***LOKAMASSUT 2008 Maaliskuussa***

FPI
matonna, :hug: :hug: :hug: :hug: Ei tosiaan ole oikeita sanoja, olen äärettömän pahoillani!!!!!!!!!Niin pahoillani! Täällä on ihan liikaa surullisia uutisia, voimia teille kaikille!

Dopplerista, juu myönnetään, että se on hieman turha hankinta, mutta silti en malta odottaa, että se tulisi postissa.... :whistle:

rv 10+3
 
Matonna - olen pahoillani! jaksut!

Tunteet on täälläkin hyvin pinnassa,en kyllä mitää raivareita saa,enemmänkin itkuinen aina välillä.
Olen hiukan saannut kuvaa että monet pääsee kuuntelemaan sydänääniä neuvolaankin jos haluaa,niin mulle tämä neuvola ei sitä koskaan ehdottanut :( ihan ultraus vaan missä sen näkee ja loppvaiheessa kun on ollut laitteessa mammapolilla niin silloin.
Joten taitaa ainakin mulle olla sitten hyvä tuhlaus tämä kotidoppler. hih vaikka enpäs sitten olekkaan sen ostoa harmitellut.Taitaa olla monessa kaupungissa paljon paremmin asiat,kuin Porvoossa,ainakin jotenkin sellasen kuvan saa.

Annu ja masu-asukki 7+6

 
Pitkästä aikaa jaksan intoutua tänne. Olo on ollut, tiedätte kyllä mitä...

pahoitellut kaikille surullisia uutisia saaneille, kyllä tulee paha mieli kun yks toisensa jälkeen täältä putoaa pois. Matonna voimia kovasti sulle. :hug:

kukkis Mä päätin jo (olen tästä kait puhunutkin jo) että pyritään kaikki menemään yhdessä neuvolaan ja kaikkeen vauvaan liittyvään. Meidän uhmis on niin kovin temperamenttinen että pyritään minimoimaan tulevat mustasukkasuusongelmat jo varhain niin, että tyttökin kasvaa tämän raskauden myötä pikkusisaruksen tuloon. Ettei sitten yhtenä päivänä äiti tuo kotiin uutta lasta.. Sama kun toisin joku päivä uuden ukon ja sitten ihmettelisin miksi mieheni on mustis :LOL:

nojoo, näin me, tai siis minä päätin. Tulee muutenkin olemaan raskasta sitten syksyllä, eihän vara venettä kaada.

Meillä on muutenkin todella läheiset välin siis, mulla, lapsella ja ukolla. On luonnollista että mennään yhdessä. Ja kivempaa.

tänään alkoi sitten 12. viikko... jihaa

katpat ja tahvo 11 + 0
 
Tasapuolisesti kaikille pienen menettäneelle :hug: on niin hankala löytää sanoja, voimia suruun.

Minua myös tuo kotidoppleri hieman kiinnosti, mut järkeiltiin miehen kans et se kuiteski on nii lyhytaikanen kallis investointi ja turhakin koska neuvolaan pääsee tarkistaan onko kaikki kunnos. Ja kummiskin kun liikkeet alkaa tuntumaan, niin tuskin enää tulisi niin kuunneltua. Mut tottakai ilmases vastaan ottasin jos saisin ja kellä se on niin ainahan se kiva on pientä kuunnella!

Meillä nyt ukko oli mukana edellisellä käynnillä ja tarkotus tulla seuraavallekin kun lääkäri ultrailee, mut sitten mahdollisuuksien mukaan ja varmasti joudun tuota 2-vuotiasta kans mukaan ottaan ellei sit mummu satu olemaan hoitoapuna. Vähän muakin jännittää, mut luulen et viihtyy tätin huoneen lelunurkkaukses hyvin ja tuskin nii pitkästyykään kun eihä ne niin pitkiä käyntejä kummiskaan oo jos ei erikoisempaa.

Mulla kans tunteet laidasta laitaan menny heti alusta asti, melkein päivittäin herkistyn kyyneliin jostain asiasta ja kuiteskin oon nii räjähysherkkä et saatan hetkes raivota ja kohta se taas laantuu.. ja sit paljon tulee mietiskeltyä asioita ja ihan masista meinaa väkisin välistä alkaa joku asia kehittään, mut sit ulos raittiiseen ulkoilmaan piristyyn =) Tänään jo ihanasti aurinko lämmitti, mut hui miten kylmä tuli kun pilveen meni..

