*Lokamassut 2009 Kesäkuussa*

Pure Love mä olen tosi pahoillani :/
Mä tässä jo parina päivänä mietinkii kun ei susta ole kuulunu mitään.

Mulla tää huonovointisuus sen kun jatkuu vaan :x
Ens viikolla olis töihin paluu... toivotaan että tää sitä ennen helpottais.
 
Tsemppiä kaikille sairaslomalaisille ja etenkin pure lovelle vaikeassa tilanteessa! :flower:

Voi että tuota paapelon mahaa, piti aivan ääneen hihittää, positiivisessa mielessä! =)

pinkkimielelle onnittelut savuttomuudesta! :flower: Tiedän sen olevan vaikeaa.

Tämä raskauden vaihe on mielestäni todellakin raskauden "honeymoon" vaihe, kuten täälläpäin kutsutaan. En edes koko aikaa huomaa olevani raskaana, koska mahakin on vieläkin niin olematon. Jatkuva nälkä on ainut, joka päivittäin lapsosesta muistuttaa. Eli liikkeitä en ole tuntenut vieläkään. Huomenna ajellaan 100:n kilsan päähän rakenneultraan, kovasti jännittää minkälainen tutkimus se on ja saadaanko sukupuoli selville. Kaikki on muuten pitänyt meitä ihan hulluina kun sanottiin. että kysytään sukupuoli. :eek:

Mieliteoista: Sitä tekee mieli, mitä ei voi saada! Eli karjalanpiirakoita, kermaviiliä, valion metsämansikkajukurttia, mannapuuroa, kurkkusalaattia... Olen keitellyt riisipuuroa paremman puutteessa, ja se sentään maistuu samalle kuin Suomessa!

Eilen selvisi, että päästään lähtemään pysyvästi takaisin Suomeen heinäkuussa. Ihanaa!!! =)

heketsi + vaavi 20 tasan
 
huomenta :wave:

ruokakuluista ootte höpötelleet.mulla ei siis oo mitään haisua paljonko meillä 5h perheellä menee ruokaan kuukaudessa,mutta paljon se on,tarttis kohta varmaan pitää kirjaa kuluista jotta vähän tietäis mihin se raha aina katoaa,no isoruokainen mies ja 2 murrosikäistä,liikuntaa harrastavaa, kasvavaa lasta niin ruokaa menee,kuopukselle teen ite soseet paitsi hedelmäsoseet ostan purkeissa,eikä meillä eineksiä juurikaan syödä.ravintolassa / pitzeriassa/mäkkärissä käydään aika harvoin ehkä about kerran parissa kuukaudessa tai harvemmin.

painosta : mulle ei ole tullut vielä yhtään painoa,alkuunhan se tippui vähän pahoinvoinnin takia ja ne on tullut takas mutta lähtöpainoon ei ole tullut vielä yhtään lisää,ja se onkin ruvennut huolestuttamaan jotta saako vauva riittävästi energiaa,mutta vissiin imee minusta kaiken energian itelleen kun itellä on ruvennut housun persaukset lököttämään.eikä ne oo neuvolassa tähän mitään sanonut :( kaipa vauva sitten hyvin kasvaa kun maha on jo aikas iso ja sf-mittakin oli jo 20cm.taitaa vaan imeä äitinsä kuiviin =) kuopukselta mulla tuli 8 kg painoa raskausaikana ja tähän mennessä oli tullut sentään jo reilut 2kg ja nyt ei sitäkään,ja syön kyllä kunnolla joka päivä ja herkuttelenkin välillä ja liikunta on tässä raskaudessa jäänyt tosi vähäseksi mutta ei vaan paino nouse.toivottavasti vauvalla on kuiteskin kaikki hyvin!!ja paino indexi ennen raskautta oli 24 eli suht normi painoinen / kokoinen olen .

mieliteoista : ei oo tullut vielä mitään PAKKO-saada mielitekoa :D mutta tuore kurkku leivän päällä on ihan must!!

nyt juomaan kupponen kahvia ja nauttimaan aurinkoisesta aamusta !!

kaurisäiti ja bambi 22+1 :heart: :heart:
 
Pure Love: voimia vaikeaa tilanteeseen

Mä kävin juuri neuvolassa. Paino on noussut nyt raskautta edeltävään verrattuna 1,5kg eli hyvin vähän mutta neuvolan täti sanoi että ihan ok. Vatsa on kasvanut mutta ei ole suuri vielä, ei mitään verrattuna tuohon paapelon:) Mun sf mitta oli vain 16cm, normaalikäyrän alarajoilla mutta sanoivat sen johtuvan lähinnä siitä, että olen niin pitkä ja pitkillä naisilla se sikiö paremmin "uppoaa" sinne sisälle. Rautakuuri tuli kun hb oli vain 111. Epäilinkin tätä, on ollut aika väsynyt olo. Kävin apteekissa hakemassa rautaa, magnesiumia, raskaus multivitaa sekä kalakapseleita, 60e lasku.

