Maaliskuun muruset 2011- Alkutaivalta heinäkuu

Voi kun ikäviä uutisia täällä, Korpikuusenkasvattaja ja balik. Voimia teille jatkoon.

SYNNYTYS ei ole vielä mielessä. Enemmän vaan toivon, että pääsis ekaan ultraan asti ja siinä todettais kaiken olevan hyvin. Esikoinen syntyi alakautta perätilassa. En halunnut sektiota, vaan mieluummin yrittää alakautta, ja onnistuihan se. Haluaisin kuitenkin tällä kertaa mielellään vauvan, joka ymmärtää kääntyä oikein päin. Vaikka tulihan tuo ekakin ulos aika kivasti peppu edellä. Lantio on siis ilmeisesti suht tilava, kun siitä 3,5 kiloinen poika mahtui melkein mustelmitta väärin päin tulemaan. Silti olis kivempi kokea normaalimpi synnytys toisella kertaa.

Voi vitsi, kun täällä on noita huonoja uutisia nyt sen verran paljon tullut, että alkaa huolestuttaa omakin oireiden väheneminen ihan tosissaan. Viimeksi se pahoinvointi vähitellen paheni vaan rv 10 saakka, kunnes sitten helpotti. Mutta nyt se oli pahimmillaan reilu viikko sitten. Ja sen jälkeen on helpottanut vähitellen. Kyllä vieläkin on huonovointisuutta ja väsymystä, mutta selvästi helpompi olo kuin viime viikon alussa. Mitään kipuja tai vuotoja ei ole. Mutta kun justiin kuulin lähipiirissä sattuneesta keskeytyneestä keskenmenostakin, alkaa niin pahasti epäilyttää. Tällä tutulla huomattiin rv 12 normaalissa ultrassa, että sikiö onkin kuollut. Kuulin tästä juuri eilen. Ja nyt täälläkin taas kaksi ikävää uutista. Voi kun kaikkien muiden pikkuiset saisi jo jatkaa elämäänsä masussa kevääseen asti.

Ei tässä auta kuin odottaa muutama viikko. Sittenhän se selviää ultrassa viimeistään, ellei nyt sitä ennen jo oireet palaa taas helteen myötä ja muutenkin.

Novelle 6+6
 
Ruusunpiikki: ei kuunneltu sydänääniä vielä. Meni aika hyvin papereiden täyttämisessä.
Ja paljon sieltä luettavaa tulikin. Olisi pitänyt kysyä mitä heillä olisi ollut arabiaksi että olisi babakin saanut luettavaa. No pitää ens kerralla kysyä.
 
Heippa tytöt!

Ultrakuulumisia
Tarkastusultrassa käyty ja alkio ja syke löytyi. Alkio oli juuri viikkoja vastaava! Tunne on aivan huikea! Edellisellä kertaa kun emme päässet edes tähän saakka! Nyt ultraaja tsemppasi ja patisti soittamaan neuvolaan! Ultrassa pääsivät onnenkyyneleet valloileen =)

sane ja ipanapiina
Kiitos kannustavista sanoistanne! Oikeaanhan tuo osui, kaikki oli tarkastusultrassa hyvin. Liian aikainen ultra vain oli virheliike!

KKK ja balik
Pahoittelut ikävistä uutisista! Osaan kuvitella tuntemuksenne km:n viime kierrossa kokeneena. Paljon plussaonnea jatkossa,olen oiva esimerkki siitä kuinka muutaman kuukauden päästä juhlin jo uutta pienokaista! Toivottavasti tekin tulette pian perässä!!

Silvia Logo
Meillä raahasin mieheni kaikkiin ultriin ja valmennuksiin. Mielestäni ovat yhteisiä hetkiä,mutta tietysti kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta esim töiden/opiskelujen vuoksi. Tässä uudessa raskaudessa kävin yksin ar-ultrassa kun mies reissussa, mutta muutoin pyrimme yhdessä menemään ultriin vastaisuudessakin. Tosin neuvolaan miestä en enää tässä toisessa pakota :)

Ihania kesäpäivä kaikille!!
A 6+6
 
Adalaine : Tosi ihanaa, onnea! Ihanaa kun pieni kasvanut ja sydnkin jumpsutti =) Oli varmasti pelottavat päivät tuossa välissä.