Vielä ois viikko aikaa pääsiäiseeen, sit ois tarkotus lomailla tuolla miehen sukulaisissa ja vähän maisemanvaihdosta. Samalla tietty kasvotusten kerrotaan ilouutinen heillekin.



 
Alkuperäinen kirjoittaja Pompo79:
Meillä olis tänään eka neuvola, toivottavasti siellä jotain näkyy! Ja jännittää kun tämä on pikku kaupunki, ettei siellä kovin montaa tuttua satu samaan aikaan olemaan. Ei olla vielä läheisille kerrottu, minä lörppä töissä vaan olen ehtinyt laulaa asiasta...

Väsymys ei ota hävitäkseen, kamalaa unitusta koko ajan.

Ja toinen murheeni on, ettemme ole lempeilleet aikoihin. Olen itse töissä paljon iltoja ja öitä, ja kotona ollessa nukun aina kun mahdollista ja iltaisin lähes heti kun esikko nukkuu. Tähän kai pitäis nyt ajatuksella suunnata energiaa kun huolettaa tämä läheisyyden puute. Miehelle tämä ei kuulosta olevan ongelma, sanoo että kyllä me vielä ehditään.

No nyt suihkuun ja puhtaana ultraan ja neuvolan tätiä moikkaamaan! saas nähdä...

t. Pompo ja ponteva 9+5 (omien laskujen mukaan)
No sykettä ei löytynyt, kooltaan pikkuinen oli reilun 8vkoa. Aamulla äippäpolille ja jos ei lääkärikään sieltä löydä, tyhjennys lääkkeillä tai kaavinta koska vuotoa ei ole, ei kipuja tai mitään. Vähän liika aikaisin iloittiin pikkukakkosesta. Mutta pieni ei ollut jollakin tavalla tänne valmis.
 
kanssa pitkästä aikaa, jaksoin tulla tänne kommentoimaan..ollut "hieman"väsy :eek:
Suuret pahoittelut kaikille menetyksen kokeneille :hug: on aina ikävää kuulla suru-uutisia, toivotan voimia :flower:

on: sain tänään kuulla sokerirasitus testin tulokset ja raja-arvo oli 5,3 ja kuinka ollakkaan mulla just sen verran testissä..että diagnoosina sitten raskausajan diabetes :(
no nyt sit vaan entistä enempi tarkkailtava syömisiä ja liikuttava enempi..no eihän sille mitään mahda..mulla pahempi kuvotus alkanu helpottaan, onneks nyt rv 11 ja 10+1 nyt kai sitten jo alkiota aletaan kutsua sikiöksi ja pitäisi olla jo turvallisimmilla vesillä, näin ainaki toivon, meillä ultra viikon tai kahen päästä, enkä millään jaksais sinne asti oottaa, tekis mieli varata yksityiseltä ultra jo aikasemmin..mut ei auta kun oottaa kun nää opiskelijan tulot on mitä on :whistle:

terkuin ihaa ja pikku pömppö rv11
 
Voi ei,täällä on kamalasti huonoja uutisia :'( Iso :hug: kaikille tarvitseville.

Mulla on alkanut supistamaan heti jos teen jotain raskasta ja meinasin soittaa huomenna neuvolaan jos mulla on oireeton pissatulehdus niin laittaa mulle lähetteen labraan :/ Kurjia tämmöiset.Kunhan vauva nyt jaksaisi pysyä matkassa.np-ultrakin on vasta kahden viikon päästä.

Meillekkin kotidoppleri on vähän liian kallis "turha" ostos..Kyllä semmoinen olisi ihana :) Voisi kuunnella vauvaa silloin kun siltä tuntuu.

satu ja siemenperuna 10+2 kai :heart:
 
Pitkästä aikaa sain aikaiseksi tulla tänne käymään:)
ensinnäkin paljon voimia pienensä menettäneille :hug: varmasti rankkaa teillä kaikilla!