Me muutetaan ennen kuin lapsi syntyy mutta onneksi sen verran saman seudun sisällä että neuvola pysyy samana. Käyn tuossa Helsingin Viiskulman neuvolassa, se kerää pitkälti tän eteläisen osan ilmeisesti.

Kelan papereista: Sain nyt itselleni sekä miehelle Kelan paperit, täytyykin nyt pähkäillä noiden tarkkojen päivämäärien kanssa että kuinka tuota jaetaan. Oon ollut vähän harmissani kun sekä työpaikalla että nyt neuvolassa on ihan oletettu että haen koko vanhempainvapaakautta itselleni. Ja sanottiin töissä että kannattaa hakea näin, sen voi korjata "jos muuttaa mielensä". Äh....
Täytyy noita pähkäillä, vaihdoin vasta maaliskuun alusta työpaikkaa eli en tiedä ihan mistä palkkatuloista raha lasketaan.

Ruokakuluista: Täytyy kyllä tunnustaa että meillä menee takuulla aika paljon. Oon mäkin opiskeluaikana onnistunut hyvinkin pieneillä rahoilla kitkuttamaan mutta kun meni töihin ja sittemmin tulotaso on noussut niin musta on ihan mukava että se näkyy elintason nousuna. Eli ei olla kovinkaan tarkkoja siitä, minkä verran rahaa menee kauppaan. Ja käydään usein ulkona syömässä, muutaman kerran viikossa. Nyt sentään pientä säästöä kun mun laskuista puuttuu viinit:) Ja miehelläkin niitä on vähemmän. Varmaan viimeksi kun tasailtiin kuukauden kuluja niin molemmat oli maksaneet n. 800e. Ruokaa, ravintolat jne yhteisiä menoja sekä saattaa joukossa olla joku lasku. Ei vuokraa tms eikä omia vaate jne kuluja kuitenkaan.
Kyllä mä aika lailla tilini sileäksi vedän kuukausittain
:LOL:
 
Paulah mähän hain esikoisesta Kelan rahoja vain osalle vanhempainvapaakautta ja miehelle oli tarkoitus hakea sitten loput myöhemmin. Mietin ja pähkäilin niitä päiviä hullun lailla ja sitten päätös tuli kuitenkin sillai että mulle tuli koko kauden rahat, vaikka olin niin eritellyt päivät paperiin että haluan vain siltä ja siltä kaudelta. Heh. No ensin olin että häh, mutta sitten vaan käännettiin rahat miehelle 2kk ennen kun hänen piti siirtyä vanhempainvapaalle kun mä menin töihin. Se olikin sit helpompaa, kun päivät kuitenkin vielä muuttui hieman. Eli suosittelen, että haet rahat nyt vaan koko kaudelle ja siirrätte ne sitten miehelle myöhemmin niin ei tarvitse nyt vielä pähkäillä tarkkojen päivien kanssa :)
 
Ehkä tuo tosiaan on kätevämpää:) Mutta vähän ihmetyttää kun kovasti miehiä kannustetaan pitämään vanhempainvapaita ja sitten kuitenkin käytännön asioiden hoitaminen on kovin hankalaa! Samapa sinänsä tuon Kelan kanssa mutta työpaikalle täytyy tietty ilmoittaa päivät joka tapauksessa, ainakin suht tarkkaan. Me varmaan kyllä laitetaan paperit sisään nyt samaan aikaan, saas nähdä tuleeko päätös siitä huolimatta vain mulle;) Jotenkin tykkäisin hoitaa asian kerralla kuntoon, saattaa olla että byrokratian takia ei onnistu.

