*Lokamassut 2009 Maaliskuussa*

Uuuhhh.... karmea olo! Luulin jo viikko sitten, ettei tämä kunnon pahoinvointi iskekään tällä kertaa vaan jää siihen pieneen etomiseen. No tässä sitä nyt sitten ollaan. Närästää ja oksettaa. Pelkkä ajatuskin ruoasta :x Pakko silti syödä tai olo on vielä kauheampi. Aamut vielä menee jotenkin, mutta iltapäivää kohti olo alkaa vetää tosi huonoksi. Mitä ihmettä sitä taas huomenna saa töissä syötyä ja iltaruoan laitto kotona, voi yöks. Toivottavasti tämä ei enää pahene, tätä kun on varmaan tiedossa vielä sellainen 10 viikkoa, jos menee niin kuin aiemmin. Epätoivo iskee... Toivottavasti tämä raskaus ei nyt sitten mene kesken, ettei turhaan kärsitä. Anteeksi tämä valitus, on vaan niin kamala olo.

Pinkkimielen ultrakuulumisia minäkin odotan... Muutenkin luen kyllä muiden kuulumisia paljon useammin kuin itse mitään jaksan kirjoittaa. Äitiysvaatteita minäkin jo shoppasin. HM:ltä jotain tilasin (tulee vasta joskus parin viikon päästä) ja yhdetä mammalökärit kävin sieltä livenä ostamassa. Vatsa onkin tosi pömppö, tänään oli farkuissa tosi tukalaa, vaikkei tarvinnut kuin tunnin verran niillä itseään kiusata. Kesä tosiaan on mammana helppo, jos vaan Suomi-neito muistaisi, että kesä tarkoittaa yli +15 lämpötilaa ja mielellään saisi olla siinä +25.

Tulipa noista säätiloista mieleen syntymäajankohta (joo, tässä olotilassa vähän ajatukset pomppii). Onko kukaan muu pohtinut lokakuuta sillä ajatuksella, ettei olisi ihan paras kuu saada lasta? Aina on ihana saada vauva, älkää ymmärtäkö väärin, mutta meillä ennestään yksi syysvauva ja minulle se ei ole paras mahdollinen ajankohta. Vaikka syysvauvamme maailman rakkain onkin. Olen "valoihminen" ja tammi-maaliskuu on yleensä minulle aika tuskaisaa aikaa, vaikken masennu tms. Nyt siihen samaan saumaan sattuu juuri rankin vauva-aikakin. Vähän mietin mitenhän sitä energiat kolmen äitinä vuoden synkimpään aikaan riittää. Toinen lapsemme on syntynyt talvella ja pahin talvisynkkyys meni ihan huomaamatta ensiviikkojen huumassa. Kyllä me varmasti pärjätään, mutta on käynyt tämä ajatus mielessä kuitenkin.

Emmama 7+5
 
Huomenta!!! :wave:

Mulla on tänään iltavuoroon meno pitkästä aikaa ja kukun jo näin aikasin ylhäällä....
En saanu enää unta ku ukko lähti :D

paapelo

Mies teki jotain ihmettä, en tajunnu mitä :LOL:
Ja sain ne äänet koneelle, piti pikkusiskolle laittaa sähköpostia menemään heti :D

pinkkimielellä tais eilen olla se ultra, mitäs kuuluu? :wave:

*Talvicci ja Uuno rv.10+6* :heart:
 
Emmama

Mä en ole edes tajunnu ajatellakkaan tuota vuodenaikaa...
Talvi on kyllä semmonen pimee ja aina muutenki väsyypi talvella enemmän.

Mä oon vaan ollu niin onnessaan tästä vauvasta etten ole osannu ajatella mitään semmosia asioita... :D
 
Huomenta!

Kamalasti kaikilla näyttää olevan kaiken maailman oireita: mä oon tosi huolestunut kun mulla melkein kaikki oireet poistuneet :eek: ...pelottaa koko ajan, ettei Papulla enää sydän syki :'( ...ultraankin on vielä 2 viikkoa :| ...tää on taas näitä aamuna kun tuntuu uskomattomalta asialta koko raskaus ja nyt kun ei edes mitään tuntemuksia ole, niin epätoivo valtaa :'( . Miehelle on ihan turha avautua näistä asioista: raukka menee vain aivan paniikkiin ja se nyt ei auta mua lainkaan...sitä doppleriakin vakavasti mietin, mutta siinäkin on se, etten varmasti saa näin varhaisilla viikkoilla ääniä kuulumaan ja huolestun entisestään :ashamed:

Sori oma napainen kirjoitus...on vaan taas tyhmä aamu :/

Miten meni pinkkimielen ultra?

