-LOKAVAUVAT 2007-

Minäkin tänne taas kirjoittelemaan. En ainakaan muista käyneeni vähään aikaan...alkaa vissiin muisti jo hiukka pätkiä :ashamed: :whistle:
Meillä on siis vauva herännyt eloon ja nyt elellään sitä ns. vauva arkea. Helpot ajat ovat muisto vain! :p Räkätaudit on sairastettu ja rytmit päin pyllyä. Päivät nukutaan ja yöt valvotaan tyytyväisenä. Valot kun koittaa sammuttaa niin neiti rääkäsee :eek: Hän on sitä mieltä että tässä talossa seurustellaan yöllä aamun pikkutunneille.. Viime yönä meni vissiin neljään ja toissa yönä muistaakseni kolmeen...? Näitä edellinen yö oli normaali onneksi. Alkuunhan neiti söi isoja annoksia maitoa pullosta harvakseltaa, mutta nyt sitten syö sellasta 80ml-100ml kerrallaan ja tuntuu että ollaan jatkuvasti pullo suussa. Korvike ei tunnu sopivan ja rintaa ei vauva suostu kunnolla syömään joten edelleen pumppaan maitoni hänelle. Jos me säästytään niiltä kauheilta huudoilta ja kakka kulkee hyvin mun maidolla niin olen valmis tekemään sen työn että pumppaan 4-5 kertaa hänelle päivässä. Kai ne korvikkeet joskus sitten sopii...?
Hymyjäkin on alkanut tulemaan, mutta yleensä eniten siihen yöaikaan :whistle:
Tänään kyllä päätin että valvotaan päivällä ja illalla vaikka mikä olis, rytmi on saatava muutettua vaikka mikä olisi!

Henkka81: Täällä pelkällä rintamaidolla vauva ja kakka kulkee monta kertaa päivässä, oikea pikkupaskiainen :D

Eilen oli kastejuhla meillä kotona ja nimeksi neiti sai Sara Ada Aurora. Hienosti meni, no tietysti kun nukkua posotti taas koko päivän ja illan :D Ja ihania lahjoja tuli myös. Lahjaksi tuli myös Bukowskin vauvakirja: Lapsuuteni - Nallekarhujen kanssa läpi elämän- ja on muuten kaunis vauvakirja, suosittelen =)

Mun jälkivuoto alkaa myös varmaan loppua vihdoin ja viimein. Se meni sitten lopulta siihen että kaavinnassa käytiin. Istukkaa oli jäänyt kourallinen kohtuun. Nukutettiin ensimmäisen kerran ja voi että jännitti
:eek: :ashamed:
Hyvin se meni ja heräämössä ekat sanat olivat: " Täytyy vauvalle vaippa vaihtaa!"
Heh heh... :LOL: Tais vauva tulla uniin siellä. Ilmoittivat vaan että olen kyllä sairaalassa. Vähän tuli nolo olo :whistle: :D Kuitenkin josko tästä nyt sitten paranis...?

milli ja Sara pian 2kk
 
Terveghdys täältäkin TODELLA pitkästä aikaa.
On mennyt niin hulinalla nämä ekat 6 vkoa, en ole juurikaan kirjoitellut.
Nyt jos koittaisi ryhdistäytyä..
Poika kasvaa hurjaa kyytiä, viikko sitten neuvolassa oli 5252g ja 57,5cm.(Syntymäpaino oli 4065 ja pituus 52)
Ja pelkällä rintamaidolla ollaan tähän asti pärjäilty.Poika kyllä syö tiuhaan, mutta on tyytyväinen syötyään.
Ja kakkaamisesta, meillä hällä housuissa postit joka vaipanvaihdolla, eli kakkaa hurjan paljon. Ja on kova paukuttelemaan muutenkin.
Nukkuu aika paljon, päivällä useammat unoset, ja yö menee 2-3h pätkissä yleensä klo 21-07 välisen ajan. Olisi ihan kivaa että nukkuisi pidempiä putkia, mutta eiköhän ne välit tästä pitene.
Isosisko ja isoveli ovat olleet aivan ihania, kovasti hoivaavat ja hellivät pientä, ja haluavat olla avuksi.

n. 10 päivää synnytyksen jälkeen mulla alkoi se jälkivuoto muuttua hurjasti ,sitä tuli niin paljon että tuli kaikisita siteistä ja housuista läpi. Olin juuri käymässä koululla pojan opettajan luona arviointikeskustelussa, kun aloin vuotaa. Olo muuttui tosi huonoksi, alkoi oksettaa ja pyörryttää. Soitin sairaalaan ja kysyin että mitäs nyt tapahtuu, he käskivät tulla heti sairaalaan. Soitin miehelleni että voisitkos tulla tänne koululle, että pitäisi päästä käymään sairaalassa..Mies tuli heti ja pakattiin kaikki kolme lasta autoon, ja mentiin sairaalaan.
Siellä sitten lääkäri ultrasi, ja sanoi että pitää kaapia. Samantien siitä sitten leikkaussaliin, ja minut nukutettiin. Vauva vietiin osastolle odottamaan, ja mies meni isompien lasten kanssa kotiin.
Minulta löytyi kohdusta toinen, pieni istukka, ja se oli alkanut siellä niin kovaa vuotaa. Onneksi saivat sen kaapimalla pois.
Olin sen operaation jälkeen ihan pöppyrässä,olin ihan hepuleissa kun en meinannut tajuta missä olen ja minne vauva on viety..Onneksi pää siitä selvisi.Olin vauvan kanssa seuraavaan iltaan asti tarkkailussa osastolla, ja sitten päästivät meidät kotiin.
Ylihuomenna olisi jälkitarkastus, toivotaan että nyt kaikki olisi ok.

