-LOKAVAUVAT 2007-

Onko kellään muulla uniongelmia??? |O
Viime yönäkin olisin saanut nukkua, mutta vielä kahdelta katsoin kelloa ja sit puol kuudelta ylös. Silmät ristissä saa kulkea päivät, mut illalla ei unta sitten millään. Muutenkin mieli on jostain syystä hiukka maassa. :headwall:
Johtuneeko sitten pimeydestä...

Sannille annettiin viikonloppuna maissivelliä ja sen seurauksena valvottiin lähes 3 vrkta putkeen. Sannikin otti vaan max puolen tunnin tirsoja. Maha tuntu olevan tosi kipeä :(

Sanni naureskelee kovasti ääneen ja välillä säikkyy itsekkin ääntä. Useasti päivässä kuuluu sängystä hirvittävää pulinaa kun juttelee mobilelle ja sit äipälle yöllä :heart:

Ens vkolla olis sitten jälkitarkastus. Minen tykkää yhtään, kun tullaan taas ronkkimaan. |O

 
mileko34: Täällä todelliset uniongelmat menossa. Tämähän on mun neljäs vauva ja tästä voi todeta että jokainen tosiaan on oma persoonansa. Tämä meidän neitokainen vaihtoi lennossa rytminsä. Alkuun se oli suorastaan täydellinen sen 6viikkoa, mentiin nopeilla syötöillä 1-2 kertaa yössä ja yö unille ennen puolta yötä. Neiti tuli siihen räkätautiin ja yskään niin rytmi vaihtui. Tauti lähti ja palvelujen tarve jäi ja pahenee vaan. Viime yön uni saldo mulla 3 tuntia, niinkuin neljänä yönä nyt 3-4 tuntia. Viime yönä olin jo niin kuitti että en edes meinannut herätä kun neiti huuteli. Mies sitten valvoi kolmesta eteenpäin ja lähti töihin :eek: Hyvää työpäivää vaan hänelle...
Minä kun en välitä noista neukkujen ruokinta ohjeista, niin annettiin maissivelliä 1/3 illasta, sillä nukkui sentään 3,5tuntia, mutta sittenpä alkoi valvominen ja puoli seitsemän aikaan simahti vasta aamulla. Ei huutele masuaan, vaan haluaa valvoa :( Mä olen ihan hukassa tuon kanssa. Kaikki on vaan sitä mieltä että kyllähän minä nyt tuon neljännen hoitelen heittämällä, kun kolmesta jo kokemusta, mutta tuon kanssa olen ihan kädetön. En mä tiedä enää miten tuo toimii..?? :D
Välillä vähän alakuloa ja viime yönä kyllä jo itketti, johtuu kuitenkin tää apea mieli tästä väsymyksestä. Olis ihanaa joskus nukkua. Yötyöt on ihan eriasia kuin yötyöt vauvan kanssa...

dogtor: Meillähän tuo neiti joi alkuun siis viikon ikäisestä lähtien jotain 700ml vrk:ssa. Mun mielestä se oli paljon ja painokin nousi ekan kuukauden aikana sellaset kevyet 1,7kg. Mä olin hiukan nolona neukussa että syötänkö sitä liikaa...? :ashamed: Mutta onneksi neukkutäti oli samoilla linjoilla että vauvaa ruokitaan just niin paljon kuin hän itse haluaa ja tarvitsee. Vauvahan pulauttaa ylimääräiset pihalle mitä ei tarvitse.
Mun esikoinen on poika oli varsinainen maitojuoppo. Parin kuukauden iässä meni yli litra ja aloitettiinkin riisivellit silloin. Aina on kuitenkin käyrillä mennyt painon kanssa. Pulautteli sitten ylimääräiset pois mutta oli oikein tyytyväinen vauva. Joskus vaihdettiin jopa 7 kertaa vaatteetkin :D
Pääasia on kuitenkin että vauva on tyytyväinen. Mieti itseäsi jos joku säännöstelisi sun ruokamäärää ja joutuisit olemaan nälässä? Mä ainakin kuristaisin jokaisen lähellä olevan siinä vaiheessa, joka mun ruokia tulis säännöstelemään :whistle:

Dirlittan: Palaan vielä tuonne alakerran asioihin.. Kuinka kauan sulla kesti se vuoto kaavinnan jälkeen? Sehän voi kestää viikon, mutta mulla ei tunnu loppuvan. Paljoa ei tule mutta tulee kuitenkin. Kummastuttaa vaan. Kohta pitää varmaan soitella taas sairaalaan että mitäs nyt? Olis kiva päästä tuosta pienestäkin vuodosta eroon jo. Kahdeksan viikkoa tässä nyt ainakin mennyt :eek:

Hyvin väsynyt milli ja ikipirteä Sara
 
täällä yks tosi väsyny äiti ilmoittautuu :ashamed: ....veeti sit viimeyönä toisen syötön jälkeen joskus klo 4 maissaei muuta tehny ku ähisi ja puhisi ja änki ja väänsi :( tuskimpa mitään ilmavaivoja oli,mut tooosi levoton oli....itekkään en sit nukkuttua saanu....ja ny väsyttää |O ....nyt se on sit taas tosi tyytyväinen täs sylissä telkkarin edessä! ihmeellisiäne lapset!
jos sais sen vaik pikku aamutorkuille,niin voisin kyl itekki torkahtaa...

dogtorille ja kaverille :hug: ei oo helppoo menettää äitiä....ite menetin äitini syöpään 3 vuotta sitten


 
huomenta!

meillä sitten ei olla nukuttu kuuden jälkeen enää juuri ollenkaan.tyty söi kuudelta ja olisikohan sen jälkeen reilun tunnin torkkunu..ite heräsin viideltä laskemaan ton koiran ulos,niin siihen minun unet sitten hävisvät..

