Maaliskuun muruset 2011 *elokuussa*

joku kyseli "vaippa päälle ja menoksi" kestoa :D löytyy löytyy, nimittäin AIO-vaippa (All In One) joka tosiaan tarvitsee vain pukea päälle. Nämä kuulemma toimivat paremmin muutaman kuukauden ikäisestä ylöspäin, että ei ihan pikkuiselle paras vaihtoehto. tiedä sitten miksi, johtuuko vaan hitaasta kuivumisesta että niitä tarvittaisiin sitten enemmän :p Itseni mielestä todella suositeltava ja HELPPO vaihtoehto onvat PUL taskut, joissa ei tarvita erillistä vaippakuorta päälle, sillä Pulhan on kosteudenpitävää mutta hengittävää kangasta ja se on jo siinä vaipassa valmiiksi kiinni. Pultaskussa on siis valmiina kaikki, kunhan vaan laitat sisälle imuja, esimerkiksi pötköön taitellun harson,froteeta tms imuja. Pikkuiselle vauvalle riittää ihan vaikka harso sinne sisään ja sitä ei tosiaankaan tarvitse taitella sen kummemmin,kunhan teet siitä taskuun mahtuvan pötkön.
Itse en ole kestoja käyttänyt öisin ihan pienillä, siksikään kun yöllä on helpompi pienelle laittaa se kertsi,ihan vaan siksi että se kakka saattaa plörähtää monestikin yössä ja jotenkin kertsi on omasta mielestäni öisin jotenkin helpompi,varsinkin kestoilun alkutaipaleella. Itse ihastuin sisätaskuihin ja villiksiin, ihan pienellä olen käyttänyt harsoa ja villiksiä,joskus muitakin kuoria. konttausiässä Pul taskut ovat olleet ihania. Ja jälleenmyyntiarvoakin näillä vaipoilla on hyvin :)
Pesusta: Jotkut pesevät normaalin pyykin seassa, jotkut eivät. Mä itse en ole pessyt, mutta ihan vaan siitä syystä että tykkään kun omat pyykit tuoksuu,niin olen heittänyt vaatepyykin sekaan huuhteluainetta,mikä ei siis kestoille sovi.

pikainen info vain..takaisin tarkkailemaan myrskyä B)

Moikkelis moi!

Pikaiset kuulumiset vain heitän taas ennen töihin lähtöä..
Täällä kaikki ok. Huonoa oloa pitää aamsuta jonnekki 2-3 asti ja myöhemminki jo sei muista syyä..
pikasesti selailin noita juttuja mut ei ehi oikein kunnolla keskittyä..

Jotai kissoista olitte jutellu.. Meillä kaks kissaa ja ulkokissoja ovat,mutta ekan aikana olivat vielä sisäkissoja ja kyllä se minun tehtävä oli siivota se laatikko eikä mitään tullu..

Kestovaipoista oli kans juttu ja täällä myös kestoilija.. Nyt 1v4kk poitsulla käytän vain osittain kun ei ole tarpeeksi vaippoja ja on hoidossa niin ei hoitotäti ala käyttään.. Mutta aina kun mahollista niin kestoilla mennään.
Vastasyntyneenä ei pystyny käyttään niitä pieniä äippäpaketissaki olleita vaippoja ku oli niin isoja et valskas,mutta heti ku alko pitään niin täyskestoilin muuten paitsi yöllä. Tästä pienimmäisestä tosin kokeilin välillä yölläkin kestaria,mutta sitten kun kasvoi niin ei oikein saanu sellasta järkevää pakettia ilman et poika ei ois haarottanu ku sammakko :LOL:

No joo.. Taidan nakata h m:lle mammahousutilauksen kun tähän asti on pärjänny hameilla ja mekoilla,mutta nyt meni kylmäks toi ilma niin pakko jo hommata housuja ku ei omat oo mahtunu enää viikkoihin jalkaan. Enkä löytäny entisiä mistään..

Mutta hyviä vointeja kaikille ja masukuvia jo pikkuhiljaa laitteleen! Minäki yritän huomisen 10+0 kunniaksi sitten nappata kuvan ja laittaa..Jos ehin..
tervetuloa uusilleja halit menetyksen kokeneille jos niitä oli vielä tullut! Tarrasukkia!!!