Mutta muuten kaikki sujunut ihanasti, olen kyllä niin täydellisen onnellinen tällä hetkellä.

 
ihan "ulkopuolisena" palstalaisena sen verran vaan kommentoin, et se pumppaamisen tulos ei missään nimessä oo verrannollinen siihen, miten paljon maitoa tulee kun lapsi imee.

Itsellä on 12.10. syntynyt typy ja ihan vaan rintamaidolla mennään. Ja pumpata saan hiki hatussa, jos meinaan saada vajaat 100 ml kasaan, aikaa siihen saattaa mennä tunti! Ja joillakin äideillä ei pumppaamalla tule mitään, mut silti vauva saa tarpeeksi. Mystinen juttu, mut niin se vaan on..

Se ei vaan irtoo samalla lailla kuin imetettäessä siihen pumppuun, paitsi ehkä jos on luonnostaan "suihkutissi"..
 
Joo, minäkin muistan kuulleeni, että joillain äideillä maitoa heruu kun vauva imee, mutta ei pumpulle juurikaan. En tiedä minäkään miksi on näin, kai ne hormonit tunnistaa sen vauvan imun??
Minä olen kyllä tämän vauvan kohdalla ollut tuollainen "suihkutissi", maitoa tulee tosi paljon, mikä aiheuttaa vauvalle imemisen kanssa ongelmia ajoittain, maitoa kun tosiaan tulee niin ettei pieni meinaa ehtiä niellä. Kahden aiemman kanssa näin ei ollut, en tiedä miksi nyt.
 
Heippa vaan! Vellejä täällä monet jo miettivät antavansa pikkuisille ja jotkut jo antavatkin. Itse en uskalla tuolle masuvaivaiselle antaa kun rintamaidostakin saa kovin vatsanväänteitä. Meillä tuo maaginen 3kk tulee ensi viikolla täyteen, eikä kyllä masuvaivoille loppua näy :( Tänään aloitinkin maidottoman dietin jos meillä sitten olisikin kyse esim. maitoallergiasta, kun noita sukurasitteitakin löytyy! (allergiat) Olikos kukaan täällä maidottomalla dietillä? Kuinkas nopeasti luulisi vaikuttavan vauvan vointiin mikäli vaikuttaa? Ja ainakin Topsy2 antaa myös Almiron peptiä...minkäs hintaista tuo korvike on? Ja vielä oireista. Meillä ei nimittäin kuitenkaan mitään "myrkynvihreää" tuo kakka ole, välillä vihertävää kylläkin. Lähinnä ongelma "vatsankouristukset" jotka haittaavat mm. syömistä kipeinä päivinä, jolloin saataa lopettaa syönnin ja alkaa itkeä. Myös kovasti paukuttelee ja puklailee pikku-Matias :(

Voi että...monet ovat jo joulutohinoissa pitkällä. Itse kuuluun niihin viime tippaan jättäjiin. Eilen ostin 2 ensimmäistä lahjaa, eli iso urakka vielä edessä, HUH :whistle:

Hurja kokemus Dirlittanilla, toivottavsti jälkitarkastuksessa kaikki kunnossa :)

Puppaamisesta vielä. Itse saan kyllä pumpattua rinnoista n. 100ml/rinta, mutta taidankin olla ns. suihkutissi, mikä ei kyllä ole mukava asia, sillä meillä poika helposti hylkii "täyttä" rintaa...tulee varmaankin liian kovalla paineella! Jaahas, vaunuista kuuluu kutsuhuuto...heippa vaan :wave:
 
kampaajalla käyty,ja neiti oli nukkunut koko ajan mitä tuolla kylillä olin..ja nukkuu edelleenkin..sisällä omassa sängyssä..mikähän siinä oikein on et tuolla vaunussa se nukkuminen on tosi levotonta?ja pudottelee tuttia koko ajan suustaan ja sitten se jumalaton ähryyminen ja suhruuminen.
kohta on kolme tuntia tuossa nukkunut.

eilen iltana otin muutamia kuvia neitistä laitan tähän näytille =)

http://www.aijaa.com/v.php?i=1325186.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1325189.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1325193.jpg

kaupungissa pitäs vielä iltapäivällä ajella,tytylle pitäs vaippoja käydä,ja maitoa.
nyt täytyy lähtee tyhjentämää tiskikone.
 
Nukkumisesta ollut paljon puhetta. Meillä yöunille meno venyi eilenkin yhteen asti, eikä koskaan saa ennen yhtätoista jäämään sänkyynsä niin ettei sieltä vielä heräisi. Nukkuu kyllä sitten hyvän neljän tunnin pätkän vähintään kun suostuu asettumaan. Toissa yönä tuli paras pätkä tähän mennessä ja nukkui puoli kuuteen asti =) Mua ei kyllä väsytä vaikka meneekin noin myöhään nukkumaan kun saan aamusta nukkua aina kymmeneen.

