisiä halua. Nyt saan onneksi hoitaa eskareita, ei tarvii nostaa eikä pukea (pieniä hoidin 6v.)

Silvia ja Vilianna 14+5
 
Viimeksi muokattu:
Silvia logo: Pakko kommentoida:

"Minusta kertoo äidistä paljon jos ei voi ajatella oman lapsensa parasta."
:LOL::LOL::LOL: Mutta kuka voi sanoa mikä on kenenkin lapselle parasta, tai miksi vanhemmat toimivat miten toimivat?! Voiko kukaan ulkopuolinen oikeasti sanoa ettei tuossa tai tuossa perheessä ajatella lasten parasta, eletä lasten ehdoilla jne. Ellei siis tunne ja oikeasti tiedä asioista!!!
Hoitaako vaikka usean lapsen kotiäiti lapsensa sitten paremmin kuin työssäkäyvät vanhemmat joilla lapsi on pienestä saakka hoidossa? Näin kärjistetysti niin siinä tapauksessa esim. sosiaalituilla elävä äiti jonka ostoskorissa on viiden malboroaskin lisäksi yksi maitopurkki, ja jonka lapset kulkee paskasissa vanhoissa vaatteissa siis on huolehtivampi ja parempi äiti kuin hyvissä ammateissa päivänsä töitä tekevät vanhemmat jotka tarjoaa lapsilleen taloudellisen turvan ja hyvät puitteet... Siis kärjistetysti!!!!

Mulla on ihan liikaa nyt luppoaikaa koneella... :whistle:
 
Päivähoidosta oon vähän niin ja näin-mieltä. En aio itse viedä poikaa hoitoon, kun olen vauvan kanssa kotona. Toisaalta tiedän, että poika tulee täihin täällä kotona, kun ei ole leikkikavereita päivisin. Tää on pieni paikkakunta, eikä täällä ole paljoakaan tekemistä lapsiperheille. Ajattelin, että meidän viikkoja piristävät 4-veen kerho ja painiharrastus, sekä MLL:n ja seurakunnan perhekerhot aamupäivisin. Siinä kaikki oikeestaan mitä täällä voi tehdä. Täällä ei ole puistokulttuuria, koska kaikilla on melkein omat isot pihat ja siellä tekemistä. Poika kyllä tykkää olla hoidossa ja haluaa kovasti leikkikavereita (siis oman ikäisiä). Kun poika oli kesällä 5 viikkoa pois hoidosta, niin se oli ihan helisemässä ja valitti, että haluaa takaisin hoitoon leikkimään kavereiden kanssa. Meillä ei ollut silloin naapurustossa saman ikäisiä, joiden kanssa olis voinut olla vapaa-ajalla. Tällä hetkellä naapurissa asuu 4- ja 6-vuotiaat pojat, jotka ovat tulleet meidän poitsulle tosi tärkeäksi.
Yleisesti olen hoidosta sitä mieltä, että lapsen on oltava silloin hoidossa, kun vanhemmat ovat töissä. Hoitopäivien pituus tulisi minimoida mikäli vanhemmat pystyvät järjestelmään työaikojaan niin, ettei lapsen tarvitsisi olla 10 tuntia hoidossa. Mitä vähemmän hoidossa ja enemmän kotona niin parempi. Toisaalta jos kotona oleva äiti on apaattinen ja päivät kireitä/tylsiä eikä äiti jaksa olla lastensa kanssa (esim. psyk.jutut jne.), niin voi olla lapselle parempi viettää muutama tunti hoidossa leikkimässä toisten lapsien kanssa. Jokainen tekee tyylillään. Minä en veisi "turhaan" hoitoon.

Ipanapiina mä oon sukupuolen selvittämisen suhteen ihan samoilla linjoilla. Joka toinen päivä haluan saada sen selville ja joka toinen päivä päätän jännittää loppuun asti. Katsotaan, kumpi päivä on rakenneultran aikana :D Tietäis vaan peseekö kaikki esikoisen jäljiltä jääneet poikavaatteet vai ainoastaan unisexit ja hommaa tyttövaatetta :D

(.)
Ei ihmeempää, masussa toivottavasti voidaan hyvin. Piitääpä kuunnella dopplerilla äänet :D

GCS15 & masukki rv15+5
 
Tulen vain pikaisesti kertomaan mitä lääkehoidon koulutuksessa sanottiin Panacodin käytöstä. Eräs imettävä äiti oli saanut sitä lääkärin määräyksellä kipuihin. Tämän äidin elimistö pystyi kuitenkin tuottamaan Panacodista satakertaisen määrän vaikuttavaa ainetta ja tämä imetettävä lapsi kuoli sen vuoksi. Ihmiset ovat erilaisia ja toiselle joku lääke ei tunnu misssään kun taas toinen saattaa nukkua niiden vuoksi kaksi vuorokautta putkeen.

