Maaliskuun muruset 2011 *elokuussa*

Littledeath Parasetamolia parempi käyttää raskaus/imetysaikana, eli panadolia tms, ei buranaa tai muuta iboprofeenivalmistetta :)

Ja tuo eritteiden haju.. mulla ei koskaan ole veri ällöttäny, mutta tänään ku ensiavussa ähläsin avoneulalla verinäytettä nii hyi hemmetti ku se veri haisikin pahalle :x Ja jotkut ihmiset ihan itessään levitti semmosta hajuntynkää, että huoneen tuuletus oli välttämätöntä.. Yleensä en kyllä ees kiinnitä moisiin asioihin huomiota :xmas:

Tänään meinasi paniikki iskeä. Alavatsa ja alaselkä kipuilee melko paljon ja olin jo ihan varma, ettei tämä ole enää normaalia. Lisäksi takareisiä särkee, muilla vastaavaa? No googlettelin tietysti ensin ja päädyin lukemaan kohdunulkoisesta raskaudesta. Siinä kyllä kai käsittääkseni yleensä myös vuotoa. Eihän siinä hysteerisessä mielentilassa muu auttanut kuin soittaa päivystykseen, josta sain kätilön kiinni. Se vain sanoi, että kovatkin kivut on ihan normaaleja ja kotona voin seurailla tilannetta. Ja vaikka tulisi vuotoa, niin ei tarvitse päivystykseen lähteä, jos vain kestän kivut kotona.

No ei kai ne mitään voisi tehdäkään jos tässä keskenmeno olisi tuloillaan, mutta olisin halunnut varmuuden, ettei ole kohdunulkoinen. Toisaalta ei kai ne voi kaikkia hysteerisiä raskaana olevia sinne ottaa tarkistuttamaan, että kaikki on hyvin. :LOL:

Nyt on kuitenkin jo parempi, enää särkee alaselkää ja reisiä. Kai tämä tästä. On tämä alkuraskaus kyllä piinavaa.

Iidapiida ja Murunenrv 6+2 :heart:

Iidapiida, luin jostain, että jollain ei kohdunulkoisesta tullut edes vuotoa, mut kivut oli kovat. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin :hug:

No, mä en ole vielä ainakaan kokenut mitään ylikovia kipuja, eikä vuotoakaan ole tullut. Tiistaita vaan odotellaan, että pääsee varhaisultraan.

Miirunen, täällä myös painoa tullut jo pari kiloa, mut taitaa johtua turvotuksesta. Myös painoa on muutenkin extrasti, mutta mä en häpeile itseäni. Ei ole mitään syytä :) Kyllä sinäkin kelpaat miehellesi sellaisena kuin olet ja tulevat kilot ovat ihan normaaleja raskausaikana =)

innoM + (?) 7+0 =)

Laitan vielä otteen tosta mitä luin, kun muistin sen lukeneeni tänään 8/2010 Vauvalehdestä (niin ja miten se olikaan, että raskaana unohdeltiin asioita :D ).

".. Kuvotuksen tunnetta ja alavatsalla tuntuvaa epämääräistä kipua hän piti tyypillisinä alkuraskauden oireina, mutta soitti kuitenkin neuvolaan ja kysyi asiasta. Vuotoa ei ollut, joten kipu johtui vain kohdun kasvamisesta, siellä sanottiin.

Kun kipu 9.rviikolla paheni, Laura lähti kesken työpäivän neuvolaan ja sieltä edelleen terveysk. päivystyksen kautta naistentautien p.klinikalle. Sairaalassa selvisi, että hänellä oli keskenmeno, mutta verta ei valunut ulos vaan sisälle vatsaonteloon. Hänen vointinsa heikkeni, verenpaine laski ja sydämen syke alkoi nousta. Lähes pyörtymäisillään oleva nainen kärrättiin lopulta leikkaussaliin laparoskopiaa eli vatsaontelon tähystystä varten. Vasta myöhemmin Lauralle selvisi, että kohdunulkoinen raskaus voi jos olla hengenvaarallinen"

Toivottavasti kukaan ei saanut nyt pahaa mieltä tms :ashamed:

Iidapiida, nyt kun muistelin, niin mullakin on välillä kipu heijastunut jalkoihin, mutta aina mennyt nopeasti ohi.