Eilen oli ristiäiset ja meidänkin pojalla on nyt sitten nimi. Hyvin meni kaikin puolin vaikka illalla olinkin ihan puhki. En edes itse joutunut ristiäisiä järjestämään, mutta silti väsytti sen jälkeen. Kai sitä jännitti jotenkin alitajuisesta. Ihanaa kun on nyt saanut nuokin pois päiväjärjestyksestä.

Mukavaa alkanutta viikkoa.

Katja, Anni ja Aatu
 
Alkuperäinen kirjoittaja HemuliP:
Olikos kukaan täällä maidottomalla dietillä? Kuinkas nopeasti luulisi vaikuttavan vauvan vointiin mikäli vaikuttaa? Ja ainakin Topsy2 antaa myös Almiron peptiä...minkäs hintaista tuo korvike on? Ja vielä oireista.
HemuliP, kopioinpa ensin tähän tekstin minkä vasta kirjoitin kun Elzalta kyselin heidän kokeilusta:

Meillä Mintun veimme lastenlääkärille itkujen, levottomien öiden, syömättömyyden vuoksi, niin ja kun kakka muuttui täysin myrkynvihreäksi vedeksi. Oli kakka jo pari viikkoa ollut vihreää, mutta jotenkuten kiinteää vielä (tai limaista), mutta tuolloin oli kahdessa vaipassa vihreät vedet. Epäilimme myös korvia. Korvissa ei onneksi ollut mitään, mutta kehoitti aloittamaan maidottoman kuurin, kun pulautteluakin oli ollut jonkin aikaa. Nyt ollaan oltu maidottomalla lauantaista asti, eli n.3 vuorokautta ja ainakin kakka on Mintulla muuttunut jo sellaseksi keltaiseksi mitä alussa oli. Joten vaikka ei olisikaan maidolle allerginen, varmaan tasapainotti mahantoimintaa tämä kuuri kuitenkin. Muutenkin tyttö on nukkunut paljon enemmän kuin ennen! Ennen nukkui 30-45 minuutin pätkiä, eilen posotteli melkein koko päivän, monta tuntia aina putkeen. Ja yöllä herää vain kahdesti, ennen heräsi tunnin välein. Ja muutenkin on hirmu rauhallinen ja viihtyy sitterissä itsekseen toista tuntiakin, kun isosisko välillä viihdyttelee :)

On kyllä ollut mielenkiintoista itsekin olla maidottomalla (vaikka en ristiäisissä sitten voinutkaan syödä mitään...), ihmeellisiin paikkoihin sitä maitoa laitetaan, kuten hedelmäkarkkeihin, muroihin, makkaraan... Tiukinta teki ehkä se etten millään löytänyt kaura- tai soijajuomaa joka ei juoksettuisi kahviin, olen kova juomaan kahvia ja inhoan sitä mustana, mutta nyt näyttää että kaurajuoma sopii siihen, vihreä purkki.


Tuon kirjoittelusta nyt on jonkin aikaa, ja yhä ollaan dieetillä, yhdeksättä päivää. Eli huomenna loppuu ja on aika soittaa lääkärille. Minttu on ollut huomattavasti rauhallisempi, ja kakka on tosiaan muuttunut kellertäväksi. Itkuja ei tule enää kuin silloin kun on kiukkupussi. Yöt nukku 21.30-9.30 kahdella syötöllä. Välillä on itkupäiviä, mutta luulisin että johtuvat siitä jos ei nuku kunnolla päiväunia. Päiväuninukkumiset meillä on hankalaa, parhaiten nukkuisi liikkeellä. Nukahtaa kyllä suosiolla ja itsekseen, mutta lyhyitä pätkiä.

Eli n. 10 päivää pitäisi ainakin olla dieetillä ja almiron pepti maksaa iso purkki 56 euroa, en muista paljonko siitä saa, meillä kestää se ehkä viikon.

Muistahan olla tarkkana ettet saa maitoa missään muodossa! Kyllä on saanut kytätä kaupassa melkolailla tuotteita ettei vahingossa syö maitoa. Tässä pari hyvää linkkiä maidottomuudesta:

http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/tieto/maitoallergia.htm
http://keskustelu.kaksplus.fi/t578934


Tuotteiden valmistajien,esim fazerin sivuilta, saa hyvin aina tietää mikä tuote on maidotonta ja mikä ei.

Toivotaan että teille tulee asiaan selvyys, mua kyllä jännittää huominen että miten asia lähtee etenemään :)

Topsy ja Minttu 8 viikkoa
 
Joku kirjoitti maitoallergisen velleistä. Kaupoistahan niitä ei löydy, mutta itse tein ne vellijauheesta( Nalle Neljän viljan) apteekin korvikkeeseen. Puuroja kyllä löytyy muutama maidoton valmis puuro. Kokemusta on sillä meidän Ellalla 2v. on maitoproteiini allergia eli ns. maitoallergia. Vielä tällä hetkelläkin hän saa oireita maidosta jos enemmän syö.

Oireina meillä oli että likka lopetti maidon juomisen, piti tyrkyttämällä tyrkyttää ja määrät oli tosi pieniä. Jogurteista tuli ihottumaa poskille. Naudanliha aiheutti myös oireita sillä siinäkin on maitoproteiinia. Apteekin korvikkeita kokeiltiin useita ennekuin meille annettiin lupa soija maitoon joka kävi tytölle puoli vuotta, mutta tuli sillekin allergiseksi.

