*Lokamassut 2009 Kesäkuussa*

Moi!
Juhannus on vietetty ja mukava juhannus olikin, oltiin Tampereen suunnalla ystäväperheen mökillä. Tultiin eilen illalla kotiin. Huonot ilmatkaan eivät haitanneet juurikaan, kun oli muuten niin hauskaa.

Mulla on tosiaan ollut aina raskauksissa pieni masu. Mentiin naimisiin kun olin 25. viikolla raskaana. Ei masua juurikaan näkynyt ja löysin ihan "normaalin" hääpuvunkin.
Olen sanonut miehellekin, että voi kun olisi sellainen kunnon vauvamasu (kuulostin ihan pojaltamme, tyyliin "kun kaikilla muillakin on.." :D ) mutta olen lohduttautunut sillä, että minulla ei ole ainuttakaan raskausarpea, vatsanahka näyttää jo laitoksella synnytyksen jälkeen palautuneelta ja ehkä selkäkään ei ole niin kovilla, kun painopiste ei ole niin kaukana normaalista. Mulle se on hieno juttu kun tuo selkä on aika heikkoa laatua.
Mutta nyt on masun seutuvilla alkanut tapahtua, ehkä minulle käy kuten Tiilallekin =) Niin terveydenhoitajakin ennusti kuukausi sitten, että 20. viikon jälkeen pompsahtaa pallo syliin =)
No, se siitä, ei loppujen lopuksi se mahan koko ole niin tärkeä oikeasti, tärkeintä, että vauveli voi ja kasvaa hyvin ;) Ainakin tänään on pieni muljannut ihan mahdottomasti :p Ai, kun se on kivaa kuulostella =)
Mulla on kanssa sellaista järkyn näköistä pigmenttimuutosta ylähuulen yläpuolella. Tuntuu, etten saa sitä kunnolla piiloon oikein millään :headwall:
Minäkin olen pohtinut, miten mahtaa tuon sikainfluenssan suhteen olla, onkohan siitä mitään haittaa sikiölle, jos raskaana oleva sairastaa sen? Onko kukaan kysynyt neuvolasta tms?
 
Neuvolasta sain joo niitä "neuloja" ja sit sen masiinan, mikä mittaa niitä arvoja. Mun ei tarvinnu ku nähä ne "neulat", niin aloin itkemään ja itkusta ei tullut loppua, ennenku pääsin lähteen sieltä. Kukaan ei usko sitä, miten paha mun neula kammoni on. Ja mä en ymmärrä miks ihmeessä mun pitäis satuttaa itseäni (neulalla), kun se on vaan vauvan parhaaksi. Pitäskö tää nyt sit tulkita niin että kun mua sattuu, niin vauva voi hyvin?
Ja ei tuo pistäminen vielä mitään ole siihen verrattuna, etten sais enää syödä jätskiä tai edes hedelmiä, niinkuin haluan.
MITÄ ON KESÄ ILMAN JÄÄTELÖÄ? Ja varsinkin nyt kun on koko viikko luvattu lämmintä keliä.
Eka kiellettiin maustekurkku ja nyt kaikki makeakin vielä :kieh: Koko ajan pitäis taas miettiä, missä on mitäkin ja kuinkapaljon ja onko tämä sokeria vai onko makeutusainetta ja jos on niin mitä ja saakohan sitä käyttää raskaana.
:kieh: :kieh: Mun pää räjähtää kohta tästä kiukusta!!! :kieh: :kieh:

Miks mun raskaudessa on pakko olla ongelmia ( ekassa km ja tokassa nyt joku veriklimppi ja nyt sit tää diapetes epäily ) ja kälyllä ei oo muuta kun pahat raskausarvet reisissä ( tosin eipähän niitä saa bikinien kanssa piiloon, mitenkään edes sortsimallin lahkeilla :LOL: ) ? EPÄREILUA!!!!


pinkkimieli ja pallopää 21+3
 
joo käväsin laksemassa tuon loman alkuajankohdan kelan sivuilla ja tosiaan se alkaa kuten MB sanoi...laskin siis aiemmin ihan omiin nimiin ja jätin vain sunnuntait pois, en mitään muuta :D

pinkkis :hug:

onnea NaNa tyttölupauksesta :flower:

Juuri tässä taas katseltiin turvakaukaloita ja pähkäiltiin...tai ei pähkäilty, mutta kuosia pähkäiltiin.
Sitten mies sanoi, että no eihän tämän osto vielä ihan ajankohtaista ole...aloin miettiä ja mielestäni meidän pitäisi kyllä tehdä ostopäätös viimeistään 6viikon päästä...sitten on rv32 JO :D
Koskaan kun ei voi tietää...