pahoinvointia täälläkin tänään..rannekkeesta huollimatta!ranneke on vienyt eto-olon hyvin pois, mutta tänään meinas tulla ylös asti..kesti monta tuntia ja koitin vaan sinnitellä ja olla ajattelematta ja pähkäilin miten pystyn olemaan loppupvn töissä :$ . kenellekkään en voinut sanoa, kun en halua asiasta vielä kenellekkään puhua, pelkään niin keskenmenoa..Nälkä oli hirveä, mutta kun sain ruuan nenän eteen, niin oli työ ja tuska sitä saada kurkusta alas! :eek: . Lasten lepohetkellä nukahdin heti ja laspet ei siis tietenkään nukkuneet, vaan tirskuivat mulle kun olin unikeko B) .Työkaveri vaan naureskeli et taisin olla tosi väsy.. Paniikissa odotan, miten ihmeessä pysyn hereillä yövuorossa tulevana sunnuntaina.sammun kuin saunalyhty yhdeksän jälkeen joka ilta! Täytyy kai jotenkin salaa torkkua kun paperihommat on saanut tehtyä.. :ashamed: Rinnat on edelleen kipeät, luulin jo helpottaneen , mutta ei! tosin pahin turvotus niistä on lähteny. Räjähdysvaara on kokoajan, hermot palaa ihan kaikesta ja tosiaan annan kuulua :D !Senkin oon huomannut että ihan kaikki ärsyttää! siis kaikki! sama juttu oli pojasta viimeksi, tytöstä tällaista ei ollut (varmaan sen takai että oksensin vksta 6 vklle 17 kokoajan, niin en kerennyt ärsyyntymään..)
hapanta, suolaista ,kirpeetä tekee mieli, taitaa siis poika olla taas tulossa, vaikka sitä tyttöä tilasin :D ( paitsi tietysti jos tämä on erilainen tyttö).
neuvolaa en ole edelleenkään saanut varattua, haluisin vaan ihan ensin ultraan katsoon onko siellä mitään/ kaikki kunnossa ja vasta sitten mennä neuvolaan. Mitähän helsingissä/ vantaalla maksais yksityinen ultra ja kannattaako sinne mennä esim vk 7+1, että varmasti näkyy kaikki???turhauttavaa maksaa hirveitä summia jos ei ole edes varma että sykkeet yms näkyy!!
kike + pikkupieni 6+3

innoM: Kiitos kun kopsasit tuon. Tää on niin vaikeeta, kun ei tiedä missä se raja menee kipujen kanssa, että mikä on normaalia ja mikä ei. Ei se tän päiväinen nyt mitään järkkyä kipua ollut, voimakkaampaa vain kuin aiemmin. Mutta mistäs näistä tietää.
Tää mun reisikipu ei vaikuta siltä, että se säteilisi sinne, vaan vaikka mahakivut hellittävät, niin reisiä särkee ja jomottaa edelleen. Jostain luin, että se voisi johtua huonontuneesta verenkierrosta.

täällä alkaa ilmeisesti pahimmat alkuraskauden oireet helpottamaan..Ei etoa enää niin pahasti ja väsymyskin alkaa jo helpottamaan..Mulla on aikaisemmissakin raskauksissa näihin aikoihin oireet helpottuneet ja pystyy kohta jo tästä nauttimaankin..Rinnatkin ovat alkaneet vihdoin paisua, mukavaa näin AA-kuppilaisena kun niihin tulee jotain täytettäkin..Ainoa mikä tökkii on vatsan toiminta..ei siis toimi ollenkaan ja turvotus on ihan kauhea...Ensi viikon keskiviikkona olisi nt-ultra ja sen jälkeen on se veriseulontakokeiden otto. Ekassa raskaudessa vuonna 2007 ei ollut tätä veriseulonta juttua, mutta sitten -09 olikin, joten nopeasti ne käytännöt muuttuu..

Mies osallistuu meillä kaikkeen lastenhoitoon ja muutenkin kotitöihin. Esikoisen aikaan harjoittelimme yhdessä lapsenhoitoa ja toinenhan meni sitten jo rutiinilla. Pidän myös tärkeänä että mies osallistuu lapsen hoitoon heti ja yritän olla neuvomatta, kumpikin tekee niinkuin itse parhaaksi näkee.

Nimiä ei todellakaan olla vielä mietitty..Kunhan ees näkis ensin että siellä jokin oikeasti kasvaa..No keskiviikkonahan se selviää.

Kestoilusta ei tulisi meillä kyllä mitään..En ole asiaan sen paremmin perehtynyt ja hatun nosto niille jotka sitä jaksavat..

Vaunut oon miettinyt miten sitä kolmen lapsen kanssa pääsee liikenteeseen..Esikoinen on maaliskuussa jo kolme ja jaksaa kyllä kävellä, mutta tyttö on vasta 1,5 vuotias..en raaskis millään ostaa tuplarattaita kun se kuitenkin on aika pieni hetki mitä niitä käytetään..No, pitää miettiä..Ehkä vauva kulkee kantoliinassa ja tyttö rattaissa..Harvoin me leikkikenttää kauemmaksi kävellään..Ja muutenkin liikun aika harvoin lasten kanssa yksikseni missään..Johtuen tuosta esikoisesta joka lähtee juoksentelemaan milloin mihinkin..

