-LOKAVAUVAT 2007-

Olen jokaisen neljän kohdalla pumpannut maitoa. Ja musta tuntuu että se maidon tuleminen on myös siellä korvien välissä :)
Stressasin todella paljon keskimmäisen tyttäreni kohdalla kun hän oli sairaalassa ensimmäiset kuukaudet, edes sairaalan pumpulla sitä maitoa ei kunnolla tullut.
Nyt kun haluan antaa tälle nuorimmaiselle omaa maitoa ja hänen syömisensä rinnasta on mitä on, niin olen ihan ajatellut asian niin että pumpataan sitten pulloon ja ruokin vauvan niin. Maito heruu tosi hyvin. Heti jos joku asia hermostuttaa niin kyllä se heruminen huonontuu heti.
Ja ennen pumppaamista kannattaa syödä ja juoda. Enkä tiedä onko tää mun hörhöilyä, mutta musta tuntuu että maitoa tulee vielä paremmin kun olen syönyt jotain hyvää, siis suklaata tai jotain karkkia :D
 
Joo, kyllä se on tärkeää tutkia, minä ainakin menin aika nopeasti heikkoon kuntoon.
Mulla oli kohdussa lisäistukka ja jotain palasia, oli toisaalta onni että alkoi vuotaa, muuten olisivat tulehtuneet sinne kohtuun ennenkuin olisi
huomattu.
Musta on hyvä että soitit ja annoit palautetta, aika kummaa toimintaa että sut vaan kotiin lähettivät tutkimatta.
Hyvä että sullakin kaikki jo ok!
 
katjanna: minulla on toispuoleinen äänihuulihalvaus, jonka syytä ei ole saatu selville. Se tuli muutama vuosi sitten (ääni lähti) mutta nyt tilanne suht hyvä, koska toinen äänihuuli kompensoi toisen liikkumattomuutta niin hyvin (ääneni normaali). Kuvauksissa on löytynyt "patti" välikarsinasta ja sitä on yritetty tähystää, mutta sitä ei löydetty tähystämällä eli tiuhaan olen saanut juosta tutkimuksissa eikä tämä tästä ole miksikään muuttunut. Täytyy vaan elää päivä kerrallaan ja luottaa, ettei siellä olisi mitään todella vakavaa.

Minulla on joulukortit vielä vaiheessa eli kuva on kameralla, mutta se pitäisi jo pian saada teetettyäkin. Lisäksi askarreltavia kortteja on kaksi valmiina eli niitäkin pitää tehdä lisää. Millaisia joulukortteja te laitatte tänä vuonna? Askarteletteko vai miten? Meiltä siis sukulaiset saavat kuvan lapsista ja muut tuttavat saavat itse askarrellun jouluntoivotuksen.

 
--- eli nyt oon siinä luulossa (enää ei uskalla luulla tietävänsä jotain) , että viuviun konsertit oli mahavaivaa...
Jätin näet Cuplatonin pois - nyt sitä syödään meillä rippikouluikään asti :LOL:
Otin takaisin ja muutenkin toissa yötä vasten hoidin kuitenkin kuten mahavaivoja (siis huutoahan oli monena yönä klo 21 tai 22 - 0230 , eikä muuten hymyilyttänyt ...).
Eli polvien välissä etukeno asento oli ainoita hetken kivoja , syliiinkin rauhottui huonosti.
Viun kakkahan on sinappitavaraa , ei ilmennä maitoallergoita.
Eli nyt herää 3,5 - 4 t välein syömään mutta sekin huimasti kivempaa kuin kidutus (äidinkidutus) huuto. Eilen nukahti 2030 ja siitälähtien on syöttämällä koisinut - niin ja vaikka otettiin eilen se toinen rotarokote .

Nukutan nyt Viuta parisängyssä sillä vapaalla puoliskolla - saa se oma sänky taas odottaa , en nimittäin nyt jaksa yhtään tuommoisia konsertteja. Täytyy ottaa omasänky-opetussessiot uudestaan tässä kunhan itse elpyy---

Neuvolassakin käytiin - oli sijainen ja aikapaljon ihkumpi kun vakkaritäti.
Murun mitat 61 cm ja 5660 g, hymyili ja jutteli neuvolatädille kuin aurinko. Päivän aurinkoisin asiakas , kuulema ?
Onneksi tuo mun oma verenpainekin on himpun noussut 114/70, oli viime viikolla 99/68 - eli suolaa ja salmiakkia ja kahvia ruokavalioon. Ja varmaankin en oo juonut tarpeeksi.

