*Lokamassut 2009 Heinäkuussa*

Kiitos Aku tuosta "vertaistuesta", sain nukkua yöni rauhassa, kun sain tietää ettei ole hätää! Tänä aamuna terkka soitti ja äitipolille on aika maanantaina lääkärille ultraan (kai) ja siittä viikko eteenpäin, niin uudelleen neuvolaan ja katotaan taas sykkeet. Toivo(?) tais kysellä, että onko mahdollista, ettei tuota vaan oo aikaisemmin huomattu, niin toki. Yleensä onkin sykkeet kuunneltu aika nopeasti, mutta sillon on kyllä kuuluneetkin ihan eri tavalla; nyt jopa ite huomasin tuon lisälyönnin selvästi ja sykkeen laskeminen oli sen takia aika hankalaa... Mut itsellä on kuitenkin mieli aika luottavainen, ettei mitään älytöntä hätää ole meidän pienellä. Yritän olla turhia stressaamatta, pääasia, että sitä tutkitaan.

Miulla oli vielä muutakin asiaa, mutta unohtu jo... :D

Moi!

Appivanhemmat veivät esikoisen mukanaan retkellä ja heille kylään, hetki omaa aikaa, luksusta =) Pitäisi tosin käyttää sitä myös johonkin järkevään...

Dsarial Tsemppiä sinnepäin kovasti! En tiedä onko sikiön lisälyönnit eri juttu kuin jo syntyneiden, mutta tosiasiassa kaikilla ihmisillä tulee niitä aina välillä. Toisilla ihmisillä sitten niitä tulee ihan jatkuvasti, jolloin siitä tulee ongelma. Mun esikoisella löydettiin n. 1,5v iässä eteisperäiset lisälyönnit, joita oli aika runsaasti jopa 25% kaikista lyönneistä. Asiaa tutkitaan ja seurataan Lastenklinikalla, aluksi suljettiin kaikki vaarallinen pois ja asiaan ei löytynyt mitään syytä. Nyt sitten asiaa seurataan eikä siitä pojalle mitään vaivaa tunnu olevan. Joillakin ihmisillä nämä lisälyönnit vaivaavat ja saavat siihen sitten lääkitystä. En tiedä oliko tästä mitään apua, mutta ainakin meidän esikoinen elää ihan normaalia elämää vaikka sellaisia onkin.

Imetyksestä olitte puhelleet... Mut ainakin yllätti se kuinka vaikeaa sen aloitus oli :( Siitä kun ei kukaan ainakaan minua edes varoitellut etukäteen, luulin että tissi suuhun ja eikun vauvalle ruokaa. Esikoinen oli tosi pieni syntyessään eikä jaksanut imeä niin kauaa että olisi saanut maidon nousemaan vaan raukka väsähti aina ja jäi ilman ruokaa :( Jo salista asti tälle oli pakko antaa pullosta lisäruokaa (luovutettua äidinmaitoa) koska toinen oli niin pieni sekä alilämpöinen. Ekaksi yöksi tämä jäi vielä seurantaan vastasyntyneiden tarkkailuosastolle eikä kukaan edes älynnyt sanoa, että voin siellä käydä imettämässä.

Seuraavana päivänä poika tuli viereen ja tottunut saamaan pullosta nopeasti ja helposti ruokansa eikä tissi niin kiinnostanut. Itku siinä meinasi tulla moneen otteeseen :'( Varsinkin kun jokainen kätilö tuputti eri ohjeita ja syyllisti milloin mistäkin. Onneksi joku sitten keksi ehdottaa pumppausta, jolla sain maidon nousemaan ja sainkin sitten osan annettua tissistä ja osan omaa maitoa pullosta. Imetystä yritin ja yritin ja vaikeaa se oli, kunnes sitten kotiin lähtöä edeltävänä yönä (poika syntyi ti päivällä ja sunnuntaina päästiin kotiin) maitoa tuli sen verran ja poika oli saanut voimia, että saimme kaiken ruoan suoraan tissistä. Kotona imetys vielä takkuili, kun aluksi poika suostui imemään vaan yhdessä asennossa ja paikassa, mutta pikku hiljaa se helpotti ja imetinkin poikaa täysin 4kk jolloin aloitettiin lisäruoat ja n. 10kk ikäisenä poika päätti itse lopettaa.

