Maaliskuun muruset 2011 *elokuussa*

Huomasin juuri että tuosta kommentistani alla saa vähän väärän käsityksen.Tarkoitin siis neuvolaa kun laittavat aikuiselle ihmiselle ranskalaisin viivoin määräykset.

"Ikävä kyllä sanottiin juurikin niin että joko verikokeet ja np-ultra tai sitten saan vain normi ultran jollen verikokeeseen osallistu. Ja viime vuonna kun odotin esikoistani niin ei ollut näin.Oli vain pelkkä np-ultra. Ikävää kun pistetään aikuiselle ihmiselle ranskalaisin viivoin tehdyt määräykset. AAAAAARRRRGGGGHHHH "

Mutta arvostan mielipiteitänne. Näistä asioista on aina niin paljon mielipiteitä kuin on ihmisiäkin, ja sehän on hienoa. Olis pirun tylsää jos oltas kaikki samallaasia. :heart:
 
Edellisestä viestistä on vierähtänyt, kun ei millään meinaa jaksaa alkaa naputtelemaan. Luen kyllä viestejä, mutta kun niitä on aimo läjä, niin ei enää jaksa vastata. Jos nyt siis jotain, reippaana näin aamusta ennen töihin menoa.

Miehen osallistumisesta: Minun mies on ihana :heart: Osallistuu lapsen hoitoon ja kotitöihin ihan kunnolla. Ainoa "ongelma" on yöheräämiset, mies on todella sikeäuninen, joten yöheräämiset on minun heiniä... Sittenkin kun imetys on jo jäänyt... Nyt mies on ollut vielä ihan yli-ihana. Eilenkin oli pyykännyt ja imuroinut ja käynyt kaupassa, oli vapaalla tytön kanssa, minä töissä. Mies on todella onnellinen tulevasta vauvasta :heart: Ollaan oltu yhdessä reilut 10 vuotta, joista 6v naimisissa.

Kestoilusta: Aiemmin olin sitä mieltä, että en todellakaan siihen rupea. Tytön aikana en yhtään käyttänytkään. Nyt ollaan kuitenkin hieman alettu panostamaan ekologisempaan elämään, niin ajattelin kyllä kokeilla kestoja. Kävin pari päivää sitten kirpparilla, ja siellä oli paljon kestoja myynnissä yllättävän edullisiin hintoihin. Toivottavasti niitä löytyy vielä puolen vuoden päästäkin... Sanon kyllä suoraan, että kertikset on yövaippana ja tarpeen tullen muutenkin. Mutta muutamakin kesto päivässä pienentää jätevuorta suunnattomasti!!!

Neuvola-ajan sain varattua ensi viikoksi. Tuttu neuvolatäti, ihan mukavaa. Siellä taidetaan kuitenkin lähinnä jutella ja "mittailla". Esikoisesta ainakin eka neuvolassa ei tehty mitään konkreettista, ei kuunnella sydänääniä tms. Niskapoimu-ultrassa ei esikoisesta käyty. Nyt en osaa vielä sanoa. Pitää kysellä terkkarilta, että miten se menee jne.

Oma napa: Väsymys on melkoinen, varsinkin kun nyt on ollut eka työviikko loman jälkeen. Pahoinvointirannekkeet on hommattu ja ne mulla on ollu aamusta alkuiltaan käsissä eikä ole ollutkaan juuri huonoa oloa. Mulla se on ollutkin sellaista lähinnä ikävää etomista, oksentamassa ei ole tarvinnut käydä. Se etova olo kuitenkin vie aika lailla energiaa, joten jos se noilla rannekkeilla pysyy poissa, niin hyvä! =)

Perhepetiä ei meillä ole ollut eikä tule! Esikoinen kyllä olikin aika hyvä nukkuja ja siirtyi 5kk:n ikäisenä omaan huoneeseen, mikä paransi minun untani suunnattomasti. Laitetaan nyt pinnis meidän sängyn viereen, mutta toivottavasti pienikin siirtyy mahdollisimman pian (yösyönnin lopetettuaan) lastenhuoneeseen. En itse oikein osaa nukkua tuhisijan vieressä, riittää kun mies kuorsaa ;)

Mutta apua, kello on jo vaikka mitä. Työt kutsuu!

Voikaa paksusti! Ja hyvin!

tonnionni 9+0
 
No just!! En nyt tarkottanut millään pahalla ja jos nyt joku vetäs herneet nenäänsä niin siinähän vetäsi! Tarkoitin vaan että kannattaa ottaa asioista selvää koska just tuli hiljattain määräys että jokaisessa kunnassa on tarjottava 2x ultraääntä ja kyllä ainakin jokaiselta jolta minä olen kuullut (asui sitten missä päin suomea tahansa) on seulontoihin osallistuminen vapaaehtoista.
Olen nyt helkkarin pahoillani jos kerran en lisännyt perään hymiöitä että jollekkin jäisi parempi mieli on se kummallista jos ihmisille ei voi puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja ilmaista omia mielipiteitä asioihin! Tästälähtien tarkistan kirjoittamani tekstin muutamaan kertaan että muistan saada oikeen ilomielisen tekstin etten vaan tule sanoneeksi jotain väärin!!


