***LOKAMASSUJEN SYYSKUU***

täällä on vielä säästytty arvilta vaikka toinen tulossa ja murkkuiässä niitä reisiin on tullut. Olen kuullut että on perinnöllistä, äidillä ja siskoilla niitä ei ole.

Itkuhälytin meillä oli esikoisella kokoajan käytössä ja nyt ostin jo toisen... En kyllä uskaltaisi nukuttaa ulkona ilman, kokoajan istuisin ikkunassa :) ja käytetään yhäkin 3 vuotiaalla, jos nukkuu ulkona tai jos mennään vaikka saunaan ja tyttö nukkuu jo. Omakotitalossa kun ei kuule jos alkaa itkemään tai lähtee seikkailemaan itsekseen. Toisen ostin niin saa omat ulos ja sisälle, ei jaksa olla kokoajan siirtämässä kun verkkovirralla käytetään.

Ehkäisynä mulla oli esikoisen jälkeen hormoonikierukka ja varmaan nytkin otan. Ei nimittäin tullut yhtiäkään kuukautisia sen aikana! Ja mullehan se passas! :) maksoi reilu satasen mutta äkkiä tuon säästi kun ei tarvinnut siteitä jne.

Oma olo on ihan ok, piti vaan kaverilta hakea tukivyö lainaan kun niin repii ylämahasta. Ei kyllä oikein tunnu auttavan...

Topsy 34+0
 
Noista raskausarvista..mullehan tuli sillon tyttösten odotusaikana ihan karseat raskausarvet.Ihan on tuolta häpykummulta kylkiluihin asti semmoset sentin paksuset arvet :ashamed: Ja terkka vielä naureskeli, että ei oo olleskaan pahimmasta päästä joita on nähnyt kaksosten äideillä..
Nyt on ainoastaan alkanut niiden arpien päät sillain vähän punottamaan, on vissiin niin erimuotoinen tää masu kun silloin pari vuotta sitten.

Itkari oli täälläkin kovassa käytössä esikkojen kanssa ja varmasti tulen seuraavallakin käyttämään..tossa pihalla kun kuitenkin luultavasti nukkuu päikkynsä niin saa sit helpommin seurailtua.

Ehkäisystä, no mulle ei kanssa pillerit sovi.Ehkäisyrengas mulla oli käytössä jonkun aikaa ja sopi ihan OK!
Nyt mun sisko kovasti kehu niitä laastareita, että en tiä jos vaikka semmosta seuraavaksi sit koklais.
Mulla kun on aina ollu vähintää ½vuotta toi raskautumisaika niin en ole tosta ehkäisystä niin kauheeta stressiä ottanu.Ehkäisypiikkikin kyllä kuullostaa aika hyvälle..meinaan ettei tarttis sitte niistä menkoistakaan kärsiä :whistle:
 
Elikkäs tuossa aamutuimaan kävin neuvolassa,painoa nyt tullut yht 9,3kg tän raskauden aikana,RR 115/82,pissa puhdas kerrankin :D hb119 ja sf-mitta 33. Poitsu oli edelleen RT:ssä ja pää heilu ja sykkeet kuului tasasesti :heart: :heart:
Minullakin tuo sf-mitta menee omaa,tasasta käyrää ihan yläkäyrän vieressä,terkka vaan meinas ettei ainakaan käsikopelolla VIELÄ tunnu jättivauvalta :LOL: :LOL: :LOL: Ite veikkaan kumminki että lähempänä 4kg ku 3kg...tämä siis ihan intuitioarvaus =)

Varasin viikon päähän merioulun neuvolaan synnytystapa-arvioon ajan,heh ja kieltämättä haluan vielä kerran nähdä pikkusen ultrassa :saint: Mutta toisaalta saapahan paremman arvion painostaki ku pelkällä käsikopelolla.
Lauantaina täälläkin alkaa äippäloma,tosin unenpöpperössä tuossa aamupäivällä lupauduin vetämään yhden promon juuri tuolloin lauantaina. Saapa nähä mitä kroppa tuumii siitä päivästä :LOL: :LOL:

Nojoo,vois alkaa ittiä vähän laittaa ja sitten lähtään miehen kans kaupungille
:heart:

Diipeli ja masujesperi 34+3
 
YOdottaja
Ei oo Otto-imetysliivit vielä saapuneet mullekaan . Asiakaspalvelulta tuli kyllä maili, että postilta pitäisi tulla tesktari ???? kun tulevat ?
Saapa nähdä... Pitäisikö itse kysellä postista ?
soitin äsken sinne Otto-suomeen,ku oikeesti kuukausi jo menny tilauksesta....no kuulemma parinpäivän sisään pitäis olla kotipostissa...on ainaki pitkä toimitusaika....

ehkäisystä mullakaan ei oo kyl hajuakaan..pillereitä oon syöny,mut isännän mielestä ne ei mulle sovi...tekee kuulemma haluttomaks :LOL: kumeja tuli välil kans käytettyä,mut ne aikas työläitä.....laastaria voisin tosiaan vaik kokeilla...ja sit se ehkäisyrengaski pitäis ehkä kokeilla.....mut siihen ny vie vähän aikaa....

