Mä olen ihan raivona.. Ihmeellistä käyttätymistä perhekahvilassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mäkin vahvasti peesailen sitä että viedään tieto lapsen tekemisistä sinne vanhemmille, enkä näe sitä varsinaisena kanteluna.

Mutta ensisijasesti näkisin parhaimpana sen, että lapsilla ois yleensäkin olemassa peruskäytöstavat, jolloin nää tilanteet vähenis jo huomattavasti. Lasten kans kun toimitaan, niitä kuitenkin tulee joskus ihan pakostakin. Ne on lapsille oppimistilanteita, ja jos niissä tilanteissa ei vieraan aikuisen sanaan ja ohjaamiseen uskota, niin silloin se aikuisen kunnioitus on puutteellista.

Se että vieras menee ja "kantelee" äidille, on toki vuorovaikutusta sekin. Mutta jos aletaan miettiin että tämä tapahtuu kerta toisensa jälkeen, niin voidaan puhua tosiaankin kantelusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Mä otin kerran samassa tilassa ollutta poikaa kädestä, kun sanominen ei riittänyt ja kiikutin äidilleen. Sen jälkeen tuli kahvilaan sääntö ettei toisten lapsiin saa käydä käsiksi ja äidiltä pitää kysyä lupa saako puuttua ja miten äiti toivoo että puututtaisiin. Eli tässäkin, kiusattavan kuuluisi väistyä.

Tuotakin sääntöä olisi ehkä kannattanut miettiä kahdesti. Jos jonkun lapsi on tippumassa päälteen hyllyn päältä, niin kai siinä sitten pitää ensi huhuilla lapsen äitiä, josko lapsen saisi ottaa kiinni.

Onneksi perhekerhossa, jossa mä olen käynyt on ollut ihan mukavaa porukkaa. Niin lapset kuin aikuisetkin.

No esimerkiksi!
Mutta eihän se mun asia ole, jos ei katso lapsensa perään, niin ei katso. Nykyään kun on niin erilaista porukkaa siellä, niin on tullut myös ristiriitaisia sääntöjä. Ilmeisesti vain miellyttääkseen kaikkia?!?

Tiedä aina näistä.

Meidän kerhossa taas on sellasta, että isompien pitäis aina väistyä, jos pienempi tahtoo just sen lelun, millä isommat leikkivät. Itse istun lapseni lähettyvillä ja pari kertaa on käynyt niin, ettei eräs vajaa 2 vuotiaan lapsen äiti ole osannut mua yhdistää lapseeni eikä tajunnut että näen, kun äiti ottaa lapseni kädestä lelun, jolla hänen lapsensa tahtoo just nyt leikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Mä otin kerran samassa tilassa ollutta poikaa kädestä, kun sanominen ei riittänyt ja kiikutin äidilleen. Sen jälkeen tuli kahvilaan sääntö ettei toisten lapsiin saa käydä käsiksi ja äidiltä pitää kysyä lupa saako puuttua ja miten äiti toivoo että puututtaisiin. Eli tässäkin, kiusattavan kuuluisi väistyä.

Tuotakin sääntöä olisi ehkä kannattanut miettiä kahdesti. Jos jonkun lapsi on tippumassa päälteen hyllyn päältä, niin kai siinä sitten pitää ensi huhuilla lapsen äitiä, josko lapsen saisi ottaa kiinni.

Onneksi perhekerhossa, jossa mä olen käynyt on ollut ihan mukavaa porukkaa. Niin lapset kuin aikuisetkin.

Vähän kyl hankalakin tuo koskemattomuussääntö. Kun tosiaan voitulla vaarapaikka ja on vaa autettava jollei oma äiti oo just paikalla. Tai pientä suojellakseen on toimittava ettei se iso jyrää yli kokonaan.