Tintti83 Mulla tää tosiaankin oli verrattavissa limatulppaan. Pitää varmasti ottaa asia puheeksi seuraavassa neuvolassa. Toivotaan ettei sentään viellä tulisi supistuksia. Koskas siellä tila selventyy? Kovasti jännittelen että kaikki olisi siellä hienosti mutta kyllä varmaankin kun kohdunkasvukivut jatkuvat.. Tuohan sitten hyviä uutisia :heart:

Ruusunpiikki jokaisen oma valinta on osallistuuko seuloihin / ultriin yms. En minä sillä jokainen tekee omat valintansa lähinnä ajattelin että kannattaa ottaa selkoa viellä muiltakin kuin että jos yksi ihminen on näin sanonut. Seulontatutkimukset ei siis pitäisi kenelläkään olla ns. pakollisia. Ultria on silti tarjottava 2kpl! :D

ON: Minä tolla kotidobblerilla löysin tänään vatsan eripuolilta sydänäänet!!! Kaksoset? Eikai? Jostain luin että voi olla kaikuääniä tai istukan syke huuh ehkä se olis tätä. Joo olen nyt taas samaa mieltä kuin ennen tuollasia kotilaitteita ei pitäs olla kun on tälläsiä koti lääkäreitä jotka tekee hätäpäissään omia ratkaisuja.. No ens to on ultra joten eiköhän viimeistään sillon selviä tämäkin :LOL: :LOL:

Dindei + pikku 10+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja dindei:
No just!! En nyt tarkottanut millään pahalla ja jos nyt joku vetäs herneet nenäänsä niin siinähän vetäsi! Tarkoitin vaan että kannattaa ottaa asioista selvää koska just tuli hiljattain määräys että jokaisessa kunnassa on tarjottava 2x ultraääntä ja kyllä ainakin jokaiselta jolta minä olen kuullut (asui sitten missä päin suomea tahansa) on seulontoihin osallistuminen vapaaehtoista.
Olen nyt helkkarin pahoillani jos kerran en lisännyt perään hymiöitä että jollekkin jäisi parempi mieli on se kummallista jos ihmisille ei voi puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja ilmaista omia mielipiteitä asioihin! Tästälähtien tarkistan kirjoittamani tekstin muutamaan kertaan että muistan saada oikeen ilomielisen tekstin etten vaan tule sanoneeksi jotain väärin!!


Tintti83 Mulla tää tosiaankin oli verrattavissa limatulppaan. Pitää varmasti ottaa asia puheeksi seuraavassa neuvolassa. Toivotaan ettei sentään viellä tulisi supistuksia. Koskas siellä tila selventyy? Kovasti jännittelen että kaikki olisi siellä hienosti mutta kyllä varmaankin kun kohdunkasvukivut jatkuvat.. Tuohan sitten hyviä uutisia :heart:

Ruusunpiikki jokaisen oma valinta on osallistuuko seuloihin / ultriin yms. En minä sillä jokainen tekee omat valintansa lähinnä ajattelin että kannattaa ottaa selkoa viellä muiltakin kuin että jos yksi ihminen on näin sanonut. Seulontatutkimukset ei siis pitäisi kenelläkään olla ns. pakollisia. Ultria on silti tarjottava 2kpl! :D

ON: Minä tolla kotidobblerilla löysin tänään vatsan eripuolilta sydänäänet!!! Kaksoset? Eikai? Jostain luin että voi olla kaikuääniä tai istukan syke huuh ehkä se olis tätä. Joo olen nyt taas samaa mieltä kuin ennen tuollasia kotilaitteita ei pitäs olla kun on tälläsiä koti lääkäreitä jotka tekee hätäpäissään omia ratkaisuja.. No ens to on ultra joten eiköhän viimeistään sillon selviä tämäkin :LOL: :LOL:

Dindei + pikku 10+5
En minä ainakaan loukkaantunut. Itse sanon asiat myös suoraan enkä tarkoita niillä yleensä mitään pahaa ketään kohtaan. Suoraan kommenttiin suora vastaus. Me ei kovin isoissa valoissa asuta ja täälä käytännöt huomattavasti ovat erilaisia kuin muualla.Tai siltä ainakin tuntuu.
Kunnioitan niitä ihmisiä jotka uskaltavat osallistua sikiöseulontoihin.
Minun pelkoni alkuperä on juurikin keskenmenot. Ja etenkin tuo kohdunulkoinen raskaus. Silloin oli aika kortilla mutta onneksi kaikki meni hyvin vaikka tajuttomana lähes koko ajan kivun tähden ja kukaan tk:n henkilöunta ei uskonut kuinka paha tilanne oli ja heitettiin ensin kahteen eri terveyskeskukseen ennen kuin pääsin sairaalaan ja sinnekin piti itse itsensä hoitaa vaikka en voinut kävellä.
Mutta kohdun ulkoisella ei ole mitään tekemistä seulontojen kanssa, muuuuuttttaaa (kylläpäs tää täti jaarittelee) lyhykäisyydessään: Ärsyttää kun en pääse np-ultraan vain tuon verikoe hässäkän takia, tulee vähän kiristetty olo. Mutta täytyy sitten mennä sinne yksityiselle.
 
Ruusunpiikki hyvä ettet loukkaantunut kun tämä ei tosiaan ollut tarkoitukseni. Olen vain ihminen joka sanoo mitä ajattelee enkä todella ole kellekkään mitään pahaa mieltä halunnut aiheuttaa.
Ja miksi haluisinkaan tehän olette huippu odotus seuraa :flower:
Osaan vaan välillä ottaa liianankin kärkkäästi oman mielipiteeni esillä ja tämä mun tyylini.

