Lokavauvat 2007

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Jellybean*
Meillä oli kehityskontrolli tänään ja pitää vähän tulla purkamaan höyryjä. Irkku joutuu puheterapeutille! Syy ei kuitenkaan ole puheessa, vaan suun motoriikassa. Sillä on kuulemma syömisongelma kun karkeat ruuat ei meinaa mennä alas. Keliakiakokeisiinkin olisi pitänyt mennä, mut eihän Irkku edes syö kotimaisia viljoja just sen takia kun karkeat puurot oksentaa. Pituus ja päänympärys menevät +1 -käyrällä ja paino sitten -10 -käyrällä. On tämä kyttäämistä. Oikeasti Irkku ei ole mikään ruipelo, vaan ihan on makkaroilla. Liikkumaankin oppi tänä kesänä ja koko ajan on liikkeessä, niin ei kai se ole ihmekään että paino on jäänyt vähän jälkeen. Taas pitäisi öljylisät aloittaa. Juuri sen takia ne lopetin, kun se ei tykännyt mausta ja söi entistä vähemmän. Sen sijaan lisäsin ruokailukertoja. Ja mun mielestä nuo Irkun syömät annoksetkin on ihan hyvänkokoisia, niin en ymmärrä kuinka se ei liho. Tai siis kaipa se kuluttaa kaiken minkä syökin ja varmasti paino ajan mittaan alkaa nousta suhteessa pituuteen.

Jellybean 36+1 ja Irkku 1v1kk
 
Ainu =+x
Voi huolta ja huolta... Jotenkin tuntuu että vaikka ei olisikaan ongelmaa, siitä tehdään äitille sellainen. Meitä on 5 äitin (ja lapsen) porukka jossa on 1kk ikä erolla lapset. Jopa niissä on niin valtava kehitysero että todellakin huomaa että jokainen on yksilö. Ei sielläkään kaikki syö etes 8kk ruokia kun on liian kökköä. Minä uskon että jokainen kehittyy aikanaan ja syö sitten karkeita kun on siihen valmis. Kyllähän itsekkin tietää että sose keittoa on paljon helpompi syödä kun tavan keittoa.

Jellybeanin viikot alkaa olemaan jo luetut... Voi kun pääsisi itsekkin pian noihin viikoihin niin ei tarvitsisi olla enään raskaana ja kokea kaikkia näitä tunne hormooni myskyjä!! (ja niitä tuntuu nyt riittävän)

Ainu 22+0 ja Pikku ukko
 
Ainu =+x
Minäpä täällä taas nostelen meitä välillä!!

Meillä on eilen opittu sitten kävelemään!! Menee jo hienosti pitkän matkaa!! Voi että oli juhlan tuntua kun käveli pari metriä minun luokse, välillä tasapainotteli ja sitten taas jatko. Myöhemmin käveli jo paljon pitemmän matkan!!
Ja hampaita tulee minkä ehtii, nyt on jo 4 ja ylös on tulossa kaks jo lisää (vaaleet näkyy jo ikenien läpi), mahtaa raukalla olla suu kipeä!!

No jospa tästä lähtisi ilta puuhiin niin pääsisi nukkumaan joskus!

Joko Jellybean on lähtenyt synnyttämään?? Kukas sitä plussaa meinasi??
 
Jellybean*
Voi kun ihanaa että teillä jo kävellään! Joko muillakin? Meillä siis vasta puita vasten kävelläään, eikä vielä seiso ilman tukea.

En vielä ole synnyttämässä, itse asiassa ei mitään siihen suuntaan viittaavaakaan. Saas nähdä, että vieläkö 41+ viikollakin vaapun menemään. Tänään on sitten virallisesti täysiaikainen (37+0), että hyvin päästiin pitkälle tämän kakkosen kanssa. Tässä raskaudessa on vaan selkä krempannut viimeisen kuukauden ajan. Arki Irkun kanssa on ollut todella hankalaa, mut selvittiin kuitenkin.

Irkun verikokeiden tulokset muuten tulivat pari päivää sitten. Hemoglobiini oli hyvä, eli lisärauta voidaan lopettaa. Lisäannos d-vitamiinia oli korjannut afos-arvon paremmaksi, eli lisäannoksella jatketaan. Mahtavia uutisia siis kaiken kaikkiaan.

