Luovutettu munasoluhoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva, etta palstalla on taas kirjoiteltu ahkerasti ja uusia on loytynyt mukaan. Tama palsta on kylla sellanen henkireika etta huh huh. Me konkarithan olemme tanne kirjoitelleet jo reilun yli vuoden ja tuki seka tiedon jako on ollut ensiarvoisen tarkeaa.

Mulla on huomenna ultra ja jos kohdun limis on tarpeeksi paksu niin perjantaina pitaisi olla siirto. En oikeastaan odota mitaan talta siirrolta, ajatukset ovat jo Riikan hoidoissa. Se vaan harmittaa kun Riikassakin on 6 kk:n jonot eli tositoimiin paastaan kai sitten vasta kesalla. Mies ei suostu lahtemaan Pietariin :/

Hienoa, etta Klaaralla hoidot alkavat etenemaan. Kyllahan tassa jutussa se odottaminen on kaikkein kamalinta - varsinkin silloin kun ymparilla on vauvauutisia. Mun perhe/tuttava/tyopiirissa niita on ollut viime aikoina runsaasti ja sillon aina kourasee vatsanpohjasta kun ajattelen, etta voi kun seuraava raskausuutisen julkaisija olisin mina. Eika millaan jaksaisi odottaa ja odottaa ja odottaa ja odottaa ja odottaa ja odottaa ja odottaa ja odottaa hoitojen etenemista!

Liput korkealle vuodella 2008!

Lampimia ajatuksia Watrossilta

Kavin aamulla ultrassa ja kohdun limis oli oikein hyva: 11mm. MUTTA vasemmassa munasarjassa oli 13mm kokoinen kysta. Odottelen vastausta klinikalta, etta voidaanko hoitoa jatkaa vai taytyyko tosta kystan pirusta paasta ensin eroon. Harmittaa jos taas hoito venyy :headwall:

Watrossi

Watrossi perjantain siirtoon! Toivon todella, todella, todella, että se onnistuisi ja, että saisit olla seuraava raskausuutisen julkaisija lähipiirissäsi. Voin kuvitella tunteesi tuon kystalöydöksen jälkeen, itselläni löydettiin polyyppi kesällä ja se jouduttiin poistamaan ennen näiden hoitojen alkua. Lääkäri sanoi, että siitä saattaa olla haittaa alkion kiinnittymiselle. Mutta onneksi sinulla näin ei käynyt.

Ja toivottavasti teille Vekara löytyisi myös pian luovuttaja sieltä Riikasta, jotta hoidot pääsevät jatkumaan. Miten tämä hoitoprosessi siellä Riikassa menee? Että saatteko hoitaa muut asiat täällä suomessa ja sitten vaan siirto on siellä Riikassa?

Teillä Watrossi ja Vekara on kyllä rautaiset hermot! Voisin kuvitella, että itse tuollaisten tarinoiden jälkeen olisin jo luovuttanut. Mutta täytyy ottaa teistä opiksi tulevaisuuden varalle :)

Minusta olisi myös kiva kuulla niiden raskauksien etenemisestä joilla hoidot ovat onnistuneet!

Vekara ja Watrossi minut varmaan muistaakin ja olen käynyt täällä kurkkimassa aina välillä missä mennään. Joku jo aikaisemminkin huhuili meitä onnistujia ja meidän kuulumisia, mutta jotenkin sitä on mukamas ollut niin saamaton. Toisaalta oma tilanne tuntuu odolta, vieläkin...

Tervetuloa ja tsemppiä ja onnea hirmuisesti myös uusille matkalaisille minunkin puolestani. Voimaa ja kärsivällisyyttä tarvitaan ja sitä voitte ammentaa kyllä Watrossilta ja Vekaralta.

En nyt ala kerrata omaa taustaa, löydätte sen tuolta ketjusta, jos kiinnostaapi. Mutta täällä ollaan nyt siis ihan loppumetreillä, tänään viikkoja 39 tasan!!! =)
Odotus on sujunut hyvin, töissä olin ihan loman alkuun asti. Nyt vaan alkaa raajat muistuttaa limppuja ja valkuaista alkaa näkymään virtsassa. Käyn päivittäin tuossa neuvolassa kontrollissa ja tarpeen vaatiessa lähettävät eteenpäin. Onneksi verenpaine on ok eikä ole muitakaan oireita raskausmyrkytyksestä, ainakaan vielä!!!