Kannattaa silti varmasti kysyä saisitko jostain kelalta tms korvausta jos joudut tuolla yksärillä käymään tuon nt-ultran kun se tosiaan kuuluisi olla. Minä nostasin (yllättäen) metakan jos vanha hyväksi todettu tapa muutettaisiin niin ettei se olisi reilua juuri kenellekkään. Tilastoja ne kait haluavat rikastuttaa kun tuollain vaativat tuota seulaa.
 
Poks poks 7+0 =) Onko muilla aamulla herätessä rinnat PALJON kipeemmät, kuin muuten? Mulla on ja kauheelta tuntuu nousta ylös. Nännitkin aina ihan kovat ja kipeet (juu kokeilen niitä :LOL: ) Nyt, kun menis nää päivät nopeesti. Tiistaina sinne varhaisultraan..
 
Huomenta!

Eipäs naiset ruveta kiihtymään ;) Kaikilla on niin hormoonit ja tunteet pinnassa, että saadaan muheva soppa aikaiseksi. Sikiöseuloista siis puhe. Itse ajattelin mennä nt-ultraan, ja jos siellä näkyy jotain hälyttävää, sitten menen verikokeeseen. Uskon, että pelkkä ultrakin kertoo, jos lapsella on jotain pahasti vialla. Kuinka ne mut voisi pakottaa siihen verikokeeseen, mitä ne mulle voisi tehdä? Soittaa poliisille, että tuo kävi ultrassa muttei verikokeessa? :whistle: Näin siis ajattelen tässä vaiheessa, täytyy vielä miettiä. Joka tapauksessa en halua toimenpiteitä, joissa on keskenmenoriski kuten lapsivesipunktio tai istukkabiopsia. Muistakaa, että nämä tutkimukset ovat vapaaehtoisia!! Kukaan ei niihin pakota menemään.

Tombatar : Tuo epätietoisuudessa eläminen on raskasta. Toivottavasti saisit seuraavalla kerralla hyviä uutisia!

Dindei: Luultavasi tuo limavuoto on ihan harmitonta, kyllä sitä kaikenlaista moskaa :$ raskausaikana voi lorahdella... Muuten olen samaa mieltä Kamiliyan kanssa, että hieman töykeästi ilmaisit asiasi Ruusunpiikille. Vaikka kuinka tuntisi olevansa oikeassa, niin aina voi miettiä, miltä toisesta tuntuu omat sanat.

Ruusunpiikki:
En nyt viitsi aukasta tuota etusivua, kun sitten tämä kirjotusloota häviää. Niin en muista mistä paikkakunnalta olet. Mutta eiköhän sulla ole oikeus käydä siellä ultrassa, ja jättää menemättä verikokeeseen. Ei kait ne sulle mitään voi tehä vaikket siellä käviskään =) Tsemppiä! Niin, ja onnea hyvistä näkymistä. Meillä mennäänki aika samassa sitten. Mulla on ultran mukaan la 14.3 ja menkkojen 15.3 =)

Perhepetistä: Mä oisin varmaan tullut hulluksi, jos mun vauvat ei ois nukkunut vieressä. Esikoisista poika söi pahimmillaan tunnin välein, jos oisin joka kerta roikkunut hereillä jossain nojatuolissa , ois mut saanu aika äkkiä kärrätä osastolle. Tissi suuhun ja unta jatkamaan, se oli paras systeemi. Vielä kuopusta odottaessa molemmat isot tuli synnytykseen saakka joka ikinen yö viereen. Ja nyt tuo kuopus nukkuu edelleen vieressä :ashamed: Vähän on venähtänyt. Nyt oisi tarkoitus mahdollisimman pian siirtää omaan sänkyyn nukkumaan, että tapahtuu reippaasti ennen vauvan syntymää. Ja jos joku nyt ihmettelee, että miten noin iso voi nukkua meidän vieressä, niin kerronpa että mieheni tekee vuorotyötä, eikä koskaan mennä samaan aikaan nukkumaan. Meidän yö on jo loppupuolella, ennenkuin isäntä tulee nukkumaan. Eli lapsi ei terrorisoi meidän avioelämää :whistle: Vauvakin tulee varmasti nukkumaan lopulta mun kainalossa, vaikka pinnis onkin edelleen meidän sängyssä kiinni. Mulla oli muuten ennen esikoisten syntymää tiukat suunnitelmat, että lapset nukkuu alusta asti omissa huoneissaan ;) Sen ajatuksen sain kuopata jo synnärillä, kun totesin, etten saa unta jollei molemmat ole mahdollisimman lähellä.

(+) Sain eilen vihdoin aikaseksi, ja soitin neuvolaan. Eka aika on vasta 24.8 ja saan itse soittaa ajan sinne ultraan. Vaihdoinkin synnäriksi Jorvin. Kuopuksen synnytyksessä tuli niin kiire, että hyvä jos sairaalaan kerettiin. Nyt aattelin, että parempi jos on sairaala mahdollisimman lähellä. Ja muutenkin mukavampi isällä ja lapsille, ettei tarvi reissata kaupunkiin meitä kattomaan.
Pahaa oloa on ollut taas ihan riittämiin... öisinkin oon ruvennut heräileen, ja viime yönä valvoin pari tuntia kun ei uni tullut. Nukuin kyllä eilen kahdet päikkärit, joten silläki voi olla osuutta ettei nukuttanut. Eilen pohdin äidilleni, ettei kyllä näin paha olo ollut viimeksi, mutta kyllä mulla kuulemma oli. Aika vaan kultaa muistot. Nyt itseasiassa saan kyllä mieleeni miltä ne synnytyssupistuset tuntuukaan, mutta heti kun aattelen asiaa niin ne häviää jonnekin usvaan. Tehokkaat itsesuojelukeinot :D

Hauskaa torstaita!

