Mä olen ihan raivona.. Ihmeellistä käyttätymistä perhekahvilassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
:o Järkyttävää!! Pitäs jo ton ikästen tajuta, miten eritysesti noin pientä kohdellaan! Mä olisin napannut tyttöjä kädestä kiinni ja vieny äitiensä luokse vähän "juttelemaan"!

No mun raja menee just siihen, että mä kyllä sanon toisille, mutta en koske toisten lapsiin kuin ihan äärimmäisessä pakko tilanteessa.
Mä en ole sielä töissä, mutta tahtoisin silti että myös minun lapseni saisi leikkiä, ilman kaikkia ihme uhkauksia :(

No emmä nyt mitään riuhtomista tarkottanu. Puolusta tyttöös, kun ei se noin pienenä vielä itse voi.

Ikävä kyllä tuttua, niin perhekerhosta kuin muutenkin. Omille oon opettanut että kaikki mahtuu mukaan leikkiin jne, kaikki ei tunnu opettavan vaan lapset saa olla miten vaan ja äidit vaan hymistelee vieressä.
Viimeisin oli kun oltiin synttäreillä, sankari lapsen parhaita ystäviä ja päättikin sit et leikkii yhden tietyn kaverin kaa ja muut ei pääse mukaan, menivät eri huoneeseen siis leikkimään.
Eikä vanhemmat asiaan puuttuneet mitenkään.=/
Kamalan paljon on just näitä "ei-leikitä-sun-kaa" tapauksia ja tönijöitä. Onneks on niitä toisenlaisiakin ja me on sit perhekerhoissakin hakeuduttu niiden seuraan jotka lapsiaan edes yrittää kasvattaa, on kaikilla kivempi niin.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
raivostuttavaa :headwall:

niin monet vanhemmat ei osaa opettaa lapsille miten toisten ihmisten kans ollaan ja eletään. ärsytys..

mekin käytiin eilen puistossa, jossa oli 2 isompaa poikaa ilmeisestikin äitinsä kanssa, äiti ajeli tylsyyksissään pyörällä edes takaisin ja pojat leikki hiekkalaatikolla yms. Mun lapsi halusi sitten mennä laskeen liukumäkeä. Mentiin liukkarille, ja siellä huomasin että liukkarin alaosa oli täytetty ihan kokonaan hiekalla, ihan sellanen kunnon muuri siinä päällä. Kysyin pojilta että hekö sen tekivät, pojat vastasivat myöntävästi. Pyysin että siivoaisivat jälkensä, ja selitin miksei siihen saa hiekkaa tuoda, niin vastaukseksi sain "haista paska" ja kunnon räkänaurut päälle. Ja äiti katsoo vierestä.

Just joo, mä olen jo omalleni opettanut että sinne ei hiekkaa laiteta. Mutta että sitten isommatkin :( Kyllä se työlästä on kieltää useasti niin että asia menee jakeluun, mutta jos sitten on niin välinpitämättömiä ihmisiä että ei semmostakaan jaksa tehdä, niin huh huh.
Lapsia ei kannata tehdä jos ei jaksa mitään niille opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja h:
No olisit mennyt kertomaan vanhemmille! Jos ne on toisessa huoneessa niin eihän ne voi puuttua asiaan

Onko mun asiani mennä kantelemaan että "hei kelläs on tommonen vittumainen tyttö, joka ei osaa käyttäytyä?" Kyllä mä sanon napakasti, sen pitäisi riittää. Mä en ole semmonen että menen mankumaan sieltä toisesta huoneesta apuja. Mun mielestä ne vaan tappaa sen koko paikan.

aivan ehdottomasti samaa mieltä. Se on ihan luonnollista ja lapselle ominaista että omia vanhempia kokeillaan ja heille niskuroidaan, mutta se, ettei vieraalla aikuisella ole minkäänlaista auktoriteettiä lapsen silmissä, kertoo että jotain on mennyt vikaan. Tää näkyy just tuolla koulumaailmassa nyt.

