***LOKAMASSUT KESÄKUUSSA*****

Henkka81

Mulla kans samanlaista...tuntuu et kunto on romahtanu johonkin alempaan h*********... hermo menee kun kauppareissuakaan ei meinaa jaksaa kävellä. Puuskuttaa ja joka paikkaa kolottaa ja painaa. Esikoisen odotuksen aikaan olin elämäni kunnossa ja siks tää on niin raivostuttavaa. Mulla muutto lauantaina ja mitään en oikein voi ite tehdä kun supistelee heti.... Inhottava muuttaa kun voi vaan jaella ohjeita, ite kun aina kaiken tottunu tekeen.
Esikoinen lähti onneks mummon kans mökille niin ei oo jaloissa, saa kaiken kerralla laiteltua. Aattelin nyt samassa hässäkässä laitella nuo vaavin tavaratkin jonkunlaiseen järjestykseen kun ilman lasta oon vielä muutaman pvä. Käydä vaatteet läpi ja pestä niin ei tarvi sit myöhemmin...yksin kun kerta odottelen niin ei kauheasti ylimäärästä aikaa tuon esikoisen kanssa oo =)

No mut jos nyt jatkais pakkailuja kun on hetken levänny suppareitten kans...onneks on sentään suht kivuttomia... ja paikat on pysyny ennallaan kun kävin tarkistuttaan lääkärillä.

Jaksamisia kaikille kovasti :hug:

yksäiti+ hippu rv 25+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zeina:
Hei! olen tässä kuukausia lukenut viestejänne ja nyt uskaltauduin myös testailemaan. Minulla LA 15.10 ja kolmas lapsi tulossa.
Tervetuloa Zeina, lisäsin sut tonne listaan!

Omaa napaa: supistellut on nyt vähemmän, kun olen ottanut rennommin. Aika herkkään kuitenkin alkaa supistella, ja mietinkin juuri että pitääköhän koko tämä loppuraskaus ottaa näin iisisti..Töihinkin pitäisi taas maanantaina mennä, saa nähdä miten ne supistelut siitä innostuu.
Mulla myös kunto ihan rappiolla. Sain ennen odotusta melkein 15 kg pois painoa, ja olin tosi ok kunnossa. Nyt ei ole painoa tullut kuin 3 kg odotusaikana, mutta kunto on ihan nollissa. Ärsyttää tosiaan . Ja nyt ei voi juuri mitää touhutakaan sen eteen, kun heti alkaa nippailla mahaa..että tällaista valitusvirttä täältä :LOL:

Muuten kyllä kaikki ok, poju potkii minkä kerkiää, ja on kyllä ihanaa kun nyt ne liikkeet niin selvästi tuntuu.

Mukavaa viikonloppua teille!
 
heissan kaikille!

huh huh on sitten kahtena päivänä tullut istuttua autossa,käytiin siskon luona turussa.6 tuntia autossa istumista torstaina ja sitten vielä kolmatta tuntia kävelyä turun keskustassa keskiaikasilla markkinoilla,niin kyllä tämä mamma oli sitten illalla rätti poikki väsynyt.ei tarttenut kyllä unta paljon odotella.

tänään sitten tultiin kotia,ja voi olla että kohta nukkumatti kutsuu.

tuisku77 kertoi että on jotakin valopilkkuja silmissä nähnyt,minulla ihan samoja oireita,koko raskauden aikana oliskohan nelisen kertaa tullut että niitä pilkkuja silmissä vilisee.
kaksi kertaa nyt ihan viikon sisällä,aijon neuvolasta ens viikolla kysyä että mistähän oikein mahtaa johtua.
mulla verenpaineet ihan ok,eikä pissassakaan ole ollut mitään tähän mennessä,sokereista en tiedä,sokerirasitustesti tiistaina.silloin alussa sokerit tais olla jotakin 4.3 tai jotain sinnepäin ,kuitenkin ihan hyvä.

mistähän ne pilkut oikein mahtaa johtua,ei aavistustakaan..

vaavi on myllännyt kyllä nyt kahtena päivänä oikein urakalla,varmaan raukka kaksin kerroin masussa kun niin pitkään jouduin istumaan,kyllä kaksi kertaa pysähdyttiin jaloittelemaan ja pissalle matkan aikana.

mutta nyt taidan lähteä ettimään jotakin iltapalaa ja tonne sänkyyn pötkölleen.