Kiitoskortteja väsään, oon vaan armottoman huono osoitearkistoija, taas on hakusessa . Ja joulukortitkinhan ne pitäisi samaan syssyyn saada liikkeelle ...

Ehtisikö Oululaiset kaffelle vaikka Stokkalle tai CoffeHouseen täs jokupäivä ?

Menipä omaksi navaksi ... kivoja kuvia kaikilla ja kortteja . Sympatiseeran ja elän samaa arkea nukkumavaikeuksiten kiljukaulojen kans - en tiä pyydänkö yhden ystävän yövieraaksi ja meen itse toiseen huoneeseen nukkumaan viikonloppuna. Kun ei oo sitä toista hyssyttäjää.

terkuin,
hieman pienemmillä pandarenkailla papu & rinsessa 9 viikkoa
 
Huomenta. Tai ollaanhan me kyllä oltu jo pari tuntia hereillä, mutta yöpaidoissa edelleen... Eeli päätti kiljua koko eilisen päivän, mutta sitten yllätti ja nukkui koko yön (23-08)! Vaihtelee kyllä kovasti nuo päivät. Pari päivää meni kuin unelma ja välillä taas mikään ei ole herralle mieliksi. Nyt tuhisee tuossa sylissä niin viattoman näköisenä.

Joululahjat alkaa olla hankittuna. Enää isovanhempien lahjat uupuu. Ajattelinkin tänä jouluna ostaa mummoloihin unicefin aineettomat joululahjat esim. rokotuspaketin 20?. Mies kyllä protestoi kun sen mielestä kaikki menee kuitenkin "herrojen taskuihin". Mutta kai nyt Unicef on luotettavimmasta päästä? Tosi vaikeeta ostaa mitään järkevää kun anopin kans on niin eri maku ja omat vanhemmat taas ei oikeen tosta tavara paljoudesta välitä.

Kai tässä täytyy rueta katselemaan päivävaatteita ja yrittää siirtää tuo tuhisija sitteriin jatkamaan unia.

Susa ja Eeli
 
aamulenkki heitety,ja tyty jäi koisimaan vaunuihin..sas nähdä mitenkä pitkään se suostuu siellä nyt nukkumaan.

ulkona oli oikein ärsyttävä keli,sumusta ja himpun verran tihkutti vettä..kääk jos jouluksi ei tule lunta,niin ei kyllä kamalasti ole joulufiiliksiä.

siis dogtor johan neuvolan täti vitsin murjas..millä se perusteli sen että korkeintaan 8dl sais vauvalle antaa maitoa? ja pitäskö sitten kuunnella nälkäitkua kun toinen huutaa nälkäänsä.?jos tuo 8dl ei riitä?
johan on omituinen juttu,en ole moista kuullutkaan...
suosittelen ihan vellit ottamaan kuvioihin,jospas se maidon määrä sillä sit tasottus.

ja minua ärsyttää nuo neuvolan tätit jotka on heti sanomassa et lapsi on 5% ylipainonen tjms..
pitäsköhä vauva laittaa laihdutus kuurille sitten et menis käyrien mukaan.?jokainen lapsi menee omillaan käyrillä.
miusta kyllä pitää kattoa vähän vanhempia.jos vanhemmat esim. ovat pitkiä niin eihän lapsesta voi lyhyttä tulla..aikoinaan yhen tutun lasta terkkari oli jo tunkemassa keskus sairaalaan tutkimuksiin kun on ikäisekseen liian pitkä..ja kumpikin vanhempi on yli 170cm,mies taitaa olla jopa 190cm..

