Mä olen ihan raivona.. Ihmeellistä käyttätymistä perhekahvilassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:
Alkuperäinen kirjoittaja ? :
Alkuperäinen kirjoittaja ? :
Onpa hauskaa, ettekö oikeasti muista, millaista oli olla pieni tyttö? Ihan normaalia käytöstä tuo on ollut maailman sivu. Ja ihan normaalisti tuommoinen voidaan saada kuriinkin. On oikein että alle 2-vuotiasta menee puolustamaan, mutta jos olis tasaikäiset, niin neuvon muksulle että saa sanoa takaisinkin. Jos siitä huolimatta ei pärjää, niin toki puuttuisin, mutta olisipa hyvä että kasvaisi niin vahvaksi ettei anna kahden-tytön-klikkien hetkauttaa itseään.
Meinaan samanlaisiin se tulee törmäämään suunnilleen läpi elämänsä...

Eli että jos sua lyödään niin lyö takas vai? Ja että joku kun haistattelee niin haistattele takas? Tosi kypsää. Miksi pitää vajota niitten käytöstavattomien tasolle?

Ja edelleen, tyttöni on sen verran pieni ja kiltti, etten todella anna toisten polkea häntä alleen.

Jaa, löikö ne tytöt sun lastasi, haistettelivat? Jos näin oli niin luinpa huolimattomasti. Ja yhtä huolimattomasti luit itsekin. Kirjoitin, että ihan oikein että alle 2-vuotiasta puolustaa.
Huomaisitko sen nyt kun lihavoidaan.

Ei tarvitse vajota käytöstavattomien tasalle, mutta pitää oppia pärjäämään myös jos kohtaa käytöstavattoman. Ne kahden-tytön-klikit tulevassa elämässä ovat suurimmaksi osaksi sanallisia kettuiluja, niitä vastaan pitää oppia pitämään puolensa.
Kiltiksi opettaminen ei ole palvelus lapselle. On lupa olla jopa -herrajumala- töykeä tällaisiä kohtaan ja sanoa vaikkapa, että
eipä teidän seura kiinnostaisikaan.
Mieluummin olen vaikka yksin.
Te ette mua kiinnosta vähääkään.

Siis kyllä mä rinnastan lyömiseen sen pallolla päähän heittämisen, ja haistatteluna pidin sitä uhoamista kyllä.
Pitääkö sun mielestä alle 2 vuotiaan (kyllä huomasin ensimmäisenkin kerran, mutta en ymmärtänyt miksi kirjoitit sitten kuitenkin vanhemmista) joutua jo kuuntelemaan uhoamista ja kestämään pallolla päähän heittelyä? vaikka miten ois kahden tytön klikit.
Kyllä mun tytöllä ja hänen kaverillaan on tiiviit välit, mutta eivät nuo silti pahaa tee niille jotka leikkeihin mukaan tahtovat.

No jopas on. Eli sun mielestä lapselle jos opettaa olemaan kiltti, se on yhtä kuin lähettäisi lapsen kiusattavaksi. Jaa-a, ei se ihme että noita kiusaajia on nykyään noin paljon, jos vanhemmat opettavat kiusaamaan, ja antamaan samalla mitalla takaisin.

Ja sä siis todella kohdistat nämä ohjeet mulle, vaikka kerroin että mun lapseni on 1v7kk. Siis mun pitäs sun mielestä opettaa se antamaan samalla mitalla takas :o

Ai että et ymmärrä miksi puhuin vanhemmista lapsista? Voi jessus. Siis jos asiasta puhuu eri kannoilta ja vähän laajemmin kuin yhden lapsen kannalta, niin "sinä et ymmärrä miksi niin tehdään." No sille en todellakaan mahda yhtään mitään, jos et kykene seuraamaan kirjoitettua tekstiä.

Enkä ole kohdistanut ohjeita sinulle. Kirjoitin miten toimisin vanhemman lapsen kohdalla, niin miten hemmetissä otat sen neuvona itsellesi, sinun lapsi kun oli alle kaksivuotias?!?! En edes ensimmäiseen vastaukseeni lainannut kirjoitustasi. Jotenkin nyt tuntuu mammatiikerin vaistot peittoavan normaalin järjenkäytön.

Keskustelupalstalla ja tässäkin ketjussa on kymmeniä eri kirjoittajia ja keskustelun aihepiiri yleensä laajenee muuhunkin kuin tasan yhteen yksittäiseen lapseen tai kirjoittajaan.

Selvä, ja anteeksi. Kuten sanoin, kun tilanne on päällä, ärsyttää kaikki tuollaisen käytöksen puolestapuhujat, ja asiaa hyssyttelevät. Ja saatoin ymmärtää jopa tahallani väärin. Pyydän sinultakin anteeksi.

:ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Mä otin kerran samassa tilassa ollutta poikaa kädestä, kun sanominen ei riittänyt ja kiikutin äidilleen. Sen jälkeen tuli kahvilaan sääntö ettei toisten lapsiin saa käydä käsiksi ja äidiltä pitää kysyä lupa saako puuttua ja miten äiti toivoo että puututtaisiin. Eli tässäkin, kiusattavan kuuluisi väistyä.

Tuotakin sääntöä olisi ehkä kannattanut miettiä kahdesti. Jos jonkun lapsi on tippumassa päälteen hyllyn päältä, niin kai siinä sitten pitää ensi huhuilla lapsen äitiä, josko lapsen saisi ottaa kiinni.

Onneksi perhekerhossa, jossa mä olen käynyt on ollut ihan mukavaa porukkaa. Niin lapset kuin aikuisetkin.

Vähän kyl hankalakin tuo koskemattomuussääntö. Kun tosiaan voitulla vaarapaikka ja on vaa autettava jollei oma äiti oo just paikalla. Tai pientä suojellakseen on toimittava ettei se iso jyrää yli kokonaan.

SITTEN VAAN KUNNON RÄÄKÄISY . ETTÄ KIUSAAJAT HETI ÄITIEN LUO. JA PYSYKÄÄ SIELLÄ KUNNES OSAATTE KÄYTTÄYTYÄ.

Ap, oletko varma että vanhemat tietävät miten lapset käyttäytyvät? Mä ainakin toivoisin että mulle tultaisiin kertomaan jos omani tekisivät jotain kiellettyä.

Ja pliis, ei mitään hyökkäävää vastausta, mä kysyn ihan neutraalisti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ap, oletko varma että vanhemat tietävät miten lapset käyttäytyvät? Mä ainakin toivoisin että mulle tultaisiin kertomaan jos omani tekisivät jotain kiellettyä.

Heh, ymmärretäv tuo sinen viimeinen lauseesi ;)
Siis kyllä ne äidit tietävät, ovat siinä välillä itsekkin katsomassa lapsiaan (tosin hyvin harvoin), eli näkevät kiusauksen yms. mutta eivät juurikaan mitään sano. saattavat sanoa jotain, että älä nyt niin kovasti viitti, mutta unohtavat asian ja kääntävät selkänsä, ja lapset tekevät juuri mitä tahtovat.

Mutta toisaalta, eipä kauheesti menetä kun ei mene. Ompahan parempi mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

Heh, ymmärretäv tuo sinen viimeinen lauseesi ;)
Siis kyllä ne äidit tietävät, ovat siinä välillä itsekkin katsomassa lapsiaan (tosin hyvin harvoin), eli näkevät kiusauksen yms. mutta eivät juurikaan mitään sano. saattavat sanoa jotain, että älä nyt niin kovasti viitti, mutta unohtavat asian ja kääntävät selkänsä, ja lapset tekevät juuri mitä tahtovat.

Mutta toisaalta, eipä kauheesti menetä kun ei mene. Ompahan parempi mieli.

Ok, no sitten. Harmin paikka kun lasten annetaan "elää kuin pellossa" ja samalla pilata muiden kerhoilut. :( Minäkään en menisi jos meno on tuollaista. :snotty:

Semmosta se laadukas kotihoito teettää.

Jospa ei taas yleistettäis =)

No mä olen kyllä samaa mieltä. Päiväkodissa ei todellakaan onnistu tuollainen, että pari kakaraa omii kaiken ja tönii muita. Päiväkodissa tosiaankin oppii jakamaan, huomioimaan muutkin, odottamaan vuoroaan ja toimimaan yhdessä, sovussa!

No mä olen kyllä samaa mieltä. Päiväkodissa ei todellakaan onnistu tuollainen, että pari kakaraa omii kaiken ja tönii muita. Päiväkodissa tosiaankin oppii jakamaan, huomioimaan muutkin, odottamaan vuoroaan ja toimimaan yhdessä, sovussa!

oppii jos oppii.

Mutta joo, allekirjoitan tän siinä mielessä, että kotoa se lähtee, jo siinä vaiheessa ennen kuin ehdit ensimmäisen kerran edes mainita päiväkodin. Siellä viimeisteen näiden taitojen puuttumiseen puututaan, mutta toisinaan laihoin tuloksin.

