Lokavauvat 2007

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Ilona -79
Täälläkin on nyt sitten jälkitarkastus takana. Ehkäisynä toistaiseksi kondomi (niin oli jo jonkin aikaa ennen yrityksen aloittamistakin). Pikkukakkonen ehkä haaveissa, mutta ei kyllä vielä hetkeen aikaan. Suoraan sanoen en käsitä kuinka selviäisin kahden pienen lapsen kanssa, kun tuo ainokainenkin tuntuu vievän kaikki mehut… Hattua nostan varsinkin teille, joilla lapsilla kovin pieni ikäero!

Eilen oli myös tytöllä 2 kk neuvola ja Mintun strategiset mitat nyt 4450 g ja 57 cm, hoikka tyttö siis edelleen, mutta kasvaa kyllä. Tuttelia meillä ollaan nyt iltaisin otettu sellainen pieni ”yömyssy”, muuten mennään rintamaidolla.

Hyvää joulua kaikille!
 
Tehotyttö.
Pikaisesti...

Täällä jo kovasti viitosesta haaveillaan :)
Ehkäisyä ei olla käytetty, mutta tuskin vuoteen hormonitoiminta käynnistyy. Ennen ainakin mennyt 9-12kk. Ihan en vielä toivokaan mitään tapahtuvan.
Meillä sekä a- että b-sarjassa 2v4kk ikäeroa isomman ja pienemmän välillä. Mielestäni tuo ei ole mitenkään hirmuisen pieni tuo ikäero. Isompi on jo kuiva tuossa iässä ja puhuu sujuvasti :) Hiukan kyllä itseäkin hirvittää, jos reilu vuoden ikäerolla tulisi. Mutta ihminen on venyväistä sorttia :)

Ilona, tosi samankokoisia nuo meidän neidit. Viimeksi meillä siis mitat 4,5kg ja 56cm. Tosin hän ei ollut vielä kahta kuukautta, oisko ollu 7vkoa...

Nyt vetäydyn minäkin joulua ja ristiäisiä valmistelemaan ja toivotan kaikille oikein mukavaa joulua ja vuodenvaihdetta!

Tehis ja "Lahja"
 
maxiina
nämä täällä tuli toivottaa kaikille iloista joulua!! =)
toivottavasti olette olleet kilttejä että pukki tuo paljon lahjoja ;) meillä ainakin tuntuu että nuo lapset on olleet aika kilttejä kun tuntuu että kaapit alkaa olee täynnä paketteja...
nyt jatkamaan joulutohinoita, sitä tuntuu riittävän ;)

***Hyvää Joulua***
 
Entu82
Pitää pikaiseen hyvät joulut toivottaa!! Viides päivä putkeen muuten kun tytöt nukkuvat pitkiä päikkyjä yhtä aikaa, tässä on jo juhlan tunnelmaa :D.

Niin ja joo onhan tämä kieltämättä välillä aika hermoille käyvän rankkaa kun on näin pieni ikäero (1vja 5kk), mutta kun se oikeasti on vain yksi hujaus, kun ovat lapset näin pikkuisia ja kun ei sitä voisi edes kuvitella, että olisi toisinkaan. Sen ehkäisyn vaan kyllä todellakin hoidan nyt ihan sillä ajatuksella, että kolmannesta en ihan heti taida alkaa haaveilemaan. Itseni tuntien olen aivan varma, että vielä se kuume iskee, mutta jos nyt nämä tytöt tästä kasvattaisi kaikessa rauhassa ainakin leikki-ikään ja sitten miettisi että onko se lapsiluku täynnä vai yritetäänkö vielä...

Ihanaa ja rauhallista joulua toivottaa Entu tonttutyttöineen :)
 
Pia78
Täällä myös jälkitarkastus takana. Ehkäisy tuottaa mietintää... Kun tosiaan takana lapsettomuushoidot. Mutta nyt kuitenkin pelattava varman päälle, joten varmuudeksi lääkäri kirjoitti pillerit. Seuraavalla neuvola kerralla jutellaan terkkarin kans mahd. kuparikierukasta?! Onko kellään kokemusta? Mulle ei oo kierukat yhtään tuttuja. ja kun ei oo tarvinnut ehkäsyä käyttää vuosikausiin.