Seksihalut edelleen osittain hukassa, mutta ei niin paljon kuin alkuraskaudessa.

Peppioliina rv 17+2
 
Silvia logo: Pakko kommentoida:

"Minusta kertoo äidistä paljon jos ei voi ajatella oman lapsensa parasta."
:LOL::LOL::LOL: Mutta kuka voi sanoa mikä on kenenkin lapselle parasta, tai miksi vanhemmat toimivat miten toimivat?! Voiko kukaan ulkopuolinen oikeasti sanoa ettei tuossa tai tuossa perheessä ajatella lasten parasta, eletä lasten ehdoilla jne. Ellei siis tunne ja oikeasti tiedä asioista!!!
Hoitaako vaikka usean lapsen kotiäiti lapsensa sitten paremmin kuin työssäkäyvät vanhemmat joilla lapsi on pienestä saakka hoidossa? Näin kärjistetysti niin siinä tapauksessa esim. sosiaalituilla elävä äiti jonka ostoskorissa on viiden malboroaskin lisäksi yksi maitopurkki, ja jonka lapset kulkee paskasissa vanhoissa vaatteissa siis on huolehtivampi ja parempi äiti kuin hyvissä ammateissa päivänsä töitä tekevät vanhemmat jotka tarjoaa lapsilleen taloudellisen turvan ja hyvät puitteet... Siis kärjistetysti!!!!

Mulla on ihan liikaa nyt luppoaikaa koneella... :whistle:
Saat tehdä mitä sä haluat. Sä saat tehdä omista lapsistasi levottomia ja kova äänisiä...
Ei se mun päänsärky ole :D . Täällä kun pyydettiin perusteluita, niin nuo on kasvatusammattilaisten perusteluita sille miksi on parempi että alle 3v. on kotona.

Mä tiedän mitä on päivähoito, olen sitä yli 10 v. tehnyt ja voin sanoa että en omaani veisi suuriin ryhmiin ellei taloudellisesti ole aivan pakko. Olen itse saanut viettää kotona onnellisen lapsuuden ja ihan sosiaalinen minusta silti tuli.

Perhepäivähoitoon en omaani veisi ellen tuntisi hoitajaa hyvin. 3v. pph:n varahoitajan näin vaikka mitä. Tosin itse voisin alkaa pph:ksi.
 
Pikaisesti vaan poksumassa käyn kun on niin kiire päivä olevinaan. :D

Dindei Hunaja on kuulemma tosi tehokas yskään ja kurkkukipuun. Eli hunajaa vaan suoraan lusikasta tai sitten esim. veteen sekoitettuna. Kannattaa ainakin kokeilla ellei mitään allergiaa ole! =)

Tuo yskä ja flunssa yleensäkin on todella kurja pienellä lapsella. Meidän poika jo liki 2,5v ja hänellä ollut pari viikkoa limainen, todella ikävä yskä joka alkuunsa valvotti yötkin... Paranemisia teille siis!

Liro ja papunen 13+0 *poks*
 
Saat tehdä mitä sä haluat. Sä saat tehdä omista lapsistasi levottomia ja kova äänisiä...
Ei se mun päänsärky ole :D . Täällä kun pyydettiin perusteluita, niin nuo on kasvatusammattilaisten perusteluita sille miksi on parempi että alle 3v. on kotona.

Mä tiedän mitä on päivähoito, olen sitä yli 10 v. tehnyt ja voin sanoa että en omaani veisi suuriin ryhmiin ellei taloudellisesti ole aivan pakko. Olen itse saanut viettää kotona onnellisen lapsuuden ja ihan sosiaalinen minusta silti tuli.

Perhepäivähoitoon en omaani veisi ellen tuntisi hoitajaa hyvin. 3v. pph:n varahoitajan näin vaikka mitä. Tosin itse voisin alkaa pph:ksi.
Sen verran kommentoin et anoppini on 20-vuotta ollut erityislasten perhepäivähoitaja ja sen lisäksi kasvattanut omat lapset. Hänen mielestä päiväkoti ei ole ollenkaan niin huono paikka. Päinvastoin. Lapset ei myöskään ole kuulemma sen levottomampia tai kovaäänisempiä. Pakko oli lukea hänelle tästä päiväkotiasiasta. Onneksi mä olen itsekin levoton ja kovaääninen, vaikkakin kotihoidossa olenkin ollut! Ei sitten tipu omena kauas puusta ;)

Nyt on pakko jo saada aikaan muutakin kuin koneella istumista. Onneksi on vapaapäivä niin voi surutta käyttää aikansa mihin vaan =).
 
Heippa!