T:Ipanapiina 8+4
 
inno: Mulla on alkanut nyt tissien kipeys helpottaa!! Ihanaa, kun voi taas liikkua normaalisti. Kyllä se siis siitä. Ja kyllä mäkin olen nännejäni koetellut, varsinkin kun on pelottanut että onkohan siellä edes ketään!! :D

Seuloista: Me osallitutaan seuloihin, ei siitä syystä, että aborttia tehtäisiin vaan siitä syystä, että tiedettäisiin. Tai jos sikiö sitten syystä tai toisesta olisi elinkelvoton. Sen verran paljon on itselläni tietoa ensitiedosta ja sopeutumisesta huonoihin uutisiin, että otan sen mieluummin jo raskauden alkuvaiheessa. Ruusunpiikki: Ymmärsinkö nyt ihan väärin, haluat, että niskaturvotus mitataan (mikä oli siis vielä jonkin aikaa sitten se ainoa seula), mutta et halua verikokeita? On vaikea uskoa, että joku kunta voisi kieltäytyä nt-ultran teosta, mutta tekisi sitten jonkun muun ultran tilalle?? Anteeksi, kun vielä tätä asiaa jankutan - nt-ultra on kuitenkin laissa säädetty. Ja siis epäilen vain neuvolantädin sanoja, en sinun!

Hassua muuten, kuinka nuo neuvolantädit yrittävät hallita meidän viattomien elämiä. Eivät tietenkään kaikki, mutta jokainen tietää varmasti yhden tädin, jolla on ollut suunnaton tarve kontrolloida potilaansa elämää! Ystävälläni on ollut nyt raskaudessa neuvolassa terkkari, joka ei edes tiedä raskauden seurannasta yhtään mitään, mutta yrittää silti päsmäröidä ystävääni joka asiassa. Eli onnittelut kaikille teille, joilla mukava ja kiltti neuvolantäti!!! Itselläni oli edellisessä raskaudessa sellainen terkkari, joka laittoi minut itse tekemään kaikki pissaliuskatestit ym.

Tänään matka kohti Korkeasaarta ja elukoita. Seuraava viikko on niin ohjelmantäyteistä etten edes tunnista sitä omaksi elämäkseni!

pihpuu & masukki 8+ 4/5 tjtn
 
Alkuperäinen kirjoittaja pihpuu:
inno: Mulla on alkanut nyt tissien kipeys helpottaa!! Ihanaa, kun voi taas liikkua normaalisti. Kyllä se siis siitä. Ja kyllä mäkin olen nännejäni koetellut, varsinkin kun on pelottanut että onkohan siellä edes ketään!! :D

Seuloista: Me osallitutaan seuloihin, ei siitä syystä, että aborttia tehtäisiin vaan siitä syystä, että tiedettäisiin. Tai jos sikiö sitten syystä tai toisesta olisi elinkelvoton. Sen verran paljon on itselläni tietoa ensitiedosta ja sopeutumisesta huonoihin uutisiin, että otan sen mieluummin jo raskauden alkuvaiheessa. Ruusunpiikki: Ymmärsinkö nyt ihan väärin, haluat, että niskaturvotus mitataan (mikä oli siis vielä jonkin aikaa sitten se ainoa seula), mutta et halua verikokeita? On vaikea uskoa, että joku kunta voisi kieltäytyä nt-ultran teosta, mutta tekisi sitten jonkun muun ultran tilalle?? Anteeksi, kun vielä tätä asiaa jankutan - nt-ultra on kuitenkin laissa säädetty. Ja siis epäilen vain neuvolantädin sanoja, en sinun!

Hassua muuten, kuinka nuo neuvolantädit yrittävät hallita meidän viattomien elämiä. Eivät tietenkään kaikki, mutta jokainen tietää varmasti yhden tädin, jolla on ollut suunnaton tarve kontrolloida potilaansa elämää! Ystävälläni on ollut nyt raskaudessa neuvolassa terkkari, joka ei edes tiedä raskauden seurannasta yhtään mitään, mutta yrittää silti päsmäröidä ystävääni joka asiassa. Eli onnittelut kaikille teille, joilla mukava ja kiltti neuvolantäti!!! Itselläni oli edellisessä raskaudessa sellainen terkkari, joka laittoi minut itse tekemään kaikki pissaliuskatestit ym.

Tänään matka kohti Korkeasaarta ja elukoita. Seuraava viikko on niin ohjelmantäyteistä etten edes tunnista sitä omaksi elämäkseni!

pihpuu & masukki 8+ 4/5 tjtn
Uskomatonta mutta totta, niin neuvolatäti sanoi. Intin hänelle vielä että enkö pääse nt-ultraan jos en halua osallistua siihen verikokeeseen jota verrattaisiin ultran kanssa. Niin sanoi että "en". Sanoi sitten vain että otetaan ne verikokeet josta katsotaan ettei ole mitään tauteja ja tehdään pelkkä rakenneultra.
Otanpa härkää sarvista ja soitan jollekin toiselle neuvolatädille.
 


