Lokavauvat 2007

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Jellybean
Meillä vauva ei päivisin suostu nukkumaan muualla kuin vaunuissa, eli jos pakkanen vielä tästä kiristyy niin ollaan pulassa. Vaunuissa sitten kyllä huikasee 3-5 tuntia. Jos jää lyhyeksi unet vaunuissa niin vien vielä lyhyemmille torkuille illemmalla. Yhdeksältä mennään sänkyyn, mutta viimeinen viikko on ollut melko inha kun vauva nukahtaa vasta lähempänä kahtatoista. Siihen saakka pudottelee tuttia viiden minuutin välein ja kitisee sen perään.

Meillä pikkuisen jo hekotellaan ääneen. Tänään uutena tuli tuo kiljahtelu. Sitterissä lelukaaren leluja huitoo ja niille naureskelee ja kiljahtelee. Leluihin kyllä tarttuukin, mutta mun mielestä se ei vielä ole sellaista tahdonalaista, vaan sattumaa pelkästään. Iltaisin kun yrittää nukahtaa, niin nyppii sormiaan ja paukuttelee käsiään ja nyrkkejään vastakkain. Vissiin sillälailla tutkiskelee käsiään. Jotain pari viikkoa on jo kääntyillyt mahalta selälleen. Se ei kyllä ole mitenkään vaikeaa, kunhan kallistaa vähän päätään niin se vie mennessään.

Rotarix-rokote otetiin tuossa loka-marraskuun vaihteessa. Syöminen huononi todella paljon molempien rokotteiden jälkeen, mutta palautui noin viikossa normaaliksi. Todella ärtyisäkin oli pari päivää.

Meillä vauva oli "vaativa" lyhyen jakson tuossa marras-joulukuun paikkeilla. Silloin ei kestänyt hetkeäkään yksin, vaan heti alkoi parku jos laittoi sitteriin tms. ja koko ajan piti olla viihdyttämässä, kun tylsistyi nopeasti ja siitäkin seurasi parku. Nyt onneksi viihtyy yksinään sitterissä tai leikkimatolla. Unilta herätessään ja syötyään jaksaa noin puolitoista tuntia olla hymyileväinen ja tyytyväinen, sitten alkaa unikitinä ja pitää laittaa vaunuihin. Mutta kaikenkaikkiaan arki on nyt paljon helpompaa kuin esim kuukausi sitten.
 
Ilona -79
Sini: Meilläkin yöunet alkavat edelleen aikaisintaan klo 11 (tosi harvoin näin aikaisin), yleensä vasta puol kahdentoista ja yhden välillä. Ja tuo kuolaaminen ja nyrkkien kaluaminen kuulostaa myös tosi tutulta; Mintulla ihan sama juttu!

Niin ja kyllä meilläkin ollaan pulassa. jos pakkaset kiristyy. Minttu nukkuu vaunuissa 1,5-3 tuntia päivällä, mutta sisällä vain pienen pieniä torkkuja sylissä. Olen kyllä aika rikki, jos tulee niin kylmää, ettei ulos voi laittaa ollenkaan… Päivisin meillä siis valvotaan aikas paljon, mutta yöllä nukutaankin sitten oikein pitkät unet, kun vaan ensin saadaan neiti nukahtamaan. Ja valitettavasti ei edelleenkään suostu nukkumaan omassa sängyssä… Kovin paljoa Minttu ei vielä viihdy itsekseen sitterissä tai leikkimatolla, mutta toivottavasti nuokin hetket vähitellen lisääntyy!
 
Jellybean
Niin ja sitä piti vielä kommentoida, että meilläkin syödään nyrkkejä ja kuolataan ihan kympillä.

Keskolan hoitaja sanoi onneksi eilen, että vauvaa voi nukuttaa melko kovillakin pakkasilla ulkona, kunhan laittaa vaunun pohjalle kunnolla eristettä ja laittaa vielä viltin tms. vaunun päälle. Ja tietenkin siis kaikki villapuvut, makuupussit ja muut. Niin ja lämpömittari vaunuihin, ettei lämpötila vaunujen sisällä pääse laskemaan kovin alas.
 
Niiskulainen
Meillä esikoinen menee nukkumaan 10 aikoihin, mutta tämä pikku veuveliini jaksaa valvoa lähes 12 asti. Nukkuu kyllä ihan mielttömiä pätkiä 6-10 tuntuiin yössä, mut sitten taas tämä meidän esikoinen herää vieläkin kerran yössä johonkin, että se siitä hyvästä yteneväisestä yöstä. Päivällä tyttö nukkuu ainoastaan vaunuissa tai autossa kaukalossa kunnollisia pätkiä 1t -2 tuntiin. Onpas meillä mennyt kokonainen päivä tunnin unilla ja ne nukkunut pätkissä pitkin päivää ja tietenkin sylissä. Tyttö kääntyilee selästä mahalleen ja tartuu esineisiin.

Mulla ei ole edelleenkään palillut seksihalut, esikoisen jälkeen palaili tosi nopsaan nyt tuntuu ettei vaan kiinnosta sellainen vaikka olen aina ennen nauttinut siitä =( tympäisee ja mies tahtois melkein aina ja minä haluun nukkua yöllä kun voi. Jospa tämä tästä.

