***LOKAMASSUJEN ELOKUU***

Onko meissä muita, joilla pelottaa tuleva synnytys siinä mielessä, että ehtiikö sairaalaan. Minulla toinen oli nopea synnytys ja ehdin olla puolisen tuntia sairaaalassa. Lähtöä alettiin tehdä heti ekasta supistuksesta ja matkaa oli 7 km. Hetki piti odottaa kotona esikolle hoitajaa, joka tuli n. 5 km päästä autolla. Nyt asutaan reilun 20 km päässä sairaalasta ja välillä pelko hiipii takaraivoon: mitä jos ei ehditä perille? :eek: Neuvolassa kyllä sanoivat, että ambulanssin voi tilata, jos siltä tuntuu. Mutta miten jos on jo matkalla? Hui, kyllä se vaan alkaa tuo synnytys taas mietityttää, vaikka onkin "jo" kolmas kerta edessä.
 
http://keskustelu.kaksplus.fi/t785866,375
Siellä sivun alinmaisena.. muut tiedot eilen ongin tuolta "sikiöseulonnoista kiinni jääneiltä" kun muistin häntä sieltäkin, kerran sitä palstaa luin pitkään, ja toiste en kyllä halua lukea. Vieläkin hirvittää toisten kokemukset.
 
Kivunlievityksestä on ollut pähkäilyä, minullakin on nyt alkanut hieman mielessä pyöriä synnytys, tosin liiemmin en taaskaan sitä aio suunnitella, enkä etukäteen pähkäillä.
Ensimmäinen minulla käynnistettiin viikoilla 41+5 yhtäkkiä huimiin lukemiin hypänneen verenpaineen takia, oksitosiinitippaa siis täysillä tulemaan, ja sitten myös epiduraali, jota ei kiitos minulle enää -ikinä! Minulla siis epiduraali vei täysin tunnon jaloista ja sai hirveän huonon olon aikaan. Ponnistusvaihe oli vaikea, koska ei tullut minkäänlaista ponnistamisen tarvetta, tosin en ehtinyt ponnistamista kuin aloitella, kun vauvan sydänäänet romahti ja lääkäri juoksi imukupin kanssa vauvaa repimään ulos. Aika rajuin keinoin saatiin (lääkäri imukupin kanssa, kätilöt painoi mahan päältä ja minä ponnistin) sitten vauva ihan hetkessä ulos, pikkuinen juoksutettiin vauhdilla pois, mutta onneksi selvittiin pelkällä säikähdyksellä. Ilokaasua joku tunki myös jossain välissä, mutta nakkasin sen yhden hengenvedon jälkeen nurkkaan, oksennus tuli perässä:( Ei kiitos minulle enää sitäkään!
ihan ku ite olisin ton kirjottanu :LOL: paitsi noi viikot..meil tyttö synty viikol 40+1 ja lääkärien lisäks mahaa paineli vie isikin..........

henkka ja veeti 32+2
 
Hei taas!

Viikonloppu meni nopeeta kun oltiin sielä rovaniemellä ystävien luona kyläilemässä. Pyydettiin heitä samalla kummeiksi ja onneksi suostuivat ilomielin, nyt on sekin asia selvillä eikä tarvi enää miettiä!

Mulla on ollu parina päivänä ihan kamalia liitoskipuja nivusissa! iltasin oon niin kipeä, että vessaankaan ei taho päästä. nyt aamulla olo on hieman jo helpottunu ja ajattelinkin käydä uimahallissa kokeilemassa ihan kevyttä vesijuoksua ja venyttelyä. Jos ne sen jälkeen pahenevat, niin täytyy sitten jättää varmaan tuo uimahallissa vierailu kokonaan pois.

Tuisku onneksi poika kertoi asiasta itse näin nopeasti, monet lapsethan salaavat kiusaamista jopa koko kouluajan! Mulla on sisko vielä ala-asteella ja sitä kiusas joku tyttö (myös samalta luokalta)oliko ekalla vai tokalla luokalla. Mun sisko oli sitten ite sanonu siitä niiden opettajalle, niin tämä ope oli heti istuttanu molemmat tytöt alas ja tehny tälle kiusaajalle selväks että tämmöstä ei täällä suvaita. Ja se kiusaaminen loppu siihen paikkaan! Tietenkään läheskään aina asiat ei selviä näin helposti, mutta toivottavasti teillä asiat saatais kans pian järjestykseen niin voisitte koko perhe keskittyä nauttimaan uudesta perheenjäsenestä! tsemppiä! :hug:

Nökö minä kans ostin viikonloppuna kangaskaupasta mikrofleeceä ja ajattelin siitä jokupäivä muutaman liinan leikellä. Paljoa ei tietenkään heti näin aluksi kannata, kun tulee pian väärän kokosia ja muotosia ja sitten kun niitä saa niin nopeasti lisää jos tarve yllättää! Huuto.netistä voi ainakin kattella kuvia niistä mitä ihmiset myy ja yleensähän ne on laittaneet niihin ilmotuksiin mitatkin mukaan. Sieltä meinaan ainakin vähän kattoo mallia..

t.tiipii ja "väiski" rv32+6 :heart:
 