Vaavimasu ja nimetön kullannuppu 9+6

Hei vaan tännekkin. Huoli on, vaikka kaikki tuntuukin olevan ok. Nyt koitan etsiä yksityistä, jolle pääsisi ultraan jo vaikka tänään.. Taitaa olla turha toivo :LOL: No, tiistaina pääsis ainakin ultraan, mutta se ei ole varhaisultra, joten näkyykö mitään edes? Jännä tunne vaan ollut, ettei siellä mikään sydän syki.. Kauheaa ajatella näin, mutta pessimisti ei pety, vai miten se menikään. No, se selviää sitten toivottavasti viimeistään tiistaina. Ens keskiviikkona on kuitenkin ensimmäinen neuvola =)

innoM + (?) 6+6

Taas on tekstiä tullut :)
Mä oon osakestoillut molemmilla lapsilla ja ajateltiin kyllä tämänkin kanssa. Ei ehkä ihan vastasyntyneestä, mutta vähän myöhemmin. Molemmat pojat ovat olleet niin isoja, että meillä ei pieniä vaippoja olekaan, L kokoa vaan. Esikoinen tosiaan painoi yli 12 kg ½-vuotiaana :D Täytyy ehkä vähän ostella lisää. Ja kutoa villavaippahousuja :)

Huomena on sitten jännä päivä, kun menen sairaalaan ultrattavaksi. Tänään täytyy jo käydä labrassa otattamassa hcg. Mä en nyt oikein tiedä itsekään, millä mielellä odotan koko käyntiä. Jännityksen, pelon ja ilon sekaisin tuntein. Sitten jos syke löytyy ja vauva on kasvanut ja hcg normaalin rajoissa (mä en oikeesti ymmärrä, miksi se alkoi siitä vouhottamaan ja haluaa tarkistella sitä, kun se viimeksikin oli normaalin rajoissa...), niin sitten mä ehkä vähän uskallan jo huokaista.

Tänään olis poikien hammaslääkäri ja sitten mennään vähäksi aikaa hengailemaan uuteen päiväkotiin. Ollaan tässä lomailtu kesäkuun alusta ja nyt on sitten paluu arkeen edessä ensi viikolla. Vanhempi poika aloittaa eskarin ja mä vaihdan työpaikkaa ja nuorempi vaihtaa kanssa samaan pk:iin isoveljensä kanssa. Paljon muutoksia... Kauhean äkkiä tää loma meni, kyllä sitä ois vielä voinut jatkaakin =)

Ihanaa päivää kaikille :heart:

kyllä onkin voinu nukkua hyvin viime yön, heti vaikuttaa aamun alkuun!!!

tsemppauksia sureville ja pelokkaille :wave:

kestovaippoihin tutustuin taas netissä, ja ei siis tälläkään lukemisella kiinnostanut,,, eikö niissä ole kauhea homma...????? edelleen nostan hattua jotka jaksavat...

miehet vaipan vaihdoissa, vai ovatko?????kertokaapa kokemuksianne, kuinka oma siippa on osallistunut vaipan vaihtoihin, ja siis ihan kestoin tai kertsein, siis ylipäätään???
eksä vaihtoi esikoistelta aluksi vain pissavaipan, mutta sekin jäi... ja taisi jopa pari kakka-vaippaakin vaihtaa kun se kerrankin pakotettiin jäämään lapsen kanssa että pääsin edes hetkeksi kaupoille naisporukalla :LOL:
Tytär kun syntyi niin ei ensimmäistäkään vaihtanut :( jos kävin jossain kaupassakin vaikka, niin vaippa oli aina ihan ääritäynnä ja lapsi huutaa kurkku suorana ja isä ei tee muuta kuin istuu ja komentaa vauvaa olemaan hiljaa...

näistä viisastuneena olenkin jo hyvissä ajoin, ennenku edes lapsi oli tulossa, että mitenkäs sitten nämä vaipan vaihdot :D Mun mielestä sen ei pitäis ´niin kammottavaa olla ettei oman lapsensa tarpeita pysty tai viitsi siivota.... No tämä mies onkin erilainen :heart:

Sappikipujen kanssa edelleen mennään, nyt jo hiukan parempi olo. Soitin jo äidillenikin ja kysyin oliko hänellä odotusaikoina vastaavaa, ja oli ollu... no, tästä sitten katellaan eteenpäin taas mitä suuhun laitetaan ja päiväkahvia on turha enää ees haikailla :x

