Maaliskuun muruset 2011- Alkutaivalta heinäkuu

Alkuperäinen kirjoittaja Ruusunpiikki:
Olenko mä ymmärtänyt väärin??? Kun minulla ei ole oikein mitään oireita, ja en osaa olla huolestunut. Eli pitäisikö, voiko olla oireetonta alkuraskautta?Kun olen täällä lukenut usieta huolestuneita kirjoituksia oireettomuudesta,tosin olen lukenut sieltä täältä kun tekstiä on niin paljon että olenko kaiken oleellisen huomannut?????
Ei joillakin tule ollenkaan oireita. :) Mun tapauksessa olen huolissani, koska 2-3vko 24/7 on ollut hirveä pahoinvointi ja väsymys. Liikkumiseni on ollut lähinnän sohvan-jääkaapin-vessan väliä. Autossa ei ole voinut istua, kun heti tulee niin paha olo. Ja sit yhtäkkiä KAIKKI loppui kuin seinään. Ei oireen oiretta. :ashamed: Alaselkä ja vatsa kipuja ollut myös. Ei mullakaan edellinen raskaus ollut tällainen. Väsytti paljon mut ei oikein muuta. Varmaan aina tapauskohtaista tämä pahoinvointi. Yhtä tervettä on olla oireeton kuin, että oireita on. Yksi keskenmenon oireista on yhtäkkiä loppuneet raskausoireet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Meillä eu ole lapsiluvusta vielä puhuttu. Kunhan nyt saisi ensin tämän ensimmäinen.


Mitä mieltä olette äityispakkauksesta? Pakkaus on minusta ihana värinen.

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH

Silvia ja Vilianna 6+4
Eikö toi linkin takana oleva ole 2010 vuoden pakkaus, vai onko se samanlainen myös 2011? :)

 
KorpiKuusenKasvattajalle tsemppiä matkaan! Täällä on peukut pystyssä jotta kaikki ois hyvin. :hug:

Dindei Minä kans luulen, että kun aikaa menee vähän enempi eteenpäin niin niitä keskusteluja saadaan enempi aikaiseks. :) Tässä vaiheessa vielä tekee hankaluutta muistaa nimimerkkejä, saatika mitä kaikki ovat kirjoitelleet... On niin paljon meitä maaliskuun odottajia. :) Itse kyllä luen kaikkien kirjoitukset ajatuksen kanssa ja niitä on aivan ihana lukea! Tosi kiva kuulla miten teillä kaikilla menee. Mutta ei vaan pysty ihan jokaisen viestiin vielä tässä vaiheessa vastaamaan.
Jatkakaa samaan malliin niin pikkuhiljaa tutuiks päästään! Keskusteluja odotellessa... :)

Synnytyksestä Mullahan edessä on sisi kolmas synnytys ja en kyllä vielä osaa pelätä sitä yhtään.
Uskon, että luomulla synnytän tämänkin, lämpimään veteen turvautuen. :D Kuopukselta käytin ammetta kivun lievityksenä (tai lähinnä suihkua kun ammeeseen en saanut kokonaan mennä kun lapsivedet oli menny). Synnytyssaliin mentäessä alkoi synnytys samantien. Onneksi ehdittiin saliin! Vauva syntyikin 18 min kuluttua, n. 3 ponnistuksella. Sain odoteella supistuksia aina useamman minuutin niin sillä se kesti "noinkin kauan". Oli kyllä ihanaa kun sai kunnolla huilata supistusten välit. :) En revenny yhtään ja samantien pystyin kävelemään hyvin ja olin muutenkin hyvässä kunnossa.
Kätilöt sanoi useaan otteeseen, että kolmannella kerralla pitää lähtee sairaalaan heti kun tulee tuntemuksia synnytyksestä, että kolmas syntyy vielä nopeampaa...
Jännitän lähinnä, että sinne sairaalaan ennätän. Onneks matkaa ei ole ihan mahottoman paljon.

Äitiyspakkauksen otan! Jotenkin vaikka se on jo kolmas pakkaus tähän perheeseen niin se on vaan niin ihana saada! :heart: Olen ostanut itse vauvalle jo pieniä sukkia ja yhdet nallepuh sukkahousut. :D
Meidän täytys ostaa vielä turvakaukalo, hoitopöytä, pinnasänky jne. Ohan tuota ostettavaa.

