*Lokamassut 2009 Kesäkuussa*

Mä ainakin sain kelakorvauksen ihan ilman ongelmia. Jostain olin lukevinani että rv24 jälkeisestä 4d:stä ei sais kelakorvausta, mutta tämä erittäin epävarmaa tietoa.
Mulla oli neuvolakortti mukana, mutta ei sitä siellä sitten kysytty kuiteskaan.
 
Minä kävin esikoista odottaessa yksityisellä 4D-ultrassa rv 26. Lääkäri pyysi neuvolakorttia ja kirjoitteli siihen muutaman sanasenkin (rakenteista, istukasta ym). Lisäksi kirjoitti mukaan lyhyen lausunnon ultrasta. Kelakorvaus laskettiin jo maksaessani tiskillä ko. ultraa, eli firma laskutti Kelalta sen osuuden.
 
Mulle sanottiin 4D:stä nyt Femedassa, että Kelan korvausperiaate on muuttunut hiljattain ja 4D-ultra korvataan ainoastaan ennen rv24, kuten Flora jo mainitsikin. Ja korvaus laskettiin samantien kun maksoi. Mulle ei neuvolakorttiin laittanut mitään 4D:stä nyt eikä esikoisesta, mutta koska tämä käynti oli myös samalla keskiraskauden lääkärintarkastus (kun en halunnut mennä kunnalliselle) niin siitä merkitsi neuvolakorttiin jotain.

*muoks* Naureskelin muuten kun luin mun neuvolakorttia ekan kerran tässä yksi päivä niin mun ikä oli merkitty 2 vuotta vanhemmaksi kuin olen. Piti ihan laskea minkä ikäinen oikeasti olen, kun yhtäkkiä tuli kauhea epävarmuus olenko siis oikeasti noin vanha vai onko siinä virhe :LOL: Onneksi oli virhe..
 
tääkllä kanssa käytiin rakenne ultrassa ja kaikki on hyvin. pikkuinen ei tainnut tykätä skannaamisesta kun yritti kierähtämällä pakoon mutta sitkeellä takaa-ajolla kaikki saatiin silti kuvattua.

kummeista on ollut juttua. ei täälläkään käydä kirkossa kun pakolliset häät ja hautajaiset, mutta lapsi olisisi tarkoitus kastaa. kummit olis tiedossa. olisko jollain tietoa että voiko kummi olla ulkomailta? eli mun tapauksessa suomalainen joka asuu ruotsissa. olen hänen pojan kummi että toiste päin se käy ainakin.

näistä kelan papereista vielä, mitä tietoja niihin niihin tulee ?neuvolassa olisi tarkoitus täytellä niitä juhannuksen jälkeen. tarviiko sinne tuloista jotain vai täytetäänkö ne sitten kotona?

on. eilen oli neuvola ja kaikki ok! sf mitta oli 19cm ja kuulemma ihan normaali mitta. painoa on tullu400g lisää ekan kerran näyttää plussaa ennen ollt miinuksella.

vihdoin aurinkokin näyttäytyy vaikka illaksi on luvattu sadetta ja ukkosta nyt nauttimaan aika harvinaisesta tapauksesta että aurinkoista päivää kaikille!!!

solmu ja fröökynä 21+1
 
SatuElina :heart: Tervetuloa :)!

MB ja Flora-79 : Iso kiitos: jo helpotti tuon kela-asian kanssa- mehän mennään 22+6 eli ei pitäis olla sitten ongelmaa sen suhteen :). Ja minä kun pelkäsin, etä on liian aikaista mennä noilla viikoilla...noh nyt olen vaan tyytyväinen =)

Hugis ja Papu 22+0 poksis*
 
Pure Love :hug: Kovasti jaksamista raskaaseen tilanteeseen.

Ruokalaskuista olitte jutelleet. Meillä menee 5 hengeltä n. 550 ? kuukaudessa. Tässä ei ole mukana ravintoloissa syömiset vaan pelkät kotona laitetut ruuat. Tosin hyvin harvakseltaan käydään missään ulkona syömässä.

Paria vapaapäivää tässä vietetään. Eilen oltiin kuopuksen kanssa puistossa hieman kauempana. Kotimatka olikin sitten tosi kiva kun toinen huusi koko matkan haluavansa jäätelö. Näki jätskikioskin ja olivat vasta samassa puistossa hoitotädin kanssa ja silloin olivat saaneet jätskit. No, nyt oli inhottava äiti eikä ostanu jätskiä.