 
Hei!
ruokamenoista en osaa sanoa minäkään,paljonko miehen kanssa meillä kahdestaan ruokaan menee kuukaudessa, no näin nopsaan kun mietin niin vkossa ruokaan menee n. 50-100e. Välillä voi mennä enemmän, riippuu aivan siitä miten innostumme käymään ulkona syömässä tai kuinka "kalliista" raaka-aineista ruoan teemme. Lohi on myös meidän herkkua,ja sehän ei kovin halpaa ole. Kaupassa emme yleensä kovasti vertaile hintoja ja esim. vihannekset haluan aina kotimaisina.
Joku puhui viinin poisjäämisestä,no sama juttu meillä :D Se oli aika iso menoerä ennen raskautta,joka viikko ostettiin pullo tai 2,välillä vähän kalliimpaakin. Se kun on jäänyt tykkänään pois,kun mieskään ei yksin viitti viiniä lipitellä,niin siinä on säästynyt jo jonkin verran.
painonnousua mulla on nyt tähän mennessä aika tarkkaan 3kg. Tuntuu että kaikki tullut mahalle =) Painoindeksi ennen raskautta oli 20. Sf-mitta oli eilen neuvolassa muistaakseni jo 23cm.

Tajusin että jo viikon päästä juhannus,keskikesän juhlaa :)

nöpötin ja pikkuinen 22+3 :heart:
 
Heipat kaikille,
täällä pikkuhiljaa parannutaan flunssasta
Eilen kävin vähän äippävaate ostoksilla Vero Modassa... yllättävän hyviä löytöjä tein vaikka kaikki ostamani vaatteet olivat "normaaleja" vaatteita.

 
Paulah luulis tosiaan päätöksen tulevan oikein, jos laitatte yhtäaikaa hakemukset sisälle.

Käytiin just ostamassa mummille uus hieno tölsy, kun mummin vanha tölsy on ihan kamala. Nyt kelpaa kattella tölsyä täälläkin ;)
 
Heipsan!

Kuulkaas kokeneemmat: onko alavatsan vihlonta /ilkeät vihlaisut normaalia tässä kohtaa? Myös lonkkaluuta kolottelee ikävästi aina välillä (kuulostanpas ihan vaivaiselta eläkeläiseltä :LOL:!)...huoli vaan heti herää, että onkohan sitä nyt kaikki ok?

Paapelollakin jo ihana massu :heart:

Painonnoususta oli puhetta...mulla taitaa olla tullut vajaa 5kg...maanantaina se selviää kun neuvola kutsuu...jännittää. Olen kyllä syönyt kuin pieni sika eli voipi olla kurja keikka edessä (viimeksi vielä jaksoi neuvolassa mua kehua kun paino oli noussut "vain" 200g:n viikko vauhtia...nyt taitaa tahti olla hiukan kiihtynyt. Ja sen verran lähtötasosta, että painoindeksi mulla oli tuolloin 27 eli muutamat kilot ylimääräistä oli jo silloin :whistle:

Viikon päästä 4D...iiks =)- jännittäää! Inka ja muut 4D:ssä käyneet mennäänkö sinne rakko täynnä vai tyhjänä? Järki sanoin, että täynnä kuten normaali rakennneultrassakin, mutta vähän nyt epätietoinen olo...tosin helppohan tuo sitten on tyhjentää jos niikseen tulee...täyttäminen on sitten jo vähän haasteelisempi tehdä pika-ajassa :LOL:

Hugis ja Papu 21+6
 
Pure Love Olen niin pahoillani, ihan kyyneleet tuli... :hug:

Mulla taas menny hetki etten oo kirjotellu... Aina mulla on muka niin kiire etten ehdi kirjottaa... :(

Mahamitasta mulla mitattiin viime neuvolakäynnillä ensimmäisen kerran, ja se oli jo hurjat 24cm, ja viikkoja oli silloin 21+6! Terkka laittoi sitten mun tietoihin merkinnän, että pääsen ajoissa synnytystapa-arvioon, ettei turhan suurta vaavia lähetä sitten pönkäämään syksyllä! :D Mä, kun oon ite tosi pieni, vaivaiset 150cm... :whistle:

Potkut on alkaneet nyt tuntua tuolla ylävatsalla, että enemmän nyt vaavi oleilee pää alaspäin, tilaa hällä on kyllä runsaasti tuon mun ison mahan vuoksi.

Paapelon masu on kyllä huikean ihana! Mikäs sulla se mitta nyt on?

Mutta nyt siivoamaan! :wave:

miltski ja papu 23+0 :heart:
 
Moi!

