***LOKAMASSUT KESÄKUUSSA*****

Ei sitä enää saa edes phks:ssä noin vaan. Sen saa vaan ne joilla on riskitekijöitä. Kun siitä rokotteesta on enemmän haittaa kuin hyötyä lapselle. Oma esikoinen on 1,7 v ja saman ikäinen sai rokotteesta märkä paiseen nivusiin ihan vauvana. :ashamed:
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja santti:
Mulle ei ole neuvolan täti puhunut vielä mitään siitä rokotteesta... ja sitä paitsi päijät-hämeessä ei edes tarjota toista ultraa raskaus aikana... vain se alkuraskaudenultra... paikkakuntakohtasia eroja on ja paljon....
Joo, ultrissa on kyllä paljon paikkakuntakohtaisia eroja, kuten muissakin neuvolakäytännöissä, mutta rokotteita Suomessa säätelee Kansanterveyslaitos ja heidän säännöissään ei ole mitään eroja, vaan kattavat koko maan. Rokotteen tarvitsee tai siis riskiryhmään kuuluu noin 5 % syntyvistä. Riskiryhmään kuuluvat esim.

-jos lapsi tulee ensimmäisen ikävuotensa aikana asumaan yli kuukauden maassa, jossa on suurentunut tartunnan vaara (maat lueteltu esim. KTL:n sivuilla)

-jos lapsen vanhemmilla tai sisaruksilla joskus ollut tuberkuloosi

-jos lapsen vanhempi kotoisin maasta, jossa tartuntavaara

sekä muutama muu ehto muistaakseni.

Ja tosiaan ennen vuotta 2006 lapsille on ko. rokote tuikattu automaattisesti eli ei ole vanhemmilta kai kauheasti kyselty...
 
Keiju07
Ärsyttääkö ketään muuta, että sulkulausekkeiden jälkimmäinen sulku muuttuu jostain syystä joidenkin kirjainten perään aina tuollaiseksi silmää iskeväksi hymiöksi... Olen kai nipo. Toivottavasti ylläpito tietää tästä bugista.

Muokkasin sen virheen itseasiassa pois tuosta edellisestä viestistä, kun näytti niin tyhmältä...
 
aattelin taas tulla valittaan omaa oloani :) elikkä ny tullu siis uus vaiva....NÄRÄSTYS :kieh: ....hirveetä...onneks on rennie keksitty....onko kellään mitään kotikonstia?ite välillä pahimpaan hätään juon maitoo,mut ei se kauaa auta :ashamed:
muutenki huomasin taas aamulla,et rupes kunnolla heikottaan...mitäköhä HB lienee,ku viimeks mitattu 3 viikkoo sitten (sillon oli 124) ja rautaa en oo pariin kuukauteen syöny.........
just ku kerkesin muille kehuun,et alku oireiden jälkeen olo on mitä mainioin :LOL:

calmetesta ootte näköjään puhunu...meijenki tyttö se -01 sai,mut nyt en kyl ees haluais sitä ku on niin paljon mitä siitä voi sit vauvalle tulla(turvonneet imusolmukkeet nivusissa jne...) elikkä enemmän haittaa ku hyötyä......

mut jatketaan tästä taas joku toinen kerta =)

henkkaja veeti 21+2
 
Meilläkin sai poika v-97 rokotteen ja tyttöv.2000 ja tytöllä tuli pistokohtaan hirmuinen paise joka lopuksi puhkesi ja siinä oli kova hoitaminen. Kesähelteellä pikkuisella oli reidessä puhjennut patti jota piti kovasti putsailla ja hoitaa ja varoa että ei siihen mikään pääse hankaamaan..Pojalla aikanaan rokotus meni ok, eikä jalkaan jäänyt edes jälkeä.
 
tin
Heipsan taas pitkästä aikaa!
Oon käyny kurkkimas välillä että olisko Kultsux3 käynyt kirjoittamassa mutta ite en oo ehtiny kirjottaa. Kultsulle paljon voimia päätöksessä mihin olette tulleet :hug: Täälä ollaan virtuaalitukijoukoissa mukana.
Täälä on ollu puhetta perhevalmennuksesta, meillä se alkoi jo toukokuun lopussa, pieni paikkakunta niin ei järjestetä niin usein. Nyt olis tänään vielä tutustuminen synnytyssairaalaan eli Seinäjoen keskussairaalaan ja sitte enää yks kerta valmennusta. Oon kyllä pitäny valmennusta hyödyllisenä ja mukavana tapana tutustua muihin äiteihin :)

Mulla on ollu tässä parin viikon kesäloma ja työt alkaa sitte huomenna. On ollu mukava pitkästä aikaa aidosti lomailla! Viikonloppu meni mukavissa merkeissä kun kävin kertausharjoituksissa B) Puolustusvoimien kantahenkilökunta ja kertausharjoituskaverit suhtautuivat kyllä todella hyvin masuasukkaaseen ja mitään raskasta en saanut(enkä olisikaan suostunut) tehdä. Ei oo kuulemma kovin yleistä että joku kävis raskaana kertaamas :LOL: Isukki voivotteli että kun pikkusesta tehdään sotilas ennenkö se on ehtiny edes syntyä....