Masussa ei ihmeempiä. Liikkeitä tuntuu mukavasti. Kovin suureksi ei vielä ole kasvanu mutta ei sitä enään kyllä piilotellakaan. Tosta sf-mitasta. se ei tosiaan kerro minkä kokonen vauva on vaan enempi sitä seurataan jotta nähdään että kasvua on tasaisesti. Jotta se olisi luotettava tulisi mittaajan ja mittausasennon olla aina sama. Mulla oli kuopuksesta sf-mitta hieman keskiarvoa pienempi mutta silti tuo kuopus painoi 4,2 kg.

Mutta nyt puistoon että jaksaa sitten iltapäivällä siivota.

Peppi ja rinsessa 22+3
 
Moi!

Äh, rasittaa ajatus noista Kelan papereista jo valmiiksi... tutkin niitä eilen ja saa kyllä paljon laskeskella ja miettiä ja hommata liitteitä. Meillä tosiaan kun ei ole tulossa ihan perussetti vaan mä aloitan äitiyslomani vasta kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Kelan raha alkaa juosta normaalisti 30 arkipäivää ennen mutta se on aluksi sitten se minimi ja vasta sitten mun palkan mukaan. Sitten pitää töistä hommata palkkatodistus että ensinnäkin summa on oikein ja myös jotta Kela saa maksettua alun rahat mun työnantajalle, mulla on ekat 3kk palkallista.

Ja sitten pitää vielä merkitä että väli 1.2.-30.4. teen 50% töitä ja olen 50% vanhempainvapaalla ja tästä täytyy sopimus. Ja miehellä on tuosta ihan vastaava setti, sen lisäksi pitää merkata 18 arkipäivän isyysvapaa, joitain kuukausia ihan kokopäiväistä perhevapaata ja sitten vielä se isäkuukausi.
Voi blaah.... :kieh: En oo tosiaan juuri koskaan asioinut Kelan tms kanssa ja viimeksi siis oon hakenut opintotukea, mikä ei ole näin hankalaa.

Saavat kyllä nyt oikeesti käsitellä meidän paperit kerralla, ei oo mitään intressiä täyttää näitä monta kertaa kun kerran jo tiedetään, miten halutaan tää asia hoitaa.
 
Hei!
Kelan paperit täälläkin tuottavat päänvaivaa,eilen niitä täyteltiin ja meinaa verenpaine nousta :/ Huoh. Onneksi niissä näkyy että viim. 2kk ennen laskettua aikaa ne pitää toimittaa,vaikka kaikki taitaa toimittaa jo paljon aikaisemmin?

Vauva potkii ahkerasti, ihanaa :heart:

Tervetuloa SatuElina!! :flower:

nöpötin ja pikkuinen 22+4 :heart: :heart:
 
Hyvää huomenta vitaminivalmisteiden täyttämältä mammalta :D

Tosiaan noi Kelan kiemurat on naurettavia, mutta olikohan näihinkin luvassa selkeytyksiä jossain vaiheessa? Tosin ei enään silloin meitä koskettaisi, mutta silti.

Mielestäni oli edes aavistuksen helpompaa, jos sekä äidille, että isälle annettaisiin samat paperit täytettäväksi. Kumpikin tätyttäisi omansa. Ja myös laittaisi omat liitteensä ja nämä sitten toimitettaisiin kelaan vaikka sitten erikseen tai siististi erikseen samassa kuoressa, jossa kummankin liput ja laput omien hakemusten välissä. Silloin kummankin pitäisi huolehtia vain omista puoliskoistaan (tarkoitan nyt tietysti jaettua vapaata ) ja EHKÄ (tästä en osaa sanoa ) voisi olla selkeämpää Kelallakin.
Tai sitten tämä on taas näitä maallikon vielä hankalammaksi meneviä ajatuksia. Mutta nythän kumpikin osapuoli lukee samassa paperissa, pitää laskea ja sutata ja kuori tulee täyteen eri todistuksia, liitteitä jne.
No tuo nyt oli taas niin turhis :LOL:

Onneksi ei itse tarvinnut kuin laittaa nimet ja sotut, osoite, raksit ruutuun ja kirjoittaa lisäselvitys kohtaan vielä varmistukseksi, että haen edellisen päivärahani mukaan, joka siis alkoi 08 pojasta. Siinä kaikki, ei liitteitä ei mitään ylimääräistä...näin kun sen saisi aina hoitumaan, yhtä helposti :D