Eskariin tutustuessa olin tosi hämmästynyt siitä, että 6-7-vuotiaat lapset kehtasivat lastentarhanopettajilleen nakella niskojaan ja vähät välittää heidän sanomisistaan. :headwall:

No olisit mennyt kertomaan vanhemmille! Jos ne on toisessa huoneessa niin eihän ne voi puuttua asiaan

Onko mun asiani mennä kantelemaan että "hei kelläs on tommonen vittumainen tyttö, joka ei osaa käyttäytyä?" Kyllä mä sanon napakasti, sen pitäisi riittää. Mä en ole semmonen että menen mankumaan sieltä toisesta huoneesta apuja. Mun mielestä ne vaan tappaa sen koko paikan.

Ei tietenkää oo sun asiasi. Pitäshän jokasen aikusen tietää oman mukulansa touhut ilman että joku tulee murisemaan miten sielä kiusataan. Se nimenomaan oli ongelma sieläkin kerhossa joka me lopetettiin että isot olivat pienten kimpussa ja kauheaa kukkoilua kuka saa leikkiä milläkin. Tönivät, vievät leluja jne...ja yllättäen ne äidit oli samassa huoneessa...eivätpä puuttuneet. Ei oo kivaa että 1v joutuu 5v hampaisiin halutessaan vain leikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
törkeää käytöstä kakroiden äideiltä. mutta kun kolmas oli vauva, ei enää jaksanu kytätä oman vauvansa puolesta, ja vetää nenään hernettä. muistan kylä tunteen jolloin olin se yhden pienen äiti :D

Sori, nyt en ymmärtänyt? Siis susta on törkeetä mutta sit kuitenkin vähän sivulauseessa nälvit että ne valittaa jotka on yhden pienen äitejä?

Mä ymmärrän tuon pointin! Esikoisen kanssa sitä vahtii joakista liikettä ja varoo vähän liikaakin (no en tosiaan tarkoita, että töniminen ja toisen kädestä opttaminen ois sallittua), sit kun lapsia alkaa olla kolme ja siitä enemmän, niin tajuaa myös sen, ettei se oma kullannuppu mene rikki, jos toiset astuu varpaille ja lapsi oppii myös puolustamaan itse itseään.
Koska yleensä ne yhden lapsen äidit on niitä jotka haukkana vahtii omaansa, ja ymmärrettäväähän se onkin!

terv. se neljän tytön äiti, joka kyllä katsoo omiensa perään, mutta kohtuus kaikessa

Alkuperäinen kirjoittaja sd:
Pakkoko sinne perhekerhoon on tunkea jos sieltä ei muuta saa kuin vitutuksen?
Mä en tajua miksi tollasia perhekerhoja ylipäänsä on, parempaan vois nekin rahat laittaa...

Oltiin kuulkaas pitkään pitkään aikaan käymässä. Oisko joku 3 kk edellisestä käynnistä. Ajattelin josko ois porukka vaihtunut. Mutta ei, samaa se meno oli edelleenkin.
Mä kyllä ymmärrän miksi niitä on, mutta mä en ymmärrä miten kaikki ei tajua sitä ideaa oikein. Tarkoitus kuitenkin on huolehtia niistä lapsistaan siellä.

Täällä perhekahvilassa samanlainen meno...Pienehkö tila missä kakarat huutavat ja äidit istuvat sohvilla juoruamassa.Vieressä iso sali mihin ohjaajat päästävät vain omat lapsensa riehumaan.Kerran kävin ja toiste ei hermo kestä mennä.MLL perhekahvila toiminta vielä kaiken lisäksi...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
törkeää käytöstä kakroiden äideiltä. mutta kun kolmas oli vauva, ei enää jaksanu kytätä oman vauvansa puolesta, ja vetää nenään hernettä. muistan kylä tunteen jolloin olin se yhden pienen äiti :D

Sori, nyt en ymmärtänyt? Siis susta on törkeetä mutta sit kuitenkin vähän sivulauseessa nälvit että ne valittaa jotka on yhden pienen äitejä?