Liplatus! Ihan samoja mietteitä täällä!!! Meillä molemmat aikaisemmat raskaudet päättyneet tosi nopeaan synnytykseen, esikoinen syntyi 1h55min sairaalassa ololla, silloin sairaala oli 10 minuutin päässä. Kakkonen 55 minuutissa, heti lähdimme omalla autolla kun kovat supistukset käynnistyi (mulla ei mitään muita sitä ennen ollutkaan). Mulla oli paikat auki jo neljä-viisi viikkoa ennen, aina sanottiin äitiyspoliklinikalta, että "syntyy ihan koska vaan", mutta eivät ottaneet sisälle, koska asuttiin "niin lähellä". Sairaalaan matkaa 20-25 minuuttia. Yöllä sitten soitin, ja kätilö kuuli jo puhelimessa, että nyt se lapsi syntyy, niin kovia nuo mun supistukset oli, ja tulivat heti viiden minuutin välein tai useammin! Piti oikein puhe keskeyttää siksi aikaa, takapenkillä käppyrässä makasin kun sairaalaan ajettiin :D

Meillä siis kans kovasti mietteissä, kuinkahan tämänkertainen show käynnistyy. Jos alkaisi yöllä, olisi helpompi lähteä vain menemään ja jättää nuo kaksi sänkyihinsä nukkumaan (2- ja 4-vuotiaat), mummu on hälyytysvalmiudessa 10 minuutin päässä. Vai onko se sitten heitteillejättö... Sanoivat kyllä sairaalassa, että jos ei hoitokuviot onnistu, tulette koko perheen voimalla sitten synnyttämään, kyllä joku hoitaja sitten sen aikaa vahtii.

No, toivon että yöllä käynnistyisi tämä - saisi sitten jättää nuo lapset rauhassa sänkyihinsä nukkumaan...
 
niin ja piti vielä tännekin laittaa: anopin kanssa eilen soiteltiin ja se kerto että mun oma äitini on aivan tohkeissaan tästä tulevasta vauvasta. mun vanhemmat oli olleet mun appivanhempien mökillä nyt viikonloppuna venetsialaisten vietossa, niin mun äitini oli vaan kokoajan häpöttäny tästä vauvasta ja hokenu mun anopille "että aattele reilu kuukausi ja me ollaan molemmat mummoja!" (molemmille eka lapsenlapsi) ja muutenkin puhellu koko ajan kaikkea tähän vauvaan liittyvää ja pohtinu että kumpihan tulee tyttö vai poika? "kumpi sun mielestä? ne ite luulee että poika, mutta onkohan se, vai mitä jos onki tyttö...."

sitten kun se ei ollu mitään muuta höpöttäny niin oli vaan koko ajan toistellu itekseen että "on se vaan ihmeellistä, on se niin ihmeellistä". meidän isäkin oli jo hermostunu sille ja komentanu että "oo jo samperi välillä hilijaa!"

että silleen, saapi nähä sekoaako se lokakuussa :whistle:
 
Maanantaita,

Täällä on takana huonosti nukuttu yö ja nyt kaikki ottaa päästää niin hiivatisti |O Tyttö pyöri taas vieressä ja oli niin kuumat oltavat kuin olla saattaa!!! |O Miehenkin kans meni eilen illalla hermot, joten ei sekään tässä mielialaa kohenne pahemmin...

Mua oikeasti kauhistuttaa miten ihmeessä jaksan taas valvoa vauvan kans yöt. Varmasti ainakin sen pari kertaa yössä saan imettää...Nykyään tuntuu että kun on yksikin huonosti nukuttu yö takana, niin koko seuraava päivä menee ihan piparikisi. Todellakin toivon että luontoäiti mulle kans jotain ihme jaksu hormooneja järjestää tulevaa varten.

Minä sain viikonloppuna ostettua vauvalle loputkin puuttuvat tarvikkeet eli sitterin, kaukalon ja kaupan päälle sain vielä puuhamatonkin. Nyt ei sitten enempiä tarvitse ostellakaan. Eilen kävin kirppiksellä ja sieltäkin kyllä jotain pientä tarttui mukaan, vaikka ei olisi tarvetta ollutkaan mutta en voinut vastustaa kun halvalla sain.

Minä tunnustaudun kans niin syksy ihmisiseksi kuin olla voi. Syksy aamut on niin ihania ja se tuoksu mikä on aamuisin ulkona kun on yön jälkeen aamukastetta. =) Toiseksi rakastan poltella kynttilöitä sisällä kun illat pimenee ja polttelenkin niitä harva se ilta.

Mutta jospa tämä maanantai tästä piristyisi ja saisi jostain vähän paremman vireen näin alkavalle viikolle.

Mukavampaa alkanutta viikkoa teille muille.

Katja ja Einari 31+6

 
täällä suunniteltiin miehen kanssa josko noille isoille likoille omat kammarit järjästelisi,nyt kun ne nukkuu tossa isoimmassa makkarissa kahdestaan,myö nukutaan toisessa pienessä kammarissa ja tyjillään on yks pieni makkari.isännän tytöt ovat siinä nukkuneet kun ovat täällä käymässä.tohon meijän makkariin ei saa kahta sänkyä ja kirjoituspöytää ja tietokonetta mahdutettua sitten millään,vaikka mitenpäin olis sompaillu.joten mies ehotti sitten tota järjästystä..tietysti uskon että meijän tytöille käy järjästely että isännän likat nukkuu sitten jomman kumman kammarissa kun täällä ovat,ja toinen menee sitten siskosa kanssa samaan huoneeseen nukkumaan.
mietin vaan miten etätytöt sitten reagoi kun ei olekkaan ns.omaa huonetta.
mutta jotenkin hölmöltä tuntuu että yks huone nököttää tyhjillää..ja jos etätytöt kerran kuussa ja lomillaan käy,niin luulis nyt olevan aivan sama missä nukkuuvat..tai en mie tiedä..onko kellään kokemuksia?
myö saatas lisää tilaa makuuhuoneeseen,kun muutettas tohon isoimpaan kammariin,olis vähän väljempää vauvaakin puöritellä..nyt tosiaan pinnasängyn ja meijän sängyn välissä n.10cm väli..ei siinä oikein voi edes seisoa :eek:

mutta aikamoinen souvi kyllä on,tuo järjästyksen muutto |O kun pitää vaatehuone tyhjentää ja meijän komerot..kun vaatteetkin aijon sitten vaihtaa kaappiloista toiseen..no eipähän tietysti ole tekemisen puute :/
ja tulee samalla siivottua komerot
:)

kohta likat hakemaan koulusta,ja nuoremmalle syystakin ostoon.

masuasukki onkin tänään sellasta rumbaa pyörinyt tuolla masussa,muutamia päiviä olikin taas hiljaiseloa..
eipä tuolta sairaalaltakaan ole kuulunut sinne sappitutkimuksiin mitään kutsua,ja 5vko sitten tais se lääkäri sen lähetteen jo kirjoittaa..siinä oli se kiireellisyys luokitus 8-30 päivää.

no perjantaina neuvola,ja sitten tilataan aikaa äippäpolille..sinne synnytystapa arvioon.

mutta nyt laittamaan itteäni kuntoon,ilkee ihmisten ilmoille lähtee.

niinukka ja vunttunen
 
Moi

Tuisku: Mun nyt 4. luokkalaista poikaa on koulussa kiusattu sieltä ekaluokasta asti, vielä joskus nykyäänkin, mutta hyvin hyvin vähän onneksi enää. En tässä ala nyt sen enempää kertomaan millaista se oli, rankkaa tietysti niinkuin kaikki varmasti ymmärtää. Mulla oli sellainen olo kuin sydän olisi revitty rinnasta irti kun tajusin mistä on kyse.
Onneksi koulu puuttui asiaan hienosti, ja koin muutenkin että poikani sai tarvitsemansa avun, ja hänelle jäi sellainen olo että hän ei itse ollut "syyllinen" tähän kiusaamiseen. Hän jopa kerran totesi että " eihän ne pojat mitään sille voi, niillä on varmaan jostain tosi paha mieli.." Ajatelkaa miten upeasti ajateltu 8- vuotiaana, sen jälkeen kun on ensin saanut korvilleen.
Upeaa Tuisku, että sun poika osasi ja USKALSI kertoa asiasta, meillä meni pitkään ennenkuin asia ilmeni, poika ei halunnut siitä puhua, ei viitsinyt kannella ja totesipa vielä että pelkäsi MINUN pahoittavan mieleni.
Epämukavaa edes muistella niitä aikoja! Toivotaan että teillä asiat ratkeaa parhain päin!

Omaa napaa: Neuvola takana, Hb ok, kuten myös verenpaine ja mun paino, mutta sokeria löytyi pissasta. Huomenna menen sokerirasitukseen, ja sitten keskiviikkona lääkäri ne tulokset katsoo. Lääkäri mulla keskiviikkona siksi, että supistuksia on nyt aika useinkin, ja vauva on jo kiinnittynyt.
Olen sairauslomalla sinne keskiviikkoon, ja sitten varmaan (toivottavasti) lääkäri määrää lisää, että ei enää tarvitsisi töihin mennä.
Flunssa on edelleen riesana, toivotaan että se nyt menisi ohi pian.

Mua alkoi hurjana pelottaa että vauva päättää tulla liian aikaisin, nyt on vkoja 32+3, ja vielä saisi monta viikkoa tuolla masussa kasvaa.

Ja tästä listan pidosta, en nyt huomannut joko joku oli ehtinyt ilmoittautua vapaaehtoiseksi, jos ei, niin minä voin kyllä sen ottaa vastuulleni.
 
Heipä hei kaikille tasapuolisesti!

Tänne ei mitään sen ihmeempiä, tänään oli neuvolareissu. Pissa oli puhdas, sydänäänet kuuluivat hyvin, sf-mitta 31, painoa tullut 2 kg viime käynnistä ja verenpaineet tavanomaisesti koholla enemmän tai vähemmän.

Kaikkiaan painoa tullut tähän mennessä vasta (kaikkine nousuineen ja laskuineen) vain kolmisen kiloa, mutta kyllä toi kahden kilon nousu taas otti pattiin! Varsinkin kun sitä painoa tosiaan on ennestään, namit on jätetty pois ja lenkilläkin käyty.

Makeanhimo on kyllä välillä kova. Sitä on sitten lievitetty niillä "kielletyillä" hedelmillä :LOL: Puuroakin on ostettu, en vaan saa pakettia edes avattua...joskus opiskeluaikoina tuli syötyä puuroa sen verran, ettei meinaa enää maistua...Sokereita edelleen seurailen, välillä on hyviä päiviä ja välillä pompsahtaa...syynä tietenkin liiallinen hedelmien syönti.

Tuntuu olevan noissa sokerirasitus hommeleissa paikkakuntakohtaisia noi rajat, että mikä on koholla ja mikä ei. Aika jännä, luulis olevan kaikkialla samat.

Hyviä vointeja ja syksyisen viileitä kelejä kaikille!

