*Lokamassut 2009 Kesäkuussa*

Fresia:
Jos kovasti mietityttää noiden Kelan paprujen kanssa, voisit mennä ihan lähimpään Kelan toimistoon ja mennä siihen luukulle virkailijan luokse. Siellä auttavat täyttämään paperin niiltä osin, kuin sinun ne pitää täyttää ja loput sitten jää palkkatoimiston tehtäväksi.

Itse kävin myös esikosta luukulla ja siihen piti liittää r-todistus ja jos olisin hakenut 6kk mukaan, niin olisi pitänyt olla siltä ajalta verotiedot, jotka saa siis tilattua verotoimistosta.
Muuta en nyt muista että olisi pitänyt...mutta suosittelen käymään siellä toimistolla jos on aikaa.

pinkkimieli:
No varmasti nyt kun olet päässyt tuohon rv20 niin potkut on voimistunut. Itse huomasin täysin saman kun tuli nuo viikoot täyteen...selkeä muutos voimakkuudessa, ei enään ollut sitä töks töks potkintaa vaan ihan kunnon muljuntaa...ja tämä tunne vahvistuu vaan viikko viikolta...nyt jo alkaa pikkuhiljaa pidemmät potkumaratonit tekemään hellää ja peräti oikein ahdistamaan...

Mutta koska Deri kuulee jo selvästi, hän rauhoituu kun laualan hänelle 'Päivänsäde ja menninkäinen' kappaleen...sitten liikkeet hissukseen hidastuu ja lopulta ennen laulun loppua, loppuvat kokonaan ja Deri siis nukahtaa :heart: :heart:
Tästä toivon olevan hyötyä hänenkin kanssaan kun syntyy...pojallekkin lauloin samaa kappaletta monesti ja tykkää siitä hirmu paljon =)

Tänään poksui viikot ja oltu koko päivä ulkona...niin hyvä ilma ja kuumakin, kun ilma vain seisoo...ukkosta...ainakin yöksi olivat lupailleet =)

Nyt syömään jotakin pikapikaa, kuolen nälkään :wave:

paapelo+poju+Deri 24+0 POOOKSSSS
:heart:
 
Onnea mukavista ultrakuulumisista! :flower: =)

Käytiin juuri miehen kanssa pitkällä pyörälenkillä,kyllä huomaa että kunto ei ole enää aivan priimaluokkaa :D
Ilma on kyllä todella lämmin ja painostava,tulispa kunnon ukkonen ja sade :)

On kyllä tosi ihanaa,kun vauva potkii ja liikkuu ahkeraan :heart: Mieskin eilen tunsi monia potkuja kädelle.

Saatiin raparperia miehen mummulta, ajateltiin keittää raparperisoppaa :p

nöpötin ja pikkuinen 22+5
 
nöpötin:

NAMINAMINAMI::::::::

Minulle kanssa raparperia....olen himoinnut sitä jo taas ties kuinka kauan....pakko saada. Ensiviikolla kai mennään torille keskustaan....sieltä on SAATAVA raparperia, jotta saan kiisseliä ja piirakkaa ja erimoisia kirpeitä leivonnaisia tehtyä siitä :p

Ai miten niin alkaa iskeä pahimman laatuisia mielitekoja :LOL:
 
Saa saa nöpötin (muunlaista infoa en suostu vastaanottamaan)!! Nehän ovat yleensä viljeltyjä sieniä, eikä niissä ole myrkkyjä tms. - korvasienethän ovat tyystin kiellettyjä vaikka kuinka monesti ryöppäisi myrkkyjensä vuoksi.
 
MIKÄ MIELETÖN LUONNON SHOW :whistle:

UKKOSTA LUVATTU KOKO ENSIYÖKSI AINAKIN TÄNNE PK-SEUDULLE!!!!!!!!!

Ja meikäläisellä aitiopaikka rintaman tulosuuntaan :D :D
Olen tosi tosi happy happy!!!

Tää ei nukkuis koko yönä sitten varmaan :LOL:

Joten hyvää yötä muille :wave:

paapelo+poju+Deri 24+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja paapelo:
MIKÄ MIELETÖN LUONNON SHOW :whistle:

UKKOSTA LUVATTU KOKO ENSIYÖKSI AINAKIN TÄNNE PK-SEUDULLE!!!!!!!!!