Täällä pitää kiirettä. Nyt alkaa pysyy homma jotenkin hanskassa... Onhan tässä työtä sovittaa kolmen lapsen aikatauluja... Vauvat onneksi menee päivisin melko samaa rytmiä, illat menee sitten vaihtelevasti. Poika nukkui tänään 9.30-12-30 sitten söi ja seurusteli hetken. Klo 14 taas nukkumaan ja heräsi klo 18. Tuntuu ettei hän muuta tehnytkään tänään kuin vaan nukkui. Torstaina käytiin neuvolassa. Poika 6040gr ja 58cm. Tyttö 4340gr ja 53cm. Ikää siis 2kk1vko.

Kyllä te pikkukakkosen haaveilijat varmasti pärjäisitte. Kyllä tässä jotenkin itsekin venyy niin, että saa hoidettua esikoisen ja kaksosvauvat. Esikoisen ja vauvojen ikä ero 1v8kk. Mutta raskasta tämä kyllä on! Mutta myös niiiiin antoisaa ja ihanaa!

Nyt vaan toivottelen kaikille oikein rauhallista ja mukavaa joulua! Sekä onnea tulevalle vuodelle!

Pia
 
Ainu =+x
Joulu on jo takana päin ja vuoden vaihdetta odotellaan!!

Täällä tosiaan käytiin viime viikolla neuvolassa ja painoa Artulla oli 5680g ja pituutta 57cm. Ikää on nyt 1kk ja2,5vko , mikäköhän jättiläinen siitä kasvaa??

Kyllä täällä kovasti meilessä pyörii tulevaisuus, juuri se että milloin on oikea aika sille pikkukakkoselle. No me asutaan maalla ja naapuristossa ei asu ketään saman ikäistä niin olisihan se mukava että olisi sitten leikkikaveria enemmän kun olisi suunnilleen samanikäinen sisar. Mutta sitten kun palaa mielessään viimeisen vuoden tapahtumiin ja siihen kipeenä olemiseen, siirtää kakkos ajatukset hyvin kauvaks!!!
Mutta ja mutta, kun vaan tietäis. Meilläkin ensimmäistä yritettiin 2v ja ovulaatio hoitoa jo saatiin että siinä mielessä voisi hyvinkin jättää ehkäisyn että tulee jos on tullakseen... mutta silti ajatus hiukan pelottaa että jos onkin yhtä kipee kun viimeks ja pitäis sitten tuota Arttua kuitenkin kantaa ja hoitaa niin miten se onnistuu??!!
Tänne pohtimaan jään...

Ainu ja Arttu
 
Tumpelo äiti
Meillä vissin paras ettei enää vauvoja tuliskaan, kun ei osata tuota yhtäkään hoitaa;-(( Mulla on niin kamala olo, kun vauva pääsi tippumaan sohvalta olkkarin matolle. Huusi kuin syötävä, mutta onneksi ei mitään käyny ja hymyilee jo. Onko täällä ketään tällaista tumpeloa!? Hävettää ihan, kun kuviteltiin ettei pääse potkimaan itseään reunalle ja kiepsahtaa (oli tyynyjäkin suojana ym.).
 
Iikka76
Hyvää joulunaikaa ja tulevaa uutta vuotta!

Joulun alla oli kyllä niin kiirusta ja työntäyteistä pikkuneidin kanssa, että ei tännekään taas päässyt pitkään aikaan lukemaan ja kirjoittelemaan. Teidän kaikkien muiden vauvoilla tuntuu jo olevan kunnon unirytmikin, kun taas meillä ei sellaista tunnu nyt ollenkaan olevan. Tyttö tuntuu nukkuvan joka toinen päivä vaikka kuinka paljon ja joka toinen päivä taas tosi vähän, että oikein huolestuttaa ( vain 11-12 h). Yöunille mennään/päästään klo 21 ja klo 06 välillä, ja virkeillä oloaikaa voi kans vaihdella 2-9 tunnin välillä. Mä en ymmärrä, vaikka kuinka yritetään seurustella ja puuhata leikkimatolla ym. päivällä valoisassa ja yöllä pimeässä ollaan hiljaa. Ilmavaivat sekoitti varmasti ens tosi pahasti ja nyt kun olin antanut nukkua vaunuissa päivällä 3.5-4 tunnin päikkäreitä, niin yöunet ei tuntuneet maistuvan lainkaan. Noh, täs lähipäivinä on onneksi yöllä taas saatu nukuttua öisin ja hyvin tulee kyllä usein 5-6 tunnin pätkiäkin nukuttua.