ja meillä ton 13v kanssa käytiin ravintoterapeutin ym luona kun oli liian lihava lapsi ,olikohan tyttö silloin kolmannella vai neljännellä luokalla.
piettiin ruokapäiväkirjaa ym,ja ravintoterapeutti sano että näin terveellisesti harva tuon ikänen syö..sanoin sille terkkarille et en ole huolissaan et kyllä tyttö siitä hoikistuu,kun murrosikä alkaa,ja rupee kasvamaan,ja niin siinä kävi,5-6lk välisenä kesänä kasvo varmaan 10cm pituutta ja kilot hävis jonnekkin..ja nyt tyttö on ihan normaali painonen.

isännän kanssa vaihteeks taas mökötys päivä meneillää..ja miehä en puhu :headwall:

niinukka ja venla
 
Ihania kortteja olet tehnyt! Ja suloisia tyttöjä sinulla! Täytyy kyllä tunnustaa, että meidän neito ei nukahda tuolleen itekseen. Aina täytyy olla tissillä tai muuten sylissä ennen kuin antaa periksi unelle. Joskus se on tosi rankkaa, kun mikään ei ole hyvä ja näkee, että toista väsyttää, mutta ei vaan laita simmuja kiinni.

Meillä on taas maa valkoisena, joskaan ei tuota lunta ole kuin sentti pari. Voi kun nyt jäis maahan, on heti niin paljon valoisampaa.

Nyt pyykille ja suunnittelemaan kauppareissua. Mitähän sitä tänään taas syötäisiin. Onko ideoita?
 
Maitomääristä on ollut puhetta. Meillä Emman vuorokausi annos on noin 620-700 ml ja Essillä 640-700 ml. Olen pitänyt kirjaa tyttöjen syömisistä jo synnäriltä asti, kellonaika ja ml määrä ylös. Kun eihän noita muuten muistaisi elävä erkkikään milloin on kumpikin syönyt, kun pää on muutenkin ihan tyhjä.
Ja on helpompi jättää tytöt hoitoon joko iskän, mummun tai perhetyöntekijän kanssa kun voivat katsoa mihin aikaan on viimeksi syöty.

Meillähän on käynyt perhetyöntekijä kerran viikossa aina näin tiistaisin klo 13-16. Ensiviikolla on viimeinen kerta tälle vuodelle. Ensi vuodesta en vielä tiedä kun se ilmeisesti maksaisi jotakin. :p

Meilläkin Essi eilen illalla päätti että häntä ei sitten nukuta ja kukkui tuonne puoli yhteen asti. Mutta aamulla sitten heräsi vasta klo 05 syömään ekan kerran kun oli ilalla syönyt klo 21 vellin (1oo ml ) ja 22 maitoa 60 ml. Emma söi klo 21 vellin ja heräsi sitten klo 02 maidolle ja nukkui sitten aamuun klo 06. Joten oli aika mielenkiintoinen yö täälläkin :/

Piituli+ uinuvat tytsyt x 3
 
Terveisiä tuolta elovauvojen puolelta.. :wave: Olemme ystävieni kanssa keränneet kokoon pieniä vaatteita (alle 60cm) ja tarkoitus olisi lahjoittaa vaatteet Oulun yliopistolliseen sairaalaan osastoille!! Että jos täältäkin löytyisi joku jolla on jo lapsi määrä täynnä tai haluaa muuteen vaan lahjottaa omiaan pois, niin hurjasti kiitoksia ja osoitetta saa yv:n kautta! Oyssiin menee tarpeeseen kaikki vaatteet, ainakin elokuussa suurin osa oli rikkinäisiä ja kovin valtavia pienille kääröille...

Mukavaa joulun odotusta kaikille!! :heart:
 
Kiitos. Tytöt nukahtaa melkein aina joko sitteriin, sänkyyn tai just tolleen kuten aamulla. Mutta ehkä meillä on tuota tohinaa tarpeeksi paljon kun Ella haluaa aina jotakin ja 8v pitää laittaa aamulla kouluun (erityislapsi) ja meteliä riittää koko päiväksi. Eli ei kertakaikkiaan ehdi keskittyä niinpaljon tyttöihin kuin haluaisin, olenkin suunnitellut joskos laittaisi Ellan hoitoon pariksi päiväksi viikossa. Mutta täytyy kyllä myöntää että tuo nukutus on ihanan helppoa. Ella nukahtaa myös milloin minnekin, yleensä näin aamupäivisin tv:n ääreen säkkituoliin. Mutta myös muualle ja metelistä viis. :saint: :whistle:
 
Minä laitan ystäville ja sukulaisille kuvakortit lapsista, myös kiitoskortit lähetän kaikille heille jotka muistivat vauvaa tai auttoivat muuten vaan ristiäisten järjestämisessä.

