-LOKAVAUVAT 2007-

Kipua ja kärvistelyä.. Ei mikään ihana olo itellä. Mut ei auta. Koitan pitää Eliaa sylissä tyynyn päällä, kun raukalla on ollu niin äitiä ikävä. Oli eilisen ollu koko päivän itkuinen ja sit kun illalla tulin kotiin sairaalasta, niin tyytyväisenä istu sitterissä ja naureskeli, kun äiti oli lähellä. :heart: Ja voi sitä riemua, kun aamulla tissille pääsi! :D Itellä muistona eilisestä neljä haavaa mahassa ja kovat kivut, kun panadol ei auta. Kävelen kuin vanha mummo.. :kieh:
Onneksi en joutunu jäämään yöksi sairaalaan, ku eipä tuo mies yöllä heränny Elian itkuun vaan piti mun herätellä joka kerta miestä vauvaa hoitamaan.. Nyt piti päästää tuo mies ulos vähäksi aikaa, kun oli jo vähän hermona, kun on tottunu päivät touhuamaan ulkona töissä. Koitan sen aikaa viihdyttää pojua sylissä. Ja on tuo eskarilainen apuna, jos pitää nostaa vauvaa johonkin. Osaa tosi hienosti pitää sylissä ja nostaa apuna.
 
Pikainen heips! Matias tollottaa sitterissä pikkukakkosta...pahoja tapojan opetan jo näin pienelle :LOL:

Tissiraivareista. Niistä tuolla tosiaan aikaisemmin kertoilin ja meillä ovat laantumaan päin. Niin kuin muutkin totesivat syitä on monia, maitoa tulee liikaa, liian vähän, yliväsymys ym. meillä auttoi se, että siirryin syöttämään kaikki syötöt makuuhuoneeseen makuuasentoon. Rauhallinen ympäristö rauhoitti myös syömisen. Taitaa olla aika herkkis poika meillä =)

Tänään ollaan Matiaksen kanssa matkusteltu metrolla ja bussilla, kun käytiin työpaikallani tovereita ja tuttuja moikkaamassa. Poika veteli sikeitä koko tunnin matkan ajan, vaikka äitiä vähän hirvittikin. Kaikkea sitä voikin jännitää.....ettei toinen ala karjua julksisissa :LOL:

Ja voitteko kuvitella. Olin tekemässä lähtöä työpaikalleni kun huomasin, että meidän vaunuista (emmaljunga) oli eturengas tyhjä :kieh: . Olen sitten vissiin lasin päältä körötellyt :ashamed: Otti kyllä päähän, mutta onneksi meillä on sellaiset parvekevaunut 90-luvun alusta, niin niillä sitten köröteltiin ja hyvinhän niilläkin etiäpäin pääsi. NäkymätönNinni paranemisia :hug:
 
Meillä Aatu nukkuu neljättä tuntia päiväunia, aamupäivän kitinän jälkeen. Oli taas niin kamalan vaikeaa antaa unelle periksi että huh, huh. Voi noita pieniä millaisia höperöitä ovatkaan. Väsyttää kamalasti, mutta unta vastaan vaan taistellaan kaikin voimin!

Kiitti Yodottaja kun muistutit Anna Wahlgrenin kirjan olemassa olosta. Mulla se on pölyttynyt kaapissa ja nyt kun sen kaivoin esiin niin voi kuinka siinä onkaan paljon mielenkiintoista luettavaa vauvaoista. Aikaisemmin olen lueskellut vain noita taaperoita ja leikki-ikäisiä koskevia osioita. Tuo on kirja kyllä hyvä löytö ja vielä edullinen kun sain sen kirjaston poistokorista 1?:lla!

Esikoisella on vesirokko ja nyt lähtivät isän kans käymään lääkärillä kun tyttö valitti korvaansa. Tympeä tauti tuo vesirokkokin kun näppyjä on ihan joka paikassa ja kutisee kamalasti. Käskin miehen samalla kysyä lääkäriltä voiko tuota kutina oloa helpottaa jollakin aineella. Vauvalle ei onneksi pitäisi tuon vesirokon tarttua kun hän saa suojan äidin maidosta kolmeen kuukauteen asti mikäli äiti on rokon sairastanut ja minun mielestä se on ollut mullakin lapsena.