Vielä tosta pihalla nukkuttamisesta, itse olen lukenut että alle puolvuotiaalla se -10 astetta olisi pakkasraja pihalla nukuttamiseen, mut osa terveydenhoitoalan ihmeisistä on sanoneet että voi hieman kovemmallakin nukuttaa. Esikoista muistelen nukkuttaneeni vielä 15 asteen pakkasessa, mut hän oli silloin jo lähes puolenvuoden ikäinen. Periaatteessa vaatetuksella saa suojattua vauvan hyvin kovemmallekkin pakkaselle, mut se pakkasraja onkin asetettu ajatellen enemmänkin pienen vauvan keuhkoja, ne eivät ole vielä aivan täysin kehittyneet ja tuo pakkanen saattaa vaurioittaa niitä.
 
Jellybean
Mulla on onneksi seksihalut ennallaan. Palasivat jo hyvinkin ennen jälkitarkastusta. Vaikka ennenkään seksielämässä ei ollut mitään valittamista, niin se parani potenssiin kymmenellä raskausaikana. Pelkäsinkin, että se ylenpalttinen ilo loppuu kun raskauskin loppuu, mutta niin ei onneksi käynytkään.

Tänään nukutin Ireneä ulkona, vaikka oli -13 astetta. Suojasin kuomun suuaukon, jotta hengitysilma ei olisi liian kylmää. Itkuhälyttimessä on lämpömittari ja alimmillaan lämpötila vaunujen sisällä kävi 5 plusasteessa. Vaatteitakin oli sopivasti, kun pikkulikka oli sormia ja varpaita myöten lämmin. Uskallan siis jatkossakin nukuttaa ulkona, vaikka pakkasta olisi alle -10. En kyllä mihinkään tuuleen uskalla viedä, tai jos alkaa lähennellä -20.
 
Ainu =+x
saapa nähdä antaako poju kirjottaa...

Täällä naureskellaan ja syödään nyrkkejä todlla aktiivisesti.
keskiviikkona käytiin neuvolassa ja painoa oli 5960g ja pituutta 57.9, neuvolan täti oikein ihmetteli pituutta ja sano että ompa poika kasvanu. Eli hyvin menee kasvun suhteen.

Täällä oli puhetta nukkumisesta, viime yö nukkumaan 21.30 ja 9 alko ääntelemään edellisenä yönä nukuttiin 12 h et kyllä vaan miettii onko tuollaiset unet putkeen enään terveelliset näin pienelle??!!

Tuota rotavirus rokotetta olen kanssa miettinyt että onko se kuinka yleinen ja paljonko rokote maksaa??

Meillä alkaa 1kk päästä vauvauinti! Sitä innolla odottaen, oletteko te käyneet, onko kellään tietoa uimavaipan toimivuudesta??!!

Taitaa olla pojalla tylsää... eli pitää mennä
 
Niiskulainen
Ainu: Sepä se rotavirusrokote maksaa minun mittapuussa tosi paljon, muistaakseni 80 euroa /kpl ja niitä annetaan kaks eli 160€. Täällä kajaanissa aletaan antaa rotavirusrokotetta tämän vuoden puolella syntyneille vauvoille...arvasin kyllä sen että me jäädään tämänkin ulkopuolelle tossa, en tiedä mitä ne oikein luulee säästävänsä kun noin päättivät, mutta se on hyvä että alkavat yleensä täällä kituisessa Kajaanissa sellaista antamaan joillekkin ilmaiseksi...positiivinen ylläri, mutta siinä ne kyllä toisaalta tietää varmasti säästävänsä, kuitenkin 80% alle 3 vuotiaista saa rotaviruksen jossain vaiheessa, pienimmät saattaa tarvita sairaalahoitoa. Kuntalisää täällä saa varmasti vain toivoa.

Mä olen miettinyt tota seksihalujen menettämistä, saattaa johtua kyllä siitä sen puutteesta, kun vain pitäisi alkaa vaan toimia usemammin niin varmaan palailis. Meillä kun oli tosiaan silloin raskaudenaikana kuukauden mittainen seksitauko ja sit ihan lopussa ei kauhean mukavalta enää tuntunut. Nyt synnytyksen jälkeen piti sit odottaa vuodon loppua ja jälkitarkastuksessa käyntiä ja sitten kun taas ollaan miettitty ettei enää vauvoja, niin sekin vaivaa... Kyllä tässä pitää nyt ryhdistäytyä ja hakea yhetistä aikaa miehen kans ja ruveta touhuilee peiton alla tai sen päällä =). Tänään muistelinkin miten ihanaa oli joskus pitää ukkelin kans ihan kokonaisia petipäiviä, eipä sitä sellaista nyt kovin helpolla voi pitää ainakaan vähään aikaan. Nyt pitää nauttia tästä lapsiperheen arjesta ja koittaa sit yöllä lasten nukkumaan mentäessä nauttia aikuisten välisestä hyvästä. Esikoisen aikaan pystyi päivälläkin touhuilemaan kun vauva oli päikkäreillä, mut nyt kun niitä on kaks niin aika epätodennäköistä että samaan aikaan nukkuisivat. Nyt kyllä kumpainenkin nukkuu päikkäreitä, mut mies vaan puuttuu.

