***LOKAMASSUJEN ELOKUU***

Tänään rv 29 tasan ja vielä 11 viikkoa jäljellä, huh ja puh!

Olin kahden viikon saikulla selän takia ja nyt pitäis sitten palata vielä tällä viikolla kolmeksi päiväksi töihin. Olen töissä kuntouttavalla vuodeosastolla, niin selkä ei oikeen meinaa jaksaa. Loma alkaisi sitten perjantaina ja siitä aikaistettu äippäloma.

Kävin vaa`alla ja neljässä viikossa tasan neljä kiloa tullut :whistle: Järkyttävää tämä painon nousu tässä raskaudessa ja sokeritkin oli ok.
Tyty tuntuu jäkittävän perätilassa. Muutaman viikon viihtyi pää alaspäin, mutta tosiaan nyt istuskelee tyytyväisenä. Liikkui vähän huonosti tuossa muutaman päivän tai sitten en vaan huomannut liikuskelua. Nyt möyrii taas tasaseen tahtiin, mutta kyllä sen huomaa että ahdasta hänellä taitaa jo olla.

Mulla on joku touhu vietti täällä ollut, kun sain selän kuntoon :D Viikonlopun aikana maalasin makkarin seinät kahteen otteeseen ja katon lakkasin myös kahteen otteeseen. Päässä tykyttää ajatus että kaiken pitää olla valmista kun vauva tulee :D Muutenkin kerkesin jo pitkästyä viimeisinä saikkupäivinä niin että jynssäsin taloa hullunlailla, mies jo ehti arvella että kohta pesen laminaattien alusetkin? :D Mitäköhän siitä tulee kun jään tosiaan jo kotiin perjantaina...

Voikaahan kaikki hyvin taas ja juokaa paljon vettä! =)
Milli ja tyttöpötkylä rv 29
 
Keiju07
Huokaus, taas uusi työviikko edessä... Parisen tuntia olen ollut työpaikalla ja asentoa tulee vaihdettua minuutin välein, huonoa oloakin pukkaa täällä työhuoneen kuumuudessa. Ihan turhaan kyllä valitan, koska saikulle ei ole mitään asiaa ja työt on pakko hoitaa (olen tutkija, ja itselleni tavallaan töitä teen). Työpaikan ulkopuolella voin ihan hyvin, joten tämä on täysin mun päästä kiinni.

Monilla alkaa olla jo kaikenlaista vaivaa, mutta onko joukossa niitä, jotka pystyvät vielä esim. jumppailemaan? Olen käynyt vielä kolme, neljä kertaa viikossa sellaisissa kevyissä ja rauhallisissa jumpissa, mm. selkätunneilla. Tottakai pitää itse hieman säädellä mitä tekee ja miten, mutta pääsääntöisesti olen jaksanut tosi hyvin. Kun ei vielä supistelekaan... Monet vaan ovat ihmetelleet, miten vielä jaksan käydä, kun laskettuun aikaan on enää se 10 viikkoa. Itseasiassa jumppa sujuu paremmin kuin esim. kävelylenkit, jotka aiheuttavat liitoskipuja. Minulla ovat sellaisia ikäviä, teräviä vihlaisuja, tuntuvat etenkin yöllä kylkeä vaihtaessa tai esim. autosta noustessa. Mutta pieniähän nämä mun vaivat ovat.

Onko kaikilla jo nimi/nimet mietittynä valmiiksi? Meillähän on sukupuoli tiedossa, mutta silti ei nimeä. Todennäköisesti tehdään miehen kanssa kumpikin top 5 listat, joita sitten yritetään erinäisin veto-oikeuksin sovitella yhteen :) . Tiedän, ollaan hiukan kummallisia... ;)

Sanokaas sitten vielä noista imetysliiveistä, että minkä kokoiset sitä pitäisi hankkia? Tarkoitan, että ostatteko nykyisen kuppikoon perusteella vai pari kokoa isommat? Eikös sellaiset olisi hyvä olla olemassa heti synnärillä...

Koetetaan kaikki nyt kestää tätä kuumuutta!

