Lokavauvat 2007

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Ainu =+x
Minä täällä näköjään yksikseni kirjoittelen...

Olisi kysymys, joko olette antanut taaperoille nakkia?? Jos olette niin onko merkillä ja "mallilla" ollut teille väliä??

No taitaa tämä palsta olla ihan yksin keskustelua minulla!!!!
 
Jellybean*
En ollut huomannutkaan että oli tullut tekstiä tänne. Meillä on Herqulesin tuplat, sekä Gracon tuplamatkarattaat. Taas karjuu yksi sylissä, joten jäi lyhyeksi tämä visiitti. Huomenna paremmalla aikaa sitten! Hyvää odotusta Ainulle!
 
Jellybean*
Nuo Herqulesit on muuten mun mielestä huonot. Ei ole teleskooppiaisaa, joten potkin vaunuja kävellessä. Ostoskori on kyllä tilava, mutta sinne on hankala päästä ja ostokset joutuu laittamaan sinne yksi kerrallaan. Kuomu on melko rimpula, kun onnistuin jo rikkomaan sen. Muuten kyllä kevyet työntää ja kätevät. Sitten on nuo Gracon quattro tour duo-matkarattaat, joihin olen ollut täysin tyytyväinen. Pikku-nakki nukkuu takaistuimessa ja Irkku mölisee edessä paraatipaikalla. Kevyet nostella autoon ja pois, sekä koostaan huolimatta näppärät kaupungilla ja kaupoissa.
 
Ainu =+x
Minä päädyn nyt carenan rattaisiin. Ihan vaan edullisuuden takia ja että on kummallakin oma "osasto"!! Ja ennen kaikkea ne on kevyet, nyt en uskaltanut etes alkaa punneramaan brion tuplia jotka olis ollu tuonen vaihtoehto, kylläkin hintaeroa se 250€...
 
Ainu =+x
Mites muuten olet jaksanut Jellybean? Viimeksi tuli mielikuva että olisit ollut väsy!?
Mua mietityttää aikalailla se että miten saan arjen pyörimään sitten kahden pienen kanssa... melkeimpä yksin...
 
Jellybean*
Hyvin tämä menee. Kun rutiiniin pääsee kiinni, niin helppoa kuin heinän teko! Muutamien öiden jälkeen olin alussa väsynyt, mutta en onneksi muuten. Ainoa "miinus" on kiire. Ei millään ehdi tehdä kaikkea. Siihenkin keksin oman tärkeysjärjestyksen: lapset hoidetaan ensin, sitten huolehditaan omasta jaksamisesta ja mielenterveydestä, ja viimeisenä tulee kodinhoito. Jaksamisen kanssa ei ole onneksi ollutkaan ongelmia, vaikka mies tekee 16 tuntista työpäivää ja nukkuu joskus illatkin, eikä apua ole kovin saatavilla. Viime viikolla sisko kävi apuna, mutta muuten olen nämä hoitanut yksin. Alkuviikkoina olin kyllä hukassa, mutta sitten opin pyörittämään tätä omaa pientä sirkusta ja nyt menee mainiosti. Villakoiria kyllä juoksee nurkissa ja kaikki tuntuu olevan sekaisin, mutta siivoan sitten kun ehdin.

Just tuo on mun mielestä hyvä, että molemmilla on omat puolet rattaissa. Meillä kun on vaan yksi leveä tila ja Eetille kuitenkin pitää olla kuomu alhaalla suojana, niin Irkku ei sitten näe mitään ja hermostuu. Se roikkuu koko ajan rattaiden reunan yli kuikkimassa maisemia.
 
Ainu =+x
Lohduttavaa kuulla että asiat saa järjestettä niin että arki rullaa. Kyllähän se tärkeysjärjestys varmaan on hyvä tehä heti alkuun niin ei tule turhaa ressiä... Ja tottahan se on että kyllä ne asiat siitä lutviintuu mutta nyt kun on aikaa miettiä asioita niin sitten niitä rassaakin...