No nyt asiasta toiseen...Käytiin eilen 3 kuukautis neuvolassa ja laitettiin rokotus, mitat olivat sellaisia kuin 61,5 cm ja 6510 grammaa, hyvin on neiti kasvanut.




 
Laura79
Jellybean TYTTÖ 15.8, 1805g ja 42cm
Maxiina, POIKA 28.9, 3170g ja 49cm (Poika 5v ja tyttö 2,5v)
Niiskulainen, TYTTÖ 30.9, 3520g ja 51cm (Essikoistyttö 2,3v)
Lumi81 TYTTÖ 1.10.07, 3420g ja 49cm (Esikoistyttö 5,5v)
Laura79 TYTTÖ 4.10.07, 2900g ja 47cm
Pia78 15.10.07 Tyttö 2720g ja 46cm,POIKA 3490g ja 50cm (Esikoispoika 1v10kk)
Sini1977 POIKA 16.10, 3590g ja 51,5 cm (Esikoispoika 2,5 v)
Entu82 TYTTÖ 18.10, 3230g ja 49cm (Esikoistyttö 1,5v)
Ann77 POIKA 18.10. 4410g ja 53cm
Ninni83 TYTTÖ 18.10 2900g ja 48cm (Esikoistyttö 4v)
Ilona79 TYTTÖ 19.10.07, 3320 g ja 50 cm
Iikka76 TYTTÖ 23.10. 3935G ja 51,5cm
Tehotyttö TYTTÖ 25.10.07, 3265g ja 49cm. (Poika96, tyttö98, poika05)
Ainu =+x POIKA 9.11. 4240g ja 52cm

Hei kaikille pitkästä aikaa. Vihdoin sai aikaiseksi ilmoittautua tännekin, odotuspuolella kirjottelin aikaisemmin. Aika on kyllä mennyt ihan siivillä, siihen vaikkuutanee sekin että meidän tyttö on ollut aika vaativaa sorttia. Koliikkia on ollut mutta nyt vähän helpottanut nuo huutamiset. Tyttö ei huoli tuttia eikä pulloa, joten pelkällä tissillä mennään ja ainoa asia jolla huudot saa loppumaan. Turhauttaa vähän kun lapsi on niin kiinni minussa, en ole vielä päässyt minnekkään ilman vauvaa ja vähän näyttää siltä että en vähään aikaan pääsekkään. Yhdessä vaiheessa söi vähän pullostakin mutta nyt ei oikeastaan ollenkaan. Jos vähän syö,niin syö ihan kumallisesti ja nielee ihan hirveesti ilmaa ja sekös sitten rupeaa huudattamaan. Tuttiakaan ei osaa syödä, vain pureskelee ja pulauttaa pois. Saa kauheita raivareita jos ei saa tissiä kun haluaa. Potkii ja repii ja huutaa ihan punasena ja hikisenä eikä se lopu ennenkuin tissi on suussa :( .

Päivisin nukkuu hyvin vaunuissa, yhdet 3-4h päikkärit. Vaikka vähän huutaisikin niin kun laitan ulkovaatteet päälle ja vaunuun niin nukahtaa nopeasti. Illalla ei meinaa käydä millään nukkumaan vaikka kuinka olisi ollut aktiviteetteja kuinka päiväunien jälkeen. Yleensä saan nukkumaan aikaisintaan klo23. Olen ihmetellyt miten neiti jaksaa olla valmeilla niin kauan (klo 16-23) ja silti pistää vastaan nukkumaan menoa. Nukuttaminen on melkosta tissi-röyhditys-heijaus maratoonia iltaisin. Nyt olen huomannut että tyttö nukataa paremmin kun laitan kapaloon, mutta ei sekään aina auta. Yöt menevät vaihtelevasti välillä nukutaan tosi hyvin, jopa 5h pätkiä, välillä herätään 1-2 tunnin välein koko yö. Aamulla onneksi herätään yleensä vasta klo 9.

Kun tytö ei ole väsynyt ja ei ole maha vaivoja, niinn on tosi nauravainen ja "juttelee" kovasti. Kiljahtelee ja jokeltelee pitkiä juttuja jotka ovat kuin laulua etenkin kun hänelle puhuu. Tarttuu joihinkin esineisiin ja osaa heilutella roikkuvia leluja, tutkiskelee käsiään kovasti, ei vielä käänny mutta välillä potkii itseään eteenpäin jaloillaan selällään ollessaan. Telkkua katsoo mielellään pitkäänkin (huonoja tapoja jo nyt ;)) muuten ei viihdy kauhean pitkään itsekseen.

Tämmöinen tilanneraportti meiltä

Laura79 ja tyttö 3kk
 
Entu82
Hei,kaikki!