GCS15: Nuo phil&tedsit näyttää kyllä todella käteviltä. En ole harmikseni päässyt kyllä läheltä katselemaan. Pari asiaa askarruttaa mieltä, kuten kun se alin istuinosa näyttää olevan niin alhaalla, että mitäs jos tulee luminen talvi? Asutaan kyllä keskustassa, että auraus on aika pikaista ja meillä ei asuntoon pääseminen ole mitenkään hankalaa, kun rivitalossa asutaan. Ja ne pyörät, kulkeeko talvella tai vähän hankalammassa maastossa?

Vaunuista vielä sen verran, että oiskohan nuo meidän vaunut maksaneet uusina 400 e, briot 2008. Ja juuri värin puolesta niin edulliset. Minusta myös noihin brioihin saa kääntyvän heittoaisan ja se onkin ainut asia mitä olen harmitellut noissa, että en silloin sitä ottanut.

Päivähoidosta: mä vein esikoisen ryhmikseen, kun hän oli vuoden ikäinen. Aloitti niin, että vuoden ajan oli 10 päivää kuukaudessa ja loput kuusta isovanhemmilla, kun itse lähdin töihin. Se toimi meillä ihan hyvin, ja esikoinen on kyllä varmaan sosiaalisin lapsi jonka tiedän, joka puhuin jo puolentoistavuoden iässä lauseilla :D En usko, että siitä hänelle on haittaa ollut. Kuitenkin itseä jäi harmittamaan, etten käyttänyt paremmin hyödykseni aikaa pienen kanssa ja kun kuopus syntyi, sanoinkin miehelle että nyt pidänkin pidemmän vauvaloman ja se on tosiaan jatkunut nyt tähän päivään saakka vaikka ei ole edes vauvaa enää :LOL: Esikoinen pysyi kuopuksen aikana tarhassa kahtena päivänä viikossa ensin kolme tuntia ja lopuksi kuusi, mutta hän olikin jo neljä kuopuksen syntyessä, että hän halusi itsekin jo mennä viettämään aikaa sinne. Nyt tulevan vauvan kohdalla aion pitää kuopuksen kotona kansamme ja esikoisella onkin sitten eskari neljä tuntia päivässä. Meillä on asiat niin onnekkaasti, että molemmat isovanhemmat asuvat lähellä ja en ole arastellut heiltä pyytää apua milloin mistäkin. He ovat myös onnekseni lapsirakkaita ja välittävät kyllä lapsistamme, joten en usko että hoitoapu silloin tällöin rasittaa heitä kovasti. Uskon myös, että he rikastuttavat lastemme elämää ja olen kyllä todella onnellinen ja kiitollinen, että on noin ihanat mummot ja papat :heart:

Seksistä: hiivan jälkeen ei ole tehnyt mieli kyllä yhtään. Paikat tuntuu edelleen aroilta ja kävinkin tänään uudestaan labrassa että joskus sielllä vielä hiivaa olisi. Todella ärsyttävä vaiva!!!! Mulla ei ilman raskautta ole yleensä hiivaa ollut, mutta jotenkin tää raskausaika aina altistaa sille, rasittaa :kieh:

Yskänlääkettäkin on sellastakin kuin expigen, saa antaa yksivuotiaasta ylöspäin. Ja raskaanakin saa ottaa.

Vaavimasulle myös onnea odotukseen! Itsellä edellinen oli siis keskenmeno ja tässä raskaudessa verenvuotoa ollut kolme kertaa ja kaikki kuitenkin ollut hyvin, toivottavasti sinullakin. Mietin itse voisiko se edellinen keskenmeno vaikuttaa juuri tuohon verenvuotoon, kun minullakaan ei siihen mitään syytä löytynyt.

Nyt ruuanlaittoon, ihanaa odotusta kaikille :wave:

Mindi83 13+0
 
Heippa tytöt!

Hoitopaikasta
Hyvin huomaa kuinka mielipiteet jakautuvat sen mukaan mikä tilanne kullakin itsellä on!!
Tämähän on hyvä sillä me kaikki olemme sitä mieltä että koemme olevamme omille lapsillemme niitä parhaita äitejä ja että olemme jokaisen tilanteen huomioonottaen arvioineet että kyseinen tilanne on hyväksi lapsillemme!! Kaiken tämän kärjistyneen keskustelun keskellä tämä on todettava!!
Täytyy antaa jokaiselle meistä papukaijan merkki siitä!!