perjantaina sit neuvola...näkee,et onko poitsu jo kääntyny pää alaspäin...kuulemma tarkastavat vie ultralla..

henkka ja veeti 34+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja mileko34:
Mulle tehdään sterilisaatio synnytyksen jälkeen. Oon kokeillu 9 eri pillerimerkkiä, hormonikierrukan ja hormonirenkaan, eikä mikään sopinu. Kaiken lisäks haluan olla varma, etten enää tule raskaaksi.
.
Tehdäänkö sulle se sterilisaatio synnytyksen yhteydessä, vai vasta sen jälkeen?
Itse olen tuota vaihtoehtoa miettinyt, mutta minua se jotenkin pelottaa.
Mulle ei mikään hormonaalinen ehkäisy käy, eikä kuparikierukkaa voi minulle laittaa.
Ainoa vaihtoehto siis kumit, tai tuo sterilisaatio.
Olen vaan miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, että josko se sterilisaatio tehtäisiinkin miehelle, eikä minulle? Se on käsittääksen kivuttomampi ja nopeampi toimenpiden miehille?
Pitää pohtia!!

Minäkin täällä laittelin tänään kotiintulovaatteet vauvalle valmiiksi, tuntuu että on kauhea tarve nyt saada kaikki valmiiksi!

 
Neuvolassa kävin... Painoa tullut 600g/viikko...12kg helmikuusta. :| RR126/79, pissa puhdas, Sf 34, rt, :heart: 145 ja kaikki mainiosti... ei oo kiinnittyny et aika ylhäällä töröttää... terkka sano et ei välttämättä laskeudu ku vasta sitten kun vedet menee kun joillain saattaa olla joku ihmeen lapsivesipussi minkä takia ei pääsee laskeutumaan... ei vaarallista. Ens viikon keskiviikkona taas uudestaan sinne... kivaa ramppaamista.

Minä otan heti jonkun ehkäsyn käyttöön ku vaan mahollista... oon kuullu et minipillerit sais alottaa melkein heti synnytyksen jälkeen... täytyy ens viikolla kysyä terkalta.

Itkuhälyyttimen kävi isäntä ostamassa varmaan kuukaus sitten...
http://www.digimesta.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_new&product_id=225&category_id=&manufacturer_id=40&option=com_virtuemart&Itemid=34
Tollanen DORO... en tiiä aukeeko toi linkki... mut tossa on radiopuhelimet mistä voi laittaa toisen itkuhälyyttimeks... kun toi ite vauvan kappale toimii vaan verkkovirralla... ja sit noi saa kahelle lapselle laitettua. Ja kantavuus on 3km...

-Santti ja Ilppi 37+2-
 
Tuoreita ultrakuulumisia (rv 36+5): kävin siis ultrassa perätilan vuoksi, ja tosi mutkalla vauva onkin. Pää suunnilleen mun oikeessa kainalossa (oon luullut sitä jalaksi), peppu vasemman nivuksen kohdalla ja jalat tulossa ekana ulos. Perä-jalkatarjonta siis. Tämä sitten tarkoittaa sitä, että jos vedet menee, on mentävä siihen paikkaan makaamaan ja soitettava ambulanssi. Alkoi tosissaan hirvittämään, ei meinaa uskaltaa oikein liikkua ettei vaan niin kävis :/ Pari kertaa onkin tuntunut toooosi omituiselta, kun pieni on intoutunut potkimaan tuonne alakertaan, että jalanko se meinaa ulos työntää (ja miten toinen jalka voi olla alas kun toinen kerta on ylhäällä oikeassa kainalossa ja sehän olikin sitten se pää ).

Nyt pitäisi sitten pikimmiten saada neuvolasta lähete synnytyslaitokselle, että tekevät oikein kunnon synnytystapa-arvion ja yrittävät ehkä kääntää. OYS:ssa tämä on siis siellä synnytyssalissa nykyään, ei äitipolilla, että on vehkeet millä seurata vauvan tilaa ja jos vaikka lähtee siitä kääntämisestä syntymään. 37-viikolla tämä siis tehdään täällä Oulussa (kai), joka mulla alkaa siis ylihuomenna. Ja oma terkka on paikalla vasta ylihuomenna, voi että ottaa aivoon! Varmaan joskus joulukuulle sitten saan tuon ajan :headwall:

Mutta sen sain nyt siis myös kätilöltä kuulla, että jalat edellä ei voi alateitse synnyttää. Aika hankala tilanne jos toinen jalka tulee ulos ja toinen onkin ylhäällä, eihän se sitten tule ulos millään, hirvittää ajatellakki!