Ja meikäläisellä aitiopaikka rintaman tulosuuntaan :D :D
Olen tosi tosi happy happy!!!

Tää ei nukkuis koko yönä sitten varmaan :LOL:

Joten hyvää yötä muille :wave:

paapelo+poju+Deri 24+0
Apua...mä niin pelkään ukkosta ja olen vieläpä yksin kotona :eek: :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja hugoliina:
Alkuperäinen kirjoittaja paapelo:
MIKÄ MIELETÖN LUONNON SHOW :whistle:

UKKOSTA LUVATTU KOKO ENSIYÖKSI AINAKIN TÄNNE PK-SEUDULLE!!!!!!!!!

Ja meikäläisellä aitiopaikka rintaman tulosuuntaan :D :D
Olen tosi tosi happy happy!!!

Tää ei nukkuis koko yönä sitten varmaan :LOL:

Joten hyvää yötä muille :wave:

paapelo+poju+Deri 24+0
Apua...mä niin pelkään ukkosta ja olen vieläpä yksin kotona :eek: :(
Pakko loikata tuolta syyskuisista lohduttamaan sua Hugoliina ettet oo ainoa joka pelkää ukkosta. Mäkin pelkään vaikken ole edes yksin kotona. On mies, esikoinen ja kissat mutta eipä ne paljoo lohduta... :(

Olkkis ja ötzki 27+6

 
Olkkis ja hugis :hug:

Voi miten harmi.
Koettakaa käpertyä vaikka lämpimään peittoon ja katsoa mukavaa elokuvaa tms. Hetken ne puuskat onneksi kestää ja voihan olla, että ennakoiva sade jo nukuttaa teidän =)
 
Toisaalta, ei valvominen haittaa kun ei oikeastaan väsytä. Tänään on taas ollut tällainen energinen päivä että vähillä unilla pärjää vaikka kuinka pitkään. Ja mikä tärkeintä: aamusta ei oo kiire ylös.

O&Ö
 
Nyt tulee sit vaan valitusta :ashamed: Anteeksi jo etukäteen.

Meillä valvottu viime yö, ei tosin ukkosen johdosta kun kiersi sopivasti meitin alueen. Meillä valvotti raha-asiat. Vaihteeks :ashamed: Itkettiin molemmat ukon kanssa kun tasan ei mee taas nallekarkit. Aina ei jaksais vaan kitkuttaa.
Ja molemmat nyt yritetään laskeskella, et pärjättäiskö me mitenkään jos huolittais se uus (mun unelma)asunto ja saatais siihen se laina.
Ukkoa tietenkin mietityttää myös tuo työ tilanne, kun ei ole varmuutta kaataako pomo firman kokonaan vai odotteleeko kuinka pitkään, et helpottais tää perkeleen taantuma. On ukko tosin hakenut muitakin töitä, mut eipä ole ainakaan vielä tärpännyt. Ja työllistymistä osaltaan tietty vaikeuttaa autottomuus.

Iloisempia asioita:
Pallopää potkii! :D Eilen valitin mein äireelle, et "varmaan munasarjoissa jotain vikaa kun on kipee tosta oikeelta puolelta". No mein äiree laitto kätensä sit siihen kohtaan ja heti tuli jotain monotusta tjs. :heart: Seuraavaks ukko kokeili ja sekin tunsi sen. Oon tosiaan luullu, et jotain vikaa olis sisuskaluissa (sukuvikana munasarjakystat, niin pelkään niitä ilmestyvän) tai sit olis jotain kasvukipuja, kun on tehnyt jo useamman viikon kipeetä tossa samassa kohtaa. En vaan oo tajunnut, et on monotuksia. :xmas:

pinkkimieli ja pallopää 20+2

HUOMENNA ON SE KAUAN ODOTETTU MAANANTAI :D
 
Aku
Ihan ekaks Pure Lovelle suuren suuri :hug: ja tsemppiä jatkoon.Kovasti toivon että saisitte vielä joskus oman pikkkuisen syliin vaikka sitten lahjasoluilla.