Täällä Deri höösää ja riehuu minkä joutaa...kamala menijä.
Mies kysyi eilen jälleen, että kumman luulen mahassa olevan.
Vastasin että luulen edelleenkin tämän olevan poika.
Miksi niin, mies kysyi.
No kun en kyllä osaa mieltää tämän tyylistä riehakasta ja mylläävää persoonaa tytöksikään =)
Mies taasen toivoisi tyttöä, mutta olisi aivan yhtä onnellinen pojastakin =)

Sisko tulee varmaankin kaappaamaan pojan tänään. Lähtevät Korkeasaareen ystävänsä kanssa ja ilmoitti kaapaavansa pojan mukaansa, jollei ala sataa vettä, jolloin eivät teitty lähde.
Todella mukavaa. En vain tiedä mitä minä itse teen. Tai olisihan tässä tekemistä, mutta mistäs aloitan :D

Nyt aamupalaa kupuun äkkiä :p

paapelo+poju+Deri 23+6
 
Moi taas kaikille!

Satuelina tervetuloa mukaan :)

Pure love ei ole sanoja, mutta :hug: Toivon kovasti että tavalla tai toisella saatte pienokaisen syliinne, olette sen kaiken tuon jälkeen ansainneet!

Kelan papereista oli ollut puhetta, eli vaikka niillä ei ole vielä kiire niin kannattaa pyrkiä laittamaan ajoissa. Mulla ainakin esikoisesta kesti ihan tolkuttoman kauan päätöksen saaminen, tosin kun sain palkkaa aluksi niin se kävi vaan työnantajan kukkakon päälle... Eilen yritin selvitellä omia tietojani, kun aloitin vasta joulukuussa nykyisessä paikassa niin ei tiennyt miten täällä hoidetaan asiat... Nyt tiedän kun vielä saisin aikaiseksi tehdä jotain...

Ruokakuluista olitte kanssa puhuneet... Silloin kun olin vielä kotona tein kanssa viikon ruokalistan etukäteen ja kun kerralla haki kaikki säästi rahaa, nyt kun on alkanut tämä työssä käynti ja vielä väsymys raskauden takia niin sitä haetaan vaan kaupasta mitä sattuu ja rahaa menee selkeästi enemmän... Onneksi kohta saa jo jäädä kotiin niin saa senkin asian taas kuntoon!

Kiitos kaikille myötäelämisessä tässä meidän hankalassa tilanteessa :flower: Nöpötinolen toki kertonut tilanteesta aikaisemmin, olisihan se hieman hassua tulla kesken avautumaan kun toiset ei edes tietäisi mistä on kysymys... Sivulta 5 löytyy pitempi selitys tilanteeseen... Mutta näin lyhyesti mulla on maksa-arvot yhtäkkiä nousseet tosi korkealle, viime raskaudessa sama juttu, silloin selvittiin mun huonokuntoisuudella ja hirmuisella murehtimisella, mut mitään pysyvää ei onneksi jäänyt kummallekaan...

Täällä edelleen jatkuu sama epätietoisuus :( Eilen soittivat naistenklinikalta ja määräsivät vielä tälle päivälle hirmuisen määrän uusia näytteitä ja ensi viikon keskiviikkona lääkäri soittaa ja ottaa kantaa tilanteeseen ja sovitaan jatko... Hirmuisen iloinen uutinen oli kuitenkin se, että maksa-arvot olivat hieman laskeneet, että jospa se huippu olisi tällä kertaa ollut tässä. Olen kovasti yrittänyt olla murehtimatta asiaa, tosi asia on se, että tämä on asia mille en itse voi mitään... Mutta ajoittain huoli kaikesta on valtava...

Sairaslomailu on ollut varmaan ihan hyvä, sillä oma työ on kuitenkin melko raskas, joten en ihan niin väsynyt ole ollut kuin töissä ollessa... Ruokahalu on edelleen kadoksissa ja välillä on kovasti paha olo ja silloin tällöin oksentelen... Kovasti jännään päästääkö ne mua enää ollenkaan töihin, vaikka maksa-arvot sen sallisi niin kovasti supistelee... Varsinkin jo tekee yhtään mitään niin kovasti alkaa supistaa...

