***LOKAMASSUJEN ELOKUU***

täällähän siit kestoilusta taas puhutaan....ite en oo ajatellu kestoilla....voi olla,et kerran kokeilen sitä äitiyspakkauksen vaippaa,mut siihen se sit jää....ei vaan oo mun juttu...
..imetysliivit ostin vähän sen mukaan,mitä kokoo muistan käyttäneeni esikoisen kans...ei kai ne tissit sen suuremmiks kasva.... :LOL:

meitsi on niin väsyny ollu täs,et saatoin likan koulukyytiin ennen yheksää ja simahdin sen jälkeen sohvalle....no äskenhän mä sit vasta heräsin |O kyl uni maistu hyvälle.......kohta pitäis taas mennä likkaa vastaan,mut ku lonkat on niin perkeleen kipeet,et ei kyl paranis ees kävellä :(
Tuutilulla olihan se tyttö sie pärjänny :D reissuvihkoon ku olin pyytäny pientä selostusta ekasta päivästä...mut oli se tosiaan vaikeeta mulle lähettää se sinne,ku ei oikein uskois,et se on jo niin iso :)
kai sekin vaikuttanu,et tyttö ollu ainut lapsi ja muutenki aina mukana kaikes mis mekin,mut ny ku tulee toinen niin onki varmaan hyvä,et itsenäistyy jo pikkasen.....

jep..mut kai mä yritän tehäkkin tänään jotain...pistän ny ainaki pyykit kaappiin jos ei muuta :)

henkka ja veeti 30+3
 
Ginnifer
Kun meillä nyt on kestoguru keskuudessamme, niin tässä taas... Tää voi olla tyyppiä tyhmä kysymys, mutta ensikertalaiselle varmaan sallitaan? Siis: onko toi kuivaliina sama kuin riisipaperi, josta olen kuullut mainittavan? Siis että ainakin jotkut laadut ovat sellaisia, että ne voi laittaa kakkoineen pönttöön? Se nyt ei ehkä ole ihan kestoideologian mukaista, mutta saattaisi säästää pyykkääjän hermoja.

Ginnifer 30+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ginnifer:
Kun meillä nyt on kestoguru keskuudessamme, niin tässä taas...
Hmmm... en ole ihan samaa mieltä tästä tittelistä, mutta vastaanpa kuitenkin kun kokemusta ja uteliaisuutta riittää tähän aiheeseen :) Toki kannattaa selata vaikka kestovaippainfon keskustelupalstoja, mielipiteitä kun on varmasti yhtämonta kun on vaippamerkkiäkin ;)

Siis: onko toi kuivaliina sama kuin riisipaperi, josta olen kuullut mainittavan?
Siis että ainakin jotkut laadut ovat sellaisia, että ne voi laittaa kakkoineen pönttöön? Se nyt ei ehkä ole ihan kestoideologian mukaista, mutta saattaisi säästää pyykkääjän hermoja.
Ei periaatteessa.

Riisipaperi: paperimaista, myydään arkkeina tai tosiaan rullassa. Kestää max kaksi pesua. Voidaan useimmiten heittää vessanpönttöön, on biohajoava. Ja tosiaan, säästää hermoja :)

Kuivaliina: Kangasta, voidaan pestä useita kertoja. Siirtää kosteuden pois vauvan iholta vaippaan.

Erot: Riisipaperi EI toimi kuivaliinana, eli ei pidä vauvan pyllyä kuivana kuten kuivaliina. Mutta koska alussa vauva pissailee kokoajan ja varsinkin kakkailee, niin riisipaperi on siitä ihana että kaikki pestävä ei ole kokoajan värjäävässä, haisevassa sinappikakassa :) Heti kun kakkaan tulee kovuutta, kannattaa viimeistään siirtyä kuivaliinaan.

Topsy 30+0 suosiolla alussa riisipaperin käyttäjä :)
 
Ginnifer
Riisipaperi EI toimi kuivaliinana, eli ei pidä vauvan pyllyä kuivana kuten kuivaliina. Mutta koska alussa vauva pissailee kokoajan ja varsinkin kakkailee, niin riisipaperi on siitä ihana että kaikki pestävä ei ole kokoajan värjäävässä, haisevassa sinappikakassa Heti kun kakkaan tulee kovuutta, kannattaa viimeistään siirtyä kuivaliinaan.
Kiitokset, tämä selvensi homman!
 
toppavaatteiden pesusta kyselit.. mä en oo pessy esikoiselta sisävaatteitakaan :whistle: enkä oo aikonu pestä nyttenkään... uutena oon kyllä kaikki ostanu et en oo nähny tarpeelliseksi pestä niitä!
mut kyllä niistä toppavaatteista häviää sitä "lämpöeristettä" mitä useemmin pesee.
 