Hassua muuten, kun minähän palautin ne kelan laput jo aikaa sitten...tai reilu viikko sitten suoraan kelan toimistoon...tänään kävin kurkkaamassa onko hakemus käsittelyssä ja ei mitään tietoa...minne asti lie taas matkaakaan :kieh:

Eipä mitään järkevämpää :wave:

paapelo+poju+Deri 25+2
 
Pitkästä aikaa kerkesin täällä ajan kanssa käymään ja teidän viestejä lukemaan :)
Onnea mukavista ultra-näkymistä teille ketkä olette niissä käyneet!

Omaa napaa: 24+5 (jos en väärin laskenut) ja olo on oikein mainio. Itseasiassa niin hyvä että kesälomalle ja sitä kautta äitiyslomalle (varhennettu) jääminen tuntuu vähän hassulta. Enemmän sitä loman tarpeessa oli kuukausi pari sitten :LOL: Niin, minä jään varhennetulle äitiyslomalle. En halua ottaa saikkua sen takia että tuo työ saa mun hermot niin kireälle. Jään kuitenkin äitiysloman jälkeen kotiin pariksi vuodeksi niin samapa tuo jos jää vähän aikasemmin pois töistä tässä vaiheessa :)

pinkkimieli: kurjaa että sokerirasituksessa käry kävi. Itsekin olin aika maassa tuon toteamisen jälkeen, mutta nyt on asian kanssa oppinut elämään. Alussa, ekat päivät sai mies pistää sormeen kunnes sitten rohkaistuin ite sen veripisaran tiristämään. Nyt se sujuu tältäkin piikkikammoiselta jo rutiinilla :) Olen ollut ihan positiivisella mielellä tuon pistelyn kanssa kun arvotkin on olleet tosi hyvät. Ja pääsepähän vähän useammin kurkkaamaan ultraan mitä masuun kuuluu ;) Tsemppiä, kyllä se siitä!
Saako kysyä sulta pinkkimieli miten seuraat jatkossa sokereita? Mun pitää varmaankin loppuun asti tehdä vuorokausimittaus kahdesti viikossa (aamun paastosokeri + joka aterian jälkeen). Ei paha ollenkaan. Saa vaan nähdä miten sitä lomalla muistaakaan :) Ja muista että ei sun tarvi kaikista herkuista kieltäytyä välttämättä. Kohtuus vaan pitää muistaa ettei sokerit pomppaa liikaa :)
 
Flora Mulla ei ole hajuakaan mitä jatkossa seuraa näitten sokerien osalta mitään. Mulle annettiin tänään vaan ohjeet, et nyt 6 päivää pitää seurata noi ennen aamiaista, 1h aamiaisen jälkeen, ennen lounasta/päivällistä ja 1h lounaan/päivällisen jälkeen.
Ens viikon tiistaina mulla on sit normi neukku ja mun pitäis sillo saada ne kela jutut ja raskaustodistus ja sillon katotaan sit, et missä noi arvot on oikein huidellut tän 6 päivän aikana. Sen jälkeen oon varmaan viisaampi tän asian suhteen.
Tänään sain ukon avustuksella tiristettyä tipat ennen päivällistä ja päivällisen jälkeen. Tulokset ei ollu mitenkään lohduttavat: ennen ruokaa 4,6 ja tunti ruoan jälkeen 7,9 (raja on 7,8) . Tiedä sitten vaikuttiko paljonkin toi kaalilaatikon kanssa syömäni puolukkahillo, mut ilma se ei oo hyvää. No onhan täs vielä 5 ja puoli päivää saada hyviä tuloksia.
Jostain luin, et tärkeempää olis tasanen sokeri, eli olisko hyvä sit jos luvut olis kokoajan jossain 5,0-6, kun kerta ton "paasto"arvon yläraja on 5,5???
Ja terkkari tänään taas selitti vaan ettei ole hyvä, et on kokoajan koholla, kun silloin vauva saa kokoajan ruokaa ja sen vuoksi kasvaa suureksi. Eihän mulla ole kokoajan koholla, kun heilahtaa laidasta laitaan, mut jonkun tiedon mukaan sekään ei ole hyvä.
Ota näistä nyt siis selvä :kieh:


pinkkimieli ja pallopää
 
Mulla oli ennen äitiyspolin ekaa lääkärikontrollia kaikista arvoista yksi yli ohjearvon, 7.9, ja siitä sain motkotusta..No, muuten ne on ollu alle ton. Paastoarvo mulla on usein jotain vähän yli 4 ja joskus ateriankin jälkeen jää alle 5. Sen olen huomannut että jotkut riisit (esim. lempparini ruisriisi) nostaa sokereita enemmän kuin toiset ja peruna taas ei ollenkaan. Ihan jännää tää on ollu seurata näitä arvoja. Niin ja olen mä tässä herkutellutkin välillä ja ihme kyllä sokerit on pysyneet silti alhaalla!
 