Neuvolasta: Mä päätin, että soitan neuvolaan vasta kun olen käynyt siellä toisessa ultrassa, 9.8 oon sen varannut ja silloin pitäs olla 9 viikkoa kasassa. Mitään uutta ja ihmeellistä sieltä ei kuitenkaan tarjolla ole tähän kolmanteen odotukseen, eikä sydänääniäkään vielä kuunnella. Jos sitten käy niin hullusti, etten ehdi saada kunnalliseen nt-ultra-aikaa, niin käyn sitten senkin yksityisellä. Samoin tein myös kolmannen lapsen odotuksessa, että kävin tosi myöhäseen ekan kerran. Nyt mulla on kyllä uus neuvolatäti, kun ollaan tässä välissä muutettukin. Joten voishan olla kivaakin käydä, mutta jotenkin on niin tympeät muistot äippäneuvolan puolelta, ettei huvita vielä mennä.

Ultrista ja valmennuksesta: Me ei päästy ekassa odotuksessa mihinkään valmennukseen, kun odotin osan aikaa sairaalassa. Kun pääsin sieltä, oliki jo liian myöhästä. Ihan kylmiltään mentiin synnyttään, ja hyvinhän siitä selvittiin =) Ei sitten toisessakaan odotuksessa käyty, eikä tietty nyt enäänkään ;)
Ultrassa oon nyt käyny yksin, ja osan kävin tuossa edellisessäkin raskaudessa yksin. Mutta kyllä se mies saa luvan tulla nt-ultraan ja rakenneultraan. Ja mielellään tuleekin. Neuvolaan en aio häntä enää raahata =) Paitsi ehkä loppuvaiheessa voisi käydä koko perheellä, niin lapsetkin kuulisi sydänäänet. :heart:
Ja synnytykseen on tietty tulossa mieskin mukaan. Eka synnytys muuten käynnistettiin. Silloin vietettiin useampi tunti käyrillä. Jossain kohti synnytystä, keskellä tujuinta supistusta toteaa mies, että:" VAU! Haluutsä kuulla kuinka ylös tuo käyrä nousee???" Joo kuule Kulta, en halua kuulla, kun mä ihan TUNNEN sen :LOL: On ne miehet hassuja. Tokassa ei ehtinyt toilaileen, ku oli niin nopeaa toimintaa.

ON: Eilinen meni tosi ällöttävässä olossa koko päivä. Tänään onnistuin tuossa lounaalla syömään tuhdisti, kun riensin sitten äkkiä kuopuksen kanssa päiväunille. Vähän kyllä teki tiukkaa hetken aikaa,mutta nyt on selkeästi ei niin huono olo. Mutta tuo helle kyllä kiristää hermot ja tekee sen pahan olon vaikeammaksi kestää. Ulos ei tee yhtään mieli, sisälläkin melkein 30 astetta lämmintä...uuh. Mahan turvotus on muuttumassa kiinteämmäksi pallukaksi. Siellä se pieni taitaa kasvella =)

Ipanapiina ja Ihmevauva 7+1
 
Pahoittelut menetyksen kohdanneille!!!! :hug: :'(

Terveisiä sokerirasituksesta!!
Mulla kahdessa edellisessä raskaudessa ollut raskausajandiabetes ja nyt sitten heti alkuun pistivät rasitukseen. Jälleen kerran, kuten arvasinkin, tuli älyttömän paha olo siitä litkusta, mutta sain kuitenkin pidettyä yrjät sisälläni... mikäli olisi oksennus tullut olisi koko testi mennyt persiilleen.
Huomenna mulla sitten neuvolalääkäri, jossa kuulen tulokset myös tämän päiväisestä rasituksesta!

Edelleen tasaista ällötystä, väsymystä sun muuta, eli eipä juuri uutta kerrottavaa. LApset päiväunilla, joten taidan käyttää tilaisuuden hyväkseni ja painua itsekin huilimaan! :whistle:

Liro ja papunen 5+2
 
Sokerirasituksesta: Mulla kun on painoa aikas paljon, niin menen heti syyskuun alussa rasitukseen. Mulla th sanoi että ei kannata mennä vielä ku o muutenkin huono olo vaan vasta sitten ku olo on parempi. Toivottavasti ei oo silloin kohollaan, mutta sen näkee sitten pikkasen yli kk päästä.
 
Hei kaikille, tuolla etusivulla jo olenkin listalla, mutta tässä ollut pienimuotoista hiljaiseloa hetken aikaa. Sairaalan muuten todennäköisesti Jorvi. :)

Osanotto teille, jotka olette kokeneet ikäviä, ja voimia!