Varsinkin tuo 4kk oli melkoisen sitovaa kun poika söi paljon ja usein ja varsinkin illat vietin pojan yksityisenä maitobaarina :LOL:

Mutta kaikille jotka haluavat imettää niin toivon kovasti tsemppiä ja pitkiä hermoja ja itselle armeliaisuutta, se ei aina ole niin helppoa. Mutta itse koin sen kuitenkin helpoksi tavaksi, ja minua motivoi minun ja mieheni allergiat, jospa se niihin auttaisi ettei pojalle tulisi... Mutta kuten joku sanoi, kaikkein tärkeintä on että lapsi saa tarpeeksi ruokaa ja sillä tavalla että itse jaksaa!

Keskiviikkona kävin neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Olin niin iloinen kun terkkari oli varannut mulle tunnin ylimääräistä aikaa, jotta käytiin läpi tota raskausajan diabetestä =) Ja toiseksi vaikka äitiyspolilta oli annettu vastaus, ettei tarvi tulla, niin terkkari oli vielä soittanut suoraan diabeteshoitajalle, koska olisin itse motivoitunut seuraamaan arvoja. Tämä ihana ihminen lupasi minulle antaa mittarin kotiin ja ohjeet =) Voi että tuli iloinen mieli, kun vihdoin saa jostakin apua!

Eilen kävin ne sairaalasta hakemassa ja Nyt sitten täällä kans mittaillaan ja seuraillaan, ja iloista on ollut että ekat 6 arvoa ovat olleet hyvät =)

Mutta jospa yrittäisin tehdä jotain järkevääkin ja aiheuttaa lisää supistuksia :eek: Ja taas pitäisi mitata sokeritkin ja syödäkin, on tämä hieman tälläistä kellokaulassa elämistä :whistle: Mutta mun ja vauvan parhaaksi kaikki =)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Mutilainen ja Torsti 30+5

Imetyksestä: toivon voivani imettää lasta ainakin ekat puoli vuotta, mutta olen luvannut olla itselleni armollinen jos se ei onnistukaan. Ollaan miehen kanssa puhuttu paljon tuosta syyllistämisestä ja syyllisyyden tunnoista mitä äiti itse kehittää ja olen pyytänyt että mies muistuttaisi mua jos otan asiasta liikaa paineita. Rintapumpun olen hankkinut ja olen miettinyt että jos saisin välillä vähän maitoa varastoon niin mies saisi sitten pullosta antaa sitä jos tarviin välillä vähän omaa aikaa. Aika avoimin mielin mietin koko imetysasiaa. Toivottavasti sama jatkuisi sitten kun asia on konkreettinen...

Tämä on mun kesäloman viimeinen päivä ja olen aamusta asti siivonnut täällä jotta saisin puhtaat matot lattioille. Nyt on kaikki viimestä silausta vaille valmista :) Ensi viikko mulla on palkatonta lomaa ja sitten alkaakin äitiysloma! Mulla ei ole ainakaan tekemisen puutetta vaikka varhennettulle äitiyslomalle nyt jäänkin. Olen suunnitellut yhtä sun toista tulevien viikkojen varalle. Saas nähdä miten paljon niistä ehdin toteuttaa ennen vauvan syntymistä ja toisekseen, missä kunnossa mahdan loppuajan olla. Nyt on ainakin olo mitä mainioin ja energiaa riittää vaikka mihin :) Orastava selkäkipukin on pysynyt loitolla kun olen liikkunut normaalia enemmän. Heti jos jään sohvalle makoilemaan niin alkaa kolotuskin, aika näppärää :LOL:

Nyt siivoamaan loppuun ja sitten vähän lounasta nassuun!