Toivottavasti tässä tuli vähän lisävalaistusta muillekin "perätilallisille". Itsellä tuli pieni paniikki ja itkutkin tirautin :( Ja kohta mennyt se koko lontoonrae-suklaalevykin, joka tuli teidän innoittamana ostettua illaksi :whistle:
 
No niin nyt on käyty sitten synnytystapa ultrassakin viimeviikolla. Vauvalla arvioitu sen hetkinen paino 3200g (rv 36+4) eli ihan kunnon kokonen poju on tulossa. Pää vastasi taas muutaman viikon liikaa eli 38+3 eli isot aivot vauvalla :D Lääkäri sanoi pään olevan jo todella alhaalla. Kohdunkaula oli pehmeä ja pituutta löytyi enää 2cm. Kovin supistelee päivittäin, mutta en siitä suurta huolta ota koska vauva tosissaan on jo noin suuri joten ei haittaa vaikka näillä viikoilla jo syntyisikin. Olen nyt jopa vihdoin ja viimein saanut aikaiseksi pestä vauvan vaatteetkin. Alkaa tosissaan pikku hiljaa tuntumaan siltä että se vauva sieltä nyt ihan oikeasti tulee :) Miestäkin alkaa pikku hiljaa vauvan tulo jännittämään ja tossa yhtenä iltana kun taas supisteli niin mies huuteli vieressä vauvalle kannustuksia että tule ulos vaan :D
Paino nousee täälläkin keveýen tasaisesti koko ajan.. Nyt tullut jo yhteensä 10kg, Toivon mukaan ei enää hirveästi tulisi koska olin jo ennen raskautta pyöreä. Sf mitta menee nyt jo täydellisesti käyrillä vaikka alussa mentiinkin kirkkaasti käyrien yläpuolella.
Emmaljungan yhdistelmätkin kävin eilen ostamassa kun vaunut jotka meidän piti ilmaiseksi saada olivatkin vielä käytössä. Onneksi sattui vielä lastentarvikkeessa olemaan -10% noista duo edgeistä. Oli sitten pakko ostaa tuollaiset limen väriset kun mielestäni ne muut värit olivat niin tylsiä. Mutta kyllä ovat hienot vaunut, nyt niitä hypistelee koko ajan ja työntelee ympäri kämppää, mahtaa olla hieno näky naapureille :LOL:
sairaala kassi on meiltä vielä kokonaan pakkaamatta ja muutenkin tuntuu että osin muuton takia, kaikki on ihan vaiheessa. Ainuitakaan imetysliivejä tai paitoja en omista, ja kaiken maailman vauva hankinnatkin ovat jokseenkin kesken. Hoitopöytä on ostettu mutta se on edelleen paketissa kasaamattomana. Sairaalan synnytysosastollakaan ei ole vielä tullut kaytyä tutustumassa, johtuen osin miehen pitkistä työpäivistä. Jos vaikka tällä viikolla saisi itsestään sen verran irti että nuo hommat saisi hoidettua.

Kokeilen myös saanko tuollaisen hienon aika janan näkyviin.

 
Kuinhan miä taas muistan mihin kaikkeen mun pitikään kommentoida. No kokeillaan :)

Arvista.
Miä en ole ees katellut tuo mahaa onko sinne uusia vauhtiviiruja tullut kun niitä on noiden kolmen jäljiltä vaikka muille jakaa. Ja seassa kun komeilee suht iso umppariarpikin (leikattiin keskimmäisen odotusaikana rv 23:lla ja ilmeisesti piti pikkusen isompi tehdä kuin norm.).

Ehkäsystä Sen sterilisaation oon pyytänyt. KOKS ei kuulemma tee synnytyksen yhteydessä (ellei sektio) vaan seuraavana päivänä. Tuntuu toisaalta tosi haikealta luopua mahdollisuudesta saada enempää lapsia ja vielä vapaaehtoisesti.

Itkuhälyttimistä Meillä on ollut kaikilla (paitsi esikoisella) hälyttimet käytössä. Ihan ehdottomat kun pihalla nukuttaa tai vastaavasti jos itse oot pihalla ja vaava sängyssään. Ollaan noiden nuorimpien kanssakin käytetty just saunareissun aikana (pihasauna).

Nyt löysin kirpparilta ihan samat mitkä santti oli ostanut vaikka vanhatkin vielä toimii mutta nuo on paljon pienempi kokoiset. Ja kun halvalla sai, 10? ja takuuta jäljellä :D

Täällä supistelut jatkuu taas mutta paljon pidemmillä väleillä kun eilen jakipeitä ei kyllä ole tullut. Miä huomasin vaan että oon ihan mielettömän väsynyt :/ Voisin nukahtaa istuma asentoon vaikka heti. Tietyst flunssa verottaa oman osansa kunnosta.