noniin, jatketaan sitten kotihommia, käyn täällä taas välillä kurkkimassa :p

Huomenet kaikille tai no meillä on tähänaikaan jo päiväuni aika :D

Tuosta vaihtaako mies vaippoja sen verran että meillä KYLLÄ! Koko raskausajan mies "uhosi" ettei aijo vaihtaa ainuttakaan vaippaa. Kun lapsi syntyi minä otin miehen lapsiarkeen mukaan. Jos siis me olemme mieheni kanssa kotona molemmat niin se on yhtätodennäköistä että minä vaihdan vaipan kuin mies. Uskon että tässä on myöskin kysymys siitä että kun hän on osallistunut siihen myös alusta alkaen. Meidän perheessä kun mies ei hoida lapsien teossa vaan sitä kivointa osuutta :LOL: :LOL:
Tiedän useita isejä jotka eivät vaihtaisi ikuuna vaippaa mutta uskon että hekin vaihtaisivat jos olisivat "joutuneet" tekemään sitä alusta alkain. Moni näitten isien vaimoista ovatkin ollut sellaisia että ensimmäiset viikot on annettu isän koskea lapseen vain äärimmäisen ohjatuilla tyyleillä. Meillä molemmat hoitaa lasta omalla tavallaan ja tietysti olen auttanut jos joku ei ole tuntunut sujuvan.. NAISET OTTAKAA MIEHENNE YHTÄ TASA ARVOISENA VANHEMPANA ALUSTA ALKAIN Tällöin uskon että miehenkin olisi osallistuvampia.
Tällä en taaskaan tarkoita sitä että teidän miehet ketä ei vaippaa vaihda on automaattisesti jätetty tylysti lapsiarjesta mutta ihan vinkkinä isä mukaan heti synnäriltä lähtien.

Tulikin tästä mieleen että minä suosin suuuresti perhehuoneita! Minusta myös lapsi-isä suhde kasvaa voimakkaimmaksi tällöin. Mieheni tulee tietysti tässäkin mukaan synnytykseen ja jos vain mahdollista perhehuonetta kyselemme. Hieno kokemus koko perheelle ja minua ei ainakaan kukaan muu olisi osannut tukea enemmän kuin oma rakas :heart:

Nyt ryntään pyykkien kimppuun kun poika vetääpi tirsaa..
Dindei + pikku 10+4

Kyllä meilläkin mies aikoo vaihtaa vaippoja :) Hänelle tuttua puuhaa ja pikkulapsen vaipan vaihto on leikkiä hänelle. Tekee meinaan töitä vanhusten kanssa ja sielläkin vaihdellaan vaippoja ja paljon hakalempia varmasti nuo isot vaipat.

Olin verikokeissa sikiöseulontaa varten. Ottivat myös sokerirasituksen ja muita arvoja. En sitten yhtään tiennyt mikä on sokerirasitus ja olin jo luvannut kiiruhtaa tänne ottamaan hoitolapsen vastaan mutta siellä olikin yllätys etten voi lähteä mihinkään muutamaan tuntiin. No nyt se on takana ja ol kamala. Meinasin pyörtyä sinne. Huonon olon tunne oli niin valtava! No loppu päivän sain saikkua, kun ei olisi ollut kuin muutaman tunnin työpäivä yhden lapsen kanssa ja hänkin oli jo päiväkodissa niin parempi minullekin olla rauhassa iltapäivä. Huono olo voi kuulema jatkua koko päivän. Yöks. Pääsin siellä onneksi makuu asentoon ja sain oksennuksen pidäteltyä. Muuten olisi mennyt pilalle koko koe.

Huomenna neuvola lääkäri. Mitähän siellä tapahtuu? :eek:

Niin se tuosta miehen vaipanvaihdosta piti sanomani vielä se, että minä en edes hyäksyisi sitä jos mies yrittäisi lusmuilla vaipan vaihdosta. Minusta se kuuluu yhtälailla hänellekin. Olen ehkä tiukkis :D Meillä tosin muutenkin kaikki tekevät kaikkea eikä ole ns. naisten ja miesten töitä :) Ajatuksena on myös, että mies jää lapsen kanssa kotia osaksi aikaa.

Muoks: Meillä mies on muuten innoissaan kestovaippailusta :D

Huomentapäivää!

Taas puoli neljältä yöllä ekan kerran oksensin, hohhhoijaa :x Oon ihan puolikuollut, nukun tosi huonosti, valvon öisin pitkiä pätkiä, oksentelen yötä myöten ja olo on ihan raato pitkälle iltapäivään.

En tiedä miten kykenen ottamaan hoitolapsia reilun viikon päästä meille jos olo jatkuu tällaisena, heitteillehän ne jää :( Pomo eilen vielä soitti että minulle olisi tulossa uudeksi lapseksi tosi vaativa lapsi, huhheijaa. Meinasin alkaa itkeä puhelimessa kun valmiiksi jo loman jäljiltä olen näin uupunut :'(

Meillä kyllä mies on alusta asti osallistunut ihan kaikkeen vauvojen kanssa, syntymästä asti hoitanut vaipanvaihdot ja oikeastaan kaikkea muuta kuin imetystä. Syöttämään iskä ei ennen kiinteitä ole pystynyt kun ei meidän vauvelit ole huolinut muuta kuin rintaa :heart: Kestoilusta mies on vielä enemmän innoissaan kuin minä, yrittää muutenkin elää mahdollisimman ekologisesti, niin kestoilu on luontevaa siihen jatkoksi. Minä hoidan sitten enempi söpöjen vaippojen ostelun, ja tietty yhdessä niitä täytetään ja taitellaan ja pestään. Mies on kyllä ihana kun osallistuu niin paljon kaikkeen kotona ja lasten kanssa :heart:

Mies ja poika lähti kalaan, minä taidan oikaista taas vaaka-asentoon kun olo on sen verta hutera...