Flora + L-poika rv30+2 :heart:

Oon miettinyt noita kestovaippoja.. Ihan siis jo rahan ja ympäristön kannaltakin, ja siksikin että oon nähnyt niin paljon ihania kuoseja niissä :heart:
Valmiina kaupasta ostettuina taitaa maksaa aika hunajaa? Voisin kyllä kysellä mun mummulta jaksaisiko se perehtyä noiden ompelemiseen kun siltä tuo ompelu luonnistuu muutenkin niin hyvin ja kun on eläkkeellä niin aikaakin on :)
Pitäisi vaan ehkä tutustua enempi noihin, muttakun tuntuu että joka puolella on liian vaikeasti selitetty noi etten jaksa keskittyä... Olis vaan yksinkertaisesti että tarvii tän ja tän ja tän niin sit on hyvä.. Mutta kun noita vaihtoehtoja tuntuu olevan miljoonia, että pää menee sekaisin :eek:

Jos joku jolla on jo käyttökokemuksia kertoisi omat mielipiteensä, minkälaiset on helpoin itse tehdä :D Mahdollisesti myös linkkejä kaavoihin olis kiva saada, jos jollain sattuis olemaan ylhäällä.. Tää ei jaksa googlettaa :LOL: *laiskottaa*

Kun tuo pikkuinen heräilee päikkäreiltä niin pitäis hakea postista läjä tavaraa : äitiyspakkaus, tuplarattaat, vaunukoppa, verhot, pussilakanat.
Onneksi äitillä on iso auto niin mahtuu :D

Hei!

Imetyksestä kun olette kirjoitelleet niin onko teillä antaa suositusta hyvästä (käsikäyttöisestä ) rintapumpusta? En oikein tiedä, mitä sellaisen hankinnassa pitäisi ottaa huomioon...

Vähän ristiriitaisia tuntemuksia imetyksestä on täälläkin, ensikertalaisena. Että toivottavasti asiasta ei tule kivuliasta tai epämiellyttävää. Jotenkin nuo tissit tuntuvat välillä epämiellyttäviltä kantaakin (varsinkin kun ovat arat). Ja synnytysvalmennuksen imetysvideosta tuli jotenkin huono olo. Ja mulla on sellainen toive jo valmiiksi mietittynä synnytykseen että saisin siellä sairaalassa käyttää omia, miellyttäviä imetysrintsikoita myös siinä itse synnytystilanteessa. Kun monesti näkee että nainen synnyttää rinnat paljaina - ei kai sen täydy mennä niin, ajatus on epämiellyttävä...

Mutta kaikesta huolimatta ilman muuta aion ja haluan imettää :)

Viikonlopputerveisin Apollo ja Töppönen -> huomenna tasan rv 27

Rintapumpuista
Mulla oli kahden ensimmäisen aikana Ainun käsikäyttöinen rintapumppu, ja ainoa mitä siitä voin sanoa on että hermot meni... Käsinkin sai maitoa lypsettyä helpommin kuin sillä...
Ostin tuon pojan synnyttyä sitten Ainun sähkökäyttöisen pumpun ja toimii kuin unelma :D

Ja eiköhän niitä imetysliivejä saa käyttää jos niin tahtoo..
Itse oon suosiolla riisunut kaikki puristavat vaatteet ja käyttänyt vain sitä sairaalan kaapua... sitten synnytyksen jälkeen kun käy suihkussa ja vaihtaa vaatteet oon laittanut liivit päälle vasta..

Rintapumpuista: mulle suositteli miehen veljen vaimo Ainun Medelaa (sähkökäyttöinen) ja semmosen hankin sitten. Mulla on myös joku Babyono (?)-merkkinen käsikäyttönen. Ostin sen kokeeksi kun oli niin halpa (6,60e), jos on ok niin se vois olla kätevämpi matkustellessa jne.

Mäkään en meinaa pysyä teidän perässä, vaikka käynkin usein lukemassa :) Niin paljon tulee tekstiä jo yhden päivän aikana.

Rintapumpuista chilitin kyseli. Mulla on Aventin manuaalinen pumppu, jonka ostin esikoista odottaessani suositusten perusteella ja ei ole ollut valittamista. Tosin muita en ole kokeillut, joten vertauspohjaa ei ole. Itse en pumppua kovinkaan paljon tarvinnut, mutta ilmankaan en olisi tullut toimeen :) Aventin mikrosteriloija on myös kätevä.

nopea vastaus tuosta tärisyttämisestä...ei sitten vasta luen muut jottei ajatukset sekoa..lyö meinaan vähän tyhjää :LOL:

Eli siis kun vauva tärisee, oikeammin melkein koko massu tärisee (ei siis potki välttämättä lainkaan sillä hetkellä) vert.kylmäntväreet/puistatus, niin vauva tekee pissiään lapsiveteen.