Sain vasta nyt liityttyä tähän keskustelupalstalle, vaikka aikomuksena on ollut jo pidemmän ajan. Töissä kun istuu tietokoneen ääressä koko päivän, niin ei oikein sit illalla enää jaksa. (Näitä juttuja en työaikana ole kirjoitellut, kun kiirettä pitää muutenkin.)

Mut siis itsekin oottelen lokakuun vauvaa, laskettu aika on vasta tuossa loppupuolella 29.10 eli viikkona nyt 20+0. Maha ei nyt mikään suuren suuri ole, vaikka tunnistaa toki. Muutenkin ollut aina suht hoikka vyötärö, niin ei oo enää sitä pelkoa. Toukokuun puolella piti tehdä vaatekaappi-inventaario mihin mahtuu ja mihin ei. Masun sijaan rinnat on kyl sellaset hinkit, että oon varsinainen "puputyttö" ja tuntuu vaan leviävän entisestään. Lisäkilot tuntuu menevän siis (ainakin vielä) ihan johonkin muuhun kun masuun, tosin rakenneultrassa näytti kaveri voivat hyvin ja olevan normaalikokoinen ikäänsä nähden. Kasvaakohan tuo masu sisäänpäin. :)
 
Pure love :'( todella surullisia uutisia. Toivon että tutkimukset tuottavat pian selkoa tilanteeseenne, ja saatte mahdollisuuden perheenne kasvattamiseen jollakin tapaa. :hug: .



....

Omaa napaa: neuvolassa käyty Kelan paperit ja raskaustodistus hakemassa. Sf-mitta oli 20cm, ja minä kun olen todella lyhytselkäinen, on masu pompsahtanut tuohon eteen ulokkeeksi. Viime viikolla vielä käytin tavallisia farkkuja, mutta aivan todella kymmenessä päivässä nyt on koripallo syliin ilmestynyt :). Mammahousut ja muut joustovyötäröt nyt siis käytössä! Painoa on tullut 2kg lähtötilanteeseen, ihan hyvällä mallilla siis. Liikketkin viimein alkoivat tuntua, onhan vauvelin jalallakin kokoa jo noin 3,5cm (rakenneultrassa mitattiin viime viikolla), kyllä sellainen monotus tulee jo istukankin läpi mahanahkassa tuntumaan :).

~Tiila 21+2
 
Se sf mitta taitaa tosiaan vähän riippua odottajan koosta. Mä olen 175 cm pitkä ja se on jo sen verran kuitenkin, että on tuossa vatsan seudulla ihan hyvin tilaa ja vatsa ei ole vielä kovin suureksi kasvanut ja se mitta oli tosiaan tänään 16cm, viikoilla 22+0. Vauva kuitenkin ultran mukaan vastasi ihan viikkoja.

Sain muuten selvittelyn jälkeen työnantajalta luvan olla töissä kolme viikkoa tavallista pidempään, jään äippärille kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Kelan puolesta rahat alkaa rullata ihan normaaliin aikaan ja napsahtavat työnantajan tilille. Joku voi ihmetellä miksi haluan välttämättä olla noin pitkään töissä kun poissakin sais olla. Mutta mä jotenkin en halua olla reilua kuukautta yksin kotona ilman tekemistä. Ja töissä on tosi kiinnostavat jutut meneillään eli jään pois vasta sitten kun oikeesti tarvii. Neljän viikon kesälomakin alkaa ihan pian, siinä ehtii lepäillä ja se on toki ihanaa kun miehellä on loma samaan aikaan.

Oon ihan älyttömän väsynyt, toivottavasti mun rautakuurini alkaa tepsia pian!
 
Mä olen 176cm pitkä ja mun sf-mitta oli eilen rv23+0 21cm, eli vissiin vähän keskikäyrän yläpuolella. Ultran mukaan vauva vastaa kooltaan täysin viikkoja.
Ihanaa, mulla on vapaapäivä ja olen saanut vähän levätä. Kävin kampaajalla vähän hakemassa piristystä ilmeeseen :) Ensi viikonloppuna on kaveripariskunnan häät ja heidän esikoisensa ristiäiset. Ihanaa päästä vähän juhlimaan välillä :)
 
Pure love :hug: Toivottavasti sen oman pienokaisen tavalla tai toisella aikanaan saatte!

