***LOKAMASSUT KESÄKUUSSA*****

Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja mileko34:
Kävinpä minäkin neuvolassa eilen. Hb 97[...] Ruokavalioon kuuluu nyt sitten persiljaa ja punajuuria. Maha ei ota rautalääkettä vastaan ja kaikki muu rautapitoinen närästää. Auttaskohan naulojen imeskely??
Raportoin itsekin eilen neuvolakäynnistä, että ei siellä sen kummempaa. Mutta, terkkari soittikin iltapäivällä perääni että hb oli pudonnut 104:ään... Normaalisti huitelee mulla 140 tuntumissa. Tosin syön jatkuvasti (epäsäännöllisen säännöllisesti) pientä rautalisää, kun teininä on hb kerran pudonnut huomaamatta 78:aan. No löytyipä selitys tälle väsymykselle, mutta en suoraan sanoen osannut epäillä, kun olen sitä rautaa nytkin popsinut... Eli samaa pohdin kuin mileko34, että mitäs tässä nyt pitäisi syödä, kun rauta ei näytä imeytyvän... Punaista lihaa en saa alas millään ja persiljaakin voi tosiaan syödä vain rajallisia määriä ;) . Eli lisää tabletteja näemmä... Purkkirivistöt karttuu.

Kultsun kuulumiset pyörineet mielessä koko eilisen illan ja kovasti toivon, että jotain positiivista on Helsingin tuomisina.

Keiju 20+3
 
Kai minäkin sitten laitan hieman eilisiä neuvola kuulumisia kehiin. Eli Hb 110 (olen syönyt nyt 3vkoa rautaa) terkkari käski nostaa rautalääkityksen kahteen pilleriin päivässä.. rr 94/62, vauvalla sykkeet 140, painoakin oli mulle kertynyt 575 g/vko. ja sf mitta 25 eli teen nyt kauniisti omaa viivaa tuonne oikeiden viivojen päälle :) Kelan lappuja sain hirveät pinot ja kohta oonkin ne jo täyttänytkin kun ei vaan malta odottaa. Sokerirasitukseenkin ajan jo tilasin ja sain jo synnytysvalmennus kurssien ajatkin. Ja tuli myös katottua ettei meidän lapsi ainakaan saa sitä tuberkuloosi rokotetta ku ei kuuluta riskiryhmään. Ens kerralla on sitten lääkäri neuvola, en vaan huomannut kysyä että mitä siellä mahdetaan tehdä.. Kai sitä sitten pitää vaan mennä vielä vähän siivoilemaan että on miehen kiva palata kotiin illalla..
ansku 23+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja milla-maria:
ja meillä näkyi poika ultrassa,jos viitsit lisätä :)

Moi

En löydä nimerkkiäsi tuolta listasta..Olenko sokea..
Minä päivänä sulla se laskettu aika, tai onko sulla tuolla listassa joku muu nimimerkki, 1 milla sieltä löytyy..

Ja tosiaan, aika poikavoittoinen tuo lista on:)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Dirlittan:
Alkuperäinen kirjoittaja milla-maria:
ja meillä näkyi poika ultrassa,jos viitsit lisätä :)

Moi

En löydä nimerkkiäsi tuolta listasta..Olenko sokea..
Minä päivänä sulla se laskettu aika, tai onko sulla tuolla listassa joku muu nimimerkki, 1 milla sieltä löytyy..

Ja tosiaan, aika poikavoittoinen tuo lista on:)
Sitte miä oon yhtä sokea :D Miä ja kerran katselin ja etsin mutta en muista muistinko sitä milla-marialta kysellä :ashamed:

Mitähän Kultsulle kuuluu? Vähän väliä tulee kurkittua onko hän jaksanut/ehtinyt/pystynyt kuulumisia kirjoitella :ashamed:
 
Ginnifer
Korjataanpas sitten vähän sitä sukupuolitasapainoa... Eli minulla ollut voimas tyttötunne ihan alusta asti, ja samaa mieltä oli myös ultrannut kätilö. Ei tosin aivan varmaksi sitä luvannut ja itse en kuvasta nähnyt kuin että eipä siinä mitään härveleitä tainnut olla havaittavissa. Mutta siitähän sen tytön kai tunnistaakin.

Nyt sitten odottelen alennusmyyntejä... Ja otan vastaan hyviä vinkkejä kaupoista joista löytyisi tytön vaatteita muunkin värisiä kuin vaaleanpunaisia! En vaan tykkää pinkistä enkä ymmärrä miksi ihmeessä kaikki pikkutytöt pitäisi pukea samaan väriin, ihan kuin johonkin univormuun.