Oireista: Tällä hetkellä päällimmäisinä oireina rintojen (ja erityisesti nännien) kipu ja jomotus. Uudet liivit jouduin ostamaan kun kaikki vanhat painoivat niin ikävästi ja öisin on vaikea nukkua kun yhtään ei saisi painaa tissejä.. :) Koko on myös kasvanut, mutta sitä odotinkin, edellisessä raskaudessa ja imetyksessäkin kokoa tuli huimasti lisää. Pahoinvointia on myös jonkin verran. Lähinnä nälkäisenä ja välillä heti ruuan jälkeen, ei siis mitään kovin vakavaa tällä hetkellä. Närästys on jonkin verran alkanut vaivata, toivon kovasti ettei se pahene vielä pitkään aikaan (ettei tarvitse lääkitystä laittaa). Väsymystä on yllättävän vähän, edellisestä en muuta tehnytkään kun nukuin, joten olen tyytyväinen kun nyt jaksan paljon paremmin. Toisaalta olen lomalla (vaikkakin esikoisen kanssa), joten en rasitukaan samalla tavalla. Yöt nukun tyytyväisenä 10 tuntia putkeen ja sillä pärjään sitten koko päivän. :eek: (toisaalta jos 7 tunnin yöunista siirrytään 10 tunnin uniin niin voi kuvitella että se olisi riittävästi unta!). Teini-ikä on tosin tullut toiseen kertaan. Finnejä on joka paikassa ja niitä on tosi paljon. Ja hiuksetkin rasvoittuvat hetkessä. Erittäin rasittavaa...

Neuvolasta: En ole vielä edes soittanut neuvolaan, oma terveyskeskus on kesän ajan siirrettynä muualle ja en ole jaksanut vaivautua soittelemaan yleiseen numeroon, joka kattaa meidän alueen lisäksi 10 muuta aluetta. Ensi viikolla neuvolatoiminta palautuu omalle alueelle ja sitten minäkin soittelen aikaa. Ei sillä neuvolalla niin väliä, nt-ultra-ajan takia sinne lähinnä tässä vaiheessa haluan. :D Sydänääniä ei kuitenkaan kuunnella ennen rv 10+ ja minulla on ensi viikolla rv 8..

Mies on todella innoissaan raskaudesta ja on myös erittäin kiinnostunut kaikesta, mitä tapahtuu. Edellisessä raskaudessa hän oli ehkä vähän syrjässä, kaikki oli niin uutta ja vierasta, mutta hän oli kyllä mukana kaikissa neuvoloissa ja ultrissa, mihin vain suinkin pääsi. Enkä yhtään epäile, että hän tekee paljonkin muutoksia aikatauluihinsa, että tälläkin kertaa pääsee mukaan. :)

Varusteista: Esikoisen syntymästä on aikaa jo yli 4 vuotta, ja suurin osa kaikista vaatteista ja tarvikkeista on jo annettu eteenpäin. Joten kaikki pitää aloittaa alusta. Mikäs sen mukavampaa!! B) :p Ihanaa, kun saa kierrellä alennusmyynneissä ym ja ostaa pieniä vaatteita. :heart: Vaunut pitää todennäköisesti ostaa myöhemmin, vanha kissamme pissasi yhdistelmiemme koppaosaan useampaan kertaan enkä nyt uskalla riskeerata sen kanssa, ettei nykyinenkin alkaisi pissailla sisälle. Emmeljungista pidän ja todennäköisesti seuraavatkin ovat siis Emmaljungat. Kehto meillä on vauvalle, muuta sänkyä emme aio hankkia ennen tavallista lastensänkyä, kuten esikoisellakin. 1 vuotiaana siirtyi oikeaan isojen tyttöjen sänkyyn nukkumaan, siihen asti kehdossa/meidän kanssamme. Vaippoja alan ompelemaan varmasti piakkoin, villahousuja ja villavaatteita varmaan väännän syksyllä koulussa. :)

Mitäköhän vielä... Hermot ovat kyllä tosi tiukalla nykyään. Tuntuu, että korotan ääntä ennen kuin kukaan on ehtinyt edes sanoa mitään. :D Eli hormonit kyllä hyrräävät hyvinkin tehokkaasti mun ruumiissa.. Toivotaan, että jossain vaiheessa vähän helpottaisi. Ja tyhmää on, että itsekin huomaan ärsyyntyessäni että se on hormoneista johtuvaa, mutten voi sille mitään!!!

Näin nyt yritän liittyä aktiivisesti mukaan:
pihpuu & masukki 7+2
 
Muakin on alkanut pelottaa tää oireiden vähyys. Ei mulla ole enää kuin tissit kipeet ja väsyttää. Mulla on nyt viikkoja laskurin mukaan 5+6. Jospa ne pahoinvoinnit mullekin vielä tulee.. Ruokahalua mulla ei kyllä ole juurikaan. Ei ällötä eikä okseta, ei vaan tee mieli ruokaa eikä ole nälkä. Saattaahan se näistä helteistäkin johtua. Hermot on kans kireellä mut se johtuu luullakseni tupakoinnin lopettamisesta. Töissäkin meinaa vähän väliä hermostua potilaisiin, ja pitää mennä tekeen jotain yksikseen välillä koska omaa kiukkuaanhan ei sais näyttää. Onneks mulla on huomenna vapaapäivä ja meenkin (jos on hyvä ilma) rannalle ja illalla yhden bändin keikalle.
 