isäntä kerto et veljensä tyttöön oli mahatauti eilen tullut..oli yrjönny sohvat ja olkkarin maton..valittelihan tuo mieskin että oli joutunut viime yönä juosta veskissä useampaan otteeseen.aamulla kun töistä tuli niin maitohappobakteereja kuulu ottaneen..hitto jos se tauti nyt tulee venlaan..himpun verran pelottaa..ja just kun oltiin suunniteltu et lähetään lauantaina käymään mun vanhempien luona..no toivotaan ettei tule. :eek:

näyttää tulevan kirkas päivä,ja onneksi on melkein viis astetta pakkasta.ärsytti tosiaan tuo märkä keli tuolla ulkona.

venla väänti hirmuset sinappikakat housuun,kakan rakenne on muuttunut.tässä yhessä vaiheessa oli tosi rakeista ja kokkaremaista kakkaa,nyt tosiaan on verrannollista sinappiin ton sonta..mistähän lie johtuu?

no pitää lähtee uunin lämmitykseen..

niin eilen tolla stepperillä polin 15min,ja kyllä hiki virtasi..isäntä nauro vaan kun multa päästä vesi tippu..oliskohan pikkusen huono kunto..vaikka tehokkaampaa tuolla stepperillä on kävellä kun kävellä tuolla tienpäällä..vaikka lähestulkoon joka päivä käyn sen tunnin lenkin tekemässä..

niinukka ja venla joka hihkuu tossa sitterissä.
 
Huomenta pitkästä aikaa,

Olen ihan liian laiska kirjoittelemaan tänne - lukemassa käyn kuitenkin useita kertoja päivässä.

Henkka81meillä oli pitkään myös tuo ongelma, että yösyötön jälkeen neiti rupesi tuhisemaan ja touhuamaan levottomasti. Nykyisin kapaloin neidin ennen yösyöttöä ja imetän sitten - tämä on auttanut ainakin meillä. Annan neidin melkein nukahtaa rinnalle ja nostan sitten takaisin omaan sänkyynsä, johon sitten heti nukahtaakin. Tosin kapalointi suoritetaan meillä hieman erikoisella tavalla - jalat jätetään kapaloimatta, koska tyttö hermostuu jos ei saa niitä liikuteltua :)

Arki täällä edelleen mukavaa ja tasaista. Neiti on hyväntuulinen ja nukkuu hyvin. Täysimetyksellä mennään ja ollaan vältytty ainakin toistaiseksi mahavaivoiltakin. Tällä hetkellä tytöllä varsin säännöllinen rytmi, mutta sehän voi vielä muuttua.. nyt kuitenkin yöunille käydään n.22 ja herää syömään 05 ja jatkaa uniaan sitten noin 9.30 asti. Sitten valvookin jo pitkän pätkän ja nukkuu päikkärit 15-18. Illalla välillä torkahtelee ja kuin nappia painamalla aloittaa suloisen iltakitinän klo 21. Omassa sängyssä nukkuu ja pistän hänet sinne aina kun vielä on hereillä, nukahtaa sinne sitten omiin ääniinsä - pari kertaa käydään tutti laittamassa suuhun.

Nyt on päästy helpolla, jossain vaiheessa varmasti tulee vaikeampia vaiheita...
Eilen oltiin neuvolassa ja painoa oli 4700 ja pituutta 55,5 - ihan ok, vaikka painoa saisi tulla vähän enemmän.

Oliivia ja neiti 5 vko ja 3 pvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja milli78:
[Dirlittan: Palaan vielä tuonne alakerran asioihin.. Kuinka kauan sulla kesti se vuoto kaavinnan jälkeen? Sehän voi kestää viikon, mutta mulla ei tunnu loppuvan. Paljoa ei tule mutta tulee kuitenkin. Kummastuttaa vaan. Kohta pitää varmaan soitella taas sairaalaan että mitäs nyt? Olis kiva päästä tuosta pienestäkin vuodosta eroon jo. Kahdeksan viikkoa tässä nyt ainakin mennyt :eek:
Moi

mulla se vuoto loppui pari päivää kaavinnan jälkeen, mutta alkoi sitten uudelleen ja kesti n.2 vkoa. Nyt on kokonaan loppu, ja synnytyksestä on nyt 6vkoa.
Mulla oli jälkivuotoa esikoisesta 8vkoa, ja keskimmäisestä 6vkoa, eli kovin vaihtelee nuo vuodot.
Jos arveluttaa, niin kannatta sinne sairaalaan soitella, mulle ainakin antoivat ohjeeksi että pitää ottaa yhteyttä jos tuntuu että ei tasaannu.

Mulla on tänäään jälkitarkastus, ultraavat kohdun samalla että kaikki on varmasti ok. Hiukan jännittää, toivotaan että kaikki on ok.
Otan vauvan mukaan, mun tuurilla hän elämöi koko tutkimuksen ajan..

Toivotaan milli78 että olo sullakin alkaisi jo helpottaa, ja vuoto lakkaisi, se ei ole kivaa.

 
Milli, Henkka ja Mileko - :hug:
eli bailabailaöitä on täälläkin... ja ihanaa viimeyönä iski vielä migreenikin, ihmekös tuo kun on pomppinut tuttien yms perässä tai huudon - yökaupalla.
Nyt aloin sit nukuttaa viereen , en tiedä onko sekään hyvä, masuvauvaheräämiset tais helpottaa orjallisen cuplaton palautuksen jälkeen. Nyt oli aika katkonainen yö - tissiä meni varmaan 2-3 tunnin välein, ja muutenkin tuhinaa ja älämölöä.
Tais nyt rauhoittua kun itse nousin sängystä pois ...
Toivon mukaan yks mun kamu tulee yökylään eli vauvaa nukuttaan vkonloppuna, jospa sitä osais itse nukkua.
Sehän tässä on , että kun aikansa pomppii ja valvoo, ei oikein osaa nukkua niitä pikkupätkiä - alitajuisestu odottaa seuraavaa äkinää.
Valivali ...
Jospa tää tästä- eka kakaton päivä oli eilen, oliskohan se rotarokote ?