Teto ja Jasperi 8+5 :heart:

Olen tosi iloinen että teillä on kumppani ja lapsilla isät jotka todella välittävät :heart: vaikka kuinka olisin halunnut eksän osallistuvan ja pyysin niin eipä hän vaan halunnut olla mukana arjessa... poika kun syntyi niin kyllä kylvetti ja ekan viikon jopa oli kotonakin... mutta siihen se loppui kuin kananlento... Ja en todellakaan ominut lasta.... hänelle tärkeintä oli aivan muut seikat... toisen lapsen syntymää hän ei juurikaan noteerannut muuta kuin että tyttö tuli... vaippoja ei todellakaan lähtenyt vaihtamaan, vaan vaati että vaipat on oltava vaihdettu jos hän lasta pitää edes sylissä :'(

Ymmärrätte varmasti kuinka surullista elämäni on ollut... toisesta lapsesta piti isyyslomaa kokonaista kaksi päivää... toki minä pärjäsin kyllä kotona,mutta jälkeen päin on tullut mietittyä mikä sai miehen niin kylmäksi... :eek:

siksi hehkutan tätä nykyistä miestä,elämä tuntuu olevan niin kuin sen olisi kuulunut aina olla...Hän on hoitanut minun lapsiani tähän asti jo kuin omiaan,vaikka heissä kovin paljoa sellasta hoitamista olekaan,kun ovat jo niin isoja :)

Ehkäpä on minunkin vuoroni nauttia elämästä :heart:

ja vielä lopuksi: jos joka kerran kun pyytää toista auttamaan,nousee toisella raivo ja huuto ja kiukku, alkaa loppujen lopuksi välttää tilanteita ettei lasten tarvitse sellaista kuunnella... Narsistisen kanssa eläminen oli jatkuvaa taiteilua...

flower again ja rakkauspakkaus 9+1

marrr joo mie olen myös perhepäivähoitaja :) Ihanaa hommaa, mutta tässä olossa ei kyllä ajatus houkuta... En yhtään epäile että siulla on vaikeuksia jaksaa. Miulla sattui sopivasti kesäloma tähän saumaan, vielä ensi viikon olen lomalla, mutta sitten täytyy katsoa mikä vointi on.

Huomenta tai päivää tai jotain kaikille! Tyttö ei ole kotona ja siis ranttaliksi menee koko päivä, kun ei ole rytmintuojaa. :) IHANAA!!

Kestoista vielä sen verran, että mä en koskaan kokenut niitä hankaliksi. Meillä käytettiin taskuja (pul-kankaisia) ja mun mielestä ne oli tosi helppoja. Kokeiltiin myös aio-vaippoja ja ne oli ihan hirveitä. Kauhean paksuja ja jotenkin tuntui että vauvan päällä hankalia. Imuina meillä oli aluksi pyyhkeistä leikattuja froteeimuja ja myöhemmin lisättiin valikoimaan yöimuja eli bambua ja hamppua. Alkuun vaippoja kului niin paljon, että pestiin omana koneelliseenaan. Kerran kahdessa päivässä suunnilleen pestiin. Väliajat vaipat oli sangossa kylppärissä. Kakat huuhdeltiin, muuten annettiin vaippojen olla sellaisenaan. En koskaan huomannut eroa sen välillä, liottiko vaippoja vai ei. :) Myöhemmin pesimme samassa koneessa ihan tavallisten vaatteiden kanssa ja siinä vaiheessa myös noin kerran kahdessa päivässä. Kulutus oli isompana huomattavasti pienempi. Meillä täyskestoiltiin melkein loppuun asti eli myös öisin oli kestot; meillä ei koskaan ollut tarvetta vaihtaa vaippaa yöllä, tyttö ei yleensä kakannut yöllä ollenkaan. :D Ja huuhteluainetta meillä ei käytetty ennen vauvaa eikä tytön syntymän jälkeenkään. Kestoilun myötä opimme käyttämään huuhteluaineen tilalla etikkaa ja sitä meillä käytetään edelleen huuhtelussa.

Vaipanvaihdosta (ja muustakin vauvan/lapsen hoidosta). Olemme miehen kanssa täysin tasavertaisia vanhempia; alusta asti olemme hoitaneet yhdessä ja puoliksi ja kuka mitäkin ehtii. Mieheni ei ole koskaan edes maininnut, ettei haluaisi vaihtaa vaippaa ja hoitaa vauvaa muuten. Todennäköisesti mies tulee myös jäämään jossain vaiheessa vauvan kanssa kotiin, kun palaan itse kouluun. (ja hän odottaa tätä aivan hirveästi!)