).( Mulla on nyt ollu pari päivää ihan järkky huono-olo! Kaupassa meinas tulla oksennus kun kävelin eines tiskin ohi. Ne teki tosi pahaa, yöks. Alkaa jo pelkkä ajatus oksettaa niistä ruuista... :x
Pari kertaa olen käynyt yökkäileen ja nukkunut olen paljon!
Rinnat on edelleen kipeät. Varsinkin kun liivit ottaa pois niin sattuu ihan mielettömästi! :/

Tiitulipiituli 7+5 (Saas nähä muuttuuko se huomisessa neuvolassa :) )
 
Alkuperäinen kirjoittaja KorpiKuusenKasvattaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruusunpiikki:
Olenko mä ymmärtänyt väärin??? Kun minulla ei ole oikein mitään oireita, ja en osaa olla huolestunut. Eli pitäisikö, voiko olla oireetonta alkuraskautta?Kun olen täällä lukenut usieta huolestuneita kirjoituksia oireettomuudesta,tosin olen lukenut sieltä täältä kun tekstiä on niin paljon että olenko kaiken oleellisen huomannut?????
Ei joillakin tule ollenkaan oireita. :) Mun tapauksessa olen huolissani, koska 2-3vko 24/7 on ollut hirveä pahoinvointi ja väsymys. Liikkumiseni on ollut lähinnän sohvan-jääkaapin-vessan väliä. Autossa ei ole voinut istua, kun heti tulee niin paha olo. Ja sit yhtäkkiä KAIKKI loppui kuin seinään. Ei oireen oiretta. :ashamed: Alaselkä ja vatsa kipuja ollut myös. Ei mullakaan edellinen raskaus ollut tällainen. Väsytti paljon mut ei oikein muuta. Varmaan aina tapauskohtaista tämä pahoinvointi. Yhtä tervettä on olla oireeton kuin, että oireita on. Yksi keskenmenon oireista on yhtäkkiä loppuneet raskausoireet.
Voi itku.Toivottavasti siellä on pikkuisella kaikki hyvin. Kauheaa kun joutuu kärsimään noin voimakkaasta pahoinvoinnista ja sitten kun se loppuu niin ei saa edes mahdollisuutta nauttia siitä kun ei pääse tarkistamaan onko pikkuisella kaikki varmasti hyvin. SATATUHATTA HALAUSTA JA RUTISTUSTA SINULLE
:hug: Toivon sydämeni pohjasta kaiken olevan hyvin. :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja innoM:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Meillä eu ole lapsiluvusta vielä puhuttu. Kunhan nyt saisi ensin tämän ensimmäinen.


Mitä mieltä olette äityispakkauksesta? Pakkaus on minusta ihana värinen.

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH

Silvia ja Vilianna 6+4
Eikö toi linkin takana oleva ole 2010 vuoden pakkaus, vai onko se samanlainen myös 2011? :)
Kyllähän se taitaa2010 vuoden pakkaus olla mutta jos samat merkit paikkansa pitää, tuo pakkaus jatkuu pitkälle 2011 asti, ja 2011 vuoden pakkaus tulee jakoon vasta kun 2010 on jaettu loppuun.
 
Huh mikä etova olo minut on vallannut. Päässä pyörinyt ja jalat notkunu alla koko päivän. Toivon niin, ettei pahoinvoinnista tule jokapäiväistä. Jaksut teille jotka sen kanssa painiskelette :/ Alamahalla outoa paineentunnetta, kipuakin. JA VÄSYTTÄÄ |O Ihan hirrrrmu väsy.

Mutta on se niin ihanaa.. Vilkuilla kaupassa vauvanvaatteita ja ajatella, että kohta saa ostaa niitä omalle nyssykälle :heart:

En malta oottaa sitä ekaa neuvolaa 16.8. Olen lähes malttamaton.
 
Voi luoja, nyt se ympärivuorokautinen pahoinvointi sitten on alkanut... Tänään ekan kerran oksensin jo puoli viideltä yöllä, joskin huono olo oli monta kertaa aiemminkin herätessä :x Eikä oksentaminen eikä syöminen vie enää pahaa oloa pois, huh! Vaan tätähän tää on ollut aiemmissakin raskauksissa...