Onko ap muuten antanut palautetta kerhon vetäjälle? Auttaisiko se? Yhteiset pelisäännöt kaikille.
Jos nuo "sokeat"äidin ovat jerhon vetäjiä niin sitten kannattaa lakata käymästä. Mikään muu ei ole niin ärsyttävää kuin yrittää antaa palautetta/ keskustella nätisti nin tuntuu siltä että huutaisi tuuleen.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Meidän kerhossa taas on sellasta, että isompien pitäis aina väistyä, jos pienempi tahtoo just sen lelun, millä isommat leikkivät. Itse istun lapseni lähettyvillä ja pari kertaa on käynyt niin, ettei eräs vajaa 2 vuotiaan lapsen äiti ole osannut mua yhdistää lapseeni eikä tajunnut että näen, kun äiti ottaa lapseni kädestä lelun, jolla hänen lapsensa tahtoo just nyt leikkiä.

just joo, tälläkin sit opetetaan lapsia tuohon tönimiseen ja muilla keinoilla oman edun ajamiseen. Kun se ois niin tärkeää opettaa ne siihen että odotetaan omaa vuoroa, vaikka onkin se joukon pienin.(tai isoin tai kiltein tai mitä vaan) lapsi tarvii ne pettymyksen tunteetkin. Se, ettei sitä leikkijunaa saa heti vaan hetken päästä, opettaa lasta kestämään sen pettymyksen, ja huomaamaan ettei kuitenkaan jää ilman, vaan se vuoro tulee kyllä.

Pointti on se, että me ollaan tasa-arvoisia jo vauvasta vaariin, ja jokainen pääsee kiipeilytelineeseen sitten kun oma vuoro.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Kävisin ihan vaan sanomassa , että tuolla leikkihuoneessa käy leikit vähän kuumana.. Tavarat lentelee ja melkein sattui pienempää lasta päähän. Tms. Olen näin joskus toiminutkin siinä kerhossa jossa käydään. Ja en todella kuulu mihinkään sisäpiiriin kun ollaan käyty vain muutamia kertoja siellä. En vaan ole mikään kerhoilija ihminen. Ihan liian laiska.

entäs jos se ei auta? Jos ne mammat istuu edelleen syvällä sohvan uumenissa hörppien kahvejaan ja vähät välittää kenen muksu käy kuumana?

No mä olen "työni" suorittanut ja infoonnut vanhempia. Jos niitä ei kiinnosta en voi sille mitään.. Sääli niitä lapsia. Joutuvat sitten oppimaan todella kantapään kautta.... :/ Tuskin kävisin toista kertaa siinä kerhossa.

No kyllä mä mun mielestä tein kantani selväksi ja suojelin omaani siinä määrin kun lasta pitää suojella. Mutta jos tuossa tilanteessa olisin lähtenyt huhuilemaan äitejä toisesta huoneesta, olisi kenties tyttöni ollut pää auki jossain telineessä, tai vastaavasti saanut pallosta tai ties mistä päähänsä.

Kyllä siksi mun mielestäni lapsia on vahdittava (tai oltava edes samassa huoneessa), mä en todellakaan ole mikään lastentarhanopettaja, tai muukaan vastaava. Ja mun tehtäväni on hoitaa oma lapseni.
Vai olisiko mun pitänyt siis ottaa se oma lapseni ikään kuin rangaistukseksi hyvästä käytöksestä mukaan sinne toiseen saliin kantelemaan niille äideille, jotka eivät omistaan piittaa, saati sitten toisten lapsista?

Se näkyy työssäkin ettei vieras aikunen oo auktoriteetti. Jossain päiväkodissa komensin eskareita kielletyssä hommassa ja vastaus kuulu etten mää oo aikunen enkä voi määrätä. No valistimpa hieman näitä että vaikken eskariope olekaan niin silti aikuinen jota totellaan. Ja tottelivat sentään. Samaiset muutenkin aatteli että oman ryhmän aikuset on aikusia ja muut jotain muuta.
Mut jos kotona on se asenne että muut ei mun lasta määrää ja komenna niin äkkiäkös ne ei kuuntele muita aikusia.

Onpa hauskaa, ettekö oikeasti muista, millaista oli olla pieni tyttö? Ihan normaalia käytöstä tuo on ollut maailman sivu. Ja ihan normaalisti tuommoinen voidaan saada kuriinkin. On oikein että alle 2-vuotiasta menee puolustamaan, mutta jos olis tasaikäiset, niin neuvon muksulle että saa sanoa takaisinkin. Jos siitä huolimatta ei pärjää, niin toki puuttuisin, mutta olisipa hyvä että kasvaisi niin vahvaksi ettei anna kahden-tytön-klikkien hetkauttaa itseään.
Meinaan samanlaisiin se tulee törmäämään suunnilleen läpi elämänsä...