Sikainfluenssasta: Tämä nykyinen asuinmaani Australia on tällä hetkellä se paikka maailmassa, jossa on eniten sikainfluenssaa. Joten infoa asiasta tulee joka tuutista. Se tarttuu ihan kuten tavallinenkin influenssa, eli hankala sitä on välttää kun ihmisten parissa liikkuu. Raskaana oleville sikainfluenssa on vaarallisempi kuin muille, koska se saattaa edetä nopeammin ja kehittyä esim. keuhkokuumeeksi. Tutkimusta tästä ei vielä ole, joten tiedot perustuvat aikaisempien pandemioiden aikaisiin tutkimuksiin. Sitäkään ei tiedetä, läpäiseekö virus istukan. Yleisesti ottaen ajatellaan, että sikiö on hyvässä suojassa viruksilta kohdussa.
Minä en ainakaan sikainfluenssasta suostu panikoimaan. Se ei välttämättä ole vaarallisempi kuin tavallinenkaan influenssa, paitsi jos vastustuskyky on todella heikko.

Aasiassa on muuten ainakin Bangkokin ja Hongkongin lentokentillä käytössä kuumemittarit, joilla ainakin kaikki Australiasta lentävät testataan. Jos käry käy ja kuumetta on, niin matkustaja viedään heti eristyksiin ja tutkimuksiin. Pitää vaan toivoa, ettei itse ole kuumeessa kun muutaman viikon päästä lennetään Bangkokin kautta Suomeen... Toivottavasti en tuo virusta mukanani. :snotty:

anelie: Kyllä saa vatsalihaksia treenata. Kunhan vaan treenaat niin kuin hyvältä tuntuu ja kuuntelet omaa kroppaasi. Ei se vauvaa vahingoita. Käyn muutaman kerran viikossa jumpassa ja ainakin toistaiseksi olen pystynyt tekemään vatsalihaksia ihan normaalisti. Näin mun jumppaohjaaja sanoi: raskaus ei ole sairaus, jonka takia pitäisi liikaa kroppaansa varoa, ja vauvakin voi paremmin kun äiti on kunnossa.
 
Pinkkimielelle tsemppiä sokerimittaukseen :hug: . Toivottavasti arvot tasaantuvat / pysyvät tasaisena - onko sinulla ohje mitata tasan 1h syönnin jälkeen vai 1-1½? Toisaalta aika vähillä mittauksilla vielä selviät: minä mittailin ekat 4 viikkoa 8 kertaa vuorokaudessa joka himpskatin päivä. Siinä alkoi sormenpäistä ehjä nahka loppumaan kyllä. Ruuissa on kyllä tosi isoja eroja, mikä kellekin käy: minun piti karsia (ed. raskaudessa) hiilihydraatit tosi vähiin: leipä ja peruna eivät sopineet ollenkaan, mutta maitotuotteista ei ollut ongelmia kuten taas joillakin voi olla. Karppaussivuilta hain ruokaohjeita silloin itselleni. Neuvolastakin sain jotakin ohjevihkosia, kai Pinkkimieli sinäkin?

Lapsen parhaaksihan nuo mittaukset toki ovat eivätkä äidin kiusaksi. Liiallinen kasvu, hapenpuuteriski, synnytyksenaikaiset ongelmat ja sokeritasapainon heittely ovat mielestäni seikkoja, jotka kyllä kohdallani ajavat makeanhimon ohi. Raikasta light-juomaa ja vaikkapa vesimelonia napsimalla kesän yli kyllä selviää! Toivon ettei omalla kohdallani arvoissa suurta heittoa ole seuraavassakaan rasituksessa parin viikon päästä, että tämä nykyinen ruokavalio jo auttaisi. Insuliinihoitoa en haluaisi ajatellakaan..

Sikainfluenssaa en pelkää enkä kyllä muitakaan tauteja. Normaalielämää vietän siinä missä raskaus ei suoraan sitä rajoita. Kaikkea ei voi estää huolellisellakaan välttelyllä ja toisaalta taas stressaaminenkaan ei varmasti minun raskaudelleni ainakaan hyväksi ole.