Olikohan se Miss Piggy, joka jännäili?
 
maxiina
Hipsis täältäkin suunnasta!!

Tosi ihanaa jellybean että pääsitte täysaikaiseksi tällä kertaa. tuo 37vko tuo meikäläiselle muistoja, juniori syntyi silloin =) ja nyt täyttää sunnuntaina 1-vee!!! iik, mein vauveli on jo iso... =)

meilläkin odotetaan noita ensiaskelia vielä. pitkin puita mennään, ilman tukea ei seiso. ja vähän väliä ollaan nurin, onneksi kaatumiset on vähenemään päin kun osaa nätisti laskeutua lattialle itse mutta kyllä välillä kopisee... kyllä niiden päät joutuu kovia kokemaan. miettii jos itse kopauttelisi tuota rataa niin kyllä ketuttaisi. toisaalta mä oon kyllä monesti sanonut että kaikki iskut mitkä mun päähän tulee on vain plussaa ;)

hitto, meillä on kämppä kuin pommituksen jäljiltä ja täytyis varmaan jotain leipoakin että päästään sitten mummujen ja pappojen kanssa herkuttelee pojan synttäreillä. kun sais vain jotain aikaiseksi. mä oon silti aina tällänen, mitään muka ei voisi tehdä ajoissa, kaikki pitää jättää viime tippaan. no mutta jos menis siivoilee tuota isompien huonetta, siinä taitaa kyl vierähtää tunti jos toinenkin...
 
Laura79
Meillä ei vielä kävellä, tukia pitkin kyllä ja nyt jo aikapaljon noustaan pystyyn ilman tukea . Tänään käytiin tutustumassa hoitopaikkaan,viikonpäästä tyttö lähtee hoitoon ja pitäs itse ruveta pakertamaan väikkäriä valmiiksi. Tuntuu toisaalta kivalta et saa "omaa aikaa" mutta toisaalta tuntuu kauhealta laittaa noin pieni hoitoon... 1v synttäreitä tässä pitäs alka suunnittelemaan.

Uusi vauva olisi meille tervetullut. Ensin ajattelin että tulee jos on tullakseen eikä niin väliksikään jos ei heti tule, mutta nyt kumminkin huoman toivovani raskautta yhä enemmän ja enemmän. Pelottaa jos joutuu odottamaan yhtä kauan kuin tätä ensimmäistä (2,5v) tai sitten jos ei tulekkaan enempää. Pettymyksekseni tänään alko taas kuukautiset, olo on kyllä tosi karsee, onko sitä kipeeksi tulossa vai onko nää naistenvaivat pahenemassa iän myötä...
 
Ainu =+x
Kiva että muutkin alkaa jo odotamaan uutta plussaa. Toiset on jo loppusuoralla, mie vasta puolessa välissä...

Täällä kävely on aika hurjaa, välillä jo jopa juoksee... hui!!
Vieläkö teillä juodaan tuttipullosta? Meillä juodaan se 2x pvä kun juo 2dl maikkia niin silloin, ruualla juodaan lasista se mitä juodaan. (todella vähän) Ainun vippumukista tulee liikaa ja sellaisista missä on venttiili niin ei ymmärrä imeä.

MILLÄ NÄÄ KAIKKI LAATIKOT JA KAAPIT SAA LUKITTUA??? Siis se avaa aivan kaiken. Eilen otiin siskolla kylässä niin ensimmäisenä kun sylistä pääsi niin keittiön kaapeille kokeilemaan minkä saisi auki.

Laura: vaikka me ei varsinaisesti ettes yrtetty tätä toista niin silti kun oli mahdollisuus että on raskaana niin sitä toivo, vai sillä ei järjen kanssa ollut mitään tekemistä (niin sillä toivolla!!!)