Kahvi ennen lapsia vetelin kahvia ihan mielettömiä määriä päivässä..Ekan raskauden myötä se vähentyi huomattavasti..Nyt raskaana ollessa kahvia vain aamulla ja joskus iltapäivällä max 1 kuppi..Muuten rupeaa yököttämään..

muikkunuu79 & asukki 10+1

Iidapiida, eipä kestä =) Mä luulen, et se rajaa menee siinä, et sä et pysty todellakaan liikkumaan niiden kipujen takia. Siinä mä kuvittelen rajan ja varsinkin jos se KOVA kipu kestää kauan (sanotaan 15minuuttiakin). Siinä vaiheessa mä alkaisin jo soittelemaan lääkärille ja ottamaan autoa perseen alle. Toisilla on korkeempi kipukynnys, kuten mulla. Mä kestän paljonkin kipua, mut nyt raskaana ollessa en kuvittele kestäväni, jos kovia kipuja tulee, vaan soittoa eteenpäin vähintään.

Ihanaa, kun jo perjantai-ilta =) Enää kolme päivää ja sitten ultraan. Nopeesti se aika varmaan menee. Mä niin toivon, että kaikki olis hyvin. Mä varmaan itken silmät päästä kävi miten kävi :whistle:

Hellou! :wave:

Jaahas, kovasti on täällä erilaista juttua erinäisistä asioista ollu!

Taidan mennä heti omaan napaan ja kommentoida samalla mitä tääl on yleisesti puhuttu...

Tänään oli eka neuvola ja LA menkoista olisi sitten 1.3. Varhaisultran mukaan olisi siis pari pvää enemmän, mutta katsotaan mitä sitten np-ultrassa sanotaan. Ei sitä la:ta muutaman pvän takia siirretä. Np-ultra siis ei ens mut seuraavalla vkolla. Veriseulaan ja rutiiniverikokeisiin (eli HIV, Hepatiitti-B ja kuppa + veriryhmä) heti maanantaina. Kaikkiin seuloihin siis aion osallistua. Ja täällä siis saa tämän 12 viikon ultran myös ilman niskaturvotusmittausta halutessaan. Sydänääniä ei kuunneltu, odotin sitä kyl kovasti! Nlatätskällä oli joku ikivanha rousku jolla ei kuulemma kuulu ku aikasintaan h12! :kieh: Mut lippua ja lappua tuli!

Mäki jo luulin et oireet alkaa pikkuhiljaa helpottaan, mut pah!! Väsy on järkky! Vaivoin pääsin aamulla ylös sängystä. Klo 12 oli se neuvola, sit söin ja nukuin/makasin yli 2h sängyssä. Ja senki jälkeen olo ollu ihan uuvelo. Nii ja huono olo tuli ku heräsin. Sellasta kuvotustahan mulla on ollu, oksentanu en oo ku yhtenä päivänä, mut tais johtua ennemmin kovasta päänsärystä.

Tissit on kans kipeet. Ja räjähdysvaara on ilmoilla täälläki koko ajan! Ja herkästi asiat mättää!! :kieh: Vaikkei ois mitään syytä, ja kiukuttaa... Masu on turvoksissa ja pömppö!

Kahvia en juo ollenkaan. Vaunuja ollaan mietitty, ostetaan vasta varmaan veronpalautusrahoista. Jotkut tukevat, isopyöräset, hyvät ja ollaan valmiit sijottaan niihin vähä enemmänki. Kestoilua mietin, mut ei taida olla mun juttu.

Jaahas, josko lähtis pistään nenänsä viel ulos ennenku sänky taas kutsuu!! :D

Voikaahan toverit hyvin, ja toivottavasti verenvuodot ja kivut ovat vaan säikäyttäneet ja kaikki pienellä hyvin!! :)