Useimmiten poijat tärisyttävät itseään vähän tyttöjä voimakkaammin.

Esikko teki sitä massussa ja synnyttyään huomasin aina, että jahas, pissa tulee tai tuli kun poika sai hirmuisia kylmiäväreitä ja puistatteli kovasti :D

Mahtoikohan olla yhtään parempi selitys :LOL:

Mutta siis juu...tuommoisia kivoja havaintoja tulee tehtyä ja nyt varsinkin on siinä mielessä mukavaa kun kaikki ei ole ihan uutta, kun voi heti naureskella isolle osalle kummia tuntemuksia, kun taas esikkoa kun odotin, niin heti googletin paniikissa mitä tämä tarkoittaa :D

Nyt pitää mennä tekemään ruoka.
Kovasti tullut juttua...oikein oikein mukavaa :D

Ai juu Talvicci...varmaan kyllä muistat ihan itsekkin, mutta pakko hehkutellen nyt pläjäyttää, että se olisi uuden kk-listan paikka taas..hurraa :D

noin...eli imetystä ja pumppausta :D

En nyt kuollaksenikaan muista mikä on uuden pumppuni merkki, mutta sisko sanoi, että hyvin heruttaa :D En voi edes tarkistaa juuri nyt kun se on pojan huoneessa...katala pieni mies kun vie mamman tissi lypsäjät :D

apollo:

Synnyttää voi vaikka ihan omat vaatteet päällä...niin minä tein. En missään vaiheessa laittanut sairaala vaatteita synnytyksen aikana ja liivit olivat päällä kunnes poika syntyi..rinnat oli niin painavat ja arat, jotten olisi mitenkään voinut olla ilman niitä.
Tavallaan siihen paitaan joka päällä oli, tuli todella vahva tunnesidekin, mukava muisto =)

Mutta nyt se ruoka tulelle :wave:

paapelo+poju+Deri 30+6

Päivää pitkästä aikaa :wave:

Jaa vieläköhän te edes muistatte mua.. On ollut luvattoman pitkä tauko tähän kirjoitteluun mutta selitys on ihan suoraan se että olen ollut koko kesän mökillä sivistykaen ulkopuolella ja kotiuduttiin vasta muutama päivä sitten..

Hirmuisesti on asiaa tullut ja en millään ole kerinnyt kaikkea lukemaan.. Toivottavasti kaikilla on kuitenkin asiat hyvin ja pikkuset kasvavat :)

Imetyksestä olitte puhuneet ainakin

Itse imetin esikoista 3kk jonka jälkeen maidon tulo vaan loppui. Alku oli vaikeaa mutta myöhemmin se alkoikin sujua hyvin. Poikamme joutui 3kk ikäisenä jorviin muutamaksi päiväksi ja itselläni yöt meni valvoen pojan vierellä ja oma syöminen unohtui.. liekö se syynä maidon pysähtymiseen..sen jälkeen aloin antamaan korviketta ja jätin imetyksen.. Koin sen aika raskaasti mutta pääasia että vauva kasvoi ja söi hyvin. Nyt tietysti yritän imetystä paremmalla onnella :)

Vauveli liikkuu hurjasti ja potkut voimistuvat päiväpäivältä!
Supisteluja tulee aika-ajoin mutta vielä ollaan selvitty vain levolla. Olen nyt loppuajan saikulla.

Nyt on pakko mennä mutta yritän tulla paremmalla ajalla höpöttelemään lisää :)

heinähattu&toukka rv 30+3

Kestovaipoista: Maksavat tosiaan aika paljon kaupasta ostettuna. En osaa oikeen edes arvioida kun tarvii useamman kokoisia, taitaa useampi satanen mennä heti alkuunsa. Vaikka taitavat lopulta silti olla halvemmat kuin kertikset. Meillä ollaan aikeissa kestoilla ihan puhtaasti ympäristösyistä mutta ei se rahan säästyminenkään toki pahitteeksi ole:)
Mua vähän harmittaa vaan kun niin kovin huonosti hahmotan noita vaippoja enkä oikeen tiedä millaisia kannattaa aluksi hankkia. Monenlaisia varmaan ettei kaikki mene ihan vikaan vaikka jotkut ei sopisikaan. Ja mahdollisimman helppokäyttöisiä mulle kiitos:)

Tuo imettäminen kuulostaa kyllä aika hankalalta, katsotaan nyt että tuleeko siitä mitään ja lähdenkö kovasti yrittämään jos tuntuu hankalalta.