Meillä on ollut tässä pieni nettikatkos kun kone päätti sanoa itsensä irti ja nyt ilmeni että tossa uudessa on jotain vikaa eli sekin pitää palauttaa :headwall: Piti tulla vanhuksille laskuja maksamaan niin piipahdin tänne samalla.

Perjantaina viisuri äityi niin pahaks että piti mennä näytille sen kanssa.Kuvittelin etteivät lähtisi sitä leikkaamaan raskauden takia,mutta näinpä tekivät.Onneksi se oli vika laatuaan :kieh: kipukin alkaa jo hieman hellittää.Tekis vaan ihan hulluna mieli syödä kaikkea mitä ei just nyt tietysti kykene :p Toisaalta hyvä näin,neuvolantäti taas hieman mutisi tosta painonnoususta :ashamed: rapiat 6 kg oli tullu viime käynnistä eli 490g/viikko.
Ja passittipa sitten sokerirasitukseenkin :/ Mun isällä kun on diapetes niin kuulemma sukurasituksen takia.Esikon aikana ei kyl tarvinnu käydä.

Hirmuinen mylläys on täälläkin alkanut viime päivinä.Potkut tulee kaikki tuonne lonkkia kohti alas ja sivulle.Sen verran toi etuseinämässä oleva istukka vaimentaa.

Mutta nyt lähen kahvin keittoon.Palailen taas kunhan saadaan joskus uus kone toimintaan :) voikaahan hyvin mammat!

t.Aku ja aapo 22+1 :heart:
 
Aku: minulla kanssa ollut hammassärkyä. Kävin viime viikon tiistaina päivystyksessä ja sanoivat, että raskauden takia vaikea tehdä mitään, kun eivät vikaa näe ja röntgen kuvaa kuulema eivät voi ottaa. Sanoivat, että täytyy hoitaa tätä haarukoiden eri mahdollisuuksia pois eli aluksi hoitavat ientulehduksena ja sitten jos ei parane, niin katsotaan esim. juurihoitoa tms. Nyt ehkä hieman kipu hellittänyt, mutta edelleen mahdoton purra vasemmalla puolella ja aina nielaistessa vihlaisee.

Tokikaan tuo puremisongelma ei ole syömistä estänyt. Viime neuvolakäynnin jälkeen ajattelin noudattaa tarkempaa ruokavaliota, mutta niin sitä vaan eilen meni telkun ääressä taffelin cheese balls pussi :ashamed:
 
Aku Siis paljon siulla on yhteensä painoo tullu lähtöpainoon? Miullakin huomenna neuvola ja pelkään jo etukäteen et mitä sanovat kun mulla tullu (kotivaa'alla punnittuna) melki 10kg lisää. Ihmettelin vaan et mihin se on tullut kun maha ei musta ihan kauheen iso ole vieläkään eikä rintoihinkaan oo koko tullu. Äsken sit vaatekaappia siivotessani kokeilin yksiä shortseja, jotka melko väljät et aattelin et ehkä menevät mahastakin mut enhän mä saanu niitä reisistä ylöspäin ollenkaan. Eli jo siitä ottivat niin kiinni ettei toivookaan saada niitä jalkaan :(
Piti tosta sokerirasituksesta vielä kysyä...mä muistelen et oon kysyny tätä sillon ihan alkuaikoinakin, mut en muista yhtään miten se nyt siltikään meni eli millon toi sokerirasitus tehdään? Siis syy minkä takia jollekin tehdään, jollekin ei?!! Liittyykö se jotenkin tohon painon nousuun? Vai vaan mahdolliseen diabetes-riskiin tms.?