Meillä on myös poika sellainen ettei jää sänkyyn itsekseen hakemaan unta. Esikoinen on ollut taas sellainen että ei tarvinnut kuin tutti ja harso antaa, laski sänkyyn niin sinne jäi ja unen sai ihan itsekseen. Näin ne on erilaisia lapsukaiset vaikka samoista geeneistä tehty :eek: Se tuossa pojan sänkyyn jättämisessä taitaa mättää kun ei tuo pikku herra huoli tuttia eikä harsokaan merkkaa yhtikäs mitään. Tytöllä harso on edelleen lampaan lisäksi unikaverina.

Topsy: meidän neiti kyseli taas tänään kaimaansa. Voitaisiin kyllä nähdäkin Oululaisten kans, mutta minä en ainakaan ehdi ennen joulua. Meille sopisi välipäivät hyvin kun tyttökään ei mene silloin tarhaan. Kahvilaan en kaupungille uskalla tuon pojan kans lähteä, on sen verran vaativa tapaus. |O Vaunuissa ei suostu olemaan yhtään jos ei ne ole liikkeessä.

Tämä vauva-arki on jo jotenkin hiotunut sille mallille että enää ei väsytä enkä ressaakaan joka asiasta. Tosin minusta kyllä tuntuu ettei tuo enää edes ole niin kätisevä mitä silloin muutaman viikon ikäisenä oli. On toki huonojakin päiviä välillä, mutta näyttää siltä että kyllä niistäkin selviää hengissä =) :LOL:
 
kirjoitin sitten hirmuisen tarinan ja se hävis ku pieru saharaan :kieh:

no,viime yön antton taas huuti hirveästi mahaansa,oli ihan hirvee yö..aamulla kävin heti 9 ostamassa apteekista levolacia ja annoin sitä 3ml,ei oo vielä kakkaa tullu,toivottavasti tulis,kyllähän tuolla aineella pitäis tulla..
ja neukku täti todellakin sanoi että ei sais syödä kuin 8dl päivään korviketta,mä sit sanoin että pitääkö meidän melkein puoli litraa vähentää maidon antoa ja kuunnella sitä nälkä itkua niin hymähti vaan..kyllä olin eilen niin pahalla päällä koko päivän sen takia!
aloitettiin sit maissivellin anto,jos vähän tasoittus toi korvikkeen anto ja pitää sit sitä nälkääkin paremmin kurissa..yritän taas kerran saada maitoa tulemaan edes vähän enemmän kuin se 100ml..tänään onkin eka kotikalja satsi valmis,yököttää jo nyt ajatus juoda sitä..sit juon paaaaljon vettä ja syön hyvin ja yritän olla murehtimatta ja syön multitabs raskaus vitamiineja..ja jos aikaa on niin ennen imutteluja pidän 10min lämmintä pyyhettä tisuilla..ja mamma teetä olis vielä 5kupposen verran kaapissa..
äh,en jaksa nyt kirjoittaa enempää..käyn sit illalla laittelemassa loput..

kakkaa odottava dogtor ja masuvaivainen antton
 
Pakko kommentoida noita neuvoloitten ohjeita. Tää nyt on sit vaan mun mielipide mutta jos lapsella on nälkä ja ei tyydy neuvolan ohjeen mukaseen määrään niin pakkohan se on lisää antaa!!! Kyllä aikuinen pystyy nälässä olemaan mutta ei vauva! Mua vaan jotenkin ärsyttää ihan hirveesti noi ohjeet. Jos maidon määrä on päivän aikana suuri niin miksei sitä voisi velliä antaa. Ei aina tajuu... :)
 