Ja uni maittaa, onneksi pääsee nukkumaan pitkin päivää jos haluaa :p

Että tällaista täällä... roikun jatkossakin täällä taustalla ja seurailen teidän kuulumisia. Senkin vuoksi, että meillä kun on pakkasessa se yksi mahdollinen siirtokerta ja ne varmaan sitten kuljetetaan tuonne Riikaan. Eikä tässä kovin pitkää väliä sitten ruveta pitämään kun tuo oma ikämittari vaihtaa kesällä jo uudelle kymmenelle, taasen!

Oikein onnekasta alkanutta vuotta kaikille!

terveisin mybaby + natiainen

mukava oli kuulla sinusta pitkästä aikaa ja oikein hyvää uutta vuotta sinulle ja perheellesi. Ajattele miten aika kulunnut ja kohta sitä lähdetkin jo synnyttelemään!!IHANAA!!!! Sydämestäni toivon, että kaikki menee hyvon ja kertoilehan jatkossakin kuulumisia. Olette Natiaosen kanssa aina osa tätä meidän porukkaa!!! :heart: VEKARA

Kysymys pääsystä hoitoon luovutetuilla munasoluilla

Hei palstalaiset,

Olen 43v ja selittämätöntä lapsettomuutta kuudetta vuotta poteva. Viime joulukuussa minulle tehtiin ensimmäinen IVF, josta tuloksena viisi munasolua, joista kolme hedelmöittyi, mutta olivat laadultaan heikkoja. Lopputulos kahden alkion siirrosta oli arvatenkin negatiivinen - vaikka onnistumisen mahdollisuus oli lääkärin mukaan tässä siirrossa 10%

Osaisitteko kertoa, täytyykö raskautumismahdollisuuden olla 0% ennen kuin hoitoa luovutetuilla munasoluilla edes harkitaan? Tällä iällä ja ensimmäistä nyyttiä toivoessa olisi niin ihanaa, kun saisi valomerkkiä jonkin tunnelin päästä. Vai onko niin, että yksityisellä kuka tahansa "varakas" voi saada luovutetun munasolun - ajattelin lähinnä Pietarin AVAA. Vai onko niin, että tähän hoitoon haluava tutkitaan uudelleen esim. Pietarissa (en ole AVAn hoidossa Suomessa) ja suositellaan sitten jotain hoitoa. Voisi kuvitella, että kun minulla munasoluja kypsyy vielä (vaikka jo huonolaatuisia), haluttaisiin esim. Pietarissakin kokeilla ensin omilla soluilla.

Ja sitten kiinnostaisi myös, monennellako luovutetun munasolun siirrolla raskaus on teidän kohdalla alkanut, ketkä kaivatun plussan ovat saaneet? Aiemmalta pinon sivulta löysin, että 30-50% todennäköisyys olisi siirroissa.

Olipa kiva lukea pinoanne, kun siellä oli edes muutama plussaus. Onnekkasta tätä vuotta teille kaikille!

Vekara Olen kyllä vähän ruvennut miettiä ava klinikat,etenkin Tampereellä. Riika ei ehkä olisikaan mikään mahdoton ajatus kun tuntuu että monet saa sieltä hyvää hoitoa ja myös hyvät tulokset. Sitä mitä ehkä mietityttää on hinta (ainakin tällä hetkellä kun opiskelen...). Me ollaan VL puolella nyt jonossa, ja saatiin sinne maksusitomus. Eli eka hoito ei maksannut meille muuta kun käyntimaksut ja automatkat. Voisikohan Ava:lle kin saada maksusitomus? Onko tietoa?

Riikalaisille kysymys... Voiko muu hoito tehdä suomessa ja pelkästään siirto Riikassa? Montako päivä siellä ollaan sitten kun reissu tehdään?

Watrossi Onnea siirtoon ja peukkuja tulee täältä!

mybaby Onnea synnytykseen! Ja varmasti ihana olla näin loppusuoralla nyt! =)

Hillevi Valitettavasti en osaa sen kummempaa sinulle vastata, kun omalla kohdalla luovutettujen munasolujen avulla on ainut tapa tulla raskaaksi.