Niin ja nukkumiset oli vähän niin ja näin. Kun korvia kutitti korvan sisältä. Loppujen lopuksi ihmettelin kerran että miksi likka huutaa kuin palosireeni kun istui sylissä, pimpsan alue oli mennyt vereslihalle joka vuoti kirkasta nestettä. Silloin vasta meillä neuvolassa uskottiin että lapsella on allergia. Ellan allergia todettiin noin 3 kk vanhana.
 
Maitoallergia jutut on meillekin tuttuja. Meillä tuolla 2v pojulla on suolioireinen lehmänmaitoproteiiniallergia. Ite olin hänen vauva-aikana maidottomalla ja nyt olen taas Elian kanssa, kun epäilen hänelläkin maitoallergiaa. En ole ihan täysin maidottomalla nyt ollut, kun ei pienistä määristä reagoi, mutta en käytä ruuanlaitossa maitotuotteita, enkä itse syö esim jogurtteja, jäätelöä yms maitojuttuja. Mut jos jossakin vähän on maitoproteiinia, niin saatan vähän syödä. Yks ilta kokeilin, et söin yhden jogurtin, niin johan oli hankala vuorokausi.
Almiron peptiä ostin purkin varalta, kun menen keskiviikkona siihen sappileikkaukseen, et jos meneekin yllättäen pitempään sairaalassa ja ei riittäiskään pakastetut maidot, niin on jotakin mitä antaa. Pitäis vaan tänään vähän kokeilla, et suostuuko edes syömään sitä. :whistle:

Joululahjat sain ostettua suunnilleen kaikki, ihan pari pikkujuttua vaan enää huomenna haen, niin sitten saa joulu jo tulla... :xmas:

Mutta nyt pyykkien laittoon. Pitää koittaa pestä korit tyhjiksi ennen keskiviikkoa, ettei miehen harteille kaadu kaikki hommat sitten..
 
Katjanna: Meillä on samanniminen tyttö kuin teillä ja me äiditkin ollaan kaimoja. Aika hauska sattuma =)

Minulla on nyt lääkäri takana ja kaikki on ennallaan eli ei mitään hengenhätää. Ihan piti nieleskellä kun kuulin, että kaikki on ok. Jotankin sitä on niin herkkänä nyt, liekö hormooneilla osuutta asiaan. Ja pitäähän toki terveyden ollakin tärkeä asia. Kyllä sitä osaa arvostaa, kun sen kanssa on vähän ollut ongelmaa.

Meillä mennään rintamaidolla, eikä vielä tarvi miettiä vellejä tms. Kävin tänään tytön kanssa kotivaa'alla, kun maidon riittäminen huolettanut tai paremminkin stressin vaikutus herumiseen. Sain tytön painoksi 6,5kg ja ikää siis muutama päivä yli 2kk. Tyttö on tyytyväinen, joten eiköhän tuo saa riittävästi maitoa. Minullakin välillä rinnat tuntuu tyhjiltä, mutta kyllä sieltä vauva imemällä saa masun täyteen muutamassa minuutissa ja riittää ihan reiluun pulautukseenkin. Yritän aina "tyhjillä rinnoilla" tietoisesti rentoutua imettäessä ja usein mennäänkin sänkyyn syömään ja köllitään yhdessä peiton alla. Siinä on jotain niin ihanaa kun tyttö bodyssaan ährää kainalossa ja hymyilee välillä tissin takaa. Ne on niitä äitiyden parhaita hetkiä.

Nyt pitää alkaa kokkauspuuhiin.
 



Ajattelin laittaa kuvaa meidän "hyökkäysvaunuista" eli miten täällä meilläpäin oikein liikutaan kun on 2v ja kaksoset.

Siis tuossa päällä on sisaristuin jota isäntä muokkasi tupliin sopivaksi. Siinä on jopa säädettävä selkänoja joka on tehty vetolaukun kantokahvasta.

Piituli+ Emma ja Essi torstaina 3 kk :heart: :heart: :D
 
Kun luin teidän juttuja, heräs kysymys tuosta kakasta. Mä en oo ajatellut koskaan sen väriä vaan sitä, millasta se on..
Eeron kakka on kökkäreistä ja enempi vihreetä.. Siis voisko olla kyse allergiasta?
Jos se jatkuva tukkoisuuskin johtuu siitä?? Ens viikolla 3kk neuvola, tarvii jutella asiasta.
Muuten ei masuvaivoja ole, puklailee, mutta nykyään vähemmän.

Uusi viikko taas edessä. Joulukortteja ollaan Onnin kans tehty, hitaasti mutta varmasti. Pari-kolme kun jaksaa kerralla tehdä.

Meillä Eero kans nukkuu edelleen paljon. Iltasin mennään 21-22 nukkuun ja syö 1-2 kertaa. Nyt heräillyt 5-6 aikaan tukkosuuteen ja hakee unta tunninkin, kunnes nukahtaa pariksi tunniksi vielä. Aamupäivällä nukkuu/valvoo pätkissä. Ulos menee nukkuun 13-14 aikaa ja nukkuu 3-4 tuntia.
Illan torkkuilee ja on hereillä vaihtelevasti.

