***LOKAMASSUT KESÄKUUSSA*****

Kultsu paljon voimia jatkoon ja onneksi teillä tuntuu olevan miehen kanssa hyvä suhde joten voitte tukeutua toisiinne näin surun aikana!

eipä tässä osaa oikeen mitään järkevää kirjottaa..tosi paha mieli teidän puolesta :'(
 
eilen sain laitettua makkariin uudet verhot, ihanat ovat :D muutenkin tekis taas kauheesti mieli sisustaa. ostin nättejä lahjapapereita ja alan illalla päällystämään niillä kenkälaatikoita ja muutaman pahvisen säilytyslaatikon. laitan ne sitten tänne makkariin vauvan nurkkaukseen säilytyslaatikoiks jotka kuuluvat samalla sisustukseenkin. käytiin eilen kans ostamassa maalia pinnasängyn maalausta varten. otin kahta eri sävyä (samasta värikartasta) toinen on sellanen luonnonvaalea/kermanen ja toinen oliivinvihreä, aivan ihanat! aion maalata sängyn muuten tolla vaalealla, mutta sitten ne päätypuut tolla oliivilla, yhellä tutulla oli sellanen vastaava ja oli tosi hieno!!!

tympeetä vaan kun rahatilanne on taas vaihteeks aika heikko kun laskut kertyy aina näin kesäkuulle ja nyt niitä sitten on makseltu ihan miinuksen puolelle. nyt vielä koirakin ontuu ja pitäis varmaan lääkärillä sitä käyttää, tutun kaavan mukaan jos menee niin se reissu tulee kans aika kalliiks... joten jääpä tämän mamman muut sisustuspuuhat sitten tuleviin kuukausiin!

aamulla käytin koiraa aamupissalla ja se meni sitten tonne nurmikolle hieromaan itteensä maata vaste niinku koirilla on tapana. siinä aikansa piehtaroituaan näin vilausen jostain sen selän alta ja menin lähemmäs kattomaan, niin eiköhän tämän meidän iki-ihana bulldoggimme kieriskeli sitten linnunraadon päällä! hyi hitto, ei ku koira äkkiä suihkuun, toivottavasti ei nyt saada tänne kotiin kamalasti mitään lintubakteereita :eek:

yöllä mulle kävi kans outo juttu. menin vähän unenpöpperossä pissalle ja siinä ihan normaalisti istuin ja nousin ylös, vedin pikkarit takasin jalkaan ja lähin kävelemään makkaria kohti. yhtäkkiä tunsin että mullahan on ihan märät alkkarit! äkkiä takas vessaan tilannetta tarkastaan ja ihan litimärät olivat, yöpaidan helmakin oli vähän kastunu... säikähin jo että mistä tämä oikeen on tullu, ei kait se vaan voi lapsivettä olla! no en vieläkään oo ihan varma että mistä tuli, mutta ite ajattelin että oisinkohan voinu huolimattomasti laskea pissaamisen ajaks housuja liian vähän alaspäin ja siinä pöntöllä pissatessa oisinkin huomaamattani tähänny omiin alkkareihini :LOL: en tiiä, kuitenki olo muuten normaali, vauva möyrii mahassa joten eipä se varmaan kohdusta ollu peräsin, ite kyllä aluks säikähin!!!

jep, jep palaillaan t.tiipii rv24+2 :heart:
 
Diipeli mul ne paineet ollu viimeaikoina 90/50...neuvolassakin täti ihmetteli miten oon pystyssä pysyny =) mulla muutenki matala verenpaine (siis ilman raskauttaki) ne on siinä 100/60 paikkeilla....lääkärit ei oo muuta sanoneet,ku et matalan verenpaineen kans pitää oppia elään ja onhan se paljon parempi ku korkeet paineet....

henkka ja veeti 23+4
 
Mää en ymmärrä noista verenpaine-lukemista mitään. Neuvolassa kysyn joka kerta, että onko hyvä. On kuulemma, mutta ikinä ei selitä, että mitä ne luvut kertoo? Tiedättekö te???

Sentään jo kolmas raskaus menossa.. :ashamed: Varmaan ainoa asia maailmassa, joka ei meikäläiselle selkiydy omana elinaikanani...
 