Joku kyseli niistä alavatsan kivuista, mutta minusta kuulostavat ihan normaaleilta. Minulle oli esikosta vielä enemmän ja samoin on nytkin. Neuvola halusi ottaa kaikenlaisia tulehdusnäytteitä, ettei ne aiheuta, mutta ainakin kaikki tähän mennessä tulleet ovat olleet normaaleja. Viimeksi kaikki lohdutteli, että kaikki liitoskivut ja muut ovat valmistautumista synnytykseen ja täytyy tunnustaa, että viimeksi niistä kärsittyäni koko raskausajan niin synnytys oli helppo ja ennen kaikkea nopea.

Sf-mitasta olitte puhelleet, mulla meni esikosta koko ajan yläkäyrällä tai yli, neuvolassa olivat kovasti huolissaan että tulee iso vauva vaikka yritin lohduttaa, ettei ultran mukaan ole. Kävin nimittäin vähintään kerran kuussa ultrassa ja uskoin kuitenkin enemmän sen painoarvioon. Mä olen kans tosi lyhyt eli 155cm ja naistenklinikan lääkärit sanoivat, ettei näin lyhyellä ihmisellä vatsalla ole oikein tilaa kasvaa kuin eteenpäin. Niin ja isosta mitasta huolimatta esikoinen oli ihan rääpäle 2,8kg...

Mukavaa viikonloppua kaikille, meidän perhe lähtee mökille lataamaan akkuja!

Mutilainen ja Torsti 23+5

 
Mutilainen:
Kuulosti mukavalta, että arvot laskeneet edellisestä...toivotaan, että ei enään missään vaiheessa nousisikaan.

Ja tuo mitä sanoit noista liitoskivuista ja synnytyksestä. Peesaan!!! Itsellä siis esikosta aivan kamalat, siis en liioittele lainkaan kun sanon, että se oli hidasta kidutusta silloin omasta mielestäni...mutta synnytys oli todella helppo käynnistyksestä huolimatta. Joten ehkä siltikin ottaisin niitä liitoskipuja kiusaksi ja kärsisin helpomman synnytyksen :D
 
Mutilainen: Tsemppiä :flower:

Pure love: Osanottoni :hug:

Kiva että olitte keskustelleet 4D:stä ja sen KELA-korvattavuudesta. Ollaan menossa mekin tuossa heti Juhannuksen jälkeen Femedaan.

Tänään oli siis vihdoin se Naistenklinikan rakenneultra - hyvin pitäisi kaiken olla, mutta jäi tosiaan kaipaamaan konkreettisempaa "kosketusta" siihen miltä pikkuinen näyttää. Iloisella mielellä toki kuitenkin siitä että mitään huolta ei näyttäisi olevan :) Meille tulee pieni POIKA :heart:

Nyt edessä vielä lomaviikkokin ja huomenna etelänmatkalle! Voikaa hyvin!

Apollo + Töppönen rv 19+6
 
apollo 80: kysyisin, onko tuosta 4D ultrasta jotain erityistä hyötyä? En ollut ajatellut mennä, mutta kun aika moni tuntuu olevan menossa, niin kuulisin mielelläni asiasta, josko sinne kannattaisi sittenkin mennä
 
apollo80 onnea poika lupauksesta :flower:

(.) Mun mahassa möyri tänään :D Oli ihan ihme tunne. Tuntui kuin joku olisi yrittänyt kaivautua kohdun läpi, mut se tuntui tuolla selän puolella. Vähänkö oli jännä tunne =)

pinkkimieli ja pallopää *POKS* 20+0 *POKS*
ps. masukuvan laitan myöhemmin kun ukko saa kuvan otettua.
 
Morjens Lokamammat, pitkästä aikaa =)

Pure Love, surullisia uutisia sinulla, sanattomaksi vetää mutta haluaisin toivottaa voimia suureen suruunne :hug: :'(

Uusille tervetuloa taas =)

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista tyttö ja poikalupauksineen :heart: :flower: Niitä olikin viime kerran jälkeen tullut paljon.