Kyllä on joulufiilis kateissa, kun ulos kattelee... suunnitellaan kaveriperheen kans ens jouluksi mökin vuokraamista Lapista, jos sit sais valkoisen joulun!!

-Vilma, Onni 3v4kk ja Eero liki 3kk-
 
Liplatus ei voi olla totta! Täällä on eräs toinenkin nimimerkki jolla on myös niin että äiti on Katja ja tytär Anni. En kuitenkaan kehtaa sanoa kuka hän on, koska en tiedä mitä asianomainen itse siitä tykkäisi. Tiedän sen siitä kun ollaan muutaman kerran tapailtu noiden Oululaisten lokavauvojen äitien kans. Todellakin näitä yhteensattumia riittää. Saako kysyä mikä sinulla oli epäilyksenä kun kävit lääkärillä ja terveys huoletti? Ei ole tietenkään pakko vastata ja olethan sen voinut jo kertoakin täällä, mutta minulla tämä muisti on kuin kanalla. :ashamed: Hyvä kuitenkin kun kaikki oli niin kuin pitää. :heart:

Tussun tuntuiset on meikäläisen rinnatkin aika ajoin, mutta kyllä niistä silti maitoa tulee pojan poskista päätellen. On nimittäin maitoa pitkin naamaa kun imuttelu loppuu. Illalla varsinkin on melkoiset räiskäleet :whistle:

No, mutta taas joulukorttien askartelun pariin.
 
Hellou täällä Kotkasta :wave: saakutin mustaa ja pimeää on :/ Meillä on ollut v.lopusta asti NIIN kiukkunen typykkä että. No syy selvisi, sunnuntaina alkoi nenä valumaan ja rassukka yskimään :( Ihmeen hyvin neiti on kumminkin yöt nukkunut, sitten kun nukahtaa ;) Viime yönä nukkui yli 7tunti putkeen, nukahti tosin vasta 00.30. Tänäänkin on suurimman osan ajasta torkkunut, syömään vaan herää. Onneksi kumminkin syö. Enteileeköhän huuto iltaa? Kiva kannella yksin kun mies on iltalöysissä :(

tytteli74 Meijen nuorin poika oli sellainen joka vain söi ja nukkui, söi ja nukkui. Tosi helppo vauva :)

Jaahas, nyt tuo neiti sitten taitaa heräillä. Liekö nälkä vai alkaako iltakitinät nyt?

Eilen räpsästy kuva ja on varmaan sadasta ainut mihin on hymyn häivä edes saatu taltioitua


http://www.aijaa.com/v.php?i=1325827.jpg

Tää on tyypillisempi ilme kuvattaessa. Ei taida neiti kamerasta tykätä :whistle:


http://www.aijaa.com/v.php?i=1325831.jpg

tuutilulla ja Kiukkunen Kiiukka :heart:
 
Ginnifer
dogtor ja muutkin imetyksen kanssa tuskailevat: mä sain sellaisen neuvon, että ei pidä nukkua vatsallaan (siis rintojen päällä ) tai muutenkaan pitkään samassa asennossa: voi tulla tukoksia. Toi että maitoa alkoi tulla suihkussa kuulostaa vähän siltä, sillä lämpimillä suihkuilla ja kääreillähän niitä tukoksia vissiin hoidetaan!

Mullakin imetys edelleen vähän taistelua. Torstaina taas nähdään, että missä ollaan painon kanssa, vähän jännittää, vaikka ihan luotankin oman maidon riittävyyteen. Nyt kun ollaan päästy eroon rintakumeista :saint: niin on taas hieman mukavampaa se touhu, ja tuntuu että Ellen saa nopeammin imettyä tarvitsemansa määrän. Välillä jos mulla nännit kipeytyy ja niitä vähän lepuutan kumilla, niin Ellen jo osoittaa ärsyyntymistä. Tykkää selvästi enemmän aidosta asiasta, ja ei kai se ole ihmekään!

Täällä alkaa ristiäisjärjestelyt aiheuttaa painetta ja paniikkia. Ihan alkutekijöissään koko homma vielä kun ei mulla aikaansaaminen ole nyt mitenkään huipussaan... tai siis sitä ei ole juurikaan muuhun kuin vauvan hoitoon! Ja sit pitäis ne kummitkin keksiä... :eek:

Ginnifer & Ellen
 
Nyt menee taas yli hilseen, ei voi ymmärtää. Ei todellakaan saa ottaa mitään itsestäänselvyytenä. Poika on niinkun tehnyt täyden takapakin. Mä kun jo luulin, että koliikkihuudot oli takanapäin. Nyt ollaan huudettu kaksi iltaa. Tai oikeastaan kaksi iltaa ja yksi päivä. Tänään ei ole ollut mikään hyvin.Päikyt jäi pihalla lyhyeen, kun ei vaunut liikkunut, sisällä kyllä sitten jatkettiin unia, mutta sylissä, mikään muu paikka ei käynyt. Olenkohan mä totuttanut liikaa syliin...vai voiko sellasta tehdä...? Mä olen aika ymmälläni....Ja kun nyt tuntuu ettei mikään auta huutoon, ei edes kapalointi omaan peittoon mikä tepsi ennen.
Tosi loppu ja onneton olo, kun yrittää parhaansa mutta toinen vaan huutaa. Koskahan se loppuu? Mieskin on treeneissä just...tulee vasta tunnin päästä...Että ei voi luovuttaa poikaa toiselle.
Nevolaan yritin soittaa tänään, mutta puhelintunnilla oli ruuhkaa, en päässyt läpi, täytyy yrittää huomenna uudelleen.
Onhan Aron nut reilut 3 kk mutta korjaavalta iältä vasta noin 2kk, joten kai se koliikki voi vielä jatkuakin. Mutta kun se oli jo poissa hetken. Sitten voihan tämä kans varmaan olla mahavaivaa, mutta minusta pojan vatsa ei väännä ja paukkuja tulee. Kauhea imemisen tarve pojalla on, mutta tutti ei kelpaa. Imee omaa nyrkkiään, tai ihan mitä vaan osuu suun kohdalle, mutta se kai ihan kuuluu kehitykseen.
Huh, on tää välillä rankkaa, hieman helpottaa kun saa purkaa johonkin.
 