Sappileikkaukseen tsemiä Ninnille ja Dogtorille surunvalitteluja kummin kohtalon johdosta.

t papu & viuviu kohta 10 viikkoa
 
Mileko; mulla oli varsinkin silloin vauvan syntymän alkuaikana uniongelmia eikä uni meinannut tulla millään silmään, vaikka vauvan puolesta olisin saanut nukkua. Nyt ei ole viikkoihin ollut tuota ongelmaa ja se muuten voi olla yhteydessä siihen mielialaan. Tuntuu että itselläkin oli silloin alkuaikana jonkin sortin alakuloa ilmassa :/ sellaista ihmeellistä yksinäisyyttä vaikka en edes yksinäinen ole, mies ja esikoinen täällä hääräsi silloinkin kokoajan minun ja vauvan kaverina.

Stepperiä minäkin olen pyytänyt jo monta viikkoa miestä hakemaan sisälle varastosta, mutta eipä tuo ole ilmestynyt vieläkään tänne. Vie kuulemma tilaa ja on haitolla joka paikassa jos sen kantaa tänne. Mulla myös tämä runko olisi jonkun sortin kiinteytyksen tarpeessa :D Tekisi mieli alkaa jo lenkkeillä, mutta en uskalla kun pelkään että maidon tuotanto loppuu jos alan yhtäkkiä rehkimään. Vaikka en kyllä tiedä onko sillä mitään tekemistä maidon tuotannon kans..Yksi ilta kun pesin esikoiselta hampaita ja satuin katsomaan omaa sivuprofiilia peilistä niin kyllä oli järkky näky! Maha oli sivusta katsottuna sen kokoinen niin kuin olisin neljännellä kuulla raskaana! Imetyskään ei ole vienyt yhtään ainutta kiloa meikäläiseltä ainakaan |O En ole kyllä ihan tosissaan edes ollut noiden kilojen karistamisen suhteen, mutta pakko kai tässä on ainakin alkaa vähän karsimaan mitä suuhunsa pistää.

Meillä vauva nukkuu vieläkin yöunia. Täytyy lähteä itse katselemaan jotain syötävää. :LOL: :LOL:
 
Iltapäivää

Mä en tideä mikä ihmeen vaihe nyt on menossa, mutta saa kyllä laittaa rytmit ihan uusiksi. Nyt kahteen päivään ei olla suostuttu nukkumaan päikkärietä juuri ollenkaan. Nyt sain kauhean huudon saatteleman pojan pihalle nukkumaan. Saas nähdä kuinka kauan suostuu siellä nukkua, kaiken lisäksi se, että nukkumaan mentiin miltein tyhjällä mahalla, kun ei suostuttu syömään. Eilen ei mitään ongelmaa syömisen kanssa ja yöllä söi todella hyvin. Nukkuikin hyvin. Nyt on aamusta asti ollut ihme kitinää. Jaksoi olla aamulla hereillä vaan tunnin, kun taas kävi niin, että kun mies lähti töihin tossa hieman ennen kahdeksaa, niin tuli sanomaan, että poika killittää sängyssä hereillä ja on ollut varmaankin hereillä siitä asti kun hän on ollut. Eli en nyt sitten tiedä kuinka kauan on siellä hereillä ennekun on jotain ääniä alkanut päästää itsestään.
Istun nyt täällä sisällä takki päällä, kun olen aivan varma , että kohta pärähtää. Poika touhuaa hereillä ollesaan niin paljon, ettei millään malttais nukkua. Nyt ollaan löydetty lelut ja kun sitä lelua tönäsee, se liikkuu. Vallan mainiota. Poika on aina välillä ihan huuli pyöreänä, kun tajuaa, että hän itse on sitä lelua leikkikaaressa liikuttanut. Sitä on hauska seurata. Mutta kun sais pojan sitten nukkumaankin...
Yöllä ei ole mitään ongelmia, nukkuu noin klo 22-07.30 ilmeisesti...Herää syömään kerran korkeintaan 2 kertaa.

Nyt tuli Ifiltä vihdoin ja viimein ne joulkortit , nyt saa alkaa raapustaa kirjekuoria ja vois sitten illalla viedä postiin.

No, täytyy alkaa kehittelemään uutta rytmiä...Kun tuo vanha ei näköjäänb enää toimi. Onhan se varmaan hieman aikaista toivoa , että se oikea rytmi olisi ollut tämä..Uudelleen hakuseen...
Nyt korttien kimppuun.

Elza ja Aron 3 ja puol kk
 
huomenta,just heräsin :LOL:
joo eli pojan masuvaivat saatiin eilen kuntoon sillä kakan tulolla..saatiin nukkumaan se sit 23maissa ja heräs syömään ekan kerran puol6 ja nukahti heti..sit käytin vaan koirat pihalla ja ite kans koisaamaan pojan kanssa..sit se söi taas 9aikaan,tällä kertaa velliä 40ml,loput mun tissi maitoo ja sit oltiin taas,hups,nukahdettu..noo tuli ainaki untapalloon molemmille,kun ollaan valvottukin..tuollahan tuo taitaa heräillä jo,hirmuinen murina käy vaan :heart:
ja täältä lähtee :hug: ja uni lähetys kaikille jotka ei oo viimeyönä saanu kunnolla nukuttua,se on rankkaa..meilläkin oli alkuun niin ihana tuo mies kun nukkui vaan aina yöt ja päivälläki otti 4h tirsoja..nyt voi olla et menee nukkumaan vasta hooh puol 3!!ja sit kun on tullu nuo masuvaivat..mut ajan myötä nekin helpottaa..