Mulla alko menkat jo 6 vkon päästä synnytyksestä, joten onko täysimetyksestä sitten enää ehkäisyksikään? Pikkukakkosta kyllä toivoisin kovasti, kun tätä lahjaa toivottiin/yritettiin se 4 vuotta ja hoidoilla tosiaan vasta sitten onnistui. Itse aattelisin, että ainakin 1,5 vuotta olis hyvä olla lasten ikäero. Mut toisaalta tuntuis tyhmältä aloittaa mitään ehkäisyäkään nyt, kun tosiaan tätä ensimmäistäkään ei luomuna sitten millään saatu aikaiseksi. Kaikki kyl tuntuu jankuttavan, että se toinen lapsi tulee yleensä helposti, jos ensimmäisen kanssa on ollut ongelmia, mut en mä ainakaan vielä uskalla sen varaan luottaa. Pikemminkin olen jo murehtinut, että saako yleiseltä puolelta enää hedelmöityshoitoja (siis ihan keinohedelmöityshoitoja), kun on kerran tärpännyt vai joutuuko menemään omilla rahoilla yksityiselle klinikalle hoitoon?

Iikka ja "töyhtöhyyppä" 2 kk
 
Jellybean
Tumpelo äiti: musta kuulostaa, että jokainen pudottaa lapsensa jossain vaiheessa. Ainakin minä, sisarukseni, serkkuni ja tuttavieni lapset ovat kaikki ainakin kertaalleen pudonneet jostain muutaman kuukauden ikäisenä.. Voihan varmuuden vuoksi soittaa esim. lääkärille, mutta itsestä tuntuu että kun vauva hymyileekin, eikä arista kovasti mitään niin selvisitte säikähdyksellä.

Täällä on pikkukakkonen jo vähän enemmän kuin pelkkä suunnitelma. Jouduin ne cerazettet lopettamaan, kun vuotoa oli puolitoista kuukautta yhtä soittoa. Neuvolassa en sitten jostain syystä ilennyt ottaa asiaa puheeksi, kun äiti oli siellä harjoittelussa. Ja kondomit unohtuivat jonnekin laatikon pohjalle.. Käytössä on enää siis pelkästään se kuuluisa huolellinen huuhtelu. En kuitenkaan oleta mitään tapahtuvan lähiaikoina kun tämä ensimmäinenkin saatiin alulle vasta kahden vuoden yrityksen jälkeen. Mutta toissa päivänä juteltiin miehen kanssa asiasta ja tehtiin selväksi se, että seuraavaa lapsi saisi tulla jo. Oviksia ei vielä kyllä aleta kyttäämään, vaan annetaan asian edetä omalla painollaan.
 
Kiitos Jellybean
Kiitos, helpotti vähän että muitakin sählääjiä löytyy. Kauhea morkkis silti, mutta kaikki tuntuu olevan ok onneksi. Mutta nyt ei kyllä jätetä mihinkään valvomatta. Onnesi tuo juttu kävi tuossa sohvalla eikä esim. hoitopöydällä, jossa alla olisi wc:n kaakeli! Huh pelkkä ajatus kauhistuttaa. No siellä ei katsetta kyllä käännetäkään pois hetkeksikään.
 
Ilona -79
Älä suotta niin kauheasti murehdi, tumpelo äiti. Mun neuvolantäti kertoi itse kaataneensa kerran esikoisensa vaunut ja totesi, että lähes kaikki vauvat putoavat kertaalleen jostakin... Mutta hyvä tosiaan, että teillä pudotus oli matala ja alusta pehmeä!
 