Siis mitä ihmettä?? Miksi ihmeessä isomman pitää luopua leluistaan... Voi juma.. Ei se nyt sitä tarkoita, että jos on pienempi ja heikompi niin saa tahtonsa lävitse. Meillä on opetttu olla ottamatta toiselta lelua ja jos haluaa juuri sen ko. lelun millä toinen leikkiin niin odottaa sitten jos se sattuu vapautumaan. Vaihtokauppaakin voi käydä :) Mutta että vanhempi ottaa lelun lapseltasi, kai puutuit?

Alkuperäinen kirjoittaja ? :
Onpa hauskaa, ettekö oikeasti muista, millaista oli olla pieni tyttö? Ihan normaalia käytöstä tuo on ollut maailman sivu. Ja ihan normaalisti tuommoinen voidaan saada kuriinkin. On oikein että alle 2-vuotiasta menee puolustamaan, mutta jos olis tasaikäiset, niin neuvon muksulle että saa sanoa takaisinkin. Jos siitä huolimatta ei pärjää, niin toki puuttuisin, mutta olisipa hyvä että kasvaisi niin vahvaksi ettei anna kahden-tytön-klikkien hetkauttaa itseään.

oli mullakin lapsuudessa vaikka mitä tällasia juttuja, osan muistan hyvinkin päivänselvästi. Mutta, mun äiti oli valvomassa ja ohjasi mua toimimaan oikein niissä tilanteissa. Tai jos sen teki hoitotäti tai joku vieras, niin ihan taatusti uskoin ja niiasin päälle. Eikä ollut kova kuri tai mitään, vaan nähty vaivaa ja opetettu miten kunnioitetaan muita. Se taito on edelleen hallussa, ja pidän 100% tärkeänä että myös mun lapsi oppii sen.

Minä olen mm. kolmannella luokalla ollut koulukiusaaja, joka loppui siihen kun opettaja kerran sanoi että anna olla viimeinen kerta. Opettajalla oli silloin auktoriteettiä, jota ei tullut mieleenkään kyseenalaistaa, toisin kuin lapsilla nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ja yksi pahimmista oli 3 lapsen perheestä. Kaksi noin 2-4v poikaa ja pienin vauva. Äidillä ei mitään otetta ja pojat esim mun lapseni kimpussa ja terrorisoiden muidenkin leikkejä. Sieläpä riehuvat nyt ja meillä kiva kerho.

Mistäpäin?

Meijän kerhoa kans riivas perhe mis 2 poikaa ja vauva. Pojat oli/on aivan mahdottomia ja äiti ei enää jaksa ees yrittää.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

just joo, tälläkin sit opetetaan lapsia tuohon tönimiseen ja muilla keinoilla oman edun ajamiseen. Kun se ois niin tärkeää opettaa ne siihen että odotetaan omaa vuoroa, vaikka onkin se joukon pienin.(tai isoin tai kiltein tai mitä vaan) lapsi tarvii ne pettymyksen tunteetkin. Se, ettei sitä leikkijunaa saa heti vaan hetken päästä, opettaa lasta kestämään sen pettymyksen, ja huomaamaan ettei kuitenkaan jää ilman, vaan se vuoro tulee kyllä.

Pointti on se, että me ollaan tasa-arvoisia jo vauvasta vaariin, ja jokainen pääsee kiipeilytelineeseen sitten kun oma vuoro.

Joo no tilanne oli se että nämä tytöt monesti peräkkäin ohittivat, ja lapseni jäi ns. haavi auki katsomaan tätä tilannetta, ja ei uskaltanut sitten tuolta kiipeilytelineestä tullakkaan pois. Siis semmosta tahallista, ohitetaan eikä anneta toiselle vuoroa ollenkaan.
Samassa paikassa liukumäessä isot laskee ja pienet kun on laskemassa niin isot kiipee liukumäkeä ylös, kielloista huolimatta niin, että jonossa kaikki odottavat että tämä juuri liukunut kiipeää uudelleen ensimmäiseksi, ja liukuu taas uudelleen.
Ja tätä jatkuu kunnes joku sanoo napakammin, tai kerhon ohjaaja puuttuu asiaan. Nämä lapset siis pääsääntöisesti EIVÄT kuuntele ohjeita keneltäkään.