No nyt täytyy lähteä katsomaan mitä täällä talossa tapahtuu...
 
maxiina
täällä jo jännäillään että jokos se jellybean pian saa alkaa vaihtaa vaippaa ihan sille pikkuriikkiselle?? mites siellä jaksellaan?

ja ainulle vaan jaksamisia, se sun odottaminen on jo puolessa välissä, ei kuin yksi hujaus niin saat säkin käärön kainaloos..

olikos täällä muita odottajia...? eikös lumillekin ollut vauvaa tulossa? missäs sä luuraat? ja miss piggyn vastausta odotellen, kaksi viivaa vai uutta yritystä?
olis se tosi ihanaa saada vielä mut pakko on miestäkin kuunnella kun hän toivoo et lapsiluku jäisi kolmeen. ja kenties ihan "järjellisesti" munkin pitäisi sitä mieltä olla mut ne vauvat ja lapset on vaan niin loistavia =)

meidän "vauva" täytti sitten yksi viime sunnuntaina. vähän meni juhlat pipariksi kun meille tuli vatsatauti kylään joten oli pakko siirtää juhlimista. koitetaan ens sunnuntaina jos päästäis nauttimaan kakkua sukulaisten kera =)
me käytiin eilen lastenpolilla tutkimuksissa siitä kun meidän "pikkumies" on liian iso... no onhan kaverilla kokoa ( 15 490g ja 81cm) mut varsinkin isän puoli on kookasta sukua, melkein kaikki miehet on lähes kaksimetrisiä ja ei äidinkään puoli niin pientä ole, taitaa meidän suku kasvaa aika lailla vain leveyttä ;)
ni mut sairaalas nyt sitten otettiin näytteitä jos jotakin. maksasta, munuaisista ja kilpirauhasista tutkiskellaan ja vastausta odotellaan ensi viikolla. seuranta jatkuu.

meillä mennään pitkin puita ja ihan kaikki revitään alas, kaapit auki, kukkaset ja telkkari saa kyytiä. mä en ole niin kauheasti mitään tavaroita siirelly, ihan pakolliset ja samoin muutaman kaapin olen laittanut siten että ei poika sinne pääse, muuten juostaan perässä.. ei sitä, ei sinne, ei, ei, ei, ei... onneksi mulla on kaksi apuria jotka ovat myös kovasti neuvomassa kaveria mihin saa mennä ja mitä saa tehdä ;)

mut nyt nauttimaan hiljaisuudesta ja katsomaan ihan rauhassa telkkua, kaikki kun nukkuu ja mies on vielä töissä niin mulla on tälläinen rauhan hetki ;)
 
Jellybean*
Täällä on 38+0 jo menossa. Loppuraskaus on kyllä mennyt kuin unelma. Välillä oli selkä kipeänä, mut sekin on mennyt ohi. Epäilyttävän helppoa, kun ei ahdista eikä maha ole tiellä ja kaikki sujuu niin mainiosti.

Supistuksia, melko tuntuviakin, tuli iltaisin ja öisin viime perjantaista toissayöhön saakka. Nyt viime yönä ei tullut niitäkään, että kyllä täällä vielä muutaman viikko hyvinkin keikutaan. Olen jo valmis lähtöön, kun kassit on pakattu ja melkein kaikki laitettu vauvalle valmiiksi. Kaikkein tärkeimmät ainakin. Kärsimättömänä odottelen synnytystä, päästäisiinpä jo lähtemään!

Irkulla oli eilen se puheterapeutilla käynti. Tuloksena oli, että Irkulla on herkkä suu ja herkkä makuaisti. Luultavasti ihan sama kuin jos sanoisi että sihtikurkkuinen kakru. Pitää treenata vaan karkeammalla ruualla, mutta oksentamista pitää välttää ettei tulisi kammoa itse syömiseen. Myös kuulemma joku välinekammo tai jotain, kun ei suostu pitelemään tuttipulloa, nokkamukia tai lusikkaa. Tai no, kyllä se nillä voi leikkiä, mut en ole tähän päivään mennessä saanut sitä itse juomaan pullosta tai mukista.