ja tosta omasta painosta,mulla tippui aluksi 9kg(tuli 20kg) niin nyt oon lihonu vielä sen 4kg siihen..en oo kyllä mitenkään saanu pudotettuu painoo,mut mulla onki ollu stresiä kaiken näköisestä asiasta niin sekin tekee sen että lihottaa,joten NAISET älkää stressatko niin se painokin tippuu :LOL:

dogtor ja antton,uneliaat sellaiset
 
Keiju07
Heip, johan on vierähtänyt aikaa, kun viimeksi kirjoittelin. Mutta onkin ollut jos jonkinlaista hässäkkää. Lauantaina oli meillä ristiäiset, kotona juhlittiin ja 35 henkeä oli vierasilla. Joten kyllä siinä sai väsätä ja yöunetkin menetin, kun pohdin monta yötä, että mitä vielä pitää tehdä jne. Ja mulla on sentään hyvät tukijoukot, jotka kantoivat kyllä kortensa kekoon. Ihan turhaa stressiä siis otin ittelleni. Tuntui vaikuttavan jopa maidon tuloon, vaikka nyt jo tuokin ongelma korjaantunut.

Meidän peikkotytöstä tuli Viena Matilda.

Nyt pikkuinen on kärsinyt kovista mahavaivoista muutaman viikon ajan ja koko ajan tuntuu, että on pahenemaan päin. Kakka ollut jo viikon ajan pelkästään myrkynvihreätä. Neuvolassakin jouduttiin käymään painokontrollissa, kun viidessä päivässä oli tullut vain 75 g (mitattu tosin eri vaaoilla). Nyt sitten kahdessa päivässä saatiin tulokseksi 86 g, joten ei huolta. Mutta mutta... kovasti on syöminen hankalaa, kun muutaman minuutin imemisen jälkeen alkaa mahassa selvästikin jonkin sortin kapina ja imeminen takkuaa siihen. Kovasti neiti hamuaa rintaa, mutta aina ensimmäisen kulauksen jälkeen tulee kipuitku ja ote irtoaa. Eli varsinaiseksi tappeluksi on mennyt. Ja pullon kanssa ihan sama homma, kun lypsettyä maitoa annetaan. Jonkinmoista myrkkyä tuntuu tämä minun äidinmaitoni nyt olevan. Neuvolan linjaus on, että katsellaan. Maidottomalle kehottivat. Varasin nyt kuitenkin ajan lastenlääkäriasemalta (siksihän se vakuutus otettiin), jos hieman tarkemmin tutkittaisiin tilannetta. Yritän myös tietenkin tuota maidotonta samalla. Korviketta ei olla vielä tähän mennessä kokeiltu, saa nähdä onko se jossain vaiheessa edessä, jos todellakin tämä rintamaito aiheuttaa näin voimakkaat oireet. HemuliP:n kertomukset kuulostaa muuten tutuilta... samantapaista täälläkin syömisen kanssa.

Katjanna kirjoitti tuosta urheilusta ja maidon tulosta. Mites, onko kellään tästä lisätietoa? Olen kuullut sanottavan, että liika rehkiminen voi vaikuttaa maidon tuloon, mutta mikä on liikaa? Voinko mennä siis ihan perusjumppiin? Tänään oli jälkitarkastus ja kovasti tekisi mieli aloittaa urheilut. Kilot mulla kyllä ihmeenkaupalla kadonneet jonnekin, vaikka yleensä en saa niitä millään tippumaan. Nyt painoa yhtä paljon kuin ensimmäisellä neuvolakäynnillä eli siis synnäriltä -12 kg. Sanoisin, että 3 kiloa vielä ekstraa normaalipainoon nähden, tuli silloin ihan alkuraskaudesta puputettua herkkuja.

Jos jotain hyvääkin meidän neidistä vielä. Kovasti tulee jo hymyä ja hyväntuulisena tulee jo jutun alkujakin. Tuo syömiskamppailu on myös tehnyt sen, että iltanukahtaminen on helpottunut. Tyttö väsyttää itsensä itkuun ja nukahtaa helposti. Yöt menee neljällä lyhyellä syötöllä, silloin toinen syö unessa, joten kipu ei pääse kunnolla alkamaan. Aamuyö sitten ähistään unissaan, mikä kyllä häiritsee minun untani... Vaikka korvatulpilla nukunkin.

Tsemppiä kaikille öitä valvoville, muille mahavaivaisille ja imetysongelmien kanssa kamppaileville!!!

Keiju ja Viena 7 vko

 
Heippa kaikille. Mikähän meidän tyttöjä oikein vaivaa kun ovat tänään olleet hereillä normaalia enemmän. :/ Emmakin on aivan silmät ristissä mutta ei vaan anna unelle periksi. Tuttikaan ei kelpaa, nyrkit kylläkin. Essikin yleensä hereillä ollessa on tyytyväisenä sitterissä mutta tänään on ollut kokoajan pientä vikinää ja tutti ei hänelläkään pysy suussa. Ruokahalu kyllä molemmilla on ihan normaaali eli syödään usein. ;) Nytkin Emma ähertää tuolla sängyssä, Essi tosin taitaa nukkua toistaiseksi. Ei kun just heräs, kuuluu jokeltelua. Kuuluukohan nuo tähän 3 kk ikään?

Sain tänään Gwendolynen tekemät vaihtopäälliset vauvapesiin. Tilasin toiset kun Milekolla oli niin ihanan näköinen röyhelöversio. Värinä persikkaan taittuva keltainen ja persikka (luulisin ainakin niin).



 
Iltaa!

