Lokavauvat 2007

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Tehotyttö.
Heippa!

Mites muut pienikokoiset ovat kasvaneet?
Meillä syntymäpaino oli tuo 3265g. 3-viikkoisena painoi 3700g. Nyt hiukan ihmetyttää, kun tuntuu, että neiti kovin pieni. Nyt siis ikää kohta 5vkoa ja kotipuntarilla sain painoksi nippanappa 4kg. Neuvola vasta reilu parin viikon kuluttua seuraavan kerran. Meillä edelleen newborn-vaipat käytössä. Kokeiltiin sitä miniäkin, mutta falskaa pahasti.
Pituutta mun mielestä tullu kuitenkin useita senttejä.
Kait tuo kuitenkin ihan riittävästi kasvaa. Meillä vaan muut lapset kasvaneet paljon nopsempaan, niin tuntuu oudolta.

Meilläkin on toi hug-a-bub, mutta vielä vähän laiskasti päässyt käyttöön... Olen niin hyvin oppinut taas yksikätisenä touhuilemaan :)

Tehis ja "Lahja"
 
Ilona -79
Jep, toimii tuo liina sittenkin täälläkin. Minttu nukahti kuin nukahtinkin liinaan! Kyllä muuten helpottaa aivan hirvittävästi, kun saa kaksi kättä käytöön ja vauva nukkuu! Meillä kun ei tosiaan päivisin juuri olla nukuttu viime aikoina...

 
Ainu =+x
Meillä ikää n2,5vko korviketta menee 200ml kerrallaan ja painoa oli syntyessä 4240 ja viime pe oli 4690g. Maitoa kun iteltä ei tule ja aika tajuttomalta tuo määrä tuntuu mitä kerralla menee! Voi kun voisi antaa jo jotain muutakin niin varmaan tuo nälkä pysyisi paremmin poissa. Taitaa tulla iso poika. Meillä ristiäiset jo 8.12, pidinköhän turhan hoppua niiden kanssa??

Ainu ja jannu
 
Jelli
Heippa vaan!

Kylläpäs Annulla onkin iso poika ja hyvä ruokahalu! VArmaan helpottavaakin, kun menet korvikkeella, kosk amuutenhan poika olisi tississä koko ajan!

Minulla ainakin toistaiseksi rintamaito on riittänyt. Tosin alkaa oll asyöntiväli lähes poikkeuksetta kaksi tuntia, joten jos vielä tihenee tai pysyy tuossa, niin varmaan otan iltaisin ainakin käyttöön korvikkeen, ettei tarvitse joka toinen tunti herätä. Meillä kyllä menee iltaisin niin tosi myöhään, että kaksi syöttöä ehtii yöllä vain olla. Neuvolassa viime viikolla painoa oli 4900 g, pituutta ei mitattu, kun kotona kävi se täti. Napa erittelee edelleen ja siihen tehdään sitä laapistushoitoa vielä.

Oltiin miehen kanssa ilman vauvaa syömässä lauantaina, oli kyllä mahtava ilta! VAuva oli mummolla ja ilta oli mennyt loistavasti. Olin pumpannut maitoa pakkaseen ja sillä syöttivät.

Sain eilen uudet rattaat, ssi käytettynä ostin Cracon rattaat, joihin saa sen turvakaukalon kiinni ja menevät myöhemmin taaperorattaina. On kyllä loistavat pelit!!

Meillä ristiäiset lauantaina eikä nimeä ole vieläkään päätetty. Huoh. Tulee tukala loppuviikko, kun päätös on pakko tehdä...

Jelli ja pupu
 
Sini1977
Yritän minänkin pikaisesti kirjoitella. Aika ei tosiaan enää tahdo riittää netissä olemiseen. Ja nyt, kun on ollut ihan kivoja ilmoja, niin ollaan ulkoiltu aina myös iltaisin eli ohjelmaa piisaa.