Mitäs muutes mamma3 Kaatoiko tauti sinutkin? :wave:
 
Sait kyllä tuutilulla älyttömän halvalla sen itkuhälyyttimen... vaikkakin philipsin hälyytin on doroa uutenakin kalliimpi... ja toi doro on käytännöllisempi, varsinkin omakotitalossa.
Mekin saadaan kait viikonloppuna se pinnasänky... ehkä siis... jos vaikka jouluks... :kieh:
 
mamma3
Aamupäivästä pitkän rimpsun tekstiä tänne taas napsuttelin, mutta vähän ennen lähetystä kone teki tiltin :whistle: Ei auttanu mikään vippaskonsti vaan täytyi suosiolla sammuttaa koko masiina :headwall: Sinne meni tekstit enkä sit enää jaksanu alkaa uudellee kirjoittaa :/

Täällä alkaa flunssa olemaan siedettävällä asteella, JESS, kiitos siitä että mä sitkeesti lepäilin viikonlopun ja viel eilisenkin, tekemättä juuri yhtään mitään. Mies pyöritteli sit ne päivät tätä mein arkea. Ja sen kyllä huomaa...kun ite ei ole mitään tehnyt muutamaan päivään niin huusholli oli vähän sieltä tännepäin... joten piti sit siivota tänään :) Hikeä puski kokoajan ja nyt palkintona ihanat liitoskivut ja kivuttomat supparit. Nyt taas loppuillan otan iisimmin, kunhan vain saan ensin pyykit narulle ripustettuun.

YOdottaja: Kiitos linkistä! Aamulla kuuntelin sun jutun ja BRAVO, hieno juttu oli, aplodeja =)

Joku kyseli itkuhälyttimestä. Meillä se on ehdoton vempain!! Esikolle en sitä alkuun hankkinut, luulin sitä aivan turhaksi, mutta aika pian marssittiin kauppaan ja ostettiin perushälärit(philips). Ne vaan ei kovin pitkään meillä kestäneet ja sit hankittiin lastentarvikkeesta kunnon hälyttimet jotka maksoivatkin tietty aika paljon, mutta vieläkin ovat täysin toimivat ja välillä olleet lainassakin kavereilla.

Maidon tihkuminen: Mulla alkanut vuotaa rinnat aivan kauheesti viimeviikkoina. Oon joutunut turvautumaan jo liivinsuojiinkin :eek: Tänäkin aamuna oli yöpaita rinnuksista aivan märkänä :whistle: Mutta eihän se toi kerro mitään mun mielestä tulevasta imetyksestä. Joillainhan ei tipu pisaran märkää ennenkuin vauva synytynyt :) Eli kumpikin kait ihan normaalia :)

Ehkäisy: Mä en tosiaan tiedä mikä se vois olla synnytyksen jälkeen :/ Mun endometrioosin kannalta pillerit ois ok, mutta muutoin en niitä tahtois. Täytyy lääkärin kanssa jutella mikä sit olis hyvä.

Rontti: Meillä kans tää vauveli on nyt ehdottomasti VIIMEINEN. Ja sä kirjoituksellasi sait mut tajuamaan että no panic...eli nyt siis on mulla sellanen levollinen mieli synnytyksen suhteen, ei mikään kiire...kaikki ajallaan! Täytyy nauttia tosiaan nyt tästä vauvamasusta, silitellä massua ja iloita odotuksesta kun se vielä kerran nyt on mahdollista :) Tää on mulle viimeinen raskaus ja tiedän että tällaselle aina vauvakuumeiselle varmasti jossain vaiheessa ikävä tulee tätä oloa ja masua =) Kiitos sulle että vinkkasit tätäkin puota asiasta, se on muuten ihan totta!!! Mutta ei vaan ollut ite tullut ajatelleeksi sitä :ashamed:

 
:wave:

Diipeli, mitä laitoit pinnissuojan täytteeksi? Mitein tässä, että käynkö Pohjolan kumista hakemassa semmosta 1 tai 2 senttistä superlonia. Ovat vaan aika hintavia....

Pitäs vissiin pikkuhiljaa hyväksyä se tosiasia, että syntyyhän tämä täältä joskus, ja alkaa kasaamaan sänkyä ja pesemään vaatteita (lajitellut pesupinoihin/pusseihin olen jo). Pinnasängyn suojatkin on tekemäti. Esikoisen suojat annoin aikanaa "lainaan", ja huomasin tuossa pari viikkoa sitten että eipä niitä ole viiteen vuoteen näkyny.... Eipä silti, en minä samoja enää laittaiskaan.

Hoitotaso saatiin onneksi tehtyä ja hyvä tulikin. Halusin ehdottomasti hoitopöydän jo yhden selkäleikkauksen läpikäyneenä, mutta kun ne markkinoilla olevat on niin rumia, tai ihan sairaan kalliita! Eli mäntyliimapuusta itse nikkaroimme olemassa olevan lipaston päälle.

Itkuhälyttimiksi ostettiin nämä Dorot; http://www.doro.fi/products/viewproduct?c=53&p=13

Olivat vielä aika hyvässä tarjouksessa. Esikoiselta meillä ei ollut itkuhälytintä ja päätin jo silloin, että jos ikinä lisää lapsia tulee, on se ensimmäisiä hankintoja! Oli aivan sulaa hulluutta laukata ikkunassa kurkimassa, että heiluuko vaunut ja oma lepääminen jäi kyllä vain haaveeksi. Olivat vaan aikoinaan semmosissa hinnoissa ne vehkeet, että opiskelijan ja pienituloisen oli tehtävä ostamattajättämis-ratkaisu...