tuutilulla hyviä kuvia kiiasta :)

venla tuolla sängyssään huhkuu ja piereskelee,oli olevinaan niin uninen kun oli tissillä ja söi pullosta..mutta nyt tosiaankin tuolta kuuluu vaan hihkumista ja pierun pauketta.mihin lie unet kadonnu :eek:

hitto et nuo isot likat ärsyttää,vanhempi tuli norkoilemaan tohon taakse..et olis vielä koneelle päässy..ku en luvannu enää niin ovet paukkuen lähti kammariinsa..aina silloin niiden pitäs olla tässä kun miekii.

kyllä taas otti pattiin miehen ex..etätytöt on tulossa viimonen päivä joulukuuta meille,ja sillee oltii alustavatsi jo sovittu ajat sitten,no tää on tunkemassa niitä jo 28 pvä..miehelle kyllä tulenkatkusen viestin laitoin kun on iltavuorossa,et turha näköjään on mitään päivämääriä asettaa kun niistä ei näköjään kukaan pidä kiinni..ärsyttää :headwall:
ja sitten muutenkin ens vuoden likkojen tänne tuloista,oli miestä pommittanu,hitto jos saavat listat vasta vuoden lopussa niin hankala on sanoo että millo on vapaita viikon loppuja..sanoinkin miehelle et sanoo ex.lle et isäänsähän ne tulee tänne tapaamaan,eikä äitipuolen kanssa olemaan..jos isä aina töissä kun tänne tulleevat.

mutta miten joku voi puolikin vuotta aikasemmin sopia jotakin menojaan..kun miehen ex vetos siihen et täytyy heidän tietää et millo tytöt täällä,et tietäävät järjästää menonsa..sakutti sentää..eihän sitä tiiä jos huomispäivänä sattuu kuolemaan niin hyvin suunnitelmat piti..

kyllä sen kannalla olen et tietyt päivämäärät on,mutta jos miehen ex vaan omiensa menojen mukaan latelee niitä eikä meiltä kysy mitään,et sopiiko meille ne päivämäärät..kyllä minun mielestä pitää meitäkin kuunnella..mutta ei tästä nyt enempää..
tulipa nyt taas tätä uusperheen ihanuutta tässä kerrottuu..
:ashamed:

taitaa venla hyytyy..ei kuulu enää kun ininä ja tutin lupsutus =)

nostin tuolta vaatehuoneen uumenista stepperin tohon nurkkaan..täytys kai sillä ruveta kävelemään..kun ei ole innostanut tonne tienpäälle lähtee kävelemään ja liukastelemaan..millo vaan sais itteään niskasta kiinni ja kävis sillä kuntoilemaan :D

mutta nyt taidan lätee laittamaan saunan lämpiämään.kohta mieskin tulee iltavuorosta.

niinukka ja paukutteleva neitokainen
 
Elza tsemppiä ja jaksuja vaan kovasti. Meillä on ollut vastaavia itkuja Matiaksen kanssa kuin teillä! Kuulostaa niin tutulta tuo, ettei vaunuissa uni maita jos eivät ole liikkeesä ja samoten tuo imemisen tarve. Meilläkin nyrkki suussa koko ajan, mutta tutti ei kertakaikkiaan kelpaa, eikä muuten enää tissi, joka aikaisemmin kelpasi tuohon imemisen tarpeen tyydyttämiseen. Nykyään suuttuu, jos haluaisi vaan lussutella, mutta suuhun tuleekin maitoa :whistle:

Äh pitäisi keksiä joulukorttikuvan idea. Kuvaan pitäisi mahduttaa Matias ja 2 koiraa. Täytyypä lähteä suunnittelemaan! Ja kiitos kaikille jotka vastasivat kysymyksiini koskien maitoallergiaa ja diettiä! On muuten oikein etsivän työtä löytää kaupan hyllyltä tuoteet jotka eivät sisällä maitoa, jota on kyllä mitä yllättävimmissä elintarvikkeissa. Näin sitä viisastuu tässäkin asiassa ;)
 