Hetkittäin seisoskelee ilman tukea. Muutamia askeleitakin ottaa ilman tukea, kun siirtyy esim. pöydänreunalta sohvalle. Juuri pari päivää sitten mietin, että kuinka ihmeessä minä kauppaan pääsen kahden kannettavan kanssa? Oppisi kävelemään edes auttavasti tässä parin viikon sisään, niin helpottaisi vähän. Mutta toisaalta, kyllähän ne kaksostenkin äidit kauppareissuista selviää jotenkin.
 
maxiina
ylös, ylös... missäs taas kaikki piileskelee..?

mä tuossa tarkistelin että kuinkas monta lokakuisista on jo ykkössynttäreitä viettänyt ja onhan niitä muutama =) me juhliskeltiin niitä nyt sit vihdoin ja viimein eilen vaikka se oikean päivä oli jo siellä syyskuussa ja tupa oli täynnä väkee =) kivaa oli. ja nuorimies nautti kun sai olla huomion keskipisteenä. hurjasti tuli vaatetta ja se olikin ihan tarpeen, meillä ei ole hirvittävästi jääny pojan pieniä vaatteita ja pinkkiin en viitsi pukea ;)

huomenna kuullan lääkäristä tuloksia joten sitä odotellaan...

mut nyt nää lähtee pihalle, aurinko paistelee, ehtii ehkä tehdä jotain pihahommia ennen kuin tuo tuuli taas yltyy ja sataa vettä...

tätä tänne, tulkaas nyt taas muutkin kertoilee mitä kuuluu??? =)
 
Iikka76
Hei pitkästä aikaa!

Kuulostaa kyllä hurjalta teidän muiden meno, kun Ainun poika jo juoksee ja Jellybean saa pian toisen! Ja onnea kovasti jo 1-vuotta täyttäneille! Kyllä meilläkin jo toivotaan toista, mutta taustalla on pelko, että jää pelkäksi toiveeksi. Mut yritetään kuitenkin toivoa, että ekan jälkeen tulisi toinen helpommin, niin monet ainakin sanoo.

Meidän 11,5 kk tyttö painaa vasta nyt 9 kg ja pituutta on 75,5 cm. Epilepsiakohtauksia on tullut lääkkeistä huolimatta vielä infektiosairauksien yhteydessä, joten jään kotiin vielä ainakin huhtikuun loppuun asti, kuten lääkäri suositteli. Muuten tyttö on kyllä todella iloinen ja ihana. Nyt kun on vihdoin oppinut nousemaan seisomaan, niin yöunille ei välillä millään malta mennä ja välillä herää paria tuntia liian aikaisin aamulla kiipeilemään ja eihän uni sit enää tuu. Konttaamaan on oppinut ihan vasta nyt, mut kun kiire tulee, niin ryömii edelleen. Höpötys on kovaa ja äiti-sanaa viljelee kovasti, välillä oikeassa paikassa ja välillä muutenkin! :)
Meillä nukkumaan mennään normaalisti vasta 10-11 välillä ja herätään 8-9 välillä. Eli tähän kotonaolo tilanteeseen nähden ihan hyvä aikataulu minusta, ja meen itekin heti kans nukkumaan, kun vaan voin. Imetän vieläkin yhen kerran yöllä, ihan jo ton painoki takia, kun kiinteiden syömisen kanssa on saanut koko ajan taistella, että edes jotain sais menemään. Aamu- ja iltapuurot menee nykyään parhaiten, kun olen lisännyt niihin rasvaa! ...eli varmaan maistuu paremmalta nyt. ;) Joitain 8kk ruokia saan menemään, mut perunanpalat pitää ainakin pistää pienemmiksi. Lusikkaa kyl ei saa suuhun ollenkaan, jos neiti ei saa itse samalla syödä pieniä paloja (jotka isompia kuin ne pienennettävät perunat). Nokkamukista juo välillä suht hyvin vettä, mut suurin osa kyl roiskuu ympäri ämpäri, kun sillä leikkiminen on kuitenkin mukavampaa!

Nyt tais neiti herätä harvinaisen pitkiltä päiväunilta, jonka ansiosta pääsin tänne koneellekin. Hyviä vointeja raskaanaoleville ja onnea pienille synttärisankareille!