Anna 10+3

Iidapiida ja InnoM :
Noista kivuista! Mulla ei ole ollut kohdunulkoista. Mutta ekassa raskaudessa, (joka siis oli IVF:n tuoresiirto, josta lähti kaksosraskaus) mulle kehittyi hyperstimulaatio. Eli munasarjat kävi kiepeillä, ne punktioidut rakkulat kasvoi ja lopulta räjähteli mulle vatsaan, aiheuttaen pientä sisäistä verenvuotoa. Ja voin kertoa, että se kipu oli kammottava. Mä luulin, että kuolen. Se alkoi ihan yhtäkkiä keskellä yötä, ja paheni niin, että mies lähti kymmenessä minuutissa viemään mua ensiapuun, ja siellä olin jo kivuista melkein tajuton. Se oli pahempaa kuin synnytystä, kovinta kipua mitä olen tuntenut. Toisella kertaa (mut kotiutettiin välillä ) lähdinkin sitten ambulanssilla. Ja vielä kerran sairaalassa ollessa niitä puhkesi, ja silloinkin oksensin kivusta ja hyperventiloin vaikka suoneen pistettiin vahvoja kipulääkkeitä.
En tietysti pysty sanomaan, että teidän kivut olisi turvallisia, ettei kannattaisi yhtään olla huolissaan tai muuta. Mutta noin kuvitella, että ne kivut kohdunulkoisessa on suurinpiirtein samanlaisia.
Myös ystäväni, jolla oli kohdunulkoinen, vietiin ambulanssilla, ja ennen kuin ehtivät sairaalaan sille pumpattiin ilmeisesti morfiinia.
Tietysti ne kivut on kovimmat vasta silloin, kun se tilanne "räjähtää" käsiin, joten suhteellisen koviin kipuihin kannattaa aina reagoida ajoissa. Ja vielä antaisin neuvoksi, että jos on oikeasti niitä kovia kipuja, niin ei sinne ensiapuun kannata soittaa, vaan marssia paikalle. Sillä niiden vastaus puhelimessa on aina " pikkuviikkoisille", että mitään ei voida tehdä ennen viikkoa 22 tai mieluusti 24. Kokemusta on :| Jos kipuja on, ja huolettaa niin menkää näytille. Vaikka oisikin turha käynti!

Ipanapiina

Iidapiida: Kannattaa suosiolla vaan marssia paikalle ja vaikka liioitella kipuja, niin saat mielenrauhan. Niin mä tein, kun oli 100 varma, että oli kohdunulkoinen niinkuin olikin. Mutta ootko varma, että kipu ei johdu selästä? Kun kerran takareisiin sattuu? Mulla ainakin heijastuu selkäkivut takareisiin ja myös nyt raskauden aikana alavatsaan.
Itsellä kohdunulkoisessa kivut oli ihan järkyt. Oli kuin toispuoleinen synnytys ja sattui toiseen etu- ja sisäreiteen ja kainaloon saakka. Vähän oli verta vuotanut vatsaonteloon, niin se veri jotenkin ärsytti sitten siellä ja siitä kivut johtuivat. Mutta kyllä se kipu on sitten sellaista, että sen tunnistaa takuuvarmasti epänormaaliksi. Jos tulee hartiapistosta, niin sitten pitää kuulemma mennä jo ambulanssilla...
Mutta sun mielenrauhan takia kannattaa tosiaan marssia sinne päivystykseen ja valittaa oikein kunnolla, niin kyllä ne sut katsoo! :)

Ja sitten muihin asioihin:
Mies tuli alkuillasta kotiin melkein viikon reissun jälkeen ja intouduttiin siinä sitten heti sekstailemaan. Mutta voi vitsi mikä kipu!!! Ihan niinkuin joku olisi revennyt tuolta vasemmalta ja se jäi sitten jomottelemaan vieläkin. Mitään vuotoa tms ei ole ollut sen jälkeen ja kipu kyllä hellitti sen karmivan repäisyn jälkeen heti seksinkin aikana.
Voiko niitä repäisykipuja tulla tollai yhdynnän aikanakin? Vai mikä siellä nyt repesi? Muuten mulla ei vielä pahemmin niitä ole ollut, välillä aina pistää vaihtelevasti molemmin puolin kohtua. Mutta kohta vissiin alkaa olla ne viikot, että kohtu aloittaa sen kunnon kasvun ja alkaa repimäänkin.

taas vaihteeksi huolestunut Marble :/ 7+0

Iidapiida: Kohdunulkoisen kivut on, kuten täällä on jo monet kertoneetkin, aivan hirveät. Usein pyydetään kokeilemaan 1g panadolia ja sitten miettimään helpottiko. Jos lääkkeestä ei ollut mitään apua, voi miettiä onko kaikki hyvin. Kohdunulkoisesta raskaudesta kipu heijastuu erittäin yleisesti ns hartiapistokseksi eli kivuksi olkapään seudulla. Kipu ei mene ohi vaan pahenee. Kohdun kasvukivut ja erilaiset venymiskivut saattavat heijastua reisiin ja minulla esim supistukset tuntuivat pahimmin nimenomaan reisissä. Emme tunnista sisäelimissä tapahtuvaa kiputuntemusta ja sen takia kipu tuntuu muualla. :) Toivottavasti jotain selvää sai sepustuksesta, ja toivottavasti kaikki on kohdallasi hyvin (luottavaisin mielin olen).