Mä ymmärrän tuon pointin! Esikoisen kanssa sitä vahtii joakista liikettä ja varoo vähän liikaakin (no en tosiaan tarkoita, että töniminen ja toisen kädestä opttaminen ois sallittua), sit kun lapsia alkaa olla kolme ja siitä enemmän, niin tajuaa myös sen, ettei se oma kullannuppu mene rikki, jos toiset astuu varpaille ja lapsi oppii myös puolustamaan itse itseään.
Koska yleensä ne yhden lapsen äidit on niitä jotka haukkana vahtii omaansa, ja ymmärrettäväähän se onkin!

terv. se neljän tytön äiti, joka kyllä katsoo omiensa perään, mutta kohtuus kaikessa

ei mene rikki, mutta tää tyttöjen toiminta oli ilkeää, ja kyllä minusta on normaalin leikin aikana sattuneet kommellukset, ja ilkeä tuuppiminen kaks aivan eri asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Meillä onneksi saa koko kylä kasvattaa, eikä suurempia ongelmia ole tullut.

Ööh, en mä nyt tätäkään tajua. Jokaisen vanhemman kuuluu opettaa lapselleen tapoja ja käyttäytymismalleja. Näkee mimmosta kotona on kun katsoo näitä kauhukakaroita.

Musta on hyvä, että jos näkee jotakin väärää, niin voi toisten lapsia siitä "komentaa" ilman että tulee äideiltä/isiltä haukut siitä. Ainahan ei voi nähdä mitä se oma kullannuppu touhuaa.

:o Järkyttävää!! Pitäs jo ton ikästen tajuta, miten eritysesti noin pientä kohdellaan! Mä olisin napannut tyttöjä kädestä kiinni ja vieny äitiensä luokse vähän "juttelemaan"!

No mun raja menee just siihen, että mä kyllä sanon toisille, mutta en koske toisten lapsiin kuin ihan äärimmäisessä pakko tilanteessa.
Mä en ole sielä töissä, mutta tahtoisin silti että myös minun lapseni saisi leikkiä, ilman kaikkia ihme uhkauksia :(

No emmä nyt mitään riuhtomista tarkottanu. Puolusta tyttöös, kun ei se noin pienenä vielä itse voi.

Sanoinkin, että äärimmäisessä tilanteessa. Puheella kuitenkin koitetaan selvitä mahd. pitkälle. Kyllä mä tätä yhtä kädestä otin kiinni kun se yritti töniä mun tyttöäni sieltä telineestä, mutta ei ole mun asiani mennä sitä retuuttamaan äidilleen, vielä ainakaan tässä vaiheessa.

Mä olisin kyllä jo puuttunut aika kovastikin. Mutta mä olenkin opettaja ja tottunut siihen, että en katso huonoa käytöstä läpi sormieni.

Surullista, että vanhemmat eivät jaksa kasvattaa lapsiansa, sillä lapsethan siitä tulevat loppupeleissä kärsimään, kun eivät osaa olla niin kuin pitäisi (=kukaan ei tykkää). Mutta jos ei omat vanhemmat, niin sitten muut aikuiset -on minun mottoni. En halua antaa lapsille sellaista kuvaa, että aikuinen näkee, mutta ei puutu. Sehän on lapsien silmissä sama kuin että tämä on hyväksyttävää.

Ehkä mä sitten olen nipo.

kai säkin sitä kolmatta puolustat jos se tönästään suinpäin nurin ja tullaan repimään lelut? en minäkään kaikkeen puutu, mut sellaseen törkeään kiusantekoon mitä ne harrastivat.

ja nimenomaan varhainen puuttuminen tollasissa asioissa on se avain.

taas oli otsikoissa joku puistotapaus jossa pari isoa oli "hakannut" yhden pienemmän. vaikka se tuuppiminen on vielä joltain 5veeltä ajattelematonta touhua, jos se sallitaan, lapsi voi oppia siihen että on ihan ok ajaa omaa etuaan keinolla millä hyvänsä, ja ne keinot kasvaa ja pahenee vaan.

Voi olla ettei niin käy, mutta kuka haluaa alkaa arpomaan?

Asian voi sanoa kaunmiistikin.. :whistle:

Mun mielestä pitäisi käydä kertomassa vanhemmille jos lapsi käyttäytyy huonosti tai tekee jotain luvatonta. Mutta mä uskonkin siihen sanontaan, että tarvitaan koko kyläkasvatttamaan lasta. Tuossa tapauksessa olisin varmaan ensin itse ohjastanut lapsia toimimaan toisin ja sitten käynyt vielä ihan ystävällisessä hengessä kertomassa lasten vanhemmille.