Uskomatonta mutta totta, niin neuvolatäti sanoi. Intin hänelle vielä että enkö pääse nt-ultraan jos en halua osallistua siihen verikokeeseen jota verrattaisiin ultran kanssa. Niin sanoi että "en". Sanoi sitten vain että otetaan ne verikokeet josta katsotaan ettei ole mitään tauteja ja tehdään pelkkä rakenneultra.
Otanpa härkää sarvista ja soitan jollekin toiselle neuvolatädille.[/quote]

Soita suoraan sinne taholle, jossa se ultra tehtäisiin! Kyllä ne siellä osaa sanoa =)
 
Ruusunpiikki: Mä en tiedä missä asut mutta itse sain ekalla neuvolakäynnillä lähetteet (ja kehotuksen varailla aikoja) sekä nt-ultraan (joka tehdään raskauden ollessa viikoilla n.11-12) että siihen verikokeeseen josta katsotaan taudit (tehdään joka raskaudessa). Mistään muista ei edes ollut puhetta. Eli siis jos ei mene tuonne niin ei pääse sinne jne jne.Näin siis Turussa.
Rakenneultra on sitten vasta viikoilla 20-22 joka on siis se toinen kaupungin tarjoama ultra. Samoilla viikoilla voi jo mennä vaikka 4D ultraan. Vauva näytti ainakin meillä viikolla 22 jo ihan itseltään!
Samoin oli edellisen raskauden kanssa kaikissa näissä ja tuntuu jotenkin, että siellä sinun neuvolassa on nyt puhuttu asioista päällekkäin/sekavasti.
 
Tässä on noista ultraäänitutkimuksista. Ihan pikaisesti etsin jonkun linkin mutta tässä näkyy noita viikkoja jolloin katsotaan ja mitä katsotaan:
http://www.vauvakuume.com/Raskaus/Ultraaanitutkimukset/ultraaanitutkimukset.html
 
No täällähän käydään kuumaa keskustelua! =)
RUUSUNPIIKKI, mäkin olen sitä mieltä, että kannattaa varmistaa vielä joltain muulta, onko sen ultran tarkoitus pelkästään niskapoimun mittaaminen. Kun mun mielestä siinä samalla varmistetaan muitakin asioita kuten sikiöiden määrä ja ettei ole kohdun ulkopuolinen raskaus. Ja kai myös jo vähän sitä muutakin rakenteellista asiaa, että kaikki näyttää olevan kunnossa.

Nämä ULTRAT on nyt kyllä muuttuneet siitä, mitä mullakin viimeksi oli. Nyt on se valtakunnallinen suositus (?), että olisi kaikilla ultra alkuraskaudessa sekä rakenneultra. Esim. vuonna 2008 mun silloisella kotipaikkakunnalla oli vain alkuraskauden ultra, rakenneultraan ei päässeet kaikki. Nyt tilanne on parantunut sikäli, että kaikilla pitäisi olla myös se rakenneultra. Multa otettiin viimeksi veriseula, joka hälytti. Pääsin sen seurauksena rakenneultraan kahteenkin kertaan, ja kun siinä näytti olevan kaikki kunnossa, emme halunneet lapsivesipunktiota. Näitä tilanteita ja tutkimusmuotoja siis voidaan valita myös tilanteen mukaan, eikä suinkaan heti kukaan pakota hälyn jälkeen punktioon tai istukkatutkimukseen tms. Kyllä ne jatkotutkimukset saa itse sitten arvioda yhden kerrallaan.

Stressiä pukkaa esikoisen hoitopaikasta!!! Soitin tänään sopiakseni tutustumiskäynnistä, mutta selvisikin, että todennäköisesti hoitotäti onkin sairaslomalla vielä syyskuussa, eikä hoitopaikasta nyt ole sitten tietoa! Argh! Soitin tietenkin heti päivähoitotoimistoon, josta luvattiin selvittää asiaa ja soittaa mulle kahden viikon päästä. Syyskuun alussa pitäisi hoito alkaa. Vitsi kun olisi aikasemmin tiennyt tuonkin ja tämän raskauden, olisin voinut jäädä kotiin pojan kanssa syksyksi jo.

Novelle 8+2
 
Moikka!

Mäkin kävin sillon viime viikon ma neuvolassa ja ihan hyvin oli kaikki. Paino pudonnu kolmisen kiloo. Juttuja oon yrittäny jaksaa seurailla, paljoo ei oo koneella pystyny olemaan. Joka päivä kauheeta oksenteluu, vaatteet roikkuu kivasti päällä ja kaksoisleuka on pienentyny tosi paljon. Kunnon laihis taas tää raskaus.

Mä meen 18pvä tonne np-ultraan, on mulla lähete sinne veriseulaan, minne meen ehkä jos ultrassa ei oo kaikki hyvin. Ja sit pitää antaa joka tapauksessa verinäyte mis katotaan just noita tauteja, sen voin antaa millon vaan jossain HUSin labrassa. Tosi outoo, jos joku ei saa ultraa ilman tota veriseulaaki. Ei taida neuvolantäti olla täl vuoskymmenellä..