Pitäs mennä jatkaan tota makkarin siivousta. Aattelin sieltä alottaa ja edetä huone päivässä niin et juhannuksena ois siivottu koko talo, mut ei tää kyllä tätä vauhtia etene. Pakko kait se on mennä hommiin. Hyvää sunnuntaipäivää!! :)
 
Raskausaikainen sokerirasitus tehdään tietääkseni yleensä, jos lähisuvussa on tyypin 2 diabetestä tai odottajan lähtöpaino on korkea: BMI yli 25. Yleensä myös, mikäli aiemmassa raskaudessa diagnosoitu raskausdiabetes. Jossakin kuulema myös kaikille tietyn ikärajan ylittäneille? Nämä seikat minulla tiedossa! Meilläpäin tehdään nyt siis 2 testausta (niille, jotka rasitukseen joutuvat): eka rv 15 tienoilla ja toinen rv 25 tienoilla. Näin seurataan rd:n mahdollista kehittymistä raskauden edetessä.
 
Aku
Alisa juu,mulla oli edellisessä raskaudessa sama juttu kun ei ollut röntgenkuvia otettuna.Tammikuussa sitten kävin hoidattamassa oikean puoleiset viisurit ja siinä otettiin röntgenit.Hedelmöitys on tapahtunut juurikin noilla main eli periatteessa olen saattanut olla jo raskaana kun ne röntgenit otettiin,mutta en siis tietoinen siitä.Lääkäri rauhoitteli kuitenkin että säteet kohdistuu ylävartaloon eli nou hätä.Hassua että noi viisurit alkaa vaivata aina kun oon raskaana!

Muisku lähtöpainoon on tullut lisää varmaan 7kg :|

Liekö tuossakin asiassa systeemit muuttuneet sitten esikon odotusajan.BMI nimittäin on ja oli ihan normin rajoissa ja isälläni oli diapetes jo esikkoa odottaessa ja silloin en siis joutunut sokerirasitukseen.
 
tuosta sokerirasituksesta, niin viimeksi oli juuri itellä puhetta neuvolassa tuosta, että nuo sokerirasitussuositukset on muuttunu ihan vasta; oliko että viime marraskuussa(???). Ja todellakin tiukentuneet aikalailla, koska vauvojen syntymäpainot ovat niin paljon nousseet ja paljon on jääny rd tapauksia huomiotta...

Itselle ei masuun mitään uutta; hyvin kasvellaan (minä masustani ja vauva muuten kokoaan :) ). Potkut tuntuu jo erittäin selvästi, välillä jopa jo ihan kipeästikin, jos tuonne alavatsaan päin potkii... Kovasti jo oottelen lokakuuta, en oikeastaan ollenkaan osaa nauttia tästä raskaudesta.

DsariaL ja möykkynen 22+3
 
Hei ja terkkuja Tukholmasta :wave:
Käväistiin kesälomareissulla, lähdettiin keskiviikkona ja tultiin eilen kotiin. Kelitkin sattuivat ihan mukavasti, sielläpäin satoi vain silloin kun me olimme ostoskeskuksia kiertelemässä.
Olipas laivalla yllättävän paljon sellaista, mitä minä en voinut syödä. Äyriäisiä sun muuta. Siis mitä yleensä syön ja tykkään tosi paljon. Ei tehnyt mieli syödä niitä katkiksiakaan, ties kuinka kauan ovat olleet tarjolla siinä. Mutta kun puhuitte täällä noista sienistä niin tajusin, että söin kyllä korvasieniä epähuomiossa. :( No, minkäs sille enää voi.
Mulla on jotenkin niin kireän tuntuinen -vai miten minä sitä kuvasilisin -tuo kohdun alue välillä. Niinkuin kohtu olisi ilmapallo, joka on niin täynnä, että poksahtaa ihan just. Siihen kun vielä eilenkin tuli rakennuksella molemmat hädät samaan aikaan, olo oli aikas sanoinkuvaamaton :LOL: Meillä ei ole rakennuksella vessaa, joten kytkin kaakkoon ja kotiin! Pissahätää ei muutenkan kauan siedä, se täyteyden ja kireyden tunne on sitä luokkaa..

Nytpä soitan isälleni, jospa hän toisi sieltä maalta minulle niitä nokkosia kun täällä en keksi, missä olisi puhtaita. Sitten kaivan nokkosmuhennoksen ohjeen reseptilaatikosta :p
 
Täällä oli muitakin nokkosen ystäviä/kiinnostuneita, joten tässä hiukan ohjetta käsittelyyn ym. Ohjeet ovat Helsingin Sanomista.