Äh, tuntuu että on joistain jutuista tosi pihalla ja enää pari kuukautta aikaa! No, eiköhän sitä sitten tosipaikan tullessa jotenkin selviä:)

Mirmi ja mutilainen joutuvat siis myös sokruja mittailemaan. Mirmikö se sanoi, et meinaa olla ruokailut vähän miten sattuu näin kesällä ja varsinkin lomalla? Ite oon ottanut tavaksi syödä ihan kellon mukaan 3-4tunnin välein. Lähinnä yritän pitää ton 3 tunnin välin aina ruokailuissa. Tänäänkin vaikka heräsin vasta klo 12.30 niin rytmitän sit päivän ateriat 3 tunnin välein. Eli aamupalan söin klo 13.00 ja lounas on siis klo 16.00, klo 19.00 paistetaan makkaraa mökkillä nuotiolla ja klo 22.00 syön iltapalaa.
Päiväni on siis nykyään kellotettuja, mut jos tiän et oon liikenteessä ruoka-aikaan, niin sit on eväät mukana taikka rahaa niin et pääsen johonkin vaik salaatille.

( . ) Tänne on nyt pesiytynyt selkäsärky :kieh: Mitään painavampaa en voi nostaa lainkaan ja kumartaminenkin sattuu. Onneksi tuo kipu on vain oikealla puolen alaselässä ja helpottaa aina hieman mobilatilla. Hirvittää vaan lähtee tänään mökille, kun tiän, et siellä on huonot sängyt ja selkä on varmaan kahta kipeempi huomenna taksin kotio tullessa.

pinkkimieli ja pallopää :heart: :heart: *POKS* 27+0 *POKS* :heart: :heart:

Moi!

Talvicci: töissä pyritään siihen ettei mun tarvi hoitaa noita keskeytyksiä yms. mutta aina se ei ole mahdollista. Pääsääntöisesti olen nyt hoitanu leikkauspotilaita ja syöpäpotilaita ( en sytostaatteja anna) mutta välillä on sellanen tilanne että on pakko hoitaa muitakin. Kurja tilanne molemmille, niin potilaalle kuin hoitajallekin.

Kyllä saikulla voi käydä kaupoilla ja kävelyllä. Oman voinnin mukaan voi toimia eikä tosiaan tarvitse 4 seinän sisälle jäädä.

Mulla taitaa olla joku ainun käsikäyttöinen rintapumppu. Kovin paljoa en sitä ole käyttäny kun tuntuu ettei sillä oikein heru, tosin en kyllä ole saanut sähköiselläkään herumaan.

Imetyksestä ei tosiaan kannata ottaa stressiä. Mutta toisaalta suositan ettei ihan heti lyö hanskoja tiskiin. Joskus se sujuu heti kuin unelma ja joskus tarvii niin äiti kuin vauvakin hieman opettelua. Itse olen todennu hyväksi kun ei heti tarjoa vauvalle tuttia, kerkiää näin imuote rinnasta vakiintua sillä tuttia kuitenkin imetään erilaisella otteella kuin rintaa.

Kestoista: useamman kokosia niitä tarvitaan mutta alkuun kyllä riittää s-koko. Isompia kantsii hankkia vasta kun vauva on kasvanut, siinä vaiheessa on yleensä jo selvillä mistä systeemistä tykkää. Kestovaippayhdistykset vuokraa "starttipakettia" jossa on erilaisia vaippoja joita voi sitten kokeilla. Ei ole edes kalliita. Yhdistysten osotteita löytyy netistä.

Eka työviikko takana, vielä 5 jäljellä. Nyt lähen viemään anoppia junalle ja sitten ruokakauppaan.