Hei naiset,

tässähän tulee laiskalle äidille (=minä) omantunnontuskia - pitäisikö yrittää kestovaippailua.... agitaattori ja mielipidevaikutusta tästä nyt ainakin tulee .
En silti luota itseeni moisessa ...
Vaika hieno homma ilman muuta olisikin - katsotaan jos hormoonit muuttaa mut ekologiseksi :) Ja muutenkin paremmaksi ihmiseksi.

Navan ympäriltä: neuvola oli tänään - kaikki edelleen mainiosti HB 120, sydän vaavilla 148, SF 28,5 - verenpaineet 120/80 . Ja se sokrurasitustesti meni läpi , ei tullut dieettejä , huuuuuuh ... Ja tää vauva on vieraskorea jo ennen syntymäänsä - taas keikkui raivotarjonnassa neuvolan tädille . Väliin kyllä kotioloissa potkii iloisesti poikittain ...
Ja oma paino oli 500gr laskenut 3 viikossa - no arvasinkin - tuo saippuaoopperadieetti on vienyt ruokahaluja, kokonaislukemat on silti mullakin ihan rapsakat, ettei haittaa ...

Eilen mallailin nallen kans sitä uutta kaislakehdon turkoosia kantoliinaa, eikös oo söpöä ? Vai höpöä ? Nätiltä näytti...
Onko kukaan tilaillut näitä alan lehtiä ?
Onko teillä se Anna W... kirja - kai tän alan must-opus ? Tai joku muu ?

Mä oon kyllä sitten kans aika väsy väliin ... ihmekös tuo. Jospa nää helteet hellittää ...
Eilen meinasin yhdelle asiakkalle pimahtaa töis puhelimessa - oli verensokerit nollassa, ja oisin olt menossa syömään 1330 - ja yks jatkoi vaan jaarittelua ... Tää meikäläisen duunikin vaatii aivotyötä ja ongelmanratkaisua - ja alkaa olla aivot menossa narikkaan.

Äitiys rintsikoista - mä mietin samaa , josko hyvät urheiluversiot kävisi ?
Kappahliss aoli kans jotain- muttei niissä ollut niitä 'imetysluukkuja' , vaan ettei ollut kaaritukia.
Eikös jotkut edestä avattavat kävisi muutoinkin, ennen semmoisiakin on ollut - nykyään en tiedä onko.

Mä kans olisin niin laiska pesemään , että voisin lähteä Tinakenkätytön linjoille vaateasioissa . Omianikaan en pese, vaikka oon allerginenkin. Eikös ne ole päivän päästä ensipesuun menossa kumminkin ? Siis vauvalla ?

Mullakin on saatu hoitoalusta silleen varalla, että josko kylppäriin pesukoneen päälle laitan .
Toinen asian joka askarruttaa on ammeen teline . Sain vanhan kamulta telineen - ja amme saatu erikseen - kuinkahan topakasti pitäisi olla paikoillaan ? Oli vähän huteran oloinen esitys , tosin kokeilin ilman vettä ...


jaksuja ja menoja ja onnea uusille koulutien kävijöille ..

t papu & viola Rv 31+6

 
Miä oottelen vaan niitä viileämpiä ilmoja. Tää lämmin ja kostea ilma tuppaa tuottaa pahan olon ja huippausta :(

Aamusella yritin pestä mattoja pesurilla. Yhden sain pestyä ja sitten palkkasinkin teinin niihin hommiin. Yksinkertaisesti ei jaksa millään. Tuostakin sain palkaks pahanolon, supistelut ja jumalattomat liitoskivut :headwall:

Muutenkin nuo kivut on vaivanneet pitemmän aikaa. Wc:ssä istuminen alkaa olla tuskaa, saatika pyyhkiminen |O Yöllä jumputtaa haarojen väliä jne. En miä näin pahoja muista noiden muiden aikaan olleen. Tosin oon todennut tän olevan omalla tavallaan rankoin raskaus näistä neljästä. Vaikka pahoinvointia oliin vähemmän mutta tuntuu että näitä muita vaivoja onkin sen eestä. Ollaanhan tässä tietyst jo paljon vanhempikin ja paikat varmaan antavat periksi helpommin...

Kuopuksen odotusaikaa muistelin. Hän syntyi lokakuussa (17pnä) ja kesällä pesin kaikki matot eikä heikkookaan tehnyt. Kykin jatkuvasti kukkapenkeissä ja haravoin kaikki lehdet. Nyt on kukkapenkit ihan järkyttävät mutta kun ei pysty kykkimään :'( Tuntuu että pää hajoaa kun ei kykenekkään siihen mitä haluaisi tehdä :headwall: Ja tuo kukkapenkkien laitto on mulle kesäisin se henki ja elämä.

No jospa taas lopettais ruikutuksen tältä päivältä :D

Kestovaippoja en edes viiti kokeilla. Meillä tuota pyykkiä tulee muutenkin niin paljon että pitäis ostaa varmaan toinen kone siinä vaiheessa. (nyt 7h) Täytyy kyllä sanoa että mieleenkiintoiselta ne vaikuttaa. Ja aika sekavaltakin. Nostan kyllä hattua teille jotka siihen alatte.