Kiisumirri ja kirppu 33+2 :wave:
 
tin
Heipsan!
Muutto onnellisesti ohi ja nettipimento loppui! Viimeksi kävin lukemas elokuun pinoa kun mentiin sivulla 16. Oli hiukan luettavaa :) Mutta kaikki oli pakko lukea. Oon jo lomaillu tässä viikon päivät, kesälomaa vietän. Nyt vielä olis toinen viikko kesälomaa ja perjantaina alkaa äitiysloma. Päätöstä äpäivärahasta ei oo kyllä totisesti näkyny ku otin sen viimesen 6kk:n tulojen perusteella. Muutto sujui hyvin, pikkusen tuo siivoilu ja järjestely sai supistuksia aikaan mutta ei mahdottomasti. Tääläkin alkaa synnytys olemaan kuuma puheenaihe, ja kiva lukea muiden aikaisempia kokemuksia. Itteeki alkaa jo pikkuhiljaa tuo tuleva jännittämään. Oon kyllä ajatellu että otan kaikki mahdolliset kivunlievitykset, sen verran kipuherkkä oon :eek:

Te jotka ootte pakkaillu sairaalakassia niin kertokaahan vähä mitä sinne laitoitte? Mulla vielä täysin hakuses... kamera ja neuvolakortti on semmosia mitkä ny ekana tulee mieleen.

Semmosta mun pitiki kysyä että millasia tuntemuksia teillä on imetystä kohtaan? Ootteko ehdottomasti sitä vastaan/sen puolella tai suunnitelmia imetyksen kestosta? Mä ajattelin imettää sinne puolivuotiaaksi asti jos vain onnistuu. Toivotaan parasta. Kummityttö söi tissiä parivuotiaaksi asti ja sitä läheltä seuranneena hiukan ahdistaa :snotty: ;)

Niin... Tuiskulle tsempit pojan kanssa, toivottavasti kiusaaminen loppuu heti alkuunsa. Ihanaa kun poika pystyi kertomaan asiasta. Ja kaikille supistuksista ym. kärsiville, pitäkäähän vielä hetken jalat ristissä! Itellä on alkanu nyt pikkusen selkä oireilemaan, ihme että säästyin näinki pitkälle kun hoitoalalla työskentelen. Se onki ainut raskausoire alkupahoinvoinnin ja mahan kasvun lisäksi. Onneksi. Koko viime viikon oon shoppaillu ja laittanu paikkoja kuntoon, välillä mieskin muistuttaa että huilaa välillä.

Huomenna täytyisi mennä sopimaan jatkot koulun kanssa. Sairaanhoitajaopinnot hiukan vielä kesken ja koulun vaihto edessä. Jatkan toki vasta vuoden päästä. Keskiviikkona olis sitte taas neuvolaa. Miekkostakin neuvolan täti haasteli mukaan, onko muilla miehet ollu mukana? Hassua mun mielestä mutta kaipa tuo sinne mukaan tulee. Viimeksi oli hiukan ongelmia kohdun kasvun kans(SF 26cm rv 32, alakäyrällä ) ja jos se vieläkin on hidasta niin sitte ä-polille tutkimuksiin.
Mutta tulipa taas sepustettua.... Vointeja =)
tin + minimee 33+3
 
Äskenkin tuli jojo :x Aloin muistelemaan kuopuksen loppuaikoja ja silloinkin noita tuli muutamana päivänä ennen sitä verensekaista lönttiä. En vaan muista kuinka kauan meni sen jälkeen että kuopus syntyi :headwall: Kahdelta ensimmäiseltä en mitään tulppia bongannut missään vaiheessa. No tokkopa tää vielä synnytystä enteilee tai toivottavasti ei ihan vielä. Nuo nuorimmat kun ovat olleet niin pienikokoisia syntyessään (2975g ja 3025g) että tokkopa tää tulokas sen isompi on. Hermostuttaa jos nyt jo ulos tulis niin varmaan aika kirppu olis :/ Pysyis nyt niin kauan ettei joudu pieni sairaalaan jäämään vaan pääsis samaan aikaan kotia.

Ei sillä etten olis valmis tästä masusta ja vaivoista jo luopumaan, vaikka heti :D
Ja tuo alavatsa kera selän on ollut tänään pahan tuntuinen. Supistelut ei sen kipeempiä tms. kun yleensäkään. Väsymys on ihan hirveä ja jotenkin tuo pienokainenkaan ei niin vilkas ole tänään ollut. Liikkunut kumminkin on. Kuopushan hiljeni päivällä tyystin ja syntyi yöllä.

Sen verran kyllä herätti että kotiutumisvaatteet pistin kasaan. Itse asiassa pakkasin sekä pojalle ja tytölle sopivat erikseen :D Miä epäilen niin paljon sitä ultraa että :) Omaa kassiakin aloin valmistelemaan. Ei mulla ole kyllä ikinä mitään äkkilähtöä tullut vaan oon aina ehtinyt ihan hyvin oman kassin pakata.

tuutilulla rv 35+2
 
Moi taas.. Kävin sitten näytillä tuolla päivystyksessä, kun niitä supisteluja alkoi taas tulla. Kaikki oli ok, kohdun suu oli kiinni, ja kohdunkaulaa reippaasti jäljellä.
Ylläri oli sen sijaan se, että lääkäri mainitsi että tyttöä tässä odotellaan :eek: Kun taas siellä 4D:ssä poikaa veikkailtiin..no, tämä lääkäri vaan totesi että ei käy kinaamaan, mutta ei kyllä pojan "merkkejä" ollut näkevinään..
No, sittenhän sen näkee, kun syntyy..
 