Täällä normaalia tahtia mennään,vieläkään ei yhtään ole tarvinnu halailla pönttöä mutta armoton väsymys..nytkin ihan silmiä harottaa:) plus muut oireet jatkunut normaalisti.On tuo vuotokin taas loppunu:) mutta en oo siitä jaksanu nyt stressata,meni hermot ihan kun ei loppunu:) mitään kipuja ei ole ollu ja ei lorota pönttöön että ihan ruskeaa "valkovuotoa" ollut..kaippa kaikki on hyvin,sen kuulee 4.4 kun Jorvissa eka ultra.. tai oikeastaan toinen kun kävin siellä yksityisellä sillon varhaisultrassa:)
Onko täällä muita joilla tuota tuhruvuotoa??täällä on kestäny nyt melkein viikon,ihme juttu..

FPI: Kyselit noista mun pienistä tuholaisista..niin täällä on kolme keskikokoista villakoiraa:)ja ne kyllä keksii kaikkea piristävää kun töistä tuut:) nyt varsinkin osottaneet mieltään kun olen ollu tunnin pidemmät työpivät koulutusken takia,mutta onhan ne ihania:)
 
Kiitos teille tuesta!

Piti vielä tulla tänne purkamaan itseä. Neuvola lääkäri antoi siis suoraan tuomion keskenmenosta kun pikkuinen vastasi korkeintaan 6 viikkoa ja menkoista laskettuna olisi 8+2. Lääkäri ei ollenkaan ottanut sitä vaihtoehtoa huomioon että jos tämä oliskin saanut alkunsa vähän myöhemmin ja viikkoja olisi vähemmän. Sanoin että kiertoni on epäsäännölinen, tarkistin äsken että koskaan ei ole ollut sännöllistä kiertoa, kierto on jopa 36-44 päivää ja lääkäri vissiin laskee 28 päivän kierron mukaan. Onko kellään kokemusta tämmöisestä? Meinattiin miehen kanssa ettei anneta tehdä mitään tyhjennystä vielä. Jos suostuisivat odottamaan vaikka viikon kaksi ja sitten otettaisi uusi ultra. Ja jos ei niin onhan se yksityinen minne voi mennä. Ei kuitenkaan mitään oireita ole keskenmenosta ja arvelluttaa kun ne testitkin silloin näytti kaikki vain haamua (4testiä...) voi kun olisi mahdollisuus vielä, tuntuu etten ole valmis luopumaan tästä raskaudesta, ei varmaan kukaan ole. Minusta oli rankka tuo suora tuomio keskenmenosta ja samantien varasivat ajan tyhjennykseen, ei edes ehdottanut odottamista. Onko kellään muulla sattunut noin isoa heittoa viikoissa? Mahtaakohan siitä tulla mitään ongelmia jos onkin mennyt kesken ja en anna tyhjentää vielä? Haluaisin kuitenkin odottaa vähän edes. Mitään vuotoja minulla ei ole ollut ollenkaan vielä. Luin äsken netistä toisten tarinoita samanlaisesta tilanteista, monella tuo on kuitenkin kääntynyt paremmaksi ja viikot vain ollut väärin. Niin ja pitäisikö tuon raskaus hormonin olla laskenut jos sikiön kehitys lakkaa? Tein äsken vielä testin nin se näyttää raikuvaa plussaa, hirveältä tuntui katsoa sitä testiä... Onkohan tämä toiveiden elättely vain turhaa itseni rääkkäämistä... no huomenna aamulla kuullaan toisen lääkärin mielipide, toivottavasti olisi vähän positiivisempi ihminen siellä.
 
Voi miten monelle on tullut nyt huonoja uutisia. Kaikille teille iso :hug: ja paljon voimia.

Alkaa ihan tosissaan jännittää itseäkin nyt se eka ultra. Kun niin monella tuntuu olevan ihan oireettomia keskeytyneitä keskenmenoja. Jotenkin on niin jo tottunut ajatukseen raskaudesta ja siitäkin, että pääsee syksyllä äitiyslomalle. Täytyy vaan jaksaa uskoa, että siellä masussa pieni elämä kasvaa. Maanantaina se pitäsi selvitä, kun kauan odotettu ultra vihdoinkin on.
meillä rv 9+5 (tai max 10+1)
 
Voi miten paljon huonoja uutisia. :( :hug: :hug: Kaikille.