Piti vain äkkiä käydä vaihtamassa kuulumisia ennenkuin lähden valmistautumaan viemään muksut hoitoon kun itsellä on 9.50 sokerirasitus. Mutta nyt kyllä pitää vielä käydä laittamassa ripsivärit uusiksi :'(

Mä kävin pari päivää sitten ylimääräisessä neuvolassa, koska minulla on ollut päänsärkyä, olen nähnyt valopilkkuja pariin otteeseen, turvotusta eli raskausmyrkytyksen oireita. Painoa oli tullut 1kg kahdessa viikossa kiitos turvotuksen (?) eli nyt 1.6kg kaikenkaikkiaan ekasta neuvolakäynnistä. Verenpaine oli 132/91 eli alapaine korkea, hieman valkuaista. Kohdunpohjankorkeus oli 25cm ja "tytön" sydämensyke 150, kuten aina :heart: Menen vielä huomenna neuvolaan tarkistuttamaan mihin nuo kaikki arvot ovat heilahtaneet ja jatkossakin käyn kuulemma nyt tiheämmin. Terveydenhoitaja vain sanoi, että raskausmyrkytys tulisi vasta rv 30 jälkeen... Kellään tästä tietoa?

tuisku ja "tyttö" 26+0
 
Kaikille ,

aika erilaisissa tilanteissa täällä taidetaan kamppailla ja tsemppailla .
Kultsun surua ei voi ymmärtää, enkä ainkaan itse uskalla täysin edes empatisoida, on se vaan niin kipeä ja pelottava tapahtuma ja ajatus.
Voimia. Onneksi rinnalla kulkee noin upea puoliso, oon ihan varma että onnea teidän tielle suodaan uudella tavalla ...
Muidenkin vaivoihin - toivon mukaan löytyy tasoitusta ja hälvenevät..
Mulla - kummallista kyllä, liekö Murphyn laki - kun oon näin 'kypsä' ja oottelen lasta yksin - asiat on suht' mallillaan.
Loma alkoi, uinkin yhden kerran (2-3 metriä , uimista anyway :) ) , vaikka tekeydyin homman kyllä varmaan vartin, siskonpojat irvaili arkajalkatätiä. Eli ei supistellut aika kylmä vesikään, idässä vissiin n 13-14 asteista ... hrrrhh.
Muutenkin - mä jaan tätä asiaa muiden läheisten kans , siskonpojat 7 ja 11 v on myös innoissaan uudesta serkusta - ja pienempi laiheliini on hirmuhuolissaan mun isosta mahasta - ja siitä häviääkö se ikuna ja koskaan :) ... Vauva potkaisi sitten serkkupoikaakin, soppelisti , kiva tunne .
Eilen golffailin sateessa idässä, tänään ois tarkoitus koettaa samaa hommaa täällä koto-oulussa.
Vauva potkiutuu aina apetta saatuaan , eli ruoan jälkeen. Asentoa mietin, niinkuin joku muukin eri ketjussa. Eli miten päin se Viola siellä pyllistelee :)
Töissä pitäisi käydä laittamassa ä-paprut eteenpäin, alkaa olla pahin irtisanomis-show osin ohi. Ja lomailu äetmuorin luonakin meni ok , oli muutakin kuin sitä rintasyöpätukihommaa. Onneksi.
Vauvalle aattelin käydä tässä varailemassa vaunut, sängyn ja kaukalon.

Mulla tuntuu muuten , että kun juo tarpeeksi, niin se auttaisi kasvukipuihin sun muihin hyvin pieniin kolotuksiin (kuulostaa, että mulla on olut vaan pikkupieniä vaivoja, josko edes mitään ... melkein kuvailisin tätä fyysisestikin hienoksi ajaksi ? Toistaiseksi. Kopkop puuta .)
Vai auttaakohan tässä nyt muutoin tämä epäihannevartalomalli - eli perinteisen synnyttäjän leveä lantio , mahtuu paremmin vauva kasvamaan ja kohtukin ?
Karsea oli lukea myös se kotisynnytysuutinen, jossa lapset oli kuolleet. Mahtaa olla sielläkin tunnelmat .

Toivon mukaan sade lakkaa ja aurinko alkaa pilkistelemään..
noin oikeasti, kuten myös kuvainnollisesti.

-papu & viola auroora , RV 25

 
Ensimmäisenä osaanottoni kultsulle.... :hug: Itkuhan se täälläkin tuli ja todella tyhjä olo. Sanat ei riitä, ei ole mitään mikä voisi tuossa tuskassa auttaa. Jaksamista.


Mie en ole muistanut pitkään aikaan täällä sivuilla käydä, kun jotenkin on ollu muka kiire. Meillä täällä massu kasvaa ja poitsukka (mamin päätös, ei oikeaa tietoa) potkii kovasti. Alan muistuttaa rantapalloa vähitellen ja sekös on papista hauskaa :LOL: . (Mulla pituutta 155 cm ja painoa tullu todella paljon. "On jäätelö hyvää kun yksin syö".)
Töitä olisi vajaa kolme viikkoa jäljellä, sitten kesäloma ja sitten mammalomalle... Mä päätin heti alussa et lopetan duunin heti kun voin. Minusta tuntuu, että olemme sen massuasukin kanssa ansainneet...Aikaisemmin olen tehnyt kahta työtä ja opiskellut illat, voisi sanoa, että olen todellinen työnarkomaani. Nyt on kuitenkin perheeni vuoro.
Ai niin mekin kävimme 4D-ultrassa. Meille kävi tuuri, eli kättärillä oli joku koulutus mihin ne tartti koekaniineja, joten päästiin ilmatteex... Tietenkään se ei ollu ihan sama juttu ku maksullinen ultra, mutta riitti mulle kyllä. Ne ei meinannu nassussusta saada lainkaan kuvaa, joten mua sitten ultrattiin 1.5 h, kahella eri laitteella.... Seurauksena oli massukivut, joten sairaslomaa oli pari päivää otettava. Kaikki oli kuitenkin ok ja sehän on tärkeintä.
Hyvää kesää kaikille!