Moikka!

Hellettä riittää ja pahaa oloa ja nälkää ja väsyä..

Alkuperäinen kirjoittaja teppana:
Tintti

Pitääkö muuten paikkaansa, että heti seksin jälkeen tapahtuneesta hedelmöityksestä tulee aina poikia, ja että pidempään matkalla olleista siittiöistä tyttöjä (poikasiittiöt nopeampi, mutta lyhytikäisempiä)?
Tähän mä ainakin uskon ja muistaakseni olen sen jostain kirjastakin lukenut. Ajotus on kaiken a ja o.
Ei voi pitää paikkaansa.. Edellisen ois täytyny sen mukaan olla tyttö ja tän täytyis olla tyttö :LOL:

Oikeesti älkää uskoko mihinkään noihin uskomuksiin :LOL: Mä oon ainaki huomannu että ei ne mikään pijä paikkaansa!!!

Hlemmur
Hieno asenne! Ja aina on sitten saatavilla jotain jos siinä tilanteessa siltä tuntuu!
Ja jokainen synnytys on erilainen ja jos joku sanoo ettei se oo kipeää tai että se käy niin prk...sti niin ei se tarkota just sitä että se sinun synnytys ois samanlainen.

Muuten tuosta synnytyksestä että ihmettelen miten minä jännitän sitä niin kovasti.. Jotenkin välillä pelottaa (taitaa olla aika normaalia) että miten sen kivun taas kestää,mutta nyt olen päättäväinen ja pyydän saada tehdä asiat niinkuin haluan jos vain mahdollista.. Ja tosiaan minäolin luvannu serkulleni että saa tulla synnytykseen mukaan, mutta saa nähdä joutuuko sen pian perumaan jos ei ukkeli tykkää :D Mutta yleensäkkin odotan innolla kuitenkin synnytystä ja sitä tunnelmaa siellä laitoksella =D

Lapsille kertomisesta..
Ajattelin isommat pojat ottaa huomenna mukaan neuvolaan niin näkevät ultrakuvaa sitten pienestä. Kuitenkin meillä keskimmäinen jo viikko sitten kysy että äiti miksi sun maha on tuommonen.. Minä kysyin että mimmonen ja poika vastas että pyöreä :LOL: Olin vieläpä äitini kaa puhelimessa ja tuli kiire lopettaa ettei se kuule (ovat kyllä varmasti jo arvanneet)

Aah! Huomenna mökkeilemään ja uiskentelemaan!!! Ihana en malta oottaa.. Ja tosiaan!! HUOMENNA eka NEUKKU!!! Näkee että siellä varmasti on elämää..

Äippäpaketista
Aion edelleen ottaa. Olen jokaisesta ottanut ja makuupussit olen säästäny. Muuten on tainnu hävitä tavarat matkan varrelle..

Oireet ei ole pakollisia!!!
Kyllä siellä silti voi kelluskella terve pikku ihme vaikka ei oireita oliskaan! Älkää murehtiko suotta!!!

InnoM
Meillehän taitaa tupsahtaa se 2010 vuoden pakkaus kun niin alkuvuodesta saadaan pienet syliin.. Sitähän jaetaan tieten jonnekki toukokuulle asti sitä edellisen vuoden pakettia.

Tosta synnyttämään lähdöstä..
Meillä on melkolailla tunteroisen matka sairaalaan ja edellinen kyllä synty päälle 3h mut en usko että silti tulee tän neljännenkään kaa hirvee hoppu.. Ja jos tule ehoppu niin synnytetään matkalla sitte :LOL:
Ei kait siinä sen kummempaa ku ponnista jos se on tullakseen.

Pahoittelut menetyksen kohdanneille.

Nyt iski niin heikko ja nälkäinen olo että pakko kattoa joko ois ruoka valmis.. Heissan tää poistuu mäkkeilemään!!!

Vaavimasu ja nimetön kullannuppu 8+4
 
Balik ja Korpikuusenkasvattaja: :hug:

En olekkaan hetkeen käynyt täällä, kun oma mieli on vieläkin mitä on, syksystä saakka ollut vauvakuume ja nyt viimein kun se on todellista en tiedäkkään mitä haluan. :| Haluaisin iloita tästä raskaudesta. Eiköhän sitä mieli tästä vielä muutu !! :)

Äitiyspakkaus: Mä en hirveesti tykännyt tosta väri maailmasta, mutta mielummin otan pakkauksen kun sen rahan, mikä on aika pieni summa tohon pakkaukseen verrattuna. :)

Oireita: Tissien aristus on alkanut pikkuhiljaa helpottamaan, mutta etova olo vieläkin tulee heti kun on hetkenkin syömättä, tai sit syönyt liikaa. Silti MITÄÄN ruokaa ei tee mieli, en oo syönyt kunnon ruokaa varmaan pariin viikkon ! :D Niin ja truvotus, varsinkin iltasin ihan kamala !