pakko kans kommentoida noihin neuvola ohjeisiin...kuullosaa vaan niin"vanhanaikaiselta" koko homma...eiköhän jokainen äiti ite tiie,miten paljon se lapsi sitä ruokaa haluaa......mulla henkilökohtaisesti ei oo ees hajua miten paljon toi syö! en oo pumpannu sit moneen viikkoon joten en voi tietää mitään ml määriä :whistle: aina oon tissiä tarjonnu ku ei oo tyytyväinen...ja aina se ite sit kyl ilmoittaa jos ei enempää halua :D ...kasvaa ihan mukavasti joten kai se sit saa tarpeeks...oltaisko me jo jotain 6 kiloo... veikkaisin.....!!!
...velliin en ees tiie,et siirrytäänkö,ku ei esikoinenkaan mitään velliä saanu...siirryttiin sen kans soseisiin 4kk ikäisenä ja imetinki 11kk.....saa nähä miten ny käy...poika kuitenki isompi!

henkka ja veeti 7viikkoo tänään
 
Juuri näin, samaa mieltä niinku henkka81! Siks toisekseen eihän kukaan tiedä kuinka paljon se vauveli syö sieltä tissistä! Meillä neiti huomenna 2kk ja täysimetyksellä mennään, enkä oo kertaakaan pumpannu maitoo. Se ei oo mun juttu. Tos oli juttua pumppaamisesta, mulla on niin et mä en saa pumpattua maitoo mut imetän siis kokonaan. Joten mulla ei oo hajuakaan kuinka paljon neiti sitä maitoo syö. Varmaan liikaa neuvolan ohjeitten mukaan :LOL:
 
joo ja täällä kun on ollu muutoin tosi ihana ja mukava toi neuvola täti,mut nyt oli kyl tosi pettymys,aion kyllä antaa maitoa sen minkä haluaa ja myös vellit aamuin illoin..ja sekin että ei edes kannustettu jatkamaan imetystä,kun valittelin sitä ettei maitoo tuu kuin arviolta 100ml päivässä,niin sanoi että hyvinhä sitä tulee :kieh: tosi ammattimaista meininkiä..täällä kun ei voi edes neuvolaa vaihtaa kun pieni kylä missä asustellaan
 
tin
Heipsan!
Meidän nimpparisankari väsähti vaunuihin :)

dogtorille: Ei tosiaan kannata luottaa siihen mitä pumpulla saa irti, se on ihan eri määrä mitä vauva saa imettyä. Meillä Tatu täysimetyksellä ja yleensä pumpulla tulee n. 50-100ml kerralla. Lauantaina kun olin lähdössä viihteelle(jännitin tietty sitä vähän) ja yritin illaksi lypsää Tatulle maitoa niin koko päivän saalis oli 25ml. Mutta silti poika oli ihan tyytyväinen koko päivän että hän sai sieltä ruokansa :) Ukot oli sitte juonu pakastimesta täälä maitoa. Äsken kun pumppasin niin saalis oli taas ihan hyvä.

Olin tosiaan viihteellä lauantaina, meillä oli tyttöjen pikkujoulut ja oltiin kattomas Hunkseja :p Ihan mahtava ilta. Iskä haki Tatun pikkujouluista puoli kasin aikaan ja oon ite ollu kotona vähä ennen puolta neljää. Tulipa siinä otettua vähä oluttakin. Aamulla sitte imetin ekan kerran joskus yhentoista aikaan.

Tatun unirytmi on nykyään ihan selvä. Yhen aikaan yöunille, 1-3:lla syötöllä nukkuu yhteentoista ja sitte pikkutirsoja päivällä ja kolmen-neljän aikaan pidemmät unet pihalla. Sitte illasta ehkä vielä pikkutirsoja. Sais kyllä mennä nukkuun pari tuntia aikasemmin.

Kiitoskorteista Vein eilen teetettäväksi ristiäiskuvasta(yritän laittaa profiiliin) ja niitä tuli 80kpl. Kaikki jotka on Tatua muistanu saa kiitoskortin(samaan joulutervehdys)....

Gracon matkarattaat on muuten ihan ykköset ainakin meidän liikkuvas perhees :) Eilenki tuli pari naista kaupas kyseleen että saako noihin ihan oikeesti ton kaukalon kiinni!