Kerää nuoria nokkosen versoja, ei kuitenkaan liian rehevästä maasta kuten kasvihuoneitten seinustat, kompostit tai ulkokäymälän ympäristöt. Valitse poimimispaikaksi puhdas paikka, joka on suojassa liikenteeltä ja pölyltä.
Pese nokkoset heti keräämisen jälkeen. Marttaliitosta suositellaan ryöppäystä runsaassa vedessä ja huuhtelemaan lopuksi kylmässä vedessä.

Katariina Suuren nokkoskeitto

300g nokkosen lehtiä
1 pienehkö sipuli
voita
1,5 litraa lihalientä kanafondista tai -kuutiosta
200g broilerin rintaleikettä
1dl ruokakermaa
3 keltuaista
3rkl sitruunamehua
mustapippuria

Huuhtele, valuata nokkosenlehdet, ryöppää nokkoset. Hienonna saksilla tai veitsellä.
Sulata iso nokare voita kattilassa, lisää hienonnettu sipuli ja kuulota se.
Pane kattilaan nokkossilppu ja kypsennä sitä voissa muutama minuutti. Lisää kuuma liemi ja keitä kannen alla puoli tuntia.
Suikaloi broilerin rintaleikkeet, paista ne voissa ja mausta suolalla.
Vatkaa keltuaiset, kerma ja sitruunamehu kuohkeaksil ja sekoita valmiiseen keittoon. Kuumenna, mutta älä keitä.
Siirrä tuoksuva keitto tarjoilukulhoon ja viimeistele se broilerisuikaleilla ja rouhaisulla mustapippuria.

Tässä oli yksi ohje, sitä voi soveltaa mielensä mukaan. Siitä saa kuitenkin sen perusohjeen, miten kypsentää nokkonen. Minä teen yleensä maitokastikepohjan, johon lisään keitetyn nokkossilpun.
 
Moikkelis taas.
Sen verran kommentoisin tuota sokerirasitus juttua, että meidän kaupungissa ainakin jokainen joutuu nykyään tuohon sokerirasitukseen - nimenomaan siksi että ollut niin paljon noita raskausdiabetes tapauksia jotka ei kuulu ns riskiryhmään. Näin ainakin meidän neuvolatäti sanoi.

Itse joudun nyt muutenkin jo ylipainon takia, ja näin myös edellisissä raskauksissa.
Onneksi sen litkun maku on muuttunut jo aika siedettäväksi siitä mitä se oli silloin 6 vuotta sitten :)
 
Kovasti oli tullut juttua...hienoa hienoa =)

Taitaa tuo s-rasitus testien teko vaihdella paikkakunnittain ja jopa alueittain niiden sisällä.

Täällä Deri on keksinyt jumppauksen...eli tökkii päällään kohdunsuulle...sitten tuntuu nykimistä koko alapään seudulla :LOL:
Nyt sen vielä kestää, mutta kun sitten rv35 jälkeen tekee samaa, se ei todentotta enään naurata, kun tuntuu että poraa itseään ulos :kieh:
Vauvan hikkakin tuntuu vähän samalta...sitäkin hauskuutta odotellessa.

Tänään on maha ollut tosi kireänä...nyt vasta hellitti. Deri kölläsi ihan tuolla kohdun alaosassa sivuttain eikä suostunut kirveelläkään liikkumaan...huhhui. Onneksi nyt vaihtoi paikkaa.

Eipä eilen yöllä sitten mitään ukkosta tullut enään. Tylsää.

Poika on ollut ihan höperö tänään.
Mummilla kun käytiin leikki koka sen ajan pahvilaatikossa ja höpisi siellä tohkeissaan ja käkätteli ihan omiaan :LOL:

Saapa nähdä miten tuo juhannus sitten menee...ystävä pyysi meidät tilalleen Jyväskylään, jos ovat itse menossa, mutta ei tiedä vielä miehestään...kirosi kun miehensä ei osaa tehdä päätöksiä kuin vasta viimetingassa, vaikka kuinka hoputtaisi :D


Onkos kukaan muu vielä huomannut, että ei kykene syömään enään kuin pieniä määriä kerralla...tai pienempiä kuin normaalisti on kyennyt?