T susa81 ja massuasukki rv 24 ja 5.
 
....hitto mikä keli...ei jaksa enää tätä sadetta....tyttökin on hoidos,ku niil ny viimenen viikko hoitotädin kans ennenku kesäloma alkaa ja siit sit eskariin...eli läksiäis juhlat huomenna :D
...täälä mä istun koneella ku ei muutakaan jaksa tehä...pihallekkaan ei pääse...kellarissa olis pari autonpenkkiä verhoiltavana,mut en jaksa...isäntä muistuttaa niist muutenki joka päivä....ei ne miehet silleen oikeesti tajua miten rankkaa tää odotus voi joillakin olla.....mullakin tää niin erilainen ku eka...mitään en jaksa...istua on vaikeeta...maha on tiellä :LOL: vali vali....
isännälläkin alkaa loma ny ens viikol,mut se viettää alkuajan melko varmasti autotallissa....saa nähä miten meijen reissujen käy...pitäis käydä sekä outokummus,et saarenmaalla...mitenköhän sitä jaksaa ja riittääkö edes aika......on meinaan se makkari remppaki tosiaan vie kesken...

on ruvennu taas närästään pikkasen...ei mikään kiva tunne...."poika" on muuten kovin aktiivinen...välillä oikein säikähdän ku potkii :D .....ivälil meinannu tulla pissat housuun,ku osuu niin sopivasti virtsarakkoon....

onx muilla näin tukala olo ku mul?? tuntuu vaan niin oudolt,ku kunto muuten ollu ok ja se esikoisen odotus oli niin helppo....hitto ku se istuminenki on jo niin vaikeeta,et mikään asento ei oikein oo hyvä...ja tietty se voimattomuus ja heikko olo......

mut hyvää lämmintä kesää kaikille

henkka ja "veeti" 23+5
 
Tuisku77 mittasko se sulta useampaan kertaan ton verenpaineen? Katsos ku mullahan oli melkeen lähestulkoon samat arvot eka mutta mittas sitte pari kertaa ni vikalukemat oli se 117/83 muistaakseni. Ja mäkin jouduin verenpainetarkkailuun. Mulla on se käsitys että voi kai se raskausmyrkytys tulla aikasemminki ja kokoajanhan se periaatteessa niinku kehittyy. :whistle:

Juupasejuu,huonot kelit on täällä Oulussa ainaki jyllänny juhannuksen jälkeen :/ Täällä mä jädekiskalla surffailen ja toisella kädellä myyn jädeä halukkaille,on se kumma että vaikka vettä ropisee ni silti sitä menee kaupaksi,tosin ei niin paljon tietenkään ku lämpimänä päivänä. Mulla tekis mieli nähä taas vauveli ultrassa :heart: :heart: Nyt on tasan kuukausi aikaa rakenneultrassa ja tässä mietiskelen että mille viikolle varaisin yksityiselle :D kai sitä on jotenki malttamaton,en tiiä :heart: Viime viikolla miehen kans ostettiin masujesperille semmon mahan päällä soitettava soittopehmo,sitä sitten aina iltasin vetelen narusta ja soitan pikkuselle,kyllä se jaksaa aina potkia ja myöriä tyytyväisenä takasin kunnes sitten ilmeisesti nukahtaa tai jotain :heart: :heart: :heart:

Diipeli ja masujesperi 23+5
 
heippa vaan pitkästä aikaa.
en ole eestynyt kirjottamaan,mutta välillä olen aina käynyt lukemassa.
ensin syvimmät osanottoni kultsulle ja hänen miehelleen. :hug:
ei ole maailma nyt ollut reilu. toivottavasti jaksatte yhdessä eteenpäin.