Peppi ja toukka 29+3

Kiitos kommenteistanne, aivan huippua lukea mielipiteitänne ja kokemuksianne kaikesta :flower:

Paapelo: Todella kiva ettei pakolla joudu synnyttämään löysissä sairaalavaatteissa ja ilman rintsikoita. Mulla on tuollaisia sinänsä pieniä, mutta kuitenkin suuria miellyttävyyskysymyksiä synnytykseen liittyen (esim. että mies laittaisi välillä mulle huulirasvaa, kun sitä käytän muutenkin niin paljon :) ) . Että haluaisin jollain tapaa olla "oma itseni" siinä kipujenkin keskellä. Aion puhua näistä ensi viikolla pelkopolillakin, jos siellä laadittaisiin jotain suunnitelmaa.

Paulah: Pihalla tuntuu välillä olevan itse kukin...juuri tuo kestovaippakysymys on sellainen, että vaihtoehtoja on liikaa (ja aikaa liian vähän?). Tilattiin sellaisia Niikki -taskuvaippoja, muistaakseni m-kokoisia. Katselee ja ihmettelee niitä sitten, ja äitiyspakkauksenkin Imse Vimsejä kunhan ne tänne tiensä löytävät.

Jotenkin se vastasyntyneen kanssa pärjääminen korostuu tässä vaiheessa, ja vaatteet, vaipat yms. hankkii sitä silmällä pitäen. Mutta entäs sitten kun nämä ekat tarvikkeet käyvät pieniksi ja pitäisi ehtiä kaiken keskellä ottaa selvää siitä "seuraavasta vaiheesta". Mutta varmaan siinä tohinassa oppii ja onneksi saa apua täältä palstalta (kunhan ehtii kirjoitella) ja äidiltä yms.

Voikaa hyvin :)

Apollo + Töppönen rv 26+6

p.s. Minä ja mies ollaan ihan solmussa Manducan kantorepun kanssa - jos tämä on vielä helppo malli niin miten vaikeita ne vaikeammat on :D

Heh, on tää jännää..Mitattiin miehen kanssa äsken testiksi mitä hänen sokeriarvot on kun oltiin kummatkin syöty kaksi Mars-jäätelöpatukkaa ( :ashamed: ). Mulla oli 5,3 ja miehellä sitten 7,1. Kummallakos se rd sitten olikaan :LOL:

apollo:

Ainakin kättärillä antavat äidin olla omiin nimiin isän/tukihenkilön kanssa lähes jatkuvasti, mitä nyt sitten tulevat silloin tällöin kurkkaamaan tilannetta kohdunsuulla ja katselemaan käyrää tai katsomaan miten kipeältä äiti vaikuttaa.
Vaatteet on vapaat ja kaikki tykötarpeet, jotka tuovat äidille hyvän mielen.

Huulirasva on tosi hyvä olla mukana, ei siis mikään pakko, mutta huulet tosiaan tuppaa kuivumaan siinä kaikessa puuskuttelussa. Itsellä oli mukana jo senkin takia, että olin esikon synnytyksessä flunssassa ja suu kuivasi kokoajan ja huulet rohtuneena =)

Omaa musaa saa tuoda ja muutenkin huoneessa häärätä miten tahtoo...saa tosi pitkälle olla siis rauhassa...tai näin kättärillä.
Sänkyyn eivät edes kehoita jäämään makaamaan ilman tosi isoa syytä, kuten vauvan laskevat sydän äänet, silloin yleensä kehoittavat pötköttämään hetken vasemmalla kyljellä ja sitten taas kokeilla jalkeilla oloa.

Sairaalassa saa myös liikkua vapaasti oman olon mukaan.
Eli rappusia kapuamaan tai kahvilassa käymään tai ihan vaikka ulkona kävelyllä, joskaan eivät kovin pitkälle tahdo, että synnyttävä äiti lähtee matkaamaan :D

Eli todella vapaata toimintaa, siis kokemukseni vain Kättäriltä =)

Imetyksestä:

Eli ei tosiaan mitään stressiä asiasta. Mitä rauahllisemmin asian ottaa, sitä mukavammin homma yleensä lähtee käyntiin.

Itse olin tosi yllättynyt siitä, miten rentouttavaa se loppupeleissä silloin olikaan. Ei sitä poikaa olisi raaskinut välillä poistaa tissiltä vaikka oli jo kylläinen.
Olin ennen poikaa tosi skeptinen itsestäni, miten se sujuu, mutta tosi kiinnostunut.