Mie kans uskon että kyllä sitä ihan oikeatakin keskustelua alkaa tulla kunhan tässä tutuksi tullaan =)

Toivottavasti Korpikuusenkasvattajan masussa kaikki hyvin :heart:

Jos sinne asti päästään, mie aion kyllä ottaa tälle vauvalle äitiyspakkauksen! Pojalle otin pakkauksen ja tytölle rahana. Nyt haluan päästä hypistelemään taas pitkästä aikaa niitä tavaroita, ja kaiken lisäksi nykyinen pakkaus on mielestäni nätti :)

Synnytys tuntuu toistaiseksi melko kaukaiselta asialta, mutta lähinnä pelottaa se jos vedet tulee kotona, niin miten ehditään sairaalaan kun reilu puoli tuntia ainakin menee sinne mennessä + pojalle on saatava hoitaja tänne ennen kun päästään lähtemään. Miulla lisäksi on auennut melkoisen kivuttomasti aina 5-7 senttiin kohdunsuu, mutta loput onkin auennut sitten rytinällä ja kipeästi! Toivottavasti olen sairaalassa silloin valmiiksi! Tyttö käynnistettiinkin juuri siitä syystä kun poika syntyi niin nopsaan, ja tyttö sitten vielä tuntia nopeammin. Synnytys ei kyllä pelota, kyllä ne kivut kestää, ja lopputulos on kaiken sen arvoinen :heart:

Huomenna aamulla ultra ja sitten reissuun :)

Teto ja nimetön pikkuinen rv 7+2
 
Nyt nopeesti otan huomenna kiinni lukemisella. Mua saattais kiinnostaa se äityispakkaus ulkosuomalaisena. Koska pidän kuoseista tuolla vintiltä löytyy se olikos se nyt -05 pakkaus kun ei se ehtinyt viel vaihtua -06 maaliskuussa.

Nyt pitää lähtee Suomeen, eli lentokentälle mars!

mucho+pippuri :)
 
Synnytystä ei ole oikeastaan tullut vielä mietittyä. Sen tiedän, että epiduraalia en ota. Ei sopinut mulle. Anestesialääkäri sai sen laitettua niin, että tuli semmoinen toispuolinen puudutus. Vessaan ei päässyt, kun jalka oli niin puutunut, että ei kantanut. Lisäksi sain kamalan pahoinvoinnin lääkkeestä, eikä sen kanssa mitään pystynyt nukkumaan. Koin vain kauheita harhanäkyjä sen kanssa. Puudutus siis olis hyvä ja ehkä se spinaalipunktio. Kylpyamme oli tosi hyvä avautumisvaiheessa, kun se oli melko pitkäaikainen homma.

Aamulla tuli ihan vähän rusehtavaa vuotoa. Varmaan jotain oletettuja menkkoja. Onneksi loppui samantien.
 
Alkuperäinen kirjoittaja innoM:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Meillä eu ole lapsiluvusta vielä puhuttu. Kunhan nyt saisi ensin tämän ensimmäinen.


Mitä mieltä olette äityispakkauksesta? Pakkaus on minusta ihana värinen.

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH

Silvia ja Vilianna 6+4
Eikö toi linkin takana oleva ole 2010 vuoden pakkaus, vai onko se samanlainen myös 2011? :)
Ei vielä mitään hajua millainen on 2011, mutta eiköhän siinä vaiheessa vielä jaeta tuota ku maaliskuun vauvat sen saavat. Eiks se vasta maaliskuussa tuu uusi ja vanhaa jaetaan niin pitkään ku o.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ruusunpiikki:
Olenko mä ymmärtänyt väärin??? Kun minulla ei ole oikein mitään oireita, ja en osaa olla huolestunut. Eli pitäisikö, voiko olla oireetonta alkuraskautta?Kun olen täällä lukenut usieta huolestuneita kirjoituksia oireettomuudesta,tosin olen lukenut sieltä täältä kun tekstiä on niin paljon että olenko kaiken oleellisen huomannut?????