Niin ja niistä neuvolakuulumisista, sf-mitta oli 17cm, rr 105/60 ja hb 127 eli ihan normaalisti ja hyvin voimin tässä edetään. Pissimään menen joku päivä uudestaan, kun oli vähän siinä ja rajalla, että oliko se toinen arvo (ei sokeri vaan se toinen) koholla. Olo on kyllä varsin mainio, että tuskinpa mitään suurta ongelmaa siitäkään löytyy.

Että jäätelöä nassuun! Muistakaa juoda & nauttikaa lämmöstä niin kauan kuin sitä kestää!

Ginnifer 20+4
 
Posti toi nipun Kelan kirjeitä :) Äitiysavustus maksetaan 14.6 tilille (pääsee shoppailemaan :D ) Vaikka itse asiassa en tarvi enää kuin sitterin, tuttipulloja, sideharsoja, vaipat, rasvat tms. Vaatteita tuolla onkin jo yllinkyllin :)

Ruhtinaallisen minipäivärahan saan myöskin, mitäs se oli, hitusen yli 15?. Ja yllättäin taas selvityspyyntö kotihoidontuesta. Sitä kun ei päällekkäin vanhempainrahan kanssa makseta. No onneksi on aikaa kiikuttaa isännän tililaput sinne. Heinäkuussa pitää paperit uudelleen viedä.

Ginnifer miä taas haalin sitä vaaleanpunaista kun ikinä en ole ketään siihen väriin vielä saanut pukea :D Ja mitä röyhelöisempä niin sen parempa :ashamed:
 
Ginnifer
Ginnifer miä taas haalin sitä vaaleanpunaista kun ikinä en ole ketään siihen väriin vielä saanut pukea :D Ja mitä röyhelöisempä niin sen parempa :ashamed:
[/quote]
Tuutilulla, ymmärrän! ;) Minäkin tykkään röyhelöistä, pitseistä ja muista tyttömäisyyksistä. Mutta rakastan niin monia värejäkin, että lähinnä monipuolisuutta kaipaan... Sama varmaan jos odottaisin poikaa niin ärsyyntyisin siitä ikuisesta tummansininen/harmaa/ruskee -linjasta. Mulla on säästössä omia vauva-ajan vaatteita: ihania pitsikauluspuseroita (niitä ei kaupoissa pahemmin näe nykyään) ja toisaalta froteepotkareita aidoissa 70-luvun kuoseissa. Tulevalla isoäidillä jo puikot heiluu ja itsekin olen käynyt kankaita hiplaamassa.

 
Ginnifer
Ai niin ja lisätäänpä vielä sinne listaan pävitettäväksi, että ilmoittauduin Kättärin Haikaranpesään synnyttämään. Tammisaarikin on vielä toiveissa ja mietinnässä, mutta katsotaan nyt miltä se käytännön ajatuksena alkaa vaikuttaa tässä kesän mittaan.
 
Ginnifer mun äitkin on näille kaikille paitsi keskimmäiselle (heinäkuun vauva) neulonut perinteiset nuttupuvut tossuineen ja tumppuineen. Langat ovat nytkin ostettuna :D Ja kuopuksella oli sairaalasta lähdettäessä rimpsuhattu kera turkoosin nuttupuvun päällä. Yks vanhempi hoitaja osaltolla sanoikin että tää vauva näyttää siltä miltä ennenkin lapset näyttivät :D Ja kuopukselle mummi jostain kaupasta löysi sen vanhanoloisen kangasröyhelöpaidan. Eipä päällä tainut olla kuin ristiäisissä :)

Miä oon kyllä noille pojille ettimällä aikoinaan etsinyt kirkkaita perusvärejä ja en ole meinannut löytää. Se v.sininenkin alkoi jossain vaiheessa tökkimään. Onneksi vajaa 6v:n lempiväri on kirkas punainen mutta harvemmin sitä on pojille tarjolla. Kuopuksella on tällä hetkellä oranssit vaatteet päällä. :D Mitä tahansa muuta kuin mustaa, harmaata ja v.sinistä
 
Mäkin taidan kertoa eilisestä neuvolakäynnistä :) Kaikki on siis kunnossa :)

Viikkoja oli eilen siis 21+2 ja painoa oli noussut kuukaudessa 200grammaa, eli nyt koko raskausaikana yhteensä 2kg200g. Paineet oli 124/80 ja hemppa 136. Ja vauvan sydänäänet 142 (poika :D ) Ja kohdunpohjan korkeus 18, onks toi nyt se sf-mitta? :ashamed:
 