Keiju ja tytskä 29+6
 
Saikkarilla sitten ollaan äippäloman alkuun. Toisaalta olen todella helpottunut. Työ alkoi käymään jo psyykkeen päälle, koko ajan takaraivossa stressi siitä että miten jaksan loppuun asti. Nyt on jo viikonlopun aikan yöunet parantuneet. Viime viikolla vielä saatoin nukkua iltayöstä pari tuntia ja sitten heräsin miettimään asioita ja ja aamuyöstä nousin jo viiden jälkeen stressaamaan tulemaan työvuoroa. Mulla olisi nyt 3 viikkoa äippäloman alkuun, että ei tässä nyt paljoa enää olisi. Lääkärikin oli sitä mieltä, että nyt on tärkeää olla myös itsekäs, kai sitä täytyy alkaa olemaan, stressi ei ole hyväksi mulle eikä Jermulle. Toisaalata vähän jännää, että miten saan ajan kulumaan. Neuvolassa terkkari muistutti, että älä nyt vallan jää sohvan pohjalle mussuttamaan mitään herkkuja, se kostautuu helposti, joten nyt päätin laatia jonkunlaisen päiväohjelman, että tulisi myös liikuttua tarpeeksi.

Keiju07: Meillä ei ole sukupuolta tiedossa ja me tehtiin miehen kanssa top 10 listat poikien ja tyttöjen nimistä. Ollaan kyllä paljon puhuttu nimistä, mutta ei päästy yhteisymmärrykseen. Se listanteko oli aika kivaa ja loppujen lopuksi me koetiin että se oli helpoin tie. Eli saimme molemmille, tytölle ja pojalle nimet.

Jaksamista kaikille!

Elza ja Jermu 32+4
 
aurinkoa!

vihdoinkin alkoi koulu..vaikka ei nuo likat niin näyttäny innoissaan olevan.

mie olen ollut tänä aamuna ahkera täällä,likat lähti puol kasilta linja-autoon ja isäntä aamuvuorossa.niin siivosin koko huushollin ja sitten vielä samoilla hikilöillä ajoin nurmikon..vaikka isäntä sanoi että ei saa ajaa kokonaan yksin,mutta kun ei missään pahalta tuntunut niin ajoin sitten..vaikka hikistä hommaa se kyllä on,ei voi kieltää.

eilen illalla käytiin pitkästä aikaa lenkillä..ei olla ainakaan näiden helteiden aikana käyty.sanoinkin että jaloissa huomaa että kunto on laskenut,tuntu että jalat ovat yhtä pökkelöä..mutta kyllä sieltä selvisin hengissä pois poikken..
nyt kun sais itestään niskasta kiinni ja rupeis käymään kävelemässä vaikka pienenkin lenkin illalla..
ei silleen mitään vaivoja liiemmin ollut,niin uskaltaa lähtee.
mies kyllä sanoi että puhelin pitää ottaa mukaan jos lenkille menen..

mieleko34 minä olen kanssa havainnut sellasen asian että hiukset kasvaa tosi vauhdilla ja eivät rasvoitu niinkuin ei raskaana ollessa..ennen raskautta sai joka ilta hiukset pestä,ja nyt pesen n.3 päivän välein..ja silloinkin tuntuu että ei olis tarpeellista vielä pestä..outoa kylläkin..sanoin että näinköhän hiuslaatu jotenkin muuttunut..kun äitini pesee vaan kerran viikkoon hiukset,sillä niin outo hiuslaatu.
ja iho on tosi hyvänä ollut..liekköhän veden juonnilla osuutta asiaan..ei ole oikeastaan ollut näpyn näppyä,joskus silloin ihan alkuraskaudessa oli muutama näpy.
ja edellisissä raskauksissa kummaltakin on naama kukkinut tosi pahasti

nimistä minäkin tein listan nimistä..ja annoin miehelle ja sanoin että alleviivaa miellyttävimmät nimet,niin kattoo sitten minkä näkönen vunttunen oikein on..kuitenkin nimi pitää olla kantajansa näköinen :)

mutta nyt taijan lähtee nuo pyykit ripustamaan narulle,ja sitten puuron keittoon.

niinukka ja vunttunen 32+2
 
Ginnifer
Kiva, että löytyy muitakin joilla kestoilu on suunnitelmissa. Tuleva mummi on meille jo innoissaan neulonut hahtuvahousuja ja nyt pitäisi mennä työväenopistoon kestovaippakurssille. Topsy, miten uudet hahtuvat kannattaa käsitellä? Eroaako ensikäsittely jotenkin tuosta perushuollosta, johon on ohje esim. Sonett-villanhoitoaineen pullossa? Itse ajattelin testata alussa useampaa kestovaippasysteemiä, joista sitten varmaan jatkoon valikoituu se paras. Noita hahtuvahousuja on siis valmiina, samoin parit FuzziBunz -taskuvaipat ja imuja. Äitiyspakkauksessa taitaa tulla sisävaippa+kuori -yhdistelmä? Joudun odottamaan pakkausta varmaan syyskuuhun, kun en tajunnut hakea sitä eri kupongilla kuin päivärahoja - se anomus makaa edelleen työnantajalla. Mutta meillekin siis kelpaa, jos joku haluaa luopua ä-pakkauksen kestovaipasta!