Neuvolasta sain rautalääkityksen, eipä sielä ihmeempiä. Painoa mulle ei oo kertyny vielä yhtää mutta eiköhän se tästä :D Sf- mitta oli 17cm ja keskellä käyrää mentiin. Masua ei vaan oikeen vieläkää kauheesti näy paitsi ne jotka tietää niin huomaa. On se ny vähä ruvennu kuitenki pyöristymään. On kuulemma tosi yksilöllistä..... Onko muita joilla on vielä pikkumassu? Vihreenä kattelen teidän ihania kuvia profiilista :heart:
Semmosesta vielä että itelle on kans tullu nyt ihan tyttöolo. Miekkonen on veikkaillu tyttöä alusta asti mutta mulle on nyt kans tullu prinsessamieli. Ultrassa pikkunen ei suostunu näyttämään jalkoväliinsä.... =)

Tin + minimee rv 22+3
 
aamulla käytiin neuvolassa,kuunneltiin sydänäänet :heart:
ja saatiin kelalle niitä lappuja.
nyt pitää äkkiä täytellä ne,että sais sen paketin pian :)
HENKKA81,kokeiles sellasta lääkettä ku Gaviscon.
mulle lääkäri suositteli tota närästykseen ja on ollut ihan loisto lääke!
sen lääkkeen ku juo nii menee minuutti ja närästys lähtee!!! :)

oon tosiaan sairaslomalla nyt pari päivää.
ihan hirveä mahakipu vaivannut jo perjantaista.
kävin sitten perjantainaki neuvolassa ku säikähdin niin hirveesti sitä kipua.
nyt vaan pitää ottaa rennosti ja makoilla.
jos ei parane keskiviikkoon niin neuvolasta lähetetään lääkärille.
nyt menen löhöämään sohvalle.
hyvät voinnit kaikille :wave:
 
Mä hoksasin, ettei mulla ole närästänyt pitkään aikaan! Alkuun se oli aikamoinen vaiva, mutta nyt onneksi loppunut (ja tullut muuta tilalle). Rennietä minäkin söin, mutta sai ottaa 2 kerralla että auttoi. Kaiken lisäksi mulle määrättiin siihen selkäkipuun niitä Panacodeja, jotka aiheuttaa mulle närästystä, niin lääkäri käski syörä Rennietä kaverina...

Mulla on kyllä semmonen olo, että lomalle haluttas jäädä. Jos tuossa juhannuksen jälkeen yrittäs pitää vaikka viikon ja loppukesästä toisen. Me ei tässä firmassa osakkaitten kesken hirveästi etukäteen tehdä mitään lomalistoja, vaan pidetään sillon viikko tai kaks, kun on siihen mahdollisuus.

Eilen vihloi mahaa ihan tosissaan niin paljon, että piti olla jo liikkumatta sohvallakin tunti. Tänään onneksi ei vielä ole vihlonut normaalia enempää.

Ja 21. viikkokin alkoi tänään =)
 
heissan kaikille!

täällä ollaan koko viikonloppu touhuttu,etten ole kerennyt edes täällä koneella käynyt.
lauantaina ajelin nurmikkoa ja muutenkin noita kukkapenkkejä kitkin.eilen sitten maalattiin isännä kanssa tuo autotalli,ja olikin sitten ruho tänä aamuna niin kipeä,tuntu että olis jääny tiejyrän alle,nyt muutamana yönä vaavi onkin pitänyt sellasta mylläämistä että ei ole oikein saanut nukuttua..toivottavasti ei mitään yökukkujaa tule :|

ja sitten kun näitä teinejä tässä on enempin ja vähempi pyöriny niin välillä tuntuu että mie en jaksa..en..
sanoinkin tuossa että kohta käyn pötköttelemään niin kukaan ei sitten tule minnuu häirihtemään.tai suutun tosissaan.

kultsu teille voimia tosi paljon mihin ratkaisuun sitten olettekin päätyneet..olet ollut minun ajatuksissani.

meillä olis viikon päästä se 4d ultra..sanoin isännälle että matka kuopioon voikin olla jännittävä,jos jo normaaliin ultraan jännitti kamalasti mennä.oikein kämmenet hikos.

eipä tänne sen kummempia,lämpimät ilmat meni menojaan,nyt sataa.. :/

niinukka ja vunttunen 23+2
 
Meillekin laitettiin neuvolakorttiin tarra "Ei Calmette-rokotusta". Ei se neuvolan täti kauheasti edes kysellyt, kysyi vain mieheni kansalaisuuden (sukunimi erikoinen, on puoliksi suomalainen) ja merkkasi sitten, että ei rokoteta.