"Ja tuli myös katottua ettei meidän lapsi ainakaan saa sitä tuberkuloosi rokotetta ku ei kuuluta riskiryhmään." ANSKU87.... etkö tosiaankaan aijo ottaa sitä tubirokotetta? Kuis muitten laita? Mä en kyllä uskaltais olla ottamatta... tuolla ulkosalla nimittäin liikkuu paljon tubipotilaita, enkä todellakaan halua sitä riskiä et lapseni sais sen. Päijät-hämeessä ne kyl antaa sen mun mielestäni automaattisesti kyselemättä... :x
 
:attn: En halua siis syyllistää ketään joka ei ota sitä rokotetta... saattaa toi äskönen viesti kuulostaa siltä... olen työkaverini kanssa puhunut asiasta (joka on kätilö) eikä hänkään ymmärrä miksi nykyään suositellaan että sitä rokotetta ei otettaisiin... Jokainen siis tehköön valintansa. Ihan mielenkiinnosta kysyn että miksi ette ottaisi sitä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja santti:
"Ja tuli myös katottua ettei meidän lapsi ainakaan saa sitä tuberkuloosi rokotetta ku ei kuuluta riskiryhmään." ANSKU87.... etkö tosiaankaan aijo ottaa sitä tubirokotetta? Kuis muitten laita? Mä en kyllä uskaltais olla ottamatta... tuolla ulkosalla nimittäin liikkuu paljon tubipotilaita, enkä todellakaan halua sitä riskiä et lapseni sais sen. Päijät-hämeessä ne kyl antaa sen mun mielestäni automaattisesti kyselemättä... :x
Moi

Puhutteo te nyt tuosta Calmette-rokotuksesta (BCG)?
Nykyäänhän Calmette pistetään vain niille vauvoille, jotka kuuluu riskiryhmään. Tuo kartoitus että onko siinä riskiryhmäss vai ei, tehtiin ainakin mulle jo ekalla neuvolakäynnillä.
Eli automaattisesti sitä ei suomessa enää pistettä kuin näille riskiryhmään kuuluville. Ruotsissahan näin on toimittu jo viimeiset 30 vuotta.
Minun 2 ekalle lapselle se kyllä pistettiin,ja tyttö saikin rokotuksesta sivuvaikutuksia.
 
Ginnifer
No ihan yksinkertaisesti se menee niin, että rokottamisen haitat on kasvaneet hyötyjä suuremmiksi. Eli jos kaikki rokotettaisiin, niin joka vuosi usea vauva saisi tartunnan siitä rokotteesta. Siis useampi kuin mitä sen saa muuten. Tämä lienee jotain tartuntatautitieteellistä tilastotutkimusta, älkää kysykö mistä niihin tuloksiin päädytään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dirlittan:
Alkuperäinen kirjoittaja santti:
"Ja tuli myös katottua ettei meidän lapsi ainakaan saa sitä tuberkuloosi rokotetta ku ei kuuluta riskiryhmään." ANSKU87.... etkö tosiaankaan aijo ottaa sitä tubirokotetta? Kuis muitten laita? Mä en kyllä uskaltais olla ottamatta... tuolla ulkosalla nimittäin liikkuu paljon tubipotilaita, enkä todellakaan halua sitä riskiä et lapseni sais sen. Päijät-hämeessä ne kyl antaa sen mun mielestäni automaattisesti kyselemättä... :x
Moi

Puhutteo te nyt tuosta Calmette-rokotuksesta (BCG)?
Nykyäänhän Calmette pistetään vain niille vauvoille, jotka kuuluu riskiryhmään. Tuo kartoitus että onko siinä riskiryhmäss vai ei, tehtiin ainakin mulle jo ekalla neuvolakäynnillä.
Eli automaattisesti sitä ei suomessa enää pistettä kuin näille riskiryhmään kuuluville. Ruotsissahan näin on toimittu jo viimeiset 30 vuotta.
Minun 2 ekalle lapselle se kyllä pistettiin,ja tyttö saikin rokotuksesta sivuvaikutuksia.
Samoin meillä ensimmäisellä nla kerralla kyseltiin matkustuksesta jne. Ja meidän vauvalle ei suositella sitä rokotusta eli ei kuuluta riskiryhmään
 
Moi... En eilen pystynyt kirjoittamaan, ja kotonakin oltiin vasta klo:20 aikaan. Nyt yritin kerätä voimia ja jaksaa kirjoittaa, ja huomasinkin teidän kaivanneen uutisiani, kiitos.