neuvolassa käyty ja lääkäriä ei ollu ku oli jotain esteitä tullu,lääkäri on sit 2vkon päästä..painoa herralla nyt 8vko iässä 5550g(synt.3260)ja pituutta 58cm(synt 49) eli on hyvin kasvanut..no neuvolassa sanoivat etten saisi syöttää korviketta kuin 8dl,eli puoli litraa pitäis vähentää maidon antia,just joo..arvatkaa ärsyttikö..no me aloitetaan vellien anto huomenna,ja eipä tuo neuvolan akka sanonu tohon imetys ongelmaan ku että hyvinhän sieltä tulee jos tulee vittu se 100ml päivässä..no pistin äsken kotikaljan tekeytymään,kokeillaan nyt vielä kerran onnistuuko tää tästä enää..
meillä on ollu hirvee huuto konsertti koko päivän kun antton ei oo tehny kakkaa 3päivään,ja mahaan koskee..en kerenny apteekkiin ostaa mallas uutetta tai levolacia..annoin sit vähän luumusosetta josta tykkäskin..nyt odotellaan vaan sitä kakkaa..ihan hirveetä on kuunnella tollaista huutoa ja katsoa kun toinen kärsii,kun mitenkään päin ei ole hyvä.. :hug: kaikille teille joilla on masu ongelmia..ei sitä voi ite tajuta millaista se on ennen kuin se omalle kohdalle sattuu..

dogtor ja antton 8vko
 
Pojan nukutus meneillään..
Suihkuunki pitäs vielä mennä, huoh.. Isäntä sillä ny lotraa..
dogtor, tarkottikos se sun neuvolan täti että maksimissaan teijän Antton sais syödä 8dl/vrk ? siis tissittelyt arvioltaan + korvike?
Meijän Juho on nyt muutaman päivän syöny huononlaisesti, tänään listattuna 655ml, tosinkin tämä vuorokausi päättyy vasta aamulla seittemän jälkeen. Parhaimmillaankin oon tainnu listata syöneeksi 780ml. Luulin että poika syö enemmän, mutta paperi sen totuuden sitten kertoi. Tänäänkin kerta-annokset on ollu keskimäärin n. 60ml. sitten teki syöntilakon. tosin onneks äsken söi 140ml. Täytyy mun aamulla soitella neuvolaan ja kysyä, että paljonkos pitäs syyä.
Teki kyl eilenkin kolmet kakit ja tänäänkin kerran. Ja pissaa tulee, tosin en tiedä tuleeko se ns. kuusi "riittävän" märkää vaippaa vuorokaudessa vai miten se ny oli..
Onko ihan normaalia että saattaa viikonkin ajan syödä huonommin ja sitten se ruokahalu taas palautuu?

Pupu ja huonosti syövä tuttirumbailia Juho 7vko ja 4 päivää
 
no mä sanoin neuvolassa että meillä syödään 13x päivässä ja menee 1,2litraa noin..siinä on mukana se mun arvio rintamaidosta,ja sanoi et ei sais syödä ku 8dl et pitäis alkaa pienentämään kerta annosta vaikka ei anneta ku 120ml kerrallaan..mut me aloitetaan vellit ja katotaan sit pienentyykö maitomäärät,mut mun mielestä toi on kyl hiukka outoo et ei sais yli 8dl mennä..nii ja meidän poika on 5%ylipainoinen :LOL:
 
Jaahas...taas tätä nukuttamisen ihanuutta. Tää on nyt toinen ilta kun yritän epätoivosesti Pessiä omaan sänkyyn nukkuun..Eilen ja tänään nukahti tuossa 00 aikaan..millä hemmetillä saan ton nukahtamisen aikastettua?!?!?! Ei jaksa kukkua enään kauheen monta iltaa..Ja ois ihan kiva olla hetki ihan ittekseen ennen kun menee nukkumaan. Ja kaikista ärsyttävintä tässä on se että tiedän et todennäkösesti Pessi nukahtas jos menisin nukkumaan ja ottasin viereen..Mutta kun oon päättäny että nyt opetellaan omassa sängyssä nukkuminen. Toivottavasti tää helpottuu ajan kanssa,etten turhaan kuku puoleen yöhön monena iltana ja sit joudun kuitenkin aamulla nouseen isomman kanssa.

Miten te laitatte pikkuset nukkumaan???Onko jotain loistavia vinkkejä???Peetua mun ei oo koskaan tarvinu nukutella ja se on alusta asti nukkunu omassa sängyssä.Nyt vaan lipsahti toi nukkuminen kun ei viittiny itteensä väsyttää heti alkuun...

Nyt maate kun ei kuulu enään mitään ähinää...

väsynyt yksäiti+vauva joka ei ymmärrä lasten nukkumaan meno aikoja :LOL:
 
yksäiti84: Täällä sama ongelma, tyttö ei nukahda omaan sänkyyn, suorastaan kai vihaa jo sitä....? :eek:
Eipä kyllä nukahda meidänkään sänkyyn..

Eilen sain pysymään hereillä neljästä puolikymmeneen niin että otti muutamat pienet tirsat välillä ja olin ihan varma että nukkuu koko yön.
mutta...EI niin ei kerrassaan käynyt nukkumaan koko yöksi. Taas hilluttiin puoli kahdesta varmaan puoli viiteen. Valoja vinkui päälle laitettavaksi ja suorastaan jo huusi niitä. Valot kun laittoi niin kyllä taas seurusteltiin ja oltiin niin yön seurapiiriladya.. :/
Ajattelin sitten että en varmasti pistä mitään valoja joka inahduksesta, koska kyllä nuo pienet vaan oppivat helposti mitä saa ja miten ;) Huutokonserttia sitten kuunneltiin ja lopulta minä nukuin taas sohvalla ja tyttö sitterissä jota keinutin toisella kädellä puoli kuolleena :p
Mikä tuota tyttöä valvottaa, kun ei ainakaan mahavaivat vai kuuluuko kenties ikään..?