Kiitos paljon Enkelitytön äiti ja Lyyra vastauksistanne.
Taidan olla aika malttamaton luonne, surffailin jo AVAn Pietarin sivuilla ja soitin Tampereelle.

Kirjoitan tähän vastauksia, ehkä niistä on hyötyä muillekin...
Totta on, että hoitoon luovutetulla munasolulla pääsee halutessaan tämän ikäinen suoraan. Parhaassa tapauksessa selviää kahdella käynnillä Pietarissa, muut ultraukset yms. voidaan tehdä omalla klinikalla. Ensimmäisellä käyntikerralla lääkäri haastattelee ja molemmista otetaan verinäytteet, joista tutkitaan paljon enemmän kuin Suomessa vastaavassa tilanteessa. Käyntiin riittää pari tuntia klinikalla.

Jos oman miehen siemeniä käytetään, toisen käynnin aluksi hoidetaan tämä. (Sperman voi myös luovuttaa ensimmäisellä kerralla ja se pakastetaan.) Sitten parin päivän päästä, jos kaikki onnistuu, alkio/t siirretään.

Hinta on 6450 e koko lystistä + matka ja kai lääkkeetkin...?
Laskin, että meille eka ICSI Suomessa maksoi 2500 e + lääkkeet.
Kovin montaa ICSIä ei Suomessa tuolla Pietarin em. hinnalla tehdä ja niissä yli 40-vuotiailla onnistumisprosentti ei ole kovinkaan korkea.

Treen AVAn yhteyshenkilö kehotti olemaan yhteydessä Pietarissa lääkäri Olga Chanyshevaan. Eli yksiköt toimivat itsenäisesti, eikä tarvitse olla Suomessa AVAn asiakas.

Toivottavasti jo hoidoissa ja jonossa odottelevien asiat edistyisivät parhain päin ja plussanneille onnea varsinaiseen odotusaikaan!

:wave:

Täällä ollut kiirusta ja hoitoon liittyvät asiat olleet pinnalla. Kovin olen miettinyt perjantaita ja WATROSSILLE on varpaatkin pystyssä!!! Joku taisi kysyä Riikan hoidoista, niin tiedoksi, että kaikki ultrat ja lääkitykset saa suomesta, klinikalla käydään ainoastaan siirroissa. terv. VEKARA :p

Sadepäivän tervehdys kaikille,

Watrossille oikein paljon onnea tämän päivän operaatioon!

Sain sähköpostilla AVA-Pietarin ja Felicitaksen lääkäreiltä lisää tietoa ja vahvistusta siihen, että todellakin ikäiselleni (43-v) lahjoitetut munasolut olisivat reilusti todennäköisempi tapa raskautua kuin ICSI omilla soluilla. Vanhemman naisen kohtuun kuulemma heikkokuntoiset alkiot kiinnittyvät huonommin - paitsi että hyvien munasolujen tuotanto on vähäistä.

Ulkomailla käyneet, kuinka kallis ensikäynti oli ja kelpasivatko Suomessa tehdyistä testeistä mitkään? Minulta otettu marraskuussa07 paljon testejä, mutta ei AVAlla...

Kylläpä asia vie taas kaiken ajatuskapasiteetin, Pietariin pääsisi ensikäynnille jo 4.2. Kunpa Suomessakin asiat etenisivät vähän rivakammin, vrt. Aliisa. Oudolta vaikuttaa myös, että Riivinrautaan ei ole otettu yhteyttä. Ehkä klinikoiden kapasiteetti ei sitten kuitenkaan pysty tarvitsevia jonosta purkamaan nopeammin vaikka munasoluja olisi enemmänkin. Riivinrauta, arvostan valtavasti asennettasi ja että myös käytännössä haluat auttaa tuntemattomia pareja! :heart: :heart:

Oikein hyvää viikonloppua kaikille!

Hillevi. Joo no musta tuo kuullosti vaan jonkun kirjoittaman aika kummalle että luovuttajia oli vain yksi ja vastaanottajia jonossa oli neljä ennen heitä (muistaakseni meni niin).