täälläkään ei oo ollut mitn oireita, menkatkin tullu vielä ajallaan...:D mun roppa ei taija tajuta et on raskaana. ultrassa kuitenkin kaikki oikeenkin hyvin. mulla on nyt kolmas tulossa, lapset 01/03 ja 03/09 kummankaan kohdalla ei oo menkat jääny heti pois, ja esikoisesta asti, elikkäs reilu 7v on tullu jatkuvasti maitoa rinnoista, kun puristaa niin sitä lentää ihan kaarella..:D en ooo ees aatellu et huolestuisin, virtaa riittää ja oon onnellinen etten joudu kärsimään pahoinvoinnista, kuten se joillakin on älyttömän paha..:( loppuraskaudessa ainakin edellisten kohalla on kyllä sitten alkupahoinvoinnin edestäkin hankalaa.. liikkuminen, istuminen ja nukkuminen ihan tuskaa. oon pieni kokoinen ja selässä on joku nikama juttu eikä se meinaa millää kestää mahan painoo... mutta kyllä sen kestää ku tietää mitä ihanaa sieltä on tulossa...:) synnytyksetkin menny nii vaivatta ettei sekään onneksi jännitä, tosin eihän sitä ikinä tiedä, en vain oo ressaaja tyyppiä..:) jaksuja kaikille!!
 
täällä ilmoittautuu Vantaalta yksi lisää.. Eli näillä näkymin la ois 29.3., itselleni 3.lapsi, uusioperheemme viides :D . takana lukuisia keskenmenoja vuosien varrella, yksi ku ja yksi menehtyi kohdussa rv 11..Ensimmäinen laspeni 8v, toinen 2, 5v. Kätilöopistolle menen synnyttämään, jos tämä toukka sinne asti jaksaa matkassa pysyä.. ikää itselläni 30v (lapsen synnyttyä 31v).
Huimausta ja satunnaista eto- oloa, välillä väsyttää, mut saattaa johtua vuorotöistäkin.
 
Tervetuloa uusille!

Ja isot halit kaikille tarvitseville, etenkin KorpiKuusenKasvattajalle! :hug: Toivottavasti kaikki on hyvin, ja pääset asian varmistuttua nauttimaan oireettomuudesta.

Äitiyspakkausta olivat monet miettineet. Tämän vuoden pakkausta jaetaan ensi vuonna niin kauan kuin riittää, yleensä huhtikuulle asti ainakin. Paikkakunnittain saattaa vaihdella, milloin uuden saa. Mutta koska pakkaus lähetetään jo reippaasti ennen la, niin eiköhän meille kaikille vanha tule. Itse ajattelin ottaa, kun esikoista odotellaan, eikä keneltäkään kaverilta tämän vuoden pakkauksen vaatteita ole tulossa kiertoon.

Dindei, ihana kun rohkeasti sanot mitä ajattelet! Myös täällä yhteisiä keskusteluja oottelen, mutta ei ole vielä läheskään kaikki tuttujakaan. Ja uusia tulee mukaan vieläkin.

Itse ajattelin miettiä synnytystä vähän myöhemmin, ei tarvitse tässä vaiheessa vielä siihen keskittyä. Nautin raskausajasta nyt kympillä, ja mietin sitten myöhemmin. Syksyllä on edessä synnäriharkka, joten sen jälkeen joutuu kyllä miettimään ajatuksen kanssa omaakin ihan pakosta. Toisaalta ihan hyväkin, että on jo raskaana ennen kuin lähtee muiden synnytyksiin mukaan, ei voi enää perua :D

Tuhrua tulee enää ihan pikkiriikkisen, joten positiivisella mielellä mennään. Varhaisultraan en ajatellut mennä, jos suostuu neuvolassa ma vähän vilauttamaan niin hienoa olisi. Jos ei, niin odotellaan sinne yleiseen alkuraskauden ultraan asti.

Itseä mietityttää tällä hetkellä eniten se, milloin alkaa masu näkyä. Turvotusmaha alkaa olla iltaisin sellainen, että kohta joku jo tulee kysymään :D

tupunen ja rymy 6+6
 
HEIPS :wave:

dindei, kylhän tämä vielä on aikamoista sillisalaattia, mut myös jatkuvasti tulee vielä uusia mukaan. itsellä ainakin nimimerkit hukassa ja tekstiä tulee niin hurjaa vauhtia, ettei perässä pysy. Sittenkun kirjoittaa, ei muista puoliakaan mitä kirjoitettu.