Ginnifer, tänään tasan 30 viikkoa
 
täällä taas pitkästä aikaa......huh huh...on meinaan niin kuuma,et iho ihan nihkee koko ajan :/
soitin tänään neuvolaan noist lantiokivuista ja suoraan sanottuna pitäis kuulemma vaan levätä ja "yrittää" venytellä lonkkia.....ne on kyl niin yli löystyneet,et kävely sattuu jo perkeleesti :(

tyttö meni sit tänään eskariin :) saas nähä mitä kertoo ku sieltä tulee...pitäiski reilun tunnin päästä mennä sitä koulukyytiä vastaan.......oli se vaan nii outoo saatta se aamulla taksiin ja sit tyttö joutuukin siit eteenpäin pärjään yksin....äidin pikku prinsessa......noiko ne sit kasvaa??!!!!!

keiju kyseli imetysliiveistä.....ite ostin jo yhet ja sellaset mis vie varaa tissin kasvaa...ja tuleehan siihen sisään vie se liivinsuojuskin.....mul tuppaa liivit käymään ny pieniks ympärysmitasta olin 75 ny pitää jo varmaan kattella 85:sia

mut tääl ny kärvistellään näis lonkka kivuissa ja täs kuumuudessa.........iloista alkuviikkoa kaikille. meenki täst ny viemään pyykit pihalle kuivuun..

henkka ja veeti 30+2
 
henkka meilläkin pikkuinen aloitti eskarin :heart: Aamulla vein ja jätin itku silmässä reippaan pojan sinne. Taisi olla äidille kovempi paikka :ashamed: Kohta pitäisi mennä hakemaan. Puhelinta oon varmaan kymmenen kertaa katsonut jos sieltä vaikka ois soitettu :ashamed: Kuopuskin on kotona ihan pallo hukassa kun ei sitä leikkikaveria/tappelukaveria olekkaan missään :)

tuutilulla rv 33+2

Mulla käytössä jo nyt imetysliivit kun ne tuntuvat kaikkein parhaimmilta päällä. Kuppukoko ei hirveästi ole muuttunut mutta ympärys sitäkin enemmän.
 
tin
heippa!
pitkään aikaan en oo kirjotellutkaan, lueskellut kyllä aina minkä ehtii :p
meillä riittää vipinää kun muutto alkaa huomenna ja töissäkin pitäisi ehtiä olla vielä kahdessa paikassa. nyt alkaa kyllä toi työnteko olla pikkusen tuskaan kun vuodeosastolla minäkin työskentelen. täytyy alkaa pikkuhiljaa myöntää itelle että ei oo enää niin hyvässä kunnossa kun tähän asti. ei mulla noi nostamiset/siirtelemiset ota koville mutta aika paljon täytyy kyykkiä niin huh. nyt oon lisäksi ollu mummulas lomittamas kun vanhukset on reissussa. no torstaina alkaa kauan odotettu loma :heart: sitte en meekkää töihin ennen äippälomaa paitsi jotain muutaman päivän sijaisuuksia jos on tarves.

neuvolassa viimeksi ei mitään ihmeempiä. mulla kans toi hemppari meinaa laskeskella tasasesti ja rautaa syön aina kun muistan :ashamed: . pikkunen oli kääntyny pääkky alaspäin ja kaikki muutenki kunnos. kohdun kasvu menee alakäyrällä mutta neuvolan täti sano että ei syytä huoleen, pienempi muksu vain olis tulos. pitäneeköhän tommonen paikkansa?

muuttopuuhien takia noi vauvavalmistelut vähä jääny. ei viitti laittaa mitää vanhaan kotiin. ja uudessa on kaikki laitettu ja remontoitu niin on kiva sitte laittaa =) kaveri oli ihan kauhuissaan ku sanoin että en oo ees vielä miettiny mitää sairaalakassia. onko muut pakkaillu semmosta?

kaikenlaista on pitäny kommentoida mutta ei nyt enää muista... yodottajalle tsempit sen miehen kanssa! vaikutat tasapainoiselta tapaukselta ja teille tulee varmasti ihanaa vauvan kanssa ilman sitä miestäkin! imetysliiviasiaa minäkin mietin että kuinkahan suuret pitäis hommata........

onkos kukaan pitänyt minkäänlaisia "vauvakutsuja"? mulle oli tyttökaverit järkänny aivan ihanat yllätyskutsut. oli melkein kaikki päässy paikalle ja ne oli hommaillu kaikkia ihania lahjoja :heart: ihania ystäviä.