niinukka ja vunttunen 25+6
 
Voi luoja mikä olo tuli kun luin Kultsun koettelemuksista.Piti ihan käydä oksentamassa mitä ei ookaa tarvinnu tehdä tän raskauden aikana enkä yleensäkää oo mikään yliherkkä.Koko keho meni tunnottomaks ku lapsuuden painajaisunessa enkä oo eläissäni tuntenu tätä tilaa hereillä ollessani.Mikä voi olla pahempaa äidille ja isälle kuin menettää oma lapsi.Täytyy olla kiitollinen että 6 ihanaa lasta olemme saaneet ja ainakin tähän mennessä kaikki on mennyt hyvin tässäkin odotuksessa,toivottavasti meneekin loppuun asti!!!Pelkkä ajatuskin ihan pienestä elottomasta ihmisestä saa koko mahan myllertämään.Hoh.Nyt mä unohdin mitä mun tänne piti kirjottaa mutta sanon lyhyesti että sekä äippä että pienokainen voi hyvin.Paikat pysyneet kiinni ja vauva kasvaa tasaisesti näin totesi lääkärikin.
Ihanaa kesäistä odotusta kaikille ja nautitaan masuista :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Itsellä tullut outo olo/tunne muutaman kerran parin viikon aikana. Rintojen välissä tai pikkasen ylempänä on kohta jossa tuntuu kuin perhonen läpättäis mieletöntä tahtia siipiään. Menee hetken päästä ohi, levoton olo kyllä jää...

Mitähän ihmettä se on? Miltä rytmihäiriöt tuntuu..... vai paniikkikohtaustako pukkaa päälle....

tuutilulla rv 27 tasan!
 
ei kyl rytmihäiriöilt kuullosta...iteki niist oon kärsiny.....mut hassua kyl,mulla supistuksen aikaan tuntuu melkein tollaselta+se epämiellyttävä ja raskas olo....tuskinpa mitään sen vakavampaa,mut jos haluat mielenrauhaa niin voihan siit mainita lääkärille.....

henkka rv 24 tasan
 
osanottohalaus :hug: lapsensa menettäneille.
Kultsun kertomusta piti lukea useampaan kertaan, kun niin pahaa teki :'(

Neuvolassa tuli taasen käytyä. Verenpaineet alhaalla, samoin hb, nyt 94. Turvotusta turkasesti ja kohtu menee lukemissa 27cm!!! Painoakin tullut riittävästi... :ashamed:

Inhottavalta tuntuu sanoa, mutta olen ihan täynnä tätä odottamista! Joka paikkaa särkee, närästää, väsyttää, kolottaa, nipistelee ja muuten vaan :kieh:

Tänään on supistellut ikävän kipeästi ja säännöllisesti välillä mahan, välillä selän puolelta. Toivottavasti ei enteile mitään ikävää. Varsinkin kun olen tämän oloni manannut alimpaan hel..... välillä :ashamed:

Tytteli potkii ja myllää JATKUVASTI! Taitaa tulla oikea ikiliikkuja |O


Mileko ja "riiviötyttö" 24+5
 
Pitkästä aikaa taas kirjoittelemassa... Kultsun kirjoituksen luin yksi ilta ja itkin kanssa silmät sameana :'( . Tuntuu todella väärältä, että moista pitää kestää!! Kyllä taisi mennä ihan kaikkein vaikeimman kautta :( . Ei teille voi sanoa kuin voimaa, voimaa, voimaa :hug: . Samat sanat myös [/b]Sadmamille. Olen todella surullinen ja pahoillani puolestanne :hug: .

Joku kyseli verenpaineista. Minulla viimeksi neuvolassa verenpaineet oli 97/57. Täti vain kyseli, että eikö pyörrytä. Mietin sitten jälkeenpäin, että mihin asti ne voi laskea ja että tehdäänkö asialle jotain, mutta ilmeisesti sitten ei. Muutamina päivinä nyt on huimannut ja olenkin miettinyt, onko paineet laskeneet edelleen. Aika hyvä vointi minulle kuitenkin.

Vointi on ollut kaikkinensa melkoisen hyvä, kun vertaan teidän muiden oloihin. Supistelee joskus ihan hiukan, mutta melkein toivoisin, että supistelisi hiukan enemmän vaikka. Niihin niin tottunut aiemmissa raskauksissa. Kai tämä menee yli.. Kaikenlaista jaksan touhuta ja tehdä, mutta kyllä sitten välillä on huilattava ja otettava rauhallisemmin. Jotakin äitiysvaatteita olen ostanut, enkä osaa vielä toivoa, että la olisi lähempänä. Nyt on hyvä näin ja syksy tulee, kunhan kerkiää. Välillä sitä miettii, että minkälaista meillä täällä sitten on ja kuinka jaksan. Riippuu tietysti niin paljon vauvasta.