Iikka
 
Laura79
Nyt on sitten 1v synttärit vietetty ja hoidossa käynti aloitettu. Tänään oli toista päivää hoidossa ja kuulemma jo paremmin meni kuin ekana päivänä (ei itkeskellyt enää niin paljon). Oli kyllä kauheaa jättää tyttö hoitoon kunalko heti itkemään kun laskin hoitopaikan lattialle, hyvin kyllä muisti mitä tapahtuu vaikka oli ekan kerran hoidossa perjantaina. Vähän itki myös kun menin hakemaan hoidosta, ikävää kai sillä purki... voi pikkuista...

Meillä on taas tosi takkuista to juomisen kanssa, varsinkin maitoa on vaikea sada menemään. On monena päivänä menny vain pari desiä ja vasta illalla. Ostin nyt kalsium lisää, on ruvettava sitä syöttämään kun eimillään saa tarpeeksi kalsiumia muuten. Tyttö on myös ruvennut heräilemään öisin (2-3h valveilla keskellä yötä), harvana yönä nukkuu koko yön. En tiedä mistä johtuu, onko vain kasvun ja oppimisen jne aiheuttamaan levottomuutta vai mitä? Huutaa kuin syötävä sängyssään ja jos ottaa viereen nukkumaan niin on kyllä hiljaa mutta repii mua hiuksista, potkii, raapii tai työntää sormea mun nenään... niin että ei siinäkään nukkua sitten saa...

1v neuvolassakin käytiin männä viikolla. Painoa vasta 8,6kg ja pituutta 72,2cm, mutta hyvin on kasvanut omalla käyrällään. Viimeisin neuvolakerta oli yhtä huutoa, ilmeisesti on nyt alkanut vierastaa ja suuttui jo siitä kun päätä mitattiin. Neuvolatäti sanoi että taitaa olla aika tempperamenttinen tapaus. Taitaa olla ihan totta, iloinen ja kiltti tyttö on kyllä muuttumassa aika härkäpäiseksi ja kokeilee tosissaan rajojaan ja kiukkuaa jos ei asiat mene juuri niinkuin hän haluaa. Soivalle leluautolleekin alkaa kiukutella kun se ei ilmeisesti soita välillä sitä sävelmää kun hän haluaa tai jotain...

no ehkä se tästä taas hetken päästä helpottuu...

 
MissPiggy ei kirj
Heips! Meille ei tuu pikkukakkosta mutta jotain mätää oli masussa. Tuli kovia kipuja jne. ja onneksi vain kystaa nyt epäillään.
Meidän 11,5 kk heppu kävelee, tosin ei kovin pitkiä matkoja vielä. On oikea vauhtihirmu! ;-)
 
maxiina
paljon jaksuja sulle, piggy! toivottavasti paranet nopiaan =)

mä käyn nyt täälläkin nopsaan vain.
tulokset saatiin eilen tuosta mein pikkumiehestä ja eikä löytynyt mitään mikä voisi olla syypää miehen pulleuteen =) lisämunaisten arvot oli vähän pielessä ja kuukauden päästä kontrolli ja uudet testit, se on sit jo ihan muu juttu jos niistä löytyy jotain.mut onneksi nyt ainakin poika on ok, vaikka pallukka onkin ;)
mut paremmalla aikaa lisää =)
 
Ainu =+x
MissPiggy : Yrityskö jatkuu kuitenkin kun saatte paikat kuntoon?? Voimia ja ymmärtääkseni kystan saa helposti poistettua jos siihen on etes tarvetta.

Maxiina : Paljonko se lapsi saisi sitten painaa ettei olisi pullukka?

Jellybean: Joko vaavi on syntynyt???

Ainu 25 tasan
 
octo
Heipä hei!

Mä oon aina sillon tällön käyny lueskelemassa teidän kuulumisia, mutta en ole vaan saanut aikaiseksi kirjoitella itse :( Meilläkin juhlittiin synttäreitä nyt viikonloppuna ja mukavaa oli. Hyvin on poju kasvanu ja kehittyny tässä kuluneen vuoden aikana :)

Tässä kun lueskelin teidän kuulumisia niin vauvoista oli puhetta :) meidänkin esikoisesta tulee sitten isoveli ensi keväänä. Ei ole kyllä ollenkaan samalla tavalla ehtinyt stressata tässä raskaudessa kun reilu vuosi sitten :) sen verran kiirettä pitää tuo pikku nassikka :)

Toivotaan, että vielä lisää meitä raskautuneita lokakuisia ilmaantuu ja kaikki sujuisi meillä hyvin :)

Mukavaa syksyn jatkoa!
 