Meillä vauvan itkuisuus on edelleen vaihtelevaa. Jotkut illat on yhtä kitinää ja sitten kun oikein väsyy niin suoraa huutoa. Nukahtaminen venyy aina sinne puolikahteentoista tai yhteen. Meidän poitsu ei ole nyt pitkään aikaan nukahtanut yöunille ennen puolta kahtatoista ja toivoisi kyllä jossain vaiheessa rytmin sitten muuttuvan.

Joinain iltoina vauva sitten taas ottaa illalla lyhyitä unia enemmän ja sitten meneekin illat ilman huutoa ja hän nukahtaa yöunille kuitenkin samaan aikaan kuin muulloinkin. Näinä iltoina on tyypillistä, että vauva herää kyllä jossain vaiheessa ennen puoltayötä ja ähisee sängyssään ja hutkii käsillään hullun lailla vaikka tunnin yhtäpäätä, mutta ei itke. Ei osaa kuitenkaan itekseen nukahtaa eikä ole nälkäinen vaan pitää sitten aina lopulta syliin nukuttaa.

Meidän poitsu on myös erittäin äänekäs öisin syöttöjen jälkeen ja harkitaan jo sitä, että annettaisiin nukkua yksin omassa huoneessaan. Poika yleensä rykii ja röhii syötön jälkeen ja pöristelee ja taas hutkii käsillään, vaikka kuinka kauan ja minä en siinä möykässä kyllä pysty nukkumaan.

Poika painoi vaipan ja bodyn kanssa tänään 5140 g, kun punnitsin. Päivisin syö kahden tunnin välein, mutta vain toisen rinnan kerrallaan. Ilmaa tuntuu kertyvän mahaan tosi paljon, koska röyhtäisee yleensä kolmekin kertaa syötön päälle. Joku tiheän imun kausi taisi tässä myös olla, koska rinnat oli taas viikonloppuna aika turvoksissa maidosta, mutta ovat onneksi taas pehmentyneet.

Nimeä mekin pojalle mietitään, vaikka ristiäisiin on onneksi vielä reilu pari viikkoa. Täytyisi alkaa miettiä tarjottavia ja tehdä jotain pakastimeen jo ennakkoon. Mies suunnitteli viimein, että jäisi itsenäisyyspäivän jälkeen isyyslomalle, kun ei ole ehtinyt pitää vasta kuin kolme päivää lomaa. Helpotushan se ois niin sais paremmin leivottua ristiäisiin, mutta toisaalta mies välillä "sotkee" meidän tutun oman rytmin, mutta onhan siitä paljon apua vauvan ja esikoisen viihdyttämisessä ja kotihommissa.

Nyt pitää mennä seurustelemaan pikkupoitsun kanssa.

 
Ilona -79
Tehis: meillä tuo kasvu on ollut aikas hidasta ja sen takia ollaankin ravattu punnituksessa joka viikko. Onneksi paino on kuitenkin tasaisesti lähtenyt nousemaan, vaikka käyrien alapuolella mennäänkin. Maanantaina tytöllä oli painoa 3800 g ja pituutta 54,5 senttiä eli kovin pieni ja siro neiti meillä täällä on. Korviketta en ole Mintulle antanut eikä siihen olla neuvolassakaan kehotettu, ei tosin neuvolantäti mitenkään pahana sitäkään ajatusta pitänyt, että välillä tarjoaisin hiukan lisuketta pullosta, jos alkaa siltä tuntua.
 