Toivottavasti nuo rattaat on sitä mitä odottaakin kun ne olis meikäläiselle aika henkireikä täällä maalla että pääsisi vaikka välillä kävelemään kun tahtois niin kuntoilla. Nyt niin kovat kivut taas ettei oiken postilaatikolla käyntikään onnistu enään. Onneks viimeseen laskettuun aikaan ei enään ole kun kuukaus ja viikko... milläs viikolla teillä synty Eeti Irkkuhan taisi syntyä jo aika aikasin?
 
Jellybean*
Irkku syntyi 31+0 ja Eeti 39+1, eli tosi pitkälle päästiin. Voi harmi noita sun kipuja, eikö niille todellakaan voi tehdä mitään?

Kyllä mua etukäteen jännitti, että kuinka tullaan pärjäämään. Mut kaikki menikin paremmin kuin parhaimmissa unelmissanikaan. Neuvolan mielestä Eetillä on koliikkia, mut ei se huuto mun mielestä ihan niin pahaa ole. Vielä viikko takaperin se huusi kaiken hereilläoloaikansa, mutta nyt tilanne on rauhoittunut paljonkin. Unien ja syönnin päälle se jaksaa jo vähän aikaa olla tyytyväisenä hereillä. Illat kyllä on vielä ihan itkua, mutta ei enää aamuisin ja päivisin. Mun pahin painajainen olikin etukäteen, että tulee koliikkivauva, mut hyvin jaksan sitä puljata illat kun samalla voi katsoa vaikka telkkaria. Iltaisin sitten mies on Irkun kanssa, ettei se jää ihan ilman huomiota. Eeti kuitenkin päivisin nukkuu ulkona monen tunnin jaksoja, jolloin sitten olen Irkun kanssa. Sitten kun ja jos molemmat on unilla yhtäaikaa, niin surffailen netissä, laitan ruokaa, luen päivän lehden yms. Öisin Eeti syö edelleen 5-7 kertaa, mut nyt yövalvomisetkaan ei tunnu enää yhtä pahoilta kuin Irkun aikaan. Tulee väkisinkin mieleen, että olikohan mulla Irkun aikaan vähän jotain masennustakin, kun silloin kaikki oli niin takkuista ja olin jatkuvasti ihan kuolemanväsynyt. Vaikka Irkkuhan nukkui paremmin yönsä kuin tämä toinen ja silloin nukuin päiväuniakin. No anyways, nyt on oikeastaan helpompaa kuin Irkun kanssa alussa.

Mekin asutaan maalla, tai no, pienessä 1500 asukkaan kylässä. Teitä aurataan jos ehditään ja viitsitään, joten hyvin lumessa kulkevat rattaat on kyllä hyvä olla. Joka päivä kuitenkin käydään pienellä vaunulenkillä.
 
Sini1977eikirj
Hei pitkästä aikaan!

Minä vietän täällä stressitöntä joulun odotusta. Meillä on lapset sairastelleet pitkin syksyä ja nyt on tuo pienempi taas kipeänä. Päätin olla enää stressaamatta joulua ja se kyllä näkyy ;) Huomenna mennään sitte kierrokselle ensin papalle, sitten mummulle ja lopuksi vielä appivanhemmille, jos tuo taapero voi jo paremmin.

Me ostettiin syksyllä sellanen vanha talo, jota ollaan alettu remppaamaan. Tai lähinnä ollaan vasta purettu ja pyöritelty huonejärjestystä paperilla. Joten vapaa-ajan ongelmia ei ole :)

Meillä tää pikkupoitsu saa syödä lähes kaikkea, ei kyllä aina mene ihan oppikirjojen mukaan, komentaa vaan jos ei saa samaa kuin muut. Nyt kipeänä on taas lipsahtanut mehun antamiseen, kun ei juonut mitään. Pahimmillaan oli 39 kuumetta ja ei kyllä suostunut juomaan edes mehua.

Ainulle kovasti tsemppiä loppuraskauteen ja Hyvää Joulua teille kaikille!
 
Jellybean*
Löysin meidät 9. sivulta..

Joko Ainulla on pikkukakkonen kainalossa? Vielä kai sulla muutama viikko on laskettuun?

