Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

CORNELIUS: Useilla fertiili-ikäisillä naisilla on heidän tietämättäään ns. toiminnallisia kystia. On ns. keltarauhaskystia, mitkä tulevat kierron puolivälin jälkeen ja sit follikkelikystia ja ne useimmiten puhekaa itsekseen. Mulla on ollut muutamaan otteeseen noita keltarauhaskystia ja olen tunetnut ne sellaisena painon tunteena. Yhden kerran sen puhkeaminen aiheutti tosi kovat vatsakivut, kun se oli sen verran suurempi ja vuoteli vatsaonteloon. Kävin siitä sairaalassa näytillä, mut muuten en olis niitä kauheena huomannu muute kuin myöhästyneinä menkkoina ilman ultraa.
Sit voi olla muunlaisia kystia niin kuin esim. endometriooma jos on endoa. Ne kai harvemmin sit itsekseen poistuu.

Omaan Napaan kuuluu väsymystä ja tuhrua.

Bartsu ja toukka 7+3
 
Kiitos kaikille pahoitteluista! :heart: Nyt on tunteet jo tasoittuneet viime viikosta. Olen pikaisesti käynyt lukemassa teidän kuulumisia, mutta tämä epäonnistunut hoito ottikin kovemmalle kuin luulin enkä ole oikein jaksanut kommentoida. Ensin kun tein negatestin, niin sanoin vaan, että arvasinhan sen eikä itkukaan tullut. No, käytiin siinä lenkillä ja kun tultiin kotiin aloinkin itkeä kovasti. Tuli niin surullinen olo. Nyt viikollakin monta kertaa on tullut sellainen paniikinomainen tunne, että entä jos meille oikeasti ei sitä lasta suoda ikinä. Onhan meillä ne alkiot siellä pakkasessa. Eka menkkojen päivästähän olisi nyt pitänyt päättää, että aloitetaanko uusi yritys. Siitäkin otin paniikkia, kun olisi heti pitänyt se osata päättää ja toisaalta olisin halunnut kuitenkin heti yrittää. Paniikki myös omasta iästä, kun sitä tulee lisää. Mies sitten sen sanoi, että jos pidetään taukoa. Ajatus tuntui hyvältä, ettei tarvitse heti miettiä uutta yritystä. Ja sekin olisi pitänyt päättää, kasvatetaanko alkiot blastokystiksi ja siihen kai olisi pitänyt sulattaa kaikki 7 alkiota. Sekin ahdisti, että jos sinne menevät kaikki alkiot ihan hukkaan. Ja sittenkö taas jouduttaisiin odottamaan vuosi uutta luovuttajaa jne. Kaikki siis tuntui kaatuvan päälle jollain lailla. Mutta nyt pää alkaa olla jo "selvillä vesillä". On ollut miehen kanssa kiva viikko ja elämä on ihanaa, mutta se yksi asia vain puuttuu. Ehkäpä se vielä joskus meidän elämään saadaan, tavalla tai toisella.

Bartsulle onnea sykkeistä! Siihen me muutkin pyritään ja päästäänkin! :heart:
Pirille onnea odotukseen!
Rudylle onnittelut kyytiläisestä! Toivotaan kovasti plussaa kohta puoliin! Mikäs se sun punaviinikuuri on? Mäkin haluisin kokeilla sitä seuraavassa siirrossa. Kuulosti niin hyvälle se tuloskin.
Assarille pahoittelut! Todella, todella epäreilua tuollainen tulos! :hug: Ei tuollaisesta hoidosta kyllä missään nimessä pidä joutua maksamaan. Toivotaan, että pian saatte uuden hyvän luovuttajan!
Typyliini, eihän tuo voi olla totta, ettet pääse hoitoon, kun kivut ovat kovat. Entä jos koitat painostuksella, että hoitoon on päästävä?
Corneliukselle onnea tulevaan hoitoon! :hug: =)
Jonskulle pahoittelut negasta! :hug: Joku sanoikin, että se on niin syvältä se tyhjä, valkoinen ruutu ja sitä se kyllä on. Eikö se edes kerran jokaisen elämässä voisi muuttua näyttämään sitä kivaa viivaa tai plussamerkkiä.
Kauniskuulle jaksamista ultran odotteluun! Kyllä sieltä syke löytyy. :heart:
Kaikille muillekin jaksamista jokaisen vaiheisiin. En muista ihan kaikkia varmaan henk.kohtaisesti, kun täällä on tapahtunut todella paljon. Kiva, että palsta on aktiivinen, mutta olisiko hyvä sopimus, jos sovitaan, että kaikki siirrytään vaikka tämän vuoden loppuun jollekin kivemmalle palstalle, johon me kaikki halutaan. :wave: Toivottavasti sellainen voitais perustaa kaikki yhdessä ja siihenhän me pyritään, eikös?

Nyt TTK:ta katsomaan enemmänkin kuin puolella silmällä.
Terkuin,
Nennuliini
 
sniif...kiitos kaikille ahdistukseni jakamisesta.