lauantaina oltiin kummitytön ristiäisis 400km:n päässä. oli niin kiltti tyttö että voi että :heart: harmi vaan ku asuvat niin kaukana että ei näe ihan niin usein kun vanhempaa kummilasta. jahas mutta jos alottas noitten muuttolaatikoiden pakkaamisen... paksuja vointeja!
tin+ minimee 31+3(jo!)
 
hammaslääkäristä :eek: Maailman inhottavin paikka, paitsi silloin, kun on 3 yötä valvonut kivun takia. Perjantaina sitten juurihoitoon :headwall:

Mun liitoskivut tuntuu tuossa häpykummun päällä. Pesulla käydessäkin saa varoa kipeää kohtaa. Tyttö kääntyi raivotarjontaan ja sen jälkeen on tuntunut, että on meloni jalkovälissä. Pöntöllä tai kyykyssä ei viitsi kauaa olla kun kävely on sen jälkeen kun ankalla.

Meillä tytölle nimi on jo valmiina. Toivottavasti on sitten nimensä näköinen, ettei tarvitse uutta nimeä keksiä.

Täällä koulut alkaa vasta huomenna, eikä koulukyydeistä ole tietoakaan. Onneksi mies on vielä tämän viikon lomalla, että joutaa tyttöjä kuskaamaan tarvittaessa. Aamulla pitää 10-vuotias vielä ennen koulun alkua käyttää veri-ja virtsakokeissa huippusokereiden takia. Toivottavasti olis vaan väärä hälyytys.

Mileko + "riiviö"tyttö 31 tasan
 
Meillä sukupuoli selvillä, mutta nimee ei varmaan poika saa :/ menee maut niin eri kanttiin--- mutta eiköhän joku nimi keksitä.
Hain tänään insuliinit. Pistän alkuun pari-kolme yksikköä ruokailussa, ja sit seurailen, kuinka tehoo. Jos vielä korkeet arvot, niin lisään annosta.
Joutu ostaan koko lootan, eli 5 kynää insuliineineen. Osa jää käyttämättä.

Mulla on kolmet imetysliivit jo käytössä, eiköhän ne mahdu synnytyksen jälkeen. Onnia en saanut imetettyä, kun ei maitoa tullut. Toivottavasti nyt sais imetettyä.

Saikulla oleville, nauttikaahan ja töissä oleville, koittakaa jaksaa!!

-Vilma ja "Lahja" rv 31+2-
 
Hei,

Ensimmäinen työpäivä kesäloman jälkeen takana eikä ollut edes paha! Päinvastoin oli ihan mukava olla pitkästä aikaa taas töissä, eikä edes väsyttänyt yhtään vaikka pelkäsin että istun silmät ristissä ensimmäisenä päivänä väsymyksestä.

Mulla on kans jo nyt imetysliivit käytössä ja nämä ainakin on samaa kokoa mitä normaalit liivitkin ja hyvin mahtuu vielä tässä vaiheessa. Saa sitten nähdä kun maito nousee rintoihin että mahtuuko enää synnytyksen jälkeen. Esikoisen imetyksen ajan ainakin mahtuivat.

Meillä ei meinata kans millään päästä yhteisymmärrykseen pojan nimestä. Tytölle keksisin vaikka kuinka monta hyvää nimeä, mutta pojalle en sitä etunimeä sitten millään. :headwall: Toiset nimet on kyllä olleet tiedossa jo kauan aikaa, mutta se etunimi ikävä kyllä puuttuu...Toisaalta tytöllekin hoksasin nimen vasta sen jälkeen kun tultiin laitokselta kotiin ja yhtäkkiä tuli vaan sellainen tunne, et hei tämä tyttöhän on ihan Annin näköinen. Jospa se pojankin nimi tulee sitten vaan jostakin kun näke vauvan minkä nimen näköinen poika on. :whistle:

Keiju Minä en kyllä jumpata jaksaisi enää tällä ruholla, en sitten millään. Mutta kävelyllä taas käyn useinkin ja sitten minulla on olohuoneessa stepperi jota olen polkenut silloin kun jaksan. Pitää jotakin välillä kuitenkin yrittää ettei kunto pääse ihan rapistumaan tämän odotuksen myötä;) Ja onhan se mielikin sitten virkeämpi kun saa aikaiseksi edes jotakin liikettä niveliin....

Mukavaa sateista maanantaita!