Ehkäisyä olen itsekin pohtinut jo pitkään. Kumeilla on menty viimeset 8 vuotta, ja nyt taas kun ilman on voinut olla, niin mietityttää kyllä muutkin vahtoehdot. Minä vaan en haluais mitään hormooneja enää tähän kroppaan, kun tuntuu että niitä on välillä ihan liikaa omastakin takaa. Ja haluihin ne pillerit kyllä aikoinaan vaikutti mullakin. Esikoisen syntymän jälkeen mulle asennettiin kuparikierukka, mutta se ei pysynyt edes viikkoa paikoillaan. Tuumivat, että mun munanjohtimet on sen verran "laajat", että kierukat ei oikein toimi, vaikka paikoillaan saataisiin pysymäänkin.

Juu, ja arpiahan mulle tuli silloin pari viikkoa sitten kun panikoin masun tunnottomuudesta. Seuraavana päivänä huomasin, että siinä navan ympärillä, mistä maha oli ollut tunnoton, oli oikein mukavan kirjavat arpiloiset. Ja minä kun luulin niiltä nyt välttyväni, kun niin tunnollisesti olen masuani öljynnyt :/ Esikoiseltaki masu ja kyljet repesivät vasta silloin viikon yliajalla.

Paino alkaa nyt pikkuhiljaa lähentelemään lähtötilannetta, mutta ajattelin etten ota siitä enää näillä viikoilla mitään ressiä. Jos tulee pari kiloa, niin sitten tulee. Eipä ne näiden entisten seurassa paljoa näy :ashamed: Sais vaan nuo sokerit nyt tasaantumaan, niin olisi se ressinaihekin vähemmän.

Vielä tämä ja ens viikko töitä niin saan laittaa lapun luukulle! Oih, mitenkähän minä jaksan... vali, vali...

Huomasin tuossa muuten, kun luin jotain omaa sepustusta jälkeenpäin, että mullahan on ihan mielettömästi kirjotusvirheitä! Että anteeksi jos asiat ei tule ihan selvällä suomen kielellä :ashamed: :D Aivot on vissiin jo maidontuotannossa....

:heart: Mammoliino 33+1
 
Ehkäsystä. Mä aattelin ottaa 5vuoden ehkäsykapselin...Mulle ei oo e-pillerit sopinu ja noita minipillereitä kerkesin vaan hetken syömään ennen kun tää ilmotti tulostaan, mutta niistä ei ainakaan kerenny tuleen mitään vaivoja/oireita.Niissä on siis samat aineet kun sit tossa kapselissa. Maksaa n.200? mut eiköhän se sit ittensä takas maksa.. Kierukkaa en halua, kuullu niin paljon kauhu kertomuksia..ja aina unohtelen noita pillereitä syödä siks en pelkkiä minipillereitäkään halua.Oon siks päätyny tohon 5vuoden kapseliin että kun tiedän haluavani vielä lapsia, ainakin kaksi ja mulla on koulu kesken niin tulee ainakin koulut käytyä loppuun jne ennen kun alkaa suunnitteleen mitään. Mulla kun on paha tapa kuumeilla jatkuvasti noitten vauvoje suhteen...ja oon aika äkkipikanen päätöksissäni :ashamed:

Itkuhälytintä meillä ei oo koskaan ollu, enkä oo kyl kaivannukkaan...kerrostalossa kun asutaan(aina asuttu) niin kuulee kyl parvekkeelta kun vaavi itkee. Ja vaikka aina ei kuulunutkaan ihan heti niin kyl sitä jotenkin kävi tarkistelemassa ja huomas jos vauva ei nukkunu.

Kävin mun ystävän vaavia kattomassa tänään ja se oli niiiiiin ihana :heart: :heart: tuli ihan kamala vauva kuume(voiko sellasta tulla nyt)... ja heräs oikeesti todellisuuteen et hetkenä minä hyvänsä mullakin on tollanen nyytti. Ai että kun odotan kovasti et nään vaavin..ja alko kauhee kiinnostus tota sukupuolta kohtaan,mulla kun ei oo mitään tietoo muuta kun oma veikkaus tytöstä.

Mitenkäs onko teillä jo nimet valmiina vauvoille??..Mä hoksasin et mul ei oo kun tytölle nimi mietittynä,eikä siihenkään siis kun etunimi. Jos tulee poika niin ei kyl mitään tietoo nimestä... tarviskohan alkaa pikkasen jo pähkäileen... :whistle:

Huomena neuvola..saa nähdä paljon on painoo tullu kun tää turvotus hyökänny päälle. Ja sit neuvolan jälkeen aattelin vetästä siivous urakan kun poika on tarhassa. Alkaskohan jotain tapahtuun sisätutkimuksen ja siivouksen saattelemana.. :p ei vaan, nyt taas kun on hyvä olo niin voisin vaikka taas sen 4viikkoo raskaana olla...sit taas kun tulee huono olo niin ei huvita yhtään koko homma.