Marble: Repäisykipuja voi tulla ihan mistä vaan ja ihan milloin vaan ja kyllä saattaa olla melkoisen kovaakin kipua. Mulla ainakin pistää ihan kaksin kerroin. Niin ja aika karsee naapuri teillä, meillä onneks naapureina muita opiskelijoita ja lapsiperheitäkin paljon että ei tollasesta ole tietoakaan.

Kahvista: Mä juon yleensä 2-5 kuppia kahvia päivässä, riippuen tilanteesta. Kotona ollessa keitän aamulla, koulussa ja töissä saatan juoda enemmän. Nyt olen juonut aamulla ison kupin jonka lasken 2 kupiksi. Ennen sitä kyllä pyrin syömään jotain, koska muuten voisi tulla huono olo. Esikoisen raskausaikana mieli ei tehnyt kahvia lainkaan, nyt juon kyllä pienissä määrin, jossain vaiheessa tulee kyllä stoppi vastaan. :)

ON: Mulla on taas selkä ollut tänään tavallista kipeempi ja pitäiskin ton miehen hieroa sitä. Ikävää, kun ei voi istua eikä seistä eikä oikein maatakaan. :LOL:

Kiitos vastauksista. :) Täytyy tosiaan marssia sinne päivystykseen etukäteen soittelematta, jos kivut vielä tästä yltyy. En oikein pysty paikallistamaan kipua, kun särkee tosiaan koko alavatsaa ja -selkää, ihan tuolta alhaalta. Kipua tuntuu myös alapäässä, sellaista jomotusta, en sitten tiedä onko se jossain kohduunsuulla vai miten se voi sinne säteillä.

Henkisesti tämä kipu on paljon raastavampaa kuin fyysisesti. Voi kun tietäisi että pienellä on kaikki hyvin niin kestäisin millaisia kipuja vain!

pihpuu: Kirjoitettiin samaan aikaan viestiä, niin jäi sinun kommenttisi noteeraamatta. Ei tämä tosiaan mitään helvetillistä kipua ole, joten kai tässä voi suht huoleton olla. Kun vaan pystyisi! Panadolia se kätilö käski ottamaan, mutta en mä uskalla kun sitten en välttämättä pysy enää tilanteen tasalla kivuista, mieluummin kärsin niistä.

Iidapiida: Toivottavasti kaikki on hyvin. Ikävää kun on noinkin kovia kipuja.. eihän siinä voi olla huolehtimatta. Kannattaa kuitenkin ottaa sitä särkylääkettä, ei se kivun kanssa kestäminen auta. Jaksamisia! Niin ja jos kipu ei vaan lopu niin saahan sinne päivystykseen mennä.. Liioittelu ei kuitenkaan ole hyvä lähtökohta (yhden harjoittelun tehnyt naistentautien päivystyksessä). Rehellisyys maan perii.. :D

Pikasta merkkailua vaan..

Noihin kipuihin kommentoisin äkkisältään että kyllä mullakin on ollut melkosan koviakin kipuja. Olen tosin laskenut ne kohdun kasvukivuiksi. Millon särkee selkää milloin vattaa niin että kipristää. Minulla kyseessä ei voi olla kohdunulkoinen kun olen käynyt ultrassa ja oikeessa paikassa pieni oli eli voi siis johtua muusta. Mistä siihen en osaa vastata mutta toivottavasti minulla ja kaikilla muillakin on masukeilla hyvin asiat :heart:

Piti kirjottaa enempi mutta kun olin saanut melkein kaikki luetuksi mies soitti että liikenteessä oli joku humalainen ajanut meidän auton perään. Lähtenyt pakoon ja peruuttanut takxin ryttyyn ja paennut moottoritietä väärään suuntaan. No uusi auto on tilattu tehtaalta mutta mitenhän meidän vaihdon käy autolla. Samperi mitä kusipäitä!!! Onneksi ei oltu pojan kanssa kyydissä eikä miehellekkään kummempia sattunut. Rattijuopoille pitäisi laittaa samantien vankeusrangaistus ja todella kovat rapsut :kieh: :kieh: Nyt nukkumaan... Huoh!

Dindei + pikku 10 +6

Ei siis ainakaan kipujen perusteella pitäisi tässä osoitteessa olla hätää. Mitään särkylääkkeitä en ole tarvinut ja kivut lähteneet aina pois. Nytkin on tosi kivuton olo, mut rinnat kipeet. No, onneksi tiistaina näkee miten asiat on. Enää muutama päivä.

innoM + (?) 7+1 =)

Hei taas kaikille!!!