Nämä äidit ovat todella vittumaisia, siis olen heidän kanssaan koittanut asiasta joskus jutella, mutta hekään eivät juurikaan tahdo asialle tehdä mitään. Joskus sanovat kerran lapsilleen tyyliin "Mikael, koita käyttäytyä" mutta mistäs tuo Mikael tietää miten käyttäydytään, jos ei sitä hälle ole opetettu.

Ja edelleen mä peräänkuulutan sitä, että miksi mun pitäs tehdä vaika mitä, mutta nää äidit ei siis tee mitään väärää jättäessään lapsensa vahtimatta? niinkö?

Eli että jos sua lyödään niin lyö takas vai? Ja että joku kun haistattelee niin haistattele takas? Tosi kypsää. Miksi pitää vajota niitten käytöstavattomien tasolle?

Ja edelleen, tyttöni on sen verran pieni ja kiltti, etten todella anna toisten polkea häntä alleen.

Harmailija: Tietenkin vanhemmat, jotka eivät edes yritäopettaa lapsilleen käytöstapoja tai katso lainkaan lastensa perään tai edes välitä mitä lapset tekevät , tekevät väärin. Sehän on todellista välinpitämättömyyttä lasta kohtaan! Mutta vanhempana sun tehtävä on puolustaa sun lasta ja se tarkoittaa just sitä että sun täytyy puuttua jos sun lapsi on vaaravyöhykkeessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:

Eli että jos sua lyödään niin lyö takas vai? Ja että joku kun haistattelee niin haistattele takas? Tosi kypsää. Miksi pitää vajota niitten käytöstavattomien tasolle?

Ja edelleen, tyttöni on sen verran pieni ja kiltti, etten todella anna toisten polkea häntä alleen.

Jaa, löikö ne tytöt sun lastasi, haistettelivat? Jos näin oli niin luinpa huolimattomasti. Ja yhtä huolimattomasti luit itsekin. Kirjoitin, että ihan oikein että alle 2-vuotiasta puolustaa.
Huomaisitko sen nyt kun lihavoidaan.

Ei tarvitse vajota käytöstavattomien tasalle, mutta pitää oppia pärjäämään myös jos kohtaa käytöstavattoman. Ne kahden-tytön-klikit tulevassa elämässä ovat suurimmaksi osaksi sanallisia kettuiluja, niitä vastaan pitää oppia pitämään puolensa.
Kiltiksi opettaminen ei ole palvelus lapselle. On lupa olla jopa -herrajumala- töykeä tällaisiä kohtaan ja sanoa vaikkapa, että
eipä teidän seura kiinnostaisikaan.
Mieluummin olen vaikka yksin.
Te ette mua kiinnosta vähääkään.

Harmailija: Tietenkin vanhemmat, jotka eivät edes yritäopettaa lapsilleen käytöstapoja tai katso lainkaan lastensa perään tai edes välitä mitä lapset tekevät , tekevät väärin. Sehän on todellista välinpitämättömyyttä lasta kohtaan! Mutta vanhempana sun tehtävä on puolustaa sun lasta ja se tarkoittaa just sitä että sun täytyy puuttua jos sun lapsi on vaaravyöhykkeessä.

Näinhän mä olen tehnyt, missä ymmärsit väärin.
Mutta mua ärsyttää suunnattomasti, että mä teen kaikkeni ollakseni reilu sekä omalle että toisten lapsille. Mutta toiset ei vaivaudu oikeesti edes katsomaan mitä ne omat pikku hanipuput tekee sillä välin kun silmä välttää.
Mä siis en mene sinne enää siksi, että mä en ole mennyt sinne vahtimaan ensisijaisesti toisten lapsia. Oma kun osaa käyttäytyä niin kuin ikäiseltään voi vaatia, niin toisten lapsiahan mä sielä vahdin. Ja se vituttaa. :kieh:

Jos ei näiden tyttöjen äiditkään osaa käyttäytyä, niin miten he sen voisivat lapsilleenkaan opettaa? Todella ikävää ja sääli tyttöjäkin, jonkinlaisesta pahasta olosta tuo johtuu, mutta ei missään tapauksessa ole oikein ja hyväksyttävää.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
törkeää käytöstä kakroiden äideiltä. mutta kun kolmas oli vauva, ei enää jaksanu kytätä oman vauvansa puolesta, ja vetää nenään hernettä. muistan kylä tunteen jolloin olin se yhden pienen äiti :D

Sori, nyt en ymmärtänyt? Siis susta on törkeetä mutta sit kuitenkin vähän sivulauseessa nälvit että ne valittaa jotka on yhden pienen äitejä?