Matonnalle: Mulla epäiltiin viikon heittoa (mikä varmistuu ensi viikolla, kun on toka ultra), mutta oon itsekin kuullut tapauksista, joissa onkin ollut vaan pari viikkoa aikaisemmassa. Mut missä vaiheessa sä oot tehnyt ekan haamun? ...antaako se periksi niin suurta heittoa? Ja millaisella testillä (mun ekassa testissä luki et aikaisintaa 8 päivää hedelmöittymisestä voi näkyä testissä..).

En tiedä, onko siitä haittaa, ettei tyhjennä heti, mut joillakinhan paljastuu tuulimuna vasta viikolla 12 (tai jopa yli), vaikka kehitys on päättynyt jo monta viikkoa aikaisemmin. ...päättelisin, että ei siitä muutamasta viikosta niin suurta haittaa ole... Ja no.... yleensä kroppa tyhjentää sitten kyllä itsensäkin, jos tarpeen on. Eli siis saattaa tulla itsekseenkin sen kahden viikon odotusaikana pois, jos ei eloa ole. ...mulla on ollu tämä tilanne päällä viimeisen viikon: koko ajan saanut "odottaa", että alkaako vuoto vai ei. Mutta itseäni lohduttaa tieto siitä, et nyt jos alkaa, siellä ei silloin ketään ollutkaan. ...eli siis se, että tilanne yksinkertaisesti ratkeaa eikä epäselvyyksiä ole...

Raskaushormoneja kropassa voi säilyä jopa kuukausia keskenmenon jälkeen. ...eli valitettavasti se testi ei kerro totuutta (varsinkaan, kun ne mittaa loppupelissä aika pienistä pitoisuuksista ja viikolla 6 ne pitoisuudet ylittyis jo reippaasti eli sulla niitä hormoneja on kuitenkin ollut ihan reippaasti kropassa).

Kannattaa kysyä siltä lääkäriltä vielä tosta odottamisesta. Jos ei haittaa ole, niin sittehän se on varma ainakin, jos odottaa... Jos vertaa siihen, että tyhjentää nyt ja lopun ikäänsä miettii, oliko vai ei. :(

P.s. Ja siksikään en usko, että muutaman viikon odottamisesta on haittaa, että odottelenhan tässä samaa itsekin. ;) ...eli siis jos mullakin kehitys ois päättynyt viikolle 5, silti lääkärin suosituksesta odotan vielä ens viikkoon tokaan ultraan, jotta tilanne varmistetaan.
 
Voi kurjuuksien kurjuus. Miten niin monelle käy surullisesti. On se niin väärin ettei kaikki saa nauttia odotuksesta loppuun asti. Paljon voimia kestää surua ja arkea!! :hug: :hug:

Itsekin aina hetkittäin alan miettiin jos mullakin olis sikiön kehitys pysähtyny, kun on niin oireetonta. Pitäisi vaan luottaa ja tietty toivoa parasta...

matonna: mulla ei ole kokemusta vastaavasta, mut mielestäni aika nopean päätöksen lääkäri teki. Erikoista ettei sun epäsäännöllistä kiertoa huomioitu sen kummemmin. Itse varmaan samassa tilanteessa haluaisin varmistaa joko toiselta lääkäriltä tai ootella jonkin aikaa ennen uutta ultrausta ja varsinkin ennen tyhjennystä. Voimia :hug:

jasmara ja masuasukki 10+5 (ultran mukaan 9+6)
 
Voimia Pompo79 ja Marza1970 :'( Miksi tänään niin monet ovat saaneet näin ikäviä uutisia?!? :'( Tämä on niin väärin! Itse km kokeneena tiedän tuon tunteen, kun menettää kauan odotetun ja raskastetun vauvanalun. Antakaa itsellenne aikaa surra, itkekään kun itkettää! Paljon halauksia ja jaksamisia molemmille! :hug: Pompolle pidän vielä peukkuja pystyssä, jos ihme tapahtuisi ja lääkäri huomenna kuitenkin vielä sykkeen löytäisi!

matonna Lääkäriltä mielestäni aika kylmä tuomio noin äkkiä! Jos sinulla on noin epäsäännölliset kuukautiset, niin onhan sekin vielä mahdollista, että hedelmöittyminen onkin tapahtunutn luultua myöhemmin. Meillä ainakin neuvolassa lasketaan la 28päivän mukaan, ja eihän viikot voi pitää paikkaansa sellaisilla joillla on epäsäännällinen kierto. Kannattaa pyytää vielä "armonaikaa", jos siellä masussa joku kuitenkin olisikin. En usko että muutamankaan viikon odottelu haittaa, mutta kannattaa siitä kuitenkin vielä lääkärin mielipidettä kysyä.. Pidetään peukkuja!