Juu tänään laborantti soitti ja kertoi ainoan alkion jakautuneen blastokystiksi mutta oli laadultaa NIIN huono ettei sitä siirretä. Nyt sitten odottelen lääkärin soittoa joka on klo 13.40.... sitten saan kuulla jatkoista.

että tuntuu paskalta. Mä kun luulin että tää olis helpompaa kuin omat IVF:t. mutta ei... niinei.... mut ei ku eteenpäin sanoi mummo lumessa. Meillä sentään on se yksi lapsi jo, joten ymmärrän täysin esim. Nennuliinin olon. Se on oikeasti PANIIKKI -oloa lapsen saamisesta.,.. Toivon, että tekin Nennuli onnistutte vielä! Pitkää pinnaa se vaan vaatii.. ja hermoja. jotka ainakin nyt on minulla riekaleina.

hitsi kun on vielä nuo YT-neuvottelut... ei tee yhtään hyvää mun maineelle olla taas poissa jos uuteen hoitoon lähdetään. No mutta olkoon. Mukavaa maanantaita kaikille!

 
Assarille voimia, toivottavasti te pääsette seuraavaan hoitoon jonottamatta, heti kun teille soveltuva luovuttaja klinikalle ilmestyy. Oli tuo niin ikävä tapaus!

Nennuliini, niin tuttua tuo lohduton suruttomuus aina toisinaan - että käykö tosiaan niin ettei lasta koskaan saa. Minulla oli perjantaina ihan tavallisen viikon jälkeen todella huono päivä. Joogan loppurentoutuksessa tuli jostain kummasta mieleeni lapsena käyttämäni keväthattu, josta kovasti pidin. Sitten alkoi kyyneleet valua valtoimenaan, kun pelko iski että en varmaan koskaan saa mm. pukea omaa lasta ja iloita hänen kanssaan keväästä. Eikä edes hävettänyt kun kotiin kävellessä itku vaan jatkui - vaikka kuinka yritin ajatella iloisia asioita. Kuukautiset alkoivat lauantaina, ehkä tuo tunnepurkaus johtui siitä, mutta oikeasti tuntuu, että olisi hyvä mennä johonkin terapiaan. Viikonloppu muuten meni kyllä ihanasti, olimme miehen kanssa vuokramökillä hiihtämässä ja nautimme auringosta, puusaunasta ja avannosta.

Koitetaanhan palstasiskot jaksaa ja yritetän uskoa, että Nennuliinin toive toteutuu meidän kaikkien kohdalla. :heart: ja mahdollisimman monen osalta ihan pian!

Hillevi
 
Voi Assari kyllä teillä on käynyt todella paskamaisesti ja vielä kaksi kertaa peräkkäin :'( Ei oikein löydy lohduttavia sanoja, mutta olisi kyllä kohtuutonta jos joutuisitte hoidosta maksamaan. Toivottavasti ette joudu asiasta edes taistelemaan ! Sillä siltähän tuo vaikuttaa,että munasoluissa on ollut vikaa. Meillä siinä ekassa hoidossa tosiaan 8:sta solusta kaikki hedelmöittyi, mutta siirtoon selvisi vain 2 ja luulen,että nekään eivät hääppöisiä olleet laadultaan, ei meille kerrottu, vaan molemmat siirrettiin. No eihän niistä mitään tullut, jäi todella tyhjä olo tuon hoidon jälkeen, sekä paska maku koko klinikasta !! Koko hoito jouduttiin maksamaan :'( Paljon voimia sinulle ja miehellesi !! Toivotaan,että teillä on mahdollista lähteä vielä yrittämään ja sitten kaiken on jo pakko mennä putkeen !!

Nennuliini; kiva kuulla,että alat jo pääsemään "selville vesille" :hug: Pieni pysähtyminen näiden rankkojen asioiden keskellä saattaa olla ihan paikallaan, vaikka toisaalta tuntuukin,että hetkeäkään ei saa hukata. Me pidettiin viime hoidon tuoresiirron jälkeen n. puolen vuoden tauko ja sitten lähdettiin taas uusin voimin pas:sia yrittämään, joka sitten onnistuikin. En tiedä oliko tauolla vaikutusta onnistumiseen, mutta henkisesti se ainakin helpotti. Ja kyllä se epäonnistumisen suru sieltä tulee, vaikka miten varautuisi negaan, se on aina yhtä murskaavaa tuijottaa tyhjää ruutua :'( Voimia ja paljon peukkuja pas:siin, kun sen aika tulee !!!! Ja punkku-kuuri on hyvin yksinkertainen; n. puoli-1 lasillista punaviiniä iltaisin piinistelyn ajan =)

Corneliukselle onnittelut lahjoittajasta :flower: Kaikkea hyvää tulevaan hoitoon !!!

Nellamaijalle piinis-pinnaa loppumetreille !!! Koskas ajattelit testata vai jaksatko odotella testipäivään saakka ;) Juilimiset kuulostaa lupaavilta...pidän peukkuja =)

Typyliini; teillä siis ollut joskus samanlainen tilanne huonojen solujen kanssa. Se on tosi hanurista maksaa "tyhjästä". Vaikkei näissä nyt onnistumis-takuita olekaan, mutta on kohtuutonta maksaa tuhansia euroja 1 tai 2:sta surkeasta alkiosta. Jaksamista endon kanssa :hug:

Pirille onne raskauden viimeisille viikoille =)

Oma napa voi hyvin. Oireita ei ole minkäänlaisia :| Hyvä vai huono juttu, mene ja tiedä... Alkupäivät on menny nopeasti, on ollut niin paljon ohjelmaa. Tässä vaiheessa sydän on vielä toivoa täynnä, ahdistus lisääntyy sitä mukaa kun testipäivä lähenee. Se tyhjä ruutu pelotta :ashamed:

Rudy pp 4
 
jep...lääkäri soitti ja oli niiiiin ihanan empaatiinen. Puhuttiin puoli tuntia. Mitään laskua ei tule meille. Nyt sitten koetetaan etsiä meille uusi luovuttaja. Pituuteni on kuulema se "ongelma". Heillä olisi pitkiä luovuttajia... mutta minä olen vain 157cm pitkä ja mies on 193cm... jos luovuttaja liian pitkä, vauvasta voisi tulla minulle ylisuuri...tai siis minun massuun ylisuuri...entiiä... jatkoja soittaa hoitaja myöhemmin. kun miettivät mitä minun kanssa tulis tehdä.

MUTTA: minun molemmat luovuttajat olivat ensi kertalaisia. Lääkäri sanoi, ettei hän voi kummaltakaan evätä toista kertaa luovuttaa koska se saattoi olla vaan kohtalon ivaa, että juuri tässä "kierrossa" kävi näin. Toivottavasti teidän kohdalle ei satu samanlaista "kiertoa". :/
 
Cornelius olen syönyt ihan apteekista saatavaa Foliren-foolihappo tabletteja. 1 tbl päivässä. Aloitin heti,kun saimme tiedon lahjoittajastamme. Täytyy tunnustaa,että mun ruokavalio on varmasti ihan pyllyllään :ashamed: kaikkien vitamiinien osalta. Tai ainakin se vaihtelee,välillä syödään terveellisemmin, mutta näin talviaikaan kun ei ole niin paljon tarjolla kotimaisia kasviksia, niitä tulee syötyä tosi vähän. Enkä ole edes kovinkaan perusteellisesti perehtynyt mistä mitäkin vitamiinia tai hivenainetta saa, joten nautin ne purkista =) Nyt minulla siis poppaskonsteina lasi punkkua iltaisin, foolihappo sekä multivita tabl (siinä ei ole foolihappoa). Kaikki keinot käyttöön, eikös B) ? Tuskin niistä haittaakann on. Jotkuthan sitten ottavat asperiinia ym., mutta sellaisiin en ole uskaltanut lähteä. Tsemppiä!! Se täytyy vielä mainita, että samat konstit mulla on ollu käytössä myös negaan päättyneissä hoidoissa, mutta kaikkensa täytyy yrittää..

Assari onneksi laskua ei tule. Toivon,että teille löytyisi lahjoittaja mahdollisimman pian!!
 
Meille löytyi Suomesta lahja-alkio, siis 1kpl pakkasessa varattuna meille 4-5 s 2lk. Eli ihan ok, MUTTA hoidon hinta n. 1000e, josta saa n. 200 e alennusta jos ei selviä pakksesta, eli huonolla tuurilla heitämme 800 e taivaan tuuliin, ja tietty hyvällä onnella siitä alkaa raskaus. ENpä tiedä...Varattuna pitävät meille toistaiseksi. Tuo endo tietty kans mietityttää, sillä tähän tilanteeseen ei kannata siirtoa tehdä...Auttakee. Mitä te tekisitte??? mehän ollaan jo ajatuksissa suuntaamassa sinne tsekkeihin, juoss hoidon hinta n. 1000e + tietty matkat yms., mutta takeena 2 top blastoa...Mene ja tiedä sitten...

Typyliini :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja rudy:
Cornelius olen syönyt ihan apteekista saatavaa Foliren-foolihappo tabletteja. 1 tbl päivässä. Aloitin heti,kun saimme tiedon lahjoittajastamme. Täytyy tunnustaa,että mun ruokavalio on varmasti ihan pyllyllään :ashamed: kaikkien vitamiinien osalta. Tai ainakin se vaihtelee,välillä syödään terveellisemmin, mutta näin talviaikaan kun ei ole niin paljon tarjolla kotimaisia kasviksia, niitä tulee syötyä tosi vähän. Enkä ole edes kovinkaan perusteellisesti perehtynyt mistä mitäkin vitamiinia tai hivenainetta saa, joten nautin ne purkista =) Nyt minulla siis poppaskonsteina lasi punkkua iltaisin, foolihappo sekä multivita tabl (siinä ei ole foolihappoa). Kaikki keinot käyttöön, eikös B) ? Tuskin niistä haittaakann on. Jotkuthan sitten ottavat asperiinia ym., mutta sellaisiin en ole uskaltanut lähteä. Tsemppiä!! Se täytyy vielä mainita, että samat konstit mulla on ollu käytössä myös negaan päättyneissä hoidoissa, mutta kaikkensa täytyy yrittää..