Mä ymmärrän tuon pointin! Esikoisen kanssa sitä vahtii joakista liikettä ja varoo vähän liikaakin (no en tosiaan tarkoita, että töniminen ja toisen kädestä opttaminen ois sallittua), sit kun lapsia alkaa olla kolme ja siitä enemmän, niin tajuaa myös sen, ettei se oma kullannuppu mene rikki, jos toiset astuu varpaille ja lapsi oppii myös puolustamaan itse itseään.
Koska yleensä ne yhden lapsen äidit on niitä jotka haukkana vahtii omaansa, ja ymmärrettäväähän se onkin!

terv. se neljän tytön äiti, joka kyllä katsoo omiensa perään, mutta kohtuus kaikessa

Mulla on tällanen tuttava, jolla on 6 lasta ja lapset tosiaan "puolustaa" itseään. 2,5v löi täysiä poikaani ku meinas ottaa vierestä jonkun lelun ja toisen lelun tuli repimään kädestä ja työnsi poikani pois. Poikani oli tällöin n. 1v2kk.. Että että... Näin se äiti just puolustelee lastensa käytöstään, kun ne on pitää vaan puoliaan.

Jaa, löikö ne tytöt sun lastasi, haistettelivat? Jos näin oli niin luinpa huolimattomasti. Ja yhtä huolimattomasti luit itsekin. Kirjoitin, että ihan oikein että alle 2-vuotiasta puolustaa.

Ei tarvitse vajota käytöstavattomien tasalle, mutta pitää oppia pärjäämään myös jos kohtaa käytöstavattoman. Ne kahden-tytön-klikit tulevassa elämässä ovat suurimmaksi osaksi sanallisia kettuiluja, niitä vastaan pitää oppia pitämään puolensa.
Kiltiksi opettaminen ei ole palvelus lapselle. On lupa olla jopa -herrajumala- töykeä tällaisiä kohtaan ja sanoa vaikkapa, että

Siis kyllä mä rinnastan lyömiseen sen pallolla päähän heittämisen, ja haistatteluna pidin sitä uhoamista kyllä.
Pitääkö sun mielestä alle 2 vuotiaan (kyllä huomasin ensimmäisenkin kerran, mutta en ymmärtänyt miksi kirjoitit sitten kuitenkin vanhemmista) joutua jo kuuntelemaan uhoamista ja kestämään pallolla päähän heittelyä? vaikka miten ois kahden tytön klikit.
Kyllä mun tytöllä ja hänen kaverillaan on tiiviit välit, mutta eivät nuo silti pahaa tee niille jotka leikkeihin mukaan tahtovat.

No jopas on. Eli sun mielestä lapselle jos opettaa olemaan kiltti, se on yhtä kuin lähettäisi lapsen kiusattavaksi. Jaa-a, ei se ihme että noita kiusaajia on nykyään noin paljon, jos vanhemmat opettavat kiusaamaan, ja antamaan samalla mitalla takaisin.

Ja sä siis todella kohdistat nämä ohjeet mulle, vaikka kerroin että mun lapseni on 1v7kk. Siis mun pitäs sun mielestä opettaa se antamaan samalla mitalla takas :o

Mutta mua ärsyttää suunnattomasti, että mä teen kaikkeni ollakseni reilu sekä omalle että toisten lapsille. Mutta toiset ei vaivaudu oikeesti edes katsomaan mitä ne omat pikku hanipuput tekee sillä välin kun silmä välttää.
Mä siis en mene sinne enää siksi, että mä en ole mennyt sinne vahtimaan ensisijaisesti toisten lapsia. Oma kun osaa käyttäytyä niin kuin ikäiseltään voi vaatia, niin toisten lapsiahan mä sielä vahdin. Ja se vituttaa. :kieh:

En ymmärtänyt väärin. Totesin vain tosiasian jonkameistä kumpikin tuntuu ymmärtävän, ja joka on osalle vanhemmista täysin tuntematon asia. ;)