Eilinen ultraus alkoi tasan klo:13.00. Ultrauksen teki Helsingin sydänlääkäri, sekä Oulun yliopistollisen keskussairaalan sydänlääkäri.

Vauva sai kovan tuomion :ashamed: Oikea puoli sydämestä on erittäin viallinen. Vasen kammio tekee paljon oikean kammion töitä. Luonto ei pysty korjaamaan asiaa yhtään, ja todennäköistä on että oikea kammio lakkaa kokonaan toimimasta koska vika on näillä viikoilla jo näin paha.

Nyt vauva voi hyvin eikä tunne kipuja, mutta suuri vaara on ettei pienen sydän jaksa edes raskauden loppuun asti....

Tätä vikaa ei saada ikinä korjatuksi, ainoastaan voidaan yrittää auttaa sydämen toimintaa. Jos vauva jaksaisi syntymään saakka, voitaisiin vähintään kolmella erittäin suurella ja vakavalla leikkauksella saada sydämestä tehtyä yksikammioinen. Leikkaukset olisivat heti syntymän jälkeen, sitten puolen vuoden iässä ja viimeinen 3-vuoden iässä. Leikkausriskit (esim. leikkauksen jälkeen ilmenevät psyykkiset viat) ovat kuitenkin suuret, ja kuolleisuus prosentit 5%-15%:n luokkaa. Syntymän jälkeen voi ilmaantua vielä muutakin vakavaa, ja taas joudutaan turvautumaan leikkaukseen. Ja mahdollista myös on se että vauvalle kehittyisi sydämen vajaatoiminta, mikä pienelle ihmisille on melkein sama kuin kuolemantuomio.

Jos leikkaukset menisivät hyvin, eivät lääkärit kuitenkaan osaa sanoa kuinka kauan pieni eläisi, on kuulemma niin vakava tämä sydämen rakennevika. Eivätkä lääkärit voi taata etteikö pieni tuntisi tuskaa ja kipua jatkossa.

Sairaalassa oloa tulisi todella paljon, ja jokainen iso leikkaus vaatii myös monta apuleikkausta. Ei kuulemma saa syyttää itseämme, vaan tämä on luonnon tekemä suuri virhe...

Täytyy maanantaihin mennessä päättää keskeytetäänkö raskaus vai jatketaanko. Helsingin lääkärit tukevat meitä, on päätöksemme mikä tahansa.

Tämä on jotakin aivan kauheaa. Ei tällaista toivoisi pahimmalla vihamiehellekkään. Me ollaan vaan niin rikki......

Kultsux3
 
:hug: :'( Voi ei! Kaikki toivottiin että ois jotain hyvää lisää kuulunut. Ootte kyllä varmasti elämän vaikeimman asian edessä, päätöksen mitä kukaan ei haluaisi tehdä mutta kukaan ei sitä voi puolestakaan tehdä. Mitä tahansa päätättekin niin se on oikea ratkaisu...

Mitään en osaa sanoa, en mitään :'( Yrittäkää jaksaa vaikka varmasti ihan kauheaa aikaa elättekin :hug: :hug:

Ja ei ihmekään ettet noista pysty kirjoittamaan. Muista ettei sulla ole mitään "velvollisuutta" meitä ajan tasalla pitää vaikka täällä kuulumisia odotellaankin. Ihan omien voimien ja halujen mukaan toimit :hug:
 
Ginnifer
Eipä tuohon taida oikein mitään pystyä sanomaan, mikä yhtään auttaisi. Myötäelämme täällä kaikki ja toivomme teille voimia. Päätös on vaikea ja tuskallinen kumpaan hyvänsä suuntaan, mutta kuten tuutilulla jo totesikin, päädytte varmasti siihen ratkaisuun joka on juuri teille oikea, ja siihen ei muilla ole sanottavaa.
 
voi ei :'( toivoin jo,et ny olis parempien uutisten vuoro.... :/ ihan sanattomaks vetää...ihan ymmärrettävää on,ettet pystyny eilen kirjottaan mitään...en olis minäkään....
paljon voimia teille kumman päätöksen sitten teettekin...me ollaan täällä aina tukena :hug: :hug:
 
KULTSU! Paljon jaksamista sinne!!! Hakekaa itsellenne jaksamisenne takia apua. Nyt ei kannata painia yksin asian kanssa!
Minä poistun tältä lokamassujen puolelta tuonne marrasmassujen puoleen. Ultrassa siirsivät laskettua aikaa reilulla viikolla. Kaikki on kuitenkin hyvin. Tsemppiä kaikille, perässä tullaan!
Sasu ja pyllerö rv 19+0
 

Yhteistyössä