Oltiin kesälomareissulla puolitoista viikkoa ja nyt tämä viikko ollu sitten niin kiireistä että ei ole joutanut täälläkään käymään :p .Kauheasti oli tekstiä tullu,et kaikkea en kerinnny/jaksanu alkaa lukemaan...

Reissussa oli kivaa vaan kyllähän sitä on ollu väsyny...Vaikka sielläkin nukuin enemmän kuin kotona normaalisti,ni silti alkuviikko meni ihan sumussa.

Kivuista ollu puhetta täällä...Mulla ei koskaan ole sen kummempia kipuja ollu alussakaan,et ensimmäisisä raskauksissa ei osannu pelätäkään mitään,mut kun vanhemmaksi ite tulee ja lukee kaikesta ja kuulee,ni on alkanu itellekki niitä "mysteeri" kipuja tuleen :) ,jotenki tuntuu et mulla ne on lähinnä korvien välissä,tulee vaan helposti paisuteltua niitä (varsinki jos sattuu yksin sillä hetkellä olemaan).

Ikää mulla tosiaan on se 28 tällä hetkellä,et sen voi lisätä tonne etusivulle...Neuvola-ajan hommasin ennen lomaa ens viikolle,kun sitä hiivaa alko taas pukkaan,ni soittelin josko saisin jonku reseptin,niinhän se lääkäri oli sit kirjottanu jonku 14 vrk:n reseptin...pitää kokeilla seuraavaan sit,tähän kerkesin ostaa gynodaktariinit (joita ei sit olisikaan saanu käyttää...)

(.) Ihan hassua kun en enää muista millä viikoilla mennään :D veikkaan jotain 7+,mut oikeesti reissussa meni niin päivät sekasin ja vaihtopäivästä ei muistikuvaa niin ei ole hajuakaan :D . Muuten olo on mitä mainioin,jos ei oteta lukuun tätä väsyä...Niin ja siellä reissussa meinas kuvotus ottaa vallan,mutta nyt olen saanut sen jo paremmin hallintaan ( ei tarvitse navettaan ottaa taskuun mandariineja kuten toisessa raskaudessa :LOL: )

Huhh huhh,eiköhän tuossa tullu taas tälle päivää tekstiä,jos kerkeis useemmiki täällä roikkumaan =)

Axda ja yhä nimetön 7+?

Mä en noihin kipuihin ole onneksi tarvinnut lääkkeitä. Ne saattaa olla yhtenä päivänä ja sitten taas ei moniin päiviin ole mitään.
Paha olo alkaa jo onneksi pikkasen helpottaa. No oksensin pyykkejä lajitellessani, mutta ukon pyykit on niin :x ku hikoo niissä vaatteissa koko päivän.
Ihana kun ei tarvii yöllä herätä pahaan oloon ja töissäkin saa sen pidettyä lähes aisoissa ku o välipala keksejä kaapissa. Onneksi meidän päiväkodissa myös aikuiset saa ottaa välipalaa, ni helpottaa mun oloa.

Rinnat kyllä ovat kipeät. Juoksin yksi aamu rappusia alas ja kun nää isot tuppaa silloin liikkumaan enemmän, ni voi jessus ku sattui. Välillä ei tarvii ees liikkua ku sattuu kamalasti.

Ultraan on vielä 3 viikkoa. En ajatellut mennä yksityiselle, ellei tule jotain tosi pahaa ongelmaa.

Silvia + Vilianna 8+3

Pikaisesti tulen kysymään hiivasta. Itse kärsin vaivasta ja eilen sit hoitelin sitä omatoimisesti Canesten-puikolla. Nyt jostain luinkin ettei olisi saanut käyttää ennen rv12. Ou nou... mitähän pahaa olen saanut aikaan?

Peppioliina & rv 10+3

Hei pitkästä aikaa!! Olen ollu lomalla tän viikon, onneks.. Ihan kauhea olo on 24/7.. :x Oksentanut en ole mutta äklö olo on koko ajan..

Mistäs kaikesta olikaan ollu puhetta.. Ainakin kahvin juonnista oli, mä juon korkeintaan 2kuppia per päivä joskus tosin ei mee ollenkaan..
Kivuista täällä on ollu ilmeisesti repäisykipuja jonkin verran muuta kipua ei oo kyllä ollu, onneks. Niin "hyvin" on takaraivoon jääny mieleen ton tm:n kivut.. :ashamed:
Seulonnat musta tuntuu että osallistutaan kaikkiin..