Assari onneksi laskua ei tule. Toivon,että teille löytyisi lahjoittaja mahdollisimman pian!!
Asperiinia suositellaan käytettäväksi niille, joilla on korkea hemoglobiini (minulla 158) ja matala verenpaine (minulla 117/70), amerikkalaisen tutkimuksen mukaan josta eräällä toisella keskustelufoorumillla oli puhetta, siitä on juuri em. tapauksissa ollut hyötyä. Joku oli raskautunut 6 vuoden sekundäärisen lapsettomuuden jälkeen kun oli ottanut käyttöön miniasperiinit 100 mg ja hänellä oli juuri em. korkea hemoglobiini ja matala verenpaine. En suosittele kellekkään ilman, että sopii lääkärinsä kanssa asiasta, kun kerroin asiasta, niin minua ei ainakaan kielletty ottamasta asperiineja hoidon tueksi, eli mulla on lupa niitä käyttää. Ei niissä ilmeisesti muissa tapauksissa hyötyä olisikaan, ideahan on siinä, että asperiini ohentaa verta ja katsotaan parantavan kohdun verenkiertoa ja alkion kiinnittymistä ja kiinnipysymistä kun ongelmana on ns. "paksu veri". Itse käytän myös greippimehua, foolihappoa sekä Omega 3 kalaöljyä.
 
asperiinista on kuitenkin lapsettomuuslääkäreiden mukaan kiistanalaista näyttöä. Olen kolmelta eri lääkäriltä kysynyt ja yksikään ei sitä suositellut ellei ole jotain näyttöä tukostaipumuksesta. SPR:n hyytymistekijäpaketti selvittää mahdollisen taipumuksen. Olen jossakin piiniksessä käyttänyt ja jossakin en, raskaaksi en tullut kummallakaan kerralla. Toisaalta luulusi ettei pienestä määrästä ole haittaa, tavallisten hoitojenhan jälkeen on burana käyttökielto punktion jälkeen koska voi huonontaa kiinnittymistä.

Foolihappoahan suositellaan kaikille jo ennen raskaaksi tuloa, koska se vähentää tiettyjen epämuodostumien syntyä. (hermostoputken sulkeutumishäiriö). Itse olen kuitenkin sitä mieltä että jos syö terveellisesti, niin se riittää ja näillä asioilla silloin tuskin voi kauheasti lapsen saamiseen ja hänen terveyteen vaikuttaa. Vaikka eipä niistä "ylim." vitamiineista haittaakaan ole.

Rudy: tarkista ettei multivitatbl sisällä a-vitamiinia...Sitä ei raskautta suunniteltaessakaan kannata kamalia määriä napsia purkista...

Typyliini
 
scarlet kiitos selvennyksestä. Hyvä tietää, että itse en siis ainakaan kuulu tuohon ryhmään, jolle asperiinia suositeltaisiin. Mulla hemppa on ihan normaali, mutta verenpaine korkea. Samaa mieltä, että lääkärin kanssa kannattaa nuo asiat sopia.

Typyliini juu, tarkistettu on =) multivitassa nimenomaan ei ollut a-vitamiinia, mutta esim. multitabsissa sitä muistaakseni on.
 
Cornelius kiva, että teille löytynyt luovuttaja ja hoidot pääsevät taas käyntiin. Pelkosi siitä, ettei hoidot taaskaan onnistu, on niin tuttu tunne myös täällä. Panikoin ennen tätä toista hoitoa juuri sitä, että jos emme koskaan onnistukkaan saamaan sitä omaa lasta. Ja kun ikää karttuu, niin noita mahdollisia adoptioasioitakin pitäisi jo alkaa tosissaan miettiä. Mutta yritetään pitää kaikesta huolimatta toivo korkealla, vaikka se välillä hankalaa onkin. Onneksi kohta tulee kesä ja kärpäset B) .

Nennuliinille ja Hilleville iso rutistus :hug: !!!

Assari teillä kyllä tosi kurja ja voimia vaativa tilanne. Onneksi teidän ei tarvinnut maksaa hoidoista sentään mitään. Toivotaan, että pian löytyisi uusi ja oikein hyvä luovuttaja. Jännää miten eri klinikoilla tartutaan eri asioihin. Meille ei luovuttajan pituudesta mainittu mitään vaikka hän on yli 20cm pidempi kuin minä, jos tästä raskaudun niin toivottavasti ei edessä ole mitään kuvailemiasi ongelmia....

Minä myös kyselin omalta lääkäriltäni tuosta asperiinista. Minulle sanottiin, että sen käytöstä on kiistanalaista näyttöä ja joissain tapauksissa sen käytöstä voi olla jopa haittaa. Sitä mitä haittaa siitä voi olla en huomannut kysyä. Sitten lääkärini suositteli käytettäväksi nimenomaan raskaaksi suunnittelevien tai raskaanaoleville suunniteltua monivitamiini valmistetta, joka jo sisältää mm. tarvittavan määrän foolihappoa. Itse olen nyt käyttänyt Multitabsin raskaus monivitamiinia. Sen lisäksi kalaöljykapseleita, jotka eivät sisällä A-vitamiinia.

Rydy en taida uskaltaa testata ennen to-aamua, minua myös ahdistaa se tyhjä testiruutu....,mutta tulen kertomaan heti testattuani miten kävi... Kovasti piinisjaksuja sinulle :heart:

Omaan napaan: Mulla ollut nyt monena päivänä vatsakipuja. Viime yönäkin nukuin tosi huonosti, kun unen läpi tunsin kivun... Sunnuntaista lähtien on myös mieliala heilahdellut ja itku ollut herkässä. Rinnat myös todella arat edelleen, mutta sen laitan kyllä lääkityksen piikkiin, koska niin oli viime kerrallakin. Tiedä noista oireista sitten ovatko lääkkeistä johtuvia kaikki vaiko voisiko olla niin onnellisesti, että tietäisivät hyvää. Saa nähdä...tänään kävin ostamassa testit torstaita varten valmiiksi.