Vuosi vaihtui ja arkeen pitäisi tässä yrittää palailla. Esikoinen kyllä tuntuu jotenkin ihan helpottuneelta, kun kaikki vilske ja vilinä on hellittänyt, syö ja nukkuu paljon paremmin. Vauvan elämään ei tunnu vielä paljon vaikuttavan, kunhan tissi on lähellä, niin päivä paistaa :). Todella hymyileväinen onkin meidän vauveli ja nyrkit on kyllä herkkua täälläkin. Yöt menee jotenkin hassusti niin, että joka toinen yö on tosi hyvä (unille klo 22 syö klo 3-4 ja sitten aamulla 7-8)ja joka toinen taas sitten levottomampi, jolloin aamuyöstä ähkii ja heräilee tiheään. Itse kuitenkin jaksaa tosi hyvin, kun saa sen jokatoisen yön hyvin nukkua.

Meilläkin nukkuvat ulkona molemmat sisarusrattaisiin mahtuvat rinnakkain pötköttelemään. Nyt on ulkona -13astetta ja uskalsin vielä pienemmänkin sinne laittaa. Samoissa rattaissa kun vielä ovat, niin pysyy varmasti vaunujen hengitysilma ihan lämpimänä ja mittari siellä toki on. äsken näytti -6. Mikähän ihmeen taika siinä muuten on, että nukkuvat ulkona niin paljon pidempään ??

Seksielämä meillä on kyllä melko köyhää nykyään (jotain elämää sentään on), mutta eiköhän se siitä taas kohene. Meillä ehkä eniten ongelmaa tuo se, että mies iltauninen, eli kun saadaan lapset unille, niin nukkuu jo mieskin.

Tekikö kukaan uuden vuoden lupauksia tai päätöksiä? Minä ainakin jätin suosiolla väliin stressiä vaan tulisi mokomista.

Entu ja tyttö 2,5kk

Ainiin, esikoisen kanssa kävin vauvauinnissa ja suosittelen kyllä oli tosi mukavaa puuhaa. Olisin ihan mielellään käynyt nytkin, mutta nosti tuo uimala sen verta törkeästi hintojaan, että enpä viitsi :/. Uimavaippoja siellä ei viime vuonna käyttänyt ryhmässä kukaan, eikä mitään vahinkoja kellekään sattunut. Vetäjä sanoi, että sen viiden vuoden aikana jonka hän on uinteja vetänyt, kukaan ei ole kakannut altaaseen ja hän piti sitä uimavaippaa turhana kapistuksena. Vauvan pissihän ei siis haittaa altaassa mitään...
 
Tehotyttö.
Pikaisesti jotakin kuulumisia täältäkin...

2kk tuli "Lahjalla" täyteen joulupäivänä. Neuvolassa käytiin uuden vuoden aattona.
Neidin mitat 58,5cm ja 5050g. Pitkä ja solakka tyttö.
Ristiäisiä vietettiin tuossa joulun ja uuden vuoden välissä, mutta nimipaljatuksia en nyt tänne taida tehdä :) Sen verran vähän käytetty nimi, vaikka kalenterissa ihan onkin ja perinteinen vanha nimi.

Neiti jatkaa edelleenkin tuota rauhaisaa elämänmenoaan. On kyllä niin helppo tapaus. Nukkuu minun kyljessä yöt, eikä yösyötöistä ole pahemmin häiriötä. Pari kertaa yössä kyllä tankkailee. Joskus yhdelläkin syötöllä pärjäilee.
Mutta kyllä täällä tätä vauhtia ja hulabaloota riittää, vaikka vauva onkin helppo :)

Nyt ei ehdi enempiä. Palaillaan paremmalla ajalla!
Oikein mukavaa alkanutta vuotta kaikille lokakuisille :)

Tehis
 
Ninni83 eijk
Nopeasti vain kommentoin..meillä tyttö on käy aina aikaisintaan klo 2 yöunille, eilen vasta puoli 4. Yöunilta herää n.12 aikaa, nukkuu mun vieressä ja syö 2-3x. Itekin saan nukkua useimmiten yhtä pitkään, kun esikoisen rytmikin muuttunut, voi nukkua jopa 11asti. Päiväunia vauva nukkuu puolentunnin-tunnin pätkiä. Tunnin jos ollaan ulkona kävelemässä, eli parveekkeelle ihan turha ees laittaa. Rintamaidolla ollaan pärjätty, tutti eikä pullo käy. Käytännössä olen vauvan kanssa kokoajan, enkä kerkeä oikein mitään tekemään,ja se on jotenkin tosi raskasta. Esikoinen aikoinaan oli hyvä nukkumaan, veteli 4tunnin päikkäreitä..