Ja kyllä muakin joskus ärsyttää. Varsinkin kun itse välittää, enkä haluaisi nähdä kuinka lapset satuttavat itseään vainkoska vanhemmat eivät vain välitä ollenkaan. Syystä tai toisesta. :/

Mulla on jo isompiakinlapsia ja ollaan usein keskusteltu meidän säännöistä ja toisten säännöistä ja siitä että elämä ON epäreilua. :|

En ymmärtänyt väärin. Totesin vain tosiasian jonkameistä kumpikin tuntuu ymmärtävän, ja joka on osalle vanhemmista täysin tuntematon asia. ;)

Ja kyllä muakin joskus ärsyttää. Varsinkin kun itse välittää, enkä haluaisi nähdä kuinka lapset satuttavat itseään vainkoska vanhemmat eivät vain välitä ollenkaan. Syystä tai toisesta. :/

Mulla on jo isompiakinlapsia ja ollaan usein keskusteltu meidän säännöistä ja toisten säännöistä ja siitä että elämä ON epäreilua. :|

Ok, anteeksi sullekkin. Mähän olen ihan pimee, en enää ees tajua kuka on mua vastaan ja kuka puolesta.
Pitäs vissiin nollata tää tilanne ja miettiä vähän myöhemmin, kun se kihinä loppuu.

Siis kyllä mä rinnastan lyömiseen sen pallolla päähän heittämisen, ja haistatteluna pidin sitä uhoamista kyllä.
Pitääkö sun mielestä alle 2 vuotiaan (kyllä huomasin ensimmäisenkin kerran, mutta en ymmärtänyt miksi kirjoitit sitten kuitenkin vanhemmista) joutua jo kuuntelemaan uhoamista ja kestämään pallolla päähän heittelyä? vaikka miten ois kahden tytön klikit.
Kyllä mun tytöllä ja hänen kaverillaan on tiiviit välit, mutta eivät nuo silti pahaa tee niille jotka leikkeihin mukaan tahtovat.

No jopas on. Eli sun mielestä lapselle jos opettaa olemaan kiltti, se on yhtä kuin lähettäisi lapsen kiusattavaksi. Jaa-a, ei se ihme että noita kiusaajia on nykyään noin paljon, jos vanhemmat opettavat kiusaamaan, ja antamaan samalla mitalla takaisin.

Ja sä siis todella kohdistat nämä ohjeet mulle, vaikka kerroin että mun lapseni on 1v7kk. Siis mun pitäs sun mielestä opettaa se antamaan samalla mitalla takas :o

Ai että et ymmärrä miksi puhuin vanhemmista lapsista? Voi jessus. Siis jos asiasta puhuu eri kannoilta ja vähän laajemmin kuin yhden lapsen kannalta, niin "sinä et ymmärrä miksi niin tehdään." No sille en todellakaan mahda yhtään mitään, jos et kykene seuraamaan kirjoitettua tekstiä.

Enkä ole kohdistanut ohjeita sinulle. Kirjoitin miten toimisin vanhemman lapsen kohdalla, niin miten hemmetissä otat sen neuvona itsellesi, sinun lapsi kun oli alle kaksivuotias?!?! En edes ensimmäiseen vastaukseeni lainannut kirjoitustasi. Jotenkin nyt tuntuu mammatiikerin vaistot peittoavan normaalin järjenkäytön.

Keskustelupalstalla ja tässäkin ketjussa on kymmeniä eri kirjoittajia ja keskustelun aihepiiri yleensä laajenee muuhunkin kuin tasan yhteen yksittäiseen lapseen tai kirjoittajaan.

Meidän perhekerhoa terrorisoi itseään prinsessana pitävä 2v tyttö äitinsä kanssa. Tyttö tulee sotkemaan toisten leikit, heittäytyy liikennematon päälle makaamaan, käy repimässä toisilta lelut kädestä, tönii vauvoja jne. Äiti ei ikinä kiellä mitään eikä hae lasta pois,ainoastaan puolustelee "nyt olis Lissun vuoro leikkiä sillä lelulla". Jos joku muu (esim. ohjaaja) erehtyy komentamaan tyttöä, niin alkaa jumalaton parku ja taas äiti lohduttaa. Vähän vaikea puuttua, kun äiti ei näe omassa toiminnassaan mitään ihmeellistä.

Yhteistyössä