Sen takia siellä perhekerhoissa käydään että kotihoidossa olevat lapset oppivat toimimaan ryhmässä. Tämä kuitenkin vaatii äideiltä aktiivisuutta lasten opastuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja h:
No olisit mennyt kertomaan vanhemmille! Jos ne on toisessa huoneessa niin eihän ne voi puuttua asiaan

Onko mun asiani mennä kantelemaan että "hei kelläs on tommonen vittumainen tyttö, joka ei osaa käyttäytyä?" Kyllä mä sanon napakasti, sen pitäisi riittää. Mä en ole semmonen että menen mankumaan sieltä toisesta huoneesta apuja. Mun mielestä ne vaan tappaa sen koko paikan.

Pieniä nämä tytötkin vielä ovat kyllä ne tarvitsee äitejään asiaan puuttumaan. Sinä et heitä tunne eivätkä he siksi Sinua myöskään kuuntele. Kannattaa kyllä äidit hälyttää paikalle.

No olisit mennyt kertomaan vanhemmille! Jos ne on toisessa huoneessa niin eihän ne voi puuttua asiaan

Onko mun asiani mennä kantelemaan että "hei kelläs on tommonen vittumainen tyttö, joka ei osaa käyttäytyä?" Kyllä mä sanon napakasti, sen pitäisi riittää. Mä en ole semmonen että menen mankumaan sieltä toisesta huoneesta apuja. Mun mielestä ne vaan tappaa sen koko paikan.

Pieniä nämä tytötkin vielä ovat kyllä ne tarvitsee äitejään asiaan puuttumaan. Sinä et heitä tunne eivätkä he siksi Sinua myöskään kuuntele. Kannattaa kyllä äidit hälyttää paikalle.

se ettei tunne, pitäis nimenomaan aiheuttaa sellainen reaktio että uskotaan kun kielletään tekemästä jotain. siis pitäis.

Alkuperäinen kirjoittaja --:

Sen takia siellä perhekerhoissa käydään että kotihoidossa olevat lapset oppivat toimimaan ryhmässä. Tämä kuitenkin vaatii äideiltä aktiivisuutta lasten opastuksessa.

Vaatii. Mutta jos sitä aktiivisuutta ei löydy, niin mitäs sitten?

Päiväkodissa ei ole sitä vaihtoehtoa, että hoitajat jättäis reagoimatta tönimisiin tai parin penskan terrorisointiin. Siinä menis äkkiä duuni alta.

Että ei se kotihoito ole joka äidille se fiksuin valinta. Ei kaikista ole siihen.

Päiväkodissa ei ole sitä vaihtoehtoa, että hoitajat jättäis reagoimatta tönimisiin tai parin penskan terrorisointiin. Siinä menis äkkiä duuni alta.

Että ei se kotihoito ole joka äidille se fiksuin valinta. Ei kaikista ole siihen.

Niin ei kaikista ole siihen, mutta yleistys oli vähän turhaa tässä asiassa...

Sama meidän kerhossa, kiusaajina vaan pojat. Esim, meidän kahta vuotta nuorempaa lasta löivät nyrkillä mahaan.
Äidit vaan istuvat perseellään kahvia kittaamassa eivätkä vaivaudu katsomaan lastensa perään. Lasten leikkihuone toisessa huoneessa. Itse en ole tuolla enää käynyt, kun tarkoitushan on itse saada aikuista seuraa ja lapsi kavereita ja leikkiä rauhassa. Mutta kun se menee siihen ,että muut äidit istuvat kahvilla ja minä vahdin toisessa huoneessa muitten kakaroita, niin ei kiitos.
Kerran poltin päreenikin, vein yhden kakaran niskasta äidilleen, kun huitoi mailalla toisten lasten naaman vieressä ja hakkasi leikit rikki. Äiti vaan vinkui "ei saa Ville noin tehdä" ja Ville senkun jatkoi. Sitten oli äiti ihan ihmeissään , kun rehasin kakaran sille ja sanoin, että katsokin, että pysyy siinä. Muut äidit tirskuivat vieressä, kun kukaan ei ollut aiemmin uskaltanut puuttua tuohon.

Alkuperäinen kirjoittaja OP-81:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Meidän kerhossa taas on sellasta, että isompien pitäis aina väistyä, jos pienempi tahtoo just sen lelun, millä isommat leikkivät. Itse istun lapseni lähettyvillä ja pari kertaa on käynyt niin, ettei eräs vajaa 2 vuotiaan lapsen äiti ole osannut mua yhdistää lapseeni eikä tajunnut että näen, kun äiti ottaa lapseni kädestä lelun, jolla hänen lapsensa tahtoo just nyt leikkiä.

Siis mitä ihmettä?? Miksi ihmeessä isomman pitää luopua leluistaan... Voi juma.. Ei se nyt sitä tarkoita, että jos on pienempi ja heikompi niin saa tahtonsa lävitse. Meillä on opetttu olla ottamatta toiselta lelua ja jos haluaa juuri sen ko. lelun millä toinen leikkiin niin odottaa sitten jos se sattuu vapautumaan. Vaihtokauppaakin voi käydä :) Mutta että vanhempi ottaa lelun lapseltasi, kai puutuit?