Puolukoita olen syönyt pakkasesta keittelemättä, samoin muitakin kotimaisia marjoja. Ulkomaiset pakastevadelmat taisivat olla keittokehoituksen alla, vai liekö muitakin?

Jaahas aamutoimet kutsuvat,
~Tiila 23+0 :wave:
 
tervehdys taas pitkästä aikaa tällekin puolelle :wave: tulee enemmän vierailtua tuolla kerhon puolella,vaikka aina käynkin lukemassa täälläkin mutta kommentointi saattaa jäädä vähäisemmäksi.täällä on niin aktiivista porukkaa kirjottelemassa ettei meinaa kärryillä pysyä =)

onnittelut hyvistä ultrakuulumisista kaikille ketkä niissä on lähiaikoina käynyt :flower:

harmitus niille ketkä joutuu kamppailemaan sokeriarvojen kanssa raskausaikana,ei kivaa ollenkaan :/

pigmenttimuutoksista ootte höpötelleet ja täälläkin niitä kasvoissa on havaittavissa,pieniä ruskeitä pisteitä ja hiukan isompia "länttejä" varsinkin poskipäissä silmien alla,vielä ei onneksi ole ruvenneet mua häiritsemään suuremmin,toivottavasti ei vaan tosta enää suurene tai lisäänny kuiteskaan.untuvamaista karvaa on kanssa masun päällä,mutta musta tuntuu että sitä on aina mulla vaikka en raskaana oliskaan,nyt tietysti erottuu niin selvästi kun kumpu kasvaa :D

(.) ei mitään uutta,maha kasvaa hurjaa vauhtia,aika paljon on niitä mahakramppeja ja harjotussupistuksia.potkuja ja myllerrystä ja melkosta melskaamista on päivittäin,ajoittuu enemmin aamuun ja sitten myöhempään iltaan,päivän on monasti ihan hissukseen :heart: ensi viikolla on onneksi taas neuvola,tälläkertaa onkin sijainen kun oma terkka lomailee,toivottavasti on sitten mukava tää sijainenkin kun mun oma terkka on ihan loistotyyppi!!

nyt kaffille ja sitten ulos aurinkoon =) =)

kaurisäiti ja bambi 23+6 :heart: :heart:
 
Moikkelis!

Aurinko paistaa ihanasti, kohta aattelin mennä ulos harventaan kasvimaata, jos vaan pystyn itikoiden hyökkäyksiltä. Ekat retiisit poimin eilen.

Pinkkimieli: tsemppiä! Kurjahan se on mitata useasti mutta vauvan parhaaksihan se on. Olisi tietty hyvä että sokerit pysyvät tasaisina ja arvojen sisällä sillä jos ovat koko ajan korkeita kasvaa vauva isoksi ja se sitten voi aiheuttaa ongelmia synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen vauvan sokereissa. Eikä sitä tarvitse kaikista herkuista kieltäytyä, kunhan pysyy kohtuudessa. Meillä kun poika sairastu 1 tyypin diabetekseen tuntui että kaikki siltä kiellettiin. Aika pian sitä oppi mitä voi vaihdella ja paljonko voi esim. herkkuja ottaa. Annettiinko sulle pelkät neulat vai sellanen puoliautomaattinen laite jolla ottaa se verinäyte? Toi laite on näppärä kun ei tarvii kun ladata ja painaa nappia, itestä ainakin tuntuu että jos pitäis vaan neulalla tökätä niin se olis hankalampaa.

Pigmenttimuutoksista: mulla tuli kuopusta oottaessa tohon ylähuulen päälle. On onneksi vielä aika vaalea mutta omaan silmään osuu kyllä joka kerta.

Sikainfluenssaa en oikein osaa pelätä. Ainakaan sen perusteella mitä siitä olen kuullut niin ei ainakaan vielä vaikuta kovin vaaralliselta.

Mutta nyt kasvimaalle!

Peppi ja rinsessa 24+0
 
Aurinkoista huomenta...sanoisinko jopa paahteista...kukat on partsilla ihan shokissa moisesta lämmönmäärästä ja lerpattaa :whistle:

Puolukat:
Kotimaisia en ole ikinä keitellyt, ellen ole tehnyt vispipuuroa...ulkomaiset olen sitten tehnyt niin, että olen valuttanut n.0,5dl kiehuvaa vettä vedenkeittimestä ja suoraan jääkylmän veden alle. En tiedä pelastaako tuo vitaminit, mutta käsittääkseni ei tarvitse keitellä niitä, riittää että kuumenevat nopeasti ja sitten jos tahtoo jotain pelastaa, niin nopeasti kylmää perään =)

Sikainfluenssasta:

En osaa pelätä laisinkaan...omasakaan mielesetä ei vaikuta kovin vaaralliselta ja tapauksiakaan ei suomen maalla kovin hurjaa määrää ole tavattu vielä...