Hankintoja: Vaikka esikoinen täytti vasta 2v niin vaunut ollaan myyty ( pari viikkoa sitten ) koska haluan uudet, turva kaukalo ainakin pitää ostaa myös ja ja mitähän muuta oli, en edes muista. Mutta ainakin nua isoimmat :)

Onko muilla alkanut jo maha kasvamaan? En tiedä onko mulla joku aamusta iltaan turvotus, mutta tuntuu että maha olis oikeesti kasvanut.. ennen oli kolme pientä makkaraa ja nyt on kaks, toinen vähä isompi, ja seisoalteen vähä pömpöttää.. :LOL:

Majj & 8+0
 
No, mulla on vähän mahaa muutenkin ja silti se tuntuu kasvaneen :eek: Ei se yleensä tolleen "pömpötä", jos en oo edes syönyt mitään.

Ja nyt vasta rv 5+4.

Vaavimasu, ok. Kyllä tuo paketti meille kelpaa :)

Te keillä ei ole mitään vaatteita pikkuiselle ja otatte äippäpakkauksen, niin paljon ja mitä ostatte vielä sen lisäksi? Mitä kokoa? =)
 
Tännehän tulee sivukaupalla tekstiä kun on viikon pois netin äärestä..yritän nyt vähän laittaa jotain itsekin..

Ensinnäkin :hug: ikäviä uutisia kokeneille..

Äitiyspakkaus Tälle kolmannelle en taida sitä ottaa..edellisistä kahdesta vaatteet vielä hyväkuntoisia ja muutenkin meiltä löytyy vielä kaikkea mahdollista oli sitten tyttö tai poika..

Neuvola Eka neuvola olis perjantaina..vähän jännittää kun on uusi paikka, edelliset syntyivät toisella paikkakunnalla..Toivottavasti olisi kiva neuvolatäti..

Oireet Valtava väsymys, närästys ja etova olo jos ei syö parin tunnin välein..Aikaisemmissakaan raskauksissa en ole joutunut oksentelemaan joten toivotaan että nytkin menee niin..ainiin ja kauhea turvotus koko ajan..luulisi että raskaus olisi jo pidemmälläkin..

Muille kertomisesta Kerrotaan sitten sen nt-ultran jälkeen..Miehen sukulaiset ne tosin jo arvas kun oltiin sielläpäin sukuloimassa..En ottanut valkoviiniä tai lonkeroa saunan jälkeen niin johan ne siitä arvasivat..Kiva kun ei saa pidettyä niiltä mitään salassa..johan se anoppi sitten jo laverteli miehen veljellekin..

Mutta oli niin paljon tosissaan tekstiä tullut viikon aikana etten enää muista mihin piti jotain kommentoida..Pitänee olla vähän aktiivisempi tässä palstailussa..

Muikkunuu79 & asukki 8+3







 
innoM : Nua äitiyspakkauksen vaatteet on aika suuria aluksi. Esim. se toppahaalarikin, meillä esikoinen syntyi kesäkuun alussa ja vielä seuraavana keväänäkin oli aika reilu.
Kannattaa varmaan varata kaappiin 56-62cm vaatteita. :) 62cm taitaa olla aika iso kans ihan aluks, mutta yleensä vauvat kasvavat 50-56cm vaatteista nopeasti pois.

Mamulis: pahoittelut ! :hug:
 
Oikein kovasti voimia Mamulis, toivottavasti selviät jatkosta vähillä toimepiteillä. Ja onnea uuteen yritykseen :hug:

Kyllä se aina pysäyttää, kun jonkun pikkuinen ei jaksa mukana kulkea. Sitä alkaa kyttäämään omia oireitaan ja jännittämään, että milloin pääsee ultraan ja mitä siellä näkyy.