Katja ja vauva 29+6
 
katjanna, olikos se sinulle kun kirjoitin että meidän elämäntilanteet melko samanlaisia? Samanikäiset lapset ja mitäs muuta oli? Kun tuossa juuri kirjoitit että esikoisesi nimi olisi Anni, niin on meilläkin... Että jos tosiaan muutenkin on samanlaiset elämät niin nyt ainakin :LOL:

Ginnifer, hienoa että meinaat kestoilla! Hahtuville ensi pesu on ihan samanlainen kuin muutkin pesut. Periaatteessahan villahousujen ei haluta vanuttuvan sen vuoksi, että eivät sitten enää oikein jousta ja muuttuvat tönköksi. Mutta pieni vanuttuminen ei haittaa yhtään, joten kannattaa ehkä pari kertaa pestä ennen käyttöön ottoa, että vanuttuu hieman. Ja aina kun pesen, niin alussa hieman hinkkaankin villahousuja haaroista, eli annan nyrkkipyykkiä, että vähän vanuttuisivat haaroista eli juuri sieltä minne pissa tulee. Kun vanuttunut kohta pitää paremmin.

ÄP pakkauksessa tulee pieni Imse vimsen flanellette http://www.kestovaippainfo.fi/tietokannat/index.php?action=tiedot&id=231 ja kuoret. Ihan hyvä yhdistelmä! Kaipaa kyllä varmasti lisäimua sisään, kannattaa laittaa bambua tai hamppua, ovat niin imukykyisiä.

Topsy 29+6
 
Meillä on nimet valmiina jo tytölle ja pojalle, toivottavasti nyt on sitten nimensä näköinen muksu ettei jouduta uudestaan miettimään niitä :LOL: Meillä mies valitsi pojan nimen (tai no, etunimen. Minä valitsin toisen nimen) ja minä tytön nimen kokonaisuudessaan. Meillä nimimaku tosi samanlainen joten kumpikin piti heti kertaheitolla toisen ehdotuksista =)
...Pakko kyllä tunnustaa että me ollaan alusta asti kirjattu ylös aina esille tulevia kivoja nimiä ettei ne unohdu ja nyt niitä on jo aika pitkä lista mun "päiväkirjassa" :D
 
Täällä menossa rv32+3=) Nyt alkanut tulla tuohon häpyluun kohdalle kipuilua:( Olisikohan lapsi jo pää alaspäin;) Mää olen noita tyllerön vaatteita ostellut kun meille ultrassa sanottiin tytön tulevan:) Mies odottaa että pääsee pinnasänkyä kasaamaan:D Vaunujen kankaat on pestyinä ja kohta kai noita pikkuisen vaatteitakin pitää alkaa pestä. Hyvin on odotus mennyt mutta maha alkaa jo olla sen verta paljon tiellä että saisi jo tippua pois :)
 
nyt on sitten käyty hyvästelee tarha- ja työkaverit vuodeksi eteenpäin.
nyt sitten vaan lomaillaan. helteet on hirveet ainakin täällä savossa. onneks on uimaranta tässä lähellä.pääsee aina välillä pulahtamaan.

joku kyseli nimistä.meillä ei sukupuoli ole tiedossa ja on enää niin vähän aikaa synnytykseen niin päätettiin että ei enää edes sitä kysellä.on sitten yllätys :)
nimet on jo valittu molemmille. pojan nimi oli aika helppo keksiä,mutta tytölle jouduttiin vähän miettimään ja etunimestä ollaan vielä kahden vaiheilla.

minunkin pitäis niitä imetysliivejä alkaa etsiä,esikoidella oli liivit h&m:ltä. mut ne oli aika huonot. käytin niitä kuitenkin. pitäs nyt paremmat löytää,jos kävis ihan liiviliikkeestä. kun ne utareet on sitten niin mahdottoman painavat kantaa :kieh:
jos huomenna paistaa aurinko niin vois käydä pari mattoa pesemässä.

 
Erittäin mukavaa kesänjatkoa kaikille! Enpä ole aikoihin kirjoitellut tänne, mutta enpä ole muutenkaan koneelle joutanut kesälomareissujen vuoksi.

Ihan mukavasti on mennyt, vaikka joka ilta maha on aika pinkeänä, enemmän kuin edellisissä raskauksissa. Mutta onhan tuota päivittäistä puuhaakin ja kantamista sekä nostelua enemmän, joten ei kai mikään ihme jos "kovuuttelee".

Minullakin hb alhainen, vaikka Obsidania syönyt koko kesän. Ilmeisesti se on aiheuttanut sitten jokapäiväistä pääkipua. Minullekin neuvolasta suositteli persiljaa leivän päälle!

Huomenaamuna kello yheksän sokerirasitukseen, sf-mitta kun huitelee yläkäyrällä...saapas nähdä millaset arvot ne mittaa, itse arvelen, ettei mitään häiriötä ole, mut parempi että tutkivat. Eipähän pääse sitten loppuajasta maha ja lapsi kasvamaan yli-isoiksi...