Ninni
 
Jellybean
Meillä on unet huonontuneet viime aikoina. Nukahtaminen on todella työn takana, joskus menee aamuyölle saakka. Sitten öisin heräillään jotain 4-6 kertaa, mutta niistä syöntejä on vaan yksi, eli ihan vaan herää kitisemään tutin perään tai muuten vaan. Ja jos ei siinä ole vielä tarpeeksi, niin herätys on sitten klo 7-8 välillä. Mulla nukahtaminen on aina ollut vaikeaa, eli en todellakaan nukahda alle tuntiin siitä kun sänkyyn menen tai jos yöllä kesken unien herään. Koko yön unisaldoksi äipällä jää siis neljä puolentoista tunnin pätkää. Voi kiesus, kuinkahan kauan tällainen huonon nukkumisen jakso kestää.. Ja viime päivät on olleet sitten yhtä kiukkuamista, kun on niin pakkanen ettei vaunuihin voi ulos laittaa. Nukahtelee syliin, vaunuihin tai sänkyyn sitten sellaisia 10-20 minuutin pätkiä pitkin päivää ja väliajat huutaa kurkku suorana. On jo kestopäänsärky tästä valvomisesta. Onneksi vauva on kuitenkin niin suloinen ja hymynkin silloin tällöin jaksaa väläyttää, että tässä vähän aikaa jaksaa tällaistakin hullunmyllyä. Mut oikeasti, vauvakin alkaa jo näyttää ihan väsyneeltä. Rassukan silmät on koko ajan ihan sellaiset unisen näköiset.
 
Juulia´77
Moikka kaikille piiiiiitkästä aikaa! Kirjottelin silloin odotuspuolella enemmän, nyt oon vaan yrittänyt taustailla teidän kuulumisia, kun tuntuu etten millään kerkee tänne kirjottelemaan, mutta yritän nyt edes joskus jotain tänne aikaseksi saada...

Meillä tyttö on suht rauhallinen tapaus: ei paljoa kitise ja nukkuukin suht hyvin, ainakin päivisin ;0). Päivällä nukkuu vaunuissa 4-6 tuntia (oon nyt ruvennu herättelemään, kun 4 tuntia tulee täyteen, että nukkuis sitten yöllä hiukan paremmin) ja sitten ottaa pitkin iltaa sellaisia n.30min. tirsoja jotain 3 kertaa. Yöunille menee 21-21.30 aikoihin ja heräilee suunnilleen kolme kertaa syömään ja yleensä on nukahtanut takaisin heti syötyään, mutta nyt on viime aikoina jääny hereille ainakin kerran yössä 2-3 tunniksi ähisemään ja tissittelemään. Aamulla herää 7-9 välillä. Oon erittäin tyytyväinen näihin nukkumisiin, koska esikoinen oli todella huono nukkumaan ensimmäisen vuotensa; heräili öisin melkein tunnin välein ja päivisin nukkui vain 3x30min. päikkärit, se oli tosi rankaa. Muutenkin tämä kuopus on paljon tyytyväisempi ja rauhallisempi vauva... kop kop koputtaa puuta!!! =0)

Tyttö ei suostu syömään tuttia, mutta peukaloansa imee oikein antaumuksella ja ollaan annettukin imeskellä ihan rauhassa, koska se tuntuu häntä rauhottavan. Vieroitus peukusta on varmaan joskus tosi hankalaa ja onhan siitä kaikenlaista haittaa, mutta ei niistä nyt vielä jaksa oikein ressata.

Huomenna on 3kk:n neuvola ja annetaan rotavirusrokote, koska halutaan välttyä koko kauhealta taudilta. Esikoiseen tauti iski ja se oli riesana noin 3 kuukautta.Nesteytyksessä jouduttiin sairaalassa käymään, kun tyttö meni tosi huonoon kuntoon ja kakkaa oli koko huusholli jatkuvasti "täynnä" ja me vanhemmat myös vuoron perään oksennustaudissa muutaman kerran, se oli tosi kurjaa aikaa. Tyttö oli silloin 9kk-1-vuotias reppana.

Nyt ei enempiä tällä kertaa, Öitä ja hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Juulia & tytöt
 
Juulia´77
Jellybean TYTTÖ 15.8, 1805g ja 42cm
Maxiina, POIKA 28.9, 3170g ja 49cm (Poika 5v ja tyttö 2,5v)
Niiskulainen, TYTTÖ 30.9, 3520g ja 51cm (Essikoistyttö 2,3v)
Lumi81 TYTTÖ 1.10.07, 3420g ja 49cm (Esikoistyttö 5,5v)
Juulia´77 TYTTÖ 6.10, 3920g ja 52cm (Esikoistyttö 2,5v)
Pia78 15.10.07 Tyttö 2720g ja 46cm,POIKA 3490g ja 50cm (Esikoispoika 1v10kk)
Sini1977 POIKA 16.10, 3590g ja 51,5 cm (Esikoispoika 2,5 v)
Entu82 TYTTÖ 18.10, 3230g ja 49cm (Esikoistyttö 1,5v)
Ann77 POIKA 18.10. 4410g ja 53cm
Ninni83 TYTTÖ 18.10 2900g ja 48cm (Esikoistyttö 4v)
Ilona79 TYTTÖ 19.10.07, 3320 g ja 50 cm
Iikka76 TYTTÖ 23.10. 3935G ja 51,5cm
Tehotyttö TYTTÖ 25.10.07, 3265g ja 49cm. (Poika96, tyttö98, poika05)
Ainu =+x POIKA 9.11. 4240g ja 52cm

Lisäsin tietoni listaan.
 