Jellybean*
Meidän pikku-E on nyt tasan viikon ikäinen. Synnytys oli kerrassaan järkyttävä ja jäi vaan ajatus, ettei ikinä enää. Irkku ei ihan vielä kävele, mutta hilkulla on. Metrin saattaa kävelläkin, mutta sitten loppuu usko ja menee istumaan. Jotain mustasukkaisuuden tapaista on ilmassa, kun ei suostu enää yhtä hyvin menemään nukkumaan kuin ennen. Nukahtamisista on tullut hirveää huutoa ja taistelua. Jospa olisi vain ohimenevää.
 
maxiina
mä oon täällä aina vähän väliä käyny vilkuilemassa että joko se jellybean... ja nyt sä sitten oot!!!! Onnea ihan hirmuisesti koko perheelle!! mitäs kokoa tämä kakkonen on ja mitäs laatua?? vai olikos siitä jossakin vaiheessa jotain tietoa että tulisi toinen tyttö? vai muistanko mä omiani...
sit kun aika antaa periksi niin tuu kertoo vähän sun reissustas.

meillä lopetti kakkonen päikkärit kuin seinään silloin kun kolmonen tuli taloon. ei suostunut millään. toivottavasti teillä on jotain ohimenevää, irene ei malta olla susta erossa laisinkaan.

niin ja onnea octolle uudesta tulokkaasta =)

lisää taas paremmalla ajalla=)
 
Ainu=+x
Onnittelut jellybean kakkosesta!! Voi kun meilläkin tuo aika koittaisi pian. Onko olo millainen? Väsynyt vai onnellinen? (no varmaan kumpaakin...)
Kerroppa todellakin kauhu synnytyskertomukset niin tiedän mihin varautua, (taas).

Meillä viime yönä nukuttiin ensimmäinen yö omassa huoneessa, tai no meidän sänky siirrettiin pois sieltä. Muuten meni ihan hyvin mutta heräsi 7 aikaa kun nykyään ollaan saatu venytettyä aamua puoli 9 kun laittaa vaan käden sänkyyn niin nukahtaa uudelleen, että taitaa meillä sitten nykyään taas herätys olla klo7!!

Onko muut laittanut jo omaan huoneeseen? Miten on mennyt? Meillä oli ajatus että sitten pääsisi vauvan kanssa helpommalla ettei esikoinen aina samalla heräisi kun vauva herää.

No nyt kattomaan touhottimen menoa
Ainu 26+1
 
Laura79
Onnea Jellybean!!

Mäkin tässä juuri tein positiivisen raskaustestin! Selkeä viiva (haalea kylläkin) tuli vaikka kuukautisten alkuun olis ollu vielä muutama päivä. Tein testi n jo nyt kun olen sairastellu kovasti ja olen varaamassa lääkäriaikaa sen takia, niin ajattelin et olis hyvä tietää... No aikastahan tämä on vielä ja voihan tässä vielä kk alkaakkin.... mutta iloisia ollaan jo siitä että raskautuminen kävinäin nopeasti mahdollista kun on tuo selittämätön lapsettomuus taustalla ollu.
 
Ainu=+x
Onnittelut Laura, nyt vaan paljon tarrasukkia että kaikki etenee loppuun saakka!!! Montako kiertoa yrititte?

Kyllä tuo eka raskaus kummasti näyttää muuttavan noita hormooni hommia... Olenkin suunnitellut että tämän synnyttyä otan kummankin kierukan, parit erinlaiset e pillerit ja ostan ison pinon kortsuja ja sitten vielä olen jalat ristissä niin ei pääse vaan lapsia lisää tulemaan. Tuo ukko kun jo nyt höpöttää että pitäisi lisää tehä!! Taitaa olla aika sekasi...

Ainu 26+3
 

Yhteistyössä