Ei oo taas muutamaan päivään kerenny kirjotella... Tässä pikaseen kuulumisia, kun taas on huutokonsertti alakerrassa... Mies koittaa syöttää pullolla Wiiaa, kun ei oikeen muut kelpaa kun äiti.Ollaan menossa lauantaina pikkujouluhin ja tytöt menee ekaa kertaa yhdessä yökylään isovanhemmille tohon naapuriin...Eli tämä mamma lähtee kartsalle pitkästä aikaa! :p :whistle: Saa nähdä kuin meitin käy... siis et pystynkö rentoutuun ja miten toi meidän neiti suostuu syömään. No kyl se sit syö kun on tarpeeks nälkä.
Mul oli eilen jälkitarkastus ja haettiin samal isommalle likalle influenssarokotteen tokakierros. Mulla kaikki ok ja painoa enää 3 kiloa lähtöpainoon... Oikeesti olin ihan äimänkäkenä, kun näin mitä vaaka näytti! jes!
Tänään Wiialla 2 kk neuvolalääkäri ja sielä kans kaikki ok! Typy kasvanut taas melkein kilon eli nyt 6370g ja 60cm pitkä. Ja naureskeli vaan lääkärille minkä ehti...
Mut nyt on pakko mennä... kauhee meteli alakerrassa! palataan taas! :wave:
Lapanen ja Wiia perjantaina 2 kk
 
Tervehdys!

Tänään oli vihdoin jälkitarkastuksen aika. Mullahan oli raskausajandiabetes, joten jälkitarkastus sen vuoksi äippäpolilla. Kaikki muuten ihan ok, mutta ultrassa selvisi syy diabetekseen ja vuosia vaivanneeseen ylipaino-ongelmaan (oon varmasti koko aikuisiän laihduttanut -tuloksetta). Mulla todettiin vaikea PCO, eli munasarjojen monirakkulaisuus. Ultrakuvissa munasarjat näytti haulien tielle eksyneiltä, oli niitä mustia pallukoita sen verta paljon. Nyt tuntuu ihan uskomattomalta, että luomuna on kaksikin lasta saatu tähän maailmaan!

Sitten mieltä vaivanneeseen asiaan. Meidän neidiltä löytyi 4 peräkkäisenä päivänä hiuksen ohuita veriviiruja kakkavaipasta. Viiruja on n. 4/vaippa ja ne ovat n. sentin mittaisia. Arvaatte varmaan että terveyskeskuksesta ei paljoa apuja tullut... tiistaina ollaan menossa lastelääkärin pakeille. Akuuttiin hoitoon kuulemma ei ole tarvetta koska lapsi syö normaalisti..? Jos jollain on kokemusta aiheesta niin apu on tervetullutta!

tiipii, ei ole totta! Meillä on näköjään täys kaima neitoset -Sija Emilia täälläkin! Pitkään painiskeltiin Eveliinan ja Emilian välillä, mutta Silja on ollut "tiedossa" jo monta vuotta. Itseasiassa 4 päivää ennen ristiäsiä päätettiin Emiliasta kun piti kummeille ilmoittaa että osaavat lahjansa kaiverruttaa. Ja googlettelin tossa äsken kun heräsi kysymys että onkohan tuo nyt sitten kovin yleinen nimikaksikko yhdessä, niin taitaapa olla... aika monta osumaa sain tuolla Silja Emilialla...

Vertaistuki on taas vertaansa vailla. Yökukkuja täälläkin! Parhaimmaillaan yöunilla ollaan menty puoli 5, mutta yleisin nukkumaanmenoaika on 2 . Ei auta kylvyt, eikä muutkaan rutiinit ja ohjeet mitä neuvolasta on annettu. Alan olemaan melko lopussa kun itselle jää viikolla unet aika vähiksi. Neiti on nimittäin päättänyt että aamuisin (8-11) hän ei tarvitse/syö kuin yhden tissin kerrallaan ja sehän tarkoittaa sitä, että unta ei silloin riitä kuin n. tunniksi. Eli meillä syödään "yön" aikana keskimäärin 5 kertaa. Onneksi viikonloppuisin mies ottaa pari syöttöä kun kerran korvikekin kelpaa. Lypsylle asti maitoa ei riitä...

Masuvaivoja meille onkin kertynyt rutkasti ja Jekovitit meni jäähylle toistaiseksi neuvolan siunauksella. Ja minusta kyllä tuntuu, että Rela-tipat eivät myöskään sopineet. Heti kun ne jätettiin pois, niin piereskely ja vääntyily on puolittunut. Puklailu väheni myös hieman. Vaikkakin sitä on vaivaksi asti edelleen...

HemuliP, täälläkin koettiin ne rintaraivari hommat kuten tuolla aikaisemmin kerroit. On se kumma. Mitään selitystä en kyllä asiaan saanut. Joskus kieltäyty kun oli liian täynnä ja joskus kun ei ilmeisesti tullut tarpeeksi nopeasti ja ylipäätään tarpeeksi. En tiedä, mutta pultit oli kyllä melkoiset, varsinkin iltaisin. Kestoa oli n. viikon verran ja ne loppu ihan yhtä äkisti kuin olivat alkaneetkin. Omituista.

Taas kutsuhuuto soi, ei nuku ei...
 
Tänään käyty neuvolassa, painoa ja pituutta oli tullut kivasti lisää, nyt 4800g (syntymä 2830g) ja pituutta 59cm (syntymä 50cm). Se meidän neuvola oli vaan meidän kannalta vaan niin pahaan aikaan, päikkäreiden suhteen.. Päikkärit jäikin tänään sen vuoksi hieman katkonaisiksi ja nyt sitten kitistiinkin illasta väsymystä, mikään ei tuntunut kelpaavan :( Nälkäkin oli, mutta ei edes tissi kelvannut. Tuolla meidän pojalla tahtoo joskus olla, että kun on oikein väsynyt, aletaan tapella vastaan tissillää... kuten kävi nytkin. Osasin jo ennalta sitä aavistella, kun tämä päivä oli niin hajanainen. Pakkasesta jouduin kaivaan sitten esiin pakastamani maidot, söi ne kaikki mitä siellä oli sekä vielä melkein desin korviketta. Korviketta ei olla jouduttu antaan kuin varmaan kuukausi sitten. Nyt poika nukkuu ja minä lähden pumppaamaan maitoa, siellä olisi ollut mitä syödä, mutta kun ei kelvannut, mahdotonta raivoisaa itkua vaan kun toin tissiä lähellekään! Onko teillä muilla ollut sellaista?