 
Katjannalle vinkki, mä laitoin noille isommille ku tuossa keväällä sairastivat vesirokon niin apteekin vesirokkovoidetta. Se on parempaa ku sellanen menthol-juttu (en nyt muista oikeeta nimee) mutta toi autto meillä se vesirokkovoide ja oli ihan sillä nimellä. Ja vanhanajan neuvo minkä myös sain mummulta niin kalkkitabletti! Niitä syötin myös vissiin yhden kaks päivässä ja kuivatti näppyjä hyvin! Tai niin mä ainakin uskoin :D Mutta nämä oli ne millä mä sitä tautia noilla tainnutin ja meillä ne toimi ainakin
 
Meillä kanssa toimi just toi voide, eikä maksa kun kuutisen euroa. Kutinaan voi kysyä Ataraxia, se on allergia lääke ja auttaa kutinaan. Ja suihkussa olo auttaa kans meillä tyttö viime kesänä oli alle 2 v ja istui joka ilta ammeessa ja kävi suihkussa, ihan itse aina halusi mennä kun tiesi että auttaa. :heart:
 
Kiitos HemuliP vinkeistä. Pitää soittaa heti miehelle että hakee tuota vesirokkovoidetta apteekista. Eilenkin tyttö kynsi takapuoltaankin kun peräreiän ympärillä näytti olevan näppyjä ja mikä inhottavinta genitaali alueaallakin on niitä ja sekin oli jo tulipunainen raapimisesta :ashamed: varmasti hankala olla raukalla. Eihän tuota rasvaa varmaankaan saa noille alueille laittaa ( oletan), mutta muualle helpotusta.
 
Kiitos Piitulillekin. En vaan ehtinyt saada miestä ajoissa kiinni. Olivat käyneet jo apteekissa ja lääkäri ei ollut puhunut tuosta voiteesta yhtään mitään :headwall: Oli sentään antanut suun kautta otettavan lääkkeen (reseptilääke) joka ilmeisesti on allergialääke, mutta helpottaa kutinaa. Ja kuulemma voi nukuttaa, kannattaa sitten antaa illalla. Käyn huomenna hakemassa meidän apteekista tuon voiteen.
 
kyllä minä ainakin laitoin,mutta kokeile ensin varovasti, jos alkaa kirvellä niin se ei teillä sinne käy. Meillä tyttö itse aina haki rasvan ja sanoi että laita, ilmeisesti se sitten auttoi. :) Sehän samalla kuivattaa näpyt.
 
[/b]elza
ihana se teidän poju siinä dokkarissa :heart: oikea söpöläinen teillä!

päästiinpä nukkumaan sitten puoli 7 aamulla,eli poju valvoi koko piitkän piitkän yön :/ oltiin pikkasen väsyjä ukon kans..ja ukko meni vielä töihin kuuteen,ei halunnu jättää mua valvomaan yksin ton kiljukaulan kanssa :D
mutta sittenpä se nukkuikin pitkät unet äiskän kainalossa..
ei nyt jaksa enempiä kirjoitella,palaillaan astialle!

dogtor ja antton
 
Mäkin taas pikavisiitillä...Väsyttää niin pirusti ja kummatkin pojat nukkuu,ite vaan kukun koneella.Käytiin joululahja ostoksilla ja nyt on kaikki ostettu =) isoveli valkkas Pessille joululahjaks sellasen Cars-elokuvan pehmo auton josta kuuluu ääniä kun sitä esim.heittää... :D saa vaan nähdä kenellehän tuokin menee,voi olla et isoveikka omii ittelleen.

Pessi sit eilen illalla huusi tunnin niin kamalaa kipu itkua et meinasin olla ihan lirissä täälä..Ja pari kertaa yritti naama punasena kakkaa vääntää,ilman tulosta.Sit annoin Levolacia ja nukahti. Alan kyl epäileen et tuola suolessa on joku kökkö kun välillä niin koittaa vääntää ja kakkaa niin harvoin..Pierutkin haisee niiiiin pahalle et pakko sielä suolessa on jotain olla.