ON: Eilen oli ehkä p****n päivä ikinä. Aamusta asti kaikki meni pieleen ja lopulta emme päässeet edes elokuviin asti, kun olin niin kiukkuinen. Illalla sitten katsoimme frendejä maratonina ja niin mielialakin parani. :) Onneksi hormoniryöpyt helpottavat aina loppujen lopuksi! Huonoa oloa ei kuitenkaan eilen ollut ihan niin pahasti.

Ollaan menossa mökille äitini kanssa viikonloppuna ja mietityttää että arvaakohan vai ei..

pihpuu & masukki 8+3/4 tjtn

Moikka!

Vaipan vaihdosta niin tasapuolisesti täälläkin kaikki tehdään. Se kumpi haistoi kakat ne vaihtoi ja nykyään poika tulee jommalle kummalle sanomaan, että on kakka vaipassa. Tosin nykyään mies vaihtaa pääsääntöisesti kaikki kakkavaipat sillä mua oksettaa 24/7 :whistle:
Muutenkin meillä on alusta saakka kaikki olleet molempien juttuja. Päivästä yks lähtien pumppasin maitoa pulloon ja mies sai kanssa ruokkia pikkuista =) . Tosin siitä oli myös se etu etten ollut sidottu sinne kotiin tissieni kanssa. Samoin aion tehdä nytkin ja todennäköisesti edellisen kerran tissiraivareista kärsineenä pulloilen alusta saakka. Meillä se imetys ei ikinä ollut mikään kiva juttu vaan pakko pullaa. Pullon kanssa vauva sai samantien masun täyteen ja jatkoi tyytyväisenä unta. Tissiruokinnassa huuto oli korvia huumaavaa ja taistelu maidosta saattoi jatkua ikuisuuden. Mulla oli hieman ylituotantoa jota sitten tuli suihkuamalla... Ei itsekään haluaisi maitojaan suihkulähteestä juoda :LOL: :LOL: :LOL:

Mä en tie vastasinko jo joskus mutta vaipoista niin kestoihin meillä ei tälläkään kertaa kosketa. Hyvä, että jotkut jaksaa ettei kaikki kasvata jätevuoria!!! Me ollaan niitä kasvatettu ekan kanssa ja sama tän toisenkin. Muuten sitten yritän elää tuhlaamatta. Kierrätetään jätteet, säästetään sähköä, ei kuluteta turhaan vettä yms. =)

parin tunnin päikkärit :p ja mies tulee aiemmin kotiin :heart: ja mennään yhdessä taas kauppa-asioille :D saas nähdä mitä se tänää shoppaa... huuto.netistä tilannu jo jotain vauvalle... niin suloista =)
ja kovasti isyyslomasta puhellut et aikoo sitten olla kaiken mahdollisen että mun ei tartte heti valvoa joka yötä yksin, ja että jos on rankkaa niin ainaki meitä on sitten kaksi hoitamassa elämän alkua :hug: Kuinka ihanaa =)

koti on nyt siivottu, huomenna pesen vielä vessan ja se on siinä tämä viikko velvoitteineen :whistle:

[/b]kestovaipatmä ajattelen henkilökohtaisesti niin mitä tän asian puitteissa luonnonsuojeluun tulee, että jos mun lapsen tarvittavat kertsi-vaipat ei maadu ihan lähivuosina, niin ei voi mitään... kyllä niissä lapsen on tosi kiva olla, on ne nykyään niin mukaviksi tehty :) sellaista jätettä syntyy jokaisessa kodissa joka päivä mikä ei luonnossa tuhoudu vaan jää vuosiksi maaperään tms... ja kuinka paljon vaikuttaa esim hiusten värjäys-aineet jo ihmiseen itseen? vaikutuksia tuskin kaikkia tiedetään... tai tupakka.... tai hiuslakat, ja autojen pakokaasuista puhumattakaan mitä se vaikuttaa ..