Tehotyttö.
Teillä taitaa tosiaan Ilona olla sitten vielä pikkuruisempi. Soittelin just neuvolaan ja ihan ok näin, jos kuitenkin nelisen kiloa nyt painaa. 100-150g pitäisi viikossa tulla painoa. Tämä vaan on kovin outoa meillä :) Pojat varsinkin kasvaneet aivan järjetöntä vauhtia alusta asti ja nuorempi pojista oli jo syntyissään saman kokoinen kuin tämä neiti nyt.
Minä en korviketta haluaisi ruveta antamaan. Toivottavasti ei sellaiseen tule tarvetta. Mieluummin syötän vaikka tunnin välein :) Olen tässä asiassa vähän nipo, myönnän. Muillekaan lapsista en ole pisaraakaan lehmänmaitotuotetta antanut ennen puolta vuotta. Tähän on ihan syykin, mutta niin pitkä tarina, etten nyt ehdi kirjottaa...

Tehis
 
Ilona -79
Juu, olen tosiaan aika pikkuinen itsekin ;-) ja aikoinaan samalla tavalla käyrien alapuolella omaan tahtiini kasvanut, joten taitaa olla meillä sukuvika. Tuossa ihan alussa ehti tuo Mintun paino pudota jonkin verran, kun multa ei ilmeisesti tunnut riittävästi maitoa, mutta nyt on parina viime viikkona tullut sellainen 160 g lisää. Ja mullekin sanottiin, että tuo 150 g/vko on ”riittävä” nousu...
 
Jellybean
Irene kasvoi alkuun melkein 500 grammaa viikossa, sitten hidastui 100 grammaan viikossa. Vellien aloitus korjasi tilannetta, kun se upposi pikkuiseen. Nyt tuli sitten mahanpuruja velleistä ja jouduttiin ne lopettamaan ainakin toistaiseksi. Saattaa olla, että otetaan puurot käyttöön pian. Tänään aloitettiin maistelemaan hedelmäsosetta. Mangososetta kaksi pientä lusikallista laitoin suuhun. Kokeilu ei kyllä ollut hirveän onnistunut kun koko ajan työntää evästä kielellä ulos. Mut tärkeintähän siinä olikin sen lusikan käytön harjoitteleminen. Nyt kun vellit pistettiin tauolle, niin illalla nukahtaa ilman mutinoita siihen aikaan kun sänkyyn viedään. Se on kyllä todellinen helpotus, kun vertaa siihen että sitä ennen viikon ajan kirkui puolille öin ennen kuin asettui nukkumaan.
 
Jelli
Sini: Ihan samanlainen tapaus on meidän poika! Siis ähisee sängyssään ja huitoo käsillään, mutta pitkään tekee tätä ennen kuin yltyy itkuksi. Minä kans useinnukutan syliin tai pidän kättä vauvan rinnan päällä kunnes rauhoittuu. Tutti kelpaa joinain iltoina ja myös soittorasia rauhoittaa. Luulen, että vierastaa siljaisuutta, kun on tottunut nukkuman hälinässä. Yösyöttöjen jälkeen kans äheltää sängyssään, mutta silloin yleensä silmät kiinni ja nukahtaa nopeammin. Minä kyllä nukahdan usein mielestäni ennen vauvaa.
 
Iidaleena
Entu Meillä myös semmoinen kaukalupussi. Ja tosiaan tosi kätevä, ainakin meitin elämäntapaan :) pitkällä autoreissulla ei pienen tarvinnu kuumissaan olla, kun pussin sai sopivasti auki auton lämmettyä. Tänään käytin samaa pussia vaunuissa lisälämmikkeenäkin. Ei kaduta tämä ostos.

Täällä alkaa omakin olo jo tasaantua. Repeämä tuntuu mukavasti lähteneen parantumaan. Ja vauva-arkikin alkaa jo sujua rutiinilla. Tosin nyt on viime päivinä ja öinä ollu jotain kitinää ja ilmavaivaa. Toivottavasti ohimenevää.

Makuuhuoneesta kuuluu nyt sen verran ähellystä ja nikottelua, että taitaa tämä äiti nyt joutua nousemaan netin ääreltä...