Laura79
ellybean TYTTÖ 15.8, 1805g ja 42cm
Maxiina, POIKA 28.9, 3170g ja 49cm (Poika 5v ja tyttö 2,5v)
Niiskulainen, TYTTÖ 30.9, 3520g ja 51cm (Essikoistyttö 2,3v)
Lumi81 TYTTÖ 1.10.07, 3420g ja 49cm (Esikoistyttö 5,5v)
Laura79 TYTTÖ 4.10.07, 2900g ja 47cm
Juulia´77 TYTTÖ 6.10, 3920g ja 52cm (Esikoistyttö 2,5v)
Pia78 15.10.07 Tyttö 2720g ja 46cm,POIKA 3490g ja 50cm (Esikoispoika 1v10kk)
Sini1977 POIKA 16.10, 3590g ja 51,5 cm (Esikoispoika 2,5 v)
Entu82 TYTTÖ 18.10, 3230g ja 49cm (Esikoistyttö 1,5v)
Ann77 POIKA 18.10. 4410g ja 53cm
Ninni83 TYTTÖ 18.10 2900g ja 48cm (Esikoistyttö 4v)
Ilona79 TYTTÖ 19.10.07, 3320 g ja 50 cm
Iikka76 TYTTÖ 23.10. 3935G ja 51,5cm
Tehotyttö TYTTÖ 25.10.07, 3265g ja 49cm. (Poika96, tyttö98, poika05)
Ainu =+x POIKA 9.11. 4240g ja 52cm

Lisäsin itseni kun tosta viimesimmästä listasta oli jääny pois
 
Niiskulainen
Jellybean TYTTÖ 15.8, 1805g ja 42cm
Maxiina, POIKA 28.9, 3170g ja 49cm (Poika 5v ja tyttö 2,5v)
Niiskulainen, TYTTÖ 30.9, 3520g ja 51cm (Esikoistyttö 2,3v)
Lumi81 TYTTÖ 1.10.07, 3420g ja 49cm (Esikoistyttö 5,5v)
Laura79 TYTTÖ 4.10.07, 2900g ja 47cm
Juulia´77 TYTTÖ 6.10, 3920g ja 52cm (Esikoistyttö 2,5v)
Pia78 15.10.07 Tyttö 2720g ja 46cm,POIKA 3490g ja 50cm (Esikoispoika 1v10kk)
Sini1977 POIKA 16.10, 3590g ja 51,5 cm (Esikoispoika 2,5 v)
Entu82 TYTTÖ 18.10, 3230g ja 49cm (Esikoistyttö 1,5v)
Ann77 POIKA 18.10. 4410g ja 53cm
Ninni83 TYTTÖ 18.10 2900g ja 48cm (Esikoistyttö 4v)
Ilona79 TYTTÖ 19.10.07, 3320 g ja 50 cm
Iikka76 TYTTÖ 23.10. 3935G ja 51,5cm
Tehotyttö TYTTÖ 25.10.07, 3265g ja 49cm. (Poika96, tyttö98, poika05)
Ainu =+x POIKA 9.11. 4240g ja 52cm

Minä vielä vähän muokkasin tota, kun olin saanut taas kirjoitusvirheen sinne värkättyä ja jellybealta uupui eka kirjain =).

Kiva että muutkin odotuspuolella kirjoitelleet käyvät kertomassa kuulumisia.

Joo nyt en ehdi enempää, kun tyttö sylissä ja hermostuu.
 
Juulia´77
No niin, neuvolassa tuli käytyä ja tytön mitat on nyt 3kk:n ikäisenä 6175g ja 61cm, että keskikäyrillä mennään. Rokotukset saatiin ja toivotaan, ettei kummempia oireita niistä tulisi. Terveydenhoitaja ehdotti jo soseiden antamista ja meinasi, että niillä voisi saada tytön nukkumaan paremmin yönsä. Niinhän neuvoi jo esikoisenkin kohdalla 3kk:n ikäisenä ja silloin sitten alettiinkin antamaan hiukan soseita, mutta ei niistä ollut kyllä nukkumisiin mitään apua, joten nyt en niihin vielä siirry. Pelkällä imetyksellä haluaisin nyt yrittää sinne liki puolivuotiaaksi... Tuntuu aika hullulta, kun terkka jo tässä vaiheessa kiinteitä suosittelee, kun nyky suositukset on pikkasen erilaiset!?? Mites te muut, ooteko jo yrittäneet antaa soseita?

Juulia
 
Tehotyttö.
Aika erikoista kyllä Juulialle ohjeistettu. Teilläkin tyttö hyvin kasvanut, niin miksi ihmeessä pitäisi soseita alkaa antamaan alle suositusiän. Ei se tosiaan yöuniakaan välttämättä takaa.
Meillä tyttö pikkuruinen, mutta silti viimeksi neuvolassa puhuttiin, että hyvin saattaa pärjäillä sinne puoleen vuoteen täysimetyksellä. Sitä kovasti toivonkin. Vellejä en ole muillekaan lapsille antanut ollenkaan, enkä myöskään tälle aio antaa.