Elämän kulku on ihmeellinen :) kuinka kaikkea tietoa tulee nykyodottajille jo niiden ruoka-aineidenkin kanssa, mitä saat ja mitä et saa syödä.... kaikki menee eteenpäin hurjaa kehitysvauhtia, hyvä että itse pysyy perässä, kun ekan kännykänkin sain vasta parikymppisenä ja mun lapset sai ekaluokan aloitettuaan :LOL:

kotidobbleristameneeks teillä sen omistajilla niin että tulee kuunneltua useita kertoja päivässä, vai onko mieli ihan levollinen et kun on saanut kerran kuulluksi, niin ei hössötystä? itse en uskalla sellasta ostaa, mä varmaan sekoisin koko laitteen kanssa :LOL:

mukavaa loppupäivää, ja
pihpuuNAUTI vapaammasta, se tekee todella hyvää vaikka huono olo vaivaisikin välistä :p

flower again Kurjaa ettei edeltävä miehesi tajunnut kuinka ihanaa lapsiarki voi olla. Kaikista miehistä ei sitten ole vaan isäksi (ANTEEKSI pakko oli sanoa). Tiedän monen monituista tälläistä tapausta mutta niin vaan nekin pippelit lisääntyy ja lisääntyy :kieh: Onneksi on joukossa näitä helmiä jotka tajuavat perheensä päälle. Mieheni ei ole ulkonäöllisesti ja olemukseltansa mikään perinteinen perheenisä mutta sitäkin enemmän. Hän on myös paras isä lapsillemme. Tietysti saat ja pitääkin hehkuttaa jos onni on tarttunut saaliiksesi :heart:

Minä kuuntelin kerran sydänäänet tolla dobblerilla ja en missään nimessä kuunnellut sen takia "onko siellä ketään" vaan ihanaa tuo oli. Jotenkin stressasin esikoisen odotusaikana sen verran että nyt en aijo stressata EN SITTEN YHTÄÄN. :LOL: No tietty pieni reesi on normaalia mutta täällä mennään ainakin helpoin mielin.. Hyvä niin :flower:

Nyt meen taas puuhastelemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja kirpsi:
tupakoiko joku teistä? Itse olen ollut nyt 4päivää polttamatta ja hyvä niin. Pelkään kyllä repsahtavani, melkein ostin jo askin, prkle!!!! Ainoo huono juttu lopettamisesta oli, että vatsa ei taho toimia :( Tänään otin ekaa kertaa äippähousut jalkaan ja voi hurja mikä ihanuus, ei kiristänyt mistään.
Tupakoin, mutta lopetin uudestaan kun tiesin olevani raskaana.
Vaikeaahan se oli aluksi, mutta kyllä siihen pystyy.

Tsemppiä sinulle =)

juu niin se vaan on että suurista puheistaan ja lupauksistaan huolimatta tyhjäksi jäi sydän siinä kohtaa kun hänen olisi lapsilleen isä olla... nyt sitä kyllä näennäisesti yrittää vuoroviikoin, mutta sallin sen hänelle onneks itse ei tarvitse enää nähdä koko naamaa..

niin ja suuret kiitokset tuesta :heart: joskus ajattelen että mitä olisikaan tapahtunut, jos en sinä nimenomaisena iltana viihteellä olisikaan siihen kamalaan räkälään mennyt kaverini vongatessa sinne... en varmaan ikinä olisi kultaani kohdannut.... ja mikä hauskinta, me ollaan asutttu nelisen vuotta sitten todella lähekkäin :) ja täysin tietämättä toisistamme ollaan nyt yhdessä aih :D

juu pieni ressi on ehkä toisaalta hyväksi, ei tuudittaudu liikaa siihen ettei mikään menis ikänäs pieleen :LOL:

tästä ponnistan minäkin kaupoille :D

En tiedä kyllä, miten tämän litaniani aloittaisin...
Huomasin, et mut on lisätty listalle ilman laskettua aikaa. Ja oikeesti, en oo tehny vieläkään testiä. Pelkään, et sama kuvio toistuu taas kuin 3 vuotta sitten. Tunnen, et oon raskaana, kun oon muuttunu. Äkäilen välillä, sit välillä oon kauheen herkillä. Välillä ravannu vessassa yökkimässä ja ollu kuumeinen olo. Viimeks maanantaina kävin isommassa kaupassa, ja mieli teki rucola-salaattia, greippiä ja porkkanaa. Tiistaina väsäilin kasvissosekeittoa, joka oli höystetty raejuustolla ja kananmunalla. Iltaisin oon ahminu rucolaa ja porkkanaa valkosipuli-kermaviilikastikkeella.