Ja näin oli siis smalla klinikalla ystävälläni, odotettu on molemmat kuukausia yhteydenottoa ja mulle muistaakseni luvattiin ottaa yhteyttä (kun sit ite soitin syyskuussa klinikalle kun sieltä ei kuulunut luvattua yhteydenottoa)lokakuun lopulla-marraskuussa. Nyt eletään kuitenkin jo tammikuun puoltaväliä :/

Ja sen verran haluan kertoa motiiveistani uusille kirjoittelijoille:
11 vuotta sitten sain kauhean vauvakuumeen mutta jatkuvien alavatsakipujen takia olin ihan 100% varma että mä en tulis lapsia saamaan.
10 vuotta myöhemmin tulin kuin tulinkin eka yrityksestä raskaaksi.
Raskausaikana kuulin mahdollisuudesta luovuttaa munasoluja ja jäin miettimään asiaa.
Ja sitten kun se oman käärön syliin sain, päätin että jos mä vaan voin jotakin auttaa tämän onnen saamisessa sen teen.

No mulla on nyt muutaman päivän ollut kokopäivä kuvotusta joten epäilen että olen raskaana, mikä selviä varmaankin huomenissa.
Mutta mikäli en ole jatkuu yritys päästä luovuttamaan joku klinikan kautta taikka suoraan luovutuksena.

huolimatta, mukavaa alkavaa päivää kaikille. Lueskelin Hillevi äsken kirjoituksesi ja siihen ajattelin nyt vastailla. Luullakseni Avalla ensikäynti olisi ilmainen, vaikka varmuutta siitä ei minulla ole. Siirryimme Avan asiakkaiksi toiselta klinikalta, jossa kävimme ensikäynnillä. Riikan Avassa teimme kolme pakastetun alkion siirtoa. Jos lähdet ulkomaille esim. Pietariin hoitoihin, niin luulen, että ensikäynti sisältyy kokonaishoidon hintaan. Ja kaikki tutkimukset, mitkä sinulta on otettu marrakuussa 07 kelpaavat varmasti, oli klinikka mikä tahansa - ulkomailla tai sitten täällä suomessa. Ja luovutettua munasoluhoitoa pidän itsekin varmimpana tapana raskautua, kun vuosia on kertynyt yli neljäkymmentä. Sama juttu kohdallani.
...Ja sitten taasen WATROSSIA huhuilen..miten kävi alkion siirrossa???
Ja myös kaikki muut palstailijat..kirjoittakaahan kuulumisia..pidetään palsta KÄYNNISSÄ!!!! Terv. VEKARA :p

Tervehdys ystävät! :wave:

Minulla on ilo ja kunnia ilmoittaa, että luovutushoidoilla alkanut raskaus on "saatu päätökseen". Pieni prinssimme syntyi keskiviikkona 9.1 puolenpäivän jälkeen. Pituutta oli 50 cm ja painoa 3200g.

Kaikki on hyvin ja kotonakin oltu jo pari päivää. Synnytys oli salaman nopea ja hyvä kun sairaalaan ehdittiin. Isä saapui paikalle leikkaamaan napanuoraa, muu alkuhässäkkä meni häneltä sivu suun :p

Palailen joku päivä kertomaan paremmin päivän kulusta, meinaan on kuulemisen arvoinen juttu ;)

Edelleen kovasti tsemppiä ja voimia teille kaikille, toivon olevani esimerkkinä ja ehkä hieman kantavana voimanakin siitä, että kaikki on mahdollista... vielä tälleen vanhemmallakin iällä =)

Terv. mybaby + natiainen, 4 päivää :heart:

Voi etta upeeta mybaby!! Meidan palstan eka vauva on nyt sitten syntynyt. Mybaby, kaythan kertomassa meille fiiliksiasi matkan varrelta aina kun jaksat :flower:

Ma olin siirrossa perjantaina. Yksi huurunena selvisi sulatuksesta, mutta se oli ainoastaan 4.luokkaa (skaalalla 1-5; joista 1 on paras) kun taas mun edellisten siirtojen alkiot ovat olleet 3. luokkaa (joista raskaus siis on alkanut). Eli mulla on sama juttu kuin Vekaralla (mika laatuluokitus sulla muuten oli?)- heikko alkio siirrettiin ja raskautumisen mahdollisuudet ovat aika minimit. Ajatukset ovat jo Riikan hoidoissa, joihin olemmekin nyt jo jonottamassa.