Mulla ilmeisesti hormonitoiminta palautunut poikkeuksellisen aikaisin. Yleensä mennyt 9-12kk ja nyt on ollut merkkejä jo alkavista menkoista. Toivon mukaan huomisesta tulee kp 1, eikä esim. rv 5+ ;-)

Tehis ja "Lahja" n. 2,5kk
 
Jellybean
Meillähän vellejä on syöty 3kk iästä saakka ja soseita 3,5 kk iästä. Eri juttu kuitenkin kun Irene syntyi keskosena. Nyt sitten syödään kaksi ateriaa päivässä velliä, yksi vihannessoseita ja loput maitoa. Uniin ei kyllä ole ollut mitään vaikutusta. Tai no siinä mielessä, että velleistä tuli vatsavaivoja jotka valvottivat.. Iltanukahtaminen on mennyt ihan pelleilyksi. Eilenkin mentiin muka nukkumaan yhdeksältä, mutta pikkuinen nukahti vasta puoli yhden maissa.
 
maxiina
heippa!

käytiin tänään 3kk neuvolassa ja jäpikkä on aikas tomerassa kunnossa. pituutta oli 62,5cm ja painoa... tattadataattadaa... 7950g =) voitte siis kuvitella että täällä on aikamoinen pötikkä ;) jaloissakin on poimuja poimun perään... oli sitten tullut melkein kaksi kiloa viime kerrasta. neuvolatäti joutui punnitsemaan kahteen kertaa kun ei tahtoa uskoa mitä puntari näytti. piikkikin sitten saatiin, toivottavasti ei tule mitään oireita. harvakseltaan kuulemma tulee jotain kuumeilua tms. mut voi tulla. onko jo piikin saaneilla ollut jotain oireita?

mä olen ajatellut että kun noita kiinteitä aloitellaan niin mä aloitan perunalla. näin olen kahden ekankin kohdalla tehnyt. keskimmäinen sai vatsavaivoja mut sitten pidettiin pieni paussi ja uusi yritys ja hyvin meni =)

meillä unet menee tosi kivasti. yöunille mennnään kahdeksan yhdeksän aikaa ja heräilee pari kolme kertaa yössä. nukkuu noin 11h yöunia. sit on hereillä jokusen tunnin ja yleensä rattaisiin nukkumaan aamupäivällä jossa nukkuu kahdesta neljään tuntiin. iltapäivät on vähän risaista, nukkuu pikkupätkiä siellä sun täällä, ei ole vielä tullut kaksien päikkärien rytmiä. mut eiköhän sekin sieltä löydy =)

vauva-asiasta äiteihin... mites te itse olette palautunut ja jaksanut? univelkaa on varmaan kaikilla... mä olen painon suhteen päässyt jopa pari kiloa alle sen mikä oli ekalla neuvolakäynnillä. vielä on varaa silti keventyä ;) mitään isompia univelkoja ei ole, mä meen nukkuu aikasin. vähän se tietty verottaa miehen ja mun yhteisestä ajasta mut otetaan niitä sitten myöhemmin takaisin ;) välillä kyllä tuntuu että ei veny millään kaikkialle mut aina ne jotenkin vaan kuitenkin sitten sujuu. aika menee tosi nopeaa. mies tekee vaan niin pitkiä työpäiviä että joskus ketuttaa että voisi hänkin kotona enemmän olla. mutta tietenkin sitä rahaakin tarvitaan että saa voita leivän päälle...

no tulipas taas juttua. koittakaa jaksaa ja toivotaan että tämä lumi mikä tännekin vihdoin ja viimein saatiin pysyis edes tovin maassa =)
 
Jelli
HEippa pikaisesti,

Meillä ei ole vielä uudessa kodissa nettiä, joten pitää tulla vieraisille päivittelemään kuulumisia.
Pojalla myöhäinen 2 kk neuvola viime viikolla ja painoa oli 6625 g, pituutta 60,5 cm. Aika isäntä meilläkin! Hieman reilussa kuukaudessa oli tullut se 1400 g lisää...Hyvin itseltä kyllä paino putoaa, kun ukkeli on rinnalla parin tunnin välein päivisin.

Nukkuu öisin hyvin, eka pätkä 4-5 tuntia, sitten parintunnin välein. Syö kuitenkin silmät kiinni, eikä ole koskaan valvottanut hetkeäkään. Itsekin saan unen heti, kun liatan pojan omaan sänkyyn. Rauhoittuminen iltaisin on hieman vaikeaa, ei suostu olemaan kapaloituna ollenkaan ja heiluu kuin heinämies, jos yrittää muutoin kuin rinnalle nukuttaa.

Oma jälkitarkastus oli viimein tänään ja hyvin on palautuminen mennyt. Lääkäri oikein ihmetteli, kun poika oli omaan kokooni nähden niin kovin iso. Huomenna siis palailen ruotuun, eli hevosen selkään ensi kertaa 11 kuukauteen! Ehkäisyä emme käytä, emmekä aloitakaan ja ihme kyllä siitä ei tullut mutinoita.

Me ei oteta sitä rotavirusrokoitetta. Neuvolan täti sanoi suoraan, että Suomessa ei ripuliin kuolla, jos vaan vanhemmat seuraavat lasta niin, ettei pääse kuivumaan. Tästäpä tulikin mieleeni, että meillä poika kakkaa maksimissaan kerran viikossa ja sitten sitä tavaraa tuleekn vallan paljon! Ei kuitenkaan oel kipeä, joten käyttää vaan kasvamiseen kaiken muun.
Siinäpä tärkeimmät!