Ja sit hieman omaa napaa.. :heart:
Juup eli loma alkoi maanantaina mut mun piti lähteä töistä pois jo torstai aamuna ku ei yksinkertaisesti pystyny olemaan yökkimättä ja vatta oli aivan sekasi.. Sanoin pomolle että vastatautia, sillä verukkeella lähdin kotiin. Tän jälkeen onkin äklö olo tosiaan 24/7 vaikka söisin kuinka.. Ja totta tosiaankin mä SYÖN.. :eek: Oon nyt ainakin 2 päivänä syönyt ainakin 3lämmintä ruokaa ja siihen vielä välipalat ni eikun mun mahaa huutaa tyhjyyttään.. :p Ukko jo nauro että mä syön meidät perikatoon.. ;)
Torstaina olis sit ultra, pikkasen meinaa olla perhosia vatsassa.. Ja kaiken "hyväks" mut ultraa sama nainen joka totes viimeks tm:n, ja täytyy sanoa että tältä naiselta ei heru empatiaa.. :ashamed: No onneks mies tulee mukaan, tällä kertaa.

*muoks. olen siis töissä kotihoidossa, ni ei viiti siellä asiakkaitten luona yökkiä.. Ja tästä tulin vielä mieleen että mä varmaan joudun maanantaina kertoo töissä jos tää olo jatkuu tälläisena.. Olisin halunnu kertoo vasta ultran jälkeen.Pomo tietää tosta tm:stä koska olin 1viikon sairaslomalla sillon..
Katjahei ja nuppu 6+5

Heippa "pitkästä aikaa" :)

Täällä ollaan taas sillä tuulella, että jaksan kirjoitella :) On tää raskaana olo henkisesti haastavaa (ainakin mulle :D )

Ruusunpiikki kun mä kerta olen naapurikunnasta ja ollaan saman keskussairaalan ja käytännön alaisia, niin se menee oikeesti näin: Alkuraskaudessa pääsee viikolla 10+0-13+6 ensimmäiseen ultraan. Sitä ennen saa käydä (jos itse haluaa) alkuraskauden veriseulassa, jossa katsotaan onko kohonnut riski saada esim. down-syndroomalasta. Mikäli verikokeeseen osallistuu, niin ensimmäisessä ultrassa katsotaan myös niskaturvotus. Mikäli taas ei osallistunut verikokeeseen, niin ultrassa katsotaan "ainoastaan" vastaako vauva viikkoja, missä kohtaa istukka ja montako sikiötä.
Eli ultra tulee jokatapauksessa viikolla 10-13+6, mulla se on 2.9 ja oon silloin viikolla 13+1. Me kuitenkin ollaan saman keskussairaalan alaisia, joten tämä asia on ihan varmasti näin sunkin kotikunnas :) Neuvolatäti oli vain kesälomafiiliksis, eikä tajunnu mistään mitään. Mä sain ainakin ekasta neuvolasta sellaisen sikiöseulavihkosen, jossa selitettiin tää koko kuvio ja muutenkin Seks:in nykyinen ultrakäytäntö. Siis tää on otettu vissiin tän vuoden maaliskussa (?) käytäntöön.

Miehen osallistuminen on täällä jo tässä vaiheessa todella hellyyttävää. Lukee itsekseen kaikkea neuvolan lippulappusia odotuksesta (mm. se MLL:n vihkonen, meille tulee vauva). Mies on kovasti painottanut, että tämähän on meidän yhteinen lapsi ja hänkin haluaa tietää ja osallstua kaikkeen. Ihanasti leikillään neuvoi mua mm. että imetyksen jälkeen pitää hieroa tippa maitoa nännin päähän, että iho pysyy ehjänä :D Mies kun on vielä sellanen, että jos se jotain lukee, niin sille jää KAIKKI nippelitieto päähän. Oon niin ylpee siitä, kun se on todellakin tosissaan mukana tässä (toisin kuin esikon isä ).

Perhepetiä meille ei tule. Toki jos nukahdan imettäessä vauvan kanssa samaan sänkyyn, niin se ei ole katastrofi, mutta periaatteessa oon sitä mieltä, että AINAKIN siinä vaiheessa kun yöimetys on ohi, niin vauva nukkuu omassa sängyssä (ja meillähän se loppuu tasan 6 kk:n ikäisenä!). Mä olen sitä mieltä, että meillä jokainen nukkuu paremmin omassa rauhassa omassa sängyssä.

Kahvi on tällä hetkellä jotain TODELLA oksettavaa. En ole muutamaan viikkoon juonut ollenkaan. Hyi! No tekee vaavillekkin parempaa, kun ei saa sitä kofeiiniä :)

(.)
Alamaha ja alaselkä kipeenä. Pelottaa ja töissä pitäis vielä huomisaamuun asti olla. Ajattelin käydä näytillä äippäpolilla, muuten saan takuulla stressin takia keskenmenon, jos ei tätä varmisteta, et kaikki on ok.