nonniin... täällä ny ekat kipeet supistukset koettu tässä raskaudessa :/ äsken niitä tuli jonkun aikaa...isäntäki kyseli jo,et pitääkö lähtee laitokselle :LOL: mut ei kai ny sentään vielä...toivottavasti ei vielä....

toivotaan,et tuutilullankin pikkunen päättää pysyä matkassa vie muutaman viikon...hassua,ku syysmassut rupee ny vasta poksahtaan,mut meillä nyt jo kaikennäkösii vaivoja kaikilla....
pistetäänpäs veikkaus pystyyn...veikkaan,et eka lokamassu syntyy 15.9.2007 :D
 
henkka mulle kelpais oikein hyvin ainakin se 15 päivä ;) Ja eikös tän tulokkaan pitäis syntyy .....toista päivänä kun toiset on syntyneet kahdestoista, kolmastoista ja seitsämästoista päivinä :whistle: :LOL: miä se elättelen toiveita tääl vaan
 
jippii... tänään alko virallisesti äippäloma... oon kyl kesäkuun puolesta välistä asti kotona lusmuillu...
Mä oon kans miettiny kovasti tota lasten hoitajaa, kun miehen lapset on meil tosi paljon ens kuussa meillä... siis ovat syyskuun viimesen viikonlopunkin meillä... toivon et syntyis sit ku lapsoset ei ole täällä. Tosin mun vanhemmat on luvannu tulla yölläkin jos on tarvis...
Eilen ekaa kertaa alko kauhee vihlominen tonne alas... neljä viis kertaa se vihlo ja aattelin et jos viel kerran vihlasee niin sit alan jo kattoo kellosta ja soittelemaan äippäpolille... ne loppu sit siihen ajatukseen :D
Ja aijon imettää jos maitoa vaan tulee... sitä kyl tulee jo nyt et liivinsuojat saa olla koko ajan matkassa... :kieh:

-Santti ja Ilppi 25+1-
 
Mulla tänään ihan ihme päivä...aamusta ollu niin pirtee ja hyvä vointinen ettei mitään rajaa... eilen iltapäivällä alko taas kipeet supistukset mutta loppu sit panadolin ja lepäilyn avulla onneks. No päikkäreiden jälkeen koko pvä oli huonoo oloo jne...lähettiin autolla kirjastossa pojan kans käymään niin tuli pari niin mojovaa supistusta et meinas taju lähtee kirjastossa...sit suihkussa illalla tuli limaa klöntti. En sit tiä, mut harvemmin kai valkovuotoo tollain suihkussa huomaa...?!Sitä kyl muuten tullu reippaasti.
Nyt ollu ihan ihmeellinen olo ja tosi outo fiilis koko illan. Ja hiukan ehkä selkää jomotellu.
huomen aamulla neuvolaan jos sit vaikka ultraisivat ton kohdunkaulan jne tilanteen.
Äitille ja ystävälle joka synnytykseen tulee mukaan jos vaan kerkee soitin tossa että pitävät puhelimet auki yön... on niin epämääränen olo et parempi varautua kaikkeen.

Nyt nukkumaan..tai ainakin sänkyyn pyörimään.

Mistä muuten erottaa limatulpan ja valkovuodon?...esikoisesta tuli kyl kotona tuo limatulppa mut en yhtään muista millanen oli kun siinä lapsivesiä ihmettelin :LOL:

yksäiti+ hippu rv 34
 

vauvelit siellä masuissa ...

apua , täähän kuulostaa siltä että alkaa vauvoja syntymään ihan hetkenä minä hyvänsä.
Vaikka kaipa se h-hetki lähellä on...
En kyllä pakkaa sairaalakassia vielä. Ja meen huomenna neuvolaan.

Me vauvan kans himmailtiin melkein kasiin asti töissä ja kylässä, valmisteltiin huomisen valmennussessiota, toivon mukaan menee hyvin...

Alapäässäkin tuntuu kummalta - mulla on kyllä vaikeuksia erotella että milleen... se välilhan rasvaus kai ois syytä aloittaa, sain mun kamulta tosi hyvät ohjeet. Ceridalin liåpogeelillä tai Weledan tökötillä. Aiheeseen liittyy jotain hierontaa ja venyttelyä - te ukolliset voitte 'panna' isännät asialle :)
Saapas nähdä yllänkö mä itse .
Jos kiinnostaa voin kopsata ohjeen tänne - eli päämäärähän on ehkäistä repämiä... väittäisivät auttavankin.
Tilasin niitä otto-suomen imetysrinuleita, kommetoin niiden laatua jahka saan paketin kotiin.

Minukin tekis mieli saada se terkkari kurkkimaan alapäähän , onko auki vai kiinni . Ei varmaan millekään ala . Lekuri on kai vasta vkolla 36 - en tiedä pitäiskö valittaa jos vaan vähän on supistanut ? Luullakseni sen 1-2 kertaa ...