Jelli ja Konsta 2,5 kk
 
Tehotyttö.
Huomenet!

Onpas Maxiinan poitsun komian kokoinen :) Meillä esikoispoika oli myös tuota mallia. 5kk:n iässä muistaakseni oli jo 10kg puhki. Aivan valtava. Nykyisin luokan lyhyimpiä poikia ja sopusuhtainen (roteva ja lihaksikas).

Mekään ei oteta tuota rotavirusrokotetta. Ei otettu tuolle kolmoselle sitä influenssapiikkiäkään. Meillä sairastetaan tosi vähän, joten en noita tauteja osaa pelätä.

Maxiina kyseli omasta palautumisesta. Kilojen suhteen ei ihan vielä olla samoissa kuin ennen, kiitos pieniruokaisen tytön ja hyvin maistuneen suklaan :-D Kolmisen kiloa on, mutta ei ole mikään ongelma. Painoindeksi on hyvinkin normaalin rajoissa. Hiukan tuo vatsanahka on vielä löysä, vaikka vatsa pieni olikin. Onhan se jo muutaman kerran venyny. Muuten mun mielestä kroppa on ollu heti niinku ennenkin.
Ja tosiaan tuo hormonitoimintakin on vissiin alkanu. Edelleen niitä menkkoja vaan oottelen... Jos ei tällä viikolla ala, niin pakko tehdä r-testi :)

Täällä neiti aloittanut ääneen käkättämisen. Kädetkin alkaa hienosti toimia :) Sängyssä ja lattialla pyörii. Välillä saa käydä korjaamassa poikittainasennosta, kun on tullut makuupussista pois :)

Nyt pakkaamaan mukeloita ulkoilua varten...

Tehis ja "Lahja" 2,5kk
 
Jellybean
Voi vitsi, meillä viikkojen huonojen öiden jälkeen Irene nykäisi koko yön putkeen! Varmaan tämä ihme ei enää toistu seuraavina öinä, mutta ollaan nyt tämä päivä onnellisia kun saatiin nukkua kokonainen yö.

Irene on kasvanut ihan älytöntä tahtia, että neuvolassakin ihmetellään. Se on saavuttanut jo nelikuukautisten alimmaisen käyrän. Ja se painokäyrä mikä normaalisti menee vaakatasossa, tai sahaa ylösalas, nousee Irenellä jyrkästi vaan ylöspäin. Syönti kyllä jää reilusti alle tavoitteiden, kun pitäisi syödä noin 1200 ml/vrk, mutta syö vaan n.700-800 ml/vrk. Rehun talteenotto on sitten vissiin huippuluokkaa kun kasvua tulee kuitenkin huimasti.
 
Entu82
Aikamoiset jässikät löytyy kyllä Maxiinalta ja Jelliltä :)! Meillä on ensi viikolla neuvola kiva onkin saada mittoja, makkaroita neidin jaloista kyllä löytyy ja pituttakin on ainakin vaatteista päätellen tullut ihan kivasti. Pikkuneiti on muuten, minun ilokseni, alkanut nukkua ihan vakiona pitkät unet (2-3h) samaan aikaan isosiskon kanssa. On ihanaa kun saa päivällä olla parituntia ihan omilla hommillaan!

Omasta palautumisesta, kiloja on jäljellä kaksi. Tavoitteena olisi kuitenkin kuuden kilon pudotus, koska edellisestä raskaudesta jäi neljä kiloa roikkumaan ja haluaisin takaisin niihin "alkuperäisiin" mittoihin. Liikunnan olen jo aloittanut (en sitä siis kokonaan kyllä lopettanutkaan), ratsastamassakin kävin jo. Aikaa vaan on aikas hankala repiä, kun on nyt kaksi näitä pieniä, mutta kyllä se tuplarattaiden lykkiminen ylämäkeen ainakin tuntuu ihan liikunnalta!

Entu& tyttö 2kk3vko
 
Laura79
Höh kadehdin teitä jotka olette palautuneet painon suhteen noin hyvin. Mulla paino laski kaksi viikkoa synnytyksestä, sen jälkeen on lähteny vain n kilo. eli vielä olis 6 kiloa tiputettavana. En kyllä ole ehtinyt jumppailla jne liikkua kovinkaan paljon, mutta silti odotin että imettäminen veisi kiloja pikkuhiljaa. Milestäni en edes syö kovin paljon mutta painoa vaan jököttää samoissa lukemissa, onneksi ei jouluna noussut vaikka suklaatia tyli syötyä.

Meillä oli kanssa 3kk neuvola eilen. Vähän lämpöä tais tytöllä illalla olla kun sai rokotuksen. Meillä tyttö vielä aika pikkunen kun syntykin pienenä. Mitat 4855g ja 57cm.

Kakoista vielä :) meillä kakkaa tulee 1-3 kertaa päivässä ja yleensä jos tulee vain yksi kakka niin sitä tulee niin eetä ei pysy vaipassa vaan menee kaikki vaatteet vaihtoon. Vaatteita on menny pilalle aika paljon vaikka yritän pestä mahd pian, kakka on niin värjäävää...

Laura79
 

Yhteistyössä