Nyt taas lepuuttaa, kunnon huimausta ja kädet vaan tutisee, huomaa, ettei oo paljon energiaa saanu ruoasta...
 

:wave:

Eilen en edes sängystä ylös päässyt! Oksensin..Oksensin ja oksensin. En liikkunut mihinkään paitsi vaihdoin sohvalle television viereen aamulla ja juoksin vessanpöntölle, onneksi lapset oli eilen mummilla. Se oli kyllä kammottava päivä ja tänään tuntuu että tulee ylös vaikka ei tulekkaan :ashamed:
Täällä oli niin kuuma keskustelua.. Mistä se nyt olikaan.. Voi jessus kun pitää unohdella....
ultrista ja niistä.. Mitäs siihen sanois, täällä ollaan ainaki menossa kaikkiin mitä tarjotaan :p
MIES, kyllähä se niitä vaippoja vaihtelee:D
Mitäs muuta. Mut nyt täytyy mennää syömää jottai tai ees juomaan.
Tsempitykset

Katsu ja PoTy 9+6, huomenna 10+0 :heart:
 
Mä en enää pysy kärryillä näissä ultra ja veriseulajutuissa. Tuntuu kuin olisi omansa synnyttänyt keskiajalla, kun en ole tuollaisista kuullutkaan :D 2004 Jorvissa ei ollut ainakaan mitään verijuttuja, eikä 2005 K-HKS:ssa. Saa nähdä, miten nyt sitten on.

Mutta tänään aamulla oli sitten gynen polilla kontrolliultra. Ja siellä se huimat 7,9mm pitkä kädetön ja jalaton ihmisenalku köllötteli ja sydän sykki :heart: Mies on ollut melkein viikon reissussa kaverinsa kanssa ja otin sitten ultrakuvasta kuvan ja lähetin viestillä. Vähän mua kyllä nauratti, kun mies luuli, että se musta pallo oli vauva ja ilmeisesti kahta valkoista palloa sen sisällä (vaavi ja ruskuaispussi) luuli silmiksi :LOL: :heart:
Nyt voi sitten ottaa vähän rennommin... Tosin hermot alkaa mennä noihin yliaktiivisiin lapsiin, jotka riehuu pitkin kämppää, eikä niitä saa millään aisoihin :/ Onneksi ensi viikolla alkaa sitten päiväkoti, niin saavat energiaansa purettua. Tosin töitten alusta en ole yhtään niin innoissani. Kiva jalkautua teinien pariin, kun oma naama kukkii pahemmin kuin niillä :/

Joskus ärsyttää ihan urakalla asua kerrostalossa. Esikoinen tuli itkien äsken kotiin, eikä meinannut millään uskaltaa kertoa, että mitä oli tapahtunut. Lahjoin jätskillä, niin sitten kertoi :whistle: Olivat leikkineen jonkun puskan vieressä ja nuorempi oli ilmeisesti vahingossa sitten hypännyt pensaan päälle. Sitten joku "setä" oli alkanut huutamaan niille, kuinka hän kertoo vaarille (ilmeisesti joku meidän isän tuttu, kun sillä niitä tässä talossa on jonkin verran), mitä ne tekee ja että poikien pitäis pysyä sisällä ja hän tulee antaan risua. Siis voi elämä!!! Ensinnäkin, mitä ihmettä se vaari siinä auttaa??? Vaikee tulla kertomaan vanhemmille!!! Ja mikä ihme se tätä pihaa on määräämään, että saako lapset leikkiä pihassa vai ei? Ja jos tuolla joku alkaa antamaan noille risua, niin takaan, että paikalla on seuraavaksi joko poliisit tai minä antamassa risua takaisin. Jos joku lapsia kurittaa, niin se olen kyllä minä, eikä naapurin setä. Hel******i että ottaa päähän. :kieh: Nyt pojat ei uskalla mennä enää ulos. Ja yhden pensaan takia (ei ollut kuin joku vihreä puska, ei marjoja, ei kukkia, ei mitään), kun siinä oli oksat vähän levinneet.
Vitsi mitä porukkaa, oikeasti. :kieh:

Että tämmöistä tänään. Ei varmaan setä halua kohdata tätä hormoonihirviötä. Valmiiksi pelottaa jo ensi viikko, että mitä pinnoja mä koulussa taas vedän :/

Marble ja Toivo 7+0 (tai la vaihtua päivällä ultrassa, mut kattellaan sitä sitten myöhemmin)
 
hei kaikki paisuvaiset :D

hyvä huomata että tilanne rauhottunut, huh huh, hormonoidut naiset onkin aika hiljaiseks vetävä yhtälö.... ymmärrän miehiänne todella paljon :LOL: no ei vaineskaan, tottahan asioista on puhuttava, ja näin kun viestiä vain luetaan, ei voi millään kuulla sitä äänen sävyä jota toinen käyttäisi jos kyseessä olisi kasvotusten keskustelu. Mä olen elämässäni niin paljon riitoja nähnyt kuullut ja kokenut, että nykyään en jaksa edes sellaseen lähteä pienimmissäkään puitteissa... Ja tämä perustuu nyt ihan todellisiin tilanteisiin en tarkoita tätä täällä käytyä keskustelua.