Vaatteiden pesusta. Miä pesen kaikki vaavan vaatteet ennen käyttöä. Ihan sen tähden että keskimmäisellä en sitä tehnyt ja poika saikin jumalattoman ihottuman jostain vaatteesta. En kyllä taas muista mistä :ashamed: Näille muille se pesu on ollut ennakoiva toimenpide. Vaikka tuntuu hassulta uusia koneeseen heti laittaa.

Mitähän mun vielä pitikään sanoa? Ei nyt muistu :ashamed:
No jos lähtis tonne suihkuun selvittämään päätä tai ainakin viilenemään hetkeksi.

tuutilulla rv 33+3
 
Hei,

Tänään tuli sitten 30 raskausviikkoa täyteen! Nyt sitä ollaankin jo aika pitkällä odotusta ja h-hetki lähenee lähenemistään...Meillä esikoinen syntyi viikolla 38 ja toivoisin myös tämän tulevan vauvan syntyvän vähän aikaisemmin, niin olisi helpompi synnyttykääkin kun ei kovin isoksi kasvattele itseään masussa.

YOdottaja kyseli noista opuksista. Minulla on Anna Wahlgrenin lapsikirja , mutta ostin sen siksi kun sain kirjaston poisto myynnistä 1?. Normaali hintaisena ei välttämättä olisi tullut hankittua...Lukenut olen sitä sieltä täältä milloin mikäkin asia on mietityttänyt. On ihan hyvä kirja, mutta aika paksu teos lukea ihan niillä töin kannesta kanteen. Asiaa siinä kyllä on aiheesta kuin aiheesta.

Vauvan ulkovaatteita en ole pessyt, mutta sisävaatteet pesen aina ennen käyttöä. Ja minun täytyy tunnustaa etten tuosta kestoilustakaan ole yhtään innostunut. Ainoastaan siitä syystä että ole vain niin laiska enkä jaksa tehdä yhtään lisätyötä vauva-aikana jos ei ole pakko:ashamed:

Mulla on vähän samaa vikaa kuin Tuutilullalla että pannuun ottaa kun ei uskalla touhuta normaalisti ja "tekemättömät" työt ahdistaa niin perusteellisesti. Nytkin tuossa suunnittelin, että pesen keittiön ikkunat ja siirsinkin jo huonekalut pois ikkunan edestä, mutta sitten päätinkin tulla nettiin.... :whistle:

Katja ja vauva 30

 
hei taas!

viikonloppu meni appivanhempien luona kyläillessä ja ihan mukavaa oli! saatiin vihdoin pinnasängystä hiottua vanha maali pois ja tuotiin se nyt tänne meille. aion joku kerta tässä sitten maalata sen parvekkeella. huomenna ostetaan vaunut mun kaverilta ja muutenkin alkaa homma olla kasassa.

kestoilusta on taas ollut täälä puhetta. mulla alkaa olla niittenkin osalta homma aika lailla hallussa. MaM:in harsopaketin aion vielä ostaa ja jotain fleesekankaita pyllyn suojaks. niin ja muutamat hahtuvat, mutta sitten pitäis olla sen verran että alkuun pääsee. en ota siitä aluks mitään stressiä ja ostan kotiin valmiiks kertakäyttövaippapaketin mitä aion käyttää ainakin aluksi öisin ja välillä päivälläkin jos kiire tulee. toivottavasti tuo kestoilu kuitenkin alkais sujumaan, että voisin kans tulevaisuudessa siirtyä täyskestoiluun. kaikki tarvittavan olen ostanut käytettyinä (yleensä huuto.netistä) ja monenlaista sorttia, jotta sitten löytäis itelle ja vauvalle sopivat jutut. oonkin tilannu ainoastaan noita NB ja S kokosia, jotta voin sitten tilata isompia kun vauva kasvaa ja ite tietää paremmin mitä hankkia. tuntuu ettei nuo mitä oon tähän mennessä hankkinu oo tullu maksaan juuri mitään kun aina joka kuukausi ostan jotain pientä, ei tule mitään isoa könttämaksua. kestoilen ite tietenkin ekologisista syistä ja sitten myös sen vuoksi että haaveissa on saada vielä lisääkin lapsia joten tässä tulee samalla hoidettua myös heidän vaippansa "monta kärpästä yhellä iskulla" ;) tietenkin tuo alotus aina jännitää mutta toivottavasti mitään isompia takapakkeja ei esiinny, ois tosi tympeetä jos homma ei alakaan sujua ja väsyneenä luopuisin koko touhusta... tsempillä kyllä aion yrittää! sitäkin miettii usein että kuinkahan paljon on tullu tehtyä ns.virhehankintoja, mutta sekin kai kuuluu tähän alotukseen.

jep paljo oli mistä piti kirjottaa mutta palailen myöhemmin uudestaan!
t.tiipii ja väiski rv31+0 :heart:
 
Minä pesen kaikki vauvan ihoa vasten tulevat vaatteet eli oikeastaan toppis vaan jää ilman pesua. Samoin pesen aina uudet / kirpparilta hankitut ennen käyttöä.