Kyllä puutuin. Äidillä oli se lelu kädessä ja selvästi säikähti kun nousin seisomaan. Kysyin sitten, että tällä tavallako kasvatat lastasi yhteisiin pelisääntöihin. Hän vain tuhahti, nakkasi lelun lattialle ja poistui takavasemmalle lapsensa kanssa. Oma lapseni näki kuinka tämän äidin lapselle tuli paha mieli ja kävi antamassa toisen lelun tilalle niin äitinsä vain tuhahti ettei hän ota lapseltani mitään vastaan! Siinä sitten tuli jo pari muuta äitiä tueksi ja kehuivat miten hienosti lapseni toimi siinä tilanteessa ja kertoivat, ettei aina aikuisetkaan osaa käyttäytyä sopivalla tavalla (ja tämä sillein, että toinen äiti kuuli kommentit, jotka nekin (tässäkin tilanteessa) olivat suht asiallisia).

Että meitä nähtävästi mahtuu joka junaan ja osa jää asemallekin...

MUTTA, Miksi nämä äidit eivät ole siinä niin kuin heidän kuuluisi? Tai jos heidän mielestään heidän lapsensa ovat pieniä, niin miksi heitä eivät silti tahdo opastaa? Siis mun hommako on pitää huoli kaikesta siellä perhekerhossa, jotta nää sisäpiiriläiset ei sitten joudu tekemään yhtikäs mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja Kamomilla-81:
Ai kun tuli paha mieli aloittajan tyttären puolesta. Itselläni liki samanikäinen, enkä kyllä tiedä miten käyttäytyisin vastaavassa tilanteessa.

Piti viellä sanomani, että jotenkin siinä hämmentyi tilanteestakin niin paljon, että kun sitten olisin ollut valmis sanomaan asiasta reippaammin, tajusin etten enää voi. Tilanne meni jo. Ainakin minusta asia menee näin.

Tätä mä just tarkotan, että miksi se on mun asia hoitaa sielä kaikkien lasten asiat? Ja miksi ne toiset äidit voi juoda kahvia toisessa huoneessa ja juoruta, mun pitäessä huoli sillävälin, ettei heidän lapsensa tee toisille pahaa?

Mä kuittaan tän, että kaikille ei vaan sovi kotiäitiys. Ja ehkä vähän väitän että minulle se sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
törkeää käytöstä kakroiden äideiltä. mutta kun kolmas oli vauva, ei enää jaksanu kytätä oman vauvansa puolesta, ja vetää nenään hernettä. muistan kylä tunteen jolloin olin se yhden pienen äiti :D

Ihan sama tuli mieleen, tosin mulla on vaan kaks lasta. Ekaa puolustin kuin naarastiikeri, toinen sit pyöri siellä isompien jaloissa ja piti puoliaan =) .

Ite oisin sanonut tytöille asiasta ja jos se ei ois tehonnut niin vanhempien puheille et kahtoovan sen verran penskojensa eteen että mitä tekeevät.. Mie en tuollasta rupeis kahtomaan oleenkaan jos oman lapsen kohdalle sattus!!!

Toi nyt on ihan yleistä. munkin 5v ehkä tossa tilanteessa tekisi noin, eli kiilaisi jonossa ja sanoisi ettei pääse mukaan. Ei kylläkään töni ketään eikä heitä pallolla. Mun mielestä fyysisiin juttuihin eli tönimisiin yms. pitää puuttua, mut jos tytöt isottelee niin parempi antaa olla. Ei se vajaa 2v viel ymmärrä. Ja lasten elämä on tollasta, taistelua siitä kuka leikkii millänkin lelulla, kuka kenenkin kanssa, kuka pääsee synttäreille... Aikuisen korvaan kuulostaa kauhealta, mut seuraavana päivänä on jo unohdettu ett Ella ei eilen suostunut leikkii ja sano ett oon pöhköpää.

Kai mä yritän sanoo, ettei ihan joka asiaa tarvitse puuttua, eikä sitä lasta vahtia kuin haukka. Tietenkään ketään ei saa satuttaa eikä leluja saa ottaa, mut siihen voi sitten ihan puuttua ja esim. hakea se lelu takas.

Äh, sanot suoraan vaan tytöille...lapsiahan ne on, eikä mitään verenhimoisia vampyyreja...ei kannata antaa tollasten asioiden jäädä kalvamaan...huonosti käyttäytyviä kersoja on aina, niitä tulee ja menee eikä kannata antaa niiden sorsia omaa lasta! Pitäkää puolenne!!! =)

Yhteistyössä