ON:
kohta olisi se lääkäri.
Huomasin eilen, että minun napanen on häivyttynyt nyt kokonaan...siis tämä tapahtui 1vrk:n aikana :eek:
Eli tästä menisi kai sitten pari kolme viikkoa ja se alkaa törröttään kivasti :LOL:

Nyt valmistautumaan lähtöön :wave:

paapelo+poju+Deri 25+3
 
Piiiiiitkästä aikaa täällä, kiva olla töissä kun ulkona sataa vettä :) minä pääsen lomalle vasta heinäkuun puolessa välissä mutta sen jälkeen en ehdi sitten kauan enää olla töissä kun jo pääsen äippälomille.

Mulla on ollut tosi kiireinen viikko Esikoisen synttärit ja juhannus viimeviikolla ja tänä viikonloppuna pitäis muuttaa. Lisäksi olen yrittänyt myydä turhaa tavaraa kirpparilla kun asunto johon muutetaan paljon pienempi kuin entinen, joten kirpparillekkin on tullut päivittäin raahattua raskaita kasseja. (Tarkoitus olis tuosta vuokra-asunnosta käsin etsiä meille isompi asunto.) Lisäksi olen vielä yksin vastuussa koko työpaikasta kun muut ovat lomilla. Selkeästi olen huomannut että ennen kivuttomat supparit on nyt voimistuneet :( Pitää yrittää rauhoittaa tahtia... mutta helpommin sanottu kuin tehty.

SiitäKeliakiatutkimuksesta olitte kysselleet, miehen suvussa on monella keliakia joten jo ihan siitä syystä haluan tietää onko vauvalla kohonnut riski sairastua siihen.

Vastasyntyneiltä siis tutkitaan napaverestä perinnöllinen alttius sairastua keliakiaan. Seulotuista vauvoista vain korkean riskin omaavat jatkavat tutkimuksessa. Tutkimuksessa kiinnitetään erityistä huomiota viljan käyttöön ja siitä johtuviin ongelmiin.


Sikainfulenssa ei aiheuta täälläkään huolta

Mutta nyt töihin,

Ps, millaisia ajopelejä olette ajatelleet ostaa vauvoille? Minä en tykkännyt esikoiselle ostetuista yhdistelmistä joten myin ne silloin ja nyt ajattelimme Emmaljungan edget hankkia, onko kokemuksia näistä?
 
Lääkäristä kotiuduttu:

rv25+3

kohdunsuu-> kiinteä, kiinni, pituus 3cm...eli täysin normaali

paino +2kg edellisestä käynnistä
Turvotus -
RR 114/60

Vauva

Sf 22cm eli keskikäyrällä, kuten ajattelinkin
syke +150
liikkeet ++

Deri sai armottomat siepit, kun lääkäri yritti sf mittaa otella ja sen jälkeen vielä sydänäänet...potkii niin, että maha lähes näytti kuplivan ja lääkäriä nauratti :D
Ei ruvennut mitään tarjontaa katsomaan, kun se niin helposti vielä muuttuu rv30 mennessä, eli käytännössä turhaa. Mutta sen verran huomasin katsoa, että mistä niitä sydämen sykkeitä kuunteli. Anturi oli alavatsalla, joten ainakin tänään Deri on rt:ssä, jonkin aikaa ainakin :D

Eipäs muuta...pitää syödä jotain ja sitten lähteä ulos...aivan ihana ilma B)

paapelo+poju+Deri 25+3
 
Tiila Karppien sivuilta siis löysit ruokaohjeita :D Itse karppasin ennen raskautta ja olin todella tarkka hiilareista silloin, mut nykyään mut tekee vain vihaiseksi jo ajatus siitä etten saa syödä mitä haluan, milloin haluan ja paljonko haluan. Varsinkin nyt nuo hedelmät kiukuttaa :kieh:
Vesimelonia voi siis syödä??? Muistelin, et se olis hiilaripommi, tarkastin ja se on yhtä ehdottomasti pannassa kuin peruna karpilla. Vesimeloonista 88% on hiilihydraatteja.
Kiloklubi.fi on muuten hyvä paikka tarkastaa ruoka-aineiden hiilari arvoja. Suosittelen liittymistä vaikkei laihtua yrittäisikään.
Neuvolasta sain tasan yhden vihkosen "ohjeita odottavalle äidille raskausdiabeteksen ehkäisemiseksi". On niin ympäri pyöreetä tekstiä, että huh-huh.