Hyvaa alkavaa viikkoa koko porukalle!

Watrossi

Pitkästä aikaa moikka kaikille. ONNITTELUT MYBABY, varmasti olet suurena kannustimena monelle palstalaiselle. Watrossille joka tapauksessa pidetään peukkuja tiukasti pystyssä.
Meidän tilanne on se ettei oikein vielä tiedä mikä on tilane. Kun mies ei oikein jksaisi tsempata uskoakseen hoitojen voivan onnistua, eikä siis olisi enää halukas yrittämää. Tiedä kuitenkin ettei hän sitä kielläkään, jos minä sitä kovasti pyytelisin. Nyt en viain tiedä mitä minä tekisin, eli haluanko jos toinen ei ole jutussa täysillä mukana. Meidät laitettin kuitenkin vielä jonoon. onpahan aikaa miettiä tilannetta. En kuitenkaan taida vielä helmikuussa soitella sinne klinikalle, niin kuin lääkäri kehotti. Kun ei tässä oikein ole taloudellisestikaan mahdollista aloittaa hoitoja kovin pian, jos lähempänä kesää..........? En tiedä kuinka pitkät jonot täällä on, kun kuitenkin jo niinkin pian pitäis soitella.

Kyllä minä täällä käyn teidän muiden kuulumisia jatkuvasti lueskelemassa ja jännään teidän kanssanne. Kiva kun palstalle on tullut uusia, niin on hieman enemmän eloa. Toivon kaikille sitkeyttä ja hyviä tuulia tuleviin koetuksiin. Minuakaan ei ole vielä muserrettu, eli taistelu jatkuu vielä jollain muotoa.

Positiivisesti kohti kesää katsova Maija

Oikein lämpimät onnittelut Mybaby :flower: :heart: :flower:
Et arvaakaan, kuinka hyvä kannustus uutisesi on!

Paljon onnea Watrossin alkiolle, toivottavasti se kinnittyisi ja jatkaisi kasvuaan 9 kk! Minulle siirrettiin joulukuussa kaksi 3-luokan (omaa) alkiota, (skaala 1-4). Eivät kiinnittyneet. Lääkärini oli ehkä hieman optimistinen tai heitti hatusta, että onnistuminen voisi olla 10% luokkaa. Kuulemma kaksosetkin klinikalla saaneet alkunsa 3-luokan alkioista. En huomannut kysyä, olikio äiti ehkä nuorempi, epäilen näin. Kuulin myöhemmin toiselta lääkäriltä, että heikompien alkioiden kiinnittyminen yli 40-v naisilla on harvinaisempaa kuin nuorilla. Anteeksi, ei ole tarkoitus viedä sinulta toivoa Watrossi.

Kiitos Vekara myös vastauksistasi. Löysinkin AVA-Peterin sivuilta vielä paljon lisää tietoa, mitä en ensin ollut huomannut. Siellä ensikäynnin hinta on 100 euroa ja luovutettujen munasolujen ja omien siittiöiden ICSIn hinta on 5950 e + matkat, hotelli ja viisumit. Myös tarvittavat esitutkimukset on kerrottu sivuilla, osan täytyy olla kuukauden sisällä otettuja.

Yritetään kaikki pitää taisteluintoa vielä päällä urhean Maijan tavoin!
Voimia siis kanssasisaret!

Valtavasti onnentoivotuksia minulta ja masuasukilta. Vai että palstan eka vauva. Hienoa!!! Mulla on nyt kestohymy koko illan tapahtuman johdosta. Voi että odotan jo, että oma pieni saisi nukahtaa viereiseen petiin eikä tarvitsisi ahtaudessa ja pimeydessä olla minun sisälläni. Istun usein kumarassa ja silloin hän alkaa potkien vaatia lisätilaa ja liikettä. Pitkä on vielä matka - 22 viikkoa - siihen hetkeen kun tapaamme hänet.

Minulla alkaa entinen synnytyspelko tulla taas pintaan ja masennuskin vaivaa. Tuntuu järjettömältä, koska tämä raskaushan on hieno ja ihmeellinen asia, elämä on hyvin, lähellä ihanat ihmiset. Kuitenkin on päiviä, jolloin vain istun keinutuolissa ja itken.