Minulla oli se ylimääräinen ultra istukan takia ja vielä joudun uudelleen menemään. Istukka on ilmeisesti edelleen ainakin osittain estämässä normaalia synnytystä. Saapa nähdä kuinka käy, mutta en mieti asiaa vielä sen enempää. Harmittaa kyllä, jos tuon takia leikkaukseen joutuu. Sinänsä mukava päästä vielä ultraan :) . Muuten ultrassa kaikki oli hyvin ja vauva jo kilon painoinen!! Tuntuu jotenkin ihan epätodelliselta, niin iso... Kun sydämen neljää läppää vai mitä olivatkaan esiteltiin, Kultsua mietin. Sukupuoli jäi kuulematta.

Mitään vauvajuttuja en edelleen ole ostellut tai laittanut. Niitä juttuja en osaa vielä kyllä tehdä! Ja vaatteita en aio ostella, ennen kuin sukupuoli on selvä.

Ei tässä sen kummempia siis, kesästä nautitaan, koittakaahan kaikki muutkin pystyä nauttimaan :) :hug: !

Rontti myös tasan rv27. Mä en voi uskoa, että 30 lähestyy...
 
Pitkästä aikaa taas kirjoittelemassa... Kultsun kirjoituksen luin yksi ilta ja itkin kanssa silmät sameana :'( . Tuntuu todella väärältä, että moista pitää kestää!! Kyllä taisi mennä ihan kaikkein vaikeimman kautta :( . Ei teille voi sanoa kuin voimaa, voimaa, voimaa :hug: . Samat sanat myös [/b]Sadmamille. Olen todella surullinen ja pahoillani puolestanne :hug: .

Joku kyseli verenpaineista. Minulla viimeksi neuvolassa verenpaineet oli 97/57. Täti vain kyseli, että eikö pyörrytä. Mietin sitten jälkeenpäin, että mihin asti ne voi laskea ja että tehdäänkö asialle jotain, mutta ilmeisesti sitten ei. Muutamina päivinä nyt on huimannut ja olenkin miettinyt, onko paineet laskeneet edelleen. Aika hyvä vointi minulle kuitenkin.

Vointi on ollut kaikkinensa melkoisen hyvä, kun vertaan teidän muiden oloihin. Supistelee joskus ihan hiukan, mutta melkein toivoisin, että supistelisi hiukan enemmän vaikka. Niihin niin tottunut aiemmissa raskauksissa. Kai tämä menee yli.. Kaikenlaista jaksan touhuta ja tehdä, mutta kyllä sitten välillä on huilattava ja otettava rauhallisemmin. Jotakin äitiysvaatteita olen ostanut, enkä osaa vielä toivoa, että la olisi lähempänä. Nyt on hyvä näin ja syksy tulee, kunhan kerkiää. Välillä sitä miettii, että minkälaista meillä täällä sitten on ja kuinka jaksan. Riippuu tietysti niin paljon vauvasta.

Minulla oli se ylimääräinen ultra istukan takia ja vielä joudun uudelleen menemään. Istukka on ilmeisesti edelleen ainakin osittain estämässä normaalia synnytystä. Saapa nähdä kuinka käy, mutta en mieti asiaa vielä sen enempää. Harmittaa kyllä, jos tuon takia leikkaukseen joutuu. Sinänsä mukava päästä vielä ultraan :) . Muuten ultrassa kaikki oli hyvin ja vauva jo kilon painoinen!! Tuntuu jotenkin ihan epätodelliselta, niin iso... Kun sydämen neljää läppää vai mitä olivatkaan esiteltiin, Kultsua mietin. Sukupuoli jäi kuulematta.

Mitään vauvajuttuja en edelleen ole ostellut tai laittanut. Niitä juttuja en osaa vielä kyllä tehdä! Ja vaatteita en aio ostella, ennen kuin sukupuoli on selvä.

Ei tässä sen kummempia siis, kesästä nautitaan, koittakaahan kaikki muutkin pystyä nauttimaan :) :hug: !

Rontti myös tasan rv27. Mä en voi uskoa, että 30 lähestyy...
 
Heippa massuilijat!

SadMam, osanottoni teillekin :hug:
Vielä 5 viikkoa töitä jäljellä ja sitten koittaisi kesäloma. Vettä tulee tälläkin hetkellä, mutta eipä oikeestaan haittaa...jaksaa olla töissäkin paremmin kun ei helle kuumenna puljua liikaa.