Miten kaikilla menee taaperoitten kanssa? Meillä taitaa uhmaiän merkkejä jo olla, tai sitten pelkkää huomion hakua. Tekee siis kaikkea kiellettyä. Varsinkin silloin jos imetän pienempää. Yksi poskihammas puhkesi pari viikkoa sitten ja syönti oli todella huonoa. Taisi raukka laihtua vähän. 8kk soseille päästiin jo, mutta kun tavallista ruokaa yritän antaa niin ei mene edelleenkään. Kotiruoka siis soseutettuna menee, mutta palasina ei. Ensi kuussa on 1,5 vuotisneuvola ja toivon ettei taas jouduta painokontrolliin. Tottahan ne vaan lapsen parasta ajattelee, mutta itselle tulee vähän syyllinen olo että eikö lastaan osaa ruokkia kun ei painoa tule tarpeeksi. Järjellä ajateltuna ei tietenkään lasta voi pakottaakaan syömään ja aina annetaan ruokaa niin paljon kuin haluaa syödä, mutta ei kyllä haluta mennä kuuntelemaan voivottelua että kun Irkun pitäisi painaa enemmän. Ja kun Irkku ei todellakaan ole mikään luiseva tai älyttömän laiha, vaan ihan pelkästään hoikka.

Jep, täytyy lähteä syömään kun on rauhallinen hetki. Molemmat ovat nukkumassa kerrankin yhtäaikaa.

Jellybean, Irkku 1v5kk ja Eeti 3kk
 
Laura79
aika hiljaista on tässä ketjussa ollut, itsekkin olen seuraillut taas enemmän noita odotuspuolen keskusteluja.

Meillä kanssa vähän uhman merkkejä on ollu ilmassa. Kauhee raivoominen ja huuto jos ei tyttö saa haluamaansa, välillä en edes tiedä mitä haluaisi.. onneksi ei sentää joka päivä ole semmoinen, on kyllä aika uuvutavaa. Tyttö on vihdoin saamassa lisää hampaita, ollut vain 2 tähän mennessä. Näyttäisi nyt tulevan monta kerralla mutta ei ole onneksi syömisiin paljon vaikuttanut. tyttö on ruvennut syömään jo aika hyvin itse ja juttua riittä aika paljon on jo selviäkin sanoja kuten äiti, tyttö, anna, ei ota...

Jellybean, meilläkin tyttö hoikka mutta ei kyllä kertaakaan neuvolasta ole sanottu että olis liian laiha tms kun on ollut pieni ja hoikka alusta asti, vaika on kyllä ihan hyvä syömään. En edes tiedä millä käyrällä tyttö on verrattuna keskimääräisiin kasvuihin, kun terkkari aina vaan on sanonut että omaa tasasta tahtia on kasvanut. Eikös se juuri ole tärkeintä että kasvaa tasaisesti omaa käyräänsä painon ja pituuden suhteen.

Laura rv16 ja tyttö 15kk
 
Ainu =+x
Täällä on vauva saatu kainaloon!

Poika 4670g ja 51.5cm rv39
Että sellainen pikkupoika. Maanantaina mentiin paikkojen kypsyttelyyn jota jatku sitten to asti, pe olisin päässyt kotiin mutta meni lapsivedet omatoimisesti josta 6h kunnon supistukset jonka jälkeen ajattelin huilata ja otin kipupiikin, joo no supistukset loppu siihen. Lauantaina sitten 3 saliin tipalle kun homma ei edennyt 3h tipassa josta supistuksia 7min välein, ei edistystä niin sitten mentiin sektioon. Puolitoista viikkoa siinä sitten vierähti sairaalassa. Mahoton ikävä oli esikoista mutta hyvin olivat täällä pärjänneet mummon ja papan kanssa. Tietenkin isi oli paikalla jos ei ollut sairaalassa.

Nyt onneks kotona jo toista päivää ja pitäisi malttaa olla tekemättä ja nostamatta esikoista kun tuo haava hiukan vihottelee, onneks ei mitään viimekertaan verrattuna. Suuri pelko siitä on koko ajan että tulehdus tulee... vieläkin...