tänään oli neuvola lääkäri. kaikki kunnossa.kohdunpohjankorkeus on 22cm ja sydänäänet jumputti reilua 140.painoakin on tullut pari kiloa lisää.
ultrassa muutama viikko sitten pieni ei vielä näyttänyt sukupuoltaan.
heinäkuun lopussa on ainakin yksi ultra(rakenneultran ois kuulunut olla viimeinen) koska istukka on jotenkin reunalla, seuraavat sitä. mutta melko varmastihan se siitä nousee ylös,ellei ole jo sitä tehny. paperit pitäs pistää menemään kelalle,pitäs vaan muistaa pyytää palkkatodistus..sais sit sen äitiyspakkauksen näpläiltäväks.
meillä on melkeimpä kaikki hankinnat tehty =) en ole malttanut olla ostamatta.esikoiselta kun tuli melkein kaikki laitettua eteenpäin.
ensi viikolla alkaa kauan odotettu 3 vko:n kesäloma. lähdetään puuhamaahan ja lintsille. täytyy vissiin ahtautua pojan (2,5v) kanssa
possujuniin sun muihin pikkuväen laitteisiin.kun ei muihin ole asiaa eikä kyllä haluakaan.
alaselkää ja pakaroita vihloo usein kovasti.muuten ei olossa ole valittamista.kovasti pieni potkii ja möngertää massussa.

iloista kesää kaikille lokamassuille ja toivottavasti saatas edes vähän hellettä tämän jatkuvan sateen tilalle :wave: :D
 
Hei! olen tässä kuukausia lukenut viestejänne ja nyt uskaltauduin myös testailemaan. Minulla LA 15.10 ja kolmas lapsi tulossa.
Olen tuossa lueskellut, että monella ollut kaikenlaista vaivaa yms. Minä kun luulin, että olen jotenkin poikkeava näine oireineni ja kipuineni :whistle:

Alkuraskaus oli yhtä kipuilua ja vuotoa (3kk). Nyt vuotojen loppuessa tilalle on tullut supistelut, ei onneksi kovinkaan kipeitä.
Onko teillä ollut kellään ongelmana jatkuva ripuli? Mulla kun maha menee sekaisin aina viimestään tunti syömisestä. Sitten kaikki tuleekin ihan vetenä pihalle. En tiedä pitäisikö tästä huolestua. Tätä jatkunut noin viikon verran. Muita tän hetkisiä ongelmia on just nuo supistelut, alavatsan jomotukset,unettomuus, närästys ja ajoittain alapää kivut. Äitiyspolillekkin vasta aika kolmen viikon päästä, että sais kyseltyä asioista. Ä.polille aika mm. sen vuoksi, kun kohdussa kasvaa myooma ja suurenee kokoajan raskauden myötä, viimeksi mitatessa oli jo 5cm halkasijaltaan. Ärsyttää, kun neuvolaan soittoaikakin on vain puoli tuntia päivässä, niin ei sinnekkään koskaan muista olla ajoissa soittelemassa.

Osaiskos joku myös sanoa millasia verensokeri lukemien pitäisi olla raskausaikana? Nuo normaali viite arvot tiedän, mutta onko raskausaikana erit? Paastoverensokeri oli yks aamu 4,8 ja terkka sanoi sen olevan ihan hyvä. Mutta kun yks päivä n.2h syömisestä lukema oli 7,9, nii vähän tuota jo "säikähdin", ei koskaan ole noin korkeeksi lukemat noussu. Siis mulla ei ole diabetesta, mutta riskit ovat suuret.
 
Zeina tervetuloa :wave:

Täällä ei mitään ihmeellistä normaalien vaivojen lisäksi. Koko ajan pissittää ja nälättää :) Ainut mikä yrittää tulla takaisin päin niin pahoinvointi. Vielä ei olla pahemmmin oksenneltu mutta yökkäilen päivittäin ja useasti :x

tuutilulla rv 26+6 niin ne viikot juoksee... Menisvät vieläkin nopeampaa :D
 
nonnii...tää olo rupee jo ärsyttään....kävin tänään mittauttamas verenpaineet,ku en meinannu jaksaa pystyssä pysyä ku asioilla kävin......no ny ne olis sit 88/58....neuvolas ne ei tie mitä vois tehä,sano vaan et kyselee lääkäriltä ja ottaa sit yhteyttä.....eikö oo muita jolla noin alhaal noi paineet?

henkka ja veeti 23+6
 
Hei, aikasemmin ihan alussa kirjottelin nickillä orchid, en muista tunnareita enää.

Meidät voi myös poistaa, raskaus piti keskeyttää rv22 sikiön vakavan aivovamman takia. En oo jaksanu tänne kirjottaa kun jo np-ultrassa saatiin niin huono ennuste, odoteltiin kuitenki rk-ultraan asti jos tilanne korjaantuisi...

Nyt on vaan suru suuri ja syntymätöntä Onni vauvaa suunnaton ikävä
:'( onneksi on tuo esikoinen jonka vuoksi täytyy jaksaa joka päivä nousta ylös ja jatkaa arkea.

Onnellista odotusta lokamassuille

ent. orchid
 

Yhteistyössä