Imetysliiveistä: Ne on ihan ehdottomat synnärillä. Esikoisen syntyessä en ollut vielä hankkinut niitä lapsen syntyessä, ja oli aika tukalaa olla sairaalassa "täysillä rinnoilla". Yks kätilö teki mulle sitten kankaasta sellaset tukiliivit ja neuvoi laittamaan kaalinlehtiä viilennykseksi, auttoi kummasti..

Ä-pakkauksesta: Vein vihdoin paperit Kelalle...olen nimittäin viivytellyt ja pähkäillyt otanko pakkauksen vai rahat. Päädyin pakkaukseen, kun se on ihan kivan näkönen tänä vuonna, ja siinä on hyvän kokoinen se ulkoilupuku. Makuupussikin on hyödyllinen meidän perheeseen.

Raskausarpia tuli mulle jo esikoisesta mahaan ja rintoihin, mut eipä ne ole mun elämää sen kummemmin häirinnyt. Toista odottaessa entiset arvet repesivät vielä vähän lisää. Loppuraskaudessa muuttuvat ihan violeteiksi! Mutta haalistuvat kyllä ajan myötä.

Kaikille mukavia odotuksen hetkiä.

Lehdokki rv 29+5, eikä sukupuolesta tietoa
 
Huomenia vaan kaikille! Eipä enää nukuttanut , koko muu talo vielä nukkuu..
Eilen kävin pitkästä aikaa koiran kanssa lenkillä, ajattelin kun ei oo moneen päivään suppaillu et vois vähän käydä...no sepä sitten kostautukin :( Illalla kärvistelin taas suppareiden kanssa mut yöksi onneksi rauhottu!
Nimet meillä on suurinpiirtein tiedossa..pojan nimestä ei oikeen yhteisymmärrystä meinaa tulla :kieh:
Hb mullakin ollu alhanen 102. Keväällä tätä jo aavistelinkin niin pistin omat persiljat kasvamaan, salaatin seassa sitä aina popsin =)
Pieni kesälomareissu piti tällä viikolla tehdä kun miehellä viimonen lomaviikko ennen opiskelua mutta esikoinen kipeä :( Toivottavasti paranis ettei mee päivät tähän kotona olemiseen...

Tinakenkätyttö rv 29+3
 
huomenia!

kamala yö takana,kuuma oli kun pätsissä vaikka kaikki ikkunat sepposen selällee,en varmaan kunnolla nukkunut kun vasta joskus kolmen jälkeen..ja sitten jo varttia yli viis soi isännällä kello :/
sitten torkuin ja kyttäsin että heräävätkö likat puol seiska kellon soittoon,kakskyt vaille seittemän menin ne sitten herättämään,nuorempi oli painanu herätyksen pois ja nukkui täyttä häkää :eek:

marzyciel meillä oli aikoinaan pesukoneen päällä hoitopöytä,ja ei ollut mitään reunoja.alustana oli ohut vaahtomuovi/kumi alunen (niinkuin jumppapatja samaa materiaalia)jossa oli muovitetusta
froteesta päällinen ja toimi aivan hyvin,tuli yleensä vaiheltua vaipat sängyllä.(tietysti kun vaihtaa sängyllä vaippoja niin kantsii jonkun alusen laittaa vauvan alle,yleensä aina pissii)onhan se kätevä jos siellä pesuhuoneessa on paikka mihin vauvan laskee kun heittää siltä päältä pois kun menee kylpyyn,ettei nyt tartte alasti roikotelle jostakin makkarista toista kylpyyn (vaikka ite kyllä heitin tytöltä makkaris vaatteet pois ja pyyhkeen sisässä vein kylpyyn)
nyt meillä hoitoalusta (ostettu jyskistä,muovinen ankkakuvioinen,jossa himpun verran reunoja) ja ajateltiin se laittaa kodinhoitohuoneeseen,siitä kun pääsee suoraan pesuhuoneeseen ja saunaan..meille ei edes erillistä hoitopöytää mahdu makkariin,ja luulen että se olis jäänyt kuitenkin käyttämättä.ehkä jotakin vaatteita vaan olis tullut siinä säilytettyä.

eilen itteäni oikein huvitti,kun innostuin pesemään vauvalle toppapuvut ja villavaatteita :LOL: ulkona 30 astetta lämmintä ja meillä villaset sukat ja lapaset roikku narulla.ei muuten tarttenu pitkin siellä roikkua kun olivat jo kuivat. :)

ajattelin lähteä tuolla kaupungissa käymään ja piipahtamaan kirppistorilla,ei kyllä ole mitään ostamista,mutta kunhan nyt aikaa sinne tappamaan..
serrano vaan pitää ekana viritellä nauhalle..likat kun ovat siihenkin sarjaan jääneet koukkuun..eivätkä edes kerkeä uusintoja kattomaan kun puol kolme vasta linkka kotona.