Minäkin tänne taas välillä ilmottaudun. Tuo facebook on imassut meikäläisen näppeihinsä, joten siellä tulee enimmäkseen pyörittyä. Täälläkin käyn yleensä päivittäin lukemassa teidän kuulumiset, mutta en sitten jaksa kuitenkaan itse kirjautua sisään ja kommentoida.

On tuo ihana paikka tuo facebook. Mulla on vielä paljon kavereita, jotka ei ole tiennyt tästä raskaudesta mitään. Oon kovasti miettinyt, miten saisin tämän ilouutisen heidän tietoisuuteen. Ei olla kuitenkaan pitkiin aikoihin nähty taikkas soiteltukaan. Sit on jotenkin tuntunut tyhmältä ruveta soittelemaan, tai laittaa tekstiviestiä "hei mä olen raskaana, mitä sulle kuuluu". Tuola kirjassakaan en ole halunnut suoraan kirjottaa omiin tietoihin että, hei meillä odotetaan taas. No mä olen ihan hurahtanut tekemään niitä typeriä testejä "kenen salarakas olet" tai "mikä on salainen paheesi" ym. Eilen tein sitten testin, "Mitä kivaa sinulle tänä vuonna tapahtuu" ja vastaukseksi tuli "saat kaksoset". Tuohon sitten kommentoin, että kyllä niitä ultrassa vain yksi näkyi. :LOL: Jo meni kavereille viesti perille.

Kommetnoidaas vähän juttujanne:
Mahan kasvusta: kyllähän tuossa alkaa jo jonkinlainen kumpu olemaan, mutta esim. paapelon mahaan verrattuna kyllä melkoinen "lituskvatsa" :) .Kiloja ei ole oikeastaan lähtöpainosta karttunut (oliskohan +500g), mutta tuota ylipainoa kun on, niin parempi vaan näin. Sf-mitta otetaan varmaan eka kertaa maanantaina neuvolassa. Mun käsittääkseni tuosta sf-mitasta ei voi muuten mitenkään päätellä vauvan kokoa, joten isosta tai pienestä mitasta ei kannata niinkään olla huolissaan. Eikös tuon mitan avulla tarkkailla, että mahan kasvu olis suht tasasta?

Ruokakuluista: Mulla ei ole meidän kuukauden ruokakuluista mitään käsitystä. Tuommosista paapelon lukemista on kyllä turha haaveillakaan. Viikonloppuna menee ruokakauppaan helpostikkin 100e. No sillon tosin ostetaan suuri osa seuraavankin viikon ruuista. Ruokailijamääräkin on hyvin vaihteleva: pelkällä omalla porukalla 4 ruokittavaa, miehen pojat lisänä +2 tai viikolla hoitolapset ruokavahvuudessa +2. Eli aika usein on siis kuusi suuta ruokittavana. Tuon viikonlopun lisäksi käydään yleensä kerran tai kaksi viikolla hakemassa lisää maitoa, leipaa, vihanneksia ym. ja sillon kauppalasku on hyvin vaihteleva.

Tuolla aikaisemmin puhuitte kasteesta ja kummeista: Meillä kaikki kuulutaan kirkkoon ja niinpä kastetaan myös tämä tuleva perheenjäsen. Mitään uskovaisia ei olla, mutta en näe myöskään mitään syytä olla kuulumatta kirkkoon. Mutta tämä on kyllä jokaisella niin henkilökohtainen valinta, ettei mielestäni ole tarvetta kritioida valintaa jos toistakaan. Kummeissa meille tuleekin nyt olemaan ongelma. Ollaan suosittu ihan näitä lähimpiä sukulaisia kummeina. Nyt on minun siskot kummeina käytetty, samoin miehen sisko ja siskon aikuiset lapset. Miehen veljeä ollaan ajateltu nyt kummiksi, mutta ei olla varmoja kuuluuko hän kirkkoon, kun hän asuu ulkomailla. Miehen siskon nuorin lapsi olis valittu toiseks kummiksi, mutta päättikin olla menemättä rippikouluun. Me ollaan haluttu valita kummit ihan tästä lähipiiristä, kun ovat muutenkin lapsen elämässä mukana, niin ei tule sitten sellasta "velvollisuus kummiutta". Miehen toisella pojalla on kummeina eräs ystäväpariskunta pojan vauva-ajalta. Miehen ja hänen entisen vaimonsa erotessa yhteydenpito näihin kummeihin väheni. Nyt on sitten ainoaa yhteydenpitoa, että kutsutaan heidät pojan synttäreille ja lähetellään jouluisin kortit puolin jos toisin. :(

Mieliteoista: Heketsi - hetken aikaa viestiäsi lueskellessa ihmettelin, miksi karjalanpiirakoita ei saisi syödä, kunnes tajusin, ettet voi niitä saada, kun olette ulkomailla. :LOL: Mulla on kanssa ollut ihan hirmunen himo karjalanpiirakoihin. Jossain vaiheessa ahdoin tomaatteja napaani ihan innolla, mutta nyt on se vähän laantunut.