Niiskulainen
Tumpelo äiti, onneksi aika pieni pudotus ja pehmeää alla. Meillä ei esikoinen ja tämä vauva ole puonneet mistään ihan pienenä, mutta tuo esikoinen on kyllä kaatuillut aika ahkeraan kun alkoi tosi aikoinaan jo harjoottelemaan tuota tukeen nousua ja sitten kiipesi vähän reilu yks vuotiaana omalle leikkipöydälle ja tipahti suoraan niskoileen silloin, silloin oli kyllä kova hätä että mitä sattui, mut seurailtiin tarkkaan sen 24 tunnin ajan yölläkin heräiltiin 2 tunnin välein ja tarkistettiin että kaikki on hyvin. Tumpelo äiti: Vaikka luultavasti kaikki on hyvin ja mitään ei ole sattunut kannattaa aina kuitenkin jos pää on osunut esim. lattiaan tarkkailla vauvaa.

likka-79 : aikoinaan sulla menkat alkaneet, mulla alkoi esikoisen aikaan vasta 8 kuukautta synnytyksestä, mut täysimetin 6 kuukauden ikään ja paljon vielä sen jälkeenkin. Niin ja sittenhän kun menkat alkaa niin raskaus on mahdollinen viimeistään. =)


No nyt meen suihkuun ja syöttää vauvan ja laittaa unille.
Hyvää yötä!
Niiskulainen ja tyttelit




 
Sini1977
Täytyy yrittää vähän kirjoitella meidänkin kuulumisia.

Mulla on myös jälkitarkastus takana ja päädyin hormonikierukkaan. Pitää sitten vuoden vaihteen jälkeen varata aika sen laittoon, kun voi olla jonoa. Lääkäri oli sitä mieltä, että kierukkaa kannattaa kokeilla ja rinnat ei siitä välttämättä ota itseensä, koska hormonimäärä niin pieni. Nyt vasta oikeestaan sain ekaa kertaa kunnon tietoa näistä tissimuhkuroistani. Mulla ei ole vielä menkat alkaneet, vaikka esikoisen synnyttyä ne alkoi jo 6 viikon päästä synnytyksestä. Tosin silloin olikin osittain imetys. Mulla ois ehkä vielä kolmas lapsi haaveissa, mutta mies tuntuu olevan eri mieltä joten taitaa olla meidän lapsiluku kasassa. Jos ei sitten mieli joskus muutu.

No niin se vauva heti heräsi, vaistosi varmaan että äiti istui koneen ääreen :)

Meillä on elämä nyt selkeesti helpottunut itkujen suhteen ja vois sanoa, että menee ihan mukavasti. Vielä kun sais vauvan yöunille viimeistään klo 22 niin ois ihan luksusta. Esikoinen valvoo vieläkin siihen asti lähes joka ilta.

Tumpelolle äidille: Kuten muut jo kirjoitti lähes joka vauva tippuu jossain vaiheessa, mutta tietysti yritetään me kaikki sitä parhaamme mukaan välttää. Näissä vauvoissakin on näköjään eroja. Sinähän kirjoitit, että oli tyynyjä edessä, meillä tuntuu myös tää kakkonen olevan semmonen temuaja, että sitä ei uskalla mihinkään jättää, kun siirtyy aina jotenkin, vaikka ois esteitä. Esikoisen kanssa nukahdin monta kertaa imettäessä niin, että vauva jäi sängyn reunalle mutta mitään ei tapahtunut, nyt tätä toista en uskalla ollenkaan jättää siihen reunalle, jos vähänkin tuntuu, että silmä alkaa painua kiinni.

Mulla iski noidannuoli selkään joulun pyhinä ja en muista koskaan olleeni niin vaivainen. Itku meinasi tulla, kun ei pystynyt vauvaa aluksi nostamaan ja kävelin selkä koukussa kuin mummo ja mies nosti vauvan tissille, kun könysin kyljelleni sänkyyn ja istua ei voinut. Nyt onneksi jo parempi, mutta yön jälkeen nostelu on vieläkin tosi kivuliasta.

Mikähän hätä noilla sukulaisilla on noiden kiinteiden alotusten suhteen... Kaikki "vanhat" ihmiset kyselee, että koska vauvalle aletaan antaa perunaa ym. Ja jos musta on kiinni niin ei vielä pitkään aikaan, sen esikoisen ihottumat ja allergiaoireet opetti. Tietysti jos itsellä koittaa töihin paluu jo kesällä niin oishan se hyvä saada vauva ajoissa oppimaan eri ruoka-aineita, mutta pieniä palleroitahan nää meidän vauvat vielä on. Taitaa vanhukset muistella niitä aikoja, kun 3 vkon ikäisille juotettiin jo appelsiinimehua... Tissimaitoa mulla tulee edelleen ihan liikaa ja mies ehdotti, että alkaisin luovuttaa sitä sairaalaan, mutta ei mulla aika riitä siihen ruljanssiin. Ihailen niitä jotka ehtii tosi paljon, mutta tuntuu kaikki aika menevän siihen, että saan perusarkiaskareet tehtyä ja siivottua. Jos pitäisi vielä steriloida pumppua yms. niin siinä ois taas yks homma lisää. En käsitä miten vaan en tunnu ehtivän mitään tai no vauva ei tietysti nuku päivällä kuin yleensä vartin ja puolen tunnin torkkuja niin siihenhän sitä menee aikaa, kun sen ja esikoisen kanssa puuhaa.