Aurinkoista tiistaita kaikille :heart:



NellaMaija :wave:
 
Anteeksi, että tunkeudun ihan väärälle palstalle, mutta sattui vaan tuo asperiini-keskustelu osumaan silmään. Siitä ilmeisesti voi olla haitaa, jos on verenvuototaipumusta. Meikäläinen kuuluu sellaiseen joukkoon etten voi normaalistikaan syödä asperiinia, coldrexia jne. lääkkeitä koska nenästä alkaa vuotaa verta eikä tahdo hyytyä niin helpolla. Sama koskisi sitten myös kohdun limakalvoa.

Hyvää jatkoa teistä jokaiselle.
 
Aurinkoista tiistaita!

Kiitos NellaMaija rutistuksesta, se lämmitti mieltä :heart:
Minulla raskauteen päätynyt hoito (neljäs ivf, toinen lahjasoluilla) ei eronnut tuntemuksiltaan mitenkään aiemmista. Ainoa ero oli se, että testipäivään mennessä ei ollut tullut yhtään tuhrua, aiemmin oli jotain pientä ruskehtavaa lugevuodon seassa. Tsemppiä sinulle ja kaikille piinistelijöille! db
 
Heips vaan kaikille ja tosiaan aurinkoista alkavaa kevättä! Koetetaan ammentaa siitä voimia itsellemme jotta jaksetaan tarpoa eteenpäin kaikesta huolimatta =)

Täällä kyllä tapahtuu niin paljon että saa oikeen muistilappua pitää että pysyisi jotensakin mukana. Itse kyllä päiväittäin käyn lukemassa mutta mun hetket tässä koneella ovat aika rajallisia tuon pikkumiehen kanssa :p
Olisi vaan niin mahottoman ihkua sanoa jotain ihan jokaiselle henkilökohtaisesti, mutta anteeksi jo etukäteen jos joku jää muistamatta :whistle:

Ensiksi noista vitamiineista ja muista...
Tuo foolihappo on tosiaan hyväksi ja sitä kantsii syödä jo hyvissä ajoin ennen hoitoa, tuota samaa muuten syötin myös miehelle silloin kun oli h-hetket käsillä, samoin monivitamiinia. Ja jostain syystä oli simpat sitten tossa viimesessä satsissa parantuneet aikas paljonkin. Mitään muuta konkreettista ei ollut muuttunut. Itse käytin vielä sitten lisänä tuota ladyvitaa joka on tarkotettu raskaana oleville. Mutta toki terveellinen ruoka ja riittävä liikunta on kaiken a ja o!!!
Tuohon asperiiniin ja muihin suhtautuisin varoen tai ainakin pitää kyllä jutella lääkärin kanssa ennenkuin menee napsimaan, kuten tuosta lumettoman viestitäkin sai lukea.

Mutta yhen jutun voisin mainita, vaikka en itse mikään noihin juttuihin uskova olekaan :attn:
Ystäväni, joka on jo ily 30nen, kärsi lapsettomuudesta monta monta vuotta. Heille oli tehty jo 5 IVF/ICSI hoitoa, monta PASsia eikä koskaan edes plussaa tikkuun!!!(siirtoja toista kymmentä pitkälti). Kun alkoi 6s ja ehkä jo viimeinenkin hoito, lääkärit eivät osanneet muuttaa hoitoa enää mitenkään, sillä kaikki oli jo tavallaan kokeiltu.
Hän piikitti normi hormonien lisäksi vielä kahta eri juttuakin. En nyt muista mitä, kun nimet ovat vieraita, sillä hän ei asu suomessa. Hoito oli jo alkanut kun hän kuuli kiinalaisesta akupunktiosta, joka oli tehonnut jollekin parille. He päättivät kokeilla vielä sitä lisänä, koska ei ollut tavallaan mitään menetettävääkään. Molemmat kävivät siellä muutamia kertoja ennen punktiota ja muuta. Ja jo silloin hän kertoi tuntevansa huomattavia muutoksia kehossaan!! mm. vatsantoiminta muuttui ja verenkierto parani. Tosin kivutkin olivat hoitojen jälkeen voimakkaita?!
Mutta mistä ikinä sitten johtuikaan niin hän plussasi tuosta viimeisestä ja on nyt onnellisesti raskaana jo kohta puolessa välissä. Tosin taival ei ole ollut helppo sillä hän on vuotanut koko ajan aina välillä tuhrua ja alussa oli tullut myös ihan verta.
Halusin nyt vaan pistää tämänkin jutun, kun moni miettii että mitä voisi itse tehdä auttaakseen hoidon onnistumista. Eikä tämä ole mikään oikotie, mutta ehkä kokeilemisen arvoinen, jos haluaa...