Lisäisin hieman vielä omia mielipiteitäni sillä täällä monet puhuvat kuinka ovat nähneet sitä ja tätä urallaan tai hoidoissa. Voin saoa että jos tulisitte välillä kotiimme katsomaan meidän pojan tempauksia niin kauhistuisitte. Hän keksii kaikki kataluudet. Jos näkisitte hänen tekevän samaa tarhassa syyttäisitte varmaan tarhantätiä, mutta ehei hän on kyllä jo kotona ollut samanmoinen jäärä. Itse en ota kantaa isoihin ryhmiin, itsellä kävi hyvä tuuri kun sain lapseni perhepäivähoitoon jossa on 3lasta omani lisäksi. Hoitajalla on 40vuoden kokemus alasta. Hieman itse pohdin hoitajan ikää koska kuten kokemuksesta voi päätellä on ikäihminen. Hyvin silti on pärjännyt pienten kanssa. En tunne hoitajaa hyvin mutta olin kolmena päivänä tutustumassa ja sain hänestä hyvän kuvan; hellä mutta ehdottoman tiukka; ei muuten pärjäisi lapsilauman kanssa jossei saisi heidän kunnioitustaan ja täten uskomaan omaan sanaansa. Haluan kuitenkin korostaa että on loistokasta jos on kotona kahden lapsen kanssa eikä tarvitse miettiä hoitopaikkoja -tämä on tietysti se ykkösvaihtoehto meillä kaikilla, mutta aina elämäntilanteiden mukaan mennään!

Tämä kiivas keskustelu kertoo hyvin sen kuinka tärkeitä asioita nämä ovat meille kaikille -omien lasten onnellinen lapsuus!!

A 14+4
 
Sen verran kommentoin et anoppini on 20-vuotta ollut erityislasten perhepäivähoitaja ja sen lisäksi kasvattanut omat lapset. Hänen mielestä päiväkoti ei ole ollenkaan niin huono paikka. Päinvastoin. Lapset ei myöskään ole kuulemma sen levottomampia tai kovaäänisempiä. Pakko oli lukea hänelle tästä päiväkotiasiasta. Onneksi mä olen itsekin levoton ja kovaääninen, vaikkakin kotihoidossa olenkin ollut! Ei sitten tipu omena kauas puusta ;)

Nyt on pakko jo saada aikaan muutakin kuin koneella istumista. Onneksi on vapaapäivä niin voi surutta käyttää aikansa mihin vaan =).
Pph on pikkasen eriasia ku 15 lapsen pientenryhmä, missä virikelapset korottavat lapsi määrää :whistle:
Erityislapset ovat yleensä yli 3v. lapsia ja heillä on päivähoidossa joko 2 tai pahimmassa tapauksessa 3 paikkaa. Tai ovat jo valmiiksi pienennetyssä ryhmässä. Tervemenoa tutustumaan päivähoidon arkeen muuten ku viemällä se oma sinne aamulla. Siinä ei saa vielä kunnon kuvaa.

Meillä on töissä monesti ollut puhetta siitä että nykyajan lapset ovat todella kovaäänisiä ja myös henkiläkunnalla alkaa kuulo alenemaan. Ja kyllä 23 lapsen ryhmässä lapset ovat varmasti paljon levottomampia ku pph:ssa. Näitä kahta päivähoidon muotoa ei voi verrata edes keskenään.
 
Mindi83: Missä vaiheessa sulla on ollut noita vuotoja ja mimmosia? Itsellä nyt pari viikkoa (ekaa kertaa ikinä raskausaikana) ja syytä ei kanssa löytynyt. Jatkuu vaan väri ja määrä vaihdellen.

Silvia Logo: Niin no hänelle yksi lapsi tuli alta 2 kk ikäisenä... Tosin liian nuorihan tuo mustakin on hoitoon mutta siitä on kiittäminen lapsen äitiä, että nämä halusivat vielä iltatähden eli mun miehen =). Lapsia oli kuulemma yleensä 4 ja sitten saattoi olla lisäksi iltapäivähoitolapsi. Sitten taas joskus joku lapsi kattoi kahden paikan ja tuolloin oli vain 3. Vaihteli lasten mukaan kuulemma.

Meillä ei päiväkotiryhmä ole iso (pienten ryhmässä max 12 ja 3 hoitajaa - koko päiväkoti 2 ryhmää/6 hoitajaa) eikä varsinkaan meluisa. Päinvastoin siellä on aina niin hiljaista, että ihmettelee missä kaikki on :LOL::LOL::LOL:.

Ihanaa jos on vielä sellaiset isovanhemmat jotka jaksaa hoitaa ja olla mukana!!! Meillä nuo alkavat olla jo vanhoja ja myös kaukana niin tätä etua ei ole. Tosin tiedän myös isovanhempia joilla ei olisi terveydellisiä/ikäsyitä mutta ovat kuulemma jo lapsensa hoitaneet, eivätkä hoida ikinä! Huomaa sen kun meillekin nuo saapuvat niin poika onkin mamman ja pappan pojan sijaan vain ja ainoastaan faffan poika =)
 

Yhteistyössä