Peppimamma sain neukusta sellasen digitaalisen masiinan mihin laitetaan mittausliuska, jossa on anturi mihin veripisara laitetaan. "Neulat" mitä sain on sellaisia millä terkkari neuvolassa meillä ainakin ottaa verikokeen. Siis sellanen, missä neula ei ole näkyvissä, vaan siellä muoviputkessa piilossa ja sen päässä on sellanen vihreä muovi mistä painetaan ja kuuluu naks, ja sit on sormessa reikä.

Taas olis kohta mittaus edessä :'( :kieh: Alkaa oleen aamupalasta tunti kulunut.
No sittenpähän pääsen lähteen ulos, kun ei tarvii hetkeen mittailla.

pinkkimieli ja pallopää 21+4

johan päivät kuluu taas nopeeta :eek:
 
Pinkkimieli:
Vesimelonia syön makean himoon :) Eikä sitä silloin paljoa mene. Nyt mulla ei vs-mittaria ole, joten sen vaikutusta sokereihin en tiedä. Onpa kiva että sulla on karppauksesta kokemusta, jos se auttaisi sitten ruokavalion laadintaan (jos tarvitset, toivon toki että arvot tasoittuvat muutenkin normaaleiksi!). Mulla oli se vs-mittari samanlainen kuin sinulla nyt, ja voi vitsit että ne neulat oli tylsiä! Toivottavasti siinä on parannusta tapahtunut pariin vuoteen (mittailin 12/07-3/08).

Jaahas kutsu kuuluu :wave:
 
Heippa!!

Oon jo toista viikkoa töissä loman jälkeen ja eilen oli niin kauhee päivä, ettei ole tosikaan. Lonkat ja selkä särki aivan hirveesti, ja loppu päivästä tuli selkeesti muutama supistus. Mä en kyllä ymmärrä, kun viime viikko meni niin hyvin, ettei ollut mitään kolotusta missään :kieh:

Kelan papereita täyttelin, ja itkuhan siinä tuli kirjaimellisesti. Kaikki pitää eritellä ja laskea matkat ja muut, kun tulot noussut niin paljon, että pitää lasketuttaa ne puolen vuoden tulojen mukaan. Mulla ei vaan pinna kestä yhtään noita papereita.

Vauva liikkuu kovasti joka päivä ja masu kasvaa. :heart: :heart: :heart:

Missah ja Mölli 23+4
 
Kesäterveisiä kaikille :flower:

Käytiin viikon etelänlomalla ja hienosti sujui kaikki. Lämmintä riitti, sai uida ja ruskettua ja syödä hyvin. Mahaan onnistuin polttamaan auringossa hassun punaisen läikän, muistuttakoon siinä sitten vielä lokakuussakin kuumasta auringosta. Ja nyt sitten lämmintä riittää täällä Suomenmaassakin :)

Töissä vielä viisi viikkoa ennen varsinaista kesälomaa, sitten ei olekaan enää kauaa kun jo pääsee kotiin lepäilemään. Äitiysloma alkaa virallisesti 26.9. mutta koska mulla on vielä paljon käyttämättömiä lomia, alkaa yhtäjaksoinen löhöily jo 3.9.

Eilen käytiin 4d:ssä Femedassa, kyllä kannatti! Saatiin niin hyvää kuvaa pikkuisesta pojasta :) Näyttää ihan isältään pienenä. Hurmasi meidät ihan totaalisesti...Painoarvio oli 399 g ja pituus n. 25 cm. Ihan viikkoja vastaava. Jotenkin nyt vasta uskoi että kaikki saattaa sittenkin sujua ihan hienosti loppuun saakka. Poika vaikuttaa terveeltä ja liikkuu paljon. Pikku jalat muksauttelevat niin voimakkaasti jo.

Nyt taidankin katsella tuolta aiempaa keskustelusta käytännön tavarahankintoihin liittyviä juttuja. Siellä oli hyvää listaustakin kaikesta muistettavasta. Ja sitten ollaan alettu miettiä nimeäkin...se vasta on vaikeaa :eek:

Tsemppiä sokeriarvojen kanssa painiskeleville :hug:

Aurinkoista viikkoa!