Yodottaja mä oon täälä meillä päin jaellu Tuike mainoksia neuvolaan,kirjastoon ja kauppoihin...Nyt vaan jääny itellä tuikkimiset vähän vähiin kun on niin huonoon aikaan meille nuo tapaamiset.Mutta ehkäpä tässä taas ryhdistäydytään.

Nyt unille!!! |O |O

Taidan muuten luovuttaa nuo yölllä Pessin omaan sänkyyn nukuttamiset kun siitä aiheutuu itelle näin kamala väsymys.Oon ollu viikon niin väsyny ettei meinaa mikään sujua.Sama sen väliä jo missä nukkuu kunhan nukutaan vaan jossain kaikki kunnolla :saint:
 
Perjantaiaamua kaikille. Pikku pakkanen tuolla tuntuu olevan. Meillä Kiia ei sitten ainakaan vielä tullut kipeämmäksi mutta äitille pukkas illalla se kurkkukipu/nuha ja yskä. Sopivasti juuri kun pitäis joulua varten siivoilla :/ No siivotaan minkä jaksetaan ja sillä siisti.

Neidin uniaika on pikkusen siirtynyt :) Nyt neiti hyytyy klo 22.30-00.30. Enää ei onneksi kukuta sinne 1-2 asti.

Miä taas sekosin kirpparilla :ashamed: Ostin taas sitterin. Ennestään kun on emman keinuva ja se koliikkikiikku. No tällästä ei ollut :whistle: Toion se fisher pricen turkoosin sininen jossa on niitä kaloja ja värinä jne. Maksoi vaan 8? ja todella siisti. Kiia saa sen jouluna. Ai niin ja löysin miä sieltä turvakaukalonkin sillä sovitusosalla. Kauan pähkäilin että viitinkö enää ostaa kun neiti on jo noinkin iso mutta ostin kumminkin. Helpottaahan se noita eskarilaisen vientejä kun ei vöiden kanssa tarvi tapella koko ajan.

Myö saatiin kaverilta matkarattaat. Oon kuolannut kirkkaan punaisia mutten ole raaskinut ostaa kun tuolla ylhäällä on jo yhdet eskarilaiselle ostetut. Ei punaiset mutta ehjät. No nyt mulla on kahdet :) Toiset tummansinikelta ruudulliset ja toiset v.siniset. Meijen ukko kyllä kysyi että voiskos noita toisesta päästä jo hävittää. Miä kun oon hamsrannut jos jonkin moisia hyökkäysvaunuja tänne mutta eihän sitä ikinä tiijä jos niitä tarvii :D

Samperi, mulla meni ohjelma ohi Elzan pikkuisesta |O Täällä oli päällä nukkumaanmeno taistelut just siihen aikaan...

Jaahas, kyllä tuo pikkunen vaistoaa että koneella oon. Nytkin alkoi kesken unien rääkymään. Pitää palailla myöhemmin kun vielä muistais sitten mitä mun pitikään kellekin sanoa.
 
Pitää varmaan soitella jonnekin ja kysyä, et saako ottaa jotakin lisäsärkylääkettä, kun nuo panadolit ei auta oikeesti yhtään mitään.. :/ Oon buranalle allerginen, niin ei sitä voi ottaa, mut hulluksi tuun kohta tämän kivun kanssa. Nytkin pitäis oottaa 3-4h seuraavaan lääkesatsiin.. :'(

Onneksi Elia on ollu kilttinä ja mieskin on kotona. En kyllä yksin pärjäiskään.. Elia nukkui jopa kuuteen asti syömättä ja nyt on päiväunilla. Pitää koittaa ite olla pystyssä ees vähän, kun edesauttaa parantumista, kun veri kiertää paremmin.