Hugis ja papu 9+2
 
hugoliina: mulla on ajoittain samanlaisia fiiliksiä, vaikka oireita onkin. Mulla on perjantaina np-ultra ja se jännittää hirveästi. Ei se turvotusasia niinkään vaan se, että sykkiihän vauvan sydän vielä ja onko kaikki muuten ok. Mä en tuota dopleria viittinyt hankkia sen takia että jos en saa sydänääniä kuulumaan niin olen hermorauniona takuuvarmasti...

Flora 10+5
 
Hugis

Tiekkö mulla on ollu välissä ihan samat fiilikset...
Mutta tosiaan ei mullakaan ole juuri oireita ja siltiki Uuno kasvaa ja kehittyy koko ajan ja pikkunen sydänki läpättää...

Eihän kaikille tule paljoa oireita tai ei jopa ollenkaan puuttuvia menkkoja ja kasvavaa mahaa lukuunottamatta ja seki on täysin normaalia niinku seki että toiset taas oksentelee ja kärsii kaikesta mahollisesta... :$

Mä olen ihan varma että teijän Pavulla on kaikki hyvin :hug:
 
Aamulla käytiin vielä tarkistus-ultrassa ja kaikki yhä hyvin! :heart: Vuotoa näemmä sit vain välillä tulee, ei tiedetä mistä.. Siellä masussahan se pikkuinen liikuskeli,ihan selvästi näkyi ruudulta =) Ihana lääkäri, käski ottaa heti yhteyttä jos yhtään vuotoa,niin aina voidaan tarkistaa tilanne.

aurinkoisin terkuin
nöpötin ja pikkuinen 9+2
 
Juu, on tämä vaan uskomatonta, onnellinen olo =) Koska ainahan sitä pahinta pelkää ensin.

Pahoinvoinnista Tänään taas oksettanut enemmän,vieläkään ei ole tarvinut oksentaa.
herttaliisa mainitsi suolakurkut, ne on munkin yksi himo, samoin kylmät nakit! Hapankorppu maistui vielä vko sitten,nyt olen ehkäpä syönyt siitä itseni yli ja se vähän ällöttää nyt. Rahka on nyt uusin nami :D
 
Taidan yhtyä muiden huolestuneiden joukkoon. Välillä vaan on sellainen olo, että onko siellä masussa ketään. Ja ultraan menen vasta pääsiäisen jälkeen, eli pitkä odotus vielä edessä. Toisaalta välillä tulee helpotuksen tunne, kun tulee samanlaisia tuntemuksia kuin esikoista odotellessa. Esim. eilen illalla kun yskin selällään sängyssä, niin alavatsasta vihlaisi aika tavalla.

Nyt pitäisi tsempata ja suunnitella väsymyksestä huolimatta pojan launataisia 1v. juhlia. Pitäisi vielä keksiä jotain helppoa leivottavaa. Ajatus vaan ei tunnu oikein juoksevan.
Mukavaa tiistaita!

Eelis ja Elmeri 7+5
 
Voi olkaa onnellisia te joilla ei ole oireita. Mulla ei ollu ekassa raskaudessa ja nautin siitä kyllä täysin siemauksin :) Nyt pahoinvointi on ihanaa kyllä vähenemässä selvästi. Voi kun loppuis kokonaan ja PIAN!

MB ja "joku" 11+3
 
meriaani kiitokset haleista! Tää on aika tuskallista kyllä odotella niitä tuloksia... Onneksi poika itse ei tiiä mitään ja elää täyttä elämää. Tosin varoteltiin vähän, ku meni suihkuun, että älä nyt kaadu sielä, kun lattia on liukas. Heti ihmetteli, että oon mä nyt ennenki suihkus käyny.

paapelo ja unihiekka mulla ne muljahtelut on ylempänä, vähän kylkiluiden alla. En kyllä tajua mistä sellanen voisi tulla.

ON: Koska tää paha olo helpottaa!? |O Alkaa olla kärsivällisyys ihan loppu! Koti näyttää päivässä kaatopaikalta, enkä mä jaksa tehdä mitään asian eteen. Ultran sain 3.4, ihanaa päästä kurkkaamaan kohtuun, että kukas se sielä äippää noin kiusaa! Heh, no eihän se vaavin syy ole.