Apollo + Töppönen rv 21+3
 
Moi kaikille!

Kylläpä vaan alkoikin kesä B) Eilinen oli ihan tuskaa, kun piti olla liikenteessä, mutta tänään oli ihanan rauhallinen kotipäivä, oltiin tuossa omalla takapihalla nauttimassa auringosta, poika polski altaassa ja minä vain olin =) Paras keksintö oli laittaa sellainen pienen pieni liukumäki laskemaan altaaseen ja niin oli oma vesipuisto valmis, eipä tuollainen 3-vuotias vaadi vielä liikoja =)

Täällä sairasloma jatkuu... Viime keskiviikkona soitti lääkäri ja maksa-arvot olivat vieläkin hiukan laskeneet sekä kaikki siihen mennessä tulleet tulokset olivat raskauden puitteissa normaalit =) Osa oli vielä tulematta ja sit määräsi vielä lisää, menen nyt torstaina naistenklinikalle, jossa tekevät maksan ultraäänen ja sit ottavat noita kokeita lisää. 1.7 on sitten taas lääkärin soittoaika, ja siihen mennessä porukalla ovat miettineet jatkon. Eli otetaanko se koepala ja mitä muuta sitten vielä tehdään... Hienoa on että mitään kamalaa ei vielä ole löytynyt, pahoin pelkään ettei tälläkään kertaa syytä löydetä :( Eli edelleen täällä vaan odotellaan ja toivotaan parasta... Oma vointi on pikkuisen parempi kiitos levolle ja arvojen laskulle. Hieman tuossa juhannuksen tienoilla otti takapakkia ja heti ehti huolestumaan ovatko arvot taas nousussa... Viime raskaudessa muutamaan kertaan nousivat uudestaan...

Torstaina kävin neuvolalääkärin luona, kun on aika paljon tullut kipeitä supistuksia. Oli jo alkaneet paikat pehmitä, mutta muuten kaikki vielä hyvin. Esikoisesta oli rv 26 jo kohdunkaulakin lyhentynyt pehmenemisen lisäksi... Eli aika rauhallisesti saa ottaa ja kovasti jännittää miten käy, jos ne laittaa mut tämän parin viikon saikun jälkeen vielä töihin :eek: Mut murehditaan sitä sitten ajallaan...

Täällä vauvan liikkeet ovat vahvistuneet tosi nopeasti, viikko sitten mies tunsi ne mahan päältä ja eilen huomasin, että näkyvät selkeästi mahan päältä, alien masu on palannut :LOL:

Kehon muutoksista olitte puhelleet... Minä olen onneksi välttynyt kaikilta sellaisilta. Sellaisen asian kuulin joskus esikoisen odotusaikana, että se nukka mikä tulee lähtee itsellään, mutta jos sitä menee ajamaan pois niin sitten se kasvaisikin takaisin eikä lähde ollenkaan pois. Sitä en sitten tiedä pitääkö tämä paikkansa...

Pinkkimielelle tsemppiä :hug: Entisenä piikkikammoisena ymmärrän kyllä pistämisen vaikeuden, mutta voin lohduttaa että minä ainakin pääsin siitä yli, kun joskus jouduin sellaiseen hoitoon missä pisteltiin monta vuotta... Asia varmasti tuntuu kohtuuttomalta ja uskon, että on vaikeaa olla ilman herkkuja kesällä. Muista kuitenkin että tämä on vaan väliaikaista ja loppuu silloin kun raskauskin. Sellaista tämä äitinä olo on, että aika monen monta kertaa sitä joutuu luopumaan omista tarpeistaan ja haluistaan lapsen edun nimissä... Kannattaa kuitenkin jaksaa huolehtia ruokavaliosta, jos jatkossakin on huonoja arvoja sillä jos ruokavalio ei auta, joutuu pistämään insuliiniä ja se vasta piikkikammoiselle vaikeaa olisikin. Mutta yritän muistaa nauttia raskaudestasi, sillä tämä ongelma on kuitenkin hoidettavissa oleva!

Aurinkoisia masunkasvatus päiviä kaikille B)

Mutilainen ja Torsti 25+2
 
Ihania viilipyttyjä ootte mammat ton sikainfluenssan suhteen, mäkin aion nyt ainakin vähäksi aikaa unohtaa sen.