Taas vali, vali.. Koittakaa kestää.. :ashamed:
 
tänä aamuna olen ahkera jo ollut.paistoin sämpylöitä ja joulutorttuja.sitten imuroin ja pesin lattiat.

vanhemman tytön kummi tulee tänään käymään,joten pakko oli jotakin kahvileipää väsätä..pullaakin pitäs kai joku päivä paistaa..en ole ku kesällä joskus paistanu.
no eipähän tule syötyy kun sitä ei ole :D

täällä ihan entiset kuviot..elo aika tasasta.
huomenna olis tarkotus päiväseltää lähtee käymään minun vanhempieni luona,saas nähdä miten tyty malttaa istuu 1.5h autossa.no aamulla meinattiin lähtee kun tytyn aamupäiväunien aika olis,niin varmaan nukkuu ne sitten autossa..

hyvää viikonloppua kaikille!

niinukka ja venla
 
Keiju07
Ginnifer, kiitos mantelimaitovinkistä! Jo pähkäilinkin, että mitä teen joulupuuron kanssa. Nyt pitää vain käydä Ruohonjuuressa.

Niinukka, oletpas ollut ahkera, me vasta noustiin puolisen tuntia sitten sängystä... välillä mietin miten te ehditte tekemään niin paljon, itse hyvä kun saan yhden ruuan päivässä aikaiseksi. Kaipa se helpottaa, kun Viena kasvaa ja mahavaivat helpottaa.

Näkymättömälle Ninnille jaksamista ja muillekin hyvää viikonloppua!

Keiju ja Viena
 
taas perjantai :eek: kyl se aika meneeki nopeesti!!
me mennään huomenna kaverin kolmekymppisille...ja ne on naamiaiset joten hauskaa tulee olemaan :LOL: tyttö menee mummulaan mut poika otetaan mukaan,ku en juo kuitenkaan mitään!!! pitäis ny käydä vie kaupas ostamassa viimeiset rekvisiitat :D

ruvetaan käymään Veetin kans vauvauinnissa tammikuussa..vähäksäitiä jännittää,ku ei toi aina viihdy ees kylvyssä :/ ja meil tapana kakata melkein joka vaippaan niin seki sit jännittää,ettei vaan veteen tulis...oishan se noloo jos kaikki vauvauinti vuorot peruttais meijen takia!!!!

ihmettelen vaan miten teijen vauvat nukkuu niin pitkään aamulla???!!! :eek:
me ollaan jokapäivä siinä 7-7.30 hereillä...ite kyl mielelläni vie nukkuisin...kyl toi likkaki herää siihen aikaan,mut se niin iso jo,et menee kattoon sit piirrettyjä tai muuten vaan askarteleemaan.....no mut pitää mun kuitenki herätä eskarin takia.

mul ei oo vieläkään vuoto loppunu ja ens tiistaina jo 8viikkoo täynnä....ÄRSYTTÄVÄÄÄ! |O onks kellään muulla kestäny näin kauan??

mut joo ny otan pikku tirsat ku veetiki ottaa =)
 
Poika nukkuu pihalla, on hetki itselle aikaa. Jotenkin on tosi rankka olo. Nyt oln selkeästi vaihe missä poika oppii hirveästi uutta, eikä millään malttais olla paikoillaan, eikä nukkua. Sain tehdä tunnin vaunulenkin ennenkin simahti kunnolla. Kuuntelee ja koettaa katsella kovin ulos vaunuista. Ja sitten yösyötöt on lisääntynyt. Nyt on taas tankkausta huomattavissa. Eilen illalla veteli parin tunnin välen 150ml maitoa ja kolme kertaa halus syödä yöllä. Niin kysymys kuuluukin, te jotka olette antaneet velliä, niin oletteko antanut sitä ihan suoraan, vai sekottanut sitä maitoon? Kun ajattelin nyt kokeilla ensi yöksi, jos se vaikka hieman pidentäs noita syöttövälejä. Niin ja onko vauvanne reagoineet siihen velliin jollain tavalla. Mä katsoin kaupassa , että Nestlellä oli ainakin semmonen herkkävatsaisille sopiva maissivelli, se vois varmaan olla hyvä...