Minä myös päätin, ettei meille tuollaista kotidobleria tule, kun ei rahatilanne anna noin isoille ostoksille myöden. Mukava kapistushan tuo olisi, ja sellaisen hankkisin jos halvemmalla saisi.

Minulla menee myös tunteet laidasta laitaan, mies saa osuutensa kiukkuiluistani. Ensin räjähdän ja hetken päästä saatan jo pillittää jostain mitättömästä asiasta. Hulluksi nämä hormonit tekee! :) Juuri tänään viimeksi jostain turhasta miehelle suutuin kun olin niin väsynyt. Pienten päikkäreitten jälkeen elämä taas hymyili, niin kauan kunnes oksu tuli kyläilemään ja sain viettää tovin vessanpöntön seurana. Sitä raskauden hehkua odotetaan kovasti jo! Vielä ei hehku ei.. :D

Itseäkin alkaa pelottamaan onko tuolla masussa kaikki kunnossa, kun on niin paljon tänään täältä lukenut ikäviä asioita. Minulla kyllä tuo pahoinvointi muistuttelee jatkuvasti raskaudesta, joten uskoisin ja toivon kaiken olevan niinkuin pitääkin..

gibbon ja mytty 8+0
 
Voih matonna, Pompo ja Marza! :hug: :heart: :hug: Tuntuu pahalta teidän puolesta! Onpa tänään ollut täällä palstallamme surullinen päivä. Mahdottoman paljon voimia eteenpäin! :hug: Tai jospa vielä ihme tapahtuisi, Pompo, ja kaikki olisikin hyvin...

Mimmali, olin näköjään lukenut vähän huolimattomasti sun juttusi. :ashamed: Eli ihan selkeästihän olit kertonut odottavasi ensimmäistäsi. =)

Annimaria ja Pikkarainen 7+6
 
mmm
Ensinnäkin suuret :hug: kaikille surullisia uutisia saaneille.

[/b]Matonna toivottavasti lääkärinne teki väärän diagnoosin. Minulle kävi niin, että sain kuulla tämän kauhean uutisen käydessäni lääkärillä hiivatulehduksen vuoksi(valkovuodon mukana ihan hieman vaaleanpunaista). Viikkoja oli menossa 11 ja risat ja sykettä ei enää löytynyt. Olin käynyt alkuraskaus ultrassa vko7 ja syke löytyi silloin. Nyt siis lääkäri totesi sikiön kuolleen ja vastasi vain vko8. Siis minulla oli ollut kohdussani kolme viikkoa kuollut sikiö, eikä mitään oireita siihen suuntaan ollut. Ainoa minkä muistan, oli et kuvotus lakkasi suunnilleen silloin kun kehitys on lakannut. Tiedon sain kivasti 21.12.07 eli juuri ennen joulua :'( Lääkäri vain totesi, että jollei ala tulla ulos parin viikon sisällä niin sitten tulee ottaa yhteyttä :eek: (kävin siin yksityisellä gynellä, en omalla hoitavalla lääkärillä) No seuraavana päivänä alkoi vuoto ja illalla jouduin sitten lähtemään päivystykseen. Kohtu oli kuitenkin jo tyhjentynyt, enkä joutunut kaavintaan tai lääkkeelliseen tyhjennykseen. Toivottavasti en järkyttänyt ketään tällä kirjoituksella. Uskon Matonna että voit rauhassa odotella ja pyytää uutta ultraa ja niin kannattaa tehdäkin. Usein lääkärit käyttäytyvät tökerösti, saisivat vaan miettiä mitä traumoja ja pahaa mieltä käytöksellään aihettavat.