Kauniita unosia lokamammailijoille,
tää mun epeli potkii aika ankarasti. Ja pakko oli ottaa rennie tänään...

papu & viola Rv 33+5
 
Täällä myös muutama kova vihlaisu tuntunut alapäässä, ehkä kohdunsuulla?! Voiko sitä niin tarkasti edes tuntea. Ihan leppoisasti ollessa siis nämä tulleet eli eivät ole rasituksesta johtuvia. Silleen kipeesti, että kyllä jää askel kesken ja pitää vetästä happea. Onko nämä jotain pehmenemisjuttuja vai mitä ihmettä. Minulla neuvola vasta viikon kuluttua.

Ompelin tuossa äskettäin vauvalle pussilakanan äitiyspakkauksen peiton mitoilla. Pitää tällekin vauvalle olla jotain itse tehtyä :heart: Olen tällainen käsityöihminen, joskaan tekeleet ei aina ole kovin onnistuneita. Mutta ajatus on tärkein.

Mistä tulikin mieleen, että kävimme tytön kanssa tänään kirjastossa ja minulle lähti mukaan kasa tilkkutyö- ja ristipistotyökirjoja. Vieläköhän tässä ehtis jotain tehdä ennen vauvelin syntymää. Vaikka joululahjaksi jonkin kivan käsityön. Korttejakin innostuin päivällä askartelemaan ekan äitiyslomapäivän kunniaksi.

Nyt unille |O (haukotus). Koittakaa mammat vielä kestää ja pitää pikkuiset masuissa =)
 
Täällä sitä taas ollaan valvottu aamuneljästä saakka |O |O kohta ollu viikon putkeen tämmöstä miten sattuu nukkumista :headwall: No jospa sitä nyt saa vähän esimakua tulevasta :D

Eilen kävin osteopaatilla tämän iänikuisen selkäkivun takia,oli kyllä taitava ukkeli,ja mikä parasta,ku nousin pöydältä tuntui ku ois ollu uus ihminen! Se venytti ja avasi noita SI niveliä,mitä siis tarvitsee synnytyksessä,kuulemma yleensä jos synnytyksessä vaikeuksia,johtuu siitä että lantio on niin jumissa 9kk odotuksen jälkeen ettei lihakset sun muut anna luille periksi jotta pystyisivät avautumaan sen verran mitä tarvii...Menen vielä ainakin ensviikolla uudestaan koska olin niiiiiin pirun jumissa :LOL: kipiäähän se kävi ku koko kehon kerralla availi mutta jos se auttaa ni minä kärsin :kieh: :kieh: :kieh:

Täällä vihlonut koko viikonlopun alavatsaa aina öisin eikä varmaan siksikään nukkumisesta tullut mitään,samoin vessarumba alkoi taas :D Joku muukin valitteli täällä kylkiä,minulla kans aivan järkyttävän kipeä vasemmalta puolelta,vauva kokoajan pukkaa pepulla niin ikävästi tuonne että itellä tekis mieli pukata kunnolla takasin :saint: heh mutta toisaalta ihanan tuntoista kun pikkunen siellä möyrii :heart:

Joku tuolla parii sivua sitten pähkäili noiden Voltaren ym voiteiden kanssa,minulle neuvolalääkäri suositteli juuri noita mömmöjä tähän selkään,eipä ole tullut vielä hankittua,ICE Poweria käsken miehen aina laittaa ja puolisen tuntia helpottaa =)

Huh tulipas taas pitkä sepustus,tänään neuvola,kirjottelen illemmalla kuulumiset :wave:

Diipeli rv 32+3
 
Heissan pitkästä aikaa,

Hävettää oikein kun en ole aikoihin saanut mitään kirjoitettua. Lukemassa olen kyllä käynyt säännöllisesti. Hengessä siis mukana - juttua tänne tulee päivittäin niin mielettömästi, että en edes yritä kommentoida nyt muiden juttuja - unohtaisin kuitenkin jonkun. Mutta kaikille tasapuolisesti tsemppiä ja haleja!

Sitten omaa napaa. Aika vaihteleva olotila on ollut. Mulla vasen kylki oireillut koko raskauden ajan, mutta nyt ollaan sitä mieltä, että se ei välttämättä ole edes mikään raskauteen liittyvä juttu. Jostain kylkiruston tulehduksesta puhuivat ja sanoivat, että se olisi voinut tulla tavallaan jälkitautina tammikuisen keuhkoputken tulehduksen jäljiltä. Kipu tulee ja menee, mutta on tosi ärsyttävä. Panadolia menee, vaikka yritän sinnitellä ilman sitä.

Myös huimaus ja kuvottava olo on vaivannut ja varsinkin syömisen jälkeinen tila on todella huono. Mikään asento ei ole hyvä ja pitää olla mahdollisimman suorassa asennossa, muuten saa kurkistella pönttöön.

Muuten kaikki sitten onkin ok. Yöt on välillä katkonaisia, mutta nyt olen taas viikon nukkunut kuin tukki. Tosin meillä on muutto nyt perjantaina ja pakkaustouhut on varmaan nukuttanut...
Ihanaa, kun päästään uuteen kotiin. Vaaville on vielä yhtä sun toista hankkimatta, mutta haluan tavaroita ostella vasta sitten uuteen kämppään. Eikä tähän meidän nykyiseen yksiöön kyllä mitään mahtuisikaan..

Sairaslomalla olen ollut tämän kuukauden alusta ja sitä on kirjoitettu äippäloman alkuun, 11.9 asti. Syynä oli kylki-ja selkäkivut yhdistettynä fyysisesti raskaaseen työhön - nostelu on nyt kokonaan kielletty.