Kahlasin juttunne siis pikaisesti läpi, mä olen netissä nykyään pari kertaa viikossa kun raksa- ja remonttihommat vie kaikien ajan lasten lisäksi ja tällä hetkellä emme edes voi asua kotona kun kaikki lattiat on revitty auki eli majailemme vanhempieni luona eikä siellä ole nettimahdollisuutta lainkaan. Vieroitusoireita meinaa kyllä kovasti jo tulla :LOL:

MB, Vibet tuli mulle vajaa kolme viikkoa tilauksesta ja nyt olen ehtinyt niitä jo kokeillakkin enkä pois vaihtaisi mistään hinnasta eli todella suosittelen! Toimitus sujui mywendyhousesta siis nopeasti, ainoastaan sivulaukut on tulematta. Ne kuuluu sportteihin mutta luulen että ne saa Vibeihinkin kun tavarakori on niissä tosi pieni.

Tänään meilläkin rakenneultra ja voi kyllähän siinä taas herkistyi kun näki niin täydellisen pienen siellä sormineen ja varpaineen. Kaikki oli kunnossa joten kyllähän sitä saa olla onnellinen taas :heart: Sukupuolta ei kysytty eikä se missään vaiheessa tullut vahingossakaan ilmi =)

Mutta nyt taas mentävä, ensi viikko meneekin mökillä joten oikein hyvää juhannusta jo etukäteen kaikille mammoille! :D

äitsy ja lauri 22+0, jo :heart:
 
alisa77: Mietin ennen tämän päivän rakenneultraa että lieneekö 4d:hen tarvettakaan. Ehkei niinkään (omassa tapauksessa) lääketieteellisesti (vaikka näkyyhän siinä "normaaliultraa" selkeämmin vielä niitä rakennepoikkeavuuksiakin esim. jos on huuli-ja kitalakihalkio tms.) Vaan nyt tuon rakenneultran jälkeen tuli sellainen tunne, että haluaa luoda konkreettisemman mielikuvan vauvasta. Synnytykseen on vielä kuukausia, eikä enää mahdollisuutta nähdä pikkuista vatsassa. Se 4d:n kuvan laatu on ainakin nettikuvien perusteella aika lailla toisennäköistä kuin perusultrassa. Enemmän siis sellainen henkinen juttu - että kaipaa läheisempää "kosketusta" pikkuihmiseen.

Milläs periaatteilla muut olette 4d:hen menossa?
 
Pure Love paljon voimia teille surun keskellä! Elämä on joskus niin epäoikeudenmukaista, en osaa kuvitellakaan mitä kaikkea olette joutuneet kokemaan. Toivon myös, että saatte vielä oman pikkuisen syliinne jonakin päivänä, tavalla tai toisella. :heart: :hug: :hug:

Pitkästä aikaa tosiaan tänne ilmoittudun. Kaikkia juttuja en jaksanut lukea, mutta suurimman osan.
Kelan papereista olitte jutelleet, ite vasta seuraavalla nlakerralla saan todistuksen, mutta entisenä kelan työntekijänä tuntuu, että kai sitä jotenkin siitä paperiviidakosta taas selviää. Sen verran ehkä voisin neuvoa, että jos on epävarma noiden papereiden suhteen, niin kannattaa mennä ihan käymään kelassa, kun jos laitatte vajaat hakemukset vetään, niin kestää paljon pidempään saada varsinainen päätös ku ne sit välissä lähettelee kirjeitä, et mitä hakemuksesta puuttuu.

Painosta ite oon 175 cm pitkä ja lähtöpainoa oli 70 kg, mut nyt puntari näyttää jo 74, eli kiloja on tännekin kertynyt. Ja syömishimo on iskeny päälle taas. Tähän asti ei niin paljo ollu tullu, mut nyt viimeset 2 vkoa on ollu ihan mahotonta. Jatkuvaa mussuttamista. Kun olis himona edes jotain terveellistä, mut ei... kun kaikkia herkkuja vaan. :ashamed:

ON: Mulla viimeks ei mitattu vielä sf-mittaa nlassa, mut masu on selvästi isompi ku esikolta. Vyötärömitta jo 98cm eli siinäpä sitä on sit kutistamista lokakuun jälkeen :snotty:
Muuten mua toi painonnousu ei niinkään ees haittais, mut mulla imetys ei laihduttanu yhtään vaikka miten liikuin. Paino alko tippuun vasta imetyksen jälkeen eli vuosi synnytyksestä. Sen takia vähän ärsyttää noi kertyneet kilot.
Maukka on kova poika potkimaan edelleen. Harmittaa vaan välillä, kun ei enää ehdi niin keskittyä raskaana olemiseen, vaan kaikki se menee vähän sivussa kun tuo esikko pitää kiireisenä.... PESÄNRAKENNUSVIETISTÄ puhumattakaan. Tuntuu, että kaikki pitää saada valmiiks just nyt heti. Parempi et olis ollu jo eilen. :kieh: :LOL: :LOL:

No, nyt täytyy rueta valmistautuun töihin, viimeinen yövuoro ennen 2 vkon lomaa kutsuu. Onneks meillä töissä voi vähän torkkua, niin jaksaa paremmin.