Nennuliini, Aliisa, Jonsku, pahoittelut tilanteistanne, mutta voimia uuteen koetokseen!!!
Bartsu onnea sykkeestä ja voimia eteenpäin!!!
Kauniskuulle peukutukset ultraan, toivotaan että sielläkin kaikki mallillaan!!!
Nellamaijalle ja Rudylle tsemppiä piinispäiviin!!!
Assarille extrahalit koettelemuksista, aivan käsittämätöntä, mutta jospa kolmas kerta toden sanoisi!!!
Typyliini, kipujen kanssa on hankalaa miettiä alkiojuttuja! Toivottavasti pitävät alkion teille niin kauan että saatte päätettyä asian. Ja vaikka niitä on vain se yksi, niin koskaan ei voi tietää...
Corneliukselle tsemppiä tulevaan. Noita kystia on tosi monella, mutta ne tulevat ja menevät, useimmiten puhkeavat itsestään. Mullakin niitä ollut ja lääkäri joskus sanoi että ei niitä kannata punkoa kun ne voivat tulla heti takaisin. Ja tuo puhkeaminen voi aiheuttaa käsittämätöntä kipua, onneksi ei kestä kauaa.
Pirille malttia liikenteeseen, muista levätä kanssa, olet jo ihanan pitkällä!!!
Watrossin perheelle terkut ja ihania kevätpäiviä pojan kanssa!
Hilleville voimia hormonihuuruihin, itse kanssa aina ennen vuotoa maailma kaatuu justiinsa!
Vekaralle terkkuja, vaikka en just nyt muista missä mennään siellä. Joko mies voi paremmin selkänsä kanssa!!!
Ja sit oli vielä Tinulinen ja joku muukin...
mut kaikille tasapuolisesti voimia ja onnea ja tsemppiä jne :hug:

Oma napaa... meil ei sit vielä aloitettu tässä kierrossa :ashamed:
Ja ihan vaan siksi että itse niin halusin. Enkä tiiä oikein että miks, mut tuntu nyt vaan siltä että ootetaan hetki. Tunnustan kyllä että mä käyn jotain ihme kriisiä niitten alkioitten suhteen, enkä usko että se tulee ees onnistuu. Toki osaamme iloita aarteestamme, mutta tieto siitä että toista yritystä ei enää tule pistää miettimään asioita. Ja tämä on siis ihan erilaista kun silloin kun ei ollut mitään tietoa tulevasta. No, mut täällä nyt pyörin ja mietiskelen eikä varmaan tää asia tuu mikskään :kieh:
Mut on päätetty että sitten seuraavasta koetetaan ja piste.
Tuosta munasolujen määrästä ja laaduista vielä...
Kyllä olen monesti miettinyt, että vaikka meilläkin silloin saatiin 19 munasolua, niin loppupeleissä siis vain 5 oli käyttökelpoista, eivätkä nekään mitään huippuja. Kato oli siis melkoinen. Mutta tuli todistettua, että eipä se laatu ja määräkään mitään merkkaa, kun onnistui sitten kuitenkin. Ja jos pakasteukot ei onnistu niin kyllä voi sanoa että on rahallisestkin arvokas lapsi meillä :)

Minä palstailen täällä taka-alalla ja palaan sitten aikanaa taas jos ja kun on jotain kerrottavaa ;)
Pitkää huolta itsestänne ja toisistanne!!!

:wave:
:heart: :llä mybaby
 
Alkuperäinen kirjoittaja lumeton:
Anteeksi, että tunkeudun ihan väärälle palstalle, mutta sattui vaan tuo asperiini-keskustelu osumaan silmään. Siitä ilmeisesti voi olla haitaa, jos on verenvuototaipumusta. Meikäläinen kuuluu sellaiseen joukkoon etten voi normaalistikaan syödä asperiinia, coldrexia jne. lääkkeitä koska nenästä alkaa vuotaa verta eikä tahdo hyytyä niin helpolla. Sama koskisi sitten myös kohdun limakalvoa.

Hyvää jatkoa teistä jokaiselle.
Näin maalaisjärjelläkin ajateltuna; Korkea hemoglobiini tarkoittaa myös "paksumpaa" verta ja mitä paksumpaa veri on, sitä suurempi vaara saada tukos verisuonistoon. Infarktipotilaillahan seurataan tosi tarkaan INR-arvojen mittauksella verestä, ettei veri mene liian paksuksi (tosin ei saa olla liian ohuttakaan). Voisiko liian paksu veri saada aikaan tuoksen istukassa tms. ja aiheuttaa keskenmenon? Nuo asperiinit, disperiinit yms. ohentaa verta, tosin pieninä määrinä käytettyinä ei siis todellakaan missään nimessä kipulääkkeenä käytettävä 500 mg:n siis tavallinen asperiini vaan korkeintaan 100 mg/päiväannos eli ns. cardioasperin. Itse kysyin todellakin naisten tautien ja synnytysten erkoislääkäriltä asiasta viitaten lukemaani Amerikkalaiseen tutkimukseen ja hän sanoi, että käytä vaan, siis minun tilassa korkeine hemoglobiineineen ja alhaine verenpaineineen. Myös aviomieheni, joka on lääkäri oli samoilla linjoilla tässä asiassa kun mielipidettä kysyin.