Neuvolassa kaikki on ollut aika ok. Hemoglobiini on nyt lähtenyt laskeen, viimeksi 101. Obsidania siis popsitaan, huoh. Verenpaine on ollut tasaisen hyvä koko raskauden. Mun omat kalium ja natriumarvot on laskeneet ja suolaista ruokaa sain määräyksen syödä.. tuo huono olo johtuu kuulemma noista arvoista. Vauva on kasvanut hyvin ja sf-mitta menee yläkäyrillä. Oma paino sen sijaan noussut koko raskauden aikana vain 3 kiloa ja nyt yritän kaikin keinoin sitä nostaa. Tuo syöminen on vain niin pirun hankalaa... mutta tiedän kyllä, että esim. imetystä varten tarvitsisin jonkinlaisen rasvavaraston.

Eilen meillä alkoi perhevalmennus. Täällä jyväskylässä alkoi jonkinlainen pilottihanke johon päästiin mukaan. Eilen oli parin tunnin keskusteluryhmä ja siellä oli mukavaa. Kaikki pariskunnat osallistui aktiivisesti ja saatiin vastauksia moniin asioihin - aiheena olikin lähinnä parisuhde ja vanhemmuus. Ensi viikolla käydään sairaalassa tutustumassa ja sitten on vielä yksi kerta, jossa vieraaksi tulee vauvaperhe. Ja yksi kerta on äitien oma keskustelukerta. Arvostan kovasti koko juttua ja eilisen jälkeen käytiin miehen kanssa tosi ihana keskustelu vanhemmuudesta ja odotuksista tuon perhevalmennuksen innoittamina.

Pakko vielä kertoa, että miehen suhtautuminen raskauteen ja tulevaan on isojen kehujen arvoista. Kaikki neuvolakerrat on ollut mukana ja olen saanut erityishuomiota. Masulle on puhunut alusta asti ja rakastan niitä hetkiä kun mennään nukkumaan ja vaavi reagoi meidän molempien käsiin. Ja kaiken maailman kirjallisuutta mies on lukenut, kun on halunnut tietää miten vauva on kehittynyt milläkin viikoilla. Tuntuu, että rakastun omaan aviomieheeni joka päivä uudelleen ja se on ihan mahtava tunne!

Tulipa pitkä sepustus =) Tänään aion nauttia sadepäivästä hyvän kirjan ja suklaalevyn kera. En aio tehdä mitään. Huomisesta lähtien onkin sitten muuttotouhua ja sitten rauhoittumaan pääsee varmaan vasta viikonlopun jälkeen. Saadaan onneksi ihania ihmisiä muuttoavuksi enkä minä tietenkään mitään kanna. Mutta siivousta ja tavaroiden pakkaamista ja purkamista riittää kyllä yllin kyllin. Toisaalta minusta on ihana päästä laittamaan uutta kotia meille, joten en valita.

Oliivia
 
mamma3
Huomenta |O :wave:
Nyt vuorostaan täällä oli oikea liskojen yö :/ Tuplamamma2005 valitteli sitä eilis aamuna =) Ja meilläkin puoliks lapsista johtuvaa oli :) Kahden aikaan yöllä toinen tenava kapusi viereen ja eihän nukkumisesta enää mitä tullut vaan mun piti siirtyy muualle. Just olin saamassa unen päästä kiinni kun toinen tenava alkoi äläköidä, eikä meinannut mikään kelvata :/ Viimesellä kun taintui, pääsin nukkumaan. Tosin kauhee veskihätä pian yllätti ja eikun veskiin tallustamaan. Heti ekalla astumisella meinasi jalat pettää alta, niin karmeita liitoskipuja aina kun oikeaa jalkaa nosti :( Hyvä ettei pissat menny housun kun matka kesti nii kauan :ashamed: Vielä pitkällään ollessakin viilteli ikävästi. Ei meinannut löytyy mitään hyvää asentoa, vauva mylläsi mahassa ja maha oli aivan turta. Kyljet oli kipeinä ja selällään olo "ahdisti"... Jnkn ajan kuluttua taas toinen muksuista aloitti ravaamisen :eek: :headwall: Söi sitten aamupalaa isänsä kaa ja kun mies herätteli mua kahville oli yökukkuja painunut petiinsä :whistle: Vieläkin vetelee sikeitä, mutta toinen tenavista nyt sit hereillä etten mäkään enään voinu jatkaa uniani :( Tosiaan sitä miettii et miten ihmeessä jaksaa sit vauvan kaa heräillä ja mahdollisesti valvoakin :/ Mäkin luotan siihen että luontoäiti hoitelee hommansa =)

Noista kipugeeleistä. Mitään missä on lääkeainetta, ei suositella ainakaan omin päin laitettavaksi. Vaan pitää ainakin lääkärin kaa neuvotella. Mut kylmägeeliä ainakin voi laittaa, kun vaikutus ei perustu lääkeaineeseen.

