Töitä pitäisi tehdä, mutta... Täällä on paljon mielenkiintoisempaa
Ajattelin toki jakaa muutaman oma napa -jutunkin iloksenne. Mulle raskaus on uusi ja ihmeellinen asia. Iän ym. takia olen pohtinut ja murehtinut kaikkea mahdollista, mutta lähinnä yritän pitää pääni kylmänä ja keksiä muuta tekemistä, jos alan loihtia kauhukatsauksia mieleeni. Teillä on ihania ultrakuvia, muuten. Mun np-ultrasta saamassani otoksessa olis voinut olla vaikka pesäpalloräpylä, mutta ihmeesti se kätilö siitäkin mittoja sai. Tampereella pääsee "peräti" 2 ultraan (ilmeisesti näin ei ole ollut kauan, ja laki vaatii sitä vasta 2010 alkaen). Ultraaminen on täälä maksutonta, mikä johtuu käsittääkseni siitä, että se tapahtuu keskusäitiysneuvolassa. Sairaalassa perittäisiin poliklinikkamaksu 22 e. Seuraavalta ultralta odotan, että kuva olisi hieman selkeämpi... Niin, puhumattakaan siitä, että lapsessa on kaikki nähtävissä olevat raajat ja elimet kohdallaan.
Toksoplasmoosi on ihan oikeasti olemassa oleva riski meikäläiselle, koska meidän kissat ulkoilee päivittäin. Uskoisin netistä haalimani tiedon perusteella, että pennusta lähtien sisällä majailleen, raakaa lihaa syömättömän kissan kohdalla riski on lähes olematon. Olis tietysti kiva jos todella tietäisi, onko jo sairastanut joskus ko. taudin (oireita ei välttämättä tule perusterveelle ollenkaan), koska siitä saa elinikäisen immuniteetin ja silloin jälkikasvukin on mahassa ollessaan turvassa. Kaipa lähetettä vasta-ainetestiin voi halutessaan pyytää neuvolasta? Cat Forum -palstalta luin erään äidin kokemuksesta: hän oli saanut tokson, vaikkei ollut raskausaikana missään tekemisissä kissojen kanssa, eli ilmeisesti tartunnan lähteenä olivat - sori pahoinvoivat, mutta pakkohan tämä on kertoa - raakalihavoileivät. No, tuskinpa tässä tulee raakaa lihaa tieten tahtoen syötyä. Mutta kissat nukkuu vieressä joka yö, ja pihamultaakin on jo tänä keväänä tullut kaiveltua. Ehkä siis anon sitä vasta-ainetestiä. Miksei sitten sytomegaloviruskin samalla. Ja ihan totta, mun maha kasvaa tosi hitaasti! Tuollainen nätti pömppö rauhoittaisi varmaan muakin.
Olin oikeestikin juuri viikon kipeenä, ja voin kertoa, että siihen tautiin ei parasetamoli auttanut lainkaan. No, ehkä se vähän lievensi pää- ja lihaskipua, mutta vahvemmille myrkyille olisi ollut tilausta, varsinkin kun kuitenkin otin lääkettä päivittäin ja tauti kesti tosiaan kokonaisen viikon. Jos lukee netistä lääkelaitoksen suosituksia, niin mitään ei lähtökohtaisesti saisi käyttää. Esim. Berocasta todettiin jotain sellaista, että "ei suositella, jollei käytölle ole kliinisiä perusteita". no, ihmiset on näemmä käyttäneet mm. Nasolinia ja panacodia ilman että mitään pahaa on tapahtunut, ja antibioottikuurikin on tarpeen vaatiessa täysin mahdollinen, sanottiin neuvolassa. Olen ymmärtänyt, että parempi lääkkeet kuin itsensä päästäminen todella huonoon kuntoon.
No niin, jaari-jaari. Aika palata töiden pariin!
Terveisin Duudlari 15+jotain