Eikös alkoholikin tee samaa eli kuuluuko tuo punaviinin nauttimnen tähän samaan sarjaan, vai mihin perustuu sen väitetty teho? Myös kohdun ohkaiseen limakalvoon sen on kerrottu auttavan, juuri näillä joilla on korkea hemoglobiini on useimmiten myös niukat kuukautiset, eli limakalvo ei ole paksua. Monet ruoka-aineet ohentaa myös verta, joka kannattaa ottaa huomioon, tosin sitä ei normaalisti huomaa, mutta verenohennuslääkkeitä käyttävät ja kokeissa käyvät kyllä näkevät heti vaikutuksen. Mansikka ja omena olivat muistaaksen yhdet ja sitten nuo kalanmaksa-omega öljyt. Tietystikään ei pidä käyttää jos on verenvuototaipumuksia, itselläni pikemminkin trombitaipumus koska hemoglobiini yli naisten suositusarvojen. Eli vuototaipuksista kärsiville siitä todellakin on vaan haittaa. Tosiaan itseään ei kannata ruveta lääkitsemään muutoinkaan millään esim. luonnonlääkkeillä koska niillä voi olla yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa käytettynä. Itselläni on sairaanhoitajana tietoa eri lääkkeiden ja ruoka-aineiden vaikutuksesta, joten en laittaisi suuhuni mitään mistä ei olisi tutkittua tietoa ja haittaa pikemminkin.
 
siis tohon omaan viestiin viitaten...

:eek: ...kauheeta ku tuli pitkä romaani, toivottavasti jaksatte ees lukea ;)
(mä sit sössin myös tuon tekstin tummentamisen noissa nimissä, mut koettakaa löytää itsenne)

:wave:
 
Laitoin tän runon tonne lapsettomuusrunopinoon. Halusin laittaa sen myös tänne, koska se on mun mielestä niin kaunis, koskettava ja lohtua antava.


Katselen täältä kaukaa,
Rakas Taivaan Isä, miksi äiti itkee?
Miksi isällä niin raskaat askeleet?
Minäkö heille olen surua tuottanut,
kun vain katselen täältä kaukaa?
Enkä tule vaikka he odottavat niin kovasti,
että raskain sydämin käyvät iltaisin nukkumaan.
Voitko Taivaan Isä äitiä lohduttaa,
pyyhkiä kyyneleet pois?
Voitko isän olkaa taputtaa,
ettei hän niin kumarassa ois?
Kerro heille Taivaan Isä,
etten ihan vielä ole valmis syntymään maailmaan.
Kerro, että jotkut lapset taivaassa
niin rakkaita on Luojalle,
ettei heitä malttaisi millään antaa pois.
Huomaisipa äiti,
kun hänen luokseen lennän perhosena ikkunaan.
Tietäisipä isä,
miten tuulen mukana hänen poskeaan silittää saan.
Vielä joskus saan pienenä kasvaa äidin vatsassa
ja isän vahvat käsivarret ympärilläni tuntea.
Ja kun vihdoin kohtaamme
löytää tarkoituksensa pettymys jokainen.
Ne on kestettävä,
jotta juuri minä syntyisin.
Niin ikävä on kaukana täällä äitiä ja isää.
Koska saan mennä, Taivaan Isä?
Joko pian pääsen omaan kotiin?



:heart:
 
NellaMaija. Aivan ihana ja liikuttava runo, etenkin tuo isän osuus saa kyyneleet silmäkulmaan. Tässä on vielä yksi, vähän saman tapainen...


Hänelle, jota ei vielä ole

Tulisit jo meille,
et tiedä kuinka odotetaan.
Tuulien teille,
toiveeni kuiskata saan.

Sanattomin sanoin,
me sua kaivataan.
Ovemme on avoin,
kai joskus tavataan?

Tyhjä on syli,
mutta toiveita täynnä.
Emme pääse sun yli,
me sua jo rakastetaan.
 
korkealla hemoglobiinilla ja niukilla kuukautisvuodoilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Ihan halusin terveydenhuollon ammattilaisena korjata asian, sillä täytyy muistaa että mitä vaan voi kokeilla, mutta koska kiistanalaista näyttöä on, ei pidä uskoa yleistyksiin vaan jokainen tapaus tulee mielestäni arvioida tapauskohtaisesti. Siihenhän perustuu nimenomaan hyytymistekijätutkimukset, jos sieltä löytyy esim. fosfolipidivasta-aineista jotain tai peräti geenimutaatio, voivat ne haitata raskautumista tekemällä kohdun verisuonistoon pienenpieniä tukoksia ja sitä kautta vaikeuttamalla raskaaksituloa ja lisäämällä keskenmenoriskiä. Onko Sinulta tutkittu ko. paketti, koska kertomastasi päätelleen, sen tutkiminen voisi olla aiheellista???Toki korkea HB on vain yksi pieni riskiä lisäävä seikka kun noita hyytymisjuttuja mietitään.

Ja niin se että haittaako peini annos ASAA raskautumista ei-tukoksiin taipuvaisilla naisilla, varmaan sitäkin on toki vaikea tutkia koska jokainen nainen ja hänen tilanteensa on niin ainutlaatuinen. Muuan lapsettomuuslääkäri piti minulle hyvän luennon aiheesta, innostui oikein kun kysyin kortisonista ja asasta yms. ja sanoi sitten lopuksi, että taitaa vain suurin tekijä onnistuneelle raskaudelle olla se oikea alkio :heart:

Typyliini
 
AssariHuh mitä juttuja.. Kyllä mä luin silloin, että ei voi kenellekää sattua noin kurjasti peräkkäin! Toiv. joku ihana luovuttaja ilmenisi pian!
Nellamaija mie jännitän täällä kaukana sun tulostasi!! Kaikki peukut pystyssä! :flower: Ja voi tuska..noi runot saa aina pillittämää
Veriarvoista; Mä olen sit toisenlainen ongelma joukossa. Hb on aina tosi matala a veri hyytyy huonosti.. Mut noi ei lekurin mukaan liity toisiinsa. Sitä en sit tiiä vaikuttaako se siihe et vuodan näissä hoidoissa.. Koska muuten vuodan tosi herkästi. No, ite otin punkkua piinisaikana, ja muuten iha perus vitamiinit ja normi ruoka.. No, luoja yksin tietää vaikuttiko mikä mihinkä..