Mut kolme vuotta sitten... keväällä -07, huomasin et menkat jäi pois. Ne oli 2 kk poissa ja soittelin labraan ja pyysin päästä raskaustestiin ja neuvolaan. No, kävin perhesuunnitteluneuvolassa, mut sitä ennen, vain puoli vuorokautta ennen labraan menoa, mulla alko runsaat menkat hirveine kipuineen, ja itkin ja oksentelin. Soitin töihinkin, et mulla on niin kova päänsärky et oksettaa. No, kävin sit kuitenki testeissä ja perhesuunnitteluneuvolassa, jossa sit katottiin, et kyllä sä taidat olla vielä vähän liian nuori äidiksi (24v!). Sanottiin et oota nyt muutama vuosi rauhassa, ja tuu sit uudestaan näitä asioita jutteleen.
No niin... siitä alkaen on haamut kummitellu mielessä, ikävä katse et onko se nyt aivan pakottava tarve ja etkö ole vähän liian nuori tähän ja kaiken huipuks vedettiin vielä matto jalkojen alta, et en ole sovelias lastenhoitoalalle!!! :(
En uskalla oikeesti edes ottaa yhteyttä paikalliseen tk:seen, koska siellä on työhönsä leipiintynyt lääkäri, joka hoitaa asenteella "tuo on nyt sinun omaa syytäsi, olisit ajatellut..."

Mulla oli vielä heinäkuussa menkat, samoin kesäkuussa, mut jotenkin on tuntu, et siinä välissä olisin tullut raskaaksi, koska heinäkuun menkat oli myöhässä 8 päivää, ja lopulta kesti vain reilu 3 vrk, ja ennen oon menny kierrolla 27-30 ja menkat kestäny 5-6 päivää.

Välillä on tunne, et joku puhaltais ilmapalloo alavatsassa, ja sit suolanen himottaa hirveesti. Oon turvoksissa kuin ilmapallo, ja 2 ihmistä on sanonu mulle et "ai, sä oot raskaana" tai kattonu sillee, et okei, toi oottaa.
Kertokaa nyt joku mulle, et tää ei oo mun mielikuvituksen tuotettta, ja voin ostaa rauhallisin mielin testin, ilman pelkoa siitä, et just silloin alkaa menkat. Niin ja mikään th/neuvolantäti tuu sanoo et oot vähän liian nuori, mieti vielä.

Mut joo, tämä tästä litaniasta...
Kiitos kun jaksoit lukea tähän asti.

Margaret mene nyt hyvä nainen ostamaan se testi! Tee se ihan rauhassa ohjeen mukaan, ja tuu sitten kertomaan meille.

Jos olet raskaana olet, jos et niin et - eikö asiaan kuitenkin kannattaisi hankkia varmuus? Jos ja kun olet, niin reippaasti vaan neuvolaan, ei mun mielestä 24v ole mitenkään liian nuori äidiksi! Terkkaa voi aina myös vaihtaa (ellet siis ihan tuppukylässä asu..)

Tsemppiä.

Heissan! Täälläkin eka neuvola takana ja oli muuten sitten outoa. Mun omalle tätille ei ollut aikoja joten mut otti vastaan joku, joka tekee kuulemma lähinnä lastenneuvolan puolta. Noh aika aluksi tää täti sitten pyysi anteeksi et hänen pitää lukea tekstiviestinsä kun lapsi laittaa viestiä. Sanoin et ei haittaa.. No hetken kuluttua se sit pyysi taas anteeksi ja sano et hänen pitää mennä soittaa, se viipy joku 5 minuuttia. Kun täti tuli takasin se alkoi kertomaan kuinka hänellä on avioero meneillään ja mies oli maanantaina pakannut tavaransa ja häipynyt ja nyt lapsi joutui sitten olee yksin kotona. Ja kertoi vielä mitä lapsensa oli tekstarilla hänelle laittanut. Juu et aika jännä neukku käynti. Onneksi en ollut ekakertalainen, olis voinut jäädä useempikin asia epäselväksi.

Täälläkin näköjään pääsee jo äippäpolille ultriin, ei siis tehdä neuvolassa.
Enpä ollut tajunnut vaikka moni täällä jo kirjoittikin, kuinka laskevat lasketun ajan menkkojen perusteella ja tosiaan sen 28päivän kierron mukaan. Miks hemmetissä ne sit edes vaivautuu kysymään et kuinka pitkä se kierto on?? Vitsi mitä urpoja.. no joo. Laskettu aika olis nyt sit 2.3 mut eiköhän toi vielä muutu..

Jenksu ja passepartout 10+1 sano neuvola.

Nyt on aika varattuna varhaisultraan ja sinne siis tiistaina ja keskiviikkona neuvolaan.. Nyt vaan toivotaan parasta. Kauheaa tämä odottaminen ja epätietoisuus.