Littledeath, tsemppiä tupakattomuuteen! Voin kuvitella, että on hermot kireällä, kun muutenkin hormoonit ainakin mulla laittaa mielen heittämään kuperkeikkaa. Ja potilastyössä minäkin, joutuu välillä lähteä jonnekin purkamaan tuntoja. Täytyy tunnustaa, että muutaman kerran on ammatillisuus lentänyt taivaan tuuliin, kun on sopivasti sattunut. Eräänkin kerran potilas sai minut itkemään, ja toisen kerran hänen käyttäydyttyään asiattomasti ja huudettuaan puolen tunnin ajan, huusin sitten yhtälailla takaisin.. Mutta ehkä mieliala jossain vaiheessa tasaantuu :)

Oireita olen kyttäillyt nyt ahkeraan, ja kyllä niitä vielä kuitenkin on. Nännit on kosketusarat, ihan kamalasti väsyttää (päiväunia tulee nukuttua..), koko ajan vähän etova olo, turvottaa, pissittää, maha on väliin löysällä ja väliin ummella ja kuin ilmapallo, ja tosiaan mielialat heittää. Ja hajut tekee pahaa!

Mahan kasvamista olen mietiskellyt minäkin, ja kyllä se pömpöttää jo, vaikka luultavimmin turvotuksesta. Äidille kun kerroin, niin hän sanoikin jo katsoneensa mahan pyöristyneen. Mutta eihän sen vielä pitäisi, vaikka hoikka olenkin?! Pieni epävarmuus on, että saattaisin olla 4 viikkoa pidemmällä, kun viimeiset menkat oli vähän erilaiset. Mutta oli menkat kuitenkin, ja niistä lasketaan. Eli ultraa odotellessa.

tupunen ja rymy 7+0 "poks"
 
Pahoittelut teille, joiden pieni ei ole jaksanut mukana matkassa :hug: Joka kertaa riipaisee sydämestä kun lukee surullisia uutisia ja muistan sen voimattomuuden joka itsellä oli viime tammikuussa.

Kamiliya, mies on Marrakechistä ja on sinne huomenna lähdössä kuukaudeksi. Mistäs päin Marokkoa sinun mies on?

dindei, samaa mieltä olen minäkin sun kanssa, mutta valitettavasti itsekin lukeudun niiden joukkoon joka vaan kommentoi yleisesti jotain... aika ei vaan tässä välissä vielä riitä ja muistikapasiteetti on rajallista. Syksyllä kuitenkin on aikaa paremmin ja pikkuhiljaa oppii tuntemaan kaikki nimimerkit ja tarinat nimimerkkien takana. Eiköhän me keritä vielä kunnon keskustelujakin saamaan aikaiseksi :)

Tänään en sitten kommentoikaan enempää ja koska huomenna lähden matkalle niin en tiedä milloin seuraavan kerran pääsen koneelle. Reissussa olen 2,5 viikkoa, mutta ystävälläni jonka luokse menen on kyllä kone, joten pääsen ainakin jossain vaiheessa lukeen teidän kuulumisia. Halauksia kaikille ja toivotaan kovaa, ettei enempiä huonoja uutisia tulisi!!! :hug:
 
Hei kaikki,

porukkaan ilmoittautuu Tingelstina 32 v., kolmas tulossa, LA 23.3., sairaala K-HKS.

Päätin nyt uskaltautua kirjoittamaan, vaikka ultrassa ei ole vielä käyty. Edellinen yritys päättyi keskenmenoon (ultrassa vko 8+0 ei löytynyt sykettä, vauva oli kuollut hyvin varhain). Näiltä tiimoilta suuri myötätunto kaikille teille, jotka olette saaneet suru-uutisia.

Minulla raskaus tuntui etenevän aivan normaalisti. Ei ollut vuotoja, ja kaikki tutuksi tulleet raskausoireet löytyi. Siksi oli melkoinen shokki, kun sykettä ei sitten ollutkaan. Nyt odotus onkin sitten alkanut hyvin eri mielentilassa kuin aiemmat. Toivotaan parasta.

Synnytyksestä:
Itse pelkäsin ensimmäistä odottaessani (edellisen sukupolven "sotajuttujen" perusteella) sitä, että synnytys on elämän suurin nöyryytys. Että sairaalan ovista astuttuani minulla ei enää olisi itsemääräämisoikeutta. Että minulta "ajeltaisiin sitä ja leikattaisiin tätä" ilman, että voisin itse vaikuttaa asiaan. Pelot osoittautuivat täysin turhiksi, eikä minulla ole mitään poikkipuolista sanottavaa kummastakaan synnytyskeikasta. Sain päättää asioista itse. Ilmeisesti sairaalakäytännöt ovat kehittyneet 25 vuodessa melkoisesti...