Varmasti olisi tullut pidempi kestoinen imetys meillä ilman näitä kauhu meijereitä, mutta ehkäpä keksin kikat tällä kertaa...pääsee siinä vain lopulta tosi paljon helpommalla, tai omasta mielestäni.
Mutta varsin fiksuja ja filmaattisia lapsukaisia on korvikkeen voimallakin saatu aikaan, joten jos asia ahdistaa, niin ei pidä suotta ruoskia itseään imetyksen lopetuksesta. Tai helppo sanoa, se syyllisyys kun tulee melkein luonnostaan äideille, mutta kyllä sen yli pääsee :D

Sairas nälkä kokoajan...ihan kamalaa. Yrittää sitä nyt sitten katsoa mitä suuhunsa laittaa, kun kaikki terveelliset vaihtoehdot hupenee kaapista alta aikayksikön :D

paapelo+poju+Deri 30+6

Kyssäri:

Olettekos muut kokeilleet näyttää taskulampun valoa masuasukille?

Deri selkeästi kummastelee outoa valoilmiötä. Eilenkin myöhään illalla, kun Deri aloitti kunnon shoun mahssa, törkkäsin fikkarin mahalle ja Deri pysähtyi...sitten hyvin hitaasti liikutti jalkaa kohti valoa ja sitten PUM, potkaisi kovaa fikkarrin ja sama taas uudestaan :LOL: :LOL:
Hauskaa seurattavaa :D

Täytyy varmaan koittaa tota paapelon taskulamppu juttua. Hmm mihis toi mies on mahtanut piilottaa meidän taskulampun... Se tykkää piilotella multa kaikki etten vaan pääsisi tekemään täällä "pahuuksiani" :)

Tänään olisi ollut hyvä mahdollisuus ladata vähän akkuja ja levätä koko päivä kun poitsu oli mumminsa luona leikkimässä, mutta ei kun pakko siivota ja touhuta koko päivä ja kun poika tuli kotiin niin olin niin väsynyt etten kamalasti jaksanut hänen kanssaan leikkiä :ashamed:

Jaahas, tänään näköjään tuli sitten 29+0. En ole tässä raskaudessa oikein perillä noista viikoista, tuntuu että ekassa raskaudessa tuli pidettyä tarkempaa kirjanpitoa =)

Heips,

Onpa ihana sade ulkosalla! Tänään on ollut niin veto pois, johtuen varmaan äskeisestä ukkosesta. Toivottavasti ei kuitenkaan koko vkl sada, jotta pääsee vähän pihahommiinkin.

Imetyksestä: Toivon todella, että se lähtisi sujumaan. Osaako joku sanoa miten matalat nänninpäät vaikuttavat imetyksen onnistumiseen? Jostain luin, että niitä pitäisi alkaa venyttämään ennen synnytystä, mutta onko tuo tosiaan tarpeen?

Imetykseen liittyen: Onko kukaan käyttänyt imetystoppeja (eiim. Glamourmom)? Ovat aika hintavia, mutta mietin joskos sellainen olisi mukavampi ratkaisu imetysliivien sijaan.

Kestovaippoja olen minäkin ajatellut käyttää, vaan tuntuu jotenkin vaikealta hahmottaa millaisia vaippoja tarvitaan ja kuinka monta jne. Ehkäpä otan yhteyttä johonkin kestovaippayhdistykseen, täällä tulikin sen suhteen hyvä vinkki!

Onko kellään hyvää vinkkiä pohjekramppeihin? Magnesium ei auta. Joka aamuyö pohkeet kramppaavat ja ovat sitten aamulla niin jumissa, ettei kävelemään pääse. Auts!

Täälläkin hurja nälkä jatkuvasti, nyt mentävä mannapuuron keittoon. Siihen kyytipojaksi tuoreita mustikoita, nam!

Perjantai-iltoja kaikille :heart: !