Eilen pojasta tuli sitten julkkis. Mua nauratti, kun tota pientä muutaman minuutin pätkää kuvattiin varmaan yhteensä tunti. Ja poika pärähti hereille sen aikana moneen kertaan, ohjelmassa se näytti niin helpolta. Mutta voi kun Aron oli siinä pieni. Hän oli sillon kuvaushetkellä 6 viikkoa vanha, nt jo yli 3kk! Niin se aika menee!

Noniin, nyt voisi mennä syömään jotain, niin kauan kun herra nukkuu. reilun viikon päästä on jo jouyluaatto, vaikeaa uskoa, aika menee niin nopeaa!

Elza ja Aron 3 1/2kk
 
Ai niin Henkka meillä kyll kans ollaan jo seitsemän jälkeen hereillä. Itse voisin hyvin nukkua ainakin tunnin pari vielä, mutta pikkuherra on eri mieltä. Tänä aamuna meni jostainkumman syystä 9 asti, olin ihan ällikällä lyöty!
 
Onko se sun vuoto ihan tasaista kokoajan? Mullahan alkoi uudestaan vuoto ensin ihan normaalisti ja ajattelin että kas menkat putkeen?!
Sitten hulahtelikin muutamana päivänä enemmän kunnes hulahti ihan kunnolla ja tuli ilmeisesti istukkaa kotona ulos. Väitettiin vaan että jälkivuotoa tuo on, kotiin vaan. Siitä sitten vuoti aika tasaseeen tahtiin joka päivä saman verran pari viikkoa kunnes pääsin kaavintaan. Istukkaa oli vielä kourallinen vaikka istukka oli synnytyksen jälkeen merkattu kokonaiseksi. Joskus vaan on kuulemma vaikeaa nähdä onko se oikeasti kokonainen. Kai ne istukan palaset ja pikkurippeet irtoaa itsestään sieltä, mutta mulla oli ainakin niin tiukassa että lääkäri kertoi ettei aborttipihdeillä irronnut niin kaavittiin.
Ettei sulla olis jäänyt sinne jotain? Jotain pientä ajattelin.
Kannattaisko mennä lääkäriin ja pyytää ultraa? Muuten voi tulla kohtutulehdus :/

Mulla aina kestänyt jälkivuoto 4-5viikkoa, mutta tän neljännen kohdalla alkoi hälytyskellot soimaan kun vuoto vaan jatkui jatkui ja sitten viimeistään kun hulahteli jo siteet hetkessä läpimäräksi.
Edelleen vuotaa muttaa pikkuisen ja vaaleanpaa. Josko tää tästä pikkuhiljaa loppuis??

Meillä valvotaan edelleen yöt, mä olen loppu. Olen loppu olemaan myös täällä kotona, kun miehen lapsi sairastaa milloin mitäkin. En pääse edes kävelylle...

Tänään aion ottaa ja lähteä parille tuonne paikalliseen. Tiedän että se ei ole mikään parannuskeino tähän tilanteeseen, mutta helpottaa ehkä hetkellisesti "parantaa maailmaa" vanhan duunikaverin kanssa.
Ja se että edes hetken nään muitakin ihmisiä, enkä kuule sanaa ÄITI muutamaan tuntiin ja saan laittaa tuon oven kiinni ja jättää miehelle tän koko helahoidon.

Tää touhu on täällä nyt sillä mallilla että mun tekis mieli juosta tuonne metsään ja jäädä sinne kuusen alle asumaan...
 
milli78 siellä kuusen alla voipi tulla kohta kylmä jos meinaat sinne jäädä asumaan :D
eikö miehesi voisi kattoa lapsia sen aikaa että pääsisit kävelylle?
vai onko päivät ja ilat töissä?minkä ikäinen miehesi lapsi on?
jaksuja ja :hug: sinne.

kyllä täälläkin on välillä tehnyt mieli lähtee tuulettumaan yksin..kauppa ja kaupunkireissut ovat sellaista että kiireellä käydään prismas ja eikun kotiin..eikä baarikaan kamalasti kiinnosta kun ei täällä ole kavereita kenen kanssa vois lähtee.
eikä siihen nähden paljon kinnosta mitään ottaa kun tiedän että seuraavana aamuna on kamala kankkunen kylässä.

mutta kaipa sitä joskus tästä pääsee johonkin..ainakin ens kesänä viimestään :eek:

vanhemman tytön kummit tossa pistäyty,ja niin monta oli pakettia tytölle että huh huh.
mutta ny taidan kanssa heittäytyä sohvalle pitkälle kun venla vetelee tirsoja omassa sängyssä.
 