Tuosta valvomisesta vauvan kanssa olitte puhuneet, oon kans miettiny tuota pimeimpänä aikana valvomista. Mulla on vielä jokaisen synnytyksen jälkeen ollu mieli aika maassa, ja öitä oon jopa ihan pelänny. Pojat on syntyneet joulu-maalis ja toukokuussa, ja sen kyllä huomasi kun keväällä syntyi, niin oli pirteempi. Lokakuu on vielä ainakin meillä ollu aina hurja flunssakausi, joutuu sit pelätä vauvan puolesta. Meillä kuopuksella oli viikon ikäisenä joku nuha/yskä ja se oli ihan kauheeta! Olisin halunnu jo osastolle pienen kanssa, mutta päivytyksessä sanoi, että niin kauan kun pystyy hengittämään voi olla kotona, sitten jos muuttuu siniseksi niin soittakaa ambulanssi! Mikä ohje! :eek: Kyllä sitä sitten miehen kanssa tuijotettiin vauvaa 24/7... :(

Oikein aurinkoista tiistaita kaikille!

miltski ja papu 10+1
 
Heissan!

Täällä kirjoitetaan niin kovasti etten ihan ole perässä pysynyt =)

Toki huolestuttaa välillä että mitä siellä vatsassa oikein on kun ultraan on vielä aikaa...mutta yritän jotenkin psyykata silleen että huolehtiminen ei auta mitään, mennään vaan ja katsotaan...

Hampaiden harjaus on juu hankalaa, jää kaukaisimmat viisaudenhampaat varmaan aika huonolle huollolle kun sitä harjaa ei vaan voi työntää sinne, muuten tulee oksennusrefleksi...Huomasin eilen että mulla vuotaa ikenet aika mukavasti verta, eikös se ientulehdus ole tyypillistä raskausaikana. Pitää mennä apteekkiin ostamaan sellaista Parodontax-tahnaa, joka maistuu aivan kamalalle, mutta pitää ientulehduksen kurissa.

Etovat olot ajoittuvat iltaan. Klassinen suolakurkku-himokin on jo tullut, piti yhtenä iltana vetää niitä suoraan purkista ja fetajuustoa toisesta siihen lisäksi. Mikä ihme se on kun tekee mieli suolaista, ihan kuin olisi joku jatkuva darra :eek:

Tuolla aiemmin oli kirjoiteltu vältettävistä ruoka-aineista. Jäin miettimään sitä makeutusaine sakkariinia, kun sitä on yskänlääkkeissä ja Panadol Hotissa ja kumpaakin kuitenkin voi raskausaikana flunssan oireisiin käyttää (nimimerkillä "yskii keuhkot ulos") niin lieneekö sitten jotain haittaa??

Ekaan neuvolaan vielä vähän päälle viikko...nyt pitää vaan juosta työterveyslääkärillä tän flunssan takia ja mennä huomenna kuulemaan saako tähän antibiootit.

Hyviä vointeja kaikille, älkää huolehtiko liikaa :hug:

Apollo ja Töppönen (hänellä on nyt työnimi =) ) rv 7+3
 
Mieliteoista:
Minäpä himoan ananastäysmehua ja persikan puolikkaita (säilyke ). Sitten kova juttu on myös voileivät salaatin, juuston ja kurkun kanssa...oiekin muuta ei mieli tee, mutta tuo mehu on ihan sellainen mus have joka päivä, poistuupahan nesteet :LOL: Sama himo oli pojastakin ja se oli kyllä lykky, sillä loppuvaiheen nilkkaturvotus oli inhottavaa ja tuo ananas auttaa siihen ainakin minulla tosi hyvin, kunhan muistaa sitten juoda reilusti.

Oireista:
Täällä on kadonnut kaikki muut oireet paitsi tissikivistys. En jotenkin enään osaa ottaa hermoillen tät, kun tässä vaiheessa on ihan normaaliakin jo, että pahimmat oireet kaikkoaa. Ja oireettomuus on myös oire sanoo VAU-kirjanen :D

Ultra onkin sitten perjantaina, eli kun en laske tätäpäivää mukaan (ihan kuin se nopeuttaisi perjantain saapumista) niin kaksi päivää olisi :LOL: :D

Huomenna on siskon synnytystapa arviointi...saas nähdä mitä sanovat siellä...toivottavasti olisi lantion sisäpuoli tilava, jotta alatie synnytys olisi mahdollinen.
Ja siskokin sanoi, että voisivat ronkkia oikein voimalla, että synnytys sitten sen takia käynnistyisi :LOL:

Käytiin äsken ystävällä kylässä, asuu viereisessä rapussa...ei siis tosiaan pitkämatka...parvekkeeltakin voisi huudella kuulumiset :LOL:
Hänellä on 4,5kk tyttötiiperöinen...vallan muikea tapaus :D
Ja meidän poika, joka ei ikinä ole syönyt tuttia, vaikka ekana kuukautena sitä tarjottiinkin, niin nyt sitten rouskutteli pientä vaaleanpunaista tuttia ja leikki vaavia...kölli maassa tyttelin vieressä ja narskutteli tyttelin tapaan tuttia suussa :LOL:
Mitähän vauvamaisuuksia poju sitten keksii, kun sisarus saapuu kotiin? :D

Tänään sitten on siivoiltava ja varmaan kävelyllekkin pitäisi jossain välissä mennä...plaah, ei kiinnostaisi siivoaminen pätkääkään. Mutta hiljaa hyvä tulee.

Ja onnitteluja hyvistä seulatuloksista ja hyvistä neuvolakuulumisista :flower: :D :flower:

paapelo+poju+Tiuhti 11+3
 
Moikka!

Uusi syys-/kautta lokamassu ilmoittautuis mukaan :) Oon käyny ahkerasti lueskelemassa palstaa, mutta vasta tämänpäiväisen np-ultran jälkeen uskaltauduin kirjoittamaan!!!

Oli kyllä uskomaton tunne nähdä pikkuinen ja kaikki oli ainakin päällisin puolin ok!

Eli esikoista odotan, ikää 24 vuotta ja laskettu aika olis 29.9.

Silona ja matkustaja 11+6
 
Yeb
Alkuperäinen kirjoittaja apollo80:
Hampaiden harjaus on juu hankalaa, jää kaukaisimmat viisaudenhampaat varmaan aika huonolle huollolle kun sitä harjaa ei vaan voi työntää sinne, muuten tulee oksennusrefleksi...Huomasin eilen että mulla vuotaa ikenet aika mukavasti verta, eikös se ientulehdus ole tyypillistä raskausaikana. Pitää mennä apteekkiin ostamaan sellaista Parodontax-tahnaa, joka maistuu aivan kamalalle, mutta pitää ientulehduksen kurissa.
Hammasongelmia täälläkin :wave: Tai ennemminkin juuri noita ienongelmia.. Esikoisen odotusaikaan oksensin vain pari kertaa, hammaspesujen yhteydessä kun tahna olli niin ällöä :) Ja ikenet vuosi verta koko odotusajan. Nyt vuotaa taas, onneksi hammaspesu ei ällötä, johtunee vaahtoamattomasta tahnasta. Apollo, mulla ei auttanut ikeniin edes toi Parodontax. Hammastarkastuksessa määrättiinkin ienkontrolli synnytyksen jälkeen mutten koskaan siellä käynyt kun vuoto loppui :)

Lokakuista vuodenaikaa on täälläkin mietitty :) Ensin harmitti kovasti keskenmenossa sekin, että olisin halunnut toisen kesävauvan. Nyt olenkin kuitenkin innoissani tästä kun ei tartte ainakaan pikkuisen kanssa tuskailla kuumuutta! Kesä 2007 meillä oli sisälläkin vähintään 27 astetta päivisin lämmin ja olipas helppoa saada vauva pidettyä viileenä.. Jäipä kaikki pienimmät vaatteetkin käyttämättä sen takia kun ei viittinyt toisella kauheesti pitää mitään. Nyt tykkään siis kovasti kun on tulossa talvea vasten :) Ihanaa kun voi vaan pukea toiselle toppaa päälle ja lähteä esikoisen kanssa puistoilemaan. Tota pimeyttä en osannut kyllä ajatella, toivottavasti ei kauheesti ahdista ja väsytä.. Varmasti kyllä otetaan kakkonenkin tuohon väliin nukkumaan jotta yöt sais ite nukkua :) Mulla meni esikoisenkin vauva-ajasta ensimmäiset 4-5 kuukautta ihan unessa vaikka olikin kesä.. Sillain harmitti että kesä meni ihan ohi.

Itun emo, katsellaan juu myöhemmin sitä äitiyspakkausasiaa :)

Mulla on himotuksina myös pekoni, lykkäisin sitä joka ruokaan, kananmunaleivät, raikkaat jukurtit ja sitten kaikki herkut :ashamed: Hitto kun nyt olis Heselläkin kerroshampurilaiset 3? :kieh:

:flower: Onnea uusille ja kaikille ultrassa käyneille hyvistä uutisista :flower:

Yeb 9+6
 
paljon on taas tullut tekstiä viime käynnistä :)
haluisin tietää, että kuinka kovasti lääkäri on painellut teitin masua siinä neuvolan lääkärintarkastuksessa?? mulla oli todella kovakourainen lääkäri ja runno oikein kunnolla..itse tietysti säikähdin kovasti sitä...
onko kellään mitään kokemuksia??
 