Paljon puhutaan synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, mutta hain tietoa netistä ja huomasin, että yhtä paljon on myös raskauden aikaista masennusta. Se on vaan helppo peittää ja näytellä reipasta neuvolakäynneillä, koska odottajan rooliin kuuluu olla onnellinen.

Onneksi lääkäri tarttui asiaan ja sain lähetteen mielenterveystoimistoon, missä ammatti-ihmiset voivat ottaa kantaa lääkityksen aloittamiseen raskauden/imetyksen aikana ja pääsen seurantaan.

Hyvää kevään alkua ja voimia hoitoihin kaikille.

lutuliini 18+0

Voi Lutuliini, ikävä kuulla että masentaa. Hienoa kuitenkin, että pääset ammatti-ihmisten puheille. Toivottavasti sieltä tarjotaan myös keskusteluapua, eikä vain pillerireseptiä.

Minullakin on välillä vaikeita päiviä, ei meinaa päästä sängystä ylös ja mm. onnelliset elokuvat itkettää. Olo voi olla koko päivän alavireinen, vaikkei muuta syytä oikein ole kuin "vain" lapsettomuus. Minulla on ihanista ihanin mies ja paljon muitakin rakkaita läheisiä, joiden kanssa lapsettomuudestakin on voinut puhua. Välillä mietin, pitäisikö luovuttaa ja jatkaa elämää kaksin. Ehkä riittäisi paremmin aikaa kaikelle mukavalle, jos ei tämä "projekti" veisi niin paljon aikaa ja ajatuksia... mutta kun käärö olisi niin tervetullut.

Hormonihoitojen aikaan joka toinen päivä saatoin olla vihainen ja ärtynyt ja seuraavana itkuinen. Eiköhän raskauden aikaiset hormonimuutoksetkin voi aiheuttaa joillekin mielialamuutoksia. Ja tämä järkyttävän pimeä talvi masentaa myös. Kirkasvalolampusta ovat muutamat tuttavat saaneet paljon apua - etelän matkoihin meillä ei ole varaakaan hoitojen aikaan.

Paljon voimia toivon Lutuliinille ja kaikille muillekin, onneksi kevättä kohden jo mennään. Toivottavasti se tuo meille kaikille iloa, valon lisääntyminen sentään on varmaa!

Maija, mun mielesta sun ei tarvitse paattaa mitaan just nyt. On hyva, etta olette jonossa ja asiat menevat kuin itsestaan eteenpain, jotta jos ja kun haluatte jatkaa niin ei tarvitse taas odotella kuukausia. Naiden hoitojen aikana ajatukset voivat muuttua paivasta toiseen ja sun miehesikin voi ihan hyvin olla jatkamisen kannalla kunhan poly vahan laskeutuu viimeisen negan jaljilta.

Hillevi, kylla naa hoidot ja lapsettomuus rassaa paakoppaa. Lapsettomuus on hirvittavan raskas asia ja kun siihen viela lisataan suuret maarat hormooneja seka hoitojen eri vaiheiden onnistumisen tuoma stressi niin avot siina on sellanen rajahdysaltis cocktail etta huh huh. Makin eilen illalla valitin miehelleni, etta en enaa jaksa olla turvonnut ja vaatteet kiristaa ja iho on huonontunut ja kuinka kauan taa viela kestaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :headwall: Jostakin niita voimia kuitenkin aina kummasti loytyy. Kai sita taytyy uskoa, etta "where there is a will, there is a way".

Lutuliini, lupaa ettet vaan ala tuntemaan syyllisyytta siita etta masentaa kun kaiken jarjen mukaan pitaisi olla onnensa kukkuloilla! Isoihin muutoksiin elamassa (positiivisiin ja negatiivisiin) liittyy usein masennusta ja sille ei vaan voi mitaan. Sulla viela kaiken lisaksi tapahtuu kehossakin muutoksia. Hieno homma, etta laakari puuttui ripeasti asiaan.

Terveisia Klaaralle ja Lyyralle. Missa sina Vekara luuhaat?

Ai niin, mulla on piinapaiva numero 5. Taa piinailu on ollut helppoa talla kertaa, koska en odota onnistumista.

Yhteistyössä