Minä aloin tänään pestä kaappeja läpi eli hommaa riittää ennen h-hetkeä. Kylläpäs onkin roinaa kertynyt ja pölyä kaappien perukoille. Meillä on vielä osa (melkein kaikki) ikkunoistakin pesemättä kun laittoivat nostelu/kantelukieltoon silloin kk takaperin, niin ne vaan on jääneet. Mitenhän ehdin ennen syys-lokakuun vaihdetta tehdä kaiken. Onko tämä jo sitä pesänrakennusviettiä? Mieli tekis tehdä vaikka mitä, mutta voimat ei tahdo riittää.

Minäkin aion kokeilla tuota kestoilua, mutta hirveätä stressiä en siitä ota. Sujuu, jos sujuu ja jos ei suju, kaupasta saa vaippoja.

Meillä ei siis ole vielä juuri mitään laitettu vauvaa varten: ei rattaita, turvakaukaloa tai muuta isoa. Eilen kaupassa mies pysähtyi vauvanhoitotuotteiden kohdalle ja alkoi lastata kärryyn kaikkea mahdollista. Olin hieman :eek: Hän totesi vaan, että noitahan me käytettiin tytöilläkin. Jotenkin en itse ollut vielä ollenkaan ajatellut talkkeja yms. Mutta kiva näin, saa mieskin osallistua :heart:
 
onpas mahtavia massuja teillä!!! :D

topsylle vielä kysymys kestoilusta eli miten luulet että tämmöinen viritelmä toimis: kuorena jotkut imse vimsen kuoret (esim.äp tai bumpy) sitten sisälle laittaisin imuksi käytöstä poistuneen pienen froteisen käsipyyhkeen kolmeen kertaan taitettuna (tulis just hyvän kokonen ja meillä näitä ois useita mitkä joutais) ja sitten vielä pyllyä vasten esim.mikrofleecekaitale (tätä ostaisin kangaskaupasta ja leikkelisin sopiviksi, ei ilmeisesti tarvis ees ommella). käviskö tämmönen viritelmä päiväkäytössä? mulla ois jonkin verran noita kuoria jo valmiina ja pyyhkeitäkin useita, ainoastaan tota fleeceä kävisin hakeen kaupasta. ois mukava jos sais näin käytettyä nuo kaapinperällä lojuvat pyyhkeet hyödyks, ei tarvis sitten enää noita imujakaan hankkia paljoa. niin ja voisko tämmösen samanlaisen systeemin laittaa myös tsi-sisätäyttövaippaan ja villikset vaan kuoreks?
toivottavasti tää ei nyt ollu ihan typerä ehotus, tää alku vaan tuntuu välillä niin hankalalta :/
 
Minäkin aloin kuvaileen ...
Uusittu profiilissa ja oheisessa linkissä
ja jos jotakuta kiinnostaa oheinen lastenvaunujen/masun rekkari-idea - hinta alle 3 ecee ja noutopaikka Kärkkäinen... mä oon vähän höpö ... siel oli nimellisiäkin rekkereita, muuten ...
:heart: :heart:

Ai niin - hienoja masuja teillä. Ja vielä hienompia vauvoja, tietty.
Tinakenkätytöllä on kyllä ollut yliveto masu jo kauan :)

- papu & baby

http://www.aijaa.com/v.php?i=833861.jpg
 
Mikä yö |O En varmaan ole nukkunut kuin 3 tuntia. Keskellä yötä heräsin vessaan ja seuraavan kerran yhdeltä. Puol kaks heräsin ja en saanu unta kun oli huono olo. Jonkin aikaa kärvistelin ennenkuin keksin, että olo johtui harjoitussupistuksista. Pienikään ei ilmeisesti niistä pitänyt vaan melskasi mikä kerkesi. Eihän siinä unta saanu, vaan lopulta nousin ylös juomaan. Olo rauhottu mukavasti ennen kuutta (jolloin herätyskellokin soi). Töihin silti menin ja yllättävän selväjärkinen olokin oli koko päivän. Kotiin päästyä nukuinkin sit kolmen tunnin päikkärit.
Puuh, toivottavasti ensi yön saisi nukkua. Aikaisemminkin on ollu harjoitussuppareita, mutta satunnaisesti, ei noin paljoa kerralla.

Kestovaippoista on meilläkin ollut puhe. Luultavasti kuitenkin aloitetaan kertiksillä ja sitten kun vauva-arki on sisäistetty voidaan kokeilla kestoja.