Ja sitten..rakkaat virtuaaliystävät. Lainaan itseäni tuolta odotuspuolelta:

Ultrassa on käyty. KAikesta niagarasta ja loputtomiin jatkuvasta tuhrusta ja vuodosta huolimatta siellä se 9mm käärö pötkötteli ja sydän löi vimmatusti . Eli koko vastaa viikkoja, noin 7+0 :heart: Mies sanoi et näyttää ihan ankalle ;) hehee..
No, eli tähän asti kaik ok. Vuodon syytä ei tiedetä..
"Ihana" se meidän lekuri.. sillä on sellanen hassu tyyli, onnittelee, ja sanoo sitte kuitenki että no, vielä kaikki on mahdollista ja vielä on aikaista olla varma jne.. Jooh.. ihan hyvä et on realisti, mutta toisaalta inhottaa kun ite on muutenki ihan kipsissä tän homman kanssa ja pessimistisenä..

Mutta tänään kaikki on ihanan aurinkoista, vaikka väsyttää ja kiukuttaa ja tekee mieli kaikkea epämääräistä ;)

Kauniskuu ja käärö 7+0 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Typyliini:
korkealla hemoglobiinilla ja niukilla kuukautisvuodoilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Ihan halusin terveydenhuollon ammattilaisena korjata asian, sillä täytyy muistaa että mitä vaan voi kokeilla, mutta koska kiistanalaista näyttöä on, ei pidä uskoa yleistyksiin vaan jokainen tapaus tulee mielestäni arvioida tapauskohtaisesti. Siihenhän perustuu nimenomaan hyytymistekijätutkimukset, jos sieltä löytyy esim. fosfolipidivasta-aineista jotain tai peräti geenimutaatio, voivat ne haitata raskautumista tekemällä kohdun verisuonistoon pienenpieniä tukoksia ja sitä kautta vaikeuttamalla raskaaksituloa ja lisäämällä keskenmenoriskiä. Onko Sinulta tutkittu ko. paketti, koska kertomastasi päätelleen, sen tutkiminen voisi olla aiheellista???Toki korkea HB on vain yksi pieni riskiä lisäävä seikka kun noita hyytymisjuttuja mietitään.

Ja niin se että haittaako peini annos ASAA raskautumista ei-tukoksiin taipuvaisilla naisilla, varmaan sitäkin on toki vaikea tutkia koska jokainen nainen ja hänen tilanteensa on niin ainutlaatuinen. Muuan lapsettomuuslääkäri piti minulle hyvän luennon aiheesta, innostui oikein kun kysyin kortisonista ja asasta yms. ja sanoi sitten lopuksi, että taitaa vain suurin tekijä onnistuneelle raskaudelle olla se oikea alkio :heart:

Typyliini

Ei ole tutkittu. Mutta tiedän ihmisiä joilla on samat erittäin matala RR ja korkea hemoglobiini ja ovat tulleet raskaaksi vuosien lapsettomuuden jälkeen kun ovat ottaneet ASA:n pieninä määrinä käyttöön n. 50 mg - 100 mg vrk. Kyllähän ASA:n käyttö ohentaessaan parantaa myös verenkiertoa ja verta ohentaessaan kuukautisvuoto voi olla juoksevampaa, verisempää eikä sellaisia hyytymiä ja klönttejä kuten joillakin on. Itsekin olen terveydenhoitoalan ammattilainen; sairaanhoitaja AMK, täydennän terveydenhoitajaksi, en ole kätilö, joka näistä asioista enemmän tietää. Olen lukenut englanninkielisiä artikkeleita, joissa on käsitelty ASA:n vaikutuksia ja joillekin on siitä apua ollut, nimenomaan jos on korkea hemoglobiini ja matala verenpaine. Kysyin hoitavalta naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriltäni asiasta ja hän ei kieltänyt minun tapauksessani niitä miniasperiineja ottamatta, joten otan edelleenkin 1 x 1, 100 mg cardioasperiini. Kuten jo mainitsin myös oma aviomieheni on lääkäri ja jopa väitellytkin, tosin ei naistentautien ja synnysten alan tohtori, mutta ei hänkään kieltänyt. Joten kiitos ohjeista vaan näkemyksestäni, mutta jatkan ihan näillä asiantuntijoilta saamillani ohjeilla edelleenkin. Kuulemma näin pienistä määristä ei lääkärien mukaan ole muuten näin perusterveelle ihmiselle haittaakaan. En kuitenkaan suosittele muille, lääkärin neuvo ja lupa täytyy olla kaikenlaiselle itsensä lääkitsemiselle. Jopa akupunktio tai vyöhyketerapia eivät ole raskaana oleville täysin vaarattomia kaikkien mielestä, etenkin jos on jotain somaattisia sairauksia taustalla.
 

Yhteistyössä