Hätähousu ja Maukka 22+4
 
Eilen oli rakenneultra, ja kaikki näyttäisi olevan paikallaan ja kunnossa. Meille tulee poika! :heart: Ei kyllä jäänyt yhtään epäselväksi, kun laite käännettiin vauvan jalkojenväliin. Huudahdin vaan siihen heti että It's a boy! Mies ei kylläkään nähnyt mitään uloketta, kun ei osannut oikeeseen kohtaan katsoa. :D

Olin tosi iloisesti yllättynyt, kuinka perusteellinen tutkimus oli. Se kesti tunnin ja niin kauan katseltiin, että varmasti joka kohta tuli hyvin kuvaan. Olin myös todella ihmeissäni siitä, että jopa veren virtaussuunnat näykyivät. Kylläpäs nykyajan tekniikka on ihmeellistä. Saatiin myös mukaan kuvia vauvasta ja dvd, jossa vauva liikkuu. Yhdessä kuvassa näkyy söpösti kaksi jalanpohjaa vierekkäin. =)

Vauvan päänympärys oli 18 cm ja painoarvio 370 g (20+1 viikkoa). Miten teillä muilla on ollut, vai onko teille kerrottu kyseisiä asioita?

MB: Me asutaan tämmöisessä pikkuisessa kaupungissa Sydneyn ja Melbournen välissä. Normaaliin lääkäriin ja ultraan pääsen ihan tässä kotikylässä, mutta nuo isommat ultrat on sitten 100 km päässä isommassa kaupungissa. Ollaan reissattu niin paljon, että on ihanaa tulla Suomeen synnyttämään ja viettämään normaalia elämää lapsen kanssa. Varmaankin lähdemme taas ulkomaille töihin sitten kun lapsi on vähän kasvanut. Mutta kokemukseni mukaan Suomi on todellakin maailman paras paikka asua ja kasvattaa lapsia, vaikka siellä onkin liian kylmät ilmat. =) Suomessa asiat hoidetaan pääasiassa niin kuin sovittu ja on puhdasta ja turvallista. Oma maa mansikka....
 
Heketsillä ihania ultrakuulumisia! Meilläkin mittailtiin tosi tarkkaan, ja vauvelin pipon kooksi saatiin 17cm. Painoarvio oli ensin 351g mutta yhdistelmämittauksilla lopputulema oli 380g. Kengän koko 3,38cm, ja kaikkea muutakin mittailtiin! Nämä siis viikko sitten, kuinkahan paljon lie jo kasvanut siitäkin :heart:

Painosta ja sf mitasta vielä sen verran, että minä olen kyllä keskivertomittainen eli 167cm, mutta minulla on "jalat kainaloon saakka". Selkäni on siis todella lyhyt, ja kun sf-mitta on 20cm, se lähtee melkein häpyluusta vaakasuoraan eteenpäin ja palaa kohta (koripallon linjoja myötäillen) aivan rintojen alle takaisin. Painoa on tullut se kertomani 2kg, eli ei hätää (normaalipainon ylärajoilta lähdetty).

~Tiila 21+4
 
heketsi Aika ihanaa että sieltä teiltä päin saa tuommoisen dvd:n! Kaikkea ne keksii. Varmaan ihan kiva. Ite ollaan kateltu lähes päivittäin useemman viikon ajan ultrakuvia jotka saatiin mukaan :D