Kävin eilen alennusmyynneissä, mutta niin kuin arvelinkin, mun lemppariliikkeistä (name it, jesper junior) oli jo suurin osa vaatteista menny enkä löytäny tytölle mitään :( No itselleni löysin pari mammapaitaa ja rintaliivitkin piti uusia, kun kuppikoko yllättäen kasvanu taas yhdellä. Näköjään kuppikoko per raskaus menee mulla :D

Pitäis kohta lähteä vähän ulkoilemaan. Tavoitteena sellanen 7 km kävelylenkki tytön kanssa tuolla Espoon perukoilla sillä aikaa kun mies golfaa. Ei jaksa kotonakaan istua näin hienolla säällä.
 
Huhhuh,kun on lämmintä!! Vähän nyt harmittaa olla töissä,kun ois näin kauniit ilmat.. Toivottavasti jatkuu lomallakin =)


possuflunssa pelottaa yllättävän vähän, lintuinfluenssa-hypetyksen aikaan olin aivan kauhuissani joten on ylpeä itsestäni miten rauhallisesti tämän uuden tyypin flunssan otan! Toki se pelottaa miten sairaus vauvaan vaikuttaisi,jos tartunnan itse saisin, omasta puolestani en pelkää sillä Suomessakin tapaukset olleet lieviä.
Toivotaan ettei aivan epidemiaksi yltyisi kuitenkaan..

Nyt on kova nälkä,pakko mennä ruoan laittoon!

nöpötin ja pikkuinen 24+1 :heart:
 
Anteeksi taas avaudun:

Niin se sitten alkoi...karseat häpyliitoksen liitoskivut...jotten vallan meinannut ulvoa, kun yritin varovasti kammeta tuosta sohvalta ylös...ai pirulauta :headwall:
Ja sitten siihen perään näitä harjoitus supistuksia...jeeeee....toivotaan, että tästä taas vähän paikat rauhoittuisi....mitenkä ne nyt noin puolessa päivässä kipeytyi, kun en ole edes tempoillut mitenkään normaalista poiketen :ashamed:

Ehkä se vaan pitää tällä kertaa hommata sitä panadolia kaappiin, esikon aikana kun en yhtäkään särkylääkettä suostunut suustani alas pistämään ja urheasti kidutin itseäni liitoskipujeni kera...pönttömäistä näin jälkeenpäin ajateltuna...en vain tiedä onko panadolista minulle apua...toivotaan :/

paapelo+poju+Deri 25+3
 
Heippa!

Onnea tosiaan minunkin puolesta hyvistä ultrakuulumisista niille, jotka ovat tässä lähipäivinä ultrassa käyneet:)

Sikainfluenssasta: mä en stressaa sitä laisinkaan vaikka itsekin tosiaan lentelen tuolla pitkin maailmaa tulevien viikkojen aikana. Äitini sen sijaan murehtiin. Kyseli jo että onko meidän pakko lähteä. Myös sen pudonnut kone huolettaa sitä, kun me lennetään sama reitti. Vaikka eihän se siihen mitään liity. Itsekään en kyllä tykkää lentämisestä, aina vähän jännittää.

Kelan paprut: täytin pitkän arpomisen jälkeen eilen. Niihin tulee vielä isoja muutoksia mutta laitetaan ne lopulliseen muotoonsa kun miehen paperit tehdään. Nyt ennen lomaa en vaan ehtinyt enää saada kaikkia papereita esim meillä suunnittelilla olevaa osittaista vanhempainvapaata varten. Kun olen valtiolla töissä niin tarvitaa uusi työsoppari kaikkine allekirjoituksineen. Eli laitoin nyt ennen kaikkea asian vireille ja työpaikallekin ilmoitin virallisesti poissaolosta.
Vähän kyllä tympii tuo kela, onneksi normaalisti en joudu siellä asioimaan :LOL: Kaikkialla lukee että vapaan voi jakaa miehen kanssa mutta ihan pirun hankalaksi on tehty se, että paperit olis mahdollista hoitaa kerralla kuntoon. Munkin täytyi laittaa liitteeksi tosite nousseista tuloista mutta onneksi työpaikka hoitaa sen mun puolesta kelaan.

Sain myös vihdoin kutsun pelkopolille keskustelemaan. Se osui valitettavasti meidän matkan ajalle joten jouduin siirtämään sitä kokonaisella kuukaudella. Mutta asia otetaan onneksi vihdoin hoidettavaksi. Mä pelkään kyllä tosi paljon:( Kaveri synnytti viime viikolla ja sekin oli kunnon kauhutarina imukuppeineen kaikkineen. Kaveri oli aika huonossa kunnossa synnytyksen jäljiltä.
 

Yhteistyössä