Täällä poksui tänään viikoille 29+0 ja sen kunniaksi tää mamma sekosi anttilan alemyynneissä :ashamed: ...siis ihan totaallisesti pimahdin! Siellä oli hurjat määrät tutan ja espiritin yms. vaatteita pikkuväelle hintaan 3-6 e ja kyllä sai meidän pikkuisen ensi kesän vaatekaappi hieman täydennystä :LOL: . No onhan se nyt herranjestas iso säästö kun monet tuotteista olis maksanut pitkälle toista kymppiä :whistle: ...mies taa späätänsä raapi kun saavuin kasseineni kotiin :D

Peppi30 kramppeihin lääkäri neuvoi magnesiumin lisäksi seuraavaa (ei auta magnesium nimittäin enää täälläkään..): mies hieromaan pohkeet ennen unille menoa ja ikkunat lähistöltä kiinni yön ajaksi. Myös säännöllinen venyttely auttaa =). Meillä riitti nyt ainakin toistaiseksi tuo kun mies hieroo ennen nukkuman menoa molemmat pohkeet. Ennen sitä heräsin lukemattomia kertoja kramppeihin yön aikana ja piti tosiaan ihan jalkeille nousta ja vähän kävellä, että helpotti...hetkeksi siis. Nyt muutama hyvin nukuttu yö takana...koputan puuta, että näin myös jatkuu :)

Imetyksestä oli pitkät stoorit kirjoiteltu...itse en jaksa asiasta ottaa stressiä tippaakaan...pääasia on, ettävauva saadaan terveenä ja turvallisesti tänne maailmaan ja kyllä se ruokapuoli sitten hoituu: tavalla tai toisella. Toiveena toki olisi imettää ja olisihan se ihanaa jos lähtisi homma hyvin käyntiin...mutta sen näkee sitten kuinka käy =) ...itseasiassa imetyksestä oli niin hurjasti juttua, että nyt en kyllä muista ensimmäistäkään juttua mitä sen lisäksi olisi pitänyt kommentoida :ashamed: . Palailen siis asiaan kun tää muisti alkaa pelata paremmin... nyt saunanraikkaana sohvalle köllimään =)

Mukavaa viikonloppua koko poppoolle :wave: !

Hugis & Papu 29+0

Hyvää elokuuta kaikille!
Tavicci varmaan pistää meille uuden pinkan pystyyn jahka ehtii :D

Nyt tulee sitten hitusen äidin ylpeyttä:

Tosiaan eilen oli pojan ensimmäinen yö isojen poikien sängyssä ja ajattelin, että tunti vähintään saadaan poimia poikaa takaisin sänkyyn..mutta ei...vietiin poika sänkyyn ja suukotettiin hyvät yöt, peitto päälle ja Tikru kainaloon ja sinne sammui...olin niin ylpeä :D

Yö sitten meni itsellä möyriessä..Deri oli välistä niin kummissa asennoissa, että voi mahoton.

Täällä on tosi monella kramppeja jaloissa...itse olen niiltä välttynyt jostain syystä. Kerran oli tuossa ennen rv20..mutta eiköhän nekin tänne tiensä löydä muutamassa viikossa :ashamed:

Täällä sitten taas poksui viikot. Ei hyvänen...aika loppuu pian kesken...viikot menee ihan älyttömän nopeasti..KÄÄK! :D

paapelo+poju+Deri 31+0 PAM JA POKS

Mukavaa elokuuta täältäkin!

Enää yksi kuukausi tämän jälkeen ja sit ollaan jo meidän kuussa! Aika menee nopeaan. Tosin mä olen niitä viimeisiä, jotka täällä notkuvat odottamassa synnytystä, mutta kuitenkin. :D

Eilen oli neuvola. Kaikki kunnossa siellä. Sykkeet hyvät ja niin edelleen. Tosin meille on ilmeisesti tulossa joku jättiläisvauva. SF-mitta oli pompsahtanut kuukaudessa 20,5 cm:stä 28 cm:n. Eli nyt mennään jo yläkäyrän yläpuolella. Terkka sano, että myös käteen vauva tuntuu reilun kokoselta. Kuukauden päästä seuraava neuvola ja sillon terkka sano tekevänsä jo mahdollisesti lähetteen kokoultraan, joka olis sit joskus Rv 33. Ja siellä sit arvioivat tartteeko mennä äitipolille synnytystapa-arvioon. Meillä nuo perus ultrat kun tehdään kaupungin omassa keskusäitiysneuvolassa, ei sairaalassa.

En nyt kuitenkaan meinaa ottaa stressiä tuosta Sisun koosta vielä. Pääasia kun kasvaa ja voi hyvin. Äitin pieni minimega! =) :heart:

Barbapörrö ja Sisu :heart: 27+5

Yhteistyössä