Jaahas, meikäläinen kirjottelee taas vaihteeksi tällaista kilometriviestiä. Pitäisköhän sitä kirjautua sisään vähän useammin, niin ei tarvitsisi koko kuukauden juttuja kommentoida. :ashamed:

Terkuin S & Aleksis Kivi 22+5 (Onneks paapelo menee mua tasan viikon edellä, niin sen viesteistä voi aina tarkistaa omat viikot. Muuten en nimittäin niissä perässä pysyis :) )
 
Hei kuomat,
Pure love: vaikket sa valttmatatta enaa taalla foorumilla oleile, halusin makin ottaa osaa suruunne. Elama on kummallista ja epareilua valilla. Iso hali.

Eilen kavin lekurilla ja mua ennen oli ilmoittautumisjonossa nuori nainen ja mies, ja tytto kyynelheti kylla sadantasarkevasti. Eli surullisia uutisia kohdanneet hekin.

Kylla se tosiaan koskettaa, kun tietaa kuinka paljon tata voi odottaa.

Mutta eilen kaytiin siis ultrassa jonka siis piti olla kai se rakennesellainen, muttei sitten ollutkaan kuin ihan tavis. Kaikki hyvin pikkukaverilla, kolli natisti ja rauhallisen nakoisena. Just ennenkuin lekuri otti meidat sisaan tunsin ekan kerran kunnon tykin mahan ulkopuolelta. No kyyneleethan siina tuli silmiin :)

Sitten kun piti varata aika rakennesellaiseen kavilkin ilmi, etta me ollaan juuri suomessa lomalla kun paastais rakenneultraan taalla. tai siis, ma luulen etta se on rakenne ultra - bne puhuu taalla "laajennetusta ultrasta". Eli mita siella nyt oikeen katotaan? Taalla sanotaan siihen kuuluvan sisaelinten ja luuston kyttays? ja siis etta sydamen kaikki lapat voidaan tarkistaa jne. Oiskohan taa siis se rakennesellainen?

Kysyn siksi, etta yritan saada suomesta aikaa, kun terveydenhuoltohan on kansainalista ainakin nain euroopassa. Oiskin kiva paasta kokeilemeaan myos suomalaista raskaudenseurantaa.

Ja muuten, mepa ollaan jo alustavasti kirjauduttu yhteen paivakotiin - meidan pikkunen joutuu siis jo 6kk ikaisena hoitoon :( Eli hurraa suomalainen systeemi ja pitkat aitiys- ja muut lomat!


 
iitun emo:
Kuulostaa juurikin r-ultran vastineelta-

Mahan mittani:
Ei tietoa, vasta lääkärissä mitataan nykyään ekan kerran, sillä ennen rv25 otettu käyrä näyttää yleensä aina heidän mukaansa korkeaa lukua, joten ei anna oikeaa infoa...mutta vatsan ympärys oli nyt 92cm :whistle:

Pojasta kyllä mitattiin jo rv19 lähtien.
Rv22+0 oli pojasta ollut sf-mitta 20,5cm. Olen siis 155cm pitkä. Viimeinen mittaus rv40+3 ja sf-mitta 36cm..varmaan oli käynnistys päivänä kasvanut 38cm :eek:

Tosiaan en tajua miten tämä maha näin kasvaa.
Tuntuu erittäin epämukavalta, kun häpyliitoksen yläpuolella kiristää, pissittää taas useammin, kolottaa lonkkaa, kolottaa vähän selkää ajoittain, ei jaksa kyykkiä...olen tantta :LOL:
Tuossa taisikin olla vastaus hugikselle. Eli normaalia venymis ja löystymis kipua ja vauva kun alkaa painaa paikkoja ja rutistaa rakon littanaksi, on pidätyskykykin olematon :D

Nyt ruokaa :p

paapelo+poju+Deri 23+5
 
Hugoliina: Kättärillä tehtiin rakenneultra mahan päältä ja siis tyhjään rakkoon,
Myös se 4D- ultra piti olla rakko tyhjänä:)
Näin siis ainakin siellä Femedassa;)

Mulla mitattiin Sf-mitta neuvossa viimeksi kun kävin ja silloin oli vko 21+2. Se oli 16cm, ja vähän käyrän alapuolella. Esikoisesta se mitta kulki aina käyrillä mutta ei antanut mitään osviittaa isoon vauvaan (syntyessään 4548g).