Nyt muusin tekoon, ukko tulee pian töistä ja illalla miehet saa jäädä kaksin kotiin ja mä painelen kummitytön joulujuhlaan :)

tin + nimpparisankari 8viikkoa(jo!) :heart:
 
no pumpulla ei tuu mullakaan ku joku 20ml kerrallaan mut perustuu nyt lähinnä tuo arvio siihen kun 10min tulee maitoa kerrallaan tisuista vauvan syönnillä,ja kun sille jää kauhee nälkä tisuttelujen jälkeen ja vetäsee päällä vielä 100ml ainaki tuttelia
 
minä ajattelin jonkin moiset kiitoskortit lähettää ristiäisvieraille. meillä noita vieraita oli yhteensä n.30 ja kaikki vieraat on kuvattu meidän ja vauvan kanssa yhteiskuvassa.

YOdottaja ois kyllä kiva nähä ihan vaikka vintillä tässä joku päivä, mulla kun on muutenkin asioita tuonne kaupungille joululahjarumban merkeissä. jos välipäivinä on jotain treffejä, niin me joudutaan siljan kanssa jäämään valitettavasti pois porukasta sillä ollaan näillänäkymin poissa koko joulun aika oulusta ja tullaan takas vasta ensivuoden puolella.

nyt lähdetään miehen työkaverin luo kyläilemään illallisen merkeissä, joten varmasti mukava ilta tulossa, ihana kun pääsee vähän pois kotoa ja saa laittaa itteensä, ei tarvi täälä kotona olla tukkapystyssä ja puklit olkapäällä :LOL: heillä kans kova vauvakuumeilu menossa, joten vauvatkaan ei ole ihan kielletty puheenaihe :D
 
Vauvan sain tänään poikkeuksellisen aikaisin nukkumaan kun nyt jo koisii, mutta minä vaan en malta hipsiä vielä sänkyyn. :D

Meillä vauva nykyään ei syö yöllä kuin vain toisen tissin ja jaksaa silti sen voimalla nukkua vähintään kolme tuntia. Olen yrittänyt vaikka kuinka tarjota toistakin rintaa, mutta herra vaan vetää unta palloon eikä ole milläsäkään vaikka kuinka tarjoilen.

Tarkoitin muuten välipäivillä joulun-loppiaisen välistä aikaa. Joulun pyhinä en minäkään pääse treffeille, kun on monta paikka jossa ollaan ruukattu käydä. Nykyään käydään eri päivinä mummuloissa kun muuten menee ihan härdelliksi jos yrittää aattona ehtiä joka paikkaan. Joulunpyhät siis meilläkin pyhitetään perheelle ja lähisukulaisille.

Huomenna esikoisella on tarhapäivä. Täytyy lähteä nakkelemaan ulkovaatteet eteisen lattialle kun mies vie tytön aamulla ja jos en laita kaikkea valmiiksi niin jotain jää pois matkasta ihan varmasti. :D

Hyvää yötä
 
täällä onpi skeidaa lentäny,JIPIIIIII :LOL:
oltiin ukon kanssa syömässä ja antton oli sitterissä sillä aikaa,niin hirmuinen pörähdys kävi ja poika nauroi sen jälkeen ääneen,sit mentiin vaihtaa vaippa ja siel oli hirmuinen skeida,kun pestiin pylly ja mentiin hoitopöydälle niin alkoi hirmunen tarina tulla pojan suusta,ihan hirveesti oli asiaa..ihana miten nopeasti se muuttui itkuisesta iloiseksi..no on se kun ajattelee että itelläkin olis hirmu jaska tuska ja ei jaska tulis ja sit kun se tulee niin on se helpotus :LOL:

ja surullisempaa..anttonin kummin äidistä kerroin täällä vähän aikaa sitten että hänellä on syöpä ja elinaikaa on annettu 2viikkoa..tänään tuli se 2viikkoa täyteen ja hän nukkui pois :'(

dogtor ja antton
 
Jännittää.. Kohta lähen Oyssiin. Sappileikkaus mulla tänään. :x Mut eiköhän siitäkin selviä..
Kaks keskimmäistä lähtee mummolaan pariksi yöksi, et miehellä on vähän helpompaa vauvan ja eskarilaisen kanssa. Toivottavasti pääsen tänään kotiin. Tulee ikävä Eliaa.. :(

:wave:
 

Yhteistyössä