Ootte keskustelleet paljon ruoka- ym. kuluista. Varmaan tulee semmoset asiat monelle mieleen tässä vaiheessa raskautta, kenties, kun itsekin oon ajatellut että meneeköhän rahaa liikaa. Itseasiassa säästin viime kuun ajalta palkkapäivästä seuraavaan palkkapäivään kaikki kuitit. Vielä täytyis laskea että paljonko niistä tuli yhteensä. Täytyy sanoa että ei kauheesti kiinnostais, mutta mielenkiintoista jollain lailla silti. Sekin muuten vähän saattaa auttaa kun tietoisesti kerää kaikki kuitit. Ei tuu ehkä ihan kaikkea ostettua. Miehen mielestä törsään liikaa, hän tulisi paljon köyhemmilläkin eväillä toimeen... Mutta näköjään muillakin menee aika paljon rahaa ruokaan! Kiinnostaa ainakin se että minkäkokoista säästöä voisi saada aikaan joillain valinnoilla, että onko sillä suurta vai pientä merkitystä. Oon joskus lapsena kirjoittanut vihkoon kaikki ostokseni, että jollain tapaa tämähän on ihan hauskaakin... :D

Mieliteoista välillä on aina puhetta. Itselläni ei mitään ihmeellisiä, vaikkakin ihan ihmeellisimmästä päästä on sellainen, että yksi päivä huomasin että haluisin pihlajanmarjoja! Siis nehän ei mitään hyviä ole, sen tiedän. Mutta eikös ne olekin ihan eniten c-vitamiinipitoisia marjoja mitä on? Äiti niitä joskus tekee hilloiksi, ja saattaa niitä olla sillä pakastimessakin. Täytyy tiedustella, kun tänään äitin luokse menen töitten jälkeen :LOL:

Sitä piti vielä mainita että viimeksi maanantaina neuvolassa se sf-mitta oli 19, ja näytti olevan just siinä käyrällä. Kysyin että mitä tämä mitta oikein merkitsee, niin neuvolan täti sanoi että sitä vaan että kasvaako tasaisesti, että ei siitä mitään muuta voi päätellä, ja eri kokoisilla ihmisillä on eri mitat. Ite oon 170cm pitkä, ja maha tuntuu vielä aika pieneltä, vaikka näkyykin jo selvästi. Painoo on tullut jo 7 kg, mutta omastakaan mielestäni se ei näy muuta kuin mahassa, hämmästyttävää kyllä.

Hanikka ja Onni 23+0
 
Voi ei, pariin päivään en ollut käynyt lukemassa ja mietinkin jo jossain vaiheessa että mitä teille Pure love kuuluu. Iso voimahali! Toivottavasti jollain keinoin saatte vielä selvyyden asiaan ja oman nyytin syliin tavalla tai toisella.

Näköjään on aika paljon eroja noissa rakenneultrissa. Meillä kättärillä en saanut mitään mittoja yms. tietääkään, kätilö vaan totesi, että vastaa ainakin päänympärykseltään viikkoa isompaa. Aikasemmin siis ollut vaan päivän pari edellä kuukautisista laskettuna, mutta ehkäpä tytöllä on vaan iso pää :LOL: Laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu. Eikä mistään verenvirtauksista ollut puhettakaan, muutenkaan ei juuri mitään jutellut tutkimuksen aikana, totesi vaan että vauva on huonossa asennossa mittauksia varten. Jäi vähän huono maku tosta tutkimuksesta, mutta pääasia että kaikki näytti olevan hyvin. 4D-ultraan ei olla kuitenkaan menossa, kun on tätä rahanmenoa muutenkin ollut/tulossa ihan tarpeeks

Mäkin noita kela:n papereita jo vilkaisin, kun sain ne kesälomien takia neuvolasta etukäteen. Mitä liitteitä niissä siis pitäis ollla, siis muutakun se todistus raskaudesta? Mulle ainakin sanottiin, että palkkatoimistossa täyttävät paperin pääosin, mutta mitkäköhän osiot pitää ite täyttää? Aargh...

Fresia ja Sissi 20+4 yleensä puhutaan vauvelista sen mahdollisella tulevalla nimellä mut tää saa nyt toimia salanimenä täällä ;)
 
On se mein pallopää selkeesti alkanut liikkumaan enemmän, tai sit on vaan tullut vahvemmaksi, kun pystyn aistimaan liikkeitä :D Tuntuu sellasta ihme möyrimistä massussa, vaikkei se päälle päin vielä näykään.
Käytiin eilen katsomassa sitä ASO-asuntoa. Vähänkö voisin pissata hunajaa, kun oli niin tilava vessa ja ihana keittiö :LOL: Täytyy vaan toivoa, et pankinjohtaja meille myöntäis sen lainan lomautuksesta huolimatta.


pinkkimieli ja pallopää 20+1 :heart:

onneks kohta on jo maanantai ja ultra =)
 

Yhteistyössä