Vauvan tavarat ei meillä ole vielä valmiina. No, pinnasänky, sitteri ja joitakin vaatteita on hankittuna, mutta eipä muuta. Vaunujen ja kaukalon ostokin on suunniteltu tekevämme sitten syyskuussa, kun jään äitiysvapaalle ja miehelläkin on silloin pariviikkoa 'kesä'lomaa. Sen verran syrjällä asutaan, että vaunuliikkeisiin on tunnin matka. Silloin varmaan loput ostoksetkin tehdään. Toivottavasti oma olo vielä silloin sallii ostosten teon ;) muuten joutuu mies vauvantarvikeostoksille ihan yksin.

Hipkukka 30+1
 
Imetysliiveistä sairaalassa Piti kantaa korteni kekoon, kun on ollut monenlaista keskustelua noista imetysliiveistä ja niiden hankinnasta. Takana itsellä kaksi raskautta, yksi viiden päivän ja yksi kahden päivän sessio vauvaosastolla. Ekan raskauden myötä tissit kasvoi kaksi tai kolme kokoa, kun maito vielä oikein nousi rintoihin, eli niihin lentopalloihin en olisi mitenkään voinut osata edes sopivia hankkia! Ja nyt tämän kakkosen kohdalla, kuppikoko ei muuttunut omastani oikein mihinkään, eli pienitissiseksi olen palautunut (tai siis normaalikokoiseksi tuon ekan paisumuksen jälkeen:) ) Sairaalassa en käyttänyt minkäänlaisia liivejä vaan nautin siitä vapaudesta, että sain olla sairaalan kaavuissa ja syöttää vauvaa lapsentahtisesti - haittona ne siellä vain ovat! Eli kyllä ehditte hankkimaan Oikean Kokoiset ja Itselle Parhaimmin Sopivat sen sairaalassaolon jälkeenkin, mielestäni parempi hankkia ne vasta sitten, kun tietää kunnolla kokonsa, voi ostaa laadukkaammat, koska niitä sitten pitkän pätkän käyttää ja tarvitsee. Mulla nämä lempi-imetysrintsikat maksoi lähes 60 euroa, olivat sitten jo toisen kohdalla vähän liian suuret, mutta kun imetin vuoden, käytin niitäkin aina silloin tällöin, juuri tuon tukevuutensa takia...

Sivuhuomautus, kai tämän kolmannen imetyksen jälkeen mun tissit haihtuu sitten kokonaan, vai miten se menee :D
 
Munkin pitää lisätä että nuo minun imetysliivit oon hankkinut kuopuksen syntyessä tai oikeastaan sen jälkeen. Niin kuin Kylähullu sanoikin esikoisen aikana mullakin rinnat kasvoi mielettömästi! Joskus myöhemmin kun kokeilin sen aikaisia liivejä, tissit olivat kuin rusinat niissä kupeissa :D Ja kumminkin norm. kuppikoko on D. Onneksi muissa raskauksissa tuota ei käynyt. Nyt saa "nauttia" hiukan turvonneista D kupeista vaan :)

Hyvää yötä! Tää raivopäinen emäntä säästää ukon korvia ja lähtee tutimaan tai pyörimään tuonne punkan pohjalle. Voipi sitten yöllä taas hyppiä useampaan otteeseen juomassa, vessassa, ulkona viilentymässä jne. :wave:

Kylähullu mulla nuo tissit tuli kolmannen jälkeen tennispallo sukissa mallisiksi :whistle: Lätkät missä päissä pallo. :LOL: Tän jälkeen nuo voi varmaan rullata liiveihin piiloon...
 
Jep. Jospa minäkin tänne jotain saisin raapusteltua. Lokamassuihin olen siis jo "ilmottautunut" ja ahkerasti olen täällä käynyt juttujanne lueskelemassa, mutta omat kirjoitukset ovat jääneet nolliin... :ashamed: Ahkerasti nimittäin kirjoittelen myös tuonne heinähippujen puolelle, niin on tämä palsta jäänyt vähemmälle.

Imetysliiveistä on ollut puhetta... Itselläni esikoisen kohdalla rinnat turposivat aivan jalkapalloiksi heti ekana päivänä kotiin päästyä, joten olin erittäin tyytyväinen, että olin jo etukäteen hankkinut imetysliivejä kotiin. Olin ostanut yhden koon reilummat liivit kuin mitä yleensä käytän. Kun maidon tulo tasaantui parin päivän jälkeen, liivit olivat aivan sopivat, vaikka aluksi ehkä hieman liian pienet olivatkin kun maito nousi niin vauhdilla rintoihin! Tärkein kapistus tuolloin olisi ollut rintapumppu, jota en ollut ostanut itselleni, koska neuvolasta olivat luvanneet sen minulle lainaksi... Mutta yllättäen se olikin viikonloppu kun maito nousi rintoihin ja jouduin kärvistelemään täysien rintojen kanssa viikonlopun yli, ennenkuin maanantai aamuna mies haki pumpun minulle neuvolasta. Joten, pumppu kannattaa hankkia itselleen hyvissä ajoin, ainakin minun kokemukseni mukaan. =)

Vauvan vaatteita en ole pessyt ennen käyttöön ottoa, mutta tiedän monen pesevän ne. Taidan olla vain niin laiska... :ashamed: ja onnekseni meidän pojallemme ei ole mitään ihottumia tms. siitä huolimatta tullut...