Mulla on myös jotenkin huono omatunto siitä, että en ehdi seurustella vauvan kanssa niin paljoa kuin mielestäni pitäisi. Myönnetään, että nyt istun koneella ja vauva on puuhamatolla itekseen, mutta yleensäkin tuntuu, että vauva joutuu vaan jököttämään lattialla tai sitterissä, kun laitan ruokaa, siivoan tms ja luulis sillä olevan tosi tylsää. Hassua että mua nyt tämmönen asia vaivaakin toisen lapsen kohdalla. Onneksi vauva aika paljon seurailee lattialla esikoisen leikkejä.
 
Jellybean
Mullakin on huono omatunto jos jätän vauvan leikkimatolle tai sitteriin. Ja siitä kun se rupeaa kiljumaan kuin syötävä kun lähden vessassa käymään. Ihan tyhmiä juttuja, mut ei voi itselleen mitään. Joka paikassa kun kohkataan siitä varhaisen vuorovaikutuksen tärkeydestä, niin kai se siitä tulee se huono omatunto ainakin itelläni.

Meillä myös sukulaiset oli ylen kiinnostuneita kiinteitten aloituksesta. Mut sitten ne rauhoittui kun alettiin pottua syömään pari viikkoa sitten. Itteäni ärsyttää, kun suvun vanhat mummot ihmettelee kun Irene on jo neljä kuukautta eikä vielä käänny! "kun kyllä se-ja-se jo tuossa iässä pyöri nurkasta nurkkaan!" Vaikka kuinka yritän selittää, että kehitysikää nyytillä on vasta kaksi kuukautta, niin ei mene jakeluun. Irene on niitten mielestä neljä kuukautta ja neljän kuukauden ikäisen vauvan pitää osata jo kääntyä ja sillä sipuli. AAARGH!!
 
maxiina
täällähän jo monet toivovat lisää vauvoja =) mä luulen että meillä on kiintiö täynnä, vaikka mä kyllä voisin vielä miettiä neljättä mutta mies sanoo jo että nyt riittää.. ja kyllä mäkin sitä neljättä vielä miettisin tosi tosi tarkkaan, ihania ovat mutta toisaalta alkaa vaipparumba riittää. kohta viimeiset viisi ja puoli vuotta kun on koko ajan ollut joku vaipoissa ;) ja kierukka olisi tarkoitus mennä laittaa helmikuussa, tiedä sitten miten sopii, ennen en ole käyttänyt. no sen näkee sitten.

meillä ollaan oltu ensin mahataudissa, pari viikkoa ennen joulua jo eikä onneksi sairastunut kun vanhin lapsista ja mä, yyyyööööx =( ja nyt on sitten kauheata flussaa liikkeellä. pienin on nyt sit tuhissut jouluaattoyöstä asti, silloin alettiin valvomaan. välillä vähän parempi, sit taas vähän huonompi. eilen pojan ääni meinasi lähteä vallan mutta kun hän syö hyvin ja henkikin kulkee hyvin niin ei tarvetta kuulemma lääkäriin. veikkaan et olisi kurkunpäätulehdus, ainakin oireet sopisi niihin, kuumetta ei kylläkään ole. koko ajan saa pelätä et koska menee henki tukkoon, vähän väliä täytyy käydä kurkkimassa et onko kaikki ok... mut eiköhän tämäkin tästä.

mut mä toivottelen kaikille oikein hauskaa ja onnellista uutta vuotta 2008!!
kuullostellaan taas ensi vuoden puolella =)
 
Niiskulainen
Mukavaa Uuttavuotta 2008 kaikille!