No mut nyt pyykkien pariin..tulipa taas tekstiä... :ashamed:

yksäiti+ hippu rv 36+1
 
Tänään oli taas neuvola. Verenpaine oli noussut entisestään :eek: ja turvotusta / painonnousua oli taas tullut 5 päivässä kilo! Terkkari katsoi mun pitämän ruokapäiväkirjan ja kommentoi, että se on niin terveellinen, että sillä ei kyllä painonnousua tai verenpainetta selitetä. Eli huomenna aamulla uudestaan neuvolaan ja jos on taas samat lukemat, tulee lähete Oysiin. Sitten katsovat siellä, pitääkö mun jäädä mahdollisesti osastolle... Että tällaista tänne.. Vauva oli kuitenkin jo kiinnittynyt.

Piipa rv 36+5
 
Mulla tänään taas ollut tosi väsynyt ja tympäsevä olo. Aamulla kyllä kävin uimassa kunnon lenkin, joten taitaa vaan olla ettei tuo palautuminen enää toimikkaan aiempaan tahtiin. Liitoskivut taas vaivana ja pinnistä pitäis maalata, ei yhtään innosta! Nyt tarvis kyllä saada ripaus sitä pesänrakennusviettiä tänne, jaksan aina maalata yhen pienen osan ja kyllästyn samantien :/

Raskausarvilta oon vielä säästyny, vaikka niitä murkkuikäsenä tulikin. Muutaman kerran mun mielestä on tullut jo joitain punasia viiruja (vauvan potkimisen jälkeen) ja olen niihin tummelia aina laittanu, sitten ovatkin olleet seuraavana päivänä poissa, mitähän lie ovat sitten olleet?

Ehkäisystä meillä vähän hankala tilanne tuon ehkäsyn kanssa, koska tämänkin raskauden aikaan saamiseksi meni 2.5 vuotta. Sitten mulla saatiin avattua toista munatorvea sen verran että raskaus lähtikin heti alulle. Nuohan ilmeisesti menevät sitten uudestaan tukkoon, mutta kun mitään varmaa tietoa mulla ei siitä tietenkään ole joten kyllä varmaan pillerit otan varalta käyttöön. Enpä ois viimevuonna tähän aikaan uskonu et joutuisin vielä ehkäisyäkin joskus käyttämään :ashamed: olin nimittäin ihan varma etten tule koskaan raskaaksi...
Mulla ei myöskään ole tietoa siitä mikä nuo torvet on mulla tukkineet, itselläni kyllä vähän epäilyä lievästä endosta, joten senkin vuoksi pillerit ois hyvä valinta. Seksihalujahan ne pillerit kyllä vähentää ja vauvan kanssa taitaa se into olla sitte muutenkin vähässä, tämä taas tietäis meillä jonkin sortin kränää parisuhteelle, joten pitää vissiin miehen kanssa miettiä tota ehkäsyn järjestämistä oikeen ajan kanssa...

Vauvanvaatteita sain tänään pestyä ekan koneellisen, vielä ois sellanen 3 koneellista jälellä, mutta ei kait tässä mitään kiirettä vielä, mulla kun ei noita suppareitakaan ole ollenkaan ja viikkojakin vielä runsaasti jälellä.

t.tiipii ja "väiski" rv35+0 :heart:
 
väsynyt meininki ollu koko päivän.
mitään oo saanu tehtyä!!
vaivaa tuo ylämahakipuilu,kävin neuvolassa aamusella ja tarkistivet verenpaineen ja pissan.kumpikin ok!
saattaa olla sappivaivaa!?
kehotti jättämään rasvaset sapuskat,omenat,sipulit yms.pois ja kuitupitosta tilalle!
enemmän mulla kyllä mennyt nyt mehujäätä,porkkanaa ja sellasta.
on nimitäin ollut oksentelua ja öklötystä nii ei oo normaalit ruuat ees maistunu.

ehkäsystä on tullut mietittyä kierukkaa,mutta nikkeliallergia vaivaa.
ja pillereitä oon kokeillu monia,ei sovi ollenkaan!
nyt täällä palstalla kuulinkin tuosta laastarista ekan kerran,pitääkin kysellä siitä!!
kyllä tää on mahtava palsta!!:)

yksäiti on meillä nimet mietittynä molemmille,tytön nimi päätettiin jo vuosia sitten...
ja pojan nimi päätettiin kun kalenteria selattiin,siinä yksi nimi pisti heti kummankin silmään!

nyt vois painua sohvalle taas telkkaria tuijottamaan...tulipa muuten taas huitastua aika kyytiä pussillinen karkkia :whistle:

Voikaahan hyvin :wave:
-milla35+3
 
tuosta ehkäsyasiasta. Itelläni ei ole kokemusta ehkäsylaastarista,mutta ystäväni yritti käyttää sitä.Tosin sillä jäi aina kamalat punoittavat jäljet siihen kohtaan missä milloinki oli laastari ollut :eek: toki tuokin on yksilöllistä,mutta itse en uskalla niitä kokeilla,oli meinaa todella ikävän näköisiä ja vissiin tuntoisiakin. Mä oon miettiny tuota rengasta,mutta katsotaan nyt... :wave:
 
käääk millasia mahakipuja |O sattuu niin perkeleesti....en ees saa enää selvää,et onko ilmavaivoja vai supistuksia :( sattuu siis kokoajan..en voi ees nousta sohvalta....välil viiltää alapäästä välil sattuu ristiselkään jasit jalatki vetää ihan muussiks :ashamed: menkkakivuilta vaikuttaa...mut on sitä ilmaaki vattassa..........otin just 2 panadol zappia...saa nähä,et auttaako yhtään...

hyvää täs valittaa...ku kohtahan ne synnytyskivutki pitää kestää....toivottavasti ei ny kuitenkaan tuu vielä ku viikkojaki vasta 34+3
...tekee kyl mieli itkee kun tekee niin kipiäää :( :/

 
DIRLITTAN
Mulle tehdään sterilisaatio 1-2pv synnytyksestä jos ei sitten päädytä sektioon. Varmistin vielä että katkaseevat johtimet, eivätkä vaan laita joitain ihme klipsejä. Että on sitten tosiaan varma tapaus. Miehellehhän se olis tosiaan helpompi tehdä, mut kun nää mun raskaudet on ollu niin hankalia, niin haluan omalta osaltani olla varma, ettei mitään vahinkoja pääse sattumaan. Aikoinaan oisin kovasti tykänny hormonirenkaasta, mut pienestä hormonimäärästä huolimatta lisäs mulla hirveesti migreeniä.

Arpia on mulla vaikka toisille jakaa! Eli jos jollain ei oo vielä, niin mä voin lahjottaa ilomielin :attn: :attn: :attn:

Tytölle meillä on ollu nimi jo pitkään, mut pojalle ei oo ees mietitty, kun tyttö pitäis taas tulla.
 
Mä haluaisin sterilisaation, koska olen vakaasti sitä mieltä, etten IKINÄ halua enää olla raskaana... Mutta onko sama mieli kahden vuoden päästä...? Ikää on sen verran, etten kyllä senkään puolesta enää tähän ryhtyis. Onni on hoidoilla saanut alkunsa ja tämän tulo kesti yli 2 vuotta.. Joten tuntuu tyhmälle miettiä koko ehkäsyä. Epäilys kuitenkin on itellä, että seuraava saattais tullakin tosta vaan ja pian...
Ehkä otan sen ehkäsypiikin alkuun ja mietin asiaa sitten tarkemmin vuoden-kahden kuluttua. Me ei olla ehkäsyä käytetty yli kymmenen vuoden aikana kuin alkuun paketti kortsuja ja Onnin syntymän jälkeen 3kk:n ehkäsypiikki. Saldona 4 plussaa, joista kaks johtanut raskauteen ja yksi syntymään (tähän päivään mennessä).

Voi että kun alkaa olla liikkuminen hankalaa.. Mieli tekis niin ulos ja liikkumaan, mutta hyvä kun tuolilta pääsee ylös.. Äsken tehtiin pienen pieni lenkki ja sen kyllä huomaa!

Me ei olla päästy yhteisymmärrykseen nimen suhteen.. Mun ehdotukset ei kelpaa, eikä ukon mulle. Saakohan tää kaveri nimee ollenkaan??
Mulla ei ole koskaan ollut pojalle nimiehdotusta, tytölle kyllä.
Vaikeeta!!

Jahas, alkaa olla iltapesun aika ja taas tiedossa vähäuninen yö pissalla käymisineen, kyljen kääntämisineen...

Öitä kaikille!!

-Vilma rv 35+3-

 
taas piti oksentaa :x
aattelin lähteä koirulin kaa kävelemään jos olo paranis,mukavan raitis ilma!!
ja sitähän pitikin kysyä että onko teillä ollut miehet mukana synnytystapa-arviossa?
mutta nyt ulkona käymään :wave:
hyviä öitä ja jaksamisia vaivojen kanssa!
-milla
 
Pelkopolilla käyty, käynnistellään tod.näk. 2.10 jos ei aiemmin synny.

Minua siis pelottaa synnytyksieni nopeus ja rajuus.

Nyt kätilö tuumasi että jos käynnisteltäis (lääkäri sen tietenkin taitaa päättää vasta tuolloin kun aika 2.10.) kalvot puhkaisemalla (jos kohdunsuu kypsä ja samalla jo annettaisiin spinaalipuudutus.. Eli nyt oltaisiin valppaana kaikenlaisten kipulääkkeiden kanssa.. Pelottaa silti...