Tästä tulevasta synnytyksestä toivon, että ensinnäkin ehtisin ajoissa sairaalaan ja toiseksi kaikki sujuisi mahdollisimman luonnollisesti. Aiemmat synnytykset ovat kestäneet (laskettuna täysin pisteestä nolla) 3 h 45 min ja 3 h, toivottavasti ei kovin enää tuosta nopeudu. Kammoan neuloja, joten toivon ettei epiduraalia tai sektiota tarvitse harkita. Toisen lapsen synnytyksessä kokeilin ilokaasua, ja se toimi mulla tosi hyvin. Kun synnytykset ovat olleet nopeita, ei ole tullut tarvetta puudutuksille. Muutaman tunnin on jaksanut kyllä kärvistellä, mutta uskon että näkökulma voi olla ihan toinen, jos synnytys kestää kymmeniä tunteja.

Hyviä helteitä kaikille!
Tingelstina 5+6 vko



 
Oon miettiny tuota mahan kasvamista.. Mulla ylipainoa paljon, joten pehmikkeitä vaavalle on yllinkyllin masussa valmiiksi :) Oikein odotan, että alkais vaavimasu näkyä, mutta tuntuu, että se on tammikuuta ennenko kukaan ees vihjaisee, että ootko raskaana :snotty: Mut jospa se sitte joskus 35+ viikoilla alkais pulpahtaa esiin :D

Äitiyspakkaus on ihan ehdoton. Eka lapsi siis kyseessä ja minusta tämänvuoden pakkaus on mieleinenkin, joten toivottavasti saan "vanhan".

Puhuin sokerirasituksesta jo ekaa neukkuaikaa varaillessani.. mutta millä viikolla se rasitus tehdään?

Littledeath Mua vaivaa :whistle: Ootko käyny Ylivieskan lukion? Koska nyt on kutina persuuksissa, että oltais tutumpia ko ensin ajattelinkaan.. :xmas: Ja toinen mitä oon miettiny.. opiskeletko Oulaisissa? Koskapa siellä on saatettu ainaski törmätä.. Tai sitte ei :D
 
:kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

Tuli kirjotettua jonkun mittanen juttu tänne ja sitten sivusto sippasi ja teksti hävis joten tiivistelmänä

Pahoittelut surun kohdanneelle :hug: Alkaa tuntua että melkeen liikaakin meidän pinossa :'(

Vatsan kasvusta sen verran että kyllä mun ystävä joka ei tiennyt raskaudesta sanoi että "ai teille on tulossa toinen" ja kuulemma ei jättänyt pötsi epäilyksen varaan..

Täällä kärsitään iskias tyyppisistä kivuista. En osannut esikoisen odotusaikana yhdistää raskauteen mutta nyt ei ole epäilystäkään kuin muuten noita ei ole ollut kuin raskaanaollessani.

Juups raivostuttaa kun teksti katosi joten tässä nyt vaan lyhkäsesti..
Dindei + pikku 9+2
 
innoM: Meillä kun ei ole mitään vaatetta oikein jäljellä, niin olen ajatellut ihan muutamaa 50cm vaatetta ostaa ja sitten reilummin niitä 56-62 cm vaatteita. Kuten tuossa aiemmin jo sanottiinkin, äp:n vaatteet on isoja.

Meille tulee ehdottomasti äitiyspakkaus, mun mielestä toi tämänvuotinen on aivan ihana. Ja vielä kun esikoisesta pakkaus oli aivan kauhea (saatiin kesäkuussa syntyneelle vielä edellisen vuoden pakkaus, mihin en ollut lainkaan varautunut) niin nyt odotan oikein innolla sitä uutta ja ihanaa.

Osanotot Mamulis, tylyltä kuulostaa, mutta kyllä se vielä siitä. Voimia!

Nyt on niin paljon kuullut kaikenlaisia suru-uutisia, että alkaa omankin masukin puolesta kovasti huolestuttaa. Koko ajan tulee tarkkailtua oireita ja kipuja ja vääntöjä ja sitä tulee aivan vainoharhaiseksi. Meillä ei ole varaa alkuraskauden ultraan, joten ensimmäinen varmistus siitä, onko kohdussa edes ketään, tulee luultavasti neuvolassa sitten rv 10 pintaan. Ja siihen on vielä 3 viikkoa aikaa... Kauheaa odotusta. Mutta siis pieni paniikki päällä ja vähän ahdistaakin.