Muutkin on näköjään joutunut kuuntemaan samoja höpinöitä, mullekin jopa sisko sanoi kun tyttö täytti sunnuntaina 3 kuukautta että, nythän sitä vois aloittaa ne kiinteät. Imetin esikoistakin lähesa 6 kuukautta ja hyvin kehittyi ja kasvoi pelkällä rintamaidolla ja jos vain kuopuskin kasvaa hyvin niin pelkällä rintaruokinalla mennään sinne kuuteen kuukauteen asti.

Nyt alkaa kuulostaa siltä että minua tarvitaan. ...
 
Jelli
Hyvää uutta vuotta vaan kaikille!

Meillä poika oli yökylässä mummolassa viime yön ja äiti otti enemmälti alkoholia ensimmäistä hertaa 10 kuukauten...Ja sen kyllä huomasi, lärvithän niistä sitten vahingossa oikeestaan tuli. KOtosalla vaan oltiin ja syötiin hyvin ystäväpariskuntien kanssa.
Poika oli käyttäytynyt naurettavan hyvin, nukkunut pisimmät yhtäjaksoiset yöunet yhdestä seitsemään. Olisiko se korvikemaito kuitenkin topakampaa kuin oma rintamaitoni, sai nimittäin pumpattua rintamaitoa, jota jatkettiin korvikkeella. Täytyy ihan lääkärineuvolassa torstaina ottaa puheeksi asia, josko iltaisin alkaisi sellaista sekoitusta antaa, niin pitenisi yöunet itse kullakin. Päivälläkin nukkui yli neljan tunnin päikkärit, kun yleensä on tissiä vaill aparin tunnin välein.

Meillä se kakkaaminen on vakiintunut kerran viikkoon. Mutta eipä poika ole kiukkuinen, niin ilmeisesti käyttää vaan niin hyvin kasvamiseen maidon.

No, nyt on mentävä!
 
MissPiggy
Mulla on nyt vähän sellainen fiilis, että mies jotenkin "pilaa" tätä imetystä (nyt viimeaikoina)...;-( Elikä kun vauvalla tullut rintaraivareita, alkaa syyttelee mun asentoa tai jotain heruttamista tms. viisastelua. Nyt hatutti jo niin että itku tuli.. koen kuitenkin että homma on toiminut 90-prosenttisesti hyvin..muuten hoidetaan yhdessä ja kaikki on ok. Korviketta öisin ja välillä muulloinkin lisänä, mutta noi raivarit on vasta nyt tulleet ... ei siis tutista tms.
 
Ilona -79
Hyvää uutta vuotta kaikille täältäkin!

Ihan ensin kyselen, että oletteko tuota rotavirusrokotetta ottaneet? Itse soittelin juuri lääkärille ja pyysin reseptiä. Olen kuitenkin edelleen hieman kahden vaiheilla…

Myös meillä anoppini hössöttänyt kiinteiden antamisesta ja lisäruuasta tytön syntymästä lähtien. Ihan niin kuin pelkällä rintamaidolla ei saisi pärjätä. No, kyllähän meillä tuota Tuttelia ollaankin iltaisin otettu, tosin nyt viime päivät ollaan taas pärjätty ilman. Minttu on nimittäin nyt nukkunut niin pitkiä yöunia, että olen aamuisin herännyt ennen tyttöä ja pumpannut maitoa varastoon iltaa varten.

Ja sitä piti vielä kysyä, että mitä teidän pikkuisenne jo osaavat? Kääntyilläänkö teillä jo? Entä tartutaanko esineisiin? Meillä Minttu tarraa kyllä tarraa esim. hoitopöydällä oleviin vaatteisiin tms., mutta leluihin ei vielä osaa tarttua. Eilen Minttu taisi uuden vuoden kunniaksi nauraa ensimmäisen kerran ääneen :D

MissPiggylle voimia miehen kestämiseen ;) Meillä joskus vähän samatapaisia ongelmia, mies kun on välillä tietävinään kaiken mm. imetyksestä paremmin kuin minä...
 
MissPiggy
Ilona, mä just mietin tänään että liekö monet nykyajan masennuksetkin sitä, kun syyllistetään äitejä ja ollaan niin viisaita, kun ennen vanhaan ei ehditty tutkia äidin toimia, kaikki painoi töitä jne.
Meillä tuo osaaminen on aika samanlaista kuin teillä tarttumisen suhteen. Kääntyilyä on pari kertaa myös tullut.
Rokote otettiin ja vähän vatsavaivaa siitä taisi tulla. Mutta meni päivässä, kahdessa ohi vikinät. Mä kanssa mietin tuota tarkkaan, mutta kai niin raju tauti, että rokote hyvä.
 
Sini1977
MissPiggylle: Meilläkin on rintaraivareita. Tsemppiä sulle ja koita saada mies kuriin ;) Mulla tuli joskus tosi pahamieli siitä, kun meillä oli näitä iltaitkuja tuntitolkulla ja mies aina heti alkoi ekaksi kyselemään, että ootko varma että vaippa ei ole märkä yms. vaikka vaippa ois ollut just vaihdettu.

Rintaraivarit on meillä jokapäiväisiä. Olipas taas uutena vuotena kivaa, kun tiesi että vauvalla on nälkä ja toinen silti raivos tissille, kun maitoa tuli suihkuna ja anoppi, appi ja sukulaiset siinä samassa huoneessa töllisteli eli sekin varmaan teki tilanteesta rauhattaman. Me päädyttiin uutena vuotena mökille, vaikka piti pysyä kaupungissa. Ihan hyvin meni reissu, kun yöksi tultiin sitten kotiin.

Meillä vauva naureskelee ja hihkuu sekä yrittää tarttua puuhamaton roikkuviin leluihin ja huitoo niitä. Jotenkin epämääräisesti välillä tarttuu myös pehmohelistimiin, mutta ei se niihin tarttuminen vielä ole mun mielesyä tietoista. Muuta ei taida osata. Ootan sitä vaihetta, että alkaisi käsiään ihmetellä ja tutkia.

Rokoterepsetin minäkin varasin ja se annetaan sitten 3 kk ikäisenä.

Viime yö meni taas aika huonosti ja tuolle se nyt nukkuu :) Aina jos onnistun saamaan pikkusen vähän aiemmin nukkumaan eli nyt kahdeltatoista niin sitten se heräileekin aina tiuhemmin ja aamu on jatkuvaa tissittelyä. Jossain välissä oli jo semmosia öitä, että nukkui yhdestä kuuten ja söi ja nukkui vielä yhdeksaan tai kymmeneen. No se taisi olla ohimenevää...

Hyvää uutta vuotta kaikille!
 
Pia78
Moi!

Ja hyvää alkanutta vuotta kaikille! Meillä uusi vuosi sujui rauhallisesti nukkuen... Univelkaa on koko ajan niin paljon, että pakko yrittää iltaisin mennä ajoissa nukkumaan.

Mulla kanssa ollut huono omatunto siitä ettei aika riitä tarpeeksi vauvoille. Kun niitä on vielä kaksi! Ja sitten se vajaa 2v. esikoinenkin vaatii todella paljon huomiota ja hoivaa. Mutta kaikkeni yritän tehdä. Onneksi meillä ollut todella paljon isovanhemmat auttamassa että olen saanut ihan kahdenkeskistä aikaa sekä esikoiselle että vauvoille.

Rotavirusrokotteesta. Me puntaroitiin asiaa jonkun aikaa miehen kanssa eikä sitä otettu. Tää oli meidän perheen ratkaisu ja saa nähdä miten käy. Terkkari kyllä neuvolassa suositteli sitä meille ehdottomasti kun esikoinen käy tarhassa ja kotona kaksi vauvaa, jotka olisi hyvä säästää rotavirukselta. Mutta me nyt nähtiin asia tällä tavalla. Jokainen tekee tietenkin niin kuin parhaaksi itse näkee lapselleen/lapsilleen.

Meillä vauvat kasvaa hirveellä vauhdilla. Ei siis mitoista todellakaan tietäisi,että nämä mitään kaksosvauvoja ovat. Kaksoset mukamas normaalia pienempiä lapsia... ;)
Meillä ei kyllä käännytä vielä. Tarttuvat kyllä melkein mihin vaan kiinni. Hymyilevät hirveesti ja nauravat ääneen. Poika oikein hekottaa ääneen. Tyttö taas kovempi jokeltelemaan. Ovat kyllä luonteiltaan niin erilaisia. Se on ihana seurata kun eivät ole kuin kaksi marjaa. Kaikeksi onneksi vauvat ovat todella tyytyväisia. Eivät juuri muuta tee kuin nukkuvat, syövät ja seurustelevat. Ihania! Iltaisin aina ihaillaan miehen kanssa vauvoja kun nukkuvat sängyssään pienet nenät vastakkain :) On tää vaan niin suurta onnea kaikkien näiden kolmen lapsen kanssa! Ja kun joskus pelättiin, että ei saada lapsia ollenkaan. Kai näistä on siksi niin äärettömän onnellinen. Vaikka on tää tosi raskasta aikaa, vielä kun mies on jatkuvasti raksalla. Mutta en valita!

Viikon päästä lähdetään mummolaan 400km:n päähän koko perhe. Saa nähdä miten matka menee noin monen pienen lapsen kanssa. Luulenpa että helposti kyllä. Vauvat nukkuu melkeinpä aina kaikki automatkat. Tosin pitää meidän välillä pysähtyä syömän, vaihtamaan vaippaa ym. Mutta mukava päästä hetkeksi hengähtämään. Esikoisellakin taas paljon ihmeteltävää maalla.

Nyt itse syömään, kun hyvä hetki! Kaikille hyviä jatkoja!
 
Ann77
Mä en ymmärrä, kun toi meidän poika herää päivällä kaikilta uniltaa aina kauheen itkuisena. Aamulla ainoostaan on tyytyväinen ilme kasvoillaan ja hymyilee.
Muutenkin on nykyään kauheen itkuinen koko ajan, enkä enää tiedä mikä itku on nälkää, väsyä tai jotain muuta, ahdistaa!
Päivä unet on tosi repaleisia, kun ei nuku pihalla vaunuissa kun korkeintaan puoli tuntia ja sekin sellaista "koiranunta"
 
Sini1977
Ann77: teidän vauva kuulostaa ihan meidän esikoiselta. Esikoisesta ei missään vaiheessa löytynyt mitään vakavaa fyysistä vikaa paitsi runsas pulauttelu, atopia ja sitten kiinteiden alotuksen myötä peruna- ja porkkana-allergia, jotka menivät ohi. Ne eivät mielestäni olleet itkun syitä, kun ihokin saatiin sitten kuntoon, mutta itkut eivät loppuneet. Olen laittanut ylös, että joskus 2 kk ikäisenä oli helpompi vaihe ja sitten oli tosi itkuista 3 kk ikäisestä alkaen. Jossain vaiheessa sitten helpotti, kun lähti liikkeelle.

Lähinnä sitten pidin poikaa vaativana vauvana. Jo esikoisen kanssa sairaalasta kotiin lähtiessämme yksi kätilö suoraan totesi, että taitaa vaan olla vaatelias temperamentti. Tämä ei tietenkään sua lohduta ja kannattaa jutella neuvolassa itkuista, mutta vauva vaan saattaa olla luonteeltaan sellainen. Lisäksi voi olla jo myös hampaitakin tulossa ja alkaa ehkä kaivata myös enemmän seurustelua. Meillä oli esikoisen kanssa aina helpompaa, kun oltiin jossain kylässä tms. kun oli ihmeteltävää. Tsemppiä kovasti sulle!!!

Meillä esikoinen on yhä edelleen tosi lyhyt pinnainen ja itkee paljon, mutta on vaan nyt luonteeltaan sellanen. Jos joku lelu ei "tottele" poikaa, legotorni kaatuu yms. niin seuraa armoton huuto ja sitä huutoa riittää edelleen ;)

Kovasti voimi kaikille mammoille!! Ei tää meidän kakkonenkaan nuku pidemmät päikkärit kuin 1-2 kertaa viikossa ja silloin on kyllä paljon paremmalla tuulella kuin lyhyiden torkkujen jälkeen. Nyt on taas ollut pari itkuisempaa iltaa ja kaluaa kovasti noita nyrkkejään ja kuolaa eli kai ikenet kutisee.

Moneltako teidän vauvat käy yöunillle? Kiinnostaa, että onko meillä epänormaalia kun on nykyäänkin sen kaksitoista tai puoli yksi yöllä ennenkuin nukahtaa pidemmille unille.

Toivottavasti ei taas ole kamalasti kirjoitusvirheitä, mutta pitää taas mennä...

 

Yhteistyössä