Kyselin myöskin noista maratooni nukkumisista, ei kuulemma mitään hätiä, yksilöitä kun ovat toiset tarvii unta enempi kuin toiset. Ja kuiteskin ihan neuvolan keskikäyrillä mennään kivasti.

Neuvolasta vielä, meillä 2kk neuvola on ryhmäneuvola, jossa oli muitakin samanikäisiä vauvoja. Saatiin vaihtaa kokemuksia ja vähän tutustuakkin vanhemmat keskenään. Seuraava neuvola onkin lääkärineuvola ja rokotetaan, etukäteen jo jännätään, miten reagoi rokotteeseen.

Nyt nukkumaan :wave:

Tytteli74 ja poika 8 viikkoa 3 päivää
 
Parempaa huomenta,

eli nukuttu sentään klo 21stä asti - tänne 0730 , 3 syöttöä:)
Ja unet jatkuu.
Mammoliino - join the club ja haleja myös - ainakin nyt hetkeksi meillä parani hirmusäännöllisen cuplatonin avulla. Eilen annoin sit uudestaan maissivelliä (n 60 ml) ja ihan ok näyttää, jatkan tätä kokeilua , josko saisi vaikka murun nälkää pysymään pois kauemminkin (so nukkumaan pidempään ...)
Yliväsyneen nukkuttamiseen on Anna Wahlgrenin kirjassa 'junttaus' taktiikka . Toimii - kokeiltiin mun kamun luona kyläillessä. Eli yliväsy vauva mahalleen ja itse viereen sängynlaidalle - viisi nyrkkitömäytystä pyllylle ja isolla kämmenellä puristus selästä, tätä 2 minuuttia. Nukahtaa n puoleksi tunniksi - tarkoitettu just siihen , että saa sitten jatkettua muut toimet - syötön tai nukkumisen , mikä nyt ei sujunutkaan ylisävynä. Varmaan jotain alkuasukas metodeja ?

Joo - niitä iloisiakin puolia , Viuviukin on hymytyttö, oman ja äidin nenun ja suun kutittelu naurattaa varmasti. Ja juttua alkaa tulla enemmän.
Me muuten on käyty yhdessä suihkussa - tykkäsi ja myös mietomietosaunassa - eli n 45-50 asteisessa sitterissä nakuina- ja löinpä minilöylytkin eucalyptys höyryllä- selostaen Viulle koko ajan tietty. Tiedän ettei suositella, mutta en itse usko olevan paljoa hellesäähän tällä mietosaunonnalla eroa. Meillä oli ihan kivaa , itse oon mietosaunoja ja luen jopa kirjaa joskus...
Nyt oon taas tsempannut omasta juomisesta ja syömisestä - meinas väliin jäädä vissiin vähille , itellä huippaa ja maito menee pliisuksi.
Tänään ois kampaaja, saa nähdä miten onnistuu kun muru on mukana. Meillä on muuten jo sellaista varamummokokeiluakin aliullaan , MLL:n kans on tuo Tuike kehitellyt sellaista. Ollaan alustavasti soiteltu Viun varamummon kans, katsotaan mitä tulee ...
Kyllä väsy vetää kenet vaan alakuloon. Haleja kaikille . Samoin tää kaamos ja pimeys. Mutta kohta se kevätaurinko alkaa paistaa - kuukauden päästä on melkein jo helmikuu :)
Onko muuten erikseen vauvapulkkia olemassa - joihin sais vähän kenoon vauvaa aseteltua, että hän näkiskin jotain - sit myöhemmin keväällä siis ?

Niin , siitä mun ostamasta Jyskin lämpötyynystä (alunperin vauvan sängyn lämmitykseen) on iloa, oon oman kinkun tai hartian alle työnnellyt sitä, ihanasti auttaa nukahtamisessa. Sijoitus 15 ecee!

Tissiraivareista - joskus on kyse siitä että Viu haluaa röyhtäistä, joskus tosiaan liikasuihkaritissistä... Joskus auttaa kun vaan nostaa pystyyn asti ylös ja kokeilee uudelleen pari kertaakin, ja joskus on imetysasennonvaihto auttanut - kerran esim takaapäin tissille istuessa siis. Jospa se maistui eriltä sitten ? :)


terkuin
papu & Inka Viola
 
huomenta!

taas yks päivä aamussa.
tyty nukku viime yönä hyvin..vaikka illalla jo olin hätää kärsimässä (melkein) kun neiti käytettiin salkkareiden jälkeen kylvyssä,kun yleensä olen salkkareiden mainoskatkolla tehnyt iltapesut ja vaihtanu yökkärin päälle.no nyt syöttämisen alotus meni lähemmäs puolta yheksää..no tyty söi suht kunnolla 100ml maitooa ja alotti ihan tautisen huudon..kerkesin jo ajatella että nyt sille iski joku vatsatauti,tai jotain muuta kun huuti vaan naama punasena..eikä suostunut ottamaan pullosta sit enää yhtää..jonkun 10min huuti,ei oikein mikään asento ollut hyvä ,sitten vaan nostin tytyn rättineen päivineen sänkyynsä,ja laitoin tutin suuhun..ja sinne se hyyty..huuto loppu oikeastaan heti kun sen sinne sänkyyn laskin..pikkusen inisi vaan unissaan :eek:
eli toinen raukka oli niin väsynyt..ja äippä vaan tuputtaa evästä :D

ajattelin kyllä että nyt nousee yöllä syömään,kun niin vähän söi,mutta puol kasiin asti tänä aamuna nukku.