Millille :hug: varmasti tekee hyvää käydä vähän ottamassa sosiaalisia kontakteja muualla. Huomenna jaksaa sitten taas paremmin. =) Yövalvominen väsyttää varmasti vaikka meillä nyt ei valvotakaan, mutta voin vain kuvitella kuinka raskasta se on. Toiseksi miehille tekee hyvää olla joskus keskenään lasten kans ja saada edes hieman tuntumaa mitä se arki meillä äideillä on.


Vesirokko rasvaa ei ollut meidän omassa apteekissa ja joudun lähtemään ajamaan sittenkin kaupungille. En uskaltanut tuota siirappia antaa kun siinä luki että on tarkoitettu myös ahdistukseen ja on jonkun sortin rauhoittava lääke. Annan tuota tököttiä vasta sitten kun on ihan pakko, koitan ensin tuolla rasvalla jos olo helpottuisi. Olihan se tytöllä korvatulehduskin, vieläpä molemmissa korvissa :'( ja sai kolmen päivän antibioottikuurin. Jospa tämä tästä alkaisi helpottaa. Eilen illalla hippasin lohduttamassa esikoista kun korva oli kipeä särkylääkkeistä huolimatta ja välillä yritin rauhoittaa itkevää vauvaa yöunille. Onneksi sain kuitenkin jo ennen puoltayötä talon hiljaiseksi ja pääsin itsekin nukkumaan.

Katja, Anni ja Aatu


 
jälkivuodosta: mullakin jatkuu edelleen, maanantaina tulee 8vk....välillä tosiaan lopahti mut alko sit uudelleen.pikkusiteellä kyllä pärjäilen. ensiviikolla jälkitarkastus, pitänee kysellä siellä mikä homman nimi. ja pojan lääkärikin on, 2kk tulee täyteen, joten kaipa sekin lääkäri osaa jotain sanoa :/ minäkin välillä jo kuvittelin et menkat ois mut kukapa näistä tietää....
voi perhana, täytynee mennä, poika taitaa heräillä unilta...
 
täällä taasvalvottu yö takana..pääsin nukkumaan vasta 7aamulla,jee..ja ukko töisä..mikähän tälle nyt on tullu ku on menny rytmi ihan sekasi,enne nukku yöt kokonaan..niin ja huuti sit 4-6välisen ajan suoraa huutoa ku reppana oli ihan yliväsynyt eikä malttanut laitella silmiään kiinni,nyt se tuossa sitterissä juttelee ja änkää kakkaa..

mulla toi jälkivuoto kesti 6viikkoo ja siihen menkat sit perään..
meille tulee kohta uusi sänky,jes..ukon porukat osti meille joululahjaks jenkkisängyn..ja 160cm levee :heart: ku entinen on 120cm :D on vähän liian ahdasta välillä kun jos pojukin on viekus..
[/b]velleistä
meillä syötetään just sitä nestlen maissi velliä eikä oo mitään kipuja tullu masuun siitä..ja mulla on sellanen periaate et maito maitona ja velli vellinä eli ei sekoiteta sitä maidon kanssa..ja aloitettiin näin et aamulla 20ml illalla 30ml,seuraavana aamuna 40ml ja illalla 50ml jne..eipähän ainakaan kerralla tuu iso satsi joka sattuis käymään masuun..

dogtor ja antton
 
dogtor, tuliko Antton sinusta kylläisemmäksi sen vellin kanssa, eli siis pysyikö nälkä kauemmin poissa?
Niin, voishan nyt sitten yötä vasten antaa velliä ja sitten loput maitoa, tai sitten aloittas vasta huomen aamulla, että jos tulee jotain kipuja, niin ei sitten ulise koko yötä.
 

Yhteistyössä