Synnytyksestä
, en edes haluu vielä ajatella niin pitkälle, vaan päästä tuon maagisen 12 viikon rajapyykin ohi, jos sitten uskoltais helpottaa tuota murehtimista.

äitiyspakkaus Itse aion sen ottaa japäästä hypisteleen kaikkia ihania vaatteita. Kyl ne aina tarpeeseen tuleen. Jos uusi talomme ei ole valmistunut maaliskuuhun mennessä, mut valmistuu siinä lähiaikoina, niin pikkuine saa nukkua ensi alkuun äitiyspakkauksessa.

Lyhkäsesti näin, kun kodin arkiaskareet kutsuu

sane ja toivo 7+3
 
Kesken meni ihan niin kuin jo tiesinkin.
Ultrassa näkyi enää vain rippeet ja niitä nyt odotellaan että tulisi pois itsestään.
Samalla löytyi 5,5 cm kysta kohdusta (? oliko vieressä vai sisällä jäi vähän auki mulle) jonka parissa siis jatketaan Kättärillä käyntejä... että sellanen päivä!

Onnea kuitenkin kaikille uusille plussanneille ja tarrasukkia muille vuodoista kärsiville!
 
balik: Ei löydy sanoja, olen tosi pahoillani. :hug:

Täällä etova olo jatkuu, tänään tosin jo siedettävämpänä. Yöllä tuli ekan kerran repäisykipuja kylkeä kääntäessä. Loppuyö menikin heräilleissä aina kun piti kylkeä kääntää. Hassua miten unessakin tajusi, ettei voi tuosta noin vain kääntyä tai sattuu. :LOL:

En jotenkin ollenkaan uskalla ajatella synnytykseen asti. Tuntuu että se on ihan yhtä utopistista kuin jos ei olisi plussannut ollenkaan. Kun ei ole minkäänlaista varmuutta että pikkuinen pysyy matkassa. Ei pitäis stressata asiaa, mutta kyllä se vaan taustalla painaa kokoajan.

Mites muilla on miehet ottaneet vauvauutiset? Entä oletteko vielä muille kertoneet? Meillä mies on aika shokissa vielä, sulattelee asiaa. Tämä kun oli tällainen "puoliksi vahinko". Ja koska haluan antaa miehen sulatella rauhassa ilman suurempia omia ihkutteluita, niin olen läheisimmille ystävilleni kertonut ja heidän kanssaan sitten iloinnut asiasta enemmän.
Tällä viikolla meille tulee koko lähisuku, eli äti, mummo ja veli kyläilemään tuolta kauempaa ja olisi loistotilaisuus kertoa asiasta kasvotusten. Mutta vähän mietityttää onko vielä kuitenkin liian aikaista alkaa asiaa julkistamaan. Mutta toisaalta, ne keille nyt aikaisin kerron, ovat niitä joiden kanssa haluan myös purkaa tuntemukseni, jos tämä menee kesken.. joten ehkä olisi ihan hyvä asia kertoa.

Iidapiida ja minityyppi rv 4+5
 
Kirjoitukseni näköjään poistuu vähän väliä :eek: Yritän laittaa sen uudestaan...

balik Voi ei :( Voimia! :hug:

Täällä alkaa huonovointisuus jo helpottaa. Koko aika on kyllä etova olo mutta enää ei tartte pöntön kanssa viettää päiviä. Vatsassa myös kipuilee edelleen. Turvotusta on valtavasti!

Meillä on ensimmäinen neuvola torstai aamusta ja ultra perjantai aamusta. Jännittää! :)

Jotenkin vaan on epätodellinen olo ja tuntuu uskomattomalta, että meillä vihdoin tärppäsi. Toivon niin, että kaikki menee hyvin. Samalla lapsilukuun viitaten niin tämä jää meidän ainokaiseksi ellei sitten uudestaan lähdetä hoitoihin. Koin ne kyllä niin raskaaksi että enpä usko. Harmittaa, kun aina olen suuresta perheestä haaveillut!

Synnytystä en ole vielä edes ajatellut sen enempää mutta lukemieni perusteella haluaisin luomu synnytyksen mutta mieli muuttuu varmasti vielä moneen kertaan. Sinne on vielä kamalan pitkä aika!