yodottaja myö ollaan venlaa käytetty jo useampaankin kertaan saunassa..ja asteita siellä on n.60. olen pikkusen heittänyt löylyä ennen kuin sinne mennään,ja tyty on tykännyt.siellä oikein silmät pyöreina kattoo vaan.
kaikki meijän lapset ovat päässeet saunaan jo aika aikasi..isot tytöt taisvat olla vielä nuorempia kun saunaan mummo ne vei..ja vielä mökillä ulkosaunaa..ja marraskuussa vielä :D pyyhe saunaan lämpiämään,ja sitten kietasee vaavin siihen ja shaalin vielä ympärille,niin tarkeni saunasta sisälle. =)

meillä kanssa venlan kikatus keino on että tutilla kutittaa suun ympärystä ja nenää..takuuvarma hymy ja kikatus tulee..jopa isoilla tytöillä on hauskaa kun venla oikein virnottaa.

no nyt tyty nukahti tohon sitteriin..ei taijakkaan tarttee lähtee aamulenkille :(

niinukka ja venla
 
Mammoliino onpas hauska yhteensattuma! ihana nimi kyllä meidän tytöillä ;) meillä kans Silja ollut jo kauan tiedossa, itseasiassa jo ennen raskauttakin. Emilia sitten vain valittiin kun on meidän mielestä nätti perinteinen nimi mikä passaa hyvin yhteen Siljan kanssa.

ihanaa, tänään lähden ulos syömään mun entisen opiskeluluokan kanssa, mitään sen ihmeellisempää ei ole tiedossa, mutta mukava päästä vähän käymään jossain :D
 
Saatteko te röyhtäytettyä helposti? Meillä kun ei tuota poikaa voi laittaa nukkumaan vaaka-asentoon ennen kuin on röyhässy kunnolla tai syönnistä on muuten kulunut tarpeeksi aikaa (väh. ½ tuntia). Jos liian aikasin laittaa makuulle, alkaa puklailemaan siihen malliin, että vetää henkitorveen puklua ja hermostuu siitä niin, ettei nukkumisesta tule mitään pitkään aikaan.

Tästä onkin seurannut se, että poika nukahtaa vain syliin pystyasentoon. Mikä on öisin kaikista inhottavinta, kun poikaa ei heti syönnin jälkeen voi nukkumaan laittaa, vaan on pakko vielä istuskella ja pitää poikaa pystyssä. Muutaman kerran olenkin nukahtanu poika sylissä ja herännyt vasta seuraavalle syötölle. Onneksi olen istunut tukevasti ja poika ollut tukevasti sylissä tuettuna.

Viime yönä en vain jaksanu istuskella, vaan pistin pojan jatkamaan uniaan sänkyynsä heti yhden röyhyn jälkeen. Puklailuksihan se meni ja sitten valvottiinkin pari tuntia, kun piti rauhoitella toista |O Ei minua haitaisi vaikka heräisi syömään tunnin välein, jos vain saisi heti imetyksen jälkeen jatkaa unia. Nyt herää yöllä kaksi kertaa, syö ja nukahtaa, mutta mie saan silti valvoa pitkään ja enne kuin voin itse jatkaa unia.

Univaje taitaa olla äitien ammattitauti.
Hipkukka
 
Keiju07
Nuo rintaraivarit ovat siis täälläkin arkipäivää... syitä ovat yleensä se, että röyhtäys on tulossa, maitoa virtaa liikaa, maitoa tulee liian vähän (kummatkin nähtävästi mahdollisia, tosin eri syöttökertoina ja kellon aikoina) tai sitten mahaan vaan alkaa sattua. Sellaista kamppailua välillä että.

YOdottaja, tulipa muuten mieleeni, että pohdit aiemmin, josko Tuikkeen (miten taipuu...) viestit on neuvoloissa muistettu laittaa seinälle. No minulle pisti silmään, että ainakin meidän neuvolassa oli ilmestynyt A4 seinälle.

Mammoliino, meiltä löytyy vaipasta myös välillä verisiä läikkiä. Hyvin pieniä sellaisia ja enemmän limaisia kuin kunnolla verisiä. Muutoin kakka siis meillä tällä hetkellä vihreää. Neuvolasta tuumasivat, että suolisto on niin ärtynyt, että tulee hiukan verta limakalvoilta... No tunnin päästä mennään lääkäriin, joten eiköhän siellä selvinne lisää. Laitan sitten viestiä.

Keiju

 
Keiju07
Ohhoh onpas nyt jokin hiljainen hetki meneillään. Me ehdittiin jo lääkärissäkin käydä eikä kukaan ole välissä kirjoitellut...