Meidän lääkärit on kyllä myös aika kovakouraisia, mutta jos ei kunnolla painele, niin kohdun asentoa ja kokoa on hankala määrittää...myös painelemalla kohtua alaspäin he määrittävät kohdunkaulan pituuden, joten kyllä siinä aika kovasti painella joutuu. Toki, jos on oikein kipeää tekevää se painelu, niin sitten sanoo reilusti, että otahan rauhallisemmin. Ei ole kiva, jos jää sen takia pahamaku suuhun noista kerroista =)

Otinpa masukuvan...joo, lupasin itselleni, että tasan kahden viikon välein, mutta nyt ei malttanut olla ottamatta jostain syystä :LOL:
kohta kuvia on koko kameran 2Mt muisti täynnä...no jottei sentään oikeasti....kyllä siellä on melekin kakki kuvat pojasta ja kortti huutaa memory full jatkuvasti.
Ei vain raaski mitään poistaa, vaikka kuvat koneelta löytyy :D

Tässä siis massu kuva

rv11+3


Kyllä se vaikuttaisi ainakin kasvavan, joten sen puolesta ainakin pitäisi elämää massusta löytyä...tai sitten kropallani on tosi häiriintynyt huumorin taju :whistle:

Ja tuosta vuodenajasta vielä:
Itse rakastan syksyä...olen aivan tohkeissani aina ja odotan ilta pimeitä, että voi polttaa kynttilöitä. Yleensä sitten joulukuun jälkeen alkaa nyppiä hiljalleen pimeys, mutta sitten se jo alkaakin hiljalleen helpottamaan.
Käperrytään sitten todennäköisesti koko perhe syysmyrskyjen aikaan vilttien sisään ja rentoudutaan minkä vain kykenemme.
Tällä asenteella pääsee pitkälle ja ne kynttilät todella piristää ja rentouttaa mieltä....suosittelen lämpöisesti kaikille, jotka eivät kovasti kynttilöitä polta. :D

paapelo+poju+Tiuhti 11+3
 
Vuodenajoista Itse pidän kaikista vuodenajoista, niin että joka vuodenajan jälkeen otan mielellään uuden vastaan.Esim nyt olen innoissani keväästä ja tulevasta kesästä. Rakastan keväisiä ilmoja ja pajunkissoja :) Kesä on ihana,sanomattakin selvä.Toisaalta syksykin on viehättävää, myös minä poltan kynttilöitä paljon,olen oikein suurkuluttaja! Lumiset talvet ovat myös ihania,rakastan joulua. Ajatelkaa,ensi jouluna on jo pikku nyytti joulunvietossa mukana,jos kaikki menee hyvin =)
paapelo komea massu! Itsellä pieni pömppö,lähinnä taitaa turvotusta olla vielä..
Tervetuloa
Silona :flower:
 
Voi Paapelo...mä haluun kanssa tuommosen vauvamasun...täällä vaan turvotusta ja läskiä varmaankin- olen ihan saletisti kerännyt itselleni jo kivan kokoelman kiloja seuraavaan neuvolaan...herkut vaan maistuu ja maistuu...ja maistuu...ja maistuu - dammit! :LOL:
 
Iltaa!

Kävin tänään np-ultrassa ja kaikki paremmin kuin hyvin :heart: :heart: LA muuttui viikkoa aiemmaksi ollen 27.9.09. Tuo LA on sama kuin menkoista laskettuna, jostain syystä kahdessa varhaisultrassa saatiin viiko pienempi alkio :whistle: No, nyt kaveri on jo sikiö ja paljon pidempi kuin kolme viikkoa sitten joten kai sikiö oli nyt helpompi mitata :D Tai jotain... Mutta mä taidan siirtyä syyskuisiin kun molemmat ketjut (syys ja loka) on tullut luettua ja ehkä koen olevani enemmän syysvauvan kuin lokavauvan odottaja :D Johtuen varmaan siitä että toivon tämän vauvan tulevan viimeistään laskettuna aikana eikä tarvitsisi kärvistellä kauheesti yli (kuten eskoisesta)!

Mutta oikeen paljon onnea teille kaikille odotukseen, toivottavasti kaikki menisi hyvin :hug:

Nora ja Touho 12+2
 

Yhteistyössä