Sanoi, että jos kotona tulee säännöllisiä kivuttomia supistuksia niin heti sairaalaan. Mutta mistä tunnistan ne? Mulla kun aina heti olleet säännöllisiä ja enemmän kuin KIPEITÄ...

Voipi silti olla että käynnistys edessä aiemminkin, mulla ollut tässä verenpaine koholla ja muitakin lieviä oireita raskausmyrkytyksestä. Nyt toista päivää aika kova turvotus päällä. Tänäänkin verenpaine oli 140/97 mutta johtui varmaan osittain pelkopolikäynnistä..? Huomenna neuvola ja maanantaina äitiyspolilla kontrolli... Pari kertaa ollut jo sairaalassa huilimassa, huoh...

tuisku + "tyttö" 36+5

Kiitos kun sain "purkautua"...
 
Diipeli: Voin suositella rengasta :wave: Mulle ainakin sopi tosi hyvin.

Käytiin tänään synnytysvalmennuksen toisessa osassa. Oikein mukava kokemus. Ammeellista synnytyssalia ei päästy katsomaan kun siellä oli joku äiti tositoimissa. Ennen lähtöö kätilö toikin meille tosi tuoreen nyytin näytille. Niin pieni, mutta kuitenkin niin suuri kun miettii mistä se pitää ulos pukata...

:whistle: Mä ajattelin kokeilla sitä synnytysjakkaraa. Vaikutti ainakin kokeilemisen arvoiselta idealta.

Arpia ei ole vielä tullut, mut ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa...

Mäkin otin sinne Otto-Suomen asiakaspalveluun yhteyttä kun tilaamisen kans oli vähän ongelmia. Kysyin samalla toimitusaikaa. 4 viikkoa kuulostaa kyl aika pitkältä! Jätin sit tilauksen tekemättä. Harmi, oli ihan kivan näkösiä (jos ne nyt ikinä on) ja edullisia liivejä.

Mitäs mun piti vielä kommentoida. Ai niin, YOdottaja, Kiitos linkistä. Ei todellakaan tarvii punastella. Itseään tietty kuuntelee aina yli kriittisesti. Kuulee että olet esiintynyt ennenkin, ja ehkä pieni aihepiirin henkilökohtaisuuskin sieltä äänestä paistoi? Mikä tietty on vaan hyvä juttu.

Mammoliino: Mä katson sun kirjotusvirheet sormienläpi niin katso sää mun? =)

Susa ja Ukko 35+6
 
No niin. Nyt kun mä sit vihdoin lasken tän läppärin käsistäni ja haluaisin kattoo telkkaria niin isännän on ehdottomasti saatava kattoo jotain typerää dokumenttia maailman suurimmasta maansiirtokoneesta !!! :kieh: |O PRKLE!
 
tin
Hih, meikä joutu juoppokuskiin :D Asukin kummitäti on jossain koulunalkajaisbileis ja lupasin hakee sen tuolta kaupungista. Matkaa on jotain 40km. Hauskaa äippälomatekemistä kun muut ystävät on töissä/koulussa. Saa nähä kuinka kuollu on huomenna. |O
Mutta asiaan... Ensiksi kyselisin teiltä että millaiset turvakaukalot teillä on? Kun meidän piti moinen saada lainaksi ja nyt se ei olekaan varmaa niin täytyy joku "hätävara" olla katteltuna. Onko teillä ne ihan kaukalot vaan vai semmoset alustalliset? Ku en oo näihin yhtää perehtyny..... Ja mitä hintaluokkaa ne on ollu mitä teillä on? Kiitos ja kumarrus taas avusta =)
Arpia mulla masussa ei vielä ainakaa oo, tisseis kylläki jonku verran jota kyl ihmettelen koska mulla ei oo tissit kasvanu juurikaa. Muuttanu vaan muotoa. Ja suht isot ollu aina. Eikä teinivuosinakaa tullu arpia.
Ehkäisystä en todellakaan psaa sanoa, ehkä ne minipillerit ja imetyksen jälkeen pillerit mutta kuinka osaa luottaa niihin kun tämäkin pikkuinen sai alkunsa pillereistä huolimatta :heart: :heart: :heart: No täytyy jutella lääkärin kanssa.
Niin ja vielä itkuhälyyttimestä, se oli melkein ensimmäinen ostos minkä tein heti plussan jälkeen, huuto.netistä Philipsin semmoset keltaset. Oon työkseni tosiaan lapsia hoitanu ja huomannu että se on ehdoton oman mielenrauhan kannalta.

Mitäs te äippälomalaiset ootteko saanu hyvin aikanne kulumaan? Mulla vähä meinaa olla ongelmia ku oon aika meneväistä ja tekeväistä sorttia ja kaikki hommat ei nyt onnistukkaa niin meinaa olla välillä aika tylsää. Vaaviaki varte kaikki(istuinta lukuunottamatta) olis valmista. Vinkkejä? :)
Susa:Tääläki isäntä vahtas tota dokumenttia :D very mielenkiintosta...
Tin+minimee 35+4
 

Yhteistyössä