Omaa napaa sit: Tähän asti mä olen nauttinut tästä raskaudesta ja masusta :) Masu ei ole ollut tiellä vaan se on sellanen kiva lisä tuos edessä joka kerää katseet ym :D ja olokin on ollut aika jees suurimmaksi osaksi, et vain se vaavin tulo on tuntunut oudolta :LOL: Toivottu ja ihana juttu tietty vauva on kokoajan ollutkin, mutta ehkä siksikin odotus on tuntunut epätodelliselta kun luultiin ettei meille enää kolmatta suoda :/ Mulla on endometrioosi joka osaltaankin vaikuttaa raskaaksi tuloon ja taustalla keskenmenot ymym. Mutta nyt tässä viime päivinä ajatukset on muuttunu. Eli mä alan totisesti oottamaan synnärille lähtöä! Mulla olo alkaa oleen jo niin tukala ja vaivaa vaivan perään, olo on jotenkin tukala ja tuskanen ym. Siispä tossa viikonloppuna tuli jo jotain laiteltua vaaville sit valmiiks. Mm mies kasasi ne mun pesemät vaunut ja tossa ne nyt eteisen nurkassa valmiina odottavat, tuntuupa muuten oudolta kun ne on siinä ;) Vaatteita tuli lajiteltua, pestyä ja siliteltyä. Lauanataina käytiin miehen kaa kaksin kaupungissa ja ostin sieltä jotain puuttuvia juttuja ja vauvalle pari pientä neutraalia vaatetta :heart: Sai samalla niitä akkuja vähän latailla ja hermoja lepuutella ja ainakin viel eilen olikin paljo säyseämpi fiilis, saa nähä miten tänään kun yö meni noin :/ Nyt viel ainakin on ihan pirtee olo ja sellanen et tässähän vois alkaa vaik jotain puuhailemaan vaikka onkin sateinen ja harmaa päivä jolloin yleensä puhti poissa =)

Siel oli nyt useempi mamma jolla oli aika jänskät paikat...supisteli, llimatulppaa tuli? ym. mitenköhän teidän vointinne laita tänään on, vai oletteko kaikki menny synnärille viimeyönä :whistle: uh, kyllä tosiaan meidänkin pinossa kohta alkaa tapatua...
 
Huomenta pitkästä aikaa taas! =)
Käyn minäkin täällä lukemassa kuulumiset säännöllisesti mutta jotenkin on niin "vaikeaa" kirjautua sisään ja kirjoittaa omia kuulumisia :p

Kiusaamis juttuun vielä meidän kokemuksia..
Me muutettiin tänne Vihtiin Espoosta reilu vuosi sitten. Poika aloitti kolmannella ja joutui kiusatuksi. Alkuun meillä ei ollut harmaista haisuakaan koko asiasta. Muutaman kuukauden jälkeen koulunaloituksesta alkoi olemaan kummallisia "unohduksia" läksyistä. Ihmeteltiin että miten noin kun ei ennen?! Sitten poika jäi muutaman kerran kiinni meille lintsauksesta. Viimeiseen asti hän piti kiusaamisen omana tietonaan, kunnes sain sen hänestä ulos :| Otin yhteyttä opettajaan. Opettaja kielsi kiusaamisen heidän koulussaan täysin, mutta poissaoloja tuli ilmi lisää. Lupasi ottaa yhteyttä jos huomaisi jotain, ei ottanut. otin uudestaan yhteyttä häneen ja sama juttu, ei hän huomannut mitään olleen meneillään. Loppujen lopuksi mieheni marssi kouluun ja suoraan kansliaan. Odotti että opettaja tuli paikalle ja keskusteli hänen kanssaan sekä luokassa, niin että kiusaajat olivat paikalla. Opettaja keskusteli vielä yksin kiusaajien kanssa. Ja siihen loppui kiusaaminen ;) Eli siis ainut joka auttoi asiaa oli kun mieheni meni paikan päälle. Poikaani kiusattiin vaatteista, hiuksista ja siitä kun luokan tytöt iskivät silmänsä poikaani (joka tosin oli kauhuissaan :D ). Mielestäni poikani oli jonkin verran masentunut koska muutto otti koville ja oli tottunut olemaan suosittu entisessä koulussa.
Nykyään ei kiusaamista ole ollenkaan. Kiusaajat olivat meillä pojan synttäreilläkin ja pyytävät usein päästä meille kyläänkin.

Ja oman navan ympärille..

Musta tuntuu että mun masu on kutistunut :eek:
Jotenkin helpommalta tuntuu kantaa sitä matkassa. Vaikka sf mitta olikin rv 29 31cm, joka on mielestäni ihan hyvänkokoinen mitta. Oliskohan laskeutunut vai olenko vaan tottunut tähän niin hyvin? :D
Pötkylä möyrii hyvin mutta asennosta ei ole mitään aavistusta, kovasti vipattaa ylhäällä ja alhaalla, jotenkin vaikeaa nyt hahmottaa kummat on jalat ja kummat on kädet? :D

Perjantaina käytiin vauvanvaate ostoksilla ja löysin kaikenlaista ihanaa ja hyvää vaatetta vauvalle. =) Toivottavasti Bruno setä on vaan veikannut sukupuolen oikein :D Tai muuten tänne tulee kasa pieniä vaaleanpunaisia vaatteita myyntiin :whistle:

Mä olen nyt synnytyksen suhteen rauhallisin mielin, ainakin tänään :whistle:
Kolme lastani olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä, tosin kokeilin ilokaasua jota inhosin kokeilun jälkeen. Epiduraalia pitkitin niin kauan että sitä ei enää laitettu ja sama juttu jokaisen kohdalla. Piikki kammoinen kun olen. :ashamed:
Tämänkin ajattelin synnyttää kuuman suihkun voimalla. =)

Neuvolaan tässä lähdössä ja toivottavasti tällä kertaa ei sydän äänissä ole lisälyöntejä.

Milli ja Tyttöpötkylä rv 31+1
 

Yhteistyössä