Itsellä tämä nyt alkanut...vaikka kuinka tekisi mieli syödä vielä, ei vain mahdu...ihan hyvä tuokin, mutta tympii kun tunninvälein pitäisi syödä.

Kauheaa valivalia...sentään jotain positiivistakin seassa :D

paapelo+poju+Deri 24+1
 
Joo, eli ilmeisesti meillä ei neuvolassa tota sokerirasitusta ainakaan tehä, siis mulle. En vaan muista että siitä ois ollu puhekaan missään vaiheessa, vaikka ei kai mullla ainakaan mikään kohonnut riski pitäs ollakaan.
paapelo Mä kyllä pystyn vielä syömään ihan paljonkin kerralla, mut silti pitää useemmin syödä. Ei kai siis ihmekään et paino nousee täta tahtia.
Kotona ei niin haittaa, mut töissä on kauheeta kun meillä on kaks taukoa työpäivän aikana ja ne saattaa olla miten sattuu. Aamuvuorossa esim. ku menee klo 6 töihin niin eka tauko saattaa olla klo 7 ja toinen vaik klo 10. Siinä sit kärvistelet klo 14 asti syömättä ja vasta kotona sit puoli3 pääsee taas mussuttaan. Hieman meinaa yleensä huikoo jo tossa vaiheessa. Salaa oonkin sielä välillä napostellut karkkeja pahimpaan nälkään.

Mä oon töissä pomolle ja ryhmänvetäjälle kertonut siis raskaudesta aikoja sitten ja olen käsittänyt että tieto on levinnyt heti silloin...niinkuin yleensä meillä töissä muutenkin. Mut silti kukaan ei ole sanallakaan kommentoinut asiaa tai kysynyt yhtään mitään eikä muutenkaan oo ollu tietävinään asiasta. En sit tiedä eivätkö muka oikeesti tiedä vai eivätkö vain halua puhua siitä, mut jotenkin oudolta tuntuu. Tosin en itekään oo puhunu halaistua sanaa koko asiasta, kun ei vaan jotenkin oo mitään tarvetta asiasta puhua. Ja tuskin muita kiinnostaakaan paljonko painan milloinkin ja kuinka paljon kaveri potkii mahassa jne.
:D
 
Äh, nyt on ollut oikeen vastoinkäymisten viikonloppu :kieh: Mä loukkasin jalkani, meillä on kotona miehen polkupyörä telineineen sisällä. Potkaisin siihen vahingossa aika voimalla, sattui niin pirusti ja nyt siinä on iso mustelma enkä pääse kunnolla kävelemään.

Meidän asuntokauppojen kanssa oli myös yllättäviä ongelmia. Välittäjä unohti tulla paikalle ja kaupat siirtyi melkein viikolla! Ei siinä sen suurempaa vahinkoa käynyt mutta jotenkin aika uskomatonta, me ja myyjä paikalla, välittäjää ei näy missään. Ja kiukutti kun olin linkuttanut kipeällä jalallani paikalle.

Ja tänään mies lähti pyörällään lenkille ja kaatui heti tuossa lähellä. Solisluu murtui, saikkua kaksi viikkoa ja käsi kantositeessa. Ei mitään toivoa tehdä remppaa lähiaikoina ja mun täytyy nyt hoitaa kaikki jutut kotona. Lisäksi ollaan tasan kahden viikon kuluttua lähdössä Brasialiaan, se taidan olla minä kuka niitä matkalaukkuja raahaa :LOL: Mutta onneksi ei käynyt pahemmin, nyt täytyy vaan ottaa rauhallisesti jotta käsi paranee.

Ostin tänään ensimmäisen setin vauvan vaatteita huutonetistä:) Kiva paketti uusia/hyväkuntoisia vaatteita tytölle. Tällä+ äitiyspakkauksella päästään nyt hankintojen kanssa alkuun.

Mullakin on tuo että ei pysty syömään isoja annoksia kerralla. Ja lisäksi mua alkaa närästää lähes mistä tahansa. Vähän tympeää eikä nuo renniet niin kovasti vaivaan auta.
 

Yhteistyössä