niinukka ja vunttunen 32+3
 
Noista imetysliiveistä, kuinka ihmeessä osaan ostaa oikein kokoiset? :headwall: Nyt jo rinnat kasvanut kuppikoolla, ympärys sitäkin enemmän.. Ajaisiko laitoksella saman asian esim. hyvät ja tukevat urheiluliivit? Jos vasta sitten kun maidontuotanto lähtee käyntiin, hommaisi ne imetysliivit kun kokokin olisi tiedossa?

Kuinka monella maitoa jo tihkuu? Tuntuu että minun tuttavapiirissäni kaikki ovat saaneet jo 20 viikosta asti liivinsuojuksia käyttää, minulla taas ei ole tietoakaan mistään tihkumisista tms :(
 
Ginnifer
inana, ihan samoja mäkin mietin! Ei hyvällä mielikuvituksellakaan ilmene mitään minkä voisi tulkita maidon tihkumiseksi... päinvastoin, eilen viimeksi jouduin rutikuivia nännejä rasvaamaan.

Ja se imetysliivin koko on täysi mysteeri. Täytyy vissiin ostaa halvat liivit ihan arvauksella vaikka yksi koko ylöspäin, ja laadukkaammat sitten kun todellinen koko on selvillä. Noita urheiluliivejä mä kaipaan kyllä jo nyt: vaikka oon kasvanut vaan hillitysti B:stä C:hen, niin mulla on normaalistikin kauhean tiiviit ja painavat rinnat. Ei tunnu löytyvän liiviä missä olkaimet ei antaisi periksi tälle painolle - miksi ihmeessä ne on aina kapeeta kuminauhaa, joka toisaalta venyy (= ei tue), toisaalta pureutuu kipeästi olkapäihin?
 
Käytiin eilen Haaparannan Ikeassa. Ostin jo vauvalle sellasen lehtikatoksen mikä laitetaan sängyn päälle. Sitä enkä tarvitaankin JO parin vuoden päästä jos se suostuu siirtyymään omaan sänkyyn... :whistle: En voinu vastustaa kiusausta. Matkalla pysähdyttiin Oulun H&M:llä imetysliivi ostoksilla. Tietty ne oli just loppu. Prkle. Voihan ne toki tilata netistä mut mieluumin olisin sovittanut et sattuis kerralla sopivat.

Pojalle meillä on jo nimi valmiina. Pientä hienosäätöä toki voi vielä tapahtua kun näkee nimen kantajan. Onneksi uusi tulokas on suurella todennäköisyydellä poika. Tyttö taitaisi jäädä ilman nimeä. Monta ihan kivaa vaihtoehtoa mut mikään ei täysin kolahda. Odotan jo jännityksellä et minkä nimisiä vauvoja lokamasuista aikanaan tulee!

Marcyciel: Mäkin ajattelin laittaa hoitoalustan pesukoneen päälle. En keksi siinä muuta haittaa kuin jos sattuu olemaan pesukone päällä niin on ehkä hiukka rauhaton paikka? No aika näyttää missä ne vaipat sit tulee vaihdettua. Hoitopöytää ei ole kuitenkaan hankittu.

Nyt pitää kuulema joutua. Ollaan lähdössä anoppilaan.


-Susa ja Ukko 31+6 tai jotain...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marzyciel:
Mitkä muuten ois hyviä hoitoliinoja vaipan ja pepun väliin, jos niissä siis on eroja? Sain kaveriltani '06 äitiyspakkauksen vaipan hoitoliinoineen, eli on siinä pari jo, mutta en oikein ole ehtinyt niihin tarkemmin tutustua.
Harsoja ostin (edelleen kiitos vinkistä, en nyt muista kuka sanoi!) Anttilasta sen 12 kpl:n paketin. Nyt niitä ois siis se äitiyspakkauksen 7 plus nuo eli 19, kannattaakohan vielä ostaa enempää?
Minä olen nyt sitten ottanut elämäntehtäväkseni kommentoida näitä kestovaippajuttuja :D

Kuivaliinaksi kannattaa aluksi hommata tosiaan noita kertakäyttöisiä, jos haluaa välttyä hirveältä sotkemiselta :) Vauva kun on alussa melkoinen sinappikone. Äitiyspakkauksen liinat riittävät muutamaksi päiväksi, mutta suosittelen ostamaan ihan rullassa tuota kuivaliinaa. Sitä saa kaikista vaippakaupoista, myös netistä. Ja näitä rullassa olevia voi pestäkin pari kertaa pesukoneessa, jos haluaa. Sitten kun tuntuu, voi siirtyä kankaisiin kuivaliinoihin, itse käytän fleeceä, kun on ihan uskomattoman kuivan tuntuinen vaikka olisi kuinka mennyt pissaa läpi imuihin. Ihan vain kaupasta olen fleecekangasta ostanut ja sitä leikannut sopivan kokoisiksi paloiksi. Muistathan vain oikein pesuaineen, jos on saippuaa, fleece tukkeentuu eikä toimi enää kuivaliinana.