Esikoisen kanssa menee hyvin, ruoka maistuu ->ihan mikä vaan. Terveellisellä linjalla olen yritäänyt pysyä, leipää olen yrittänyt antaa mutta ruisleivästä tulee hirmuiset ilmavaivat vaikka antaa ihan vähän. Omassa huoneessa nukkuu edelleen ja vauvaan on suhtautunut vielä ainakin todella hyvin, tulee katsomaan kun vauva syö ja vaunuun pitää välillä aina kurkata kun vauva nukkuu!!

Mutta nyt täytyy lähteä lepäämään!! Käyn taas lukemassa kun kerkiän!!

Ainu ja
Poika 1.2v ja toinen Poika 6pvä
 
Ainu =+x
Juu eipä ollut pieni ei...

Miten olet Jellybean järjestänyt imetykseen aikaa?? Missä Irkku on sillä aikaa tai mitä tekee?

Minä täällä taistelen maidon kanssa, lisä maitoa annettu. Nyt vaan mietin kun jään yksin näiden kanssa että millä ajalla imetän kun esikoinenkin vaatii vielä niin paljon?!?!
 
Jellybean*
Irkku tekee piruutta sillä aikaa kun imetän. Kerii auki wc-paperit, liimailee tarroja sinne minne tarrat ei kuulu, räjäyttää roskikset ja likapyykkikorin..

Ainu, alussa tuntuu ettei millään ratkea joka suuntaan ja pari ensimmäistä viikkoa onkin melko taistelua. Mutta usko mua, pian saat rytmin päivään ja saat kaiken rullaamaan. Isommalle saa aikaa järjestettyä parhaiten syöntiin, vaipanvaihtoon yms. kun teet ne heti pienemmän syötyä. Silloin pienempi todennäköisesti on hyvällä tuulella, eikä itke. Imettää voi myös isompaa syöttäessä ja esikoisen voi imetyksen ajan pitää kiireisenä vaikka laulamalla "leikkilauluja" kuten pää-olkapää-polvet-varpaat, jos sun lysti on yms jota esikoinen voi leikkiä. Tai lukemalla kirjaa tai loruja. Tietenkin kantoliinakin helpottaa, mutta itse en siihen pikkuista opettanut kun sen kanssa en osannut nostella isompaa. Tässä nyt muutamia imetyshetkien helpotuksia, palaan huomenna paremmalla ajalla. Onnea ja jaksamista arkeen! Alussa voi tuntua ihan hiivatin kiireiseltä, mutta ei sitä enää vähän ajan päästä ajattele kiireisenä, vaan siitä tulee vaan teidän perheen tavallista arkea.
 
Ainu =+x
Tämä keskustelu löytyy aina vain kauempaa ja kauempaa... nyt jo sivulla 9

Imetys ongelmat loppu sitten siihen kun maitoa ei tullut... eli korvikkeella taas mennään ja sillä hyvin pärjätään. Eipä tuo isovelikään ole sairastellut vaikkei äitin maitoa saanut juuri ollenkaan!!

Esikoinen oppii niin kauheata kyytiä kaikkea ettei tahdo itse pysyä mukana ollenkaan. Tietenkin kaiken pahan oppiminen ei niin ole kehuttavaa mutta hermoja, hermoja...

Vauva nukkuu 3-5h putkia, syö ja jatkaa unia, yhden pitemmän jakson on hereillä. Että helppoa on... vielä... eihän se ole kun pieni hetki kun kaikki muuttuu.

Maha siis sektio haava vielä vaivaa, tekisi vaan niin kovasti mieli kävelylle, pintä liikuntaa olen jo harrastanut mutta kyllä kivutkin tulee sitten sen mukaan.

No kutsu käy (taas), kertokaa muutkin kuulumisia!!

Ainu Isoveli 1.3kk ja vauva 4vko
 
Jellybean
Meillä mennään osittaisimetyksellä. Täysimetyksellä mentiin tiistaihin saakka, jolloin oli neuvola ja kävi ilmi ettei Eeti ole lihonut kuin 95 grammaa viimeisen kuukauden aikana. Aloitettiin kiinteiden maistelu ja aloin antaa korviketta silloin tällöin lisänä. 80-100 milliä menee ihan keposesti imetyksen päälle. On kyllä huono äiti -fiilis, että näinköhän vaan olen raasua nälässä pitänyt tähän saakka.
 

Yhteistyössä