Kyllä joskus tulee itsellekin tuskastumisen hetkiä..maha on tiellä, mietit miten sitä pärjätään ja mihin tulikaan nokkansa laitettua loppuiäksi, mutta tunne onneksi menee samantien ohi, kyllä sitä pikkuista jo kovasti odotetaan ja potkut tekee kaiken niin todentuntuiseksi. :heart:

Sitä vaan vauhkoilee näitten liikkeitten kanssa, nyt taas ollut vähän hiljaisempaa, heti käy pahat ajatukset mielessä kuinka kaikki ei olekaan kohdallaan...kunnes taas tuttu muljahdus tuntuu mahassa!

Eipä täällä tosiaan kummempia...seuraava neuvolakäyntikin vasta reilun viikon päästä..pidettävä peukkuja pystyssä että verenpaineet ym. ois edelleen pysyneet kurissa. Toisilla kun tuntui olevan hyvinkin alhaisia lukemia, itsellä taas mittarit melkein posahtaneet aiemmin rikki :LOL:

Voikaa hyvin ja paksusti!

Kiisumirri ja kirppu rv 25 :wave:
 
Keiju ja niinukka mie olen monta vuotta kärsinyt valopilkuista ja nyt raskauden aikana vielä useammin. Pitkään meni ennenkuin selvisi, että miun kohdalla nuo pilkut johtuvat siitä, että päähän ei pääse hetkellisesti tarpeeksi verta. Esim niskat on niin jumissa, ettei veri kierrä. Minun kohdalla syy oli alhainen pulssi (n. 40), jos nousen nopeasti ylös yms pilkut tulevat varmasti. Ei mitään vaarallista, mutta kannattaa hetkeksi seisahtua ja antaa verenkierron tasaantua. Voisikohan tämä olla teillekin syynä?

Juhannuksena käytiin sukulaisissa. Miun äidillä olikin iso kasa vauvan vaatteita odottamassa. Hän rakastaa kirpputorien kiertämistä ja on jo kovasti odottanut milloin pääsee ostelemaan vauvanvaatteita. Voipi olla ettei itse tarvitse hommata mitään :D Samalla kaiveltiin varastosta vanhoja vaatteita joita mie ja sisarukset ollaan pidetty. Melkoinen määrä vanhoja retro- vaatteita sieltä löytyikin. Vuosilta 70-80 ja ihan hyvä kuntoisia. :whistle: Ne jäi vielä äiteelle, hä pesee ja merkkaa ne (jotten typeryyksissäni laita eteenpäin kiertoon). Muuten laittasinkin pari kuvaa.

Samasta vaatelaatikosta löytyi vanha neuvolan opasvihkonen, jonka äiti oli saanut minua odottaessaan (vuonna 1981). Sitä on ollut hauska lueskella. Esim. suositeltavien ruoka-aineiden kohdalla painotetaan sisäelinten lisäämistä ruokavalioon. Varsinkin maksaa tulisi syödä säännöllisesti. Siinä onkin nykyään hiukan eri suositus :eek:
Lasketunajan määrittämisen kohdalla puhutaan siitä, että milloin liikkeitä alkaa tuntemaan, niin sen ajankohdan ja viimeisten kuukautisten avulla tarkennetaan LA. Ensisynnyttäjä tuntee liikkeet 4,5 kuukautta ennen LAta ja aiemmin synnyttänyt 5 kuukautta ennen. Kuinkahan monella meistäkin olisi LA aikaistunut reilusti :LOL: Silloin ei ultra tainnut olla yhtä tarkka, kuin nykyään...
Vauvan hoito-osiossa opastetaan antamaan janojuomaksi vauvalle vettä. Nykyään taidettaan olla sitä mieltä, että täysimetyksessä maito riittää. Ja tuoremehua saa antaa 2kk eteenpäin ja soseita 3 kuukautiselle. Mites nuo suositukset on nykyään?

Hipkukka 23+5
 
Hipkukka Laita ihmeessä kuvia vanhoista vaatteistanne, kun saat ne kuvattua :D Niin ja hedelmäsoseita saa nykyään antaa 4kk iästä, mehuja itse olen ainakin antanut vasta nyt 1 vuoden tienoilla...

Mulla oli taas perjantaina se neuvola, verenpaine oli onneksi laskenut ja ensi viikolla uskaltaudumme hissukseen lomareissulle muutamaksi päiväksi.

Mutta nyt en ehdi enempää, vointeja kaikille!!

tuisku + "tyttö" 26+3 :heart:
 

Yhteistyössä