Meillä oli vauvalla kerran vihertävää kakkaa. Muilla on ollut kun on saaneet tai siirrytty korvikkeisiin. Keskimmäisellä tytöllä oli maitoallergia pienenä. Ja muutaman kuukauden iässä se oli ihan vihreää ja limaista. pepun ihokin meni rikki, mutta muita iho-oireita ei ollut. Sitten myöhemmässä vaiheessa vatsa muuttui todella kovaksi ja kakka ei kulkenut enää, silloin vasta sain lääkärit uskomaan että tytöllä on maitoallergia. Pulautteli ja ihan oksenteli tosi paljon.
Eli siis tarkoitan että aina ei ole kyse heti allergiasta, korvikkeiden kanssa voi olla jonkun aikaa vihertävää kakkaa, mutta jos on pidempään niin sitten toki kannattaa huolestua.

Dirlittanin kokemus on kyllä ollut aikamoinen. Kyllä mullakin valahteli sitä verta siihen malliin että kalpeaksi veti ja huono olo tuli, mutta ei nyt ihan noin pahasti. Mulla aina jonkun verran rauhoittui välillä, tosin viikkotolkulla sitä tuli :x Mut passitettiin kotiinkin sairaalasta ja naureskeltiin että se on vaan sitä jälkivuotoa. Tuli ihan sellainen olo että kukaan ei ottanut tosissaan synnytys sairaalassa, paitsi sitten tuossa meidän terkassa sh (joka oli mun entinen työpari :D )ja terkan lääkäri joka pisti lähetteen ultraan. Olis vissiin pitänyt odottaa että tulehdukseksi olisi mennyt, koska istukan palat oli kuulemma tiukassa siellä kohdussa. Kuitenkin nyt paranemaan päin ja soitin sen kätilön esimiehelle joka pisti mut naureskellen kotiin. Asia on otettu puheeksi osastotunnilla ja tämä kätilö myös otettu puhutteluun. En minä millään pahalla, mutta mielestäni on tärkeää että asiasta puhutaan että noinkin voi käydä ja pitää ottaa tosissaan jos joku tulee vuodon takia sairaalaan, eikä passittaa kotiin. En minä tiennyt edes uudelleen synnyttäjänä että istukkaa voi jäädä noinkin kohtuun. Saatikka jos kyseessä olisi ollut ensi synnyttäjä tai joku joka olis vaan jäänyt kotiin vuotamaan ja saanut kamalan tulehduksen vielä päälle? Seuraukset olisivat voineet olla ties millaiset?!
Onneksi olet nyt Dirlittan kuitenkin kunnossa! =)

Milli ja Sara
 
Huomenta!

Meidän Minttu se tuolla vielä koisaa... Esikoisen kanssa jo noustiin. Liplatus, mekin siis ollaan Katja ja Anni, on kyllä hauska yhteensattuma :D

Dogtor, meidän almiron pepti purkin kyljessä on määrät, mitä korviketta pitäisi syödä iän mukaan. 0-1 kk 500-600 ml, 1-2 kk 600-800 ml, 2-3 kk 700-1000 ml, 3-5 kk 700-1200 ml, 5-6 kk 700-1000 ml.

Minttu ei varmaan syö noin paljoa mitä pitäisi (700-1000) mutta en jaksa ressata, en pidä edes päiväkirjaa, kun ihan reippaaltahan tuo tyttö näyttää. Ja kun itkee, niin varmasti tarjotaan pulloa heti, eli ei se nälässä ole.

Yksäiti, ymmärrän että ressaa jos vauva ei suostu omaan sänkyyn. Mä olen molempien kanssa ollut juuri samanlainen. Esikoisen kanssa vietin unettomia öitä kun venkslasin nukkumaan menon kanssa. Minttu on nyt jostain syystä tosi hyvä nukahtaan (kop kop), itse asiassa itkee sylissä, haluaa siis itse nukahtaa omaan sänkyyn. Eilen illallakin kun väsyitku alkoi, kävelin ylös, laskin makuupussin päälle ja tamppasin peiton makuupussin reunojen alle, ja tyttö nukahti heti. Itku loppuu heti kun aloitan tuon tamppaamisen, on varmaan jo tytölle merkki että nyt alkoi yö :)

Meillä Minttu taitaa olla yönukkuja, ainakin tällä hetkellä. Eilen päivällä nimittäin nukkui neljät n. 45 min-1h päiväunet, eikä ollut lainkaan väsynyt, naureskeli aina hereilläolo ajat. Illalla sitten simahti 21.30 ja nukkuu yhä, kello nyt 9.30. Parilla syötöllä on menty yö, niin ja maitomäärät ollut molemmilla syötöillä n. 60 ml.

Mutta nämähän aina muuttuu, kyllä taitaa teini-ikään asti olla niin ;)

Mukavaa päivää kaikille, lähden viemään esikoisen mummolaan päiväksi ja sit mennään Mintun kans neuvolaan ja vietetään laatuaikaa kahdestaan :heart:

Katja, Anni ja Minttu
 

Yhteistyössä