Niin kiva on kun asioiden eri puolia voidaan punnita ihan rauhassa jutellen.

tän päivän suuri himotus on ollut paahtimessa paahdetut riisipiirakat juusolla ja tomaatilla, päivän ruuaksi vedin purkin tonnikalaa vedessä ja raejuustoa. Eikä taatusti ole sapen päälle käyvää.. Muita sappivikaisia ei nähtävästi ole täällä kun ei kukaan ole asiasta kommentoinut. No oli miten oli mulla se vaiva nyt kiusana on ja siksi ruokavalioo rukataan taas.

Eilen illalla mäkin yökin pitkään vaan mitään ei tullut... aallot nousi aivan vatsan pohjasta saakka, ei mikään ihan kaikista hehkein olotila :$

Ystävä kävi turisemassa muutaman tunnin ja nyt oonkin jo aivan tattis ja makaan peiton alla. Jos tänään mentäis yhdessä kauppaan, illaksi tuleekin jo remonttiapulaiset ja mun keittiö-piika :kieh: on helpompaa tehdä isolle porukalle ruokaa kun on kyökissä joku jolle voin ohjat antaa heikotuksen yllättäessä... eihän ne muuten jaksa hommia pakertaa jos ei kunnon ruokaa ole =)

rintojen arkuus juu siis aamuisin TODELLA arat, sen enempää en kyl ole tunnustellu, välillä oon koittanu liivit päällä nukkua mutta sekään ei tunnu hyvälle. Mutta aamulla on heti ekana puettava ja sitten mentävä jääkaapille :LOL: on saanut hyvästellä aamurutiinit että hiukset pehkossa keittää kahvin ja menee vessaan.. avaa koneen ja laittaa radion... istuu rauhassa kupilliselle.... EI... vaan vauhdilla vaatteet, joskus oikeestaan ekana suuhun jugurttia tms. sit istuskellaan tovi että pysyy varmasti syöty sisällä :p ja sitten varovaisin askelin kahvinkeittimen luokse....

[/b]kahvikuka teistä tunnustautuu aamujen kahvittelijaksi???? ja onko pahasti tehnyt yökkö, kykenettekö juomaan vielä aamuisin tai ollenkaan??? Mä olen juonut ennen odotusta tosi paljon aamuisin kahvia, nyt oon rajoittanut sen korkeintaan kahteen mukilliseen. Päivän aikana en juo ollenkaan. ja sit ton sappivaivan takia en kärsi nyt juoda kun maksimissaan yhden kupin, mikä tietenkin on ihan terveellistäkin ettei odotusaikana paljoo juo, se kun on suosituskin että korkeintaan kolme kupillista vuorokaudessa.
Esikoista odottaessa kahvi etoi, enkä voinut juoda kun vasta joskus raskauden edettyä pidemmälle. Toisesta oli hiukan aluksi etovaa oloa, mutta loppua kohti närästykset oli jo sitä luokkaa ettei kestäny lainkaan. JA nyt tätä kolmatta odottaessa pahaa ei tee ollenkaan, kumma juttu :LOL:

niin sitten tämäkin päivä on jo iltapäivässä, jään tiiraamaan palstaa, kunnes lähdemme sinne kaupoille ostamaan jääkaapin täyteen viikonloppua varten :D
 
Huhhuh, saikkupäivää täällä viettelen. Aamulla oli hitusen kuumetta, nyt laskenut, kun oon lepäillyt, mutta kurkku on melkoisen kipeä. Ja voi tätä huonoa oloa. Kävästiin äsken kaupassa, ja ei kyllä oikein mitään tehnyt mieli ostaa. Sitten, kun mentiin hissillä parkkihalliin, niin tuntui kuin olisi ollut huvipuistossa :x :LOL: Miltähän ne kieputtimet mahtais nyt tuntua.. :D

Siis mullakin on tissit aamulla kipeet! Jotenkin on aina kiire laittaa rintsikat päälle, kun sit helpottaa. Mutta ei ne illalla sit kipeet oo. Tai siis ei pahasti kipeet, jonkun verran kyllä, koska kyllä se ikävältä tuntuu, jos yrittää mahallaan nukkua. Alkaa toi mahallaan nukkuminen muutenkin ahistaa, kun on maha illalla sen verran turvonnut :/

Voi teitä, jotka joutuvat elämään oksentelun kanssa. :hug: Mulla ei onneksi oo edelleenkään äitynyt niin pahaksi (pitäis vissiin koputtaa puuta).

flower again mä en ainakaan tunnustaudu aamukahvittelijaksi :x Ei kyllä tee tippakaan kahvia mieli aamuisin, reiluun viikkoon en oo enää aamukahveja juonut, vaikk ennen join aina. Nyt ensimmäiset (ja yleensä myös viimeiset) sumpit juon puolen päivän kieppeillä...

Nyt syömään (vaihteeksi :D )

Mömmis 7+1
 
Ihanaa kuulla että täällä on muitakin jotaka vain oksentaa ja oksentaa. :D

Tänään kävin neuvolassa... sokeriarvot pysyneet hyvin matalalla, mutta enpä ole oikein mitään silti syönytkään. Viikossa paino pudonnut 3kg ja verenpaineet oli koholla. Jos ei tässä helpota niin ensi viikolla labraan testeihin että kestääkö kroppa tämän vai onko lähtenyt kuivumaan ja jos jälkeistä niin sitten nesteytykseen. Mitään pahoinvointilääkettä tällä suunnalla ei tarjota, joten oksentamisen kanssa on vaan pärjäiltävä ja toivottava että menee pian ohi.