Harsoja sinulla on aluksi ihan hyvä määrä, ei kannata liikaa hamstrata, itse olen esimerkiksi huomannut että mieluummin käytän sisävaippoja kuin harsoja. Normaalit harsot kun ovat sen verran isoja etteivät meinaa olla oikein vastasyntyneelle sopivia. Monet suosittelevatkin hankkia pienempiä harsoja aluksi (70*70) tai ihan niitä uusia (40*40). Tai sitten jos raskii, leikata isompia harsoja puoleksi.

Anttilan harsoista minulla ei ole kokemusta, mutta äp:n harsoja en voi kyllä kehua vaippahommissa. Puklurätteinä ne ovat sitten oikein hyviä. Parhaita harsoja vaipatukseen ovat Popolinit ja MAM:n harsot, myös Ruskovillaa monet kehuvat. Itse en ruskovillasta välitä kovin, ovat niin koppuraisia. Popolinit ovat ihanan pehmoisia ja paksuhkoja, eli imukykyisempiä. Kannattaa tutustua www.kestovaippainfo.fi ja siellä "vaippatietokanta". Siihen kun kirjoittaa hakusanaksi harso niin saa monenlaisia vaihtoehtoja.

Topsy 30+0 (huuu...)
 
Imetysliiveistä...

Itse menin sellaiseen äitiysvaatteiden erikoisliikkeeseen ja totesin myyjälle, että näill utareille pitäisi kunnon liivit löytää. Kyllästyin meinaan "tavallisten" kauppojen epäasiantuntevaan opastukseen. Sieltähän sitten löytyi todella hyvät urheiluliivi tyyliset, ERTTÄIN tuukevat liivit, joiden kokoa voi vielä hieman säädelläkin. itse olen nyt koossa 75 F tai G. Täytyy sanoa, että liivit ovat kyllä parhaimmat, mitä minulla on koskaan ollut.

Äitiyspakkausta ei vaan kuulu. Kumpikohan tulee ennemmin, lapsi vai pakkaus? :p

Huomenna sitten lääkäriin.

Nökö ja Vekara 31+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marzyciel:
Kuinkahan monta eri vaippaa kannattaa ostaa aluksi, kun epäilen, että vauva on syntyessään noin 3,5 kiloinen? Minkähän verran noissa S-koon vaipoissa on eroja valmistajien mukaan?
Tää on vähän hankalaa aina. Kun jos ostaa sopivia vaippoja alusta asti, niin sitten luonnollisesti pitää ostaa usein uusia vaippoja kun vauva kasvaa ja rahaa menee. Toisaalta jos ostaa esim. yhdenkoon vaippoja, ne on kuitenkin alussa aika isoja...

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että itsellä tyssäsi esikoisella alussa kestovaipatus siihen, että hankin yhdenkoon eli koko vaippaiän meneviä vaippoja. Sitten alussa ne olivatkin ihan järkkysuuria, enkä vain tajunnut miten niitä voisi vauvalla pitää. Kunhan tyttö kasvoi pääsimme vaipatukseen mukaan.

Nyt olen hankkinut aluksi vain NB eli new born kokoisia vaippoja. Haluan että ovat alusta asti sopivia. S-koon vaipatkin ovat aluksi yllättävän isoja! Ostin kaikki vaipat käytettynä, niin ei tule niin suurta rahamenoa ja toisaalta ovat heti imussaan. Sisävaippoja löytyy n. 15 NB koossa, S-M koossakin jo n. 10. Kuoria on n. kahdeksat ja villiksiä yhdet. Villiksiä ostan vielä kahdet. Harsoja (muita kuin äp:n) on n. viidet. Lisäimuja on iso kasa, kun käytän niitä vielä esikoisellakin. Vauvalle olen hommannut pieniä. Lisäimut ovat bambua tai hamppua. Lisäksi on pari hahtuvaimua ja fleeceä ja kuivaliinakankaisia kuivaliinoiksi.
 

Yhteistyössä