Huh- hellettä tosiaan. Sais minun puolestani jo vähän viilentyä ilmat, ihan tuskaista on kun mitään ei tarvitse tehdä niin jo hiki virtaa...

Tsemppiä kaikille meille hikoilijoille ;)

Esmeralda & "paavo" 29+6 :heart:
 
esikoisen odottaja täällä taas kyselee tyhmiä eli mitä aiotte laittaa vauvalle päälle kun viette laitokselta kotiin? tietenkin sisävaatteet alle mutta laitatteko esim. kevyttoppapuvun päälle vai mitä? ja minkä kokonen on hyvä niin pienelle? meillä ei ole mitään sellasta valmiina ja tuo äippäpakkauksen pukuhan on noin iso. pitäis ostaa joku unisex-puku valmiiks mutta tuo puvun paksuus ja koko juuri mietityttävät...

onko oululaisilla ketään tuttua joka olis halukas myymään edullisesti suht hyväkuntosen sitterin? niin ja jos joku vois kans hieman opastaa et mitä "ominaisuuksia" hyvällä sitterillä pitäis olla jotta vauva siinä viihtyis? käytettynä ajattelin ostaa mutta tietenkin ois kiva saada sellanen täältä oulunsuunnalta jotta ei tarvis isoja postimaksuja maksella.
 
huomenia!

kamala ukkonen sitten sekoitti viimeyön unet,puol neljän jälkeen ei sitten tullutkaan nukuttua oikeastaan yhtään..ja kieltämättä kyllä


yöllinen ukonilma pelotti..piti hautautua miehen kainaloon piiloon..ennen en ole edes yöllistä ukkosta pelännyt :eek:
mutta tuntuuhan tuo helle jatkuvan tänäänkin,nyt on jo tuolla varjossa parikymmentä astetta lämmintä,vaikka kello on vasta kahdeksan.

mamma3 niistä toppavaatteiden pesusta,pakko oli laittaa pesukoneen täytettä,kun pesin varastossa olleita villavaatteita ja sitten kirpputorilta ostetun toppapuvun,niin hujautin myös sen äippäpakkauksen puvunkin sinne..eipä tuo tuntunut siintä paljon latistuvan..yhtä kuohkea oli,kun ennen pesua..
en kyllä yleensä pese isompienkaan toppavaatteita,muuten kun ovat likaisia.
jotenkin nuo vauvan vaatteet(ainakin pakkauksesta) tuli kaikki pestyä.
saa niihinkin vaatteisiin "oman hajun"..

tuutilulla minä en kanssa ole pystynyt kyykistelemään tai kykkimään tuolla kukkapenkeissä,saati sitten imuroimaan jotakin sängyn alusia(laitan miehen tai tytöt sängyn aluset imuroimaan)
jotenkin tuntuu että maha tosiaankin on tiellä,ja sitten vaavi valuu jotenkin kurkkuun..aika outo tunne tosiaan :/

tiipii tossa kyseli että mitä vauvalle päälle kun kotiudutaan sairaalasta.sekun on tod.näköstä että lokakuun alulla jo kotiudun
(jos aikasemmin leikkaavat mitä on la) niin ajattelin laittaa.allepitkähihasen bodin,sitten sellasen potkupuvun jossa on hihat..apua miksi niitä nyt sanotaan..ohkasen villapuvun tumput ja villaset sukat.sekä päällimmäiseksi joko pakkauksen kevyt-toppapuvun tai yhen toisen,siskoltani saadun.sekä kypärämyssyn ja sellasen puuvillasen hatun..mutta pakkaskelillä,jos la vaikka lokakuun lopulla,niin minä ainakin kuopukselle puin ihan toppapuvun päälle(silloin ei ollut mitään kevyt-toppapukuja) ja päästiin ihan lokakuun lopussa kotiin.
mutta luulen että vallan hyvin noissa vaatteissa tarkenee kotiin tulla,kuitenkin autolla tullaan.