Seuloista Multa kysyttiin neuvolassa kun lähetettä nt-ultraan tehtiin, että haluanko että ultrassa niskaturvotus katsotaan ja jos haluan niin voin myös osallistua vapaaehtoiseen verikokeeseen. Itse noihin kyllä kaikkiin osallistun. Voi olla että vähän eri tavoin menee eri paikkakunnilla mutta tosiaan jokaisella on oikeus 2 ultraan raskauden aikana.

Rintojen arkuus Täällä ilmaantunut moista vasta nyt ja kipein ollut illalla kun ottaa liivit pois. :| Samaten myös aamuisin aristaa aika tavalla.

Kahvi Täällä yksi jonka aamu on aina alkanut vasta kunnon klahvikupillisen jälkeen, mutta kuten aiemmissakin raskauksissa niin nytkin jäi kahvinjuonti pois ja vastakeitettykin kahvi haisee todella vanhalta ja kamalalta. Melkeinpä se kahvinkeittimen ropina saa jo yrjön lentämään. :x

Me lähdetään viikonlkoppua viettämään anoppilaan (150km päähän) Miehelle sanoin että mulle on ihan sama missä oksennan ja siellä on ainakin sitten lapsille viihdyttäjiä ja mukavaa puuhaa. Lisäksi anopin viinimarjapuskat vetää puoleensaa oikeinkin kovasti... positiivista että edes jotain tekee siis mieli!! :p

Aurinkoista viikonloppua!!!! :flower:

Liro ja papu 6+5 (miten nämä viikot kuluukin näin hitaasti???)
 
Heiipps!

Saitko Ruusunpiikki selvyyttä asiaan?
Mä soitin juuri tänään Jorviin ja varailin sitä ultra-aikaa. Hoitaja sanoi vasta siinä lopussa, että JOS haluat osallistua yhdistelmäseulaan, niin sitten voin mennä verikokeeseen ultran jälkeen. Eli ei tosiaan ole mikään pakko! Ja niin luki myös Jorvin sivuilla, että niitä tarkistettavia asioita on sikiöiden lukumäärä, raskauden kesto, istukan paikka yms. Eli kyllä niiden on pakko sulle se alkuraskauden ultra tarjota, nostat muuten mekkalan! Ei se ole pelkkää niskaturvotuksen tarkistamista varten se eka ultra.

Mulla ainakin tissit on iha järkky kipeet, illalla varsinkin kun ottaa liivit pois, niin huutavat hoosiannaa. Ja kattelin, että on ruvennu vanhat raskausarvetkin punoittaan niissä..
Pitäs löytää jostain uusia ja vähän parempia liivejä.

Nyt pitäs jaksaa kolme viikkoa ennenkuin seuraavaksi jotain tapahtuu, neuvola 24pv ja ultra 27pv, tylsää! Menee niiiiiin hitaasti tää alkuraskaus.

Ipanapiina ja Ihmevaava 8+4
 
:wave: täällä kahvin kittaaja (tai no entinen) ennen meni kotona ollessa kolme pannullista /päivä :whistle: nyt hyvä jos pari kupillista aamusin saa alas. ei kyl närästä tai okseta, ei vaan tee mieli...
tisseistä mähän EN rintsikoista luovu! ainoostaan suihkus on pakko olla ilman |O
tosin uusiin pitäs vissiin investoida,kun kaikista tursuaa ulos. ÄRSYTTÄVÄÄ! ukko-kulta on kyl mielissään :LOL:
mulla noi hormoonihyökkäykset on aika tasasella pohjalla. yleensä oon kuitenki tosi ailahteleva luonne (tyypillinen vaaka) mut tää raskaus on jotenki tasottanu mun pääkoppaa :kieh:
sellanen ongelma mullon ,mikä häirittee aika paljo, nimittäi koko ajan maistuu suussa kissan paska. vaikka kuinka hampaita pesis,het kohta taas tulee takas!!! olisko kellään kikka kakkosta asiaan??? suuvesiä en kyl oo kokeillu...
nyt jos menis mannapuuron keittoon. rupes hulluna tekemään mieli ;)

 
Voisiko joku kertoa että mikä on np-ultra? Mä olen ihan tietämätön tollasista :ashamed: Siks en osallistukaan noihin seulajuttuihin kun en ymmärrä mitään..

Tänään töissä mua kuvotti. Normaalisti en yöki eikä mua millään tavalla hetkauta potilaiden eritteiden haju, mutta toista oli tänään. Hui kauhea. Hädintuskin pystyin hengittämään ja piti ajatella koko ajan jotain muuta ettei tulisi oksennus.

Oon myös huomannut ettei kahvi enää niin maistu. Mä olen ollut hirveä kahvinjuoja, aamulla pakko saada pari kuppia, samoin päivällä ja illalla. Nyt ei maistu. Tosin se voi johtua flunssastakin joka mulle on tullut.
Saako normaaleja särkylääkkeitä käyttää? Tiedän, asia selviäisi apteekistakin mutta ajattelin kysyä täältäkin. On pakko ollut tänään ottaa Ketorin hottia ja Buranaa. Normaaleilla särkylääkkeillä meinaan siis käsikauppalääkkeitä enkä mitään kolmiolääkkeitä.
 

Yhteistyössä