Hyvää jatkoa teille kaikille ja onnellista odotusta!

mmm
 
Voi ei miten paljon huonoja uutisia :'( :hug: kaikille lohtua tarvitseville
Itsellä huomenna edessä se lääkäri neuvola jossa myös ultrataan ja kieltämättä näitä teidän viestejä lukiessa alkaa hiipiä epäilys siitä että jotain on pielessä. Vaikka mitään syytä sellaisille epäilyille ei ole. Tässä vaan alkaa tulla niin vainoharhaiseksi
Täällä olo muuten hyvä mutta väsymystä ilmassa eikä sitä yhtään helpota se että mies on ollut koko viikon työreissulla ja pitää yrittää yksin pitää tätä taloa pystyssä. No huomenna illalla kun kotiutuu niin saa luvan hoidella koko viikonlopun taloutta.
Palailen huomenna kertomaan ultra kuulumiset
Pumppernikkeli ja niilo 11+1 suunnilleen
 
Pahoitteluni kaikille keskenmenon kohdanneille! :hug: Se on niin väärin!
Mäkin pelkään koko ajan enemmän, että ensi viikolla tavataan joko kuollut tai epänormaali sikiö kohdustani...Mun oireet ovat tänään nimittäin kadonneet. Ei ole ollut pahoinvointia oikeastaan lainkaan, kuten muina päivinä. Ja hieman alavatsaa on enempi juilinut. Enteilee huonoa....
rv 7 + 1.
Voisko joku tehdä meistä sen listan?
 
Kiitos teille kaikille jotka vastailitte!

Kärppänä heinälatoon: Tuota testi hommaa olen kovasti tässä itsekkin nyt miettinyt. Tein kaksi ekaa testiä apteekin omilla, niissä tuli hailakat haamut eikä todellakaan nopeaa. Tarkkaa päivää en muista milloin ne tein. Sitten sen jälkeen tein vielä aconin kasetin (herkän) ja sen aconin liuskan ja niissäkin oli hailakat viivat mutta selvemmin erottuvat, nämä taisin tehdä heti seuraavina päivinä. Olen nyt koittanut kaiken maailman laskureilla laskea noita mahdollisia viikkoja niin jossain tapauksessa olisi mahdollista että viikkoja olisi justiin se 6 tai jotain, mutta silloin ne haamut olisi näkynyt noin 5-6 päivää hedelmöittymisestä, laskin tuon 6 viikkoa raskauden kestoksi niin että kierto olisi ollut 43pv. En todellakaan osaa varmaksi sanoa noita arvioitani kun en muista sitä päivää varmaksi ja pää on nyt niin sekaisin kaikesta etten osaa ajatella oikein ja nuo laskelmat tuntuu kyllä ihan hirveältä hakuammunnalta.... Pienihän se mahdollisuus on että elämä voittaisi, mutta alan jo epäillä sitä mahdollisuutta tosiaan. Silti en vielä tee sitä tyhjennystä. En halua tosiaan lopun ikääni miettiä että jos sittenkin olisi jotain mahdollisuutta ollut. Nyt kyllä koko ajan vain odotan että milloin vuoto alkaa. Toivoisinkin että jos kesken meni niin tulisi itse pois. Jotenkin ei luonto anna periksi ottaa mitään tabletteja avuksi. Tapahtuisi sitten edes normaalisti.
Kärppänä heinälatoon: toivotaan että sinulla menee hyvin kaikki siellä ultrassa sitten!

Uskomatonta tosiaan miten moni on nyt saanut tämän ikävän tuomion tästä ketjusta!

Ja mmm: Olen todella pahoillani että teille kävi noin. Kyllä tämä on niin kurjaa, en voi muuta sanoa kun että jaksamisia sinne! Meillä on melko varmasti sama kohtalo tässä nyt.

Pompo ja marza: Voimia teille myös!

Kyllä tässä on itku herkässä koko ajan. Äsken oli jo hieman helpompi puhua asiasta kun juttelin sisarusteni kanssa. Siskonikin on saanut 3 tai 4 keskenmenoa, en oikeasti aikaisemmin tajunnut miten rankkaa hänelläkin on ollut.

Ja kaikille :hug: Ei tekisi mieli tästä ketjusta luopua, on niin uskomattoman ihania ihmisiä täällä! MInä varmaan palaan tuomiostani vielä kertomaan kunhan sen lopullisen saan.
 
Ei näkynyt sykettä. Se ei oikein sanonut mitään ihmeelistä. Hiljaiseksi se veti minutkin niin en osannut edes kysyä mitään. Mutta eikös ole niin että jos viikkoja olisi n.6 syke ei välttämättä näy ja koko heittää alle 4mm? Niin ymmärsin jostain noista nettijutuista.
 

Yhteistyössä