mutta nyt täytyy tätä huushollia ruveta laittamaan järjästykseen..jotenkin koiran karvat ovat vallanneet kaikki nurkat..vaikka eilen imuroin :x

niinukka ja vunttunen 32+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiipii:
kuorena jotkut imse vimsen kuoret (esim.äp tai bumpy) sitten sisälle laittaisin imuksi käytöstä poistuneen pienen froteisen käsipyyhkeen kolmeen kertaan taitettuna
Ensinnäkin Imsen ja Bumbyn kuoret on hyviä! Muista vaan hommata sopivan kokoisia, ettei ole liian isoja. Myös vanhat pyyhkeet ovat todella hyviä ja edullisia vaihtoehtoja kestoiluun! Eli käytä ihmeessä niitä kestoilussa. Mutta... vastasyntyneellä se sinappikakkailu on aika hankalaa. Eli jos laitat sen pyyhkeen pötkönä sinne kuoreen, on aika varmaa että kakit valuu reisiä pitkin kuoreen lahkeen suihin. Hyvä olisi alussa käyttää kuoren sisällä esim. harsoa, jonka saa taiteltua origamiksi niin silloin tavara pysyy huomattavasti paremmin sisässä, varsinkin kun alussa vauvalla ei ole edes makkaroita jaloissa :heart: Linkki origamitaitokseen:
http://www.kestovaippainfo.fi/perustietoa/vinkit.php?action=show_text&sel_artid=13&secid=1&secname=Harsojen taittelu

Mutta jos noi sun pyyhkeet on tarpeeksi isoja, mikään ei estä niitä taitella origamiksi tai vastaavaksi! Eli ei ole pakko olla harsona. Ja nuo pyyhkeet ovat myös mitä mainioimpia lisäimuja. Jos raskit, niitähän voi lisäimuna leikellä hieman pienemmäksi, jos tuntuvat kokonaisina liian isoilta.

ja sitten vielä pyllyä vasten esim.mikrofleecekaitale (tätä ostaisin kangaskaupasta ja leikkelisin sopiviksi, ei ilmeisesti tarvis ees ommella).
Ehdottomasti pyllyä vasten sitten jotain pehmeää ja kosteutta siirtävää. Kun se pienen pylly on niin herkkä... ja muutenkin, on mukavampi olla. Fleece on siitä hyvä kun ei tosiaan tarvi ommella :)

käviskö tämmönen viritelmä päiväkäytössä? mulla ois jonkin verran noita kuoria jo valmiina ja pyyhkeitäkin useita, ainoastaan tota fleeceä kävisin hakeen kaupasta. ois mukava jos sais näin käytettyä nuo kaapinperällä lojuvat pyyhkeet hyödyks, ei tarvis sitten enää noita imujakaan hankkia paljoa.
Eli kyllä käy hyvin :) Jos tosiaan haluat varmistaa, että kaikki toimii, hankkisin vielä pari hyvää harsoa (MAM, popolini tms, kunnon harsoa), ehkä muutaman kunnon lisäimun, esim pari bambu tai hamppuimua, jotka on sopivia vastasyntyneelle sekä yhdet näpsyt (tai sitä maalarinteippiä...). JOS sattuu että noi pyyhkeet ei riitä imuiksi. Harso ja flanelli on materiaaleja, jotka imee nopeasti ja levittää pissan nopsaan eteenpäin. Bambu ja hamppu taas sellaisia jotka imee paljon mutta hitaasti. Eli on hyvä olla aina bambu ja hamppu alimmaisena ja siinä päällä nopeasti imevä ja levittävä matsku.

niin ja voisko tämmösen samanlaisen systeemin laittaa myös tsi-sisätäyttövaippaan ja villikset vaan kuoreks?
No sisätäyttikseen tää on mitä mainioin systeemi! Sinne kun voi laittaa pötkönä mitä vaan, täyttövaippa sitten kiertyy jalkojen ympärille niin että eivät tavarat valu reisiä pitkin.

Itse koen että kuoret ovat epämukavampia kuin villikset. Joten voit ihan hyvin, jos siltä tuntuu, käyttää villiksiä myös pelkän pyyhkeen/harson kanssakin! Jos sinäkin ihastut enemmän villiksiin. Ja jos sulla on tosiaan noita sisätäyttövaippoja, niin alussahan, kun vaippaa pitää vaihtaa yhtenään, voit käyttää niitä ilman kuoriakin päivisin. Heti kun vaan hoksaat että pissi alkaa tulla läpi, vaippa pois ja uusi tilalle. Tai pelkkää harsoa/pyyhettäkin voi pitää näin. Kuoret kun tekee vaipasta heti tönkömmän ja isomman, niin mitäpä tuota kotona pitämään jos ilmankin pysyy parit pisut sisässä :)
toivottavasti tää ei nyt ollu ihan typerä ehotus, tää alku vaan tuntuu välillä niin hankalalta :/
Mulla oli kans alussa se "en mä osaa" olo, kunnes tajusin että ei tää oo mitään salatiedettä! Kun periaate on se, että jos saat pissan pysymään jossain muualla kuin vaatteessa, niin se on hyvä! Voit tunkea sinne housuihin vaikka vanhan t-paidan, jos se pitää edes yhden pissan pois vaatteista :) Eli mitään sääntöjä tähän kestoiluun ei ole, joten ei ole myöskään tyhmiä ehdotuksiakaan :) Nuo kaupalliset vaipat on vaan periaatteessa rahastuskeino, ei niitä ole pakko käyttää. Ne vaan sattuu olemaan käteviä ja söpöjä, siksi niitä suurinosa käyttää.
 