Anyway, vihreät kakat rintaruokitulla lapsella ei ole sinänsä mikään ongelma, jos lapsi kasvaa ja on muuten tyytyväinen. Mutta, jos yhdistettynä tuohon liittyy ilmavaivoja, kipuilua, kasvun hidastumista tms. niin on syytä tutkia enemmän. Veriset läikät viittaavat siihen, että suolisto on jostain aika ärtynyt. Yksi mahdollinen syy voi olla jokin virusinfektio eli siis vatsapöpö. Kuulemma kuitenkin aika harvinaista näin pienellä. Yleensä siis epäillään allergiaa jotain äidinmaidon ainesosaa kohtaan, jotka siis tulevat äidin ruokavalion kautta. Minut laittoivat nyt alkuun täysin maidottomalle ja kananmunattomalle ruokavaliolle. Pitää siis ahkerasti lueskella pakkausselosteita... plääh... tykkään niin maidosta, parasta janojuomaa mitä tiedän, mutta mitäpä sitä ei tekisi tuon pikkuisen vuoksi. Viikon päästä tarkastetaan tilanne ja jos tilanne entisellään tai pahentunut, niin sitten kokeillaan tuohon päälle vielä viljatonta :eek: . Apua, mitä mä sitten syön. Harmittaa, että on joulu tulossa, jää monet herkut popsimatta. Täytyy ihan tutkailla voiko laatikoita tehdä ilman kananmunaa ja kerman sijasta käyttää vaikkapa kaurakermaa. Ja muutenkin nyt vähän googletella, kun maitoa ja munaa on ruuissa niin monilla eri nimikkeillä. Joku laittoikin tuossa aiemmin hyviä linkkejä.

Hipkukka, tuosta röyhtäyttämisestä ja pulauttelusta. Meillä sillä tavalla sama juttu, että pakko on röyhtäyttää, muuten tulee pukluja. Öisin en aina jaksa toista pitää pystyasennossa tarpeeksi kauaa (kärsivällisyysraja öisin muutamassa minuutissa), joten laitan sitten vain nukkumaan. Puklu saattaa sitten tulla paljon myöhemmin. Meillä onneksi toinen ei tunnu heräävän niihin... harmillinen tilanne teillä. Eli en siis oikeastaan osaa auttaa...

Keiju ja Viena 7 vko
 
Heissan!

Hyvin nukuttiin huolimatta eilisestä ja poika taas entisen kaavansa mukaan ulkona nukkumassa vaunuissa, kuten tähän aikaan normaalisti aina onkin.

Minä tulin siihen tulokseen tuosta meidän eilisestä tissiraivarista , että kyseessä oli yliväsy. Ainakin tällä kertaa, koska ei suostunut ottamaan imun imua, ei edes suuhun, huusi vaan naama punaisena, kun yritin tissiä lähellekään! Joskus aiemmin, iltaisin, kun ensin on alkanut imeä, tissistä ei ole tullutkaan tarpeeksi hyvin tai tarpeeksi, alkanut itkeä ja olenkin tiennyt antaa sitten pullosta lisää. Yleensä mulla onkin tuota omaa maitoa jemmassa pakkasessa, kun välillä poika nukkuu niin pitkiä unia, että minun on pakko pumpata maitoa, räjähdyksen tunne jo tulis muuten.

Poika joi pullosta ensin pakkasesta n.100ml rintamaitoa ja vielä päälle 80ml korviketta. Poika nukahti syömisten jälkeen, kerran vähän äännähti sen jälkeen, oli siis tosi väsy. Pumppailin maidot sen jälkeen, pumpulla tuli 150ml, että olisi sitä kyllä ollut.

Noh, toivottavasti tänään on taas helpompaa sitten illalla.

Kylläpä ne muuten ne muut mammat siellä neuvolassa oli vähän kummissaan, kun kerroin että normisti ollaan siihen aikaan nukkumassa, kun meillä se neuvola. Muilla ei kuulemma rytmiä juuri lainkaan vielä :| . Melkein itsellä nolotti, kun toiset kertoivat valvomisistaan yms ja meillä koisataan koko yö, ei herätä edes syömään. On ollut sitä jo reilun kuukauden. Sairaalasta tulon jälkeen heräili vielä muutaman kerran pari kertaa syömään, sitten kerran ja sitten vaan jäi.

Olen tässä mietiskellyt, että aika lailla niihin aikoihin, kun aloitettiin ulkona nukkumiset ja alkoi ne maratooni unet, myös yöunet alkoi kokonaisiksi. Nytkin nukkui tuosta klo 24 - 6.45 ja jatkoi unia syönnin ja kuivituksen ja aamupesun jälkeen 7.30 - 10.30. Taas syötiin ja pihalle nukkumaan klo 11.30, nukkuu ainakin todennäköisesti sen 4 tuntia. Pitää tästä nauttia, sitähän ei koskaan tiedä mitä tulevaisuudessa, kun kiinteät aloitetaan jne.

Nyt kotitöihin :wave:

-Tytteli74 ja poika 8 viikkoa 4 päivää
 
Ginnifer
Minulla on maidoton perheenjäsen, joten on tullut noita korvaavia tuotteita käytettyä. Tässä mun näkemystä: soijamaito on pahaa, ja soijakin kai aika allergisoiva. Kauramaito/kerma toimii aika hyvin ruuanlaitossa, mutta leivontaan ihan paras on mantelimaito, jos sitä onnistuu löytämään. Itse olen ostanut sitä Helsingissä Ruohonjuuresta. Siis pulla tai riisipuuro siitä tehtynä on ehdottomasti parempaa kuin lehmänmaidosta! Jaa, pitääpä mennäkin ajoissa ostamaan ne puurotarpeet...

Meillä oli tänään neuvola ja lääkäri, kaikki kunnossa. :) Painoa nyt 4175g ja pituutta 56cm. Hieman pieneltä tuntuu tuo painolukema (kun itse painoin jo syntyessä enemmän...), mutta kai se on vaan ruumiinrakenne sellainen, ja hyvähän se on siltä kannalta, että ylös viidenteen me kiivetään ilman hissiä.

Ai niin, me käännyttiin tänä aamuna ekaa kertaa vatsalleen!

Ginnifer & Ellen 7vk
 
Moikka!

Tänään klo 20.30 Ylen Teema kanavalta tulee dokkari unesta, jossa meidän pikku Aron poika on mukana. Hänen nukahtamista kuvattiin tossa pari kuukautta sitten. Aikas jännää nähdä millanen dokkari siitä tuli!

Elza ja Aron 3 1/2 kk
 

Yhteistyössä