Ja täällä oli puhetta miehen osallistumisesta, niin miehellä, kun on jo yksi lapsi, niin on enemmän kokemusta noista vauvajutuista ja osallistuu kaikkeen mahdolliseen ja haluaakin osallistua, kuten vaippojen vaihdoissa ja muissa jutuissa =) :heart:

flower again: Me on mun miehen kanssa tavattu mun exän kautta ja monet monituiset kerrat on kiitelty keskenämme (alkoholisti)exääni siitä, että olemme toisemme löytäneet. Rentoutuminen on mukavaa aina välillä, huonoista oloista huolimatta.

jenksu: Aika mielenkiintoinen neuvola tosiaan sulla. Itsekin alalla työskentelemään tulevana (ja jo työskennelleenä) en voisi ikinä kuvitella unohtavani ammatillisuutta noin totaalisesti! Toivottavasti ensi kerralla on oma täti, joka ei huoli omista asioistaan ihan noin paljon. (ja siis mitenkään tämän kyseisen th:n avioeroa ja yksinäistä lasta väheksymättä - - - tietyt asiat työajalla ja tietyt sen jälkeen)

Olen toki itsekin joskus joutunut esim lääkärin puhelinaikojen tms takia pyytämään anteeksi potilaalta ja poistumaan paikalta, mutta kyllä se asia on kuitenkin lääkärin ja minun välisekseni jäänyt. :D

tintti83: Perhepeti on ihana asia. Meidän neiti tykkäsi yöllä syödä kohtalaisen usein ja oli melko helppoa vaan kääntää itse kylkeä ja parhaimmillaan nukahtaa uudelleen, kun tytöllä oli tissi suussa. Siihen lapsivuoteellakin olen kannustanut uusia äitejä (oman jaksamisen takia siis), mutta usein perhepeti ei tunnu olevan vaihtoehto ihmisille.

ON: Mies on ruvennut juttelemaan masulle, vaikka asukki ei mitään kuulekaan. :D Söpöä toki, varsinkin kun ensimmäisen raskauden aikana raskaus ei tuntunut merkitsevän hänelle konkreettisesti oikein mitään. Toki oltiin nuorempia (lue nuoria) ja tietämättömämpiä ja nyt on jo se yksi raskaus ja vauva takana ja on helpompi, kun tietää missä mennään.

Lähipiirissämme on kova vauvabuumi menossa. Elokuussa 1 la, syyskuussa 2, marraskuussa 1... Joten vauvoja pitäisi riittää. Saa nähdä, missä vaiheessa maito alkaa valumaan vauvan itkusta. ;) :LOL:

Nyt koiran kanssa lenkille ja sitten pullan leivontaan, taikina jo kohoamassa. Mitäköhän se kertoo tästä raskaudesta, että koko kesän kestäneen leipomattomuuden jälkeen tein eilen suklaakakkua ja tänään oli pakko leipoa korvapuusteja. Huomiseksi jää varmaan omenapiirakka. :saint: :saint:

jenksu Aika outoa kyllä.. Vaikka kuinka haluais purkaa mieltään niin ei ehkä asiakkaalle kannattais.

Tupakoinnista, täytyy myöntää että mä repsahdin polttamaan muutaman tupakan kun olin sellaisessa seurassa missä KAIKKI polttivat. Teki vaan niin hirveästi mieli eikä muuta mahtunut mieleen. Tiedän, olen kai kamala. Mutta lakko jatkuu.

Mulle on nyt tullut ihan mieletön väsymys. Mä en jaksa MITÄÄN, tää väsymys vie kaiken huomion, tuntuu että olen ihan toimintakyvytön melkein tän väsymyksen alla. Töissä tänäänkin unohdin/meinasin unohtaa asioita ja muutenkin tuntui ettei mikään suju. Huomenna on tämän kesätyöpestin viimeinen päivä, ja sitten on 10 päivää lomaa kunnes koulu jatkuu. Mä voisin nukkua koko ajan. Onko kellään mitään vinkkejä miten tätä väsymystä saisi karkotettua!?

Nimet, siis etunimet tytölle ja pojalle mulla on suurinpiirtein valmiina. Eka harkitsin vain kyseisiä nimiä, mutta nyt olen tullut yhä varmemmaksi. Tosin vauvan isällä on sama nimi mitä olen poikalapselle aina harkinnut. Nimet siis ovat olleet aiemminkin mielessä vaikka vauva onkin ollut kaukainen haave. Mutta tiedän myös sen että lapsen isän isällä on myös sama nimi. Menisi sitten kolmessa polvessa sama etunimi :p Onhan se vähän ehkä hullua.. Mutta lapsen isä ei todennäköisesti tule kuvioissa olemaan mukana. Erään mielestäni kauniin tytön nimen olen bongannut vain vähän aikaa sitten, ja ajatuksissani kutsun sikiötä jo tuolla nimellä, vaikkei sukupuolestakaan ole tietoa :D Nimi on melko "uusi" ja erikoinen mutta kumminkin suomalainen ja minulle siitä tulee jotenkin luontokin mieleen. Mutta nimiehdotuksia en paljasta kenellekään. Toinen nimikin on tytölle mietinnässä ja alan olemaan aika varma siitä.

Laskurin mukaan mulla on tänään tasan 7 vko :)

Yhteistyössä