Nyt grillailemaan:)

Inka & rinsessa 24+3 :heart: :heart:
 
heketsi hassua kun oot niin innoissasi muuttamassa takaisin Suomeen. Mä olisin innolla muuttamassa täältä melkein minne vaan :D Varsinkin johonkin missä olis vähän lämpimämpää ja valoisampaa talvella.. Ja ausseissa olis ihana käydä! Missäpäin te muuten asutte, jos ultraan on noin pitkä matka?

Hugoliina mä oon kans ymmärtäny että aina pitää käydä veskissä ennen ultraa tai ainakin tuolla Kättärillä isot kyltit muistuttaa asiasta. Niinpä oon aina menny automaattisesti vessaan ennen joka ultraa, myös 4D:tä.

Tervetuloa SatuElina!
 
Pure Love :hug: Otan osaa suruunne. Toivottavasti vielä jossain vaiheessa saatte oman vauvan.

Ruokakuluista en osaa tarkkaan sanoa. Pyritään aina kerran viikossa käymään kaupassa, jolloin ostetaan enemmän. Pyöreästi kerralla menee rahaa n. 100 ? välillä vähemmän ja välillä enemmän. Korkeintaan kerran viikossa tai harvemmin haetaan jotain pizzaa tai vastaavaa. Meillä tekee myös se, että molemmilla on eväitä mukana töissä. Me tykätään kans lohessa, joka on kyl välil hintavaakin. Ruokakuluja vois yrittää vähän pienentää.

Painon noususta. Mulle painoa on tullut n. 7kg. Lähtöpaino on ollut suhteellinen matala. Neuvolatädin mukaan painoa on tullut sopivasti lisää. Suurin osa on tullut vatsaan. Olen nyt pyrkinyt lisäämään ruokavalioon kasviksia ja hedelmiä. Välillä tulee herkuteltu. Nyt pitäis taas ottaa itseään niskasta kiinni ja syödä terveellisemmin.

Tänään kävin neuvolassa. Kaikki oli hyvin. Hb oli tippunut jonkin verran. Vielä en joutunut aloittamaan rautatablettien syömisen. Sf-mitta oli 20. Seuraavalla kerralla mitataan uudestaan, sen perusteella selviää joudunko syödään rautatabletteja. Sain Kelan paperit mukaan. Nyt pitäis alkaa niitä täyttämään.

Nasuli08+vaavi 22+0
 
inka85 ja MB kiitos :). Meilläpäin alakautta tehtävä ultra eli np-ultra tehtiin kun rakko tyhjä ja rakenteessa piti olla rakko täynnä...kumma, että näissäkin asioissa eri käytäntöjä :| ! Taidan kuitenkin pirautata vielä tuonne Felicitakseen, että miten se nyt sitten heillä mahtaa olla. Saitteko muuten inka ja MB kelakorvauksen ihan muitta mutkitta 4D:stä? Olen lukenut netistä juttuja ja muutamissa kerrottiin kelan perineen korvaukset takaisin tai korvaavan ultran vain tiettyihin viikkoihin saakka (meillä ultra rv 22+6) jos ei ole lääketieteellistä syytä tehdä tutkimusta :eek: ...ja tosiaan kun kunta tarjoaa rakenneultran ja siinä meillä oli kaikki kunnossa, niin pelottaa, ettei tuota kelakorvausta saada- vaikkakin tietysti 4D:hen mennessämme tärkeintä on se, että vauva syynätään kunnolla, uusimmalla tekniikalla päästä varpaisiin ja näin toivottavasti saan rauhan mielelle, että kaikki ainakin toistaiseksi hyvin - ei siis mennä pelkästään "vauvan morjestamis reissulle" :). Pitääkö siellä 4D:ssä olla mukana neuvolakortti?
 

Yhteistyössä