Äitiyspakkauksen meinaan ottaa, kun esikoista odottelemme :) Koskakohan sen muuten saa kotia?

Paljon olen nettikaupasta katsellut kaikenmailman juttuja vauvalle mutta vielä en ole mitään uskaltanut ostaa vaikka mieli tekisi! Sydänääni laitteen muuten tilasin. Onko kellään kokemusta ko. laitteesta?

Vuodoista kärsiville tsemppiä! Minulla se ainakin oli ihan harmitonta.
 
Mun teksti otti ja katos jonnekin :kieh:

Me halutaan äitiyspakkaus, maltan tuskin odottaa että pääsee hypistelee niitä tavaroita :heart:

Keskiviikkona ois eka ultraääni, näkee sitten että sintti on toivottavasi lähtenyt kasvamaan ja kehittymään niinkun pitää. Jännittää aivan pirusti!!! Ekakertalaisena kaikki on niin uutta ja outoa. Olo on kun Liisalla Ihmemaassa :D
 
Eli tänään käytiin varhaisultrassa. Homma on siis mennyt niin että tiedän ovulaatiopäivän, jonka mukaan LA 8.3., mutta neuvolantäti väitti että 9.3. kiekkojensa kanssa. Noh, ultrassa lääkäri sanoi että nyt näyttäis päivälleen 7+6 (neuvolan mukaan 7+5) eli kyllä se on 8.3. :D Saa luvan neuvolatäti vaihtaa oikean päivän neuvolakorttiin kun tästä kuulee... (oon tarkka... ja hormoni-kiukkunen!) Sydän kuulemma hyppi tarmokkaasti ja kaikki ok.
Ja vatsan päältä tehtiin, oli sen verran hienot laitteet yksityisellä lääkäriasemalla :whistle:

Mömmömmöö: Juu, oon kyl käyny Hyvinkääl töissä jo kolmatta vuotta, mutta ainoot Hyvinkääläiset jotka tunnen, on suurinpiirtein työn puolesta :)

Piikuliisi: Muakin jännitti reilu tunti sitten vielä ihan hirveesti, ja hetken aikaa siinä lavetilla kun lekuri ei sanonut mitään. Mutta sitten se tokaisi ihanan virallisesti että "yksi kappale eläviä sikiöitä." :D Onnea ultraan!
 
Ei ollut eloa mahassa enää :'( Vähän niin kuin aavistelinkin. :ashamed: Viikko sitten kuollut. Kaksi on alunperin kasvanut, toinen lopettanut kasvun alussa, toinen 7+0. :'( Mutta näillä mennään mitä on annettu. :/ Nyt vaan toivon, että vuotais pois. Hitto, jos tässä lääkkeillä tai kaavinnalla pitää kohtu tyhjentää. :/ Äpolille lähete ja kai se täytyy huomenna ruveta asioita "järjestämään".
 
Alkuperäinen kirjoittaja KorpiKuusenKasvattaja:
Ei ollut eloa mahassa enää :'( Vähän niin kuin aavistelinkin. :ashamed: Viikko sitten kuollut. Kaksi on alunperin kasvanut, toinen lopettanut kasvun alussa, toinen 7+0. :'( Mutta näillä mennään mitä on annettu. :/ Nyt vaan toivon, että vuotais pois. Hitto, jos tässä lääkkeillä tai kaavinnalla pitää kohtu tyhjentää. :/ Äpolille lähete ja kai se täytyy huomenna ruveta asioita "järjestämään".


:hug: voi ei, kurjaa!! Paljon tsemppihaleja!!
 
Samara88: Mutta sitten se tokaisi ihanan virallisesti että "yksi kappale eläviä sikiöitä." :D Vitsi mä repesin! :LOL: Ihana lääkäri!

Balikille pahoittelut keskenmenosta :hug:

Dindei: Oot niin oikeessa, mutta uskon tämän tästä paranevan kunhan vähän pääsee tutustumaan toisiin. Ihanaa kun joku osaa sanoa asiat suoraan.

Ai niin, tervetuloa uusille :wave:

Peppioliina & rv 8+5 (tai 9+3)

 

Yhteistyössä