Onpa ollut tosi kiva neuvoa teitä kestoilussa! Haluan tosin kyllä painottaa, että en mä mikään ihme tietäjä tällä saralla ole, kokemusta vaan löytyy vähän, ja innostusta. Mielelläni autan, mutta jos jollain on vaikka erilaisia mielipiteitä kuin mun, mielellään kuulisin niitäkin :)

Moni on täällä sanonut että kokee huonoa omaatuntoa kertakäyttövaipoista. Höpö höpö =) Ei se tee kenestäkään huonompaa. Minä kestoilen, mutta en kerää biojätettä. Ja joku toinen voi tehdä jotain muuta. Jos tekee jotain hyvää elämässä, kyllä sekin riittää. Oman jaksamisen mukaan kannattaa mennä! Kestoilu on melko rankkaa, varsinkin alussa. Ja kyllä voin myöntää että kestoilu on minulle myös harrastus, ei se ekologisuus ole ainoa puoli miksi sitä teen.

Kotiintulovaatteista. Mullahan syntyi esikoinen lokakuussa 2004. Kyllä meillä oli ihan toppapuku ja villavaatteet mukana! Oli tosi kylmää ja koleaa silloin. Villavaatteet otin varalta, ajattelin ettei niitä tarvitse. Mutta kun oltiin lähdössä, kysyin tätä hoitajalta. Hänen mielestään tarvitsi ehdottomasti villavaatteet, sillä vauvalla ei ole syntyessään ääreisverenkiertoa, joka pitää hänet lämpimänä! Näin aiomme lähteä nytkin. Myös sairaalaan otan omat 50 senttiset vaatteet käyttöön, siellä kun on vaan niitä jättisuuria lahjoitusvaatteita.

Toppavaatteiden pesusta. Mie pesen kaikki vaatteet :) Kirppikseltä tai käytettynä kun ostan, niin pesen siksi että ne ovat tosiaan käytettyjä, ja jos ostan uutena, niissä voi olla jotain tehdasmateriaalia pinnalla. Ja tiedä kuka niitä on tehtaallakin läminyt... vaikka toppavaatteet eivät tule iholle, pesen siis siksi että haluan niihin oman tuoksun ja vaan omat sormenjäljet :)

Viimeksi vaaville oli meillä äp:n puku, joka oli kokoa 80 senttiä tms. niinpä ostimme pienemmän, kokoa 68 senttiä. Kasvuvaraa... no aivan liian isohan tuokin oli! Ärsytti kun toinen aina hukkui pukuun, kun esim. turvaistuimeen laitettiin. Nyt ostin kokoa 56 aivan ihanan suklaanruskean toppapuvun, saapahan toinen kulkea heti sopivissa vaatteissa.

Imetysliiveistä Mulla oli osastolla käytössä sellaiset Sloggin urheiluliivit, jotka ovat periaatteessa vaan tiukka yläosa, ei mitään muotoja siis... osasinkohan selittää. Vähän niinkuin toppi joka on vain lyhyt. Kun olen muutenkin pienirintainen, eikä mulla suurentunut kuppikoko odotuksen aikana, eikä koskaan maito edes noussut synnytyksen jälkeen kunnolla, noi oli tosi hyvät. Myös kotona käytin öisin pelkkiä toppeja, en rintsikoita ollenkaan. Eli jos on pienirintainen, suosittelen.

Oma massu: Huomenna on mulla aika sinne pelkopolille ja synnytystapa-arviointiin. Vähän jänskättää! Mies halusi välttämättä mukaan, toisaalta ihan kiva, vaikka muuten en ole sitä minnekään muualle kuin ultriin ottanut mukaan. No onhan tossakin ultra, joten haluaa varmaan nähdä vaavin.

Tulipa mulla tänään juttua, sori... on alkanut jäädä koukkuun tähän listaan kun alatte tuntua jo tutuilta ihmisiltä! Tosi kiva että ollaan saatu lista pysymään kasassa.

Topsy 30+1
 
Nyt on minullakin tuolla omissa tiedossa mahasta kuva, jos kiinnostaa niin käykääs katsomassa =) Kuvanlaatu ei ehkä mikään maailman parhain mutta onpahan nyt laitettu esiin kuitenkin.

Noita kotiintulovaatteita olen minäkin miettinyt, mutta kiva että täällä kokeneemmat konkarit jo kertoivatkin kokemuksiaan! =) Täytyypäs alkaa katselemaan jotain kevyttoppapukua kaupasta..
 

Yhteistyössä