Muutoin elämä etenee samaan malliin. Masu kasvaa, turvotus lisääntyy, selkäkivut vaivaavat, suonikohjujen alut näkyvät... Jotain kivaakin: liikkeitä olen alkanut vihdoinkin tuntea, en tosin joka päivä, mikä aiheuttaa aina vähän huolta.

Seuraava terkkari on ylihuomenna. Aurinkoista viikkoa jokaiselle!
 
Ginnifer
Nyt kun liikkeitä on pari viikkoa jo tuntunut, niin mietin, että reagoiko lapsi liikkumalla ulkoisiin ärsykkeisiin? Vauva on liikuskellut yleensä sellaiset 3 sessiota joka päivä, mutta eilen kun oltiin teatterissa niin intoutui siinä näytöksen aikana (1.5 tuntia) jumppaamaan peräti 5-6 jaksoa ja erityisen tarmokkaasti.

Jos tämä oli kulttuurielämyksen aikaansaamaa, niin mistäs sen tietää oliko se intoa vai inhoa? Tietysti teatteri-ihmisenä haluan ajatella, että intoa... Ja kun kyseessä oli Kalevala dell'Arte -näytös ja liikehdintä useimmiten alkoi niissä kohdissa kun oikein kunnolla loitsittiin, niin mielelläni toteaisin, että vauvani on niin kunnon suomalainen, että tunnistaa kalevalamitan jo kohdussa! ;) Tämä olisi sikäli mainiota, että se toinen puoli hänen geeniperimäänsä sattuukin olemaan skandinaavia eikä suomalaista. B)
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja tin:
Sf- mitta oli 17cm ja keskellä käyrää mentiin. Masua ei vaan oikeen vieläkää kauheesti näy paitsi ne jotka tietää niin huomaa. On se ny vähä ruvennu kuitenki pyöristymään. On kuulemma tosi yksilöllistä..... Onko muita joilla on vielä pikkumassu? Vihreenä kattelen teidän ihania kuvia profiilista :heart:
Mä olen todennut, että mahan koko (siis miltä se näyttää ulospäin) ja sf-mitta eivät taida pahemmin korreloida. Mulla sf nimittäin 18 cm (ihan käyrillä mennään), mutta massu jo ihan valtava. Läskiäkö sitten :p ... Jokaikinen huomaa varmasti, että olen raskaana ja onpa multa kysyttykin tosiaan, että ootanko kaksosia. Painon nousu on nyt kyllä pysynyt ihan hyvin kurissa, joten kertynyttä läskiä tuo ei ainakaan ole... Mutta yksilöllistä siis lienee.

Keiju 20+6
 
Calmette rokotuksesta mulle neuvolassa sanoihiin että vasta on muuttunut että se annetaan vain niille jotka ovat riskiryhmässä.
Mulla vaivana nyt pohkeissa suonenveto yöllä.Närästystä on ollu koko raskauden ajan.Luulen että poikavauva aiheuttaa mulle enemmän närästystä.Rauhallinen jätkä se kuitenki on.
Mie ja pikku jätkä 21+2 :heart:
 
Hei vaan kaikille!
Neuvolakuulumisia..verenpaine oli normaali, hemoglobiini 141, paino pudonnut viime kerrasta 300 grammaa, ei sokeria eikä valkuaista pissassa ja sydänäänet kuului niin että hyvä ettei mennyt koko toosa rikki :LOL: Ainut ikävä on tää jalkojen turvotus, eli suolat veks, koivet ylös aina kun mahdollista ja tukisukat jalkaan töihin. Rokotteesta oli meilläkin puhetta, kun emme kuulu riskiryhmään, ei myöskään tule rokotetta. Kirppu tuntuu alkavan potkimaan aina kun käyn istumaan. Töissäkin kun on liikkeessa 8-9 tuntia, ei liikkeitä paljon huomaa/tunne, mutta kun työpäivän jälkeen rauhoittuu istumaan niin johan alkaa jytääminen. Se varmaan vetelee päivät hirsiä tuolla heijaavassa liikkeessä, ja kun liike loppuu, alkaa hillitön potkiminen että mihin se heijaus jäi =)
Vointeja kaikille!
Kiisumirri ja kirppu 22+2 :wave:
 
Täällä on vihdoinkin leirinäyttö tehty. Nyt vain odotellaan tuloksia siitä... Toivottavasti tulisi hyvä, oli se sen verran rankka viikko :headwall:
Toisaalta vois olla kiva vetää siitä hylätty, niin sais uusia... No jätän siitä sen valittamisen, kun ei se tilanne siitä valittamalla muutu.