GCS15 & masukki rv 9+4

Alkuperäinen kirjoittaja Peppioliina:
Pikaisesti tulen kysymään hiivasta. Itse kärsin vaivasta ja eilen sit hoitelin sitä omatoimisesti Canesten-puikolla. Nyt jostain luinkin ettei olisi saanut käyttää ennen rv12. Ou nou... mitähän pahaa olen saanut aikaan?

Peppioliina & rv 10+3
Kyllähän sitä saa käyttää. Sitä justiinsa. Ei vaan sitä asetinta.
Itelläkin oli sama vaiva joku 2 viikkoa sitten ja nvl lääkärissä kysyin ja sanoin sen sillä hoitaneeni. ( niinkuin aina ennenkin raskauksien aikana. )

Moikka!

ON tavaroiden hankinta-asioissa... Täällä on nyt tehty ensimmäinen suurempi (vaatteita löytyy jo muutamia) vauvatavarahankinta =). Mä olen tosi nirso kuosien suhteen ja löysin edellisen kauden Emmaljungan väristä YHDEN ihanan ja se on Grey dream. No nyt oli sitten Lastentarvikkeessa YKSI citykoppa jäljellä ja YHDET cangaroon adapterit!!! Helsingissä olisi ollut vielä kahden adapterit muttei koppia... Tuli sitten pakkotilanne ja ostettavahan ne oli :whistle: . Ensi kauden väreissäkään ei mikään miellyttänyt silmää ja kaiken pohdinnan jälkeen aion pärjätä seisomalaudalla esikon kanssa. Tarvittaessa sitten ostetaan tuplat, mutta tärkeintä ihan pienelle musta on suojaisa makuutila jossa vauva on myös työntäjään päin. Tosi monissa edullisemmissa tuplissa vauva olisi avoin tila eteenpäin ja samoin olisi ollut cangaroo-rattaissa ilman citykoppaa. No ostettua nyt tuli sitten koppa, adapterit ja seisomalauta. Sekin kun on cangaroon malli ja tiedä saako sitäkään sitten enää keväällä. Cangaroohan on poistuva malli ja nyt ainakin meidän Lastentarvike myy vikat pois alennettuna.

Mun pitäisi alkaa siivoamaan kaappien sisältöjä... Kamalasti saisi heittää kaikkea pois, viedä kirppikselle yms. eikä tulokas silti mahdu tänne asuntoon!!! Joudun jopa luopumaan rakkaasta isosta rottinkituolistani joka on seurannut mua uskollisesti yli 10 vuotta. Mutta tilanpuute kun vaivaa niin jostain on luovuttava.
Ihana oli kyllä huomata, että kaapeista löytyi niin BB:n rintareppu, patapum kuin kaksi erikokoista lämpöpussiakin! Kaikkea ei siis ole tullutkaan laitettua pois. Myös yhdet äitiyshousut ja äitiyspaita löytyi. Tosin mä käytin koko viime raskauden ihan perusvaatteitani. Farkut sai kivasti kiinni hiuslenkin avulla kunhan muisti laittaa hieman pidemmän paidan :LOL: :LOL: . Täydennän varmasti vaatevalikoimaa parilla hm:n mama topilla ja trikoopaidalla mutta siihen se jääkin.

Katsoin myös ohi mennen prismassa niin Ainun rintapumppu maksoi 68e joten eipä ole sekään hinnalla pilattu. Se ja hirveä arsenaali pulloja on siis myöhemmin hankintalistalla. Esikolla taisi olla Ainun pulloja joku 10-15 kappaletta sekä vielä tallessa olevia Nukin pulloja toinen samanmoinen määrä. Nukin pullot tosin on kätsyjä kun niihin saa tutin lisäksi sellaiset "nokkatutit" ja niin ollen niiden käyttöikä on pidempi. Mutta meillä ei kyllä ihan pienenä tykätty Nukin tuteista ja niihin kun ei saa pumpattua suoraa maitoakaan. Mutta meillä mä siis en tykännyt imettää vaan pumppasin pulloon eli siitä syystä noita pulloja riitti.

Mulla on taas liikaa luppoaikaa miettiä juttuja... Ehkä alan siivoamaan keittiön kaappeja.

tuliko siulla ittekseen toi tm pois vai jouduitko kaavintaan? oliko millai erilainen kun nyt tää odotus?
meinaan vaan sitä ,ko kävin sillon 5+6 ultras ja ei näkyny muuta kun sikiöpussi. tosin se lääkäri piti sitä ultralaitetta huimat 10 sekkaa sisällä |O ei se ees ettiny mitää!!! töykeesti vaan tuumas,et kaks mahdollisuutta: joko tuulimuna tai sit niin pieni alkio,ettei sen takii näjy mitää!!!
/C:tä koko homma :(

Yhteistyössä