R-arvista sen verran, että vielä ei ole tullut. Alaselässä ja tisseissä on jotain teini-iän muistoja, kumma kun niitä ei silloin huomannut niitä selän arpia ainakaan kun ne oli tuoreita. Kai sitä ei sitten kuitenkaan katsonut itseään kovin tarkkaan, vaikka oli olevinaan niin kriittinen!
Kestoista Suuri Käsityö-lehdessä oli tosiaan hyvä taskuvaippojen ohje. Viime vuoden numero se oli, varmaankin toi 1/08 jonka peppimamma mainitsi. Eikä muuten oo kauheen vaikeita tehdä. Mä oon osannu ommella vasta korkeintaan 2 vuotta, kun peruskoulun kässänope oli niin traumaattinen. Tosin lapsena hyvin paljon leikin ompelukoneella, niin sen käyttö on silleen ollu aina tuttua, mutta vasta silloin pari vuotta sitten aloin harjoittelemaan kun halusin tehdä oman hääpukuni. Se onnistui ihan hyvin. Nyt tekis mieli sanoa suorat sanat sille vanhalle kässänopekääkälle, mutta varmaan se mun tekeleistä löytäis paljonkin sanomista... Jos kestovaippojen ompelu kiinnostaa niin myös www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/tsi.php sivuilta kannattaa tulostaa taskuvaipan ohjeet, ja katsoa kuvallista ohjetta samalla kun tekee, vaikka tekisikin käsityölehden kaavalla ja ohjeella. Kannattaa tehdä vaikka yksi vaippa ensin kokonaan valmiiksi, ja katsoa mitä siitä tulee, ja sitten tehdä sarjatyönä aina vaihe kerrallaan kaikkiin vaippoihin. (Mitenköhän ton olis voinu selittää selvemmin, en keksinyt, toivottavasti tosta ymmärtää) Lisäilin sitten ohjeeseen omia merkintöjäni, esim. pistonpituuksista ym. että muistaa sitten tehdä koneeseen oikeat säädöt. Jos joku on kiinnostunut tekemään itse kestoja, ja pähkäilee jonkun ompeluun liittyvän asian kanssa, niin multa voi kyllä kysyä, jos vaikka voisin jotenkin auttaa. Kokeilemaan en vaippojani ole vielä päässyt
Paitsi nallella, joka oli jo valmiiksi sisäsiisti
Oon aatellut pärjätä niillä taskuvaipoilla ihan.
En tykkää villavaippahousuista, kun haluan laittaa kaikki vaan pesukoneeseen mitään tuulettelematta. Saa nähdä miten sitten käy. Mies on ihan innoissaan kestovaipoista, onneksi. Oon opettanut että mitä niille tehdään. Miehen äiti ja siskot katteli mua vähän nenänvartta pitkin, kun tuli puhe että aiotaan käyttää kestovaippoja. Juurikaan muille en oo viitsinyt edes mainita asiasta, kun kaikki tuntuu olevan jotenkin niitä vastaan! Äitini on ihan innoissaan, ja haluaisi jopa ommella mun kanssa vaippoja ja imuja, mutta joutuisin toimimaan opettajana, mikä ei todellakaan oo mun juttu...
Mulla on pienenä käytetty harsoja ja muovisia vaippahousuja, eikä ollenkaan kertakäyttövaippoja. Laskin että yhden taskuvaippakuoren hinnaksi tulee itse ommellen n. 3?, ja vastaava maksaa 19?, ainakin myllymuksuilla. Kävin tutkimassa taskuvaippoja Treen kalevan vauvapopissa, ja itse tekemäni on ihan vastaavanlainen. En muista mitä kyseinen tuote siellä maksoi, saattoi olla yli pari kymppiä. Usein oon huomannut että jos vaatteita meinaa itselleen ommella tai neuloa, niin kaupasta saisi halvemmalla. Kivaa että jossain asiassa tämä menee myös toisinpäin!!!
Huomisaamuna neuvolalääkäriin!
Hanikka ja Onni 29+4