Töistä jään nyt jo perjantaina viimeistään pois. Sen jälkeen en mene takaisin ainakaan ennen ensi kesää... Teen mitä tahansa, että jaksaisin pysyä kotona. Muskarit ja kaiken maailman vauvakerhot on jo mietitty. Mä en kestä mennä töihin takaisin, niin mun on pakko pysyä kotona vähän aikaa. Irtikään en viittis sanoa just tällä hetkellä :'(
Jatkan siitä sitten kesäloman jälkeen heti suoraan mammalomalle, joten sekin aika alkaa uhkaavasti oikeasti lähestymään :D

Täällä on viime aikoina kärsitty kylkeen pistämisestä. Jotenkin kipu on lisääntynyt viime aikoina, kun stressiäkin on ollu huomattavasti enemmän. Onneksi se helpottaa pikku hiljaa, joten joskohan tuo kipukin. Huomenna on lääkärineuvola, joten pitää siellä sitten valittaa siitä.
Närästykseen mulla auttoi tuo rennie ja kurkku. Mutta toisaalta olis kiva vaan tietää mikä närästää ja mikä ei. Toisinaan se on maitotuotteet, toisinaan joku leipä ja toisinaan vaikka makkara... Kun ei pysty koskaan ennustamaan koska närästää ja koska ei.

Nyytti voi hyvin, ainakin potkuista päätellen. Elämää siellä tuntuu olevan aika paljon. Maha on kuulema kasvanut ihan kamalasti, mutta enpä ole itte sitä huomannut. Nyt kun kaikki vaatteet mahtuu päälle ja ne näyttää suunnilleen hyvältäkin, niin ei sitä kasvua enää huomaa.

Kultux voimia sinne! Toivottavasti kaikki menee hyvin, päätittepä sitten mitä tahansa.

Mutta kirjoittelen lisää kuulumisia sitten huomenna neuvolan jälkeen. Katotaan mitä sitten valitetaan taas... viimeksi se oli painosta, kun sitä oli tullut ihan liian vähän kokoon nähden ja hb ja verenpaineestahan on koko ajan valitettu...

LillaStina ja Nyytti 23+6
 
Kultsulle lähetän paljon voimia elämän raskaimpana aikana! Varmasti kamala olla tuommoisen päätöksen edessä, toivottavasti teillä on lähipiiri tukena päädyittepä sitten mihin vaihtoehtoon tahansa.
Muistakaa samalla pitää huolta parisuhteesta, onneksi jotkut parit vain lähenevät entisestään toisiaan kriisien keskellä! :hug:
Paha mieli kyllä teidän puolesta, itkukin tuli kun luin sun kirjotuksen :ashamed:
Ainahan sitä sanotaan että kaikelle on tarkotuksensa, tämmöselle asialle ei kyllä voi olla mitään tarkotusta...
 
Marzyciel mulla on vaivana toi nopea pulssi.Lepo syke nyt on 110.Mutta mulla on takykardyaa "nopealyöntisyys" muutenki olemassa ja syön siiheen sydänlääkkeitä.Ilman lääkkeitä lepopulssi olis 130-160.Eli sama syke ku pikkuisella.
Kultsulle paljon voimia raskaisiin päätöksiin :hug:
 