Okei, eli ehkä sä sitten olet yksi niistä jotka kahvia sielä ryystävät toisessa huoneessa katsomatta niitten vanhimpien lapsiesi käyttäytymistä lainkaan. Kyllä mä puolustan, jos puolustamatta jättäminen aiheuttaa fyysisiä vammoja (kuten sieltä telineestä putoaminen).
Ja mä opetan lapselleni siinä samalla että noin ei saa hänkään tehdä kenellekkään. Ymmärrätkö?
Mun mielestä tällainen ei pitäisi mitenkään olla kiinni siitä montako lasta sulla on. Etkö siis kasvata kuin ne yhden/kaksi ensimmäistä? Ei se sitten ole ihmekkään että tämmösiä tapauksia on vähän väliä edessä.

Alkuperäinen kirjoittaja OP-81:

Ööh, en mä nyt tätäkään tajua. Jokaisen vanhemman kuuluu opettaa lapselleen tapoja ja käyttäytymismalleja. Näkee mimmosta kotona on kun katsoo näitä kauhukakaroita.

Musta on hyvä, että jos näkee jotakin väärää, niin voi toisten lapsia siitä "komentaa" ilman että tulee äideiltä/isiltä haukut siitä. Ainahan ei voi nähdä mitä se oma kullannuppu touhuaa.

No tätä mäkin ajan takaa, mutta en mä mikään lapsenvahti ole. Että ois mustakin kiva juoruta siellä, mutta tilanteen mukaan menen. Jos lapseni tahtoo leikkimään sinne toiseen huoneeseen, niin minä jätän kahvini siihen ja menen valvomaan.
En missään vaiheessa ole sanonut ettei esim. mun lapselle saisi sanoa jos se tekisi jotain väärää.

Ja yksi pahimmista oli 3 lapsen perheestä. Kaksi noin 2-4v poikaa ja pienin vauva. Äidillä ei mitään otetta ja pojat esim mun lapseni kimpussa ja terrorisoiden muidenkin leikkejä. Sieläpä riehuvat nyt ja meillä kiva kerho.

Alkuperäinen kirjoittaja OP-81:

Juuri näin. Sama pätee myös omiin lapsiini. Joseivät osaa jossin tilanteessa käyttäytyä enkä asiaa huomaa, saavat muutkin äidit lastani komentaa. Meillä tosin on harvemmin noin isoja lapsia perhekerhossa/-kahvilassa. Kaikenkaikkiaan pyrin kuitenkin opettamaan lapseni hyväkäytöksisiksi.

Ja vaikkei lapsi sieltä mihinkään tippunut eikä pahempaa sattunut, kukaan ei mennyt rikki, niin onhan tuossa liuta muitakin asioita joissa lapset tarvii ohjeistusta:

Jonossa ei ohiteta. Leluja ei viedä toisen kädestä vaan odotetaan omaa vuoroa, tai pyydetään kauniisti. Otetaan se kolmaskin osapuoli mukaan leikkiin eikä ajeta pois. YMS.

Eli siis niitä vuorovaikutustaitoja joita lapsi, tai siis ihminen tulee tarvimaan koko loppuelämänsä että pärjää. Nekin opitaan tuolla varhaisessa lapsuudessa jo, ja niihin ei voi panostaa liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:

Asian voi sanoa kaunmiistikin.. :whistle:

Mun mielestä pitäisi käydä kertomassa vanhemmille jos lapsi käyttäytyy huonosti tai tekee jotain luvatonta. Mutta mä uskonkin siihen sanontaan, että tarvitaan koko kyläkasvatttamaan lasta. Tuossa tapauksessa olisin varmaan ensin itse ohjastanut lapsia toimimaan toisin ja sitten käynyt vielä ihan ystävällisessä hengessä kertomassa lasten vanhemmille.

Siis eli mun asiani on leimautua sitten kantelijaksi?
Kerroppas miten mä rakentavasti menen sanomaan niille sisäpiirinaisille jotka siellä luulevat omistavansa koko paikan, että niiden lapset ei osaa käyttäytyä??

Yhteistyössä