Littledeath: Tsemppiä tupakattomuuteen! Mulla on nyt melkein puoli vuotta tupakatonta elämää takana, yli kymmenen vuotta tupakallista sitä ennen. Se helpottaa kyllä, pahin ainakin. Houkutuksia on ja itse näen välillä vieläkin unia, että poltan. Mutta tässä mennään ja ihan mukavasti itse asiassa. :)

Sokerirasituksesta: Joudun siihen todennäköisesti minäkin. BMI sen verran yläkanttiin, että joudun testeihin. Yleensä sokerirasitus tehdään noin rv 24-28. :)

pihpuu & masukki 7+2
 
Mamu oon niin pahoillani sun puolesta :'( :hug:

Littledeath ei mullakaan ollut edellisessä raskaudessa mitään ihmeempiä oireita saati pahoinvointia ja hyvin kaikki meni loppuun asti =) Älä murehdi :heart: Ja tsempitykset tupakoinnin lopettamiseen! :) Mulla nyt....hetkonen... 4 viikkoa ja päivä tupakoimattomuutta takana, jokainen päivä ilman tupakkaa on edellistä helpompi ;)

Kamiliya mulla on kans perjantaina neuvola :D Ja muuten, mulla on kaks kaveria nähnyt naamasta että odotan!! Mitään en ehtinyt kummallekkaan sanoa ja jo kysyivät, että odotanko. Sen näkee kuulemma mun naamasta ja silmistä :D

Silvia Logo mullakin tupakan hajusta sama juttu, oksettaa ja yököttää niin kovaa. Harmittaa, kun tuo ukko ei oo voinut luopua kessusta, nyt ei tee todellakaan mieli halia tai pussailla, kun toinen käryää tuhkakupilta. Sitä ei tajunnu silloin kun poltteli, että kuinka kovaa voi haista. HYI! :x

Ruusunpiikki oli kiva lukea kun olit kirjoittanut "pohjanmaata" (viireltä) :D Tuli kotoisa olo... Ja se koppakuoriainen... mä olisin varmaan saanut rytmihäiriöitä mokomasta kipittelijästä... Grrrr... kylmiä väreitä menee...

Novelle78 mulla meinas käydä kans niin kuin sulla synnytykses. Esikko meinaan päätti kääntyä rv 36 perätilaan ja seuraavana päivänä oikein päin. Sitten 37 viikolla piti taas olla vähän väärin päin, ihan vähän vain äidin kiusaksi :D "Onneks" kääntyi vielä lopullisesti raivotarjontaan ennen synnytystä, vaikkakin mun lantio olis lääkärin mukaan sopinut synnyttämään pt-muksun :) Toivottavasti sun masuasukki kliffaa heti, miten päin mammaa miellytetään :p

(.)
Peruin sen yksityisen utlra-ajan, kun siitä 3 viikon päästä on niskapoimu-ultra, joten mitä suotta maksaa mehiläisen yksityiselle lääkärille kova hinta :LOL: Ei vaiskaa, meillä on vain vähä tiukkaa, joten säästetään. Varsinkin kun olin silloin kipujen takia ultras rv 6+1 äippäpolilla ja siellä sydän sykki viikkoja vastaavalla toukalla.
Nyt mulla on ongelma, että mihin esikko siksi aikaa, kun mennään neuvolaan isännän kanssa.. Ehkä mä tässä jotain keksin.

Ällötysasiaa!!!!
Joo ja päivän hauska juttu: Helmi Hermoheikko ilmoittautuu :wave: Tänään "kovat" mahanippailut erilaisella tavalla kuin alkuraskauden normikipuilut. No mä säikähdin tietty kovasti. Eipä olis tarvinnu sillä syy mahanippailuun oli armoton p*skahätä ja mieletön saldo pyttyyn.. :LOL: Se siitä pelosta ja paniikista, eniten olis saanu pelätä sontiiko housuihinsa.. :snotty:

GCS 15 & masukki rv 7+6 (huomenna poksuillaan :whistle: )
 
pahkuratäti: Vastaus on kyllä, kumpaankin kysymykseen :p Mullakin saattais EHKÄ olla aavistus kuka oot. Ton perusteella että Oulaisissa on kenties nähty. Ootko saman ikäinen kuin minä? Jos oot niin saatan olla oikeilla jäljillä :LOL: Täähän on mielenkiintoista!

No joo ehkä mä voin rauhoittua vaikkei oireita liiemmälti ole. Oon lukenut täältä netistä vaan kaikkia juttuja keskeytyneistä keskenmenoista ja tietty sitä alkaa kuvitella sitten että itelläkin.. Ei pitäis lukea tollasia.
Tupakkalakko on mennyt ihan ok. Töissä kun on niin ei sitä kerkeä paljon edes ajattelemaan. Huomenna on kaivattu vapaapäivä ja saapa nähdä onko silloin vaikeampaa. Täähän on paras syy lopettamiseen mitä vain voi olla joten kestettävä on! :)

Mä en tiedä miten pitkä aika mulla vielä ultraan on, pitkä aika kumminkin ennen kuin tiedän onko mitään elämää. Eka neuvola on muutenkin vasta 20.8. ja ei kai siellä muuta tehdä kuin puhuta. Mistä siellä muuten puhutaan/mitä kokeita otetaan (jos otetaan)? Siis paino, pituus, hb..?
 

Yhteistyössä