Heips,

neuvolassa tänään ja kaikki oikein hyvin - onneksi oon syönyt rautaa HB oli 115. Mitähän olisi jos en olisi syönyt ?
Vauva meinasi kiemurrella sydänääniä karkuun , pulssi 143 - onhan se tyttöpulssi, onhan :)
Kelan lippuset ja lappuset sain myös ja synnytyssairaalaan OYSiä varten myös esitieto yms paperit. Hurjan tuntuista !
Calmette tosiaan ruksattiin pois minultakin - auts, eikun vauvalta - vaikka arvelinkin että voidaan aika piankin matkustella, jos ei elämäntyyli hirmuisesti muutu.
Töissä on ankeaa kun on niitä irtisanomisia tulossa muille - maskukuvassa on paita, jonka puolivahingossa ostin , paidan teksti vaan on pomon 'You're fired' joten töihin en uskalla laittaa, taitaisi olla liian mustaa huumoria ? :)
Alakuloa - mun rintasyöpää sairastavalla äidillä alkaa sytostaatit (leikkaus 3 viikkoa sitten meni hyvin), ja hän näemmä odottaa tukea multa. Raskaan olevalta ja yksinodottajalta. Huh. En tiedä ... Täähän on tätä mun perhettä, kun sitä miestä ei ole. Muutenhan mä oon ollut hyvinkin hyvällä tuulella, jotenkin vauvan olemassaolo helpottaa näitä muita suruja ja pikkuasioita.
Mulla onneksi turvotukset sun muut olleet vaan pikkusäikäytyksiä...
Ja se synnytysvalmennus alkaa huomenna - apua !
Hirmuisen aikaista - mutta kuulema loppuvuodesta babyboom ja ruuhka, siksi syys/lokakuu valmennuksessa jo nyt kesäkuussa . 4 valmennuskertaa kesä-heinäkuu, syntymän jälkeen ainakin 2...

Kaikille tsemppiä, nyt helteetkin hellittää...
Ja Kultsulle voimia, samoin sydäntykytteisille Kotiäidille ja Marzyciel:lle .

terkuin,
yo papu & Viola Auroora RV 22 +
masukuva uusittu sunnuntaina
 
Neuvola oli tänään ja kaikki oli ihan hyvin. Hemoglobiinikin oli 121, eli rautaa ei tarvi vielä alottaa. Ihan kiva, ku mulla ei taho maha kestää noita rautalääkkeitä. Paino oli ihan kohtuullisesti noussu, ei liikaa. Verenpaine hyvä ja sydänäänet 140. Keskiraskauden lääkärineuvola jää väliin supistetun toiminnan takia, mutta eipä tuo mua haittaa, kun ei mitään erikoista oo. Tietty jos alkaa supistelemaan enemmältikin, niin sitten pääsee lääkärillekin.
Kyselin terkalta tietoja Kuusamon synnytysosastosta, ku meillä olis häihin meno syyskuussa, ku mulla on viikkoja 36+2. Eipä siellä maha synnytysosasto olla sillon auki, mut meinas et kyllä sieltä kätilöitä löytyy, jos kiire tulee. Siksi kyselin, ku mulla on esikoinen syntyny 36+5 ja kaks muutakin pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Ja kun oon syöksysynnyttäjä. Ei Kuusamosta Ouluun ehitä mitenkään, jos mulla sattuis sillon menemään vedet. Naurettiinkin tulevan morsiammen kans, et olishan ne melkoiset häät, jos kirkossa sattuisin synnyttämään. :snotty: Mut onhan tuonne vielä aikaa, et näkee sitten myöhemmin, et lähenkö ollenkaan. Mut haluaisin kyllä lähtä, kun on miehen veljen häät. Meinas vaan terkka, et pitkä automatka saattaa laukaista synnytyksen käyntiin. :whistle:
Suonenvetoon on mulla auttanu just magnesium. Ja närästykseen rennie. Issiakseen ei mikään, mutta pieniä murheitahan nuo on. Suht hyvä olo kumminkin on, ku mahakaan ei oo vielä niin iso, et tiellä olis. =)

Hyvia vointeja kaikille ja Kultsulle ekstra halaus ja voimien toivotus! :hug:
 
Oikein paljon voimia sinulle lähetän! Tiedän miltä sinusta tuntuu. Olimme mieheni kanssa samanlaisessa tilanteessa edellisessä raskaudessani. Meidän pojan sydänvika huomattiin vain niin myöhään (rv 26), ettei meille "tarjottu" mahdollisuutta raskauden keskeytykseen. Mutta epätietoisuudessa eläminen oli todella raskasta. Jos haluat tietää enemmän tai kysellä tai mitä vain, ota yhteyttä y-viestillä. Ehkä voisin auttaa sinua saman kokeneena. Meidän pojalla ei vasen kammio toiminut kunnolla ja keuhkot olivat todella pienet. Meillekin puhuttiin juuri nuista samoista leikkauksista ja riskeistä ym. Mutta ota ihmeessä yhteyttä, jos haluat. Voimia sinulle ja miehellesi!! Jos jotain positiivista voin sanoa, niin ainakin minua ja mieheäni tämä raskas kokemus on vain hitsannut enemmän yhteen. Odotan nyt kolmatta lastamme, jonka laskettu aika on lokakuussa. Pitää vain toivoa, että kaikki olisi tällä kertaa kunnossa. :hug:
 

Yhteistyössä