Iidaleena ja poika 3vkoa
 
Ann77
Jokohan poika viimein nukahti sänkyynsä, monta kertaa sai käydä tuttia nostamassa ja silittelemässä. Sai aiva hysteerisen itku kohtauksen kun mentiin hämärään makuuhuoneeseen ja meinasin vielä imettää sitä, ei muuta kuin syliin vaan ja rauhoittamaan ja lakkas kyllä. Sit yritin imettää uudestaan kun oli rauhoittunut ja sama huuto taas. Syliin taas rauhoittui ja siitä nostin sänkyyn.
Taas kuuluu itkua, pitää käydä kattoos...
Nyt annoin tissiä pojalle ja melkein nukahti rinnalle, nostin omaan sänkyyn. Saa nähdä nukahtiko. Just tänään neuvolassa tädille kehuin kuinka hienosti poika nukahtaa omaan sänkyynsä, ei vissiin olis saanut sanoa mitään.
Kuinka te muutes "iltatankkaatte" vauvanne? Pidättekö tyyliin tissiä vauvan suussa koko illan vai kuinka? Meillä ei ainkaan määräänsä enempää poika syö, oon yrittänyt tankata poikaa, että nukkuis vähän kauemmin tuon ekan pätkän yöllä, mutta silti se herää 2-3,5 tunnin päästä syömään ja siitä seuraavan kerran 1,5-2h päästä. Ja aamu yö onkin sit aika rikkonaista. Pitääs kai itekin mennä jo nukkumaan ZZZZZzzzzzzzzzZZ
 
Jelli
Moi pikaisesti,
Minun lapsellani on ihan hyvä rehun hyödyntämisprosentti: Pituus tänään 56.1 cm, eli viidessä viikosa 8 senttiä ja paino 5250 g eli yhdeksässä päivässä 350 grammaa!
 
maxiina
iltaa =)

meillä on aivan uskomattoman rauhallista. kaikki nukkuu jo =) meillä on menty silti aina aika ajoissa nukkumaan ja vastaavasti sitten kylläkin heräilevät ajoissa. me mennään vasta ensi viikolla neuvolaan joten ei ole mitään varmaa tietoa pojan koosta tällä hetkellä mutta se on varmaa että hurja on kasvutahti. 62cm vaatteet on aikas lailla sopivan kokoisia, hieman väljiä mutta 56cm on turhan jämptejä joten pienimmät vaatteet saa laittaa sivuun.
ja sitten ne hymyt =) hymyt on varsinkin aamuisin korviin asti ja tänäänkin kun poika oli sylissä kun mä puhuin puhelimessa niin koko ajan oli suu leveänä ja tutkiskeli tarkkaavaisena kun mä höpötin. pari kertaa on jotain vahinkoäänähdyksiäkin tullut, poika itsekin pelästyi yhden kerran kun pääsi suusta jonkin sortin ilokiljahdus =)
mahavaivat on vähentynyt ja disflatylikin on jätetty vallan pois.
illat on aika tankkaamista, ann77 taisikin siitä jotain kysellä. mä olen joutunut antamaan korvikketta jo jonkin aikaa, iltaisin siis, ja melkein se pullollinen aina kokonaan menee imetyksen lisäksi. pääasia että jäpikkä on tyytyväinen ja ruokaa saa tarpeeksi.
onkos niillä joilla jo entuudestaan lapsia on, ollut mitään mustasukkaisuutta? meillä ollaan edelleen kovasti auttamassa, ei oikeastaan mitään mustasukkaisuutta ole, onneksi.
mut nyt mä meen nauttiin iltapalaa ja istuskelee telkun ääreen katselee housea =)

maxiina ja miko 2kk 1pvä
 
Ainu =+x
Moikka kaikille.

Neuvolassa tänään taas käytiin ja poika painoi jo 4920g, mitenköhän tuota kohta jaksaa enään kantaa/pitää kun on nyt jo hartiat ja niskat ihan jumissa??
Sektio haava ei ole vieläkään parantunut vaikka synnytyksestä on jo 3 viikoa. No ensiviikolla taas lääkäriin niin jospa saisi taas vaikka antibiottia, enhän sitä ole syönyt vasta kun 3 vko... Eli "sairasloma" jatkuu edelleen. Kyllä olokin on sellainen ettei tuo masu vielä kunnossa ole kun pienestä kauppa reissusta jo rupee vihottelemaan.
Pää asia kai kuitenkin on että vauva voi hyvin ja liitos kivut on nyt takana päin. Liikkumaan tekisi kauheasti mieli mutta tuo haava vielä rajoittaa.

Tuo nukkumis rytmi kyllä muuttuu niin nopeasti ettei itse kyllä ehdi sopeutua siihen. Nyt valvoo jo päivällä paremmin ja nyt pari yötä nukkunut hyvin. Maha kai hiukan alkaa vaivaamaan ja siiheen neuvolan täti suositteli rela tippoja. Onko muilla kokemuksia maitohappo pakteerista? Mitä olette kokeillee??
Mitäs vaippoja käytätte? Meillä liberon 2 käytössä. Jotenkin vaan tuntuu jo aika pieneltä vaikka koko on 3-6kg eli pitäisi vielä mennä hyvän tovin. Jalkojen ympärys punottaa hiukan mutta johtuu kai siitä että pitää jalkoja vielä niin paikoillaan ettei vaippa liiku siltä kohdalta!?!?

Kutsu tääs käy...

Ainu ja Jannu 3vko (voi kun niin pieni vielä...)
 
Sini1977
Miedän vauva on nukkunut koko päivän olleen vaan aamulla pari tuntia ja päivällä tunnin hereillä ja minä en tiedä mitä tekisin, kun aikaa on vaan nyt niin paljon :) Toivottavasti ei mene ensi yö valvoessa.. Tissit on maitoa turvoksissa ja piti jo yhdessä vaiheessa niitä tyhjennellä. Esikoinenkin meni tänään mummulle yökylään ja meinasin jo jossain vaiheessa lähteä hakemaan sitä kotiin, kun ei ole muka tekemistä, vaikka oishan sitä vaikka mitä kotihommia.

Viime yön vauva nukkui myös paremmin, mutta onhan tässä päivät ja yöt menneetkin tosi risasesti. Ann77 kirjoitti vauvansa yöunista ja meidän poitsu on nukkunut viime ajat ihan samanlaisia pätkiä! Viime yö oli kuitenkin siinä mielessä hyvä, että vauva jätti ylimääräiset ähistelyt väliin ja nukkui ekaksi tosin vaan 45 min ja sitten 2 kertaa kolme tuntia ja se oli jo mulle ihan ruhtinaalista ja vielä sitten kerran 2 tuntia yhteen menoon. Mies vielä aamulla viihdytti esikoista niin nukuttiin sitten vauvan kanssa.

Kantoliinan sain viimein eilen. Eilen tuntui sidonta sujuvan ihan kohtalaisesti, mutta tänään tuli vaan sellanen lörppä paketti, kun pari kertaa yritin sitoa silloin, kun vauva oli hereillä.

Joo mutta täytyy mennä syömään jotain ja yrittää tehdä jotain hyödyllistä.
 
Ann77
Viime yö meni taas ihan ok, meni nukkuun n.22 ja söi 02 ja 05 sit joskus ennen seiskaa otti muutaman imaisun. Ennen kahdeksaa noustiin ylös. Eilisen päivän poika melkein nukkui vaan ja tänään onkin ollut eri meininki, päiväuniltaan herättyään klo 14.00 ei ole nukkunut ollenkaan, paitsi ehkä n.5minuuttia.
Äsken pistin yö unille.
Mistä te muuten aamuisin tiedätte, että vauva on valmis nousemaan uuteen päivään?
Meillä kun ainakin kitistään aamuisin, enkä tiedä onko vielä väsy vai kyllästyttääkö sängyssä makaaminen?
 
MissPiggy
Pitkästä aikaa, yritän lukea viestinne paremmalla ajalla, mutta noin yleisesti: poju oli jo 5,5 kg viime neuvolassa ja pituuttakin jo 60 cm! Osin imetys, osin korvike (varsinkin yöllä). Yöunia parhaiten jopa 7 h, yleensä 3-5 h putkeen ja sitten syönti.
Missä teillä vauva viihtyy kun on valveilla? Sitterissä, sohvalla tms? Meillä usein varsinkin isukin sylissä, kun jaksaa asettua pidemmäksi aikaa ja muuten sohvalla makoilee meidän kanssa.
 
Sini1977
Hiljaistapa täällä on taas ollut...

Mä tuskailen, kun vauvaa ei saa iltaisin millään nukkumaan vaan se huutaa vaan pää punaisena, jos ei koko ajan kanniskele, vaihda sen asentoa tai muuten hyssyttele ja huutaa se silti vaikka tota tekiskin. Liinakaan ei auta, kun siinä ei voi tota asentoa vaihdella. Tota hyssyttelyä on joka ilta semmonen 3,5-4 tuntia.

Nukkumaan poitsu käy nykysin vasta yhdeltä ja sen sitten suuren huudon jälkeen. Itselle on tosi vaikeeta, kun pitäis yrittää saada vauva pysymään hiljaisena jatkuvalla hyssytyksellä, kun esikoinen herää tosi helposti tohon vauvan karjuntaan ja pitäshän miehenkin jaksaa käydä töissä.

Monelta teidän muiden vauvat käy yöunille? Toivois, että meidän poitsu oppis käymään pikkuhiljaa aiemmin nukkumaan. Tuttia ei huoli millään, vaikka olen kokeillut eri mallejakin. Nyrkkiään ja peukaloaan lupsuttaa ja saa hirveän raivarin, kun nyrkki lipsahtaa pois suusta. Meidän pojalle tulee nyt myös jo hampaita eli kai sekin huudattaa, täytyy ensi viikolla neuvolassa kysellä saisko joskus antaa supon. Hampaita pilkistää jo suun puolella ja saa nähdä, koska puhkeavat kunnolle esiin. Esikosellakin tuli hampaat aikasin.
 
Ilona -79
Meilläkin yöunille meno on viime aikoiva venynyt kahteentoista-puoli yhteen. Jotenkin pitäisi kyllä saada rytmiä muutettua niin, että klo 10-11 viimeistään päästäisiin yöunille...

Eilen käytiin taas punnituksessa: 4050 g ja 55 cm. Viikossa oli nyt tullut 250 g painoa eli tahti on nyt varsin hyvä, vaikka neiti edelleen pieni ja siro onkin.

Ilona & Minttu 6 vko ja 4 vrk
 
Jelli
Moi vaan,
meidän isännästä tuli Konsta! Konsta nukkui koko ristiäispäivän, kasteen aikanakin vain muutaman kerran ynähteli.
Meillä on nyt viime päivinä kans ollut tosi vaikeaa nukkumaan ryhtyminen. Syynä on liian hiljainen talo, kun on tottunut päivisin nukkumaan jos jonkinlaisessa metelissä. Iltaisin nukahta rinnalle usein, mutta herää heti omaan sänkyyn siirrettäessä ja killottaa sitten silmät selällään pari tuntia. Viihtyy aikansa yksin sängyssäja sitten pikkuhiljaa vaatii seuraa. Ei kuitenkaan huuda, vaan tyytyy silittelyyn. Ajattelin nyt nukuttaa viereen ja siirtää ensimmäisen syötön jälkeen omaan sänkyyn, niin saadaan paremmin yö käyntiin.

Mites teillä muilla on miehen kanssa parisuhde-elämä suhtautunut vauvaan? Meillä kai ihan ok, mies on nyt vaan kiireinen raksalla ja stressaantunut. Seksielämäkin on saatu käyntiin, miehellä tuntuisi nyt intoa riittävän. MInulla olisi intoa ollut raskausaikana, mutta mies varoi selvästi vauvaa silloin (vaikka ei kyllä myöntänyt koskaan), kun sitä ei haluttanut. Itse haluan vielä vähän varoa paikkoja ja minulle tulee sitten hirveän paha mieli, jos joudun miestä toppuuttelemaan. Vaikka ei se siitä ainakaan sano loukkaantuvansa.

No, Konsta nukkuu ukin sylissä (vaikka olen joka ilta vannonut, ettei sitä enää nukuteta syliin, kun ei se sängyssä nukkuminen sitten suju...) ja minä lähden ruuan laittoon!

Jelli ja Konsta päivää vaille 6 viikkoa
 
Jellybean
Meillä nuo yöt menee silleen, että mennään 8-9 maissa nukkumaan, vauva valvoo jotain puoli tuntia tuttia hissukseen lupsutellen. Välillä tutti tipahtaa ja sitä pitää nostella, mutta sitten kun nukahtaa syvään uneen niin nukkuu kyllä ilman tuttia. Herää 2-5 maissa syömään ja sitten jatkaa sitä syömään heräilyä 3 tunnin välein. Nyt pitää ihan koputtaa puuta, kun yöt menee näin kivuttomasti. Joskus on tosin käynyt niin, että sen ensimmäisen syömään heräämisen jälkeen alkaa sellainen vähän väliä itkuun parahtaminen. Mutta sitä ei ole ollut nyt yli viikkoon. Vellien aloitus teki kiusaa, kun silloin huudettiin mahavaivojen takia puolille öin. Onneksi saatiin laittaa vellit tauolle niin nyt on yötkin taas kivoja.
 
Sini1977
Meidän poitsu nukahti eilen pitkästä aikaa kymmenen maissa, tosin heräsi vielä kaksi kertaa puolen tunnin välein syömään, mutta ei huutanut ollenkaan eilen illalla. No sitten nukkui kolme tuntia ja heräsi lopun yötä vaikka kuinka monta kertaa eli ei se yö sitten hyvin kuitenkaan mennyt.

Tänä aamuna vauva herätti ennen seitsemää ja sain sen syötöltä vielä nukkumaan, sitten esikoinen könysi viereen heti seitsemän maissa ja sain senkin vielä nukahtamaan hetken päästä ja ajattelin toiveikkaana vielä ehtiväni vähän itsekin nukkua, kunnes taas vauva heräsi ja hetken päästä kyllä taas nukahti ja sitten taas esikoinen heräsikin eli eipä tää mamma saanut taaskaan aamulla nukkua ;)

Parisuhde tuntuu olevan ihan kunnossa, mutta kahdenkeskistä aikaa ei kyllä ole juuri lainkaan, koska esikoinen valvoo yleensä puoli kymmeneen-kymmeneen ja sitten vauva itkee yleensä yöunilleen asti yli puoleen yöhön. Esikoinen myös yllätti meidät melkein puuhista toissa viikonloppuna, kun heräsi päiväunilta melkein heti eli hankalaa senkin takia. Ehkäisyä olen tässä myös pähkäillyt. Hormonaalinen ehkäisy ei enää innostaisi, koska suvussa on syöpää ja itsellänikin kyhmyjä, joita seurataan. Mutta en ole vaan vielä päässyt mihinkään ratkaisuun ehkäisystä. Viime kerralla gynekologi oli tosi tökerö ja totesi, että hormoneilla ei ole mitään vaikutusta mun pahkuroihin ja kystiin eikä viitsinyt paneutua koko asiaan. Vaikka kuitenkin hormonien vaikutuksesta kirjoitellaan muutakin. Toivotaan, että